bato-adv
کد خبر: ۲۲۶۲۳۷
کارنامه دولت از نگاه زیباکلام؛

قبولی در سیاست‌خارجی/ مردودی در سیاست‌داخلی

یک کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد که دولت در سالی که گذشت در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل نمره قبولی و حوزه آزادی های مدنی و حقوق شهروندی نمره مردودی گرفت.

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
فرارو- یک کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد که دولت در سالی که گذشت در حوزه سیاست خارجی و روابط بین الملل نمره قبولی و حوزه آزادی های مدنی و حقوق شهروندی نمره مردودی گرفت. 
 
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه ضمن بیان این مطلب در گفت‎وگو با فرارو، درباره عملکرد دولت در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، آزادی‌های مدنی و... گفت: به دولت در سیاست خارجی نمره نوزده می‌دهم. 

وی افزود: بعد از دولت اصولگرای احمدی‌نژاد که ایران را در دنیا منزوی کردند و دوستانمان را به مالدیو، ونزوئلا و... تقلیل داد شاهد بودیم که دولت روحانی توانست رویکرد سیاست خارجی را از آن وضعیت دعوا و طلب کاری از همه جهان خارج کند. 

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به عملکرد دولت در حوزه سیاست داخلی گفت: به نظر من اما دولت در بخش آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی نمره قبولی نمی‌گیرد. 
زیباکلام ادامه داد: شاید اگر دولت برای سامان دهی به این بخش تلاش می‌کرد و موفق نمی‌شد می‌توانستیم به او نمره بیشتری دهیم اما متاسفانه شاهد بودیم که در این خصوص هیچ اقدامی صورت نگرفت. 

وی همچنین به عملکرد دولت در حوزه اقتصاد نمره 16.5 داد و گفت: می‌دانیم که در این بخش معجزه نشده است اما دولت توانست که تورم را کنترل کند. 

به گفته زیباکلام رکود همچنان باقی است و از ۶ میلیون بیکار کم نشده است و سرمایه گذار خارجی نیز جذب پروژه‎های اقتصادی نشده‎اند. 

این کار‌شناس مسایل سیاسی نمره دولت را در ایجاد امید هم ۱۰ دانست و گفت: فکر می‌کنم اگر همین فردا، انتخابات ۲۴ خرداد تکرار شود باز هم روحانی‌‌ همان ۱۹ میلیون رای را کسب می‌کند و این یعنی امید بیشتری به جامعه داده نشده است. 

وی در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در حوزه محیط زیست گفت: شاید باورش سخت باشد اما در این مملکت هنوز سازمان محیط زیست استان‌هایی مثل مازندران، گلستان، گیلان و... که ممکن است جنگل ساعت‌ها بسوزد؛ یک هلیکوپتر آب پاش ندارند و باید منتظر هلیکوپتر از هلال احمر و... بمانند. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه عملکرد کنونی دولت در این بخش نمره خوبی ندارد گفت: با این حال بهتر است کمی فرصت داده و ببینیم بعد از حل شدن پرونده هسته‎ای که دست دولت در بخش‌های دیگر باز می‌شود، چه اقداماتی در این زمینه خواهد کرد. 

وی در پاسخ به این پرسش که سال آینده را برای دولت چطور پیشبینی می‌کنید، گفت: ‌پیش بینی در این خصوص که کار ساده‎ای نیست اما گمانه زنی‌هایی وجود دارد که بر اساس آن توافق هسته‎ای ایران با ۱+۵ انجام می‎شود و از تونل تاریک هسته‎ای خارج می‌شویم. 

زیباکلام افزود: آثار این توافق در اقتصاد کشور نمایان شده و اوضاع اقتصادی کشور حتما خیلی بهتر از سال ۹۳ خواهد بود.
bato-adv
PEYMAN
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
دولت در اینجا اختیاری از خود نداره.
دولت در ایران صرفا به قوه مجریه ختم میشه و قوه مجریه تا حد زیادی یک مجری است که باید قوانین و برنامه ها را اجرا کند و عملا در سیاستهای کلان انعطاف لازم را ندارد.
هروقت ریاست جمهور بواقع از ریاست دولت فراتر رفت و مسئولیتهای بیشتری را شامل شد میتوان توقع بیشتری داشت.
مجیدی از تهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
جناب زیبا کلام ما دیدیم که نتیجه گریش به غرب چیزی جزء تحریم بیشتر پایین آمدن قیمت نفت وگرانی وفشار اقتصادی برای ملت نداشت این ها را شما ها که نوچه های هاشمی رفسنجانی هستید نمی فهمید دکتر احمدی نژاد هر چه بود مردمی بود در هر زمینه که فکرش را بکنید برنامه داشت وکار کارشناسی کرده بود چه به مالدیو، ونزوئلا وافریقا رفته باشد با برنامه واینده نگری بود که هم فعالییت هستی داشتیم وهم در قلب امریکاه حرفهای خودمان را می زدیم وهم قیمت نفت بالا بود وهم مردم در رفاه نسبی بودند حالا چه برنامه های اقتصادی شما ها ودولت بی تدبیر وبی مسئولیت شما مردم را پشیمان کرده است که نه راه به جلو دارند نه راه به برگشت انشا الله دکتر احمدی نژاد دولت قلبها بیاید
نازنين
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
دولت تمام سیاست داخلی رو سپرده دست تندروها به خیال اینکه میتونه نظرشون رو در مورد توافق هسته ای جلب کنه!! یک سیاست کاملا اشتباه چون این آقایون که دلشون به حال مردم و کشور که نسوخته! ای کاش روحانی یک مقدار از سیاست زنانه استفاده میکردند ما خانمها از همون اول گربه رو دم حجله ساقط میکنیم تا آخر عمر بیمه ایم!! شما هم اگر از این سیاست استفاده میکردید الان آقایون جرات عرض اندام نداشتند حمایت ملی هم از شما ده برابر الان بود!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
فردا انتخابات شه بازم روحانی 19 میلیون رای داره؟ قضیه شتر و خواب و پنبه دانه رو یادآوری میکنم جناب دکتر
فرزاد
United Arab Emirates
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
متاسفانه دولت آقای روحانی برای اینکه به ادعای"اعتدال" شون لطمه نخوره بعضا با تندروهای جناح مخالف مماشات زیادی کردند...
غافل از اینکه این افراد اصلا هیچ سنخیتی با اعتدال و میانه روی ندارند!!
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
درست میفرمایید دوست عزیز...باید قبول کنیم که از این نظر دولت روحانی باج زیادی به این گردن کلفتان داده....ای کاش صراحت لحجه روحانی در سیاست داخلی مانند سیاست خارجی شان بود
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
Canada
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
یکی‌ دیگر از فجایع و توهمات اقتصادی با تصمیم شخصی‌ دوران مدیریت جهانی حالا داره خودش را نشون میده... برابر یورو به دلار آمریکا به ۱.۰۷ رسیده و پیش بینی‌ می‌شه به زودی مساوی دلار آمریکا و حتی کمتر بشه، ولی‌ در دوران مدیر جهانی‌، چون می‌گفتند آمریکا به زودی فرو میپاشه و ما باید به دلار آن ضربه بزنیم، با همین تحلیلها شعاری،بیشتر ذخائر ارزی کشور را از دلار آمریکا به یورو تبدیل کردند، آن زمان هر یورو ، ۱.۵ دلار ارزش داشت و در سال آینده تقریبا یک به یک است!!.. حال اگر فرض کنیم که تنها نیمی از ذخائر ارزی این ملت را با این تحلیل کاملا اشتباه به یورو تبدیل کرده باشد، یعنی‌ ۵۰ میلیارد یورو، این یعنی‌ ۲۵ میلیارد دلار از ذخائر ارزی این ملت یک قلم ، به خاطر این نظر کارشناسی!، و دشمنی احساسی‌ با کار علمی‌ و آمریکا، از بین رفته... ممکن است گفته شود، همه آنزمان این جور فکر میکردند، ولی‌ چین و ژاپن بالاترین ذخائر دلار آمریکا را دارد، ولی‌ حتی در اوج ضعف دلار آمریکا، در سبد ارزی خود کوچکترین تغییر را نداند، ولی‌ ایران ، ونزوئلا و روسیه، با چنین تصمیماتی، بیشتر ذخائر دلار خود را تبدیل به یورو کردند... چینی‌ها و ژاپنیها میدانستند و می‌دانند، که برای اینکه یک ارز در مقیاس جهانی‌ دارای اعتبار باشد، دهها سال زمان میبرد، و برای از اعتبار افتادن حداقل ۱۰۰ سال زمان میبرد، همانطور که پوند انگلیس با وجود اینکه انگلیس ۷۰ سال است که از یک ابر قدرت تبدیل به یک کشور معمولی‌ شده، ولی‌ پوند او همچنان سومین ارز برتر دنیا می‌باشد... حل چه کسی‌ پاسخگوی این فجایع در ایران هست؟!... هیچ کس، و تازه مسئولش دوباره فکر برگشت به صحنه را میبینید!!
ناشناس
United States of America
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
دواي اساسي براي رفع مشکل، همان راهی‌ است که کوبا انتخاب کرد، یعنی‌ با گسترش رابطه مثبت با کانادا، اروپا، اسپانیا و گرفتن بهانه از طریق همدلی بیشتر با ملت خود، در نهیات آمریکا را منزوی کرد و دیگر آمریکا متوجه شد، که تحریمهای او اثر خود را از دست داده... همان راهی‌ که چین قبل از کوبا انجام داد...ولی‌ دوستان توجها ندارند، که تحریم و منازع هسته‌ای و فرهنگی‌ با غرب، هدف اصلی‌ خود را که حفظ و گسترش منافع ملی‌ و بهروزی ملت ایران است را از دست داده، و هدف تبدیل شده به حفظ وضعیت کنونی تا خدای نکرده مقامات و امتیاز‌های برخی‌ در خطر قرار نگیره... آقای ظریف و روحانی هم با وجود وعده‌ها ، در همین راه و با همین محدودیتها طی مسیر میکنند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
کانادا؟! کانادا که فرمانداری بریتانیائه بریتانیا هم نوچه امریکا!
ناشناس
United States of America
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
ایران باید در همه زمینه ها یک باز نگری اساسی‌ داشته باشد تا این مشکلات که کشور را احاطه کرده از مسائل اقتصادی تا مساله محیط زیست و تا مسائل فرهنگی‌ و مسائل خارجی را بتواند مدیریت صحیح کند ولی‌ متاسفانه برخی‌ دوستان تندرو در کشور حاضرند برای حل مسائل بغرنج و عدیده داخلی‌ و خارجی‌ که مثل یک کلاف سر در گم در همه زمینه‌ها به هم تنیده و سالها تلنبار شده همه رهها و سناریوها را حتی بدترین آنها که جنگ مستقیم است را برن، ولی‌ یک راه ساده و عملی‌ که آنهم اعتماد به مردم و اجازه تغییر و تحوّل تدریجی‌ و مثبت مانند چین است را هرگز حاضر به امتحان نیستند نکند دیوار بلند انحصار آنها به نفع ملت و حتی خود آنها ترک بردارد یا کوتاه شود، و این خواهد بود که روزی از این جمود و انکار معضلات و حقائقٔ دست بٔر خواهند دست که قطعاً دیگر خیلی‌ دیر شده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
ایران داره به تدریج نابود میشه ولی هیچکس عین خیالش نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
دقیقا" همین طور است متاسفانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
متاسفانه عملکرد اینگونه دولت باعث کاهش محبوبیت آقای روحانی در بین رای دهندگان خواهد شد.
شروین بابصیرت
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
بله در مورد سیاست داخلی موافق هستم نمره دولت زیر ده هستش با توجه به حجم مطرب بازی های اخیر و گرانی کالاهای اساسی و . . .
ولی نمره دولت در سیاست خارجی هم زیر ده هستش به علت ضعف در برخورد با گروه امریکایی و اروپایی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
نمره ات به احمدی نژاد چنده با حجم زیاد اختلاس ها و سه برابر کردن دلار و نابود کردن ذخایر ارزی و هزاران فساد دیگه اش
البته باهات موافقم که تو سیاست داخلیش داره رای دهنده هاش رو ناامید میکنه با مدارا کردن و باج دادن به اقلیت دلواپس و گوجه پرت کن قانون شکن پر رو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
و نمره شما منفی هست
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
دولت در برابر خودسرها عاجزه .روحانی درست گفت وقتی سلاح و پول و رسانه یک جا جمع شود فساد می آورد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
نقش صندوق رای چیست؟
توحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
دولت زمانیکه در انتخاب کابینه، وزارت کشور را با مجلس معامله کرد معلوم بود در عرصه سیاست داخی قادر به جلب نظر حامیان خود نخواهد بود.
بعضی وقتها احساس می کنم دولت عوض نشده است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
از منظر چه کسانی به رییس جمهور نگاه شود مهم است.

اینها که گفتید ارزیابی یکی از حامیان وهمفکران اقای روحانی (صادق زیباکلام) است که در انتخابات 24 خرداد برای روی کار امدن اقای روحانی تلاش زیادی کرد واز آبروی سیاسی -اجتماعی
خودش خرج کرد


اما
آنچه مهم است ارزیابی ونظر کارشناسان بی طرف است که بعید می دانم شما با چنین افرادی (کارشناسان بی طرف)در مورد کارنامه روحانی مصاحبه کنید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۰
شما یک کارشناس بی طرف معرفی کن ؟؟؟؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv