bato-adv
کد خبر: ۱۱۳۸۶۰

زیباکلام: نمره ممتاز دیپلمات‌های ایرانی

شرق در سرمقاله خود با عنوان «نمره ممتاز دیپلمات‌های ایرانی» به قلم صادق زیباکلام نوشت:

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۱

شرق در سرمقاله خود با عنوان «نمره ممتاز دیپلمات‌های ایرانی» به قلم صادق زیباکلام نوشت:

*بسیاری از تحلیلگران مذاکرات بغداد را نوعی شکست می‌دانند. سه دور مذاکرات سنگین و جدی که ساعت‌ها به طول انجامید در نهایت منجر به هیچ توافقی میان طرفین نشد. ایران بسته پیشنهادی خودش را مطرح و غربی‌ها هم مواضع خودشان را اعلام کردند.

 نه ایرانی‌ها مواضع غربی‌ها را پذیرفتند و نه متقابلا غربی‌ها روی خوش و عنایتی به مواضع ایران نشان دادند. بنابراین صاحب‌نظران نتیجه‌گیری می‌کنند که نشست بغداد عملا راه به جایی نبرد. اگر صرفا از این منظر به نشست بغداد نگاه کنیم، چنین برداشتی درست است. واقعیت آن است که در بغداد هیچ توافق مشخص و معینی صورت نگرفت. اما این، همه بغداد نبود.

*انصافا و از منظری دیگر بغداد، اگر نگفته باشیم یک پیروزی، حداقل یک موفقیت بوده. دست‌کم یک نقطه‌عطف میان ایران و غرب بود. دو مذاکره‌کننده اصلی طرف ایرانی توانستند به غربی‌ها نشان دهند که به دنبال یافتن راه‌حل و رسیدن به توافق هستند. اما این همه موفقیت جلیلی – باقری نبود. آنان می‌توانستند در همان دقایق اولیه دیدار و آغاز مذاکرات در روز چهارشنبه هم به غربی‌ها اعلام کنند که ایران در مذاکرات و رسیدن به توافق جدی است و نیازی نبود که دو روز مذاکره کنند تا به این نقطه برسند.

جلیلی و باقری ضمن آنکه به غربی‌ها می‌خواستند نشان دهند که ایران جدی است، در عین حال هم باید به غربی‌ها نشان می‌دادند که ایران خط قرمزهایی دارد، ایران مصالح و منافعی دارد و خیلی هم حاضر نیست و نمی‌تواند از آن مصالح و منافع عدول کند. به‌نظر می‌رسد آقایان جلیلی و باقری کار خود را درست انجام داده‌اند.

 اما چگونه می‌توان به چنین جمع‌بندی‌ای رسید؟ از اینجا که اگر آنان صرفا نمی‌خواستند به غربی‌ها بگویند که ایران خطوط قرمزی دارد و نمی‌تواند از آن خطوط قرمز، تحت هیچ شرایطی عدول کند، در آن صورت، همان دور اول در روز چهارشنبه کفایت می‌کرد. از سوی دیگر اگر آنها می‌خواستند بگویند ما آماده‌ایم که شما بفرمایید ایران چه کاری باید انجام دهد، باز هم مذاکرات در همان دور اول چهارشنبه به پایان می‌رسید.

*هنر جلیلی و باقری آن بود که توانستند تعادل بسیار ظریف و در عین‌حال دشوار بین خط قرمزها در یک‌سو و تداوم مذاکره با غربی‌ها را از سویی دیگر نگه دارند. همین نکته ظریف سبب شد که غربی‌ها به درستی باور کنند که ایران به راستی خواهان رسیدن به یک توافق و مصالحه است ضمن آنکه حاضر نیست و نمی‌خواهد از خیلی از خط قرمزهایش هم عقب‌نشینی کند.

ا د
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
جليلي كارشو خوب بلده واز زماني كه زمام امور مذاكره را دست گرفته هرگز كوتاه نيامده ودر ادوار قبل راحت امتياز دادند وهيچي هم عايد كشور نشد
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
نظرات کاربران همگی محترم اما این مذاکرات میدانید چطوری تمام میشه اینطوری که هرچی غرب و آمریکا بگویند ایران جواب دهد چشم . من منکر مشکلات اقتصادی و سختی زندگی قشر متوسط و ضعیف ایران نیستم چون خودم کارمند هستم و این مشکلات را درک میکنم اما باید جلوی زورگو ایستاد مگر امام حسین نفرمود هیهات مناالذله پس اگر ما پیرو آن امام هستیم پس باید به تاسی از آن همام بگوئیم هیهات مناالذله و به وعده خداوند ایمان داشته باشیم که ان مع العسر یسری بعد از هر سختی آسانی است باز هم تاکید میکنم همه مشکلات را قبول دارم ایرانی همیشه ایرانی است و قوی و این را همیشه در تاریخ به اثبات رسانده است به امید سرافرازی ایران و ایرانی در همه عرصه ها اعم از علمی ، اقتصادی ، فرهنگی ، هنری ، ورزشی و ...........
ناشناس
China
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
ماشالله زیبا کلام در همه چیز اظهار نظر میکند
شهاب
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
از حق نگذریم خیلی ظریف نتیجه مذاکره رو پیشبینی کرده بودن ایشون، حتی نذر هم کردن
آقا میرزا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
به هر حال آن چیزی که بسیار با ارزش است ادامه مذاکرات است چرا که چشم ملت ایران به آینده سرنوشت خویش در این مذاکرات گره خورده است البته با ذکر این نکته که راجع به خود این مسیر صحبتی نمیکنم
راجع به اینکه چرا به این مرحله رسیدیم؟
چرا مذاکره میکنیم وقتی کار خودمان را میکنیم؟
چرا باید با کسانی که دندان تیز کرده اند تا سرمایه های این مرز و بوم را غارت کنند مذاکره کنیم؟
شاید اگر جواب این چراها را میدانستم من هم سیاستمدار بودم
ذاکری
Kazakhstan
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
حق با ایران است وغرب زورگو حاض نیست بپذیرد در حالیکه اسراییل فسقلی بشرسوز وکشورهای دیگر دارای تاسیسات هسته ای وامکانات غنی سازی هستند و هیچ حساسیتی نسبت بن انها وجود ندارد.از جان ملت ایران چه می خواهند؟فقط به این جهت که ایران بردگی و ذلت نوکری این دم کلفت ها را نمی پذیرد.کسی که در این زمینه با داشتن شناسنامه ایرانی به ایران حق ندهد الحق باشد گفت ضمن اینکه شناسنامه ایرانی را سرقت کرده است بویی از درک و انصاف نبرده است .
آقا میرزا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
غیرت و تعصب شما ستودنی است اما بد نیست اشاره کنیم به این نکته که سیاستهای کشور ما منتهی به کشور خودمان نمیشود و منافع آنها را در منطقه به خطر انداخته بحث هسته ای ایران به خودی خود بحث فیمابین نیست فشاری بر ایران است که تا محوریت جنبشهای مرید نظام را در نطفه خفه کند این بحث هسته ای مستمسکی بیش نیست آنها با این بهانه میخواهند نظام ایران را واکسینه کنند تا قدرت جنبشهای آینده را کم یا بی اثر کنند. فرمایش شما صحیح است عرق ملی ایجاب میکند مقابل این زورگویان ایستاد ولی در عالم سیاست بعضا باید راههای سهل تری را آزمود تا منافع کلی نظام و توده های مردم به نوعی دیگر به یغما نرود.
انتشار یافته: ۲۱
squat
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
اگر نظر مردم رو مي خواين بدونين يه نگاه به قيمت ارز و تابلو بورس بندازين.
آشنا
Finland
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
نمره منفی است
این 2 نفر رد ردن
Mehbod
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
امیدوارم که واقعن اینگونه باشد . چون پای مصالح ملی در میان است . ولی چیزی که از ظواهر پیداست ، باقری و جلیلی هیچ سابقه ای در حقوق بین الملل ندارند . حتا نمی توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند . ما استادان برجسته و سیاستمداران بازنشسته کاربلدی در حقوق بین الملل داریم . کاش حداقل با آنها مشاوره و رایزنی کنند !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
تو بر چه اساسی میگی انگلیسی بلد نیستند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
هیچ میدانید که غرب همین خط قرمز ظریف را اینجاد کرد تا مدت را برای خودش و تاثیر تحریمهایش بخرد و جوری وانمود کند که ایران سرسخت است. اینهم از آن شعارهای دانشجویان تازه به قدرت رسیده سال 57 است. اگر این مذاکرات تا دی ماه به نتیجه نرسد غرب و آمریکا دست بالا را خواهند داشت.
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
مهم عقلانیت و سیاست ورزی است که نشان داده شد و آبروی ایران حفظ شد این غیر از کله شقی و شعار های قبلی است . سیاست مدار باید سیاسی رفتار کند نه محکم و خشک با غربی ها باید مثل خودشان بود با دست پیش کشید و با پا دور کرد با حفظ منافع ملی
مفتقر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
برادر عزیز سیاست با اقتصاد فرق میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
مگر ایشان نذر نکرده بودند که توافق حاصل شود ،جهت وزش باد تغییر کرده؟
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
اصول مذاکره رعایت شده است. تنها نکته مثبت مورد اشاره، توانایی مذاکره آقایان دیپلمات ایرانی است. اما به نظر بنده پیش برد این مذاکرات به سمت برنده برنده باید مورد نظر طرف ایرانی باشد. به دنبال شکست غرب مشکلی از جامعه ایرانی و اصول جمهوری اسلامی در حال حاضر بر طرف نمی کند. اگر خواسته های هر طرف را خواسته های معقول بنامیم. شرط موفقیت مذاکرات تنها خوب برگزار شدن و یا تداوم مذاکرات نیست. آمریکا و غرب گزینه های به مراتب بیشتری را در اختیار دارند. هر چند آنها دچار محدودیت زمانی می باشند. ابزار قدرتمند تحریم، با توجه به اثرات نامطلوب آن و سومدیریت درونی موجب قدرتمند شدن طرف غربی در مذاکرات است. امتیازهای غرب به ایران در این مرحله ابدا چشم گیر نیست ضمن آنکه ایران هم بسته ارزشمندی را به غرب پیشنهاد نداده است. شرط نتیجه دادن مذاکرات مسکو، تغییر دیدگاه طرف ایرانی از تهدید هسته ای به سمت امتیاز هسته ای می باشد. امتیاز گیری از غرب در این شرایط بسیار مشکل است. به نظر نشان دادن نرمش و دادن امتیاز هسته ای در کوتاه مدت می تواند منجر به آرامش درونی ایران و بازیابی قوا و همچنین نرمش غرب در خصوص تحریمها تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گردد. خطوط قرمز ایران باید به آرامی تغییر کند(این نه به معنای امتیازدهی است). ماهیت خطوط قرمز تنها ارزش معنوی آن نیست بلکه ارزش به ذات آن (منطق) مهم است. در پایان آنچیزی که مهم است، رضایت مردم و اقشار ضعیف جامعه که از تنگناها و دعواها و مشکلات مالی و اخلاقی درون خود رنج می برند. شرط موفقیت مذاکرات برای سران جمهوری اسلامی ، رضایت و مهر تایید مردم، تاکید می کنم همه مردم! است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
دو طرف عالی بودند اما مردم صبور و مظلوم ایران چی هیچ خبر خوشی برای آنها هست؟ نه بنا براین آقای زیبا کلام خیلی هم هول نشو شنیدیم که نظر تمام دیپلماتهای دیگر درباره دیپلماتهای ایران چه بود اینکه کلی در باره کودتای 28 مرداد صحبت کردند و جنگ ایران و عراق و بجای صحبت از تحریمها برای بحرین و سوریه امتیاز خواستند.
علی رضا
Germany
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
امیدوارم به توافق برسند وگر نه اسراییل برنده مذاکرات میشود.چون انها بعد از عدم توافق اجماعی علیه ایران بدست می اورند که الان ندا رند یعنی به عقیده من خود این مذاکرات برای امریکا و فقط امریکا نه حتی اسراییل یک عمل برد_برد محسوب میشود.چون هم با توافق به اهدافش میرسد و هم با عدم توافق.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
انرژي هسته اي حق مسلم ماست.
رهرو امام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
امام فرمود اسرائيل بايد از صحنه روزگار محو شود.
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
اگر مذاکرات به دور هزارم آنهم در موگادیشو هم بکشد هیچ توافقی با این شزایط حاصل نخواهد شد فقط عده ای دلال و البته روسیه و چین جیبهای مبارک را امتلا خواهند فرمود!
ذاکری
Kazakhstan
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
حق با ایران است وغرب زورگو حاض نیست بپذیرد در حالیکه اسراییل فسقلی بشرسوز وکشورهای دیگر دارای تاسیسات هسته ای وامکانات غنی سازی هستند و هیچ حساسیتی نسبت بن انها وجود ندارد.از جان ملت ایران چه می خواهند؟فقط به این جهت که ایران بردگی و ذلت نوکری این دم کلفت ها را نمی پذیرد.کسی که در این زمینه با داشتن شناسنامه ایرانی به ایران حق ندهد الحق باشد گفت ضمن اینکه شناسنامه ایرانی را سرقت کرده است بویی از درک و انصاف نبرده است .
آقا میرزا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
غیرت و تعصب شما ستودنی است اما بد نیست اشاره کنیم به این نکته که سیاستهای کشور ما منتهی به کشور خودمان نمیشود و منافع آنها را در منطقه به خطر انداخته بحث هسته ای ایران به خودی خود بحث فیمابین نیست فشاری بر ایران است که تا محوریت جنبشهای مرید نظام را در نطفه خفه کند این بحث هسته ای مستمسکی بیش نیست آنها با این بهانه میخواهند نظام ایران را واکسینه کنند تا قدرت جنبشهای آینده را کم یا بی اثر کنند. فرمایش شما صحیح است عرق ملی ایجاب میکند مقابل این زورگویان ایستاد ولی در عالم سیاست بعضا باید راههای سهل تری را آزمود تا منافع کلی نظام و توده های مردم به نوعی دیگر به یغما نرود.
آقا میرزا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
به هر حال آن چیزی که بسیار با ارزش است ادامه مذاکرات است چرا که چشم ملت ایران به آینده سرنوشت خویش در این مذاکرات گره خورده است البته با ذکر این نکته که راجع به خود این مسیر صحبتی نمیکنم
راجع به اینکه چرا به این مرحله رسیدیم؟
چرا مذاکره میکنیم وقتی کار خودمان را میکنیم؟
چرا باید با کسانی که دندان تیز کرده اند تا سرمایه های این مرز و بوم را غارت کنند مذاکره کنیم؟
شاید اگر جواب این چراها را میدانستم من هم سیاستمدار بودم
ناشناس
China
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
ماشالله زیبا کلام در همه چیز اظهار نظر میکند
شهاب
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
از حق نگذریم خیلی ظریف نتیجه مذاکره رو پیشبینی کرده بودن ایشون، حتی نذر هم کردن
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
نظرات کاربران همگی محترم اما این مذاکرات میدانید چطوری تمام میشه اینطوری که هرچی غرب و آمریکا بگویند ایران جواب دهد چشم . من منکر مشکلات اقتصادی و سختی زندگی قشر متوسط و ضعیف ایران نیستم چون خودم کارمند هستم و این مشکلات را درک میکنم اما باید جلوی زورگو ایستاد مگر امام حسین نفرمود هیهات مناالذله پس اگر ما پیرو آن امام هستیم پس باید به تاسی از آن همام بگوئیم هیهات مناالذله و به وعده خداوند ایمان داشته باشیم که ان مع العسر یسری بعد از هر سختی آسانی است باز هم تاکید میکنم همه مشکلات را قبول دارم ایرانی همیشه ایرانی است و قوی و این را همیشه در تاریخ به اثبات رسانده است به امید سرافرازی ایران و ایرانی در همه عرصه ها اعم از علمی ، اقتصادی ، فرهنگی ، هنری ، ورزشی و ...........
ا د
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
جليلي كارشو خوب بلده واز زماني كه زمام امور مذاكره را دست گرفته هرگز كوتاه نيامده ودر ادوار قبل راحت امتياز دادند وهيچي هم عايد كشور نشد