bato-adv
کد خبر: ۲۵۲۸۵۳

زیباکلام: تسلیت نگفتن توجیه ندارد

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران در روزنامه شرق نوشت:

همدردی‌نکردن، تسلیت ‌نگفتن و نرفتن به سفارت فرانسه برای امضاکردن دفتر یادبود قربانیان کشتار جمعه‌شب پاریس، نه توجیه اخلاقی و انسانی دارد و نه در جهت منافع ملی ایران خواهد بود. ممکن است ما با فرانسه و مجموعه غرب از دیرباز خرده‌حساب‌های سیاسی داشته باشیم، اما رفتن به سمت پرونده‌های راکد بایگانی فقط به زیان منافع ملی ماست. نکته دوم درباره واکنش برخی رسانه‌ها و جریان‌های وابسته به طیف اصولگرا به این تراژدی اسفناک انسانی است؛ خلاصه واکنش بسیاری از آنان این است: «حقشان بود»، «آنان که باد کِشته‌‌اند، حالا می‌بایست توفان درو کنند»، «بگذار غربی‌ها یک مقداری از دستپخت خودشان بچشند و ببینند چه بلایی بر سر مردم سوریه و عراق و سایر کشورهای مسلمان آورده‌اند» و مطالبی از این دست.

خلاصه استدلال آنان این است که داعش را غربی‌ها برای ضربه‌زدن به اسلام و ایران اسلامی درست کردند، اما حالا خود آنها را گرفتار کرده است. مشابه استدلالی که درباره طالبان و القاعده هم می‌آوردند. القاعده و طالبان را خود آمریکایی‌ها درست کرده بودند، اما تیر آنها به سمت خودشان کمانه کرد. از دیدگاه این گروه، تمام جریان‌های رادیکال اسلامی ساخته و پرداخته خود غربی‌ها هستندبرای ضربه‌زدن به اسلام اصیل. همیشه هم برای اثبات این ادعا شواهد و دلایلی از خود غربی‌ها آورده می‌شود؛ برای نمونه وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه یا خاطراتش گفته است داعش را خودمان به وجود آوردیم یا فلان تحلیلگر که عضو یک اندیشکده مطالعاتی در آمریکاست نوشته القاعده توسط کارشناسان پنتاگون به وجود آمده است، اما این فرضیه‌های رایج به کنار، جهان بیش از یک دهه است که با پدیده پیچیده‌ای به نام گروه‌های مذهبی رادیکال خشونت‌طلب روبه‌رو شده؛ گروهی که غیر از خود را کفر و شرک می‌پندارد و در نتیجه، جهاد علیه آن را وظیفه‌ای الهی می‌داند.

نه نگارنده ادعای تخصص پیرامون بنیادگرایی اسلامی دارد و نه پرداختن به آن در قالب یک یادداشت امکان‌پذیر است. آنچه می‌توان گفت این است که‌ ای کاش در عالم واقعیت فرضیه‌هایی که در ایران به وجود آمده، درست می‌بودند و داعش و پدیده اسلام رادیکال خشونت‌طلب را سازمان‌های جاسوسی آمریکایی و انگلیسی ساخته بودند، زیرا در این صورت، اکنون می‌توانستند خط تولید آن را متوقف کنند، اما ظهور اسلام رادیکال، اسلام ضدغربی، اسلامی که به‌کارگیری خشونت برایش کاملا حل شده است، اسلامی که هرکس به چیزی غیر از آن می‌اندیشد (از جمله کسر درخور توجهی از مسلمانان دیگر را) کافر و خونش را مباح می‌داند، به‌هیچ‌روی مسئله ساده‌ای نیست. صدها صاحب‌نظر غربی از ١١ سپتامبر به این سو، درباره علل به‌وجودآمدن این پدیده و استقبال بسیاری از جوانان مسلمان که برخی از آنها، تحصیل‌کرده هم هستند تحقیق و بررسی کرده‌اند.

 این چه پدیده‌ای است که یک فارغ‌التحصیل دانشگاه لندن یا دانش‌آموزی آمریکایی یا فرانسوی که در قلب تمدن غرب متولد شده، در آنجا به مدرسه یا دانشگاه رفته، یکباره غرب را رها می‌کنند و از راه ترکیه یا اردن خود را به داعش در عراق و سوریه می‌رساند یا حاضر می‌شود مثل آب‌خوردن صدها نفر را در پاریس قتل‌عام کنند. آیا فقر آنها را به‌سوی داعش می‌کشاند؟ بی‌کاری؟ افسردگی؟ احساس پوچی و ازخودبیگانگی از زندگی در غرب؟ احساس بن‌بست ایدئولوژیک و خلأ معنویت در غرب؟ چه چیزی یک جوان مسلمان متولد غرب را به سمت پیوستن به داعش سوق می‌دهد.

 البته پیوستن غربی‌ها به داعش بخشی از صورت مسئله است، بخش بزرگ‌تر، مسلمانان سنی‌مذهب عراقی، سوری، لیبیایی، چچنی، عربستانی و افغانی هستند که به این گروه می‌پیوندند. در اینجا به نظر می‌رسد ابهام و تاریکی کمتر است. سخنی به گزاف نرفته اگر گفته شود به نظر می‌رسد میان توسعه سیاسی یا نبودن آن از یک طرف و پیوستن به داعش از سوی دیگر نسبت مستقیمی وجود دارد.

بیشترین نیروهای داعش از عراق، سوریه و عربستان می‌آیند؛ سه کشوری که از دیدگاه توسعه سیاسی کارنامه غم‌انگیزی دارند. برعکس در کشورهای مسلمانی که از حداقلی از توسعه سیاسی و جامعه مدنی به وجود آمده‌اند تمایل پیوستن به داعش کمتر بوده و در مالزی، اندونزی یا ترکیه داعش خیلی کم توانسته سربازگیری کند. درعین‌حال در قفقاز که زیر سایه روسیه مانده و رشد دموکراسی در آن در حد صفر است، بسیاری به داعش یا القاعده پیوسته‌اند.

از لایه‌های اجتماعی شهرنشین و تحصیل‌کرده افغانی طالبان خیلی کم توانسته‌‌اند نیرو بگیرند، در عوض از قبایل روستاها و مناطق محروم که کمترین توسعه سیاسی و اجتماعی را دارند بیشترین سربازگیری را کرده‌اند. هر طور که به این پدیده بنگریم نمی‌توان عنصر توسعه‌نیافتگی سیاسی و اجتماعی را در شکل‌گرفتن و رشد آن نادیده بگیریم. آیا اگر در کشورهایی مثل عربستان حداقلی از دموکراسی به وجود آمده بود، داعش می‌توانست این همه از این کشورها نیرو بگیرد؟ به‌هرحال مباحث جامعه‌شناسی و ریشه‌یابی اسباب و علل داعش و خشونت آن یک مسئله و محکومیت خشونت و همدری با قربانیان خشونت داعش اعم از آنکه ایزدی‌ها در شمال عراق باشند یا هزاره‌ها در افغانستان یا مردم بی‌گناه پاریس، موضوعی دیگر است.

برچسب ها: زیباکلام پاریس
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
با افرادی که نسبت به تسلیت نگفتن برخی افراد یا مقامات ، به بقیه قربانیان خشونت در کشورهایی مانند افغانستان ، لبنان و غیره ، انتقاد دارند موافقم .
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
دقت نظر آقای زیباکلام قابل تحسین است. توسعه نیافتگی سیاسی.. چیزی که رییس جمهور اسبق 18 سال پیش مطرح کرد و خیلی از ما چیزی از آن نمی فهمیدیم!
ناشناس
Afghanistan
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
حرف درستیه اقای دکتر .. انصاف دارید به مولا علی انشالله موفق باشید
امیدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
فکر کنم دکتر بین آدمهای خاورمیانه با غربیها عین ماشینشون تفاوت قایل است
غربیها بنز ,خاورمیانه ایها پراید!!
اگر آزادی راباوردارید این
نظر را حذف نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
بنده بارها در قالب‌های بسیار محترمانه به دلیل اصلی مشکلات خاورمیانه و کشت و کشتارها اشاره کرده‌ام. ولی متاسفانه تیغ سانسور مانع از انتشار آنها شده است.
باز هم گلی به جمال دکتر زیباکلام که اشاره‌ای هرچند تلویحی به موضوع داشتند.
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
Germany
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
قلمتون حرف نداره دکتر

پاینده باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
دوستان فراموش کردند روز قبلش در لبنان داعش همین جنایت را انجام داد . چرا برای مردم بیگناه آنجا چنین احساساتی نشدند ؟؟؟؟
ناشناس
United States of America
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
مطمئنی؟
این همون قلمیه که ضد عارف بیانیه نوشته بودا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
احسنت عمو صادق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
ضمن محکوم نمودن هر کونه اقدام تروریستی چرا تاکنون در برابر اینهمه جنایات مزدوران داعش سکوت کرده بودند .....مگر فرق است بین جنایت داعشی ها در سوریه و عراق با فرانسه .....البته فرق عمده اش را میتوان در مظلومیت مردم عراق و سوریه دانست
حمید
Korea (the Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
فرق دیگه ش در اینه که تو عراق و سوریه آنقدر هر روز آدم بی گناه کشته می شه که حتی برای خودشون هم عادی شده !!!
ناشناس
Finland
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
درسی که آنجلینا جولی به دولت و وزارت خارجه داد

آنجلینا جولی در واکنشی متفاوت به حوادث پاریس در فیس بوک نوشت: "در حالي كه همه از پاريس حرف مي زنند هيچ كس از حمله ديروز داعش به بيروت چيزي نمي گويد. من برأي هر دو كشور دعا مي كنم." این پست آنجلینا جولی در حالی منتشر شد که وزیر خارجه کشورمان هنوز اتفاقات تروریستی لبنان را به مردم این کشور تسلیت نگفته، و دکتر حسن روحانی نیز خیلی دیر اقدام به صدور پیام تسلیت برای مردم لبنان نمود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
"نه نگارنده ادعای تخصص پیرامون بنیادگرایی اسلامی دارد و نه پرداختن به آن در قالب یک یادداشت امکان‌پذیر است."
خوب پس چرا نظر میدی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
گویا این ژست های تبلیغاتی و فیگورهای بشر دوستی تمامی نداره . این دوستان از هر فرصتی برای در حضور در صحنه بهره برداری میکنن
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
با دقت بخون می فهمی درباره رابطه توسعه ی سیاسی با خشونت نظر داده ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
موضوع این نبود که چرا تسلیت گفتی موضوع اینه که چرا به لبنان تسلیت نگفتی و فقط فرانسه رو تسلیت گفتی - فقط همین - امثال شما همیشه جمله ای از دشمنتون رو به طرز احمقانه ای تغییر میدین که دشمنتون رو احمق نشون بدین و خودتون رو علامه دهر - الان هم دقیقا همین اتفاق افتاده - همه میگن چرا به لبنان هم مثل فرانسه تسلیت نگفتی شما رسای سخن سر دادی که باید به فرانسه تسلیت گفت!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
1-چون بقدری رسانه های تبلیغی داخلی شلوغش می کنند که جایی برای گفتن باقی نمی مونه ..
2- چون گروهی تمام اتفاقات موجود را به نفع خودش مصادره می کند نمونه تشییع شهدای غواص که به سکویی برای بیان غرض های سیاسی عده ای بدل شد
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
اگر ایشان یا رییس جمهور به مردم لبنان تسلیت نگفته باشد با انتقاد شما موافق خواهم بود .
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
هر عمل ضد انسانی به هر نحوی چه اینجا چه عراق چه افغانستان، سوریه و حتی در مهد آزادی در فرانسه هم برای هر انسان آزاداندیشی دردآور هست. وجه اخلاقی ما ایجاب می کند که نه تنها این عمل را محکوم کنیم بل نمک بر زخم آنها نپاشیم با متلک و درشت گویی هایمان. انسان وار برخورد کنیم قطعا در جای دیگر هم آنها با ما چنین خواهند کرد. با متلک گویی هیچ رابطه ای سرانجام خوشی نخواهد داشت. ساده هم نباشیم اما به این شدت کینه ای هم نباید باشیم چونان که پیامبر ما چنین بود و پیامبر همه مذاهب و طرز فکرها بود و به عیادت کسی می رفت که روی سرش خاکستر می ریخت. ما اینگونه مسلمان باشیم، اسلام رحمانی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
آقا وقتی بشار اسد و سید حسن نصرالله تسلیت میگن ما دیگه سوپر انقلابی هستیم مثلا ؟!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
اونها تسلیت را با متن بلندی ارسال کردن که گفته شده بود ببینید ما چی می کشیم
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
طرف تو خونش نشسته بعد میگه چرا میرید برای فرانسوی ها همدردی میکنید، خب تو هم برو دم سفارت لبنان و عراق و... برای اونا همدردی کن! ملت منفعل!
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
باسلام
به آقای زیبا کلام بایستی گفت اگر همدری با قربانیان خشونت و محکومیت آن کاری خوب و پسندیده است که صدالبته شایسته و انسانی می باشد چرا این کشورهای اروپایی و غربی ،که به باور نویسنده سرشار از توسعه سیاسی و اجتماعی هستند حرکت تروریستی روز پنجشنبه لبنان رو محکوم نکردند و پیام تسلیت و همدری برای دولت و مردم لبنان توسط دولتمران ، شخصیت ها سیاسی ، مذهبی ، هنری و ورزشی و ... این کشورها ارسال نشد ؟
شاید در دید ایشان :
مرگ حق است البته نه برای آنها بلکه برای کشورهای اسلامی
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
باسلام
به گفته آقای زیباکلام تسلیت گفتن و ابراز همدری کردن امری خوبیست و نشانه توسعه اجتماعی و سیاسی و رشد مدنی یک کشور است
حال این سئوال مطرح است که چرا هیچ کدام از این کشورهای اروپایی و غربی در واقع و جنایت منا برای دولت و ملت داغ دیده ایران پیام تسلیت و همدردی ارسال نکردند ؟
شاید بنا به گفته آقای زیبا کلام این کشورها هنوز به آن مرحله از توسعه اجتماعی و سیاسی و رشد مدنی و انسانی نرسیده اند
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
باسلام
به گفته آقای زیباکلام تسلیت گفتن و ابراز همدری کردن امری خوبیست و نشانه توسعه اجتماعی و سیاسی و رشد مدنی یک کشور است
حال این سئوال مطرح است که چرا هیچ کدام از این کشورهای اروپایی و غربی در واقع و جنایت منا برای دولت و ملت داغ دیده ایران پیام تسلیت و همدردی ارسال نکردند ؟
شاید بنا به گفته آقای زیبا کلام این کشورها هنوز به آن مرحله از توسعه اجتماعی و سیاسی و رشد مدنی و انسانی نرسیده اند
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
آقا سعید
با انتقاد شما موافقم . بهرحال نسبت به مردم لبنان و افغانستان و .. فرانسه همدردی میکنم و برایشان دعای صلح و آرامش دارم .
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
کاش دولتمردان ما فرق بین دوست و دشمن و راست و دروغ رو هر چه زودتر بفهمند .
عاشق ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
ببخشید آقای زیبا کلام میشه بفرمایید این تیتر هایی که به روزنامه های اصول گرا نسبت دادین رو از کجا آوردین؟؟؟ خواهشا توهمات خودتون رو به بقیه نسبت ندین ...کی گفته روزنامه های اصول گرا از این جنایت خوشحال هستند؟؟؟ روزنامه های اصول گرا فقط از یه زاویه دیگه به این مسئله پرداخنند نه اینکه از کشته شدن انسان های بیگناه خوشحال باشند....اتفاقا باید این سوال رو از شما پرسید که وقتی که صد برابر این جنایات در کشور های اسلامی رخ میداد جنابعالی کجا بودین که الآن به فکر تسلیت گفتن افتادین؟؟؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
با سلام
آقای زیبا کلام ملت ایران ملت بزرگ و با تمدنیست ولیکن ما برای کشته های مردم و کشوری گریه می کنیم که برای کشته های ما گریه کرده باشند ما برای آسیب دیدگی مردمی ابراز تأثر و تأسف می کنیم که برای رنجهای ما ابراز تأثر و تأسف کرده باشند. لذا است که حداقل ایشان باید بیندیشند چرا انفجار پاریس را دیده ، همدردی و ابراز تأسف کردند اما از انفجارات و دردهای بیروت و بغداد را ندیده یا به سادگی عبور کردند؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
اولش فکر می کردم در مورد ایران نوشتی !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
بنده بارها در قالب‌های بسیار محترمانه به دلیل اصلی مشکلات خاورمیانه و کشت و کشتارها اشاره کرده‌ام. ولی متاسفانه تیغ سانسور مانع از انتشار آنها شده است.
باز هم گلی به جمال دکتر زیباکلام که اشاره‌ای هرچند تلویحی به موضوع داشتند.
امیدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
فکر کنم دکتر بین آدمهای خاورمیانه با غربیها عین ماشینشون تفاوت قایل است
غربیها بنز ,خاورمیانه ایها پراید!!
اگر آزادی راباوردارید این
نظر را حذف نکنید
ناشناس
Afghanistan
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
حرف درستیه اقای دکتر .. انصاف دارید به مولا علی انشالله موفق باشید
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
دقت نظر آقای زیباکلام قابل تحسین است. توسعه نیافتگی سیاسی.. چیزی که رییس جمهور اسبق 18 سال پیش مطرح کرد و خیلی از ما چیزی از آن نمی فهمیدیم!
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
با افرادی که نسبت به تسلیت نگفتن برخی افراد یا مقامات ، به بقیه قربانیان خشونت در کشورهایی مانند افغانستان ، لبنان و غیره ، انتقاد دارند موافقم .