کد خبر: ۱۲۲۱۹۰
محمدرضا باهنر:

خاتمی نمی‌تواند هم فعال سیاسی باشد هم در جبهه فتنه

محمدرضا باهنر می گوید اگر خاتمی بخواهد هم در جبهه فتنه و هم در عرصه سیاسی کشور فعال شود، این امر امکان‌پذیر نیست از ‌این رو وی باید موضع شفاف خود را در قبال حوادث سال 88 به طور شفاف بیان کند.

تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۱

محمدرضا باهنر می گوید اگر خاتمی بخواهد هم در جبهه فتنه و هم در عرصه سیاسی کشور فعال شود، این امر امکان‌پذیر نیست از ‌این رو وی باید موضع شفاف خود را در قبال حوادث سال 88 به طور شفاف بیان کند.

محمد‌رضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفتگو با فارس به بیان دیدگاه های خود پیرامون وضعیت اصولگرایان و اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، جبهه پایداری و عملکرد دولت پرداخته است. اهم صحبت های باهنر در ادامه می آید:

-  فضای حاکم میان جریانات سیاسی در انتخابات مجلس نهم تغییر کرد. ‌‌اصلاح‌طلبان در‌ انتخابات مجلس نهم حضور کمرنگی داشتند و نتوانستند‌ کرسی‌های بسیاری را به خود اختصاص دهند اما در مقابل جریان رقیب یعنی اصولگرایان در قالب دو گفتمان عملکرد قابل قبولی را در انتخابات مجلس نهم داشتند و بیشترین کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص دادند.

-  در جبهه متحد اصولگرایان همه طیف‌های موجود سیاسی این جریان به غیر از پایداری با حمایت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضور پررنگی را در عرصه انتخابات مجلس نهم داشتند و خود را مدعیان اصلی جریان اصولگرایی دانسته از این رو طبق رهنمودهای جامعتین خط و مشی خود را مشخص کردند.

-  رقابت اصلی در انتخابات مجلس نهم مابین دو گفتمان پایداری و متحد شکل گرفت که شاهدیم این روند هنوز در مجلس نهم نیز حاکم هست اما مردم نسبت به اعتدالیون در جبهه اصولگرایی تمایل بیشتری نشان دادند که این موضوع را به وضوح می‌توان در ترکیب مجلس نهم به خصوص هیئت رئیسه مشاهده کرد.

-  جبهه پایداری به دلیل خط‌ و ‌مشی خاصی که داشت به دنبال نیروهای خالصی بود که اندیشه‌های تند و انقلابی را ترویج دهد از این‌ رو میزان استقبال مردم از این جریان خاص زیاد نبود و عموم جامعه به سمت نیروهای اصولگرای معتدل گرایش پیدا کردند.

خالص بودن جبهه پایداری را به هیچ وجه قبول ندارم
-  قبول دارم که جریان پایداری در راستای ایجاد یک گفتمان گام‌های خوبی برداشته است اما تفکر خالص بودن این جریان فکری را به هیچ‌وجه قبول ندارم.اندیشه‌های این جریان در راستای جذب حداقلی نیرو‌های اصولگرا را باعث تنگ‌نظری و محدود کردن نیروهای این جریان می‌دانم اما در مجموع شعارهای کلی که این مجموعه در قالب گفتمان خود معرفی ‌می‌کنند را قبول دارم.

-  موضعی را که جبهه پایداری در راستای خالص کردن نیروها در بدنه اصولگرایی دنبال می‌کند، قبول ندارم. بر این اعتقادم که خالص‌سازی در میان جریانات و نیرو‌های اصولگرا احتیاج به یک قانون دارد و نمی‌توان تنها با یک‌سری اصول فردی و نانوشته در مورد افراد قضاوت کرد.

-  در انتخابات ریاست جمهوری رقابت بیشتر به صورت شخصی شکل می‌گیرد و جریانات سیاسی نقش مهمی را ایفا نمی‌کنند و کسانی که قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند، فعالیت‌های خود را به صورت مستقل پیگیری می‌کنند که در این مسیر ممکن است طرفدارانی نیز از طیف اصولگرا داشته باشند.

اصلاح‌طلبان نام خوشی از خود به جای نگذاشتند
-  احزاب و جریانات وابسته به بدنه اصلاح‌طلبان با رویکردی که در انتخابات سال 88 داشتند، نام خوشی از خود به جای نگذاشتند لذا کسانی که در مشی و مرام اصلاح‌طلبان قصد فعالیت در عرصه انتخابات در چارچوب قانون اساسی را دارند، باید موضع خود را به طور رسمی در قبال فتنه 88 مشخص کنند.

-  محدودیتی برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده وجود ندارد ولی این طیف برای حضور در انتخابات و جلب اعتماد مردم به طور حتم باید مواضع خود را در برابر فتنه 88 مشخص کنند.

-  در شرایط فعلی رقابت برای انتخابات ریاست‌جمهوری در میان اصولگرایان شکل نگرفته است و تنها نامزد‌های انتخاباتی به صورت مستقل فعالیت‌های خود را پیگیری ‌می‌کنند لذا تکثر در شرایط فعلی معنایی ندارد.

مردم رویکرد خوشی به کلمه اصلاح‌طلبی ندارند
-   تکلیف سران فتنه از مجموعه اصلاح‌طلبان جداست اما حمایت قاطع اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 88 از سران فتنه رویکرد مردم نسبت به این جریان را به طور کلی تغییر داده است از این رو عموم مردم رویکرد خوشی به کلمه اصلاح‌طلبی ندارند.

-  جریانات اصلاح‌طلب باید پالایش جدی را در بدنه این جریان انجام دهند و حتی باید در راستای تغییر نام این جریان وارد عمل شوند تا بتوانند دوباره وارد عرصه سیاسی کشور شوند.

-  ما دوست داریم دوستان اصلاح‌طلب ما که قانون اساسی را قبول دارند و از رویکرد سران فتنه متنفرند، در انتخابات سال آینده فعال شوند ولی در مجموع جریان اصولگرایی با این طیف هیچگونه مناسبتی نخواهد داشت زیرا اصلاح‌طلبان رقیب جدی ما هستند.

-  من معتقدم که سران فتنه دو نفر‌ند ولی خیلی‌ها آب به آسیاب فتنه ریختند.

خاتمی در قبال سران فتنه موضع شفاف بگیرد
-  اگر کسی مثل خاتمی می‌خواهد در عرصه سیاسی کشور فعال باشد، باید کاملا شفاف و روشن در قبال سران فتنه موضع بگیرد و مواضع آنها را نقد کند. اگر خاتمی بخواهد هم در جبهه فتنه و هم در عرصه سیاسی کشور فعال شود، این امر امکان‌پذیر نیست از‌این رو وی باید موضع شفاف خود را در قبال حوادث سال 88 به صورت شفاف بیان کند.

-  زمانی که من نامه را به رهبری نوشتم، اصلًا فتنه‌ای در کار نبود و این نامه در جهت نگرانی یک چهره سیاسی از وضعیت آینده کشور نوشته شد.من به عنوان یک چهره سیاسی برای تمامی حالت‌هایی که در آینده رخ می‌دهد، برنامه دارم از این رو نوشتن این نامه نیز بر اساس یک برنامه بود.

-  من معتقدم اگر یک چهره سیاسی پیروز میدان شد فکر نکند که همیشه برنده است و یا اگر شکست خورد فکر نکند دنیا به آخر رسیده است و باید با یک پیش‌بینی از آینده وارد عرصه سیاسی شود این شرط عقل برای یک چهره سیاسی است.

-  متاسفانه بعضی‌ وقت‌ها چهره‌ها‌یی وارد عرصه سیاست می‌شوند که فکر می‌کنند اگر بردند، باید رقبای خود را در زیر غلتک صاف کنند و اگر هم شکست خوردند، دنیا به آخر رسیده غافل از این‌که اینگونه از حرکات در شأن یک چهره سیاسی نیست و یک شخصیت سیاسی باید برنامه و تحلیل داشته باشد.

-  ما در صحنه حضور پیدا می‌کنیم ولی مردم مشخص خواهند کرد که پیروز اصلی انتخابات چه طیفی هستند ولی اصولگرایان در انتخابات آینده وارد عمل خواهند شد و پیروزی نیز از آن این جریان خواهد بود.

-  اعتقاد دارم نظام جمهوری اسلامی باید و نبایدهایی دارد لذا هر جریان و فردی که قصد فعالیت در عرصه سیاسی کشور را دارد، باید ملتزم به قانون اساسی باشد.

پایداری‌ها فقط خودشان را صالح می‌دانند
-  در عرصه سیاسی کشور اگر فرمان به دست پایداری‌ها بیفتد، فقط خودشان را در مجموعه اصولگرایی صالح می‌دانند و نامزدهای خود را تایید صلاحیت می‌کنند ازاین رو توجه به خط و مشی جبهه پایداری را توصیه نمی‌کنم.

‌شاید برخی اصولگرایان منحرف شوند
-  نمی‌توان قسم خورد تمام کسانی که در طیف ما هستند، به بهشت‌ می‌روند. ‌شاید برخی افراد در بدنه اصولگرایان از مسیر منحرف شوند اما به طور کلی برخورد با فساد اخلاقی و اقتصادی در سرلوحه کاری جبهه متحد قرار دارد.

-  ما به جریانی که در جبهه پایداری در حال شکل‌گیری است و تنها به اسامی مورد نظر خود استناد می‌کند، نقد جدی داریم.

-  کسانی که قصد حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را دارند، اگر حلقه اولیه مشاوران خود را مشخص کنند، به طور حتم در انتخابات با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه خواهند شد.

-  در این که تحریم‌ها در روند اقتصادی کشور تاثیر گذاشته‌اند، شکی نیست اما متاسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی به دلیل عدم‌برنامه‌ریزی، عملکرد ضعیف و عدم اعمال سیاست‌های مطلوب پولی باعث افزایش مشکلات مردم شدند که این موضوع از سوی مجلس بارها تذکر داده شد.

-  از نظر ما دولت یعنی رئیس جمهور و بدنه زیر نظر وی سالم هستند و هیچ‌گونه اتهامی به آنها وارد نیست.متاسفانه مشکلاتی که در عرصه اقتصادی کشور در چند ماه اخیر رخ داد، نتیجه بی‌تدبیری بود که مجلس 4 ماه پیش به دولت تذکر داده بود. بی‌تجربگی برخی از افراد و مدیران در دستگاه‌های اجرایی مشکلات اقتصادی را در کشور رقم زد.

-  درباره جریان انحرافی غیبت نکنیم ماه رمضان است.

-  دولت تلاش بسیاری خوبی از خود نشان داده است، از این‌رو دلمان به حالش می‌سوزد تا دچار مشکل شود.

نبوی پدر معنوی جامعه اسلامی مهندسین است
-  نبوی عضو هیئت موسس و پدر معنوی جامعه اسلامی مهندسین محسوب می‌شود از این‌رو اخباری که درباره کنار رفتن وی از جام منتشر شده است، کذب است.نبوی تنها به دلیل عضویت در هیئت حل اختلاف از عضویت در شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین کناره‌گیری کرد و دلیل دیگری برای کنار رفتن وی از جام وجود نداشت.

شب انتخابات به کسی پیامک ندادم
-  ارسال پیامک‌های شب انتخاباتی از سوی من صحت ندارد.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
اين سخنان كاركرد حزبي دارد... دوستان جدي نگيرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
حالا آقای باهنر با کدام مجوز برای دیگران آنهم مرد والا مقامی همچون آقای سید محمد خاتمی تعیین تکلیف می کند؟!
ایکاش این کشور به اندازه انگشتان یک دست انسانهای شرافتمندی مثل آقای خاتمی داشت.
آنوقت هر کسی به خود اجازه نمی داد افاضات متکبرانه کند.
ناشناس
-
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
موقعي كه به راي اصلاح طلبان نياز داشتي كه از اين حرفها نمي زدي اميدوارم كه شما هم هميشه در انديشه وافكارت ثابت قدم باشي
حمیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
شخصی که خواب است را می توان بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده هرگز نمی شود بیدار کرد.
اینکه این آقا و سایر هم مسلکی های ایشان با این قاطعیت در مورد عدم محبوبیت اصلاح طلبان در بین مردم صحبت می کنند ناشی از کدام نظر سنجی مستقل است؟
امیدوارم ناشی از تظاهرات ها نباشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
فقط ثمره هاشمی، بقایی، مشایی
انتشار یافته: ۳۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
بی هنر است نه باهنر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
نفسهای مسموم
"درباره جریان انحرافی غیبت نکنیم ماه رمضان است" اما غیبت آقای خاتمی حلال است؟!!!!!!!!!!!!!!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
باز خوبه خاتمی در اختلاس و ... دست نداشته
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
آقای باهنر مردم به وکیل ووصی نیاز ندارند خودشون می تونند خوب رو از بد تشخیص بدن
بینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
اقای با هنر عزیز کمی در اظهار نظرهایت خدارا مد نظر قرار بده وپخته تر تحلیل کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
خدا ؟ ايشان خود عنوان ميكند مرد لابي هاي سياسي است
ایوب رستمی
Australia
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
آقای باهنر! اصلاح طلبی یک تفکر است و با محدود کردن چند چهره سیاسی نمی توانید این تفکر را محدود کنید!!!
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
"مردم رویکرد خوشی به کلمه اصلاح‌طلبی ندارند" منظورتون از کلمه مردم چیست؟ آیا بهتر نیست اینقدر از کلمه مردم در اظهار نظرهای سیاسی استفاده نفرمایید. هر جا که سیاسیون می خواهند نظر و عقیده خود را موجه جلوه بدهند از واژه مردم استفاده می کنند. آقای باهنر این مردمی که شما ازش سخن می گید در سال 76 و 80 به سیاستهای آقای خاتمی با درصد بالایی رای دادند.
راحیل
Finland
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
دست از این حرفای بیهوده و پوچ بردارید. خاتمی در دل همه ما ایرانیان جا داره و برای مردم کاملا مشخصا کدوم طرفی!! شما هنر کنید و فکری به حال خودتان بکنید.
این قدر هم به شعور مردم توهین نکنید.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
الحمدالله که در ماه رمضان غیبت نمی کنند
وااسفا که فقط پایداریها غیبت نمی شوند
ناشناس
Australia
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
تو انتخابات جدید بنده خدا خیلی نگران بود و به دولت انتقاد میکرد من هم یکبار تو عمرم به یک راستی رای دادم فکر کردم شاید متنبه شده باشد اما کاش همون یک رای هم به باهنر نمیدادم
اهل سار
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
نمی دونم چرا مردم اینقدر آقای خاتمی را دوست دارند؟ شاید برای صداقتش باشد
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
این آقا وکیل المله و وکیل الدوله است
سلمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
ایا تشخیص صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری بر عهده شورای محترم نگهبان نیست؟پس اقای باهنر در این میان چه نقشی دارند؟ایا ایشان هم جز این شورا و یا سخنگوی ان هستند؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
اقای باهنر.سید بزرگوار اقای خاتمی حرف کم مزند واهل عمل کردن است ودو دوره که شما با دولت همفکر بوده اید را اگر مایلید سری به امار بزنید تا ببینید که شما فقط حرف میزنید.سید ما در قلب ماست .....
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۲
اقای باهنر ایا واقعا فکر می کنید مردم از اصلاح طلبان وتفکرات انها روی گردانده اند ایا واقعا فکر میکنید مردم به تفکرات شما اقبال دارند ایا اگر یک انتخابات ازاد با حضور تمامی گروهها چه موافق نظام وچه مخالف برگزار شود شما ودوستانتان چند درصد ارا را بخود اختصاص میدهید مطمئن هستم شما سیاستمداری اگاه هستید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
مردم در آذربایجان زیر آوارند آقا رو ببین فکر و ذهنش کجاست
ناشناس
United Arab Emirates
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
اقای با هنر :
چرا عادت کرده اید به جای مردم حرف بزنید؟
بهتره فقط از طرف خودتان حرف بزنید.
سار و وادقان
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
باهنر خان! ماه رمضان داره تمام میشه خودسازی را بچسب!
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
خاتمی بشينه كنارم
ز عشـقـت بـی‌قــرارم جـون تو طاقـت نـدارم
حـالا مـرو از كـــنـــارم بخدا دوستت می‌دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
اگر بجای این همه فتنه فتنه کردن یه کم به فکر خدا ومردم خدا بودیید این همه مصیبت نداشتیم
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
آقای باهنر قیم کسی نیست واگرمایل باشدمن آماده مناظره بااوهستم.
امير
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
ونميتواند مثل شما موج سوار باشد
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
بله خاتمی میتوان یک انسان کامل باشد نه مثل بعضی ها متوهم گرا باشد بیایید در واپسین روزهای ماه مبارک دست از این کردار خود بردارید و با تقوا باشید
مختاري
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
جناب آقاي باهنر لطف بفرماييد شروع كننده فتنه رامعرفي نماييد تا مردم كمي روشن شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
اقای باهنر مملکت ارزونی خودتون فقط امیدوارم در اینده نه چندان دور پشیمونی براتون به بار نیاره! مرد نا حسابی این موضع گیری بچه گانه ای که شما و امثال شما دست گرفته اید فقط و فقط نارضایتی بیشتر مردم رو به همراه داره و روز به روز مردم رو نسبت به نظام بدبینتر میکنه !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
اگه آقای باهنر اعتقاد دارن که اصلاح طلبان جایگاهی در میان مردم ندارن اجازه بدن تا مردم خودشون نشون بدن، ایشون یه نفرن و از جانب خودشون میتونن نظر بدن ونه همه مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
در حال حاضر جبهه فتنه افرادی هستند که بطور مداوم دم از فتنه و فتنه گر می زنند!
مجتبی
United Arab Emirates
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
خاتمی و ....اگه تو کاخ ریاست جمهوری جانداشته باشند جاشون توقلب مردمه. ....همون مردمی که جناب باهنر میگه از اصلاح طلبها خاطره خوشی ندارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
یکی به این آقای باهنر بگه که این مملکت فقط مال تو نیست حق که اینچنین که خود را مالک مطلق این کشور می دونی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
فقط ثمره هاشمی، بقایی، مشایی
حمیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
شخصی که خواب است را می توان بیدار کرد اما کسی که خودش را به خواب زده هرگز نمی شود بیدار کرد.
اینکه این آقا و سایر هم مسلکی های ایشان با این قاطعیت در مورد عدم محبوبیت اصلاح طلبان در بین مردم صحبت می کنند ناشی از کدام نظر سنجی مستقل است؟
امیدوارم ناشی از تظاهرات ها نباشد.
ناشناس
-
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
موقعي كه به راي اصلاح طلبان نياز داشتي كه از اين حرفها نمي زدي اميدوارم كه شما هم هميشه در انديشه وافكارت ثابت قدم باشي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
حالا آقای باهنر با کدام مجوز برای دیگران آنهم مرد والا مقامی همچون آقای سید محمد خاتمی تعیین تکلیف می کند؟!
ایکاش این کشور به اندازه انگشتان یک دست انسانهای شرافتمندی مثل آقای خاتمی داشت.
آنوقت هر کسی به خود اجازه نمی داد افاضات متکبرانه کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
اين سخنان كاركرد حزبي دارد... دوستان جدي نگيرند.