کد خبر: ۲۷۹۴۳۱

ارائه پیشنهاد حذف ریاست‌جمهوری از تریبون مجلس

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۴ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
نماینده مردم میاندوآب در مجلس با تاکید بر این که مجلس باید در راس امور باشد، پیشنهاد کرد: پست ریاست جمهوری برای آینده حذف شود و نخست وزیر را مجلس تعیین کند.

به گزارش خبرآنلاین جهانبخش محبی نیا در نطق میان دستور امروز خود در جلسه علنی مجلس، با بیان اینکه بر طبق فرمایشات امام«سر تسلیم به مجلس سر تسلیم به اسلام است، گفت: رهبر انقلاب هم در بیاناتی می فرمایند عمل به قانون اساسی علاج دردهای این کشور است. با وجود این تاکیدات آیا حاصل کار این شده که مجلس در راس امور است و ما به قانون اساسی عمل میکنیم؟ یا در مقابل مجلس سر تسلیم فرود می آوریم؟ یا نه با گذشت زمان حتی خود مجلس هم در مرحله خودنابودسازی ورود کرده است و نهایتا حاصل کار همین اوضاعی است که بر کشور حاکم است.

وی تصریح کرد: در مجلس ششم وقتی رییس وقت قوه قضاییه می خواستند در روز تحلیف در جایگاه سخنران صحبت کنند تعدادی از نمایندگان جلسه را ترک کردند چون به موجب قانون و آیین نامه داخلی رییس قوه قضاییه نمی توانست آن روز در جایگاه سخنران صحبت کند. بعد از مدتی قرار بود که رییس وقت جمهور هم برای گزارش برنامه پنج ساله به مجلس بیاید ولی آن زمان هم اعتراضاتی شد که رییس جمهور وقت نمی توانند خارج از قاعده آیین نامه در مجلس نطق کند.

نماینده میاندوآب تاکید کرد: عقل، اندیشه، فکر و فلسفه سیاسی می‌گوید که مجلس باید در راس امور باشد آیا با تسهیلی که برای اشخاص حقیقی یا روسای قوا قائل می‌شویم ،آیا برای نمایندگان نیز این حق را قائل شده‌ایم که هر وقت خواستند بروند و در هیات دولت صحبت‌هایشان را بیان کنند، آیا این اجازه داده می‌شود؟

وی افزود: آیا در شورای عالی قضایی این اجازه به روسای کمیسیون‌ها و یا نواب رییس مجلس اجازه داده می‌شود که بروند و دردهای ملت را به اطلاع برسانند و یا برای این که از یک وزیر وقت بگیرند یا وزیر به تلفن ها جواب دهد باید ماه‌ها در نوبت باشند آیا این است سر تسلیم در مقابل مجلس فرود آوردن آیا این است علاج دردهای جامعه ؟

نماینده مردم میاندوآب در مجلس در ادامه اظهار کرد: براساس ماده 49 و 236 آیین نامه داخلی مجلس بدون شک در راستای عمل به وظایف نمایندگی و این که مجلس در راس امور قرار گیرد عناوین و متن و محتوای بسیار جالبی گنجانده شده است نسبت به این که نمایندگان مجلس بتوانند دردهای مردم را به اطلاع برسانند، نماینده که برای خودش چیزی نمی خواهد ، در نتیجه برای این که نمایندگان بتوانند با مسئولین کشور ،‌وزرا وهمه دست اندرکاران و روسای قوا به راحتی ارتباط برقرار کنند باید تسهیلاتی را در نظر بگیریم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به اصل 57 قانون اساسی و تفکیک قوا گفت: قوا زیر نظر مقام معظم رهبری انجام وظیفه می‌کنند، البته اصل تفکیک قوا برآمده از اوضاع سیاسی -اقتصادی اروپا بود به ویژه انگلیس و فرانسه زیرا این کشورها به خاطر اشرافی که مجلس را در دست می‌گرفتند ، برای این که دربار را در اختیار خود نگیرند و خودکامی به وجود نیاید در قرن 18 چنین پارادایمی را مطرح کردند.

محبی نیا با تاکید بر این که ما در قانون اساسی مجلس سالاری داریم و مجلس باید در راس امور باشد، ابراز کرد: با نگاه محدود به مجلس این مملکت درست نخواهد شد ، بنده درخواست می کنم عاجزانه از نخبگان و رهبری نسبت به این که مجلس در راس امور قرار گیرد پست ریاست جمهوری نه برای آقای روحانی بلکه برای آتیه حذف شود و سایش‌های بین رییس جمهور و سایر قوا از بین برود و مجلس در راس امور قرار گیرد و نخست وزیر را مجلس تعیین کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
مجلسي در راس أمور است كه از قبل توسط شوارى نگهبان مشخص نشده باشد !؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
یاد خدمت سربازی افتادم:
بشینن
پا شن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
به نظرم پیشنهاد خوبی است. پیش از مشروطه ایران صدراعظم داشته و بعد از مشروطه هم ایران همواره با نخست وزیر اداره می شده است و تقریبا هم جواب داده است و نخست وزیرها کاملا مسئول و پاسخگوی اوضاع بوده اند و با نابسامان شده اوضاع استیضاح و برکنار می شدند بنابراین التزام و مسئولیت پذیری بیشتری داشتند نسبت به رییس جمهور.
ناشناس
Canada
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
نگاه کنید من با نخست وزیری موافق نیستم ولی اگر به جای نخست وزیر مردم ما حدود 20 نفر رو انتخاب میکردن که صلاحیت علمی بالایی داشتن واز این 20 نفر چند نفر نامزد شده و رای گیری میشد بین خودشون کسانی مملکت رو میگرفتن دست که از انتخاب باسوادها بودن نه مردم بیسواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
به پشنهاد شما هم در جلسه فردا رسیدگی میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
اقای محبی نیا لطفا به جای اینکه درفکرحذف پست ریس جمهوری باشید به فکرمشکلات حوزه انتخابیه ات باش
انتشار یافته: ۴۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
اگه چیزه دیگه ای هم میخوای بگو تعارف نکن
ناشناس
United States of America
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
میگم مجلس هم ببندید و خودتون هر کاری دوست دارید بکنید
ناشناس
United States of America
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
وقتی نظر یک نفر برابر است با نظر کل مردم اصلا نه مجلس میخواهیم نه رئیس جمهور
ناشناس
United States of America
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
جای پایتخت رو هم در این سخنرانی تعیین میفرمودیه !
قبان کند خوبه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
گل بود به چمن نیز آراسته شد
نمی تونید به مملکت سر و سامون بدید هی بهونه میارید!!!!!!
یک ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
عجب!

ظاهرا از ترس برگشت محموده!
ناشناس
Iraq
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
حکومت " جمهوری اسلامی " بعد بدون رئیس جمهور؟! بهتر بود بجای این پیشنهاد این مطرح میشد که بعد از این کلیه کاندیداهای ریاست جمهوری باید دانش آموخته اقتصاد باشن یا دوره های عالی و تخصصی در اقتصاد دیده باشن وگرنه نتیجش میشه این رکود و فروپاشی اقتصادی. هر چی پروفسور نیلی و ابرپروفسور طیب نیا نسخه بپیچن وحی منزله و بعد از اینکه آثار ویرانگرش معلوم میشه اما همچنان تا دقیقه نود سال 96 باید دنبال بشه. اقتصاد ایران رو تیم اقتصادی اصلاحات بنفش در بنفش لب حوض سر برید رفت پی کارش. فاتحه مع الصلوات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
خدا شاهده خودت فهمیدی چی گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
شما برو ببین شروع رکود در کجا اتفاق افتاد و آمار ها رو تا همین امروز دنبال کن ، بعد نظر بده
کوروش زند
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
دوستان ایران را با روسیه تزاری 1917 اشتباه گرفته است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
واقعا پیشنهاد درستیه. وضع اری بخوبی نشون میده رییس جمهور ضرر داره که فایده نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
فایده مجلس چیه؟ البته با محاسبه هزینه ی میلیاردی که بابت هر دقیقه از مجلس میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
پشنهاد بهتر حذف ریاست جمهوری و مجلس است .
کار ها روی سیستم است و خودش انجام می شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
البته نه مجلسی که اینجوری واردش میشوند با پول های غیر متعارف برای تبلیغ و جداسازی خیلی ها برای پیشی گرفتن ار تعداد نماینده رقیب
hadi
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
ایشون نماینده میاندوآب،شاهین دژ وتکاب هستن،اگه حوصله ندارین نام دوتا شهررو بنویسید همون بهتر خبر نذارین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
همینجوری نمایندگان محترم میلیاردی هزینه میکنند که وارد مجلس بشوند و حقوق ماهی چند میلیونی بگیرند!!!!!!!! اگه این تصمیم عملی بشود خدا میداند که چه اتفاقی خواهد افتاد و هزینه های به چه مقدار افزایش خواهد یافت.
همینجوری در راس امور هستید. ولی چرا امور اصلاح نمی شود نمی دانیم.
ARASH
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
همه جه دارن به سمت افزایش نقش مردم و حذف سیستم نحست وزیری حرکت می کنند( همین اواخر ترکیه) اونوقت ما همیشه عادتمونه که نقش مردم رو روز به روز کمرنگ تر کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
این آقایون مدعی هستند سال ها نماینده مجلس بودند ولی نمی دونه حذف پست ریاست جمهوری مستلزم تغییر قانون اساسی است که آن هم راهکارهایی دارد و در دست مجلس نیست

تازه می خواد اختیار تعیین نخست وزیر هم به دست بگیره با این اطلاعات و سوادش

نه عزیزم مردم بهتر از شما انتخاب می کنند چون به منافع آنی توجه نمی کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
اسم مهم نیست ، رسم مهم است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
میگه کلا" همش واس ماس و آش و با جاش میخوایم !!!!!!
ناشناس
United States of America
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
مگر تا حالا نبوده واس ماس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
یکی این یکی را در یابد !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
دخالت در وظایف سایر قوا ممنوع.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
از قدیم گفتن: اگه نمیتونی حرف بزنی!!!!میتونی که حرف نزنی!!!!!!
خوب حرف نزن!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
با نماینده هایی که در عرض بیست دقیقه برجام رو تصویب میکنن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
برای سلامتی جهانبخش محبی نیا میندوآبی !!!
صلوات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
نظام پارلمانی جایی معنا داره که احزاب واقعی و قدرتمند داشته باشیم
اینجا احزاب واقعا قدرتمندند؟
من اعتقادم اینه به جای نماینده هایی با بینش شما نماینده هایی برن مجلس که کمی بینش و درک سیاسی داشته باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
اتفاقا بسیار حرف درستی زده است و بسیاری از موازی کار ها و هزینه های اضافی از بین میرود
ضمن اینکه روحیه مردم ایران با سلطه یک نفر بر همه امور سازگار تر است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
+++++++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
من این پیشنهاد را تکمیل می کنم که خود مجلس هم حذف شود.
ادای غربی ها را در آوردن که هنر نیست.
ناشناس
United States of America
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
ایشان یکبار دقیق قانون اساسی را بخوانند ضمن اینکه به آقای لاریجانی توصیه می کنم برای نمایندگان آموزش ضمن کار بگذارند و قانون اساسی را از آنان امتحان بگیرند
فرزین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
ریاست جمهوری و نخست وزیری و با هم حذف کنیم _ همین دموکراسی نیم بند هم فاتحه
ناشناس
Uzbekistan
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
ظاهرا ایشان تاریخ خوانده اند و اگر در حافظه شان باید مشکلاتی بود که نخست وزیر را حذف کردند. در دوره ریاست جمهوری اقای احمدی نژاد بارها گفت که مجلس در راس امور نیست . ان ادم خوبه بیاد این نوع حرف بزنه
مهدی مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
اگر مجلس سالم و پخته ای داشتیم حرف شما درست بود، میترسیم همین تصمیم بهانه ای شود برای باج خواهی از نخست وزیر انتخابی مجلس...و باند بازی و ...
ناشناس
United States of America
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
برو خدا روزیتو جای دیگه حواله کنه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
میخوای کلا مجلس بعد رو هم مجلس قبل تعیین کنه
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
در آن صورت 90 در صد حق رای مردم گرفته خواهد شد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
عجب !چون دیده که بین اصول گرایان قطع الرجل شده و کسی را برای معرفی و رقابت برای ریاست جمهوری ندارند و حتی در صورت معرفی کاندیدی، اکثریت مردم به کاندیدای مورد نظر اصول گرایان رای نمی دهند ، پیشنهاد حذف ریاست جمهوری را داده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
این حرفها یعنی حالا دیگه نوبت ماست؟
یعنی ما هم خقوق نا متعارف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
اینا کی هستن دیگه ریختن تو مجلس!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
باید مطالعه بشه...چرا می خواهیم این کارو بکنیم، حداقل ده مرجع مهم علمی . فرهنگی پاسخ بدهند..
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
دیدن اصولگرایی مرده میخوان هرجور شده ب قدرت برسن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
راست میگه شاید مملکت درست بشه واقعا اخرش هستند دست رو هرچی گذاشتن نابود کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
اقای محبی نیا لطفا به جای اینکه درفکرحذف پست ریس جمهوری باشید به فکرمشکلات حوزه انتخابیه ات باش
ناشناس
Canada
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
نگاه کنید من با نخست وزیری موافق نیستم ولی اگر به جای نخست وزیر مردم ما حدود 20 نفر رو انتخاب میکردن که صلاحیت علمی بالایی داشتن واز این 20 نفر چند نفر نامزد شده و رای گیری میشد بین خودشون کسانی مملکت رو میگرفتن دست که از انتخاب باسوادها بودن نه مردم بیسواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
به پشنهاد شما هم در جلسه فردا رسیدگی میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
به نظرم پیشنهاد خوبی است. پیش از مشروطه ایران صدراعظم داشته و بعد از مشروطه هم ایران همواره با نخست وزیر اداره می شده است و تقریبا هم جواب داده است و نخست وزیرها کاملا مسئول و پاسخگوی اوضاع بوده اند و با نابسامان شده اوضاع استیضاح و برکنار می شدند بنابراین التزام و مسئولیت پذیری بیشتری داشتند نسبت به رییس جمهور.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
یاد خدمت سربازی افتادم:
بشینن
پا شن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
مجلسي در راس أمور است كه از قبل توسط شوارى نگهبان مشخص نشده باشد !؟