bato-adv
کد خبر: ۱۰۷۰۰۶

آیت‌الله مکارم: چهارشنبه سوری باید حذف شود

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۰


یکی از مراجع تقلید شیعیان در پاسخ به استفتائی مراسم شب چهارشنبه آخر سال را خرافه عنوان کرد و خواستار حذف این رسم غلط شد.

به گزارش مهر، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به سئوال یکی از شنوندگان برنامه "زمزم احکام" رادیو معارف، در پاسخ به آداب و رسوم نوروز و مراسمی که در شب چهارشنبه آخر سال برخی افراد انجام می دهند، گفت: بخشی از رسوم که در نوروز برگزار می شود بسیار خوب است و بخشی خرافی است انسان عاقل کارهای خوب را انجام می دهد و از خرافات پرهیز می کند.

وی افزود: نظافت، خانه تکانی، دید و بازدید و کمک به نیازمندان و خیلی از کارهای دیگر خوب است، اما آتش روشن کردن در چهارشنبه سوری یک بدعت خرافی است مخصوصا با گفتن این جمله که "سرخی تو از من زردی من از تو" این ها خرافات است.

استاد برجسته حوزه تصریح کرد: انسان عاقل نباید به سراغ این کارها برود مخصوصا این کار خطراتی در پی دارد. چقدر جوانان و نوجوانان چشم، صورت و عضوی از اعضای بدن خود را با این کارها از دست دادند؛ عزیزان رعایت کنند این رسم غلط را حذف کنند و آن رسوم مثبت را انجام دهند.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
چهار شنبه سوري آئين كهنه ايرانيه نبايد به اين راحتي حكم بديد كه حذفش كنن! رسوم بايد حفظ بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
اگه حذفش کنی جاش میخوای چی بذاری؟.تورو خدا به شادی مردم هم توجه کنین.بابا دلمون ترکید...
ناشناس
Finland
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
بهتر آن بود آیات عظام که در هر مسأله ای اهل احتیاط هستند .در این مورد با دقت بیشتری اظهار نظر میفرمودند.به هرحال چهارشنبه سوری به عنوان سنت خوب ویا بدوجوددارد وباتوجه به جمعیت جوان و پر انرژی میهن مان ونیاز مبرمشان به نشاط وشادی واینکه در این مراسم چیزی که ظاهرا باعقل وشرع وعرف مغایرت داشته باشد دیده نمیشود.شایسته است از مخالفت با آن که موجب بدبینی ودین گریزی عده ای را فراهم میاورد اجتناب ورزند.
ناشناس
-
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
سلام به جای خذف صورت مسآله سعی کنید یه راه حل درستی بدید بیاین فرهنگ سازی کنید بیاید درست لدت بردن از این سنت قدیمی رو رواج بدید نه این که بگید باید حذف شه اینو که حذف منید اونم که نباشه این حرومه اون.... میخواید مردم برن بمیرن ؟
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
فرا رو خدا تورو نبخشه با این تیترا میخای تنور چهار شنبه سوری رو داغتر کنی؟!
انتشار یافته: ۵۰
ناشناس
Canada
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
آقای مکارم.. اما مردم ایران پاسدار آیین های باستانی و به زعم شما خرافی ملی خود هستند. مناسبت های ملی همه برای شادمانیست !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
خوب بود ریشه تاریخی اینگونه مراسم را می نوشتید. امروز این مراسم اگر با احتیاطهای لازم بر گزار گردد بهانه ای برای شادی و تفریح می باشد. چرا سعی دارید این موقعیتها را از مردم غمزده بگیرید؟

ای کاش مراجع در حرمت کلیه مسایلی که جان انسانها را به خطر می اندازد چون مسایل امنیت جاده ها و کیفیت خودروها و فرهنگ راننگی که قریب سی هزار کشته می گیرد به همین قاطعیت فتوی می دادند
ناشناس
United States of America
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
جناب مکارم
سری به تاریخ بزنید. اقوام متعددی در صدد حذف آیین های فرهنگی ما بر آمدند اما نشد.
آب در هاون نکوبید.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
به لطف خداوند و همت دوستدار فرهنگ ایرانی از بین نخواهد رفت. مردم شادی می خواهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
واقعا متاسفم از این نوع نگرش
یکبار ایران را حذف کنید راحت
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
متاسفانه با اين استفتائات جايگاه روحانيت را نزد مردم تضعيف ميكنند.
ناشناس
-
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
دوستانی که از برگزاری چهارشنبه سوری دفاع کردن عقل ندارند و در عصر نانو هنوز در خرافاتی که صهیونیستها برای ما کسترشش دادن سر در نمیآورند
نیوری انتظامی باید با حق تیراندازی با تحرکات این روز برخورد کند و در صورت نیاز از ارتش برای سرکوب برگزارکنندگان استفاده شود
ناشناس
Finland
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
ما به ياري پروردگار اين رسم رو تا زنده هستيم زنده نگه ميداريم و فرزندانمون هم به همين ترتيب.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
جناب فرارو چرا نظر مرا حذف کردید وفقط یک جله آخر را نوشتید چرا خجالت کشیدید همه حذف می کردید
ناشناس
-
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
حضرت آيت الله اگر نگران خرافه هستند نگاهي به آداب و رسوم ديني بكنند چون ايشان متولي دين هستند مراسمي مانن درب مسج كوفتن در روز آخر صفر قمه زني و علم كشي اعزاداريهاي غير متعارف و نوحه خواني هاي عجيب . ريختن نامه به چاه و ......... و نگران آداب ملي نباشند مردم در اين 1400 سال خود انتخاب كرده اند با آداب سنتي چگونه كنار بيايند. اينهمه دلسوزي كاش . فرهنگ و اقتصاد و بي كاري و اشاعه دروغ و حاله نور و ..... را هم در بر ميگرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
متاسفم . حتی پیامبر گرامی نیز نوروز را تایید کردند شما چطور بخودت اجازه چنین کاری میدهی قبول نداریم .
ناشناس
Qatar
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اگه اینا خرافات هستش پس چاه به اون بزرگی که همه میرن سر توش میکنن چیه نامه هم میندازن توش تا حاجتشون بر آورده بشه
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
جناب آقا کاش این استفتاء را نمیدادی . مطمئن باش از همیشه بدتر میشود .احترام گذاشتن کوچیکترها به بزرگترها و باالعکس با ید متقابل باشد نه یه یکطرفه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
شادی و روشنایی تا ابد برپا و جاودانه خواهد بود
ناشناس
-
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
شادي رو از مردم نگيريد، شاد بودن مردم گناهه؟ اتش نماد پاكي است، و در گذشته براس سترون كردن بكار ميرفته و پيشينيان ما با پريدن از روي اتش در ابتداي سال خودشون رو از گناهان پاك ميكردن.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
انداختن نامه به چاه و هاله نور دیدن خرافات نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
با نظر ايت الله موافقم چرا كه ما در زمان طاغوت يك زخمي نداشتيم ولي الان در اين شب هزاران زخمي و حتي كشته ميدهيم اگر رعايت كنيم رسم اصالتمان را حفظ ميكنيم و گرنه بجز ضرر هيچي عايدمان نميشود اين نسل جنبه ندارد رسم رسمه جالبيه والا چرا بايد اتش نشاني از امروز اماده باش باشد روحانيت گناه كرده که ميگويد نسوزيد؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
با نظر ايت الله موافقم چرا كه ما در زمان طاغوت يك زخمي نداشتيم ولي الان در اين شب هزاران زخمي و حتي كشته ميدهيم اگر رعايت كنيم رسم اصالتمان را حفظ ميكنيم و گرنه بجز ضرر هيچي عايدمان نميشود اين نسل جنبه ندارد رسم رسمه جالبيه والا چرا بايد اتش نشاني از امروز اماده باش باشد روحانيت گناه كرده ميگويد نسوزيد
ناشناس
-
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
با سلام _ البته بنده معتقدم اگر مراسم چهارشنبه سوری به شکل سنتی و باستانی و؛ واقعی خودش اجرا شود احیا سنتها خواهد بود و بسیار هم خوب است و حفظ فرهنگ کهن ما ایرانیان محسوب میشود. ولی نه به شکل امروزی خودش که از فرم خودش خارج شده است و به ترقه بازی ایجاد سر وصدا و ایجاد مزاحمت و خطر برای مردم تبدیل شده است.البته به قول دوست کامنت گذارمان خوب بود راجب به ریشه تاریخی این مراسم مطلب نوشته شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
آخه مومن شما که ایراد از فتوا می گیرید ، یه نگاهی هم به آمار کشته ها و زخمی های این مراسم داشته باشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
زردي من از تو ، سرخي تو از من
غم برو شادي بيا ، محنت برو روزي بيا
مراسم كوزه شكني
فال گوش نشيني
قاشق زني
آش چهارشنبه سوري
تقسيم آجيل چهارشنبه سوري
امید است چهارشنبه سوری پایان امسال زشتیها را برای سال بعد پاک کند .
ناشناس
Switzerland
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
باید یاد گرفت بین سمبلهای زیبا و خرافات واقعی مثل تکه پارچه به شاخه درخت بستن فرق گذاشت
ناشناس
-
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
سلام
مدیران محترم فرارو
از اینکه به راحتی اجازه توهین و تحقیر مراجع را می دهید متأسفم
اگر در این مملکت احترام مراجع عظام آنهم فقیه عالیمقامی چون حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی حفظه الله نگه داشته نشد آنوقت وای به حال دین و آیین مردم
از دوستانی هم که به این فتوای حکیمانه اعتراض کرده اند خواهشمندم یکبار و فقط یکبار موضع خود را با خودشان معلوم کنند که آیا یک ایرانی مسلمان هستند یا یک مسلمان ایرانی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
می گویند: این رسم " آتش پرستی " است، این سخن به همان اندازه گزاف است که وهابیت ما را " بت پرست" می خواند! و مهر نماز ما را " بت " می نامد! یا دیگران ما را بت پرست و " کعبه" این خانه مقدس را بت مسلمین می خوانند! کدام زرتشتی را می شناسید که آتش را پرستش کند، اگر توجه به آتش دارند، به عنوان مظهر پاکی و نماد تجلی خدای یکتا - اهورامزدا - است، ما مفتخریم که هزاران سال قبل از اسلام یکتاپرست بوده ایم و با ظهور اسلام با آغوش باز آنرا پذیرفتیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
سوال: آیا در همه کشورها، مراسمها و جشنها مبنای عقلی/شرعی دارند؟
ناشناس
United States of America
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اون کامنت گذاران محترمی که نگران سلامتی هموطنان هستند یک نگاهی به امار کشته های تصادفات رانندگی بندازند یک نگاهی به خودروهای فوق نا امن جاده های بی رحم و غیر استاندارد بیاندازد یک نگاهی به حمایت بی نظیر اقایون از این وضع بیاندازند یک نگاهی به اینکه همه چیز خوب است و هرچه بدیست از مردم است بیاندازند
بعد نگران زخمی و مجروح شدن 10-20 نفر باشند و بخاطر اینها فتوای بدهند که باید روی یک رسم ایرانی چند هزار ساله خط بطلان بکشن شرم اوره واقعا. ترقه بازی و ایجاد سر و صدا هم فقط ریشه در آن دارد که هیچ جایی برای تخلیه جوانی و نشاط و تفریح نیست موقع عذاداری که میشود همه چیز حاضر و محیاست اما تفریح و شادی همیشه از منظر یک جرم در این مملکت بهش نگاه میشه مگر اینکه برعکسش ثابت بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
به آن دوستي كه ميگه اجازه تير به نيروي انتظامي بايد بدن بگم
عزيز تو بيماري كه براحتي در ياره كشتن فكر ميكني .
بايد به حال چون تو دينداري گريست
ناشناس
Finland
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
اتفاقا باشه خیلی خوبه فرهنگه قشنگیه منتهی این بمب های صوتیش رو تو رو خدا حذف کنید میشه مایه لعنت براشون
ناشناس
Finland
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
احترام مرجع عالقدر واجب است.اما احترامن به سنتهای ملی ایرانیان هم امری ملی وبخشی از تمدن کهن سرزمین ماست.
ما اسلام محمدی را پذیرفته ایم که موحد باشیم وپیرو ائمه اطهار ع که بوده وهستیم اما پذیرش دین مبین اسلام توسط ما منافاتی با حفظ سنتهای ملی ما نداشته وندارد .دردینداری ما هم بسیاری آداب وخرافات وافراط وتفریطهای غیر قابل تحمل وجو داشته ودارد که مراجع معظم تقلید اگر این خرافه ها را از دامن تشیع بزدایند خیلی بهتر است تااینکه به جنگ سنتهای ملی ایران وایرانی بروند.نم.نمونه کوچک ان حکایات مختلفی که توسط مداحان درمجالس عزاداری وجشنهای مذهبی با روایتهای بسیار غلو امیز برای مناسبتهاید مذهبی نقل میشودوجز وهن اسلام ودین عایدی برای ما ندارد.
نخ بستن وقفل زدن به امامزاده ها ونامه به چاه جمکران برای امام زمان فرستادن وکفن های مجهز به انواع دعاها ونوشته ها وهزاران خرافه بیشمار که دامن دین را آلوده نموده است بسیار بیشتر از چهارشنبه سوری به اسلام ودین داری آسیب میزند.
...
ناشناس
United States of America
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
خب هرکی نمیخواد شرکت نکنه. ما ایرانیها به همین چیزا دلخوشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
چیزی که الان برای مردم در مورد چهارشنبه سوری مطرح است شاد بودن و جشن گرفتن است نه اعتقاد به مقدس بودن آتش!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۰
مهمترین معضل چهارشنبه سوری همین ترقه ها است که کلی آدم مجروح میشود و واقعا دل هر انسانی بدرد میآید. وگرنه آتش روشن کردن و پریدن از روی آن کمتر خطرآفرین است. حتما این مرجع عالی قدر با در نظر گرفتن جمیع جهات فتوا داده اند. من خود شخصا ترجیح میدهم آن شب همه خانواده منزل باشیم تا خدای نکرده پشیمانی روی ندهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
این همه دعوا برای یک رسم ساده!چهار شنبه سوری فقط بهانهای است برای تفریح و خوشی .در همه جای دنیا از این قبیل مراسم وجود دارد و کسی دنبال ماخذ و مبنا و معنا ان نمی گردد
ناشناس
-
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
هر کاری که باعث ایجاد مزاحمت برای مردم و ایجاد خطر برای دیگران باشد کار ناپسندی است ولی اینکه بگوییم خرافا ت است هم قلت است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
اگر نگران سلامتي مردم هستند مي توانند در هر شهر يك ميدان بزرگ يا محل مناسب جهت برگزاري مراسم چهار شنبه سوري در نظر گرفته و ضمن اجراي مراسم آتش بازي به پخش موزيك و مراسم شاد نيز پرداخته و همه چيز نيز تحت كنترل باشد.موضوع اينست كه آقايان با هر چيز كه ريشه در ايراني بودن دارد مخالف هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
باور های مردم هیچ موقع از بین نخواهد رفت
ناشناس
-
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
فرارو تو سر جدت اين پيغام زيبارو بزار لطفا ...

ستیز من تنها با تاریکی است و برای ستیزم با تاریکی شمشیر نمیکشم چراغی می افروزم
((زرتشت))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
مردم خودشون تشخیص میدن که چه کنن.خودتونو نگران نکنین . البته ایشون حق داره که نظر بده و نظرشون محترمه و برای خودش دلایلی داره .
ناشناس
Switzerland
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
با سلام خدمت همه دوستان
خيلي جالبه! يه نفر پيدا شده از آقاي مكارم پرسيده آيا شما اين رسم را قبول داريد يا نه ايشان گفته كه خيلي از اين رسوم نوروز زيبا و خوب است و بايد تقويت شود و برخي از اين رسوم با خرافات آميخته شده و بايد احتراز گردد. خب حالا شما چي مي گيد؟ ايشان آزاد نيست نظرش را بگويد؟ اصلاً مگر ايشان فتوا داده فقط گفته بنظر من انسان عاقل نبايد به دنبال كارهايي برود كه بر پايه خرافات است و خطرات شديدي در پي دارد. بعضي از كامنت گذاران گفته اند: ايشان در جواب به سوال پرسش كننده چرا نگفته مملكت مشكلات بزرگتري دارد يا چرا نگفته نامه تو چاه نيندازيد يا چرا ايشان گفته اين كار آتش پرستي است! (حالا اين آخريو كجاي حرفاش گفته من نمي دونم) و از اين حرفا
بعدش هم اون روزي كه به اين مملكت حمله شد افراد مقيد به برگزاري اين رسومات رفتن مملكت رو از دهن صدام بيرون كشيدن يا همين افرادي كه مقلد مراجع تقليد بودن اينكارو كردن. حداقل يكي آمار بده ببينم اونايي كه با شعار" كربلا كربلا" خرمشهرو آزاد كردن چند تا شون مواظب بودن چارشنبه سوريشون ترك نشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
چرا شما نمی خواین قبول کنید که نمیشه آداب و رسومو از مردم گرفت،به جای این که بگید خرافات هست کمک کنید تا در یک شرایط ایمن و سالم برگزار بشه. همه جای دنیا یه مراسمی برای شادی دارن اما ما چی؟؟؟؟ با آتیش بازی که مخالف، با آب بازی هم مخالف!!!!!!! اوضاع اقتصادی و غیره هم که ماشاالله....
ناشناس
-
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
واقعا" متاسفم ! حضرت آیت اله مکارم و دیگر علما و مراجع در زدن مسجد در آخر ماه صفر ، قمه زدن ، علم کشی در محرم و بسیاری مسائل دیگر را مذموم دانسته اند و مخالف 100 % ان هستند اما بطور قطع از روی عنادو کینه نظرات آن بزرگواران را مطرح نمی کنند . بیشتر کاربران آسمون ریسمون بافتند که آیت اله مکارم را محکوم کنند اما نظرات فوق العاده منطقی ایشان برایشان قابل تحمل نیست و ادا در می آوریم که رسوم فرهنگی ، سنتها ،آداب و رسوم . کاربری گفته آتش مظهر پاکیه چرا خودتو باآتش پاک نمی کنی ؟ ما میخواهیم شاد باشیم خوب باش مگر دین ما منکر شاد بودنه یا شادی کردن عیبه ؟نه اما هر چیزی حساب و کتاب داره حالا بحث عزاداری و گریه . اصلا" باید دید گریه چیست ؟ گریه اوج احساس انسانی است اگر کسی از شادی زیاد گریه کند مشکلی داری که با عزاداری و گریه ما مشکل دارید اگر شما موقع حیات و زندگانی امامان زندگی میکردید نسبت به آنان چه احساسی داشتید ؟ بهتر واقع بین باشیم سایت فرارو هم بهتراست این مطلب را هرچه سریعتر از روی سایت خود بردارد و احترام این بزرگواران را حفظ کند. وقتی آیت اله مکارم از اوضاع اقتصادی انتقادمیکنند همه به به و چه چه میکنند که زنده باد آیت اله حالا چی شده است که برای نظر این بزرگوار اینطور جبهه میگیرید ؟سایت محترم فرارو این مطلب را از روی سایت خود بردارید .
ناشناس
-
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
كاش يه دلسوز پيدا ميشد كه براي اين موارد هم فتوا ميداد:
توليد بنزين هاي مضر با درصد تركيبات غير مجاز مثل بنزن و...
وراردات لنت چيني از جنس آزبست و غير مجاز
واردات و يا توليدات روغن موتور هاي غير مجاز
واردات برنج و گوشت و ...آلوده
ساختن ساختمانهايي كه تحمل زلزله 6 ريشتر هم ندارن
ساخت خودروهايي بدون ايربگ و اي بي اس
شيرهاي تهيه شده از شيرخشك و مواد ملامينه
جراندن گوسفندان در زباله هاي بيمارستاني
قطع درختان در جنگل و خشكاندن باغها براي سودجويي
و هر گونه آسيب به محيط زيست
آلوده كردن آب هاي زير زميني
آلوده كردن خاك
توليد گازهاي گل خانه ايي
ساخت نيروگاههاي اتمي
آسيب به محيط زيست
هدر دادن سرمايه هاي ملي
هدر دادن بيت المال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
متا سفانه گاهی اوقات بدون اینکه کلام را کامل بخوانیم قضاوت می کنیم آقای مکارم درباره آداب خوب نوروز نیز صحبت کرده اند پس مشخص می شود با آداب وسنت های ملی مخالف نیستند وفکرنمی کنم هیچ انسانی علاقه مند باشد به خودش یا خانواده اش براثراستفاده ازمواد آنش زا آسیبی برسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
من مقلد ایشون نیستم ولی به نظر من هم 4 شنبه سوری واقعن رسم مسخخخخخخخخخخخخخخخره ایه به همون اندازه که گاو بازی تو اسپانیا ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
سلام خدمت دوستان در مورد چهار شنبه سوری به صورت خلاصه باید عرض کنم که در مورد زمان آغاز این سنت اطلاعات دقیقی در دست نیست ،"سوری"از:سور"به معنی گل سرخ می باشد،که موید شادی و نشاط وامید میباشد و شعله های آتش تشبیهی از کاسه برگ های آن میباشد،در ایران باستان سال را360 روز می دانستند و آن 5روز باقیمانده تا بهار یک نفر را به عنوان پادشاه به نام "میر"به جای پادشاه واقعی انتخاب می کردند وهر حکمی که ایشان می داد انجام می دادند به" میر "در سخنان و اشعار قدما متعدد اشاره شده است (سخن در پرده می گویم چو گل از غنچه بیرون آی که همین 5 روز باشد عمر میر نوروزی)آن5روز به اضافه 5روز اول فروردین (مجموعا 10روز) را به شادی و پای کوبی می پرداختند. لازم به ذکر است که برگزاری این سنت در سال1311 از طرف رضا شاه ممنوع اعلام گردید.
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
فرا رو خدا تورو نبخشه با این تیترا میخای تنور چهار شنبه سوری رو داغتر کنی؟!
ناشناس
-
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
سلام به جای خذف صورت مسآله سعی کنید یه راه حل درستی بدید بیاین فرهنگ سازی کنید بیاید درست لدت بردن از این سنت قدیمی رو رواج بدید نه این که بگید باید حذف شه اینو که حذف منید اونم که نباشه این حرومه اون.... میخواید مردم برن بمیرن ؟
ناشناس
Finland
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
بهتر آن بود آیات عظام که در هر مسأله ای اهل احتیاط هستند .در این مورد با دقت بیشتری اظهار نظر میفرمودند.به هرحال چهارشنبه سوری به عنوان سنت خوب ویا بدوجوددارد وباتوجه به جمعیت جوان و پر انرژی میهن مان ونیاز مبرمشان به نشاط وشادی واینکه در این مراسم چیزی که ظاهرا باعقل وشرع وعرف مغایرت داشته باشد دیده نمیشود.شایسته است از مخالفت با آن که موجب بدبینی ودین گریزی عده ای را فراهم میاورد اجتناب ورزند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
اگه حذفش کنی جاش میخوای چی بذاری؟.تورو خدا به شادی مردم هم توجه کنین.بابا دلمون ترکید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
چهار شنبه سوري آئين كهنه ايرانيه نبايد به اين راحتي حكم بديد كه حذفش كنن! رسوم بايد حفظ بشه