bato-adv
کد خبر: ۱۶۹۸۵۲

تحلیل کیهان از مذاکرات ژنو 3

محمد ایمانی در سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «قطعیات و ابهامات مذاکرات ژنو 3» نوشت:

تاریخ انتشار: ۰۷:۰۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۲
محمد ایمانی در سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «قطعیات و ابهامات مذاکرات ژنو 3» نوشت: مذاکرات ژنو 3 پس از سه روز مذاکره به کجا انجامید؟ محل نزاع کجاست که مذاکرات را کشدار کرده است؟ با کدام «بارم‌بندی» می‌توان به مذاکرات نمره داد؟ کدام توافق، بد و کدام توافق، خوب است؟ آیا می‌توان با رژیم آمریکا به توافق مثبت رسید و سپس به صلح و مسالمت میان طرفین دست یافت؟ اینها پرسش‌هایی است که در متن و حاشیه مذاکرات هسته‌ای به میان کشیده می‌شود. دیشب در سومین شب از مذاکرات، برخی اخبار فاقد منبع و جزئیات مشخص از احتمال «رفع اختلاف بر سر غنی‌سازی» و مذاکره درباره رآکتور آب سنگین اراک حکایت می‌کرد بی‌آن که از دقت حقوقی و کارشناسی برخوردار باشد. به عنوان مثال رسانه‌ها دیشب از «پشت سرگذاشتن اختلاف حول محور غنی‌سازی در ایران» سخن گفتند.

 آیا این بار حداقل توافق به دست می‌آید یا رسانه‌های ایرانی به ماجرای دور قبلی مذاکرات گرفتار می‌شوند که چند ساعت تا پس از نیمه شب منتظر ماندند اما سرانجام مذاکرات ناتمام ماند؟! طبق برخی اخبار ممکن است ادامه مذاکرات به امروز موکول شود.

لفظ مبهم «توافق» لفظ غلط‌اندازی است که می‌تواند به اعتبار ابهام و اشتراک لفظ، راه به مغالطه ببرد. طیفی از توافق‌ها را می‌توان از مطلوب و ایده‌آل تا متوسط و زیانبار رصد کرد همچنان که با دغلبازی‌های آمریکا، موضوع غنی‌سازی نیز دچار همین ابهام شده است. توافق مطلوب از نگاه ایران آن است که اولاً به اعتبار رویکرد انکاری آمریکا و غرب نسبت به حق تصریح شده غنی‌سازی برای اعضای پیمان ان‌پی‌تی، طرف غربی این حق قانونی ایران را محترم اعلام کند و به حق بهره‌مندی از چرخه کامل سوخت تمکین نماید.

ثانیاً تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که به بهانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران وضع شده، به اعتبار تمکین به حق قانونی ایران لغو شود و متقابلاً ایران، اقدامات شفاف و اعتمادساز را مطابق ان‌پی‌تی به انجام رساند. در مقابل توافق بد آن است که طرف غربی اولاً از امضای حق مصرح ایران طفره برود و آن را به آینده موکول کند ثانیاً ساختار اصلی تحریم‌ها برقرار بماند و ثالثاً غرب امتیازهایی بگیرد و مایل به واگذاری امتیاز پایاپا، متوازن و متقابل نباشد. با این بارم‌بندی می‌توان هرگونه توافق پیشنهادی را ارزیابی کرد و به آن از صفر تا 20 نمره داد. هرگونه توافقی که راه «دررو» و دور زدن تعهدات در 6 ماه یا یک سال بعد را برای غرب باز بگذارد و به عبارت منطقی جامع و مانع نباشد، طبیعتاً در زمره توافق‌های بد رتبه‌بندی می‌شود؛ نظیر توافق‌هایی که 10 سال پیش در سعدآباد و بروکسل و پاریس به امضا رسید.

در ساعات پایانی جمعه شب هنوز ابهامات و مجهولات زیادی درباره محتوای مذاکرات ژنو 3 وجود دارد. متأسفانه گارد کاملاً بسته هیئت مذاکره کننده ایرانی در قبال رسانه‌های خودی و گارد باز طرف غربی در قبال رسانه‌های خودشان، همچنان میدان مانور به مراتب گسترده‌تری را به حریف می‌دهد. اما از این نقصان که بگذریم، برخی معلومات کمک می‌کند پاره‌ای از مجهولات را شفاف‌سازی کنیم یا لااقل به درک بهتری از ذهنیت حریف در پای میز مذاکره برسیم.

روز قبل از شروع مذاکرات، باراک اوباما در نشست شورای مدیریت روزنامه وال‌استریت ژورنال سخنانی گفت که از فقدان اراده برای توافق متوازن، برابر و سازنده حکایت می‌کرد. او گفت «ایران حتی در صورت توافق موقت در مذاکرات هسته‌ای ژنو باز هم ضربه‌های اقتصادی خواهد خورد زیرا تحریم‌های تنبیهی شدید علیه این کشور همچنان پابرجا خواهد ماند. به خاطر اینکه تحریم‌ها مؤثر بود ما توانستیم ایران را به صورت جدی به مذاکره باز گردانیم]![ ماهیت توافق این خواهد بود که آنها پیشرفت در برنامه هسته‌ای را متوقف خواهند کرد.

 آنها ما را در معرض بازرسی‌های جدی‌تر از اکنون و در برخی موارد بازرسی‌های روزانه قرار خواهند داد. در عوض آنچه ما انجام خواهیم داد اندکی گشایش (در تحریم‌ها) خواهد بود که آن هم برگشت‌پذیر است. اقدامات تحریمی شدید در زمینه صادرات نفتی یا امور بانکی بین‌المللی به قوت خود باقی خواهد ماند». همین اظهارات سند روشنی است از آنچه رهبر معظم انقلاب به عنوان خودبرتربینی، حق ناپذیری، رواداری جنایت نسبت به ملت‌ها و فریبگری و رفتار منافقانه استکبار آمریکا برشمردند و تحریم‌ها را ناشی از کینه‌ورزی استکبار دانستند.

مقارن با اظهارات اوباما، معاون وی جوزف بایدن در جمع گروهی از سناتورها اظهار داشت «هر نوع کاهش تحریم‌ها نسبت به محدودیت‌هایی که باقی می‌مانند، جزئی و اندک هستند. در واقع آسایش خاطری که به ایران می‌دهیم در مقایسه با تحریم‌ها، اندک و موقتی خواهد بود». پس از بایدن، نوبت جان کری بود که ادعا کند «ان‌پی‌تی حقی برای غنی‌سازی ایران قائل نشده و این موضوع به نتیجه مذاکرات بستگی دارد. البته این مسئله در گام اول مذاکرات که در آن هستیم حل و فصل نمی‌شود و انتظار نمی‌رود براساس توافق موقت حاصل شده در ژنو، تصمیمی درباره غنی‌سازی ایران در درازمدت اتخاذ شود. ما در این مذاکره درباره اینکه آیا ایران در درازمدت حق غنی‌سازی دارد یا نه تصمیم نمی‌گیریم».

مفهوم این سخن می‌توانست دلالت بر مطالبه امتیازهای نقد در برابر وعده سرخرمن یا حتی بدون آن باشد. آمریکا در مذاکرات ژنو موضوعاتی نظیر تعلیق غنی‌سازی 20 درصد، ادامه «تعلیق» راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته جدید -که این تعلیق طی 3 ماه اخیر بدون سر و صدا انجام گرفته- تأخیر در راه‌اندازی راکتور آب سنگین اراک، افزایش امکان بازرسی‌ها و محدود کردن غنی‌سازی 3/5 درصد را پیش کشیده و متقابلاً -آن‌گونه که سامانتاپاور نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت- وعده امکان دسترسی ایران به 3 تا 6 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی بلوکه شده را- بدون نقصان و خلل در تحریم‌های بانکی و نفتی- داده است. در کنار همه این اخبار، روزنامه نیویورک تایمز به قلم توماس فریدمن یادآوری می‌کند «توافقی که کری سعی دارد با ایران شکل دهد به دلایل مختلف در درازمدت به سود ما خواهد بود از جمله اینکه طبق این معامله انتظار می‌رود ایران در ازای لغو محدود چند تحریم، فناوری ساخت بمب هسته‌ای خود را کاملاً متوقف کند، برخی از آنها را به عقب برگرداند و بازرسی‌های سرزده بی‌سابقه را بپذیرد؛ این در حالی است که همه تحریم‌های اصلی نفتی باقی می‌مانند و بنابراین ایران کماکان به شدت آسیب‌پذیر خواهد بود».

آمریکایی‌ها گویا راه میانبری نیز میان «مخالفت صریح با حق غنی‌سازی» و «امضای صریح حق غنی‌سازی» جسته‌اند و آن شعبده «ابهام» و «تعلیق و کشداری عبارات» است. روزنامه تایم اواسط هفته گذشته در این باره از هدفگذاری آمریکا در مذاکرات ژنو برای «سرهم‌بندی توافق احتمالی با ایران» خبر داد و نوشت: «یکی از دشوارترین سؤالات در مذاکرات ژنو این است که آیا ایران از حق غنی‌سازی برخوردار است؟ پاسخ آمریکا فقط «خیر» و پاسخ ایران «صددرصد بله» است. کارشناسان می‌گویند احتمال رسیدن به توافقی که ایران حق غنی‌سازی نداشته باشد، بسیار اندک است.

 رابرت آینهورن عضو اندیشکده بروکینگز معتقد است نمی‌توان توافقی را تصور کرد که در آن ایران از غنی‌سازی دست بکشد... پیمان ان‌پی‌تی غنی‌سازی را منع نکرده ]اما[ اگر آمریکا به صراحت حق ایران را بپذیرد، اساس تحریم‌ها علیه ایران وجاهت قانونی خود را از دست خواهد داد و نمی‌توان برای برخورد با کشوری که از حق تضمین شده و صریح برخوردار است، در سازمان ملل مجوز گرفت. آمریکا در ژنو باید «عملاً» به ایران حق غنی‌سازی بدهد بدون آنکه این حق را «قانونی» اعلام کند.

خوشبختانه ظریف در این مسئله انعطاف‌پذیر برخورد کرده و می‌گوید چون این حق لاینفک است، ما ضرورتی نمی‌بینیم به عنوان یک حق به رسمیت شناخته شود. این ادبیات دالّ بر وجود اختلاف نظر، می‌تواند با معیارهای آمریکا مطابقت داشته باشد. گری‌سیمور که تا چندی پیش از چهره‌های قدرتمند کاخ سفید بوده می‌گوید هرگونه توافق احتمالی، مسئله غنی‌سازی را سرهم‌بندی خواهد کرد. ما توافق می‌کنیم ایران برنامه غنی‌سازی محدودی داشته باشد بی‌آنکه به صراحت این حق را بپذیریم و ایران نیز مدعی می‌شود حق غنی‌سازی را به رسمیت شناخته‌ایم».

در چنین صورتی آمریکا 6 ماه دیگر پس از پایان دوره توافق می‌تواند مجدداً زیر اصل حق ایران بزند و اگر امتیازاتی نظیر کاهش غنی‌سازی 20 درصد و... گرفته باشد، آن روز امتیازات دیگری در ازای پرداختن 3-4 میلیارد دیگر مطالبه کند که احتمالاً با عنایت به شرطی‌سازی اقتصادی به این مسکّن، آن امتیاز اصل غنی‌سازی خواهد بود! و البته آسوشیتدپرس معتقد است این 3-4 میلیارد دلار در برابر حفظ اصل تحریم‌ها، مسکّن نخواهد بود.

 البته اینها که گفته شد رؤیای طرف آمریکایی است و باید امیدوار بود فرزندان انقلاب در جبهه دیپلماتیک با مال‌اندیشی و ژرف‌نگری که یکی از مبانی نگرش اسلامی و سفارش نبوی(ص) است، فارغ از یک دوره زودگذر 6 ماهه، رویکردی غایت‌نگرانه و استراتژیک به مذاکره و توافق داشته باشند. سفارش اولیای دین آن است که انسان مؤمن وقتی کاری را انجام می‌دهد به سرانجام آن بنگرد و آن را محکم و استوار -و نه نیم‌بند و آمیخته به سستی و خلل و رخنه- به انجام رساند. شاید با همین تلقی هم بود که هیئت مذاکره کننده ایرانی روز پنج‌شنبه علائمی از احتمال توقف مذاکرات و بازگشت به تهران از خود نشان داد. دکتر ظریف ساعات پایانی دیشب نیز اعلام کرد «تا زمانی که در همه چیز به توافق نرسیده‌ایم قاعده این است که روی هیچ چیز به توافق نرسیده‌ایم. یکی دو موضوع باقی مانده از اهمیت زیادی برخوردار است».

مذاکرات ژنو چه به توافق بینجامد و چه به دور بعدی موکول شود، پایان مصاف ما با استکبار آمریکا نخواهد بود. ما در قبال استکبار آمریکا در موقعیت مبارزه در یک جبهه بزرگ قرار داریم و نه در موقعیت معامله، چه اینکه اقتضای هر نوع معامله و توافق انسانی دوطرفه، احترام متقابل و صداقت و توازن است و این ویژگی‌ها، ذاتاً در تناقض و تعارض با استکبار آمریکاست. استکبار به فرموده رهبرمعظم انقلاب از پیشرفت ملت‌ها به اعتبار خود برتربینی دریغ می‌کند. «استکبار ]به خاطر خصوصیاتش[ قادر نیست نظام اسلامی‌یی مثل نظام جمهوری اسلامی را تحمل کند چون نظام اسلامی در اعتراض به استکبار پدید آمده، رشد کرده و قوی شده است... ]استکبار[ نمی‌تواند تحمل کند مگر وقتی که مأیوس شود. ملت ایران، جوانان ایران، فعالان ایران، کسانی که به هر دلیل ولو به دلیلی غیراسلامی به میهن‌شان و خاکشان عقیده دارند، باید کاری کنند که این یأس در دشمن به وجود بیاید؛ دشمن را باید مأیوس کرد. برای دستگاه استکبار بسیار دشوار است که در این منطقه حساس عالم در غرب آسیا یک کشوری، یک نظامی، یک ملتی سر برآورده است که خود را متصل و مربوط و تبع به آن قدرت ابر قدرت نمی‌داند و مستقل حرکت می‌کند».

ناشناس
Germany
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
كسي نيست بگه روزنامه كيهان چه كاره است كه بخواهد نمره بدهد كه دنبال بارم آن مي گردد ؟؟؟؟
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
كيهان عزيز! گره ها و بحرانهايي كه دارودسته شما در اين هشت سال حكومتشان در ايران مظلوم در همه عرصه ها ايجاد كردند، زمان و انرژي ميخواهد تا حل شود خواهشا سكوت كنيد بگذاريد كارشان را بكنند اگر از عملكرد پر اشتباه و حمايت تمام قد از ندانم كاريهاي دولتهاي نهم و دهم توبه نميكنيد حداقل ساكت باشيد و پيام انتخابات مردم را درك كنيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
مذاکرات ژنو چه به توافق بینجامد و چه به دور بعدی موکول شود، پایان مصاف ما با استکبار آمریکا نخواهد بود. ما در قبال استکبار آمریکا در موقعیت مبارزه در یک جبهه بزرگ قرار داریم و نه در موقعیت معامله
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
برادر عزيز مياي از روي لجبازي مرگ بر امريكا مينويسي كه كلي منفي بگيري نشون بدي كه مردم مخالف مرگ بر امريكا هستن،اين چه كاريه،خب درست نظرتو بنويس اينطوري هم خون به دل ملت مسلمون نكن كه مضحكه خاص و عام بشن،اخه اين دفاع از ولايته؟
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
8 سال رو شاخ درشاخ دنیا کرده وکاری کردند که ملتها ودولتها برضد کشورمون وارد بشن تا دولت خودخواه وخودبزرگ بین وبی تدبیر و خوش خیال 8 ساله رو به زانو دراوردند وحالا حق دارند بگن ودرست میگن که اگر شرایط ناشی از تحریمها نبودش، رفقای حاج حسین... و دیگران وحامیان تریبیون دار 8 ساله محمود احمدی نژاد که لذت میبردند وکیفور میشدند وقتی میگفت قطعنامه ها کاغذ پاره اند ، ظریف ویارانش رو درفرودگاه ذبح میکردند وکفن پوشانی که حالا یا رانتخواران بزرگند وخوش تحریم ویا شرایط اونها رو هم درزندگی به زانو دراورده، میومدند وهرروز یه بحران درست میکردند! خوب مگر اگه شرایط پس از تحریم نبودش، کسی جرات داشت بگه آقا بشینید با دولتهای بزرگ که ثابت کرده اند بزرگند واقتصادهای بزرگ دارند ونفوذ سیاسی بالا درمنطقه وجهان ، صحبت کنید و مشکلاتتون رو حل کنید؟! همین حاج حسین... فراخوان میداد که خودشون وخانواده اش رو محبوس کنند ودیوار خونه اش رو مثل دیوار برلین بکنند لوح یادگاری نویسی از تهمت ودروغ وافترا وآبروبری تا اتهاماتی که یکیش آدم رو حکم اعدام میده ولی به دروغ وسندسازی وبهتان!!میبینید!؟
انتشار یافته: ۵۶
محمدی
United Arab Emirates
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
مرگ بر امریکا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
باش تا صبح دولتت بدمد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
سلامتی فقط در مقابل بیماری معنی پیدا میکنه. بهمین منوال عقل و درایت در مقابل مقاله های کیهان!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
صرافی کیهان وشرکا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
فعلا" شما وكيهان بدليل محرمانه بودن تو كف هستيد همين كافيه !!!!!!!!!
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
تاجران تحریم ونتانیاهو
میرزا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
انرژی هسته ای به چه قیمتی؟!آیاتولید هفت کیلو اورانیوم غنی شده به قیمت هفتادمیلیارد دلارواین همه مشکل ومعزل توجیه دارد!؟تاکی باید برای منافع دیگران ملت باید اینهمه سختی ومشقت تحمل کنند!؟
ناشناس
Germany
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
احسنت
ناشناس
Germany
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
این دعوا با آمریکا چقدر برای آمریکا ضرر داشته چقدر برای ما ؟ کسی می تونه جواب بده ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
هش صحبت از نفع و ضرر و اقتصاد و منافع دنیویه کسی اصلا به این کار نداره که بابا جون کار درست و صحیح خداپسند کدومه اگر با این توجه به این نتیجه رسیدی که صلح درسته حرفی نیست اما جای دیگری ممکنه تحمل سختی ها مجاهدت و جنگ درست باشه که متاسفانه این دومی در تفکرات افراد بی دین تعریف نشده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
خوب گفتی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
امریکا 0
ایران 100
کل ضررش برای مردم عادی ایران بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
منظورت از ما کیه ؟
مردم ایران که در درد و رنج و فقر و فساد و رکود اقتصادی با کمال عزت و سربلندی زندگی میکنند ؟
یا امثال آقای حسین شریعتمداری مالک روزنامه کیهان ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
براي ما خيلي براي آمريكا هيچي خوب بيد؟
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
همه بدانند هرگونه موافقتی که متضمن حقوق ملت ایران نباشد فاقد اعتبار و ارزش خواهد بود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
بعيد مي دانم جنابعالي بتواني حقوق مردم ايران را تشخيص دهي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
رسوا جون خواهشا تو یکی دیگه از حقوق ملت حرف نزن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
در يك جمله حقوق ملت ايران را تعريف كنيد. (3 نمره!)
ناشناس
Germany
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
وقتی تو می گویی (حقوق) من خاک بر سر می شوم!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
خلاصه کلام، از نظر کیهان مذاکره باید برای مذاکره باشد (از نوع مذاکره جلیلی و دستیارانش). هر نوع توافق را باید به دیده تردید و بدبینی بهش نگاه کرد چون غربی ها علی الخصوص آمریکایی ها دغل بازند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
حالا خوشحالی؟
آرين
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
كيهان عزيز، مردم از جنگ با دشمنان خيالي شما كه نود درصد دنيا رو شامل ميشه خسته شدن. جنگ به اسم ملت و به كام شما و همفكران شماست. فشار و سختي مال مردمه و سودهاي آنجناني براي شما. لطفا از سفسطه بازي دست برداريد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
بعضیا سال به سال ساکت بودند ولی الان روز به روز حرف برای گفتن دارند... لیاقت بعضیا همون محمود بود که در قالب سعید متبلور شده بود
soleiman
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
شاید جز معدود مقاله های خوب کیهان باشد به هر حال الان نمیتوان قبل از مفاد توافق نمره ای به این مذاکرات داد ولی چیزی که کاملا واضح است ایران مجبور است به خاطر سیاست های بچه گانه 8 سال قبل به ناچار امتیازی را بدهد.
و چیزی که همیشه جای سوال است چرا کیهان فقط امریکا رو استکبار می نامد ایا چین و و روسیه و کشورهای دیگه ماهیت استکباری ندارند؟! و به نظر می رسد کیهان دید گاه عرض ورزانه ای با نوشتن این جور تحلیل ها دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
اگر ابهام برات وجود داره ،سکوت بهترین راهه.
محمدمهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
شریعتمداری خیلی به آب وآتش زدی که این توافق نشه ولی دیدی که تلاش نتانیهاو وتو سرانجامش به کجا داره ختم میشه پس بزار نفرین یک ملت دنبال سرت نباشه ومردم ایران هم یک نفس راحتی بکشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
آنچه مشخص است با توجه به همسویی کیهان و اسراییل ٬کیهان در این مورد نامحرم است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
آقاي شريعتمداري اينقدر استكبار استكبار نكن همه انسانها در درون خود يك استكبار دارند . اما راه شما و حرف شما بااسراييل به يك نتيجه ميانجامد. اگر دلت براي وطنت ميسوخت بايد يك نامه درست نه فقط تخريب بلكه با راه كار هاي درست به ظريف ميداديد تا مملكت به پيش برود. مردم يادشان نرفته كه در طول 8 سال پيش وقتي دلارهاي نفتي گم شد و فروش 700 ميليادي نفت بي اثر شما فقط نظاره گر بودي.
پس دلت با ايران نيست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
متاسفانه نه ايران و نه امريكا براي فهميدن مردم اطلاع رساني نمي كنند ما مي شنويم انان ميگويند بند 4 ان پي تي ميگويد انجام تمام فعاليتها هسته اي صلح اميز از ابتدا تا انتها براي تمام كشورها با نظارت اژانس ازاد است اگر اينچنين است يعني غني سازي براي توليد انرژي هسته اي با نظارت اژانس ازاد است پس مشكل كجا است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
1-تحريمهاي مهم و كمر شكن بين المللي عمري 16 ماهه دارد و با تحريمهاي امريكا تفاوت دارد
2-دولت احمدي نزاد ميتوانست طوري حركت كند كه در چنبره تحريمهاي بين المللي گرفتار نشويم اما عدم درايت و سياست و كياست و شعارهاي بي محتوا و احساسي باعث اتحاد مخالفان و به سخره گرفته شدن ايران توسط باصطلاح دوستان ايران چين و روسيه كشورهايي كه بايد در شوراي امنيت از حق وتوي خود به نفع ايران استفاده ميكردند گرديد احمدينژاديها ايران را چون قرباني بين چين و روسيه تقسيم و مردم را در دام تحريمها قرار دادند
11111111111111
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
1-در جایی از نوشته تان از به نتیجه نرسیدن مذاکرات گله مند بودید خوب 8 سال صبر کردید یه یک سالی هم محض رضای خدا صبر کنید البته هر نقدی دارید بفرمائید
2-گارد کاملا بسته! من که ندیدم هیچکدام از رسانه های خارجی چیز خاصی بیشتر از ما بدونن وبگن پس این یک توافق است
3-متاسفانه ما خودمان شرایط را به جایی رساندیم که این همه در موقعیت ضعف اقتصادی باشیم در واقع در دوره قبل ما چندگل خوردیم و حالا انتظار برد از ظریف ویاران کمی زیاده خواهیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
احسنت
صباغی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
نمی دانم شاگردان حاج حسین ذهن مثبتی برای تحلیل دارند؟ این جماعت بازمین وزمان مشکل دارند.
رسواگر رسواگران فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
مطلب ارزش خواندن نداشت ولی واقعا بی معرفتی فرارو که مطلب منو ژخش نکردی هیچ ٰ - حتی تو غیرقابل انتشارم نیاوردی .من رسواگر رسواگران فتنه هستم پس هوای خودتو داشته باش رسواگر فتنه که رسوات میکنم اگر فرارو بزاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
خدا پشت و پناهت باشه برادر. ما هم هستيم براي رسوا كردن اين بي آبروها.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
سلام آقای کیهان...خداحافظ آقای کیهان والسلام(نه بیشتر نه کمتر)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
ممنون از گروه مذاکره کننده که با سکوتشون، اجازه تحلیلهای مخرب رو از امثال کیهان گرفتن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
چه سوال جالبی: "محل نزاع کجاست که مذاکرات را کشدار کرده است؟"
یعنی سه روز مذاکره شد کشدار؟ اونوقت چند سال مذاکره بی نتیجه جلیلی اسمش چیه؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
اتفاقا خبرنگار بی بی سی هم تو گزارشش می گفت گروه 5+1 اصلا اطلاعات رو بروز نمی ده و هر اطلاعاتی داریم از طرف ایرانیه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
بنده خدا دوستان کيهان يه حرف دارن اما اون رو هر روز به اسم هاي مختلف منتشر مي کنن يه روز به اسم حسين شريعتمداري يه روز به سام ايماني يه روز به اسم محمدي و همين طور. بابا اين حرفها رو که اون دفعه هم گفته بودي!
البته اين استقامت کيهانيان در نوع خود جالبه که بايد دلايلش تحليل بشه!!!
ناشناس
Germany
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
دلایلش مالیه و نیازی هم به تحلیل نداره.اقا پول توشه...پووول
امير
Germany
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
اصلا مگه شما يكي از بنگاههاي خبرپراكني كيهاني كه نظرات شخصي سردبيرش رو منتشر ميكني؟
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
با آمریکای جهانخوار هیچگاه نمی شه به توافق برد برد دست یافت. راه حل فقط مبارزه است
ناشناس
Germany
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
سوداگر فتنه
خخخخخخخخخ
قلندر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
کی هان
فتنه گر رسوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
بابا خب ح.ش گناه داره. الان خودم بهش زنگ میزنم یه گزارش از روند مذاکرات تقدیمش میکنم تا اینقد از بی خبری حرص نخوره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
"...تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی...." عجب!! چطور سردار نقدی میفرمودن این تحریما نعمته و باید سجده شکر بجا بیاریم؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
جای گرم و نرم نشسته و برای خودش فتوا صادر میکنه..
فریاد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
شما چرا فقط تحلیل روزنامه کیهان رو اینجا منعکس میکنید؟ نکنه دستتون با کیهان توی یه کاسه هست؟
فریاد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
شما که هیچ وقت نظرات منو منعکس نمیکنی. دیگه سراغ سایتتون نمیام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
گر تو بهتر می زنی بستان بزن
8 سال نتیجه کارهای شما چه بود؟
برادر من!!! مملکت فلج شده می فهمی!!!، یک جوری باید از این بن بست خارج شد .
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
8 سال رو شاخ درشاخ دنیا کرده وکاری کردند که ملتها ودولتها برضد کشورمون وارد بشن تا دولت خودخواه وخودبزرگ بین وبی تدبیر و خوش خیال 8 ساله رو به زانو دراوردند وحالا حق دارند بگن ودرست میگن که اگر شرایط ناشی از تحریمها نبودش، رفقای حاج حسین... و دیگران وحامیان تریبیون دار 8 ساله محمود احمدی نژاد که لذت میبردند وکیفور میشدند وقتی میگفت قطعنامه ها کاغذ پاره اند ، ظریف ویارانش رو درفرودگاه ذبح میکردند وکفن پوشانی که حالا یا رانتخواران بزرگند وخوش تحریم ویا شرایط اونها رو هم درزندگی به زانو دراورده، میومدند وهرروز یه بحران درست میکردند! خوب مگر اگه شرایط پس از تحریم نبودش، کسی جرات داشت بگه آقا بشینید با دولتهای بزرگ که ثابت کرده اند بزرگند واقتصادهای بزرگ دارند ونفوذ سیاسی بالا درمنطقه وجهان ، صحبت کنید و مشکلاتتون رو حل کنید؟! همین حاج حسین... فراخوان میداد که خودشون وخانواده اش رو محبوس کنند ودیوار خونه اش رو مثل دیوار برلین بکنند لوح یادگاری نویسی از تهمت ودروغ وافترا وآبروبری تا اتهاماتی که یکیش آدم رو حکم اعدام میده ولی به دروغ وسندسازی وبهتان!!میبینید!؟
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
برادر عزيز مياي از روي لجبازي مرگ بر امريكا مينويسي كه كلي منفي بگيري نشون بدي كه مردم مخالف مرگ بر امريكا هستن،اين چه كاريه،خب درست نظرتو بنويس اينطوري هم خون به دل ملت مسلمون نكن كه مضحكه خاص و عام بشن،اخه اين دفاع از ولايته؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
مذاکرات ژنو چه به توافق بینجامد و چه به دور بعدی موکول شود، پایان مصاف ما با استکبار آمریکا نخواهد بود. ما در قبال استکبار آمریکا در موقعیت مبارزه در یک جبهه بزرگ قرار داریم و نه در موقعیت معامله
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
كيهان عزيز! گره ها و بحرانهايي كه دارودسته شما در اين هشت سال حكومتشان در ايران مظلوم در همه عرصه ها ايجاد كردند، زمان و انرژي ميخواهد تا حل شود خواهشا سكوت كنيد بگذاريد كارشان را بكنند اگر از عملكرد پر اشتباه و حمايت تمام قد از ندانم كاريهاي دولتهاي نهم و دهم توبه نميكنيد حداقل ساكت باشيد و پيام انتخابات مردم را درك كنيد
ناشناس
Germany
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
كسي نيست بگه روزنامه كيهان چه كاره است كه بخواهد نمره بدهد كه دنبال بارم آن مي گردد ؟؟؟؟