bato-adv
کد خبر: ۳۷۳۲۴۹
حسین راغفر در گفتگو با فرارو مطرح کرد

آدرس غلط به مردم می‌دهند/ مسئول تورم، قیمت ارز است نه نقدینگی/ بازار ثانویه ارز باید تعطیل شود

آنچه امروز به اسم تجارت از انبار‌ها به کشور‌های همسایه صورت می‌گیرد غارت و خدعه دیگری برای ایجاد نارضایتی در مردم و فریب مسئولین تحت عنوان رشد تجارت است. خیلی روشن است که چه اتفاقی دارد می‌افتد. منتفعین گروه‌های مافیایی در داخل به زودی از کشور فرار خواهند کرد و منابع بزرگی را نیز خارج می‌کنند. این تجربه هم در آمریکای لاتین و هم در روسیه زمان یلتسین اتفاق افتاد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۷
کارت دعوت برای شورش فرودستان
فرارو- حسین راغفر، استاد دانشگاه و اقتصاددان بسته دوم ارزی دولت را همان سیاست‌هایی عنوان می‌کند که در زمان یلتسین در روسیه اجرا شد و سپس به کودتا علیه مجلس انجامید.
 
این اقتصاددان به فرارو می‌گوید: این سیاست ها، سیاست‌های صندوق بین المللی پول است که در ایران هم به عریان‌ترین شکل خود در سه دهه گذشته اجرا می‌شود و جز رو در رویی حکومت با مردم نتیجه دیگری ندارد. مجلس و دولت هم مسئول این مصیبت‌هایی هستند که مردم امروز با آن‌ها رو به رو هستند. این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: علاوه بر این که عوامل خارجی در این نظریه فعالند گروه‌های ذینفع هم از این فاجعه منتفع هستند و به همین دلیل رسانه‌های آن‌ها در داخل مرتب این گزاره‌های غلط را ترویج می‌کنند و مرتب به مردم وعده می‌دهند که همه چیز درست می‌شود در حالی که به زودی همه چیز فروخواهد پاشید.

بازار ثانویه ارز باید تعطیل شود
این اقتصاددان در بیان راهکار می‌گوید: راهکار بسیار روشن است. همین راهی که در سه دهه گذشته طی شد و مصائبی را بر کشور وارد کرد. ابتدا باید بازار ارز ثانویه را تعطیل کرد. ثانیا عرضه و تقاضای ارز باید کنترل شود. واردات تعداد زیادی از کالا‌های لوکس به کشور باید ممنوع شود و ارزی به آن‌ها تخصیص داده نشود. ارز تنها باید به کالا‌های اساسی تخصیص داده شود. قیمت ارز نیز یک قیمت ثابت است که باید تعیین شود. قیمت ارز فقط توسط نیاز‌های بخش تولید واقعی، تجارتی که در خدمت تولید باشد معنی پیدا می‌کند نه تجارت دلالی‌ها و واسطه گری ها. قیمت نیاز تولید صنعتی باید بررسی شود که به نظر من حداکثر حوالی سه هزار تومان است و نه بیشتر. به این ترتیب قیمت ارز یک قیمت ثابت خواهد بود حداقل در ۵ سال آینده باید ثابت بماند و بر اساس آن سیاست گذاری‌ها صورت بگیرد.
 

چه اتفاقی دارد می‌افتد؟
این استاد دانشگاه معتقد است: آنچه امروز به اسم تجارت از انبار‌ها به کشور‌های همسایه صورت می‌گیرد غارت و خدعه دیگری برای ایجاد نارضایتی در مردم و فریب مسئولین تحت عنوان رشد تجارت است. خیلی روشن است که چه اتفاقی دارد می‌افتد. منتفعین گروه‌های مافیایی در داخل به زودی از کشور فرار خواهند کرد و منابع بزرگی را نیز خارج می‌کنند. این تجربه هم در آمریکای لاتین و هم در روسیه زمان یلتسین اتفاق افتاد.

راغفر در ارتباط با بازار ثانویه ارز می‌گوید: بازار یعنی عرضه و تقاضا؛ عرضه‌ی کالایی که قرار است قیمت کالا‌های دیگر را تعیین کند. بازار ثانویه یک حرف مهمل است. ما اصلا بازار نداریم. این پول از فروش نفت به دست می‌آید که به مردم ایران تعلق دارد و همه در آن سهیم هستند. تعیین قیمت بازار باید بر حسب نیاز مردم ایران تامین شود. نقش تولید در آن محوری است و به این ترتیب باید قیمت بر اساس تولید و ایجاد اشتغال پایدار در کشور شکل بگیرد. چه بسا ممکن است بخشی از آن با قیمت‌های ارزان‌تر امکان دسترسی همه مردم را به کالا‌های اساسی فراهم کند. این وظیفه حکومت است و قیمت ارز هم باید بر اساس این دو نیاز یعنی تولید و نیاز‌های اساسی مردم تعیین شود. تقریبا کمتر از ۱۵ درصد سبد خانوار‌ها در ایران ارزی است؛ بنابراین کاملا قابل محاسبه است که چطور می‌شود فردی با دستمزد حداقلی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بتواند یک خانواده ۳.۴ نفری را تامین کند.

 
مسئول تورم نقدینگی نیست افزایش قیمت ارز است
این اقتصاددان سیاست‌های ارزی کنونی را خدعه‌ای برای براندازی سیاسی می‌داند و می‌گوید: این اتفاقی است که در کشور‌های دیگر رخ داده است و سر ما هم کلاه نمی‌رود! مروجین سیاست‌های تعدیل ساختاری، نئولیبرالیسم و عناصر صندوق بین المللی پول در ایران و مروج گزاره‌هایی غلطی هستند. در سه دهه گزاره‌های غلطی توسط رسانه‌های متعلق به برنده‌های سیاست‌های مخرب در ذهن و گوش مسئولین کشور تلقین شده است. مثلا گفته می‌شود نقدینگی که مسئول اصلی تورم است. این یک دروغ بزرگ است. آنچه مسئول اصلی تورم ایران است افزایش قیمت ارز است. همه قیمت‌ها به دنبال افزایش قیمت ارز افزایش پیدا می‌کنند. یعنی هزینه‌های تولید و قیمت‌ها بالا می‌روند و دوباره می‌گویند فنر دوباره فشرده شده است. خود این سیستم تورم تولید می‌کند و به صورت سیکل بسته موجب افزایش قیمت ارز می‌شود. با افزایش قیمت ارز قیمت‌ها برای تولید افزایش پیدا می‌کند. با بالا رفتن هزینه تولید قیمت کالا‌ها بالا می‌رود و به این ترتیب این سیکل ادامه دارد.
 

نقدینگی در آلمان، ژاپن و حتی قطر به تورم منجر نمی‌شود!
راغفر می‌گوید: مشاهده می‌کنیم که در کشور‌های صنعتی مثل ژاپن و آلمان نقدینگی دو و نیم برابر تولید ناخالص داخلی آنهاست، اما تورم صفر و یا گاهی منفی است. حتی در بعضی کشور‌های جنوب خلیج فارس مثل قطر با اقتصادی کاملا وابسته به نفت نقدینگی در این کشور ظرف ۱۰ سال گذشته رشد ۳۵۰ درصد بوده است. بقیه کشور‌های عربی اطراف هم تقریبا همین وضعیت مشابه را دارند. یعنی در این کشور‌ها نه تنها نقدینگی به تورم نینجامیده، بلکه موجب تقویت پول ملی نیز شده است. به این ترتیب رابطه‌ای بین نقدینگی و تورم به این معنا وجود ندارد. اما نقدینگی که در ایران موجب تورم می‌شود محصول تورم است. چون محصول یک اقتصاد مبتنی بر منابع و از دلالی و رانت است، در این سیستم بانکی فاسد به اسم بخش خصوصی خرید و فروش و دلالی و سفته بازی صورت می‌گیرد که تورم زاست. به این ترتیب خود نقدینگی مشکل ندارد. نقدینگی اگر در فعالیت‌های مولد و تولید صنعتی سوق پیدا می‌کرد و شکل می‌گرفت مساله کاملا متفاوت بود. نکته دیگری که فریاد می‌زنند که "نکند با افزایش دستمزد‌ها در اقتصاد فاجعه بروز پیدا کند" نیز خدعه‌ای دیگر و کارت دعوتی برای شورش کارگران و افراد فرودست در جامعه است.
bato-adv
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
برای اینها که خود را نخبه دانشگاهی در حوزه اقتصاد کشورمان می دانند متاسفم. تا وقتی چنین افرادی در حوزه اقتصاد نظر می دهند کشورمان احتیاج به دشمن ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
آقای دکتر ، می فرمایید قیمت ارز چگونه تعیین شود؟ می فرمایید دولت ارز را یک هزار تومان کند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
مشکل اینه که دلال ارز خود دولت هستش
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
حالا که اقتصاد ما از طریق آزمون و خطا اداره می شود بد نیست این ایده را هم آزمایش کنیم مطمئناً ضرر ش از وضعیت فعلی بیشتر نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
ما ملت هیچ ارامش واسایش نداریم همیشه دلهره داریم هیچ دلخوشی نداریم یک روز طبل جنگ یک روز دلار ووووو
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
هرچند از آقای راغفر اینگونه تحلیل و واقع بینی بعید بود اما آنرا به فال نیک بگیریم
حیف گوش دولتیها در این مورد ناشنواست
خرمی
Ghana
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
زاغفر مستدل از سیاست اقتصادی دولت انتقاد میکند
اما مطهری همینطور بی مبنا از دولت حمایت میکند و به همه پرخاش میکند.
چرا؟
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
بعنوان شخصی که فارغ التحصیل رشته اقتصاد هستم و15 سال است که در بازار ارز و واردات و گمرک فعالیت داریم با حرف ایشان موافقم الان دقیقا با توجه به کثرت بخشنامه های روزانه که از سوی گمرک و سایر مسئولین ارزی وبانکی صادر می گردد میشه گفت آگاهانه بازار سیاه برای کالاهای اساسی وارز دریست کرد یکیش همین بازار ثانویه ونیما می باشد که موجب رانت میلیاردی شده است
ناشناس
United States of America
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
فارس نیوز:
وزیر بهداشت در نیشابور:
رأی دادید، باید تحمل کنیم، فعلأ مدیریت همین است

بزنین دست قشنگه رو!!!
ایشالله یکی دو ماهه دیگه میریم دوران ژوراسیک
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
من هم با حرفهای این بزرگوار موافقم . ولی بهتر است این مافیایی که وجود دارد شاف تر اسم ببرند کدام نهاد ؟ کدام قشر ؟ هستند اگر روشنفکران ما در این مقطع حساس نا بودی نخواهند شفاف باشند کی میخواهند شفاف باشند؟
Naser
United States of America
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
مافیا در حال غارت کشور است
ناشناس
Austria
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
اقتصاد سوسیالیستی خیلی وقته که شکست خورده آقای اقتصاددان.
علی
Ghana
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
نظارت و جلوگیری از رانت اسمش سوسیالیسم نیست جناب ژن خوب!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
من چند ساله دارم مقاله ها و نوشته های اقتصادی و مصاحبه با اقتصاد دان ها را میخونم. تقریبا ۱۰ تا اقتصاددان تو ایران حرف میزنند: نیلی و ادیب و راغفر و لیلاز و مومنی و غیره. عجیبه که هر کدوم یه حرفی میزنن که کاملا با بقیه متفاوته. نمیدونم اقتصاد اصولِ بنیادین نداره یا اینا اصولِ اقتصاد رو نمیدونند. آقای راغفر، تو را حضرت عباس بیا مردونگی کن به جای این همه مصاحبه و توصیه و سخنرانی، بیا یه مقاله بنویس بگو چرا حرفِ شما ده دوازده نفر اینقدر فرق داره.
یه چیزای عجیبی هم هست: دلار که ۳۰۰۰ تومان بود یه عده مدام می گفتند قیمت واقعی دلار ۶ تا ۷ هزار تومانه. وقتی دلار شد ۶ تا ۷ هزار تومان، یه عده مدام مصاحبه میکردن که قیمت واقعیِ دالار ۳ هزار تومانه. ملت رو دیوونه کردین. یه مقاله ی درست و حسابی بنویس برادر. ارادتمند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
احسنت
جلیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
کاملا صحیح است .
گویی بعضی دلشان نمیخواهد نرخ ارز پایین بیاید و برای کسب ثروت باد آورده و حرام ، حاضرند ارزش پول ملی سقوط کند و قشر عظیمی از مردم در فقر ، غرق شوند .
در مورد فساد اقتصادی و رانت هم خیلی ضعیف عمل میشود که به نظر بنده باید اصلاح شود.
فرض کنید یک نفر ، ( البته واضح است که آن یک نفر از مردم عام نیست و جزو 4 درصدی ها است . ) مبلغ هنگفتی بصورت رانت ، وام گرفته و پس از مدتها و حتی سالها از نظر قضایی هنوز تکلیفش مشخص نیست .
در آخر ، ممکن است همان مبلغ را از او پس بگیرند .
در صورتیکه نامبرده با خرید دلار و سکه ، کسب 4 برابری ثروت از همان منبع بیت المال کرده .
و همان ثروت تولید شده را تبری می سازد که پر قدرت تر به ریشه اقتصاد میزند.
در نتیجه فقیر فقیرتر و حرامخوار ثروتمند تر میشود . آیا حکم ایشان چیست ؟
آیا با وجود اینگونه اشخاص برای مردمی که به نظام دلبسته اند و میخواهند فشار تحریمها ی آمریکا را تحمل کنند و پوزه آمریکا را به خاک بمالند ، کار سخت نمیشود ؟
فرارو ، تو را به خون سیدالشهداء و غریبی امام زمان ، چاپ کن . تورا به عدالت حضرت علی حذف نکن .
ناشناس
United States of America
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
آقای دکتر نقدینگی یعنی چاپ سه برابری اسکناس بدون پشتوانه و خرید بموقع سکه و دلار با آن و سپس ریختن کاغذها به بازار و بی ارزش دارایی و درآمد مردم . به زبان ساده کش رفتن سرمایه و قدرت خرید مردم به روشی کاملا بیصدا . اما کسی هست که صدایش را می شنود و او خداست .
ناشناس
Germany
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
عزیز خدا وسط چکارست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
این آقا حرفهاش درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
اما فقط حرف است راه حل؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
دقیقا حرف درستی است .
دولت هیچ سیاست مدون و برنامه ریزی شده ای برای مهار قیمت ارز نداره و اشکالات رو به گردن زمین و زمان می اندازه .
با مقدار نفتی که کشورهایی مثل چین و هند و ترکیه ازما خواهند خرید به راحتی میشه نیازهای ارزی کشور رو تامین کرد اما ......
خوب دلالان ارز از کجا نون بخورند....
صرافانی که قراره ارز رو با قیمت مناسب در بازار پخش کنند ولی عشقی هر رو روز صبح قیمت رو بالا میبرند از کجا نون بخورند ....
دلالان خودرو های خارجی ار کجا نون بخورند .....
خلاصه مفسدان اقتصاد ما را به این حال و روز انداخته اند نه تحریمها .
امین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
جناب دکتر راه حل ریزش قیمت دلار چیست؟

تا تبدیل به عادت نشد

تا نگفتن... مدتها از قیمت بالای گذشته برگردیم عقب ضررش بیشتره

دریابید مارو ...له شدیم
چرا امسال شما و جناب دکتز مومنی در سیستمها مشغول نیستید
سهند
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
خیلی ممنون از این تحلیل بسیار گویا.آنهایی که دم از بازار آزاد و رابطه بین عرضه و تقاضا میزنند فراموش میکنند که بازار آزاد دارای ابعاد و مؤلفه های متعددی از جمله شفافیت، بازار رقابتی، آزادی تجارت، خصوصی سازی واقعی، مقابله با قوانین رانت و تعارض منافع، عدالت اجتماعی، اجرای قوانین پایه ای اقتصاد و .....است که تا همه آنها تامین نشود تن دادن به آن فایده ای ندارد و ساده لوحی است و آنها که این موضوع را دنبال میکنند اغلب دنبال سوء استفاده از آن هستند.
علی کیانی فر
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
کاش میشد این آقای دکتر زاغفر وزیر اقتصاد می شد.
ناشناس
Ghana
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
مشاور وزیر اقتصاد البته اگر دولت روحانی خودکشی نکند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
ایشان فقط خوب حرف می زنند تاحالا راه حل از ایشان دیدی؟
ناشناس
Germany
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
لیلاز که مشاور بود چی کار کرد که این یکی بشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
در 9 ماه گذشته تقربیا هر ئ. هفته یک بار یک سیاست و قانون جدید اعمال شده ! بنظر ریشه نابسامانی ها همین رفتار های لحظه ای ه
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
افزایش نقدینگی در افزایش قیمت دلار موثر است. واقعا شما اقتصاد دان هستید؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
قای روحانی شدیدا داری دنده عقب میگیری رفتیم دهه ۶۰!زمان کوپن و مردم بجای پوشاک دارن کهنه به بچه هاشون میبندن عین همون موقع ها شده همه چی هست ولی مردم ندارن بخَرن و بخورن شما سفره هارو کوچیک نکردید بلکه سفره هارو جمع کردید...
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
دولت با عدم عرضه ارز به بازار در زمان خودش مسبب ناامنی و ناامیدی و تورم است. بقیه عوامل یا در درجات بعدی است یا آدرس غلط دادن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
بنده یک اقتصاد دان هستم با نزدیک به سی سال سابقه حرفه ای و اعلام میکنم که سخنان ایشان ننگ آکادمیک برای دانشگاهی است که ایشان در آن درس خوانده یا درس میدهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
بدبختی ما صدقه سر این آقا و همفکراشه . 14 ساله بانک مرکزی پول بی پشتوانه چاپ میکنه سود 22 درصد میده به یه سری ربا خوار .
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv