کد خبر: ۱۲۹۸۹۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد

پس از کسب نظر دفتر رهبر انقلاب درباره طرح سوال تصمیم گیری می‌شود

به گفته عضو کمیته طرح سوال از رییس جمهوری، در صورتی که نظر مقام معظم رهبری عدم برگزاری جلسه طرح سوال از رییس جمهوری باشد شک نکنید نمایندگان طرح سوال را پس خواهند گرفت.

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
فرارو- به گفته عضو کمیته طرح سوال از رییس جمهوری، در صورتی که نظر مقام معظم رهبری عدم برگزاری جلسه طرح سوال از رییس جمهوری باشد شک نکنید نمایندگان طرح سوال را پس خواهند گرفت.
 
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فرارو، ضمن بیان این مطلب با رد شایعه کاهش تعداد امضا کنندگان طرح سوال از رییس جمهوری گفت: بر اساس قانون طرح سوال از رییس جمهوری تا پیش از ارسال به کمیسیون مربوطه برای بررسی اولیه سوالات نمایندگان با حضور نماینده رییس جمهوری در کمیسیون تخصصی امکان کم و زیاد شدن دارد.

وی افزود: با این حال پس از ارسال طرح سوال به کمیسیون تخصصی توسط هیات رییسه مجلس، دیگر امکان کم و زیاد شدن امضای نمایندگان وجود ندارد و رایزنی های با نمایندگان برای باز پس گرفتن امضای خود بی فایده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: بنابراین همانطور که طرح سوال از رییس جمهوری هفته گذشته با 102 امضا تقدیم هیات رییسه شد به احتمال فراوان تا پیش از ارسال این طرح به کمیسیون برنامه و و بودجه به عنوان کمیسیون تخصصی بررسی طرح سوال، همان 102 بوده است.

جعفرزاده تاکید کرد: مگر آنکه در همین زمان کوتاه ارسال طرح سوال از هیات رییسه به کمیسیون برنامه و بودجه جابجایی های کوچکی در امضاهای نمایندگان ایجاد شده باشد که بعید است مانع از برگزاری جلسه طرح سوال با حضور رییس جمهوری در صحن علنی مجلس شود.

نماینده رشت در مجلس ادامه داد: بر این اساس طرح سوال از رییس جمهوری به هر شکل ممکن برگزار می شود مکر آنکه برگزاری این طرح سوال مغایر بر مصالح ملی تشخیص داد شود و مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران چندان با برگزاری این جلسه موافق نباشند.

عضو کمیته طرح سوال از رییس جمهوری گفت: در صورتی که نظر مقام معظم رهبری عدم برگزاری جلسه طرح سوال از رییس جمهوری باشد شک نکنید امضا کنندگان طرح سوال از رییس جمهوری طرح سوال را پس خواهند گرفت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به برگزاری جلسه طراحان سوال از رییس جمهوری گفت: فردا (یکشنبه) طراحان سوال از رییس جمهوری جلسه ای را برگزار خواهند کرد که پس از کسب نظر از دفتر مقام معظم رهبری، درباره این طرح تصمیم گیری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بر اجرای شدن طرح سوال از رییس جمهوری در صورت مغایرت با منافع ملی اصراری نداریم گفت: قطعا منافع و مصالح ملی برای نمایندگان جایگاه و اعتبار بالاتری دارد و نمایندگان احساس کنند که مقام معظم رهبری این طرح سوال را مغایر بر منافع و مصالح ملی تشخیص داده اند اصراری به پیگیری آن ندارند.

جعفرزاده در پاسخ به این سوال که پیش از کسب نظر دفتر مقام معظم رهبری استنباط شما از نظر ایشان درباره طرح سوال از رییس جمهوری چیست گفت: معمولا مقام معظم رهبری دخالتی در امور قوا نمی کنند و ایشان بر استقلال قوا تاکید دارند مگر آنکه ایشان به موضوعی دست پیدا کنند که دیگران متوجه آن نشده اند آن وقت نظارت خود را منتقل خواهند کرد.

وی افزود: با این حال سال گذشته که نخستین طرح سوال از رییس جمهوری توسط مجلس هشتم تهیه شد مقام معظم رهبری در کرمانشاه با رد شایعات مبنی بر مخالفت با این طرح سوال بر استقلال قوا تاکید کردند که این رهنمود ایشان زمینه برگزاری این جلسه را فراهم کرد.
 
نماینده رشت در مجلس با اشاره به نگرانی برخی نمایندگان درباره احتمال به چالش کشیده شدن دوباره مجلس توسط محمود احمدی نژاد در جلسه طرح سوال از رییس جمهوری گفت: این دغدغه به طراحان سوال از رییس جمهوری نیز منتقل شده است اما به نمایندگان مجلس این اطمینان را می دهیم که بر اساس آیین نامه مجلس این اجازه را به رییس جمهوری داده نخواهد شد تا مجلس را در این جلسه به چالش بکشند.
 
وی با تاکید بر اینکه بر اساس آیین نامه جدید نمایندگان سوال کننده با بیان نظرات خود می توانند قانع شدن یا نشدن در زمینه پاسخ گویی رئیس جمهور به سوالات را مطرح کنند گفت: اگر پاسخ رئیس جمهور قانع کننده نباشد، این موضوع در میان نمایندگان به رای گذاشته خواهد شد. در نتیجه اگر اکثر نمایندگان رای به قانع نشدن خود دهند طرح سوال از رئیس جمهور طبق ذیل ماده 213 آیین نامه مجلس به قوه قضاییه ارجاع داده می شود.

عضو کمیته طرح سوال از رییس جمهوری با بیان اینکه نمایندگان این بار در ارجاع پرونده رییس جمهوری به قوه قضاییه در صورت به چالش کشیدن مجلس جدی هستند گفت: در روزهای اخیر رایزنی های برای اعلام انصراف نمایندگان از طرح سوال افزایش یافته است که بعید است این بار این رایزنی ها همچون طرح استیضاح وزیر ورزش مثمر ثمر واقع شود.

وی با تاکید بر اینکه در ماه های پایانی عمر دولت دهم بنای نمایندگان مجلس بر همکاری است گفت: متاسفانه برداشتی که از نوع برخورد دولت استنباط می شود سوء استفاده است و دولت احساس می کند در این ماه ها هر کاری که خواست می تواند انجام دهد و مجلس در استیضاح و سوال هم چندان جدی نیست.

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه پس از بازپس گیری طرح سوال از وزیر ورزش این استنباط تقویت شده است گفت: در طرح سوال از وزیر ورزش نمایندگان مجلس با تاکید بر تعامل و همکاری استیضاح را بازپس گرفتند و وزیر با در اختیار گرفتن سوالات و دغدغه ها نمایندگان قول داد که به زودی زمینه رفع این دغدغه ها را فراهم خواهد کرد با این حال از آن جلسه تاکنون هیچ خبری از وزیر ورزش نشده است و نمایندگان مجلس در انتظار دریافت پاسخ وزیر ورزش به سوالاتشان هستند.و

جعفرزاده با تاکید بر اینکه نمایندگان بازخورد مناسبی از بازپس گیری استیضاح وزیر ورزش دریافت نکردند گفت: پس از اعلام انصراف استیضاح وزیر ورزش، نمایندگان مجلس از سوی مردم و رسانه ها بازخورد مناسبی دریافت نکردند و به نوعی این اقدام نمایندگان تبدیل به یک نمره منفی در کارنامه مجلس نهم تبدیل شد.

بر این اساس نمایندگان با کسب تجربه از باز پس گیری استیضاح وزیر ورزش در ماه های پایانی عمر دولت در وظیفه نظارتی خود کوتاهی نخواهند کرد گفت: نمایندگان برای اینکه نمره منفی دیگری در کارنامه دوران نمایندگی خود ثبت نکنند بعید است که از طرح سوال از رییس جمهوری و همچنین استیضاح وزیر کشاورزی کوتاه بیایند.

این نمانیده امضا کننده استیضاح وزیر کشاورزی در خاتمه تاکید کرد: حداقل در خصوص طرح استیضاح وزیر کشاورزی که بنده یکی از امضا کنندگان آن هستیم این اطمینان را می دهم که ده تن از نمایندگان به طور قاطع خواستار استیضاح وزیر کشاورزی هستند و تا انتها نیز این استیضاح را پیگیری می کنند و به هیچ وجه حاضر به کوتاه آمدن هم نیستند.

 

ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
مقام معظم رهبری(حفظهم الله تعالی) وظیفه خطیر خود را به خوبی میشناسند. اما به نظر بنده اگر حضرت ایشان در خصوص طرح سئوال از ریاست جمهوری مانع این کار شوند، تاریخ قضاوت خوبی از این دخالت و اقتدار مجلس نخواهد داشت. به نظر من مقام محترم رهبری نباید به این جو سازی ها و تصمیم سازی های اعتنا کنند، زیرا عده ای میخواهند کشور را به استبداد و خودکامگی متهم کنند و ناکارآمدگیها را متوجه رهبری کنند و این قضیه را در تاریخ ثبت و از آن پیراهن عثمان بسازند.
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
سلام/منم با نظر آقا حبیب موافقم و نظرم اینه که نمایندگان محترم! مجلس نباید در انجام وظایفشان تعلل ورزند...من معتقدم اگر رهبری با طرح سوال از رئیس جمهوری مخالفتی داشتند تا الان حتمآ نظر داده بودند...پس چرا بیخودی وقت رو تلف میکنید؟؟؟؟آیا نمیخواید به قول معروف توپ رو بندازید تو زمین مقابل؟؟؟؟آقایون بپرسید و بخاطر خدا و امانتی که مردم ایران به شما سپردند از هیچ چیزی نترسید و وظیفه تون رو فراموش نکنید.
محمدرضا حکاکيان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
خود رهبري هيچ اصراري به اينگونه نقش آفريني ندارند و به کررات اعلام کردند که " رهبري نه مي تواند و نه مي خواهد که در امور سه قوه دخالت کند مگر در شرايطي که طبق قانون احساس کند که از مسير انقلاب خارج مي شويم" حال اين دوستان اگر خودشان از پرونده هاي زير بغل آقاي احمدي نژاد مي ترسند بحث ديگري دارد و الا رهبري موضع خود را قبلا مشخص کرده اند . با تشکر محمدرضا حکاکيان mhakakian@gmail.com
حبیب الله عسکری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مگر خود مقام معظم رهبری نفرمودند قوای سه گانه باید به وظایفشان عمل کنند و من هم بنا بر دخالت ندارم؟؟
شما نمیاندگان مجلس چرا می خواهید بی حالی خود را با این اظهارات ، توجیه کنید؟!! چرا ناخواسته مقام ولایت فقیه و مقام معظم رهبری را در معرض تضعیف و توهین قرار می دهید؟!! شماها مگر عقل ندارید و مصالح کشور را نمی فهمید؟!!! متاسفم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
چرا خودتان بی قانونی میکنید و شان مجلس را پائین می آورید
انتشار یافته: ۵
حبیب الله عسکری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
مگر خود مقام معظم رهبری نفرمودند قوای سه گانه باید به وظایفشان عمل کنند و من هم بنا بر دخالت ندارم؟؟
شما نمیاندگان مجلس چرا می خواهید بی حالی خود را با این اظهارات ، توجیه کنید؟!! چرا ناخواسته مقام ولایت فقیه و مقام معظم رهبری را در معرض تضعیف و توهین قرار می دهید؟!! شماها مگر عقل ندارید و مصالح کشور را نمی فهمید؟!!! متاسفم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
چرا خودتان بی قانونی میکنید و شان مجلس را پائین می آورید
محمدرضا حکاکيان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
خود رهبري هيچ اصراري به اينگونه نقش آفريني ندارند و به کررات اعلام کردند که " رهبري نه مي تواند و نه مي خواهد که در امور سه قوه دخالت کند مگر در شرايطي که طبق قانون احساس کند که از مسير انقلاب خارج مي شويم" حال اين دوستان اگر خودشان از پرونده هاي زير بغل آقاي احمدي نژاد مي ترسند بحث ديگري دارد و الا رهبري موضع خود را قبلا مشخص کرده اند . با تشکر محمدرضا حکاکيان mhakakian@gmail.com
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
سلام/منم با نظر آقا حبیب موافقم و نظرم اینه که نمایندگان محترم! مجلس نباید در انجام وظایفشان تعلل ورزند...من معتقدم اگر رهبری با طرح سوال از رئیس جمهوری مخالفتی داشتند تا الان حتمآ نظر داده بودند...پس چرا بیخودی وقت رو تلف میکنید؟؟؟؟آیا نمیخواید به قول معروف توپ رو بندازید تو زمین مقابل؟؟؟؟آقایون بپرسید و بخاطر خدا و امانتی که مردم ایران به شما سپردند از هیچ چیزی نترسید و وظیفه تون رو فراموش نکنید.
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۳۰
مقام معظم رهبری(حفظهم الله تعالی) وظیفه خطیر خود را به خوبی میشناسند. اما به نظر بنده اگر حضرت ایشان در خصوص طرح سئوال از ریاست جمهوری مانع این کار شوند، تاریخ قضاوت خوبی از این دخالت و اقتدار مجلس نخواهد داشت. به نظر من مقام محترم رهبری نباید به این جو سازی ها و تصمیم سازی های اعتنا کنند، زیرا عده ای میخواهند کشور را به استبداد و خودکامگی متهم کنند و ناکارآمدگیها را متوجه رهبری کنند و این قضیه را در تاریخ ثبت و از آن پیراهن عثمان بسازند.