bato-adv
کد خبر: ۴۳۸۳۱۲

کنایه زیباکلام به مواضع اخیر اردشیر زاهدی

کنایه زیباکلام به مواضع اخیر اردشیر زاهدی
این ایران‌گرایی ایشان و این که سردار سلیمانی را سمبل تمامیت ارضی ایران دانسته، به تازگی مطرح شده و یک مقدار باورکردنش برای من دشوار هست. من با این که با تئوری توطئه مخالفم، اما اگر قرار بود روی انگیزه زاهدی از بیان این سخنان شرط‌بندی کنم، آن را مصالحه و کنار آمدن با نظام می‌دانستم.
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

مواضع اخیر اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران در دوران پهلوی دوم و آخرین سفیر ایران در آمریکا در حمایت از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و ضدیت با سیاست‌های کشور‌های غربی واکنش‌های متعددی را به همراه داشته است. برخی مواضع او را ملی‌گرایانه می‌دانند و برخی هم چنین اظهار نظر‌هایی را از یک مسئول عالی‌رتبه نظام پیشین مشکوک می‌دانند. نامه نیوز برای تحلیل مواضع او با صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی، گفتگو کرده که در ادامه آن را می‌خوانید.

مواضع چند سال اخیر اردشیر زاهدی را چه طور ارزیابی می‌کنید؟ یکی از نزدیک‌ترین افراد به رژیم پهلوی این روز‌ها علیه سیاست‌های آمریکا و تمجید نظام جمهوری اسلامی و علیه اپوزسیون حرف می‌زند. چرا؟

فرض بگیریم ایشان می‌خواهد به ایران برگردد و در حال فراهم‌کردن تمهیداتی برای این بازگشت است که اگر برگشت خیلی مورد غضب نباشد و در نتیجه دارد جاده را به اصطلاح برای بازگشتش صاف می‌کند و از در آشتی با مسئولان جمهوری اسلامی کنار می‌آید که شاید خیلی نزدیک به واقعیت نباشد.

چرا؟ ایشان بالاخره ۹۱ ساله است و احتمالا دوست دارد حداقل سال‌های آخر در ایران زندگی کند و در ایران فوت کند.

بله. اگر ایشان به هر علتی خواسته باشد برگردد تنها راهش همین است که با مسئولان جمهوری اسلامی کنار بیاید. اما دو نکته اصلی که می‌خواهم عرض کنم به این مربوط است که با فرض این که ایشان حتی هیچ‌وقت هم نخواهد به ایران بیاید چرا نباید از نظرات ایشان متعجب شد. دلیل اول این است که آقای اردشیر زاهدی هیچ‌وقت علاقه یا گرایشی به مسئله آزادی، دموکراسی و این جور مقولات نداشته.


بیشتر بخوانید:


به عبارت دیگر زمانی که سفیر ایران در آمریکا بود و می‌دید که تصویر رژیم شاه به علت عدم رعایت حقوق بشر در آمریکا به‌ویژه در سال‌های اواسط دهه ۵۰ به بعد سیاه شده، اما هیچ واکنشی نداشت.

من یادم هست عفو بین‌الملل در سال ۵۴ ایران را سیاه‌ترین کشور از نظر کارنامه حقوق بشر معرفی کرد. بودند کسانی که به هر حال سعی می‌کردند دامن رژیم را از اتهامات مبرا کنند یا به شکلی که شاه عصبانی نشود به او بگویند که شاید خیلی هم این تصویری که از ایران ایجاد شده، جالب نیست، اما زاهدی هیچ وقت دغدغه این چیز‌ها را نداشت.

مثالش هم می‌شود به درخواست اخراج قطب‌زاده از آمریکا از سوی زاهدی اشاره کرد که البته مربوط به سال‌های قبل‌تر بوده است.

بله و هر وقت مساله حقوق بشر ایران مطرح می‌شد ایشان دفاع می‌کرد و می‌گفت: وضع بد نیست بلکه معترضان تحت تاثیر روشنفکران هستند یا می‌گفت: افرادی که در زندان هستند یا شکنجه می‌شوند کمونیست و تروریست‌اند و در کل مدافع جدی رژیم شاه در زمینه نقض حقوق بشر بود.

همه می‌دانیم که در آن مقطع یعنی سال‌های حساس ۵۵ تا ۵۷ یک دوگانگی در واشنگتن و در دولت کارتر در ارتباط با سیاست ایران وجود داشت. یک طرف سایروس ونس و وزارت خارجه بودند که معتقد بودند شاه باید فضا را باز کند و اصلاحات سیاسی انجام دهد و یک سوی دیگر برژینسکی مشاور امنیت ملی و دیگران که می‌گفتند شاه باید اول یک ثبات ایجاد کند. بحران اعتراضات را پشت سر بگذارد و ما باید کمکش کنیم از این بحران خارج شود و بعد شروع به اصلاحات سیاسی کند. یکی از کسانی که همان زمان به شدت طرفدار تز برژینسکی بود، زاهدی بود.

مساله دوم حمایت ایشان از سردار سلیمانی است که از نظر من صادقانه نیست. ایشان وقتی از سردار سلیمانی تجلیل می‌کند در حقیقت از احساسات ناسیونالیستی و میهن‌دوستی‌اش سخن می‌گوید؛ در حالی که برای من یک علامت سوال بزرگ ایجاد می‌شود. چون ما در طول جنگ ۸ساله هیچ وقت نشانی از این احساسات ناسیونالیستی آقای زاهدی ندیدیم.

حتی یک بار ندیدیم که بگوید من با جمهوری اسلامی مخالفم، اما حمله صدام به ایران را محکوم می‌کنم. من یادم نمی‌آید که از ایشان در آن سال‌ها سخنی در باب وطن دوستی و احساسات میهن‌گرایانه شنیده باشم. این ایران‌گرایی ایشان و این که سردار سلیمانی را سمبل تمامیت ارضی ایران دانسته، به تازگی مطرح شده و یک مقدار باورکردنش برای من دشوار هست. من با این که با تئوری توطئه مخالفم، اما اگر قرار بود روی انگیزه زاهدی از بیان این سخنان شرط‌بندی کنم، آن را مصالحه و کنار آمدن با نظام می‌دانستم.

پس برمی‌گردیم به همان سخن نخست که می‌خواهد به ایران بازگردد.

بله ممکن است. شاید هم اموال و املاکی دارد و می‌خواهد پس بگیرد. نمی‌دانم، ولی در انگیزه اصلی‌اش شک دارم.

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
آقای اردشیر زاهدی یک ایرانی وطن پرست است به آب وخاکش خیانت نمی کند.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
واقعا در عجبم که چطور ایشان زیبا کلام تدریس میکنن خدا وکیلی اصلا ایشون مشکل روحی روانی درستی دارند انقدر بی وطن هستن که باورش سخت است که ایشون یه گاوداری مدیریت کنه چه برسه به تدریس اخه چرا واقعا من یکی شوکه ام از بچه 2 ساله بپرسی پدرت رادوست داری یا مادرت را نظر نمیده سکوت میکنه چون هردو را میخواهد ایشون متولد امریکا هستن یا ژنتیکی امریکاییه...؟ متاسفم از این که او هم خود راجزو 85 میلیون میدونه..
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
چرا؟ چون مجیزگوهای نون به نرخ روز خور شمارو می زنه از رسته آدمها بیرون رفته؟ لابد اگه شمر هم از شما تعریف کنه ما باید براش گنبد و بارگاه بسازیم؟
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
درست می گوید مثل خودش که کتاب برای رضاشاه نوشته تا بخاطر گذشته اش در آینده در امان باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
اردشیر زاهدی خوردی ربودی شکستی چه جوابی هست دادخواهان را؟ موقعه مرگ توبه ؟!!!
آگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
مهم حال افراد هستش نه گذشته ضمنا آقای زیبا کلام شما اگه جای ایشان بودید اکنون کفشهای ترامپ را واکس می زدی
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
باز این شنگول اظهار نظر کرد. بنده خدا تعادل نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
انگیزه خوانی امری اخلاقی نیست جناب آقای زیباکلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
خوب باورش سخته یراتون باور نکنید
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
ای ول دکتر صادق زیبا کلام
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
سلام. جناب زیبا کلام، با تمام احترامی که برای شما قائل هستم ولی استدلال شما بوی استدلال برخی مخالفانتان را میدهد. بیان های اکنون آقای زاهدی چه ارتباطی با کارنامه 40 سال پیش ایشان دارد؟ 40 سال زمان زیادی برای تغییر است.
ناشناس
United States of America
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
یک موی ایشان می ارزد به 100 تا زیباکلام زشت اندیش.
ناشناس
United States of America
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
گذشته ایشان هر چی میخواد باشه..ولی حرفهایی که میزنه که درسته.. دنباله ملک و املاکه؟ایشون توی سن 91 سالگی اقتاب لب بومه و از نظر مالی هم وضعیت عالی داره.پس نیازی به این حرفا نداره..ظاهرا تعارف ایشون علاوه بر اپوزیسیون خارج نشین به مذاق بعضی از داخلی ها هم خوش نیومده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
آقای زیباکلام یه جوری مصاحبه کرده انگار رفیق صمیمی شاه بوده. شما از کجا می‌دونی زاهدی درباره ی حقوق بشر با شاه صحبت نمی کرده؟ دوم اینکه زاهدی از افراد تمجید کرد نه از کل نظام. مورد بعدی اینکه زیبا کلام جامعه ی ایران را در حال حاضر با ۵۰ سال پیش تقریبا یکسان گرفته است. شاه پسر رضا شاه یعنی یکی از دیکتاتور ترین افراد تاریخ ایران بود و البته این دیکتاتوری و اجبار برای تاسیس مدارس و مدرن سازی ایران پس از سلسله بی خیال و خرافاتی قاجار چندان بد هم نبود هر چند بعضی جا ها تندروانه بود‌. جامعه ایران هر چند با دیکتاتوری مواجه بود اما در طول زمان رشد کرد. یقینا محمد رضا شاه نمی توانست چه به لحاظ عقبه و چه به لحاظ شرایط جامعه دموکرات باشد. ۷۰ درصد جامعه توانایی خواندن نوشتن نداشتند. بسیاری‌ از افراد حتی با مدرسه رفتن هم مخالف بودند. بسیاری از مسائل غیر دموکراتیک حکومت به طور کوچکتر در خود خانواده ها بوده است. چه بسیار پدران و مادرانی که پسران ( نه حتی دختران) را به واسطه نوع تفکرات و خواندن بعضی کتب که امروزه عادی هستند کتک زدند و ناسزا گفتند. موسیقی حتی در نوع کلاسیک و با وقار آن در خانه ها شرم تلقی می شد. وقتی زاهدی از جوانان وطن این گونه مسرور می شود به خاطر پیشرفت است.
یک ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
زیباکلام فقط بگو از برجام چه خبر
سین
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
زیباکلام عجب موجود بی‌سوادی است. قبلا در موارد دیگر جوابش را داده بودند. برای اینکه مطرح شود هر کاری حتی برادر حاتم طائی شدن را پی خواهد گرفت.
البته بر عکس دکتر زیباکلام بلد هستیم که علامت مفعول مستقیم یعنی «را» را سر جای درست بگذاریم!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
چرت و پرت گفته
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
آنقدر عقل دارد که بداند آمدنش به ایران هم اگر غیر ممکن نباشد پس گرفتن اموال غیر ممکن است. دلیل اصلی مواضع او در دو چیز است: 1) نظرات به شدت ضد عرب. مواضع اردشیر زاهدی از زمانی به سمت دفاع از منافع ایران رفت که جدال ایران با عربستان به اوج رسید و ایران جای پایی محکم در چند کشور عربی پیدا کرد. 2) نگاهی به گذشته و حسرت اینکه همین کار را شاه اگر شخصیتی قوی داشت می توانست بکند و او و امثالش مجبور نبودند از ایران بروند.
ناشناس
United States of America
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
زاهدی اگر بخواد با نظام کنار بیاید حرفی، داماد پهلوی ها ، وزیر امور خارجه و سفیر و پسر کودتاچی بوده. خودت برای کنار آمدن با نظام چه داری یارو؟
فاضل
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
شاید هم اموال و املاکی دارد و می‌خواهد پس بگیرد. نمی‌دانم، ولی در انگیزه اصلی‌اش شک دارم.
یک تحلیل بچه گانه متاسفانه!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
لابد میخاد تو نود و دوسالگی با نظام کنار بیاد که استخدامش کنن یا بهش زن بدن! زیبا برای مطرح شدن چه حرفهایی میزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
هرچی که هست از تو لاف زن بی سواد خیلی بهتره که فقط یاوه میگی و از این راه نون میخوری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
خودتو با ایشان مقایسه نکن
رضا 630
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
اينهم بوي كباب شنيده اما نميدونه خر داغ مي كنند.
محمد
United Arab Emirates
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
آدم های پشگلی مثل زاهدی شاه را زمین زدند و این یارو حتما پول لازم داره و می خواهد ....
ناشناس
United Arab Emirates
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
موافقم...
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
مولا علی علیه السلام به مالک اشتر فرمود : ای مالک ، اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی ، فردا صبح به آن چشم نگاهش مکن. شاید سحر توبه کرده باشد و تو ندانی .
اگر ما این فرمایش مولا علی (ع) را سر لوحه کار خود قرار دهیم ، در قضاوت های خودمان نسبت به دیگران محتاط خواهیم بود. آقای اردشی زاهدی با هر پیشینه ای . شاید توبه کرده باشد و از نظرات گذشه خود برگشته باشد و ما ندانیم. چرا قضاوت ندانسته در مورد دیگران می کنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
كاملاً درست مي فرماييد
و من موافقم باهاتون
نون به نرخ روز خوردن!!!
علی
United States of America
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
این سبک نیتخوانی جالب است ! یک استاد دانشگاه آن هم رشته علوم سیاسی چقدر باید دقیق تر این موضوعات را ببینید اما دریغ که برای اثبات نگاهشان به غرب یک حرفهایی می زنند با بدیهیات علمی نمی خواند
آقای برادر حرف را نقد کن نه اینکه احتمال مصالحه و مرگ و دفن در ایران را علت سخن بدانی!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
آزموده را آزمودن خطاست
سالومون
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
شما به عنوان جیره خوار و منتقد ساختگی این سیستم باید هم چنین نظری داشته باشید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
اشکال نداره ما حاضریم همه غرب زده های غرب پرست مثل زیباکلام رو بدیم زاهدی رو بگیریم که هرکی اونا بتونن به ارباب خودشون برسن اونم به ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
ما...!!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
یعنی دشمن ما تا آخر با ما دشمن است ؟و نکته دیگه اینکه اگه به آقای رفسنجانی ادای احترام می‌کرد واکنش شما چطور بود؟
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
همه چیز رابا نگاه سیاسی برسی نکنیم .انسان با فکر کردن به گذشته خودشایددر خلوت خود به خود امده وراه خود را دوباره انتخاب کند.انصاف را در نظر بگیرید سپس قضاوت کنید.شهید سلیمانی بامخا لفت با شیطان بزرگ امریکا ونبرد مسقینم با ایادی اسرائیل قبلا شهید شده بودوما جسم اورا میدیدیم هر انسان با انصاف سردار رشید اسلام را می ستود وبه ان افتخار میکرد زاهدی نیز انسان است.ومحترم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
طبق اسناد ایالات متحده امریکا و بریتانیا اردشیر زاهدی همانند برادران رشیدیان در عملیات آژاکس ( در اسناد بریتانیایی عملیات چکمه) از واسطه های کودتای ۲۸ مرداد بود و کارگزار سازمان سیا محسوب میشد. به نظر می رسد او امروز برای امریکایی ها مهره سوخته است و دیگر اعتنایی به ندارند و این مسئله او را خشمگین ساخته است. او در همان خانه قصر گونه که در سوئیس زندگی میکند پدرش مرحوم فضل الله زاهدی خریده بود. میگویند که از چند میلیون دلاری که امریکا برای انجام کودتا هزینه کرد آن خانه هم خریداری شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
تازه فهمیدم تویک نااگاه ساده لوح بیشتر نیستی مثلا ادرشیر زادهی چرا باید از حکومت ایران تعریف کنه احتیاج به پولداره 2می خواهد وارد ایران بشه پز هدف اردشیز زاهدی از این حرفها چیه
حسن خسروشاهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
آقای زیبا کلام: تو خوبی فقط!
ناشناس
Germany
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
کافر همه را به کيش خود پندارد.

از کوزه همان برون تراود که دروست.

چقدر حکمت داريم در زبان فارسی.
اين آقا فکر ميکنه همه در تحليلهاشون به فکر منافع زودگذر و شخصی هستند. قابل درک است از کسی چون زيبا کلام زشت انديشه.
ماموت اسعدالی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
ممنون به جناب زیبا کلام عزیز که با این تفسیر به موقع نقاب از چهره استکبار جهانسوز برداشت
البته در این میان خود جناب زیبا کلام را هم بیشتر شناختیم
همه با هم الموت بر امریکا
حیدر
Canada
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
ایشان میتوانند با ساخت ۲-۳ مدرسه  برای کودکان کار و در مناطق محروم از سرمایه فراوانی که به قول خود از ایران خارج کرده صداقت  و دین خود را به مردم وطنش ادا کند.
در ضمن آقای زیباکلام "تئوریسین" وسوپاپ اطمینان نظام مجبور نیستند در هر موردی اظهار فضل نمایند .
حامد
United States of America
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
آقای زیبا کلام،مواضع و افکار شما درطول این چهل سال تغییر نکرده؟چرا فکر میکنید هرکس بیرون از ایران است یا در رژیم گذشته نقش داشته خائن و وطن فروش است،فقط شما با اون ذهن و اندیشه ی هیجانیتون حق هستید و خیرخواه میهن،
هی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
زیبا کلام تورا جان جدت خودتو بازنشسته کن.. بس کن با این تحلیل های اب دوغ خیاریت.. اگر ذره ای وطن پرستی تو وجودته بس کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
کاش بعضیا رگ داشتند بجای تیشه به ریشه ملت زدن حداقل مثل زاهدی حرف می زدند عمل که ندارند ما هم انتظاری ازشان نداریم زیباکلام هم زیبا سخن می گه خیلی کارمی کنه برای مردم خسته نباشی پهلوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
اگر زاهدی از امریکا و صهیونیست ها حمایت میکرد این اقا چه میگفت ؟ او را تایید میکرد ؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv