bato-adv
کد خبر: ۵۹۱۹۷۲
طرح حجاب و عفاف به کدام مسیر می‌رود

طرح حجاب جدید احتمالا چگونه خواهد بود و چه پیامد‌هایی را به همراه دارد؟

طرح حجاب جدید احتمالا چگونه خواهد بود و چه پیامد‌هایی را به همراه دارد؟
جدی‌ترین و محتمل‌ترین سناریویی که گمانه می‌رود در رونمایی از طرح جدید حجاب عمومی ارائه شود، اعمال محدودیت‌ها و احتمالا جرایمی ویژه برای افراد بی‌حجاب است. این سناریو به منظور بازگشت وضعیت حجاب عمومی زنان به وضعیت قبل از آغاز ناآرامی‌های اخیر کشور با بهره‌گیری از اعمال قدرت نرم است. بدین معنا که بدون هر گونه استفاده از مواجهه فیزیکی و تنبیهی مستقیم، افراد از طریق یک سری مجازات هوشمندِ نظارتی، اصطلاحا روسری‌ها را مجددا بر سر کنند. اما این سناریو نیز در دو حالت امکان اجرایی شدن دارد
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۹ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱

فرارو- حسین جلالی نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه (۱۵ آذر) در اظهاراتی از جمع شدن هنجارشکنی‌ها تا یکی دو هفته آینده و برگشتن روسری‌ها بر سر زنان خبر داد. او از تغییر در روش دعوت به حجاب در قالب سه مرحله، تذکر، اخطار و مسدود شدن حساب بانکی فرد بی‌حجاب گفت. همین اظهارات کافی بود که بلافاصله گمانه‌زنی‌های مختلفی پیرامون اجرایی شدن طرح جدید حجاب مطرح شود.

به گزارش فرارو، اظهارات جلالی مبنی بر مسدود شدن حساب «بی‌حجاب‌ها» با انتقاداتی جدی نیز همراه شد. بسیاری بر این نکته انگشت گذاشتند که چنین طرحی ورشکستگی احتمالی بانک‌ها و تورم در بازار طلا، خودرو و ارز را به همراه خواهد داشت. ادعای جلالی به سرعت از سوی رئیس بانک مرکزی تکذیب و حتی خود او نیز از ادعایش عقب‌نشینی کرد و مدعی شد از اظهاراتش سوء‌برداشت شده؛ هیچ طرحی برای  مسدود شدن حساب‌ها نیست و کسی هم چنین موردی را پیشنهاد نداده است.

در جدیدترین واکنش نیز مجید نصیرایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادعای مسدودسازی حساب بانکی افراد بی‌حجاب را رد و بر زبان آوردن این حرف‌ها را به مصلحت ارزیابی نکرد.

هر چند موضوع مسدود شدن حساب افراد بی‌حجاب تکذیب شد، اما تمامی شواهد از طرح جدید «حجاب و عفاف» طی یک یا دو هفته آینده حکایت دارند. در تایید این موضوع می‌توان به اظهارات اخیر کبری خزعلی، رییس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی رجوع کرد که از اجرایی شدن قوانین عفاف و حجابی که در مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده در آینده نزدیک خبر داده است.

حالا مساله مهم برای افکار عمومی، رسانه‌ها و ناظران این است که طرح احتمالی حجاب و عفاف که در آینده نزدیک ابلاغ و اجرایی خواهد شد، چگونه خواهد بود؟ همچنین، گستره و ابعاد این طرح چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به مساله طرح احتمالی حجاب، دو سناریو قابل طرح هستند که هر یک به نوبه خود می‌توانند تبعات و پیامد‌های خاص خود را به همراه داشته باشند. یک سناریو آن‌چنان که اکثر ناظران پیش‌بینی می‌کنند ایجاد رویه‌ای از جریمه و تنبیه است و دیگری سناریوی ضعیف‌تر ورود به فاز «تذکر».

طرح حجاب جدید با چاشنی «جریمه» و «محرومیت هوشمند»

جدی‌ترین و محتمل‌ترین سناریویی که گمان می‌رود در رونمایی از طرح جدید حجاب عمومی ارائه شود، اعمال محدودیت‌ها و احتمالاً جرایمی ویژه برای افراد بی‌حجاب است. این سناریو بهره‌گیری از اعمال قدرت نرم است برای بازگشت وضعیت حجاب عمومی زنان به شرایط قبل از آغاز ناآرامی‌های اخیر است. بدین معنا که بدون استفاده از مواجهه فیزیکی و تنبیهی مستقیم، افراد از طریق یک سری مجازات هوشمندِ نظارتی، اصطلاحا روسری‌ها را مجددا بر سر کنند. اما این سناریو نیز در دو حالت امکان اجرایی شدن دارد.

حالت اول می‌تواند بر مبنای اعمال محدودیت‌های گسترده و چند وجهی با چاشنی جریمه‌های سنگین باشد. در این چارچوب فرض بر آن است که محدودیت‌ها به شکل عمومی و گسترده خواهد بود. یعنی از کلان‌ترین سطوح جامعه تا جزئی‌ترین سطوح را در بر خواهد گرفت. به بیان روشن‌تر دایره محدودیت‌ها می‌تواند از ادارات دولتی تا مکان‌های عمومی همچون فرودگاه‌ها و مجتمع‌های خرید تا سوپرمارکت‌ها و نانوا‌های محلی باشد.

پیش‌بینی می‌شود که رابطه‌ای دوگانه میان خاطیان بی‌حجابی و پذیرندگان آن‌ها برقرار گردد. بدین شرح که این تنها بی‌حجاب‌ها نیستند که با جریمه و تنبیه مواجه می‌شوند، بلکه این پذیرندگان آن‌ها، از ادارات و مکان‌های عمومی گرفته تا جزئی‌ترین اماکن عمومی نیز با مجازات مواجه می‌شوند. در این چارچوب، در سطح فردی شخص بی‌حجاب احتمالا با تذکر، اخطار و شاید محرومیت از خدمات عمومی مواجه خواهد شد؛ اما ادارات یا هر نهادی که با این فرد تعامل داشته باشد یا اصطلاحا آن شخص را پذیرا شود نیز با تعلیق، جریمه یا مجازات در سطوح مختلف مواجه می‌شود.

به عنوان نمونه شاید نحوه اجرای این طرح چنین باشد که در تمامی مجتمع‌های رفاهی، خدماتی و خرید، افرادی به عنوان نگهبان تعیین شوند تا افراد بی‌حجاب وارد نشوند؛ یا به رانندگان شخصی و عمومی ابلاغ شود در صورت گزارش راننده یا مسافر بی‌حجاب خودرو او توقیف خواهد شد؛ یا یک سوپر مارکت در صورت خدمات دادن به یک فرد بی‌حجاب با خطر پلمپ مواجه می‌شود. البته این‌ها تنها مثال‌هایی محدود هستند تا دایره گسترده بودن طرح تفهیم شود، لذا می‌توان هزاران مثال دیگر را در اجرای این محدودیت‌های گسترده ارائه کرد.

اجرایی شدن این حالت گسترده از جریمه و محرومیت نه تنها بر روی کاغذ، بلکه در عرصه عینی نیز قابل ابلاغ و اجراست، اما عواقب و پیامد‌های آن می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی و همراه با آسیب‌های بزرگ باشد. اجرایی کردن این طرح در چنین سطح گسترده‌ای، بدون تردید اکثریت قریب‌ یه اتفاق حوزه‌ها و البته زیست روزمره اکثریت افراد را درگیر خواهد کرد. سطح گسترده محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، علاوه بر تقابل میان نهاد‌های دولتی با جامعه، مردم را با مردم، به شکل مستقیم در مقابل یکدیگر قرار خواهد داد.

شاید برخی چنان تصور کنند که چه ایده جذابی خواهد بود که خود راننده‌ها یا مغازه‌داران به شکل خودکار به ماموران تذکردهنده حجاب و عفاف تبدیل شوند، اما از این امر غافل هستند که دوگانه‌ای تحت عنوان «مردم‌داری و خطر از مجازات» ایجاد خواهد شد که می‌تواند عواقب بسیار مخربی را به همراه داشته باشد. برای نمونه یک فروشگاه یا مغازه، برای کسب درآمد و جلب مشتری، به تعامل سازنده با افراد کم‌حجاب هم نیازمند است، اما از ترس مجازات در مقابل آن‌ها قرار می‌گیرد. این‌جا رخدادی دو سر باخت اتفاق خواهد افتاد؛ اول این‌که فروشگاه بخشی مشتریان و درآمدش را از دست خواهد داد و دوم این‌که به دلیل ترس از مجازات، امکان درگیری و خشونت میان صاحب‌ کسب و کار با بخشی از جامعه وجود دارد.

در سطحی دیگر، چنین رخدادی می‌تواند پلیسی شدن جامعه را نیز به همراه داشته باشد. این‌که هر فروشگاه یا نهاد‌ی، بخشی را به عنوان حراست ایجاد کند یا حتی در سطح شخصی نیز صاحبان هر کسب‌وکاری، وظیفه‌ای حراستی را برای خود تعریف کنند، نظمی پلیسی بر جامعه حاکم خواهد شد. شاید چنین تصور شود این محدودیت هوشمند و خودکار بوده و می‌تواند مثمرثمر باشد. اما افزایش میل به خشونت و بالا رفتن مجرمیت افراد در سطح عمومی پدیده‌ای است که نادیده انگاشته می‌شود. چرا که اکثریت افراد جامعه به صورت بالقوه، پتانسیل شناخته شدن به عنوان مجرم را دارند. چنین حالتی میل به مواجهه را نیز افزایش خواهد داد.

اما حالت دوم، اجرایی شدن سناریوی حجاب با چاشنی «جریمه» و «محرومیت هوشمند» می‌تواند ابعاد محدودتری را داشته باشد. در حالت دوم می‌تواند این طرح به گونه‌ای طرح‌ریزی شود که معیشت و کسب‌وکار‌ها را نشانه نرود و تنها این افراد خاطی باشند که با برخی محدودیت‌های ویژه همراه شوند. برای نمونه افرادی که مرحله تذکر و اخطار را سپری کرده، در زمان استخدام در نهاد‌های دولتی و خصوصی با مشکل مواجه شوند. یا افراد بدحجاب از خدمات عمومی‌ای همچون دریافت وام بانکی و ... محروم گردند. در این زمینه نیز مثال‌های فراوانی قابل طرح هستند که همگی بر مبنای مجازات فرد خاطی است و نه پذیرندگان عمومی او.

اجرایی شدن این حالت نیز همانند حالت نخستین به طور حتم واکنش جامعه و تبعاتی را می‌تواند به همراه داشته باشد که البته به مراتب کمتر از حالت نخست است. در این حالت نیز جامعه از دید نهاد‌های رسمی به صورت خودکار به دو قسمت خودی و غیرخودی تبدیل می‌شود. یک تعداد از افراد که بدحجاب یا بی‌حجاب نامیده می‌شوند، به عنوان غیر خودی تلقی شده و خدمات‌رسانی به آن‌ها محدود خواهد شد. در سوی مقابل چنین تصور می‌شود که حکومت تنها متعلق به افراد خودی یا همان افراد ملزم به قانون حجاب است.

طرح حجاب جدید در نسخه گشت‌ ارشاد «تذکرگو»

دیگر سناریوی قابل طرح در ارتباط با طرح حجاب ابلاغی و اجرایی جدید، می‌تواند، رجعت به همان وظیفه تعیین شده برای گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی بر اساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی باشد. بسیاری از ناظران مسائل سیاسی و اجتماعی بر این باور بودند که گشت ارشاد در قالب کارکرد سال‌های اخیر محصول بدعت از اجرای هدف اولیه آن بود. بر اساس دیدگاه آن‌ها منطق گشت ارشاد بر مبنای ارشاد جامعه با اصل تذکر بر مبنای امربه معروف و نهی از منکر بود نه برخورد فیزیکی و مواجهه مستقیم با بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها.

هر چند امکان طرح این سناریو بسیار ضعیف است، این احتمال وجود دارد که نسخه جدید پلیس امنیت اخلاقی و گشت ارشاد در سطح جامعه حاضر شوند. مامورانی با ظاهر و وظایف جدید. مامورانی که تنها وظیفه تذکر و گفتگو با بدحجاب‌ها را داشته باشند. این سناریو تا حدود زیادی کم‌هزینه‌تر به نظر می‌رسد، اما به دلیل حساسیت ویژه مردم به دیدن ماشین‌ها و ماموران ویژه گشت ارشاد، چنین سناریویی نیز می‌تواند با دشواری‌هایی ویژه همراه باشد.

برچسب ها: گشت ارشاد حجاب
bato-adv
سحر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
منم یه زنم.خاک بر سر اونایی که دنبال بیحجابی هستن.که فقط راه هرزگی رو بلدن .یک مشت عقده ای که هیچ هنری تو زندگیشون ندارن.فقط میخوان خودنمایی کنن.حجاب قانونه و باید رعایت بشه.هر کی میخواد دنبال هرزه و هرزگی باشه هرررررررررری
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
چرا نظر بر بی حجاب هست؟ کاری کنید جامعه به مسیر تشویقی حجاب گام برداره، بدین معنی که پارامترهای تشویقی حجاب رو زیاد کنید نه تنبیه بی حجاب،
یعقوب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
حجاب قانون خداست ربطی
به جمهوری اسلامی نداره.
کشف حجاب در ایران به
فیلم فارسی ختم میشه.
لطفا تاریخ مطالعه کنید.
جهالت هم حدی داره !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
کاش خیلی قبل ترازجریان مهساامینی کارفرهنگی میکردیدوازبرخوردفیزیکی باجوانان وبانوان امتناع میکردیدبازورهیچ کاری ازپیش نمیرود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
ده ها بدبختی واسه بی حجابی بوجود اومده، بعد یه عده نادون کامنت می‌زارن به موی زن کاری نباید گرفت
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
گوشت کیلویی ۳۰۰هزار تومن دلار ۳۷۵۰۰تومن سکه ۱۸۵۰۰مردم روز به روز دارن فقیر تر میشوند .حالا هی تیتر حجاببببب بزن از اوضاع اقتصادی که برامون رقم زدن حرف نزنیااااا
وحيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
اونو كه نميتونيم درست كنيم اما اين رو ميتونيم مثل اون خراب كنيم...مسيول مربوطه
کیم جونگ اون
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
اگر دیروز بجای نوشتن این کامنت دلار میخریدی الان رو هر برگش 500 تومن سود میکردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
درباره همه‌چیز باشه به غیر از حجاب
بالاخره چشم چرونی و جلب توجه از نیازهای روانی جامعه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
اگر دیروز بجای نوشتن این کامنت دلار میخریدی الان رو هر برگش ۱۰۰۰ تومن سود میکردی. یا بهتر بگیم ۱۰۰۰ تومن کمتر فقیر میشدی به ازای هر دلارت
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
دقیقااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
ما هم روشی جدید برای مقابله و رسیدن به آزادی پیدا میکنیم
رویا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
دقیقا
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
شما اگه دنبال ازادی بودین پوشش ملی رو ترویج می دادین نه ولنگاری کپی از فرنگی ها رو امثال شما هم ارزشی ندارند
اس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
نگو آزادی بگو هرزگی و فحشا و بی بند و باری
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
از لان مشخصه شکست خورده است
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
از لان مشخصه شکست خورده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
کاش فرارو فقط خفه می شد تو این هیر و ویری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
ریش و قیچی دست اقلیت تندرو است که همه چیز به هم خورده و هر روشی را تصویب کنند بر علیه مردم است و فقط بایدمردم تاوان دهند، یک برنامه هم برای رفاه حال مردم بدهید !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
مردم یا خوش غیرتان و برهنگی‌گرایان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
هر وقت از همه جا کم میارن میرن سراغ موضوع نخ نمای حجاب. اقتصاد عالی دولت مردمی و دیپلماسی نگاه به شرق و بیانیه دولت دوست چین و اوضاع اجتماعی و ... معلومه غیر ازحجاب حرفی برای مشغول کردن اذهان ندارند. تنها چیزی که از اسلام مانده ظاهرا حجاب اجباریه و نفی اختلاس و دروغ و نفاق و خدمت به خلق جزو احکام نیست. راستی دستورات مولا علی به مالک اشتر که مرتب در کتب درسی می نوشتین برای زمان مالک بود یا برای امروز هم صدق می کند؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
آفرین حرف حق
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
یک نمونه از آسیب اجتماعی که افتادن روسری یک زن به جامعه میزند را نام ببرید بعد اینگونه دغدغه مند بدنبال راهکار باشید که خودتونم میگید قطعا با واکنش اجتماعی همراهه و تبعاتی دارد.از فردا باید تو جامعه شاهد درگیری های لفظی و فیزیکی با مردم با حراست و پلیس ...باشیم
فرید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
آسیب اجتماعی بالاتر از این که ارامش روانی نداریم؟ هی باید چشممون پایین باشه تازه کاری هم که نداریم دوتا متلک هم بارمون می کنند خب مثل آدم لباس بپوشید مگه عیبی داره نمیگم چادر میگم مثل آدم لباس بپوشید
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
می دونی آدم از چی جیگرش می سوزه؟اینکه فساد اقتصادی کل ایران گرفته بعد شما دنبال راهکارهای جدید برای مقابله با موی زنان هستید.علت واکنش نشون دادن زنان همین امر است نه روسری.
تو رو خدا نکنید این طرح.ما دیگه طاقت راه افتادن حمام خون نداریم
راه بازه
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
مهاجرت بهترین راهه برای کسانی که طاقت ندارند.
الهه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
مسدود کردن حساب بانکی که به نفع خودتون نبود سریع رد شد ولی جریمه که به نفع خودتون سریع اوکی میشه.
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
"- ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
مملکت روی هوا وشما دنبال نخود سیاه! " بابا چه جوری و کی می خواهید بفهمید که مملکت با اعمال شما در حال نابودیه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
آقای رییسی الوعده تورم تک رقمی بفرمایید. مردان هم چادر سرخواهند کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
واقعا براتون متاسفم که توهین به زنان رو رسمی می کنید. کم تو خیابون تیکه پرانی و لات بازی بود حالا مجوزش رو مثل قبل صادر هم می کنید که هرکسی به زنان حرف بزند و برایشان مزاحمت ایجاد کند.
فرید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
من به شما حق می دهم ولی شما هم حق بدهید بعضی دیگر خیلی چلف و ولنگارند بنده با این طرح ها مخالفم ها اما می گویم ملت هم ماشالله خیلی ولنگار و بی بند و بارند نه فرهنگ نه ملیت نه دیانت هیچ مرز اخلاقی ندارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
دولت موظف به تأمین امنیت قانون شکنان نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
باز حواسپرتی شروع شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
نقطه سر خط! شما سرتون در میکنه برای تقابل با مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
مردم؟
به قانون شکن میگن اراذل و اوباش نه مردم
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
دولت و در سطح کلان تر حکومت، اگر بیایند و اقتصاد، بیکاری، وضعیت نابسامان معیشتی را سر و سامان دهد و مهم تر از این که اختلاس گرانی که پیش از این اختلاس کردند را به سزای عملشان برسانند و از این به بعد هم جلوی اختلاس ها را بگیرند، جلوی پارتی بازی ها، رانت ها و اراجیف گویان تریبون به دست را بگیرند، حجاب خود به خود درست می شود و مردم وقتی ببینند که دولتمردان و حکومت در پی ایجاد ساختاری عاری از فساد و رانت است، خود به خود قانع شده و همه چیز عالی می شود. به امید روزی که ایران وایرانی در آرامش باشند در کنار مسئولان محترم و عاقل.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
از نانو لیزر استفاده کنید دانشش بومی شده جواب میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
من با روش دوم بیشتر موافقم. هم جامعه به آرامش بیشتری می رسه و هم اوضاع حجاب سر و سامان پیدا میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
فقط جریمه تصاعدی
تأمین بودجه کشور+ کاهش ناهنجاری
بدون درد وخونریزی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
از روزی که بابت حجاب بحث کردید دلار خریدم 34000 تومان امروز فروختم 38000 تومان باز یک مقدار بیاید پایین میخرم دوباره میفروم و سکه هم 14 خریده بودم 18 فروختم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
سکه چند؟دلار چند؟
فک نکنید مردم غافلن هدفتون از این کارا چیه..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
هر چه جلوتر می رویم فهم مدیران مملکت از خواست جامعه فاصله ی بیشتری می گیرد،
لزوم وارد نشدن حکومت ها به دایره رفتار و انتخاب های شخصی یک اصل جهان شمول است که متاسفانه حاکمیت ما قصد فهم آن را ندارد،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
لزوم رعایت احکام اسلام برای یک مسلمان یک اصل فراتر از جهان شمول است و جلوگیری از ترویج گناه وظیفه حاکمیت شرعی است که امثال تو قصد یا توان فهم آن را ندارید.
امين ميرزائى
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
حرفِ جدی میزنم سانسور میکنی ، شوخی میکنم کامنتمو میفرستی تو سطلِ آشغال ... معلومه حسابى ازم متنفرى ... عیبی نداره ... ولى حرفِ بدی نزدم ... گفتم حجاب ِ هر قومى فرق میکنه ... راهبه های بودایی کچلن ... شانس آوردین بودایی نبودم ... وگرنه همه خانمارو مجبور میکردم کچل کنن ... اگه نمیدونی بدون ... منم يه زمانى تو ساختمون وزرا كار ميكردم ... یه چَکم تو گوشِ یه خانمه و يه آقاهه زدم ... برق ازشون پرید ... تا الان دارن نفرین میکنن ... اینه که خل شدم !!!!!!!!!!!
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
طلا شده گرمی 1.7 میلیون هم اینوریا هم اونوریا برای رد گم کنی چسبیدن به روسری زنها!!!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
ملت گشنه اند می فهمین؟!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
گشنگی چه ربطی به پوشش داره؟
باز میگفتی ملت لباس ندارند یه چیز
خواننده
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
معلومه که نه
مهدی بصیرتیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
ملت سلحشور و مبارز ایران همگی بلااستثنا خواهان جلوگیری از فرهنگ بی بند و باری غرب هستند و تا اخر پای آرمان های امام راحل ایستاده اند و اجازه نمی دهند دوباره مثل دوران منحوس پهلوی فساد و فحشا و کاباره و ... در جامعه ایجاد شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
بصیرتیان!
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
فقط از جانب خودت صحبت کن لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
همه جا کامنت می‌زاری خسته نشدی
تینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
حساب شوهرهاشون و مردهاشون مسدود کنید تا ی کم سر غیرت بیان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
غیرت نسبی است. بعضی ها عقیده دارن اگه سر زن غیر مطیع رو نبری بی غیرتیه!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
غیرت نسبی نیست اون قاتل هم خودش کارهاشو کرده حالا که سرش اومده میخواد با قتل حلش کنه که نمی کنه ... بی بند و باری رو مقدس نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
شاید توی روستای شما به بریدن سر زن غیرمطیع غیرت بگند ولی معیار یک مسلمان آن است که اسلام تعیین میکنه نه دلخواه خودش.
خواننده
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
طرف جونش رو میده گران حساب بانکی باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
حجاب از اصول مردم است باید رعایت بشه
ناشناس
Norway
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
دقیقا کدوم مردم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
اصول دین شنیده بودیم ولی اصول مردم دیگه چه صیغه ایه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
چرا اعتقادات و خواسته هاتون به مردم تحمیل میکنید و همیشه چای مردم رو وسط میکشید . اگر همین مردم خواستار رفراندم حتی در باره حجاب باشند اجرا میکنید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
واقعا خجالت آوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۱
چرا خجالت آور، حکم الهی باید اجرا شود، تمامی مردم خواهان کجایند ، چند ده نفر محدود حق ناراحت کردن جامعه اسلامی را ندارند.
خواننده
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
ناشناس پاسخگو: تاالان 311 موافق و 20 مخالف
چند ده نفر میشند اونایی که موافق حجاب اجباری هستند طرف مقابل حداقل چند صد نفر میشند
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
یه عده فقط هدفشون گسترش بی بند و باری و گسترش رقابت زنان برای برهنگی و گسترش چشم چرانی مردانه.
و از اساس به اسلام اعتقادی ندارن.
اگه آزادشون بزارن میخان به قول خوانندشون بوسه و هرزگی رو هم وسط خیابون مد کنن.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
در ضمن این عده اصلا مسالشون نحوه برخورد با بی حجابی نیست. بلکه مسالشون گسترش بی حجابی و زنا کاری در جامعه هست.
حالا ممکنه اسمشون اصلاح طلب باشه. یا بگن ما پیرو خطه امامیم.
اما اونها علنا طرفداره اسلامه سکولار و بی خاصیتن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
سلام خدا قوت
حجاب شخصی نیست
زن بی حجاب روی مجردها، متاهلها و حتی پیرمردها ناثیر روحی داره
یه سر به دادگاه و پاسگاه بزن ببین چقدر فسادها و جنایت ها با یه بی حجابی شروع شده
برخی از مردم مثل شما یخند و هیچ حسی ندارند
میگن حجاب شخصی هست
شما تو سربازی زیادی کافور خوردی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
ماده 10 قانون نظام وظیفه برای مردهایی که نرن خدمت اجباری چه تنبیهاتی دیده همونا رو واسه حجاب هم اجرا کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
واسه شناسایی خانمهای بدون حجاب میشه از دستگاه فوق پیشرفته " مستعان " کمک گرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
ببخشید اشتباه زدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
پلاک گذاری یا هر شخص یک مامور یا اینه همه رو پرت کنن تو دریاهای ازاد و نیمه ازاد. ول کنید عمو
آرمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
از اولین پیامبر تا آخرین اون مبلغ یک دین بودن و رسالت واحدی داشتن.حجاب هم در دستور کار همه پیامبران بود.اما بعد از مرگ پیامبران تعالیم تحریف و فراموش میشده.زنان محجبه روحانی در کلیساها و یا ورود با حجاب به کلیساها و محجبه بودن زنان یهودی ارتودوکس همه و همه نشان از وجود حجاب در آن زمان و تحریف اون داره.آغاز بی حجابی و افتان روسری یعنی شروع تنزل جامعه.زن هر چه برهنه تر بشه جنبه حیوانی در جامعه رواج پیدا میکنه و فردا باید شاهد اعتراض به ممنوعیت مشروب و دیسکو و پورنوگرافی و ...باشیم و کار تاجایی پیش میره که هم جنس گرایی وزنا با محارم و حیوانات هم پدیدار میشه.مثل غرب.صنعت پورنوگرافی و خانه های فحشا و ردلایت های خیابانی درراروپا اوم تنزل بشریت رو نشون میده.بحث هدایت انسان ها خیلی مهمه و به همین خاطر خداوند پیامیران رو فرستاد.با انداختن حجاب مشکلات جامعه ما حل نمیشه بلکه هزار مشکل به مشکلات اضافه میشه.در ضمن قوانین اسلام فقط حجاب نیست.مهریه و شیر بها و نفقه و ...هم هست.آیا دختری حاظر هست مهریه نگیره؟؟چون مهریه قانون اسلامه.یا وقتی تعرضی بهش شد فرد متجاوز برهدچند سال زندان در حالی که طبق اسلام اعدام میشه.آیا دختر حاظره در خرج و مخارج شریک بشه در حالی که در اسلام وظیفه بر عهده مرد هست؟؟
موحد
Finland
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
شما جامعه اسلامی و بر پایی عدالت ایجاد کن خود افراد جامعه بدون اجبار و تهدید از قوانین پیروی خواهند کرد دستورات اسلام که محدود به موی زنان نیست . هیچ گاه در روش پیامبر و ائمه برای بی حجاب ها تنبیه در نظر گرفته شده ؟ هرگز . مسائل بزرگ جامعه رو فراموش کردید چسبیدید به فرعیات. وقتی دین داران خودشان به اصول اصلی دین پایبند نیستند چطور از کسانی که به دین شما معتقد نیستند انتظار دارید به قوانین تان احترام بگذارند . آن اولین پیامبر تا آخرین قوانین اصلی برپایی عدالت نداشتند؟
32222222
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
بسیار کتابی و پر مقظ!!! معلومه خیلی اطلاعات دارید شما.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
این ملت مثل آدم لباس بپوشه عیبش چیه؟ چادر نمی گم ها میگم مثل آدم لباس پوشه چی میشه؟ خیلی ملت فاسدی داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
ده ها بدبختی واسه بی حجابی بوجود اومده، بعد یه عده نادون کامنت می‌زارن به موی زن کاری نباید گرفت
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین