bato-adv
کد خبر: ۴۶۷۷۳۳

درست و نادرستِ نظر علی مطهری!

درست و نادرستِ نظر علی مطهری!

دکتر علی مطهری در چند ماهۀ اخیر بارها بر این نکته تأکید کرده است که اگر تندروهای اصولگرا با فتح پاستور قدرت را کاملاً به قبضۀ خود در آورند، دیگر نه فقط با تصویب لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف و توافقنامۀ برجام مخالفت نمی‌کنند بلکه در حهت عادی‌سازی رابطه با آمریکا نیز گام برمی‌دارند.

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۹

احمد زیدآبادی در یادداشتی تلگرامی نوشت:

دکتر علی مطهری در چند ماهۀ اخیر بارها بر این نکته تأکید کرده است که اگر تندروهای اصولگرا با فتح پاستور قدرت را کاملاً به قبضۀ خود در آورند، دیگر نه فقط با تصویب لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف و توافقنامۀ برجام مخالفت نمی‌کنند بلکه در حهت عادی‌سازی رابطه با آمریکا نیز گام برمی‌دارند.

آقای مطهری چنین اتفاقی را منجر به رفع تحرم‌ها و گشایش اقتصادی در کشور می‌داند اما در عین حال نگران آن است که قدرت یکپارچۀ اصولگرایان، فضای سیاسی و فرهنگی کشور را بیش از این مسدود و اقدامات سرکوبگرانه را تشدید کند.

اگر آقای مطهری نسبت به بخش نخست حرف خود مطمئن باشد، به نظرم بخش دوم سخن او چندان محلی از اعراب پیدا نخواهد کرد!

در حقیقت من هم حضور اصولگرایان در پاستور را تسهیل‌کنندۀ آغاز عادی‌سازی رابطه با آمریکا می‌دانم اما تا حدودی به خلاف نظر علی مطهری نسبت به انجام این کار صد در صد مطمئن نیستم. با این حال، اگر در این مورد حق با آقای مطهری باشد، دیگر نباید نسبت به بسته‌تر شدن فضای جامعه پس از عادی‌سازی احتمالی چندان نگران بود، چرا که آرایش نیروهای سیاسی در ایران به محضِ آغاز روند عادی‌سازی احتمالی، از بنیاد دگرگون خواهد شد.

فرض آقای مطهری ظاهراً این است که می‌توان با حفظ همین آرایش سیاسی کنونی و نوع توازن قوای داخلی، عادی‌سازی رابطه با آمریکا را هم به سرانجام رساند، در حالی که به نظر من این غیرممکن است!

در واقع، اصولگرایان به قصد به حاشیه راندن و یا حذف اصلاح‌طلبان از حیطۀ قدرت در دو دهۀ گذشته، نوعی ایدئولوژی برای خود سامان داده و در بین حامیان و هواداران خود ترویج کرده‌اند که اساس آن بر مخالفت دائمی با رابطه با آمریکا و تبعات آن استوار است. گرچه این ایدئولوژی به نظر من بر مبنای منافع سیاسی مشخص و زودگذری شکل گرفته، اما به منظور جلب وفاداری حامیان و بسیج سیاسی آنها، تحت عنوان "دفاع از ارزش‌ها" درقالب امری ابدی و ازلی و غیر قابل انعطاف تبلیغ و ترویج شده است.

از این جهت، هرگونه تلاش برای عادی‌سازی رابطه با آمریکا از سوی تندروهای اصولگرا، به معنای تجدید‌نظر مبنایی در این ایدئولوژی است؛ اما چنین تجدیدنظری در درجۀ نخست، هواداران یا اصطلاحاً پایگاه اجتماعی آنان را با بحران هویت روبرو می‌کند. به عبارت دیگر، پس از اعلام رسمی سیاست عادی‌سازی، هواداران یا باید به دفاع از این سیاست برخیزند که در این صورت، عملاً جایگاه ایدئولوژیک و سیاسی آنها در جامعه تغییر می‌کند و به نیروهایی مانند برخی از حامیان اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان شبیه می‌شوند و یا اینکه در برابر چرخش ایدئولوژیک نمایندگان سیاسی خود ایستادگی کرده و نسبت به سیاست جدید تمرد کنند که در آن صورت، به ناچار به حاشیه رفته و یا به فرضِ اصرار بر رفتار خود، مورد فشار و تهدید قرار می‌گیرند.

با حذف یا به حاشیه رفتن بخشی از پایگاه اجتماعی اصولگرایان، نیاز آنها به یارگیری از دیگر نیروهای اجتماعی جنبۀ حیاتی به خود می‌گیرد. چنین نیروهایی طبعاً باید حامی عادی‌سازی رابطه با آمریکا و پیامدهای مختلف آن باشند که عمدتاً در بین اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان یافت می‌شوند. کوشش در جهت جذب این پایگاه اجتماعی به نوبۀ خود نیازمند حمایت از مطالبات سیاسی آنان است و طرح این مطالبات از زبان اصولگرایان هم یعنی همان اتفاقی که از آن به عنوان "استحاله" یاد می‌شود!

این در حالی است که طرف مقابل ماجرا یعنی دنیای غرب نیز هیچ علاقه‌ای به عادی‌سازی رابطه و رفع تحریم‌های اقتصادی به بهای بسته‌تر شدن فضای سیاسی و فرهنگی ایران ندارد.

می‌دانم که در ایران هنوز بسیاری از روشنفکران، دنیای غرب را موجودی امپریالیستی می‌دانند که روابط خود را با دیگر کشورهای جهان، فقط بر مبنای کسب منافع مادی و سود اقتصادی تنظیم می‌کند و هیچ دغدغۀ دیگری ندارد. از نگاه من، چنین تصوری حداقل بسیار اغراق‌آمیز است اما اگر آن را هم مبنای تحلیل قرار دهیم، "منافع غرب" با چنان ابعاد پیچیدۀ فرهنگی تداخل یافته است که حتی منافع مادی آن هم با رعایت سطحی از آزادی‌های سیاسی و فرهنگی در جهان تأمین می‌شود!

برای نمونه، عربستان کشوری است که رابطۀ اقتصادی و سیاسی و امنیتی نزدیکی با جهان غرب دارد و منافع آنان را به رسمیت می‌شناسد. اما وقتی همین عربستان در جریان ربایش جمال قاشقچی سبب قتل او شد، جامعۀ غربی یکپارچه علیه آن به شدیدترین وجه موضع گرفت! چرا؟ چون در تعیین سیاست غرب، مجموعه‌ای از زنجیرۀ عظیمی از نهادهای مدنی و مجامع روشنفکری و سازمان‌های حقوق بشری و بنگاه‌های رسانه‌ای و افکار عمومی و هزاران امردیگر نیز نقش بازی می‌کنند.

نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
کشورهای غربی شدیدترین موضع رو در برابر عربستان گرفتند؟؟؟؟؟؟؟
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
باید با همیه دنیا خوب بود طوری که باج هم ندهی سعادت ملت وکشور هم درهمین است
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
میشود با تمام دنیا خوب بود بدون اینکه خائن آنها بود راه سعادت هر کشوری هم همین است نه راه دیگری
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
اما وقتی همین عربستان در جریان ربایش جمال قاشقچی سبب قتل او شد، جامعۀ غربی یکپارچه علیه آن به شدیدترین وجه موضع گرفت!
فقط میتونم دعا کنم که خدا به کسانی که پول ندارن پول بده و به اونایی که عقل ندارن عقل بده و به خائنین شرف.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
واقعا موافقم. جمله آخرش بیشتر شبیه جوک بود. اگه نویسنده بودن اینه که منم یه نظریه پردازم
صادق
United States of America
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
به احتمال زیاد اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از دنیای غرب مایل به تعامل و همکاری اقتصادی با ایران هست و تضاد اشتی ناپذیری با قدرت گرفتن همه جانبه ایران ندارد، ولی امریکا نظامی امپریالیستی هست که استمرار بقا ان بستگی به حفظ مناطق نفوذ خود منجمله خاورمیانه دارد و چون قدرت گیری ایران در این منطقه در تضاد اشتی ناپذیری با منافع ملی امریکا هست لذا به کمتر از نابودی نظام انقلابی ایران یا استحاله ان به نظامی همسو با منافع غرب قانع نخواهد بود، بنابر این ایرانی ها چاره ای ندارن بجز مقاومت و اینکه تلاش کنند همه جانبه از لحاظ علمی، صنعتی و نظامی قوی تر بشن و تنها در این صورت امریکا وادار به پذیرش ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای خواهد شد، همانطور که ناچار شد قدرت کشور چین را در سال ۱۹۷۱ به رسمیت بشناسد. اگر ایرانی ها راه دیگری انتخاب کنند تمام زحمات انقلاب ۵۷ و ۴۰ سال تلتش و استقامتشان برباد خواهد رفت.
انتشار یافته: ۲۱
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
دست از بازکردن نوشابه برای جناح های خود بردارید. مطمئن باشید هیچ دولتی در غرب با حکومت بحران زده ا ی که زیر 10 درصد مردم آن در انتخاباتش شرکت کنند توافق نخواهد کرد. آنها برای رسیدن به اهداف خود با کش دادن وضع موجود زمان خواهند خرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
مشخصه خیلی قبیله ای همچیزو نگاه میکنی فکرکنم مسقیم داری اینترنشال نگاه میکنی واین کامنت را میزاری.. هرچی روحانی وتسلیم پذیران کاری کردن بامذاکره و... بقیه چیزاتوبیامنتشوبزارروسرمخالفان مردباش یک دونه دستاورددولت اصلاح طلبی روحانی بگو؟؟ اززنگنه تانوبخت. جهانگیری. ربیعی. اخوندی وشریعتمداری ونعمت زاده اینامگه اصلاحات نیستن چراقبیلتون مدعی هستندماتودولت نیستیم؟؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
چه موجودات ... هستن اصولگرایان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
اخه کسی ک نتونه قیمت یتخم مرغ راحل کنه چطورادعامیکنه مشکل چهل سال گذشته راتویروزحل میکنه؟عمرادیگه وضعیت خوب اقتصادی مثل زمان احمدی نژادپیداشه.. اون ازسهام عدالتش ک الان هرخانواده ای حداقل پنجاه ملیون دارن.. اگه روحانی گرانی نمیوردچقدرارزش داشت برای قشر پایین جامعه.. 3ملیون مسکن مهر مرد باشیدبگیدچه کم کاری کرده؟؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
هیچ کس جراترابطه با امریکارا نداردشما ذهنت به چیز دیگراست فعلا همین هاکه مشغولندمی خواهندبا امریکا رابطه برقرار کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
امروزه رابطه بین شرق و غرب و همه کشورها بایکدیگر امر مرسومی است.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
سلام رابطه شرط عقل و شرع اما حقارت نهایت حماقت
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
البته آقاي زيد آبادي نگفتند كه آمريكا و انگليس از عربستان حمايت مي كنند
نمي دانم منظورشان از غرب چه كساني هست
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
ايشون خيلي خود باخته و غرب پرست هستند و اصولا مصرف كننده و بازگو كننده تفكر غربي
خنده روی سابق
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
تو خوبی و حاج آقا پناهیان و اون استاد رایفی پورتون
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
"برای نمونه، عربستان کشوری است که رابطۀ اقتصادی و سیاسی و امنیتی نزدیکی با جهان غرب دارد و منافع آنان را به رسمیت می‌شناسد. اما وقتی همین عربستان در جریان ربایش جمال قاشقچی سبب قتل او شد، جامعۀ غربی یکپارچه علیه آن به شدیدترین وجه موضع گرفت! چرا؟ چون در تعیین سیاست غرب، مجموعه‌ای از زنجیرۀ عظیمی از نهادهای مدنی و مجامع روشنفکری و سازمان‌های حقوق بشری و بنگاه‌های رسانه‌ای و افکار عمومی و هزاران امردیگر نیز نقش بازی می‌کنند."
توقع دارید نوشته شما را باور کنیم ؟ هیچ اتفاقی برای حکومت عربستان نیفتاد رشته ای از مخالفت های نمایشی و تظاهر به محکوم کردن بن سلمان که همچنان به جنایت هایش ادامه می دهد. به یاد داریم که غربی های بانزاکت به خاطر اختلاف در سهم غارت مستعمرات تیره روز به جان هم افتادند و یکصد میلیون نفر از همدیگر را کشتند. جناب زید آبادی شیره مالیدن سر آدم های کم اطلاع شاید کار آسانی باشد ولی خوشبختانه خدا بر ما منت گذاشته و از تاریخ و اوضاع جهان آگاهی داریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
امروزه بخاطر وجود نهادهای مدنی در غرب حقوق بشر هم در هنگام مذاکره با کشورهای جهان سوم مورد توجه انهاست و مذاکرات صرفا اقتصادی یا سیاسی نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
حکومت عربستان ناچار شد قتل قاشقچی را بگردن بگیرد و عوامل انرا مجازات نماید و سرافکندگی ولیعهد عربستان جالب توجه است.بنابراین فشار نهادهای مدنی در غرب کارسازشد
ناشناس
Thailand
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
اولا دوران استعمار گذشته جنگهایی هم که کردند و میلیونها کشته شدند برایشان درس عبرت شد. در موضوع عربستان هم قرار نیست کار خاصی بکنند همین محکوم می کنند سرزنش می کنند باعث می شود دیگه این جور اتفاقها کمتر باشد.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
قرار نیست که اینهمه منافع غرب با کشته شدن یک خبر نگار از هم پاشیده بشه .‌همین که غرب و نهاد های حقوق بشری اش یکپارچه علیه عربستان جبهه گرفتند از بنیاد های قوی این ملت ها خبر میدهد.
صادق
United States of America
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
به احتمال زیاد اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از دنیای غرب مایل به تعامل و همکاری اقتصادی با ایران هست و تضاد اشتی ناپذیری با قدرت گرفتن همه جانبه ایران ندارد، ولی امریکا نظامی امپریالیستی هست که استمرار بقا ان بستگی به حفظ مناطق نفوذ خود منجمله خاورمیانه دارد و چون قدرت گیری ایران در این منطقه در تضاد اشتی ناپذیری با منافع ملی امریکا هست لذا به کمتر از نابودی نظام انقلابی ایران یا استحاله ان به نظامی همسو با منافع غرب قانع نخواهد بود، بنابر این ایرانی ها چاره ای ندارن بجز مقاومت و اینکه تلاش کنند همه جانبه از لحاظ علمی، صنعتی و نظامی قوی تر بشن و تنها در این صورت امریکا وادار به پذیرش ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای خواهد شد، همانطور که ناچار شد قدرت کشور چین را در سال ۱۹۷۱ به رسمیت بشناسد. اگر ایرانی ها راه دیگری انتخاب کنند تمام زحمات انقلاب ۵۷ و ۴۰ سال تلتش و استقامتشان برباد خواهد رفت.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
اما وقتی همین عربستان در جریان ربایش جمال قاشقچی سبب قتل او شد، جامعۀ غربی یکپارچه علیه آن به شدیدترین وجه موضع گرفت!
فقط میتونم دعا کنم که خدا به کسانی که پول ندارن پول بده و به اونایی که عقل ندارن عقل بده و به خائنین شرف.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
واقعا موافقم. جمله آخرش بیشتر شبیه جوک بود. اگه نویسنده بودن اینه که منم یه نظریه پردازم
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
میشود با تمام دنیا خوب بود بدون اینکه خائن آنها بود راه سعادت هر کشوری هم همین است نه راه دیگری
نام
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
باید با همیه دنیا خوب بود طوری که باج هم ندهی سعادت ملت وکشور هم درهمین است
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
کشورهای غربی شدیدترین موضع رو در برابر عربستان گرفتند؟؟؟؟؟؟؟
تازه ترین عناوین