bato-adv
کد خبر: ۴۶۵۹۹۵
در گفتگو با محمدرضا خباز طراح تفکیک استان خراسان به سه استان مطرح شد

تفکیک استان سیستان و بلوچستان؛ راه‌ توسعه یا مناقشه انگیز؟

تفکیک استان سیستان و بلوچستان؛ راه‌ توسعه یا مناقشه انگیز؟
تفکیک استان سیستان و بلوچستان به نسبت اردبیل، قم، قزوین، گلستان و خراسان ضرورت بیشتری دارد و تفکیک آن از همه لازم‌تر است. چون این استان از همه آن‌ها محروم‌تر است. ضرروت تفکیک این استان در درجه نخست به وسعت آن استان برمی‌گردد. استان سیستان و بلوچستان یکی از بزرگترین استان‌های کشور است. دلیل دوم آن هم‌مرز بودن با دوکشور افغانستان و پاکستان و دلیل سوم همسایگی با افغانستان به دلیل ناامنی است؛ بنابراین برای ایجاد امنیت به عنوان اولین وظیفه حاکمیت باید این استان تفکیک شود. دلیل چهارم وضعیت نا به سامان اقتصادی مردم این استان است. اگر قرار بود کاری برای حل مشکلات این استان شود در این چهل سال شده بود. شکل تفکیک استان باید بر اساس نظر کارشناسان وزارت کشور باشد و این کار باید به آن‌ها سپرده شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹
فرارو- سه شنبه هفته گذشته جزئیات طرح ۴۹ نفر از نمایندگان مجلس مبنی بر تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان منتشر شد. بر اساس این طرح، دولت می‌تواند ظرف ۶ ماه، پس از تصویب این قانون با تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان به نام‌های استان سیستان و بلوچستان شمالی با مرکزیت زابل، استان سیستان و بلوچستان مرکزی با مرکزیت زاهدان، استان سیستان و بلوچستان جنوبی با مرکزیت استان ایرانشهر و استان مکران با مرکزیت چابهار اقدام نماید. طبق این طرح، حدود جغرافیا و مساحت شهرستان‌های هر استان نیز با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران انجام می‌گردد.

به گزارش فرارو، طراحان در توجیه این طرح آوردند: «نظر به اینکه استان و بلوچستان به تنهایی ۱۱ درصد کشور را بخود اختصاص داده دارای ۱۶۰۰ کیلومتر مرز می‌باشد و فاصله۲ شهر آن چابهار و زابل با هم بیش از ۹۰۰ کیلومتراست. براساس نظر اکثر متخصصین و صاحب نظران تقسیم استان به عنوان یک ظرفیت مورد تاکید است. استانی محروم با وسعت زیاد می‌باشد. ضرورت تمرکززدایی جهت کاهش مسافت و تسلط بهتر مسولین محلی از جمله استانداری در پیشرفت استان موثر باشد تجربه تفکیک استان‌ها جهت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، اجتماعی، امنیتی موثر بوده است.»

انتشار این طرح بهانه‌ای شد تا با محمدرضا خباز نماینده ادوار مجلس و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی که در طی بررسی تقسیم استان‌های اردبیل، قم، قزوین، گلستان و خراسان در مجلس به عنوان نماینده حضور داشته و خود نیز از طراحان تقسیم استان خراسان به سه استان بوده در این باره گفتگویی کنیم تا دریابیم آیا تفکیک استان راهی برای توسعه و راه حل مشکلات این استان محروم است یامناقشه برانگیز است و بر مشکلات این استان می‌افزاید؟
 
خبازخباز با بیان این‌که در همه تقسیمات کشوری حضور داشته و در همه آن‌ها نیز به عنوان یکی از موافقان تفکیک استان‌ها صحبت کرده است گفت: در ماجرای تقسیم استان خراسان، بقیه پیشنهاد‌ها رد شد و رئیس مجلس به من گفتند چرا اینقدر پیشنهاد می‌دهید وقتی رد می‌شود؟ چرا وقت مجلس را می‌گیرید؟ من هم پاسخ دادم این حق قانونی مجلس است. من رای خودم را حتی اگر فقط یک رای باشد می‌دهم و در نهایت آخرین پیشنهاد یعنی تقسیم خراسان به سه استان را مطرح کردم که رای آورد.

وی افزود: تفکیک استان سیستان و بلوچستان به نسبت اردبیل، قم، قزوین، گلستان و خراسان ضرورت بیشتری دارد و تفکیک آن از همه لازم‌تر است. چون این استان از همه آن‌ها محروم‌تر است. ضرروت تفکیک این استان در درجه نخست به وسعت آن استان برمی‌گردد. استان سیستان و بلوچستان یکی از بزرگترین استان‌های کشور است. دلیل دوم آن هم‌مرز بودن با دوکشور افغانستان و پاکستان و دلیل سوم همسایگی با افغانستان به دلیل ناامنی است؛ بنابراین برای ایجاد امنیت به عنوان اولین وظیفه حاکمیت باید این استان تفکیک شود. دلیل چهارم وضعیت نا به سامان اقتصادی مردم این استان است. اگر قرار بود کاری برای حل مشکلات این استان شود در این چهل سال شده بود البته نه اینکه کاری نشده، ولی هنوز از نیاز‌های این استان عقب هستیم. برخی اخبار این استان واقعا تکان دهنده است و غصه دارد. حتی نیاز‌های اولیه برخی شهر‌های این استان برطرف نمی‌شود.

او اضافه کرد: این در حالی است که مردم این استان واقعا به نظام وفادار هستند. در دور اول ریاست جمهوری آقای روحانی، وقتی رئیس جمهور به این استان رفت برای آن‌که نمی‌رسید به همه شهر‌های استان سری بزند نمایندگانی را از طرف خود به شهر‌ها می‌فرستاد. من هم به عنوان نماینده آقای رئیس جمهور راهی فنوج و شهر دیگری از این استان شدم. وقتی وارد این شهر شدیم دیدم که چگونه مردم این شهر کیلومتر‌ها راه را با پای برهنه طی کرده بودند تا به استقبال نماینده رئیس جمهور بیایند. من حیرت کرده بودم. در آنجا هم امام جمعه اهل تشیع و هم اهل تسنن حضور داشتند. من در میان آن‌ها احساس راحتی می‌کردم و انگار که درمیان اهالی شهر خود کاشمر بودم. دلسوزی و وفاداری این مردم از آنجا تعجب برانگیز بود که این مردم با این همه مشکل چگونه به این نظام وفادار هستند؟ این مال اول انقلاب نیست که بگوییم مردم تازه انقلاب کرده و داغ بودند برای پنج سال پیش است. ما را به دلیل ناامنی جاده‌ها با اسکورت به آنجا بردند، اما مردم به ناامنی‌ها بی‌توجه بودند و مردمی وفادار و شهیدداده بودند. آنقدر این‌ها منظم در مجامع حضور داشتند که آدم کیف می‌کرد. این برخلاف آن چیزی است که در بیرون از این مردم نمایش می‌دهند. بی‌جهت می‌گویند مردم سیستان و بلوچستان، ناامنی را قبول دارند. این ناامن کنندگان هستند که شرایط را به گونه‌ای جلوه می‌دهند که کشور ناامن است.

همه نمایندگان درباره تفکیک این استان احساس تکلیف کنند
نماینده ادوار مجلس بیان کرد: من استدلالاتی که برای ضرورت تفکیک سیستان و بلوچستان دارم همان‌هایی است که در تفکیک استان خراسان داشتم. ببینید استان سیستان و بلوچستان الان یک استاندار خوب دارد، اما یک استاندار هرقدر خوب باشد نمی‌تواند نه اینکه نتواند بسیار اذیت می‌شود با توجه به وسعت و بزرگی استان، ماهی در یک شهر استان جلسه بگذارد. صرف‌نظر از روستا‌ها و بخش‌ها شهر‌های استان پرتعداد و با فاصله است. در صورتی‌که شهر کوچکی مانند قم یک شهرستان و چند بخش است. یک استاندار دارد و به جای هر رئیس اداره در مرکز استان یک مدیرکل و اداره هم دارد مثلا هم اداره منابع طبیعی و هم مدیر کل منابع طبیعی دارد. آموزش و پروش که مهمترین جا برای رشد مردم است یک مدیر کل مستقل و یک رئیس آموزش و پروش دارد که به مسایل جزیی رسیدگی می‌کند. خب، اگر استان سیستان و بلوچستان مثلا به ۳ استان تبدیل شود در دولت به جای یک استاندا، سه استاندار از حقوق مردم این خطه دفاع می‌کنند. سه نفر جداگانه در دولت مشکلات مردم را بیان می‌کنند. مثلا برای آموزش و پرورش به جای یک مدیر کل، سه مدیرکل به وزارت آموزش و پرورش می‌رود و از حقوق فرهنگیان و دانش آموزان دفاع می‌کنند یا درمسایل امنیتی به جای داشتن یک اداره کل اطلاعات، سه اداره کل اطلاعات خواهد داشت و مرزی که عموما محل رفت و آمد اشرار، متجاسرین و داعشی‌ها است سه مدیرکل با سه اختیار وسیع، امکانات و عِده و عُده فراوان خواهد داشت.

او افزود: در این صورت، طبیعی است زودتر به مسایل مردم رسیدگی می‌شود، فرصت دیدار مسئولین با مردم بیشتر رخ می‌دهد. مهمر از همه این است که یکی از مؤلفه‌های مهم بودجه‌ریزی در کشور ما، تقسیمات کشوری است. وقتی این استان، سه استان باشد سه بودجه می‌گیرد اگر مثلا الان ۳/۳ درصد بودجه کشور را به استان سیستان و بلوچستان می‌دهند در صورت تقسیم مثلا به سه استان، به هر استانی مثلا ۱.۵ دهم درصد بودجه می‌دهند که در مجموع سهم این خطه، چهار و نیم درصد می‌شود. اگر به هر استانی دو درصد بودجه بدهند بودجه‌اش دو برابر می‌شود و رسیدگی سه برابر می‌شود.

وی با اظهار تشکر از طراحان طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان، مردم این استان را شایسته تقسیم دانست و به طراحان این طرح بر اساس تجربه خود توصیه کرد: در روز بررسی این طرح در صحن علنی، به جای اینکه نمایندگان استان سیستان وبلوچستان از آن دفاع کنند نمایندگان سایر شهر‌ها و استان‌ها از آن دفاع کنند. دفاع از زبان دیگران اثر و شیرینی بیشتری دارد؛ بنابراین در دفاع از طرح، فقط به نمایندگان سیستان و بلوچستان اکتفا نشود. همه نمایندگان کشور در این باره احساس تکلیف کنند.


تفکیک استان به توسعه آن کمک می‌کند

خباز با اشاره به تجربیات مثبت خود از تفکیک استان خراسان به سه استان گفت: بعد از ۱۳ سال از تفکیک استان خراسان به سه استان، این مجال دست داد تا من استاندار خراسان شمالی شوم. وقتی پس از ۱۳ سال به این استان رفتم تغییرات زیادی در این استان طی این ۱۳ سال‌، رخ داده بود و تفکیک به توسعه این استان کمک کرده بود.

نماینده ادوار مجلس افزود: بگذارید از شهر خودم کاشمر مثال بزنم. وقتی من نماینده کاشمر شدم کاشمر فقط یک شهرستان بود. بعد ما پیشنهاد جدایی یکی از بخش‌های آن وتبدیل به شهرستان شدنش را به مجلس دادیم، مجلس موافقت کرد و دولت پذیرفت تا یک شهرستان مستقل از کاشمر به نام بردسکن داشته باشیم. این شهرستان پس از این بودجه جدایی از کاشمر می‌گرفت. سال بعد باز پیشنهاد جدا شدن یک بخش دیگر این شهرستان را با عنوان خلیل آباد دادیم و این بخش هم به شهرستان تبدیل شد و بودجه‌اش مستقل از کاشمر شد. در دوره دهم مجلس نیز نماینده کاشمر باز هم پیشنهاد جدا شدن یک بخش محروم دیگر این شهرستان را داد و آن هم تحت عنوان یک شهرستان از کاشمر تفکیک شد. خب، اگر قبل از تقسیم کاشمر، این شهرستان فقط یک بودجه داشت حالا این چهار شهرستان چهار سهم از بودجه می‌گیرند. پس هم از نظر بودجه، هم رسیدگی، هم فرصت دیدار با مردم و هم مواجه شدن با مشکلات مردم به نفع کاشمر شده است. یا به نفع سه استان تفکیک شده خراسان رضوی، شمالی و جنوبی شده است؛ بنابراین از سایر نمایندگان می‌خواهم به این طرح کمک کنند تا مردم با صفای سیستان و بلوچستان بعد از ۴۰ سال به حق خود برسند.


شکل تفکیک استان را به وزارت کشور بسپارید

وی با اشاره به طرح نمایندگان مبنی بر تقسیم سیستان و بلوچستان به چهار استان با اشاره به اهمیت حساسیت‌های قومی و مذهبی و توزیع نابرابر امکانات در این استان، ادامه داد: ضمن احترام به نظر طراحان، اما شکل تفکیک استان باید بر اساس نظر کارشناسان وزارت کشور باشد و این کار باید به آن‌ها سپرده شود. برای این‌که حق به حقدار برسد باید نظر کارشناسان این وزارتخانه را محترم شمرد. در زندگی روزمره اگر بخواهیم کت و شلوار بدوزیم یا سروصورت مان را اصلاح کنیم کار را به متخصص و کارشناسش می‌سپاریم بعد چطور می‌شود در تقسیم استانی به آن عظمت و بزرگی از نظر کارشناسان وزارت کشور استفاده نشود. به نظر من نمایندگان سیستان و بلوچستان باید همت خود را روی بیان اهمیت، ضرورت ولازمه تقسیم استان بگذارند، ولی کار کارشناسی طرح را به وزارت کشور واگذار کنند تا هم دنیا داشته باشند و هم آخرت.

عضو حزب اعتماد ملی تشریح کرد: مثلا من اگر نماینده چابهار باشم دوست دارم شهر من مرکز یکی از استان‌ها باشد. در تقسیم استان خراسان که یپشنهاد من بود شهر من کاشمر منتفع نشد و حوزه انتخابیه بنده هیچ بهره ظاهری از تقسیم استان خراسان به سه نبرد، اما همین که بار دو استان دیگر از روی دوش مشهد برداشته شد به نفع کاشمر هم شد. شکل تقسیم و تعیین مراکز استانی را باید وزارت کشور تعیین کند. چه شما بخواهید و چه نخواهید این جزو وظایف وزارت کشور است. این وزارتخانه یک اداره کل به نام اداره کل تقسیمات کشوری دارد که ده‌ها کارشناس سال‌هاست در آن کار می‌کنند وسابقه چندین ساله دراین حوزه دارند. کسی نمی‌تواند منکر کار کارشناسی باشد و بر نظر خودش پافشاری کند و بگوید باید شهر من مرکز استان باشد. این هوای نفس است نه چیز دیگر؛ بنابراین باز هم تاکید می‌کنم و از نمایندگان می‌خواهم کار کارشناسی این طرح را به وزارت کشور واگذار کنند و چند نفر از نمایندگان قَدَر در روز طرح این موضوع در مجلس از حقوق ازدست رفته این مردم عزیز دفاع کنند.
bato-adv
نام
United States of America
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
تبدیل به ایالت نمایید
نام
Sweden
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
مثل اینکه روسیه و چین نمی تونند تو یه جا باشند(سواحل مکران)
خخخخ
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
چهار استان خوب است ولی اسمشان خوب نیست باید بشه مثلا استان سیستان شمالی و جنوبی
بلوچستان غربی و شرقی
بلوچ
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
اگر استان به دو قسمت تقسیم بشه بهتره.قسمت زابل.زهک.هیرمند یک استان با مرکزیت زابل باشه بهتر بنام استان سیستان و دوم بقیه استان با مرکزیت زاهدان به استان بلوچستان باشه خیلی خوب میشه.با تشکر
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
افراز کشور هم هزینه مالی دارد و هم با تشدید اختلاف قومیت ها، هزینه امنیتی ایجاد می کند. اشکال در نحوه حاکمیت غلط است که مجلسی ها را به این موضع گیری غلط می کشاند. مدیریت کلان کشور را اصلاح کنیدو کشور را با ۱۲ استان اداره کنید. تعدد استان ها نشانه ضعف حاکمیت است.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۵۵
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
تفکیک استان به توسعه آن کمک می‌کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
دورود بر شما نمایندگان واقعی مردم دلیر سیستان و بلوچستان
نام ن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
ن به تقسیم استان بلوچستان نمایندگان سیستان این طرح را مطرح کردن مشکلی نیست سیستان جدا کنن
راز
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
بهترین نظر همینه که دواستان سیستان و بلوچستان داشته باشیم. یعنی سیستان جدا بشه. یعنی چی که چهار استان بشه اونم همنام. خیلی مسخره است. مگه اسم قحطیه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
تقسیم بهترین راه برای محرومیت زدایست اما برای انتخاب نام استان بهتراست
به نظرات مردم توجه شود مردم شمال استان نام سیستان رو انتخاب خواهند کرد ودر جنوب هم شاید بلوچستان شمالی و مرکزی و جنوبی بهترین گزینه باشد.به هر حال تقسیم استان به نفع مردم این خطه از خاک پاک ایران بزرگ است خداوند به پیشنهاد دهندگان آن خیر کثیر دهد انشاالله.
خسرو
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
لااقل نام استان ها مطابق با اقلیت آن استان باشد مثال استان سیستان شمال مرکزی بلوچستان جنوب استان مکران ایرانشهر هم استان ایرانشهر به مرکزیت ایران شهر اگر مطالعه میشود این یک پیشنهاد منطقی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
اگر این استان محروم تقسیم شود همه ی مشکلاتشان حل خواهد شد!فقر، بی کاری، بی آبی و... .
نام حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
چطور سیستان جدا میشه بعدبلوچستان سیستان بهش بجز یه باید بلوچستان بشه بلوچستان نه سیستان بلوچستان
نعیم. ف
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
همه چی قبول سیستان جدا شود تمام بلوچستان دو یا سه استان هم باشه ولی اسمش بلوچستان باشه
میرکے
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
اگه واقعأبایدتقسیم بشه بایدبه دواستان تقسیم بشه.استان سیستان جداگانه استان بلوچستان هم جدا
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
سیستان جدا بشه تا مشکل بعد مسافت زابل با چابهار حل بشه کافیه
نظری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
همون هزینه گزافی که صرف جدا کردن سیستم اداری و ...تفکیک استان میخوان بکنن صرف آبادانی استان بکنن همه مشکلات حله
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
پس تکلیف استاندار و ..............چی میشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
ای بابا بحث بودجه و یه مشت ادارات پول مفت خور مطرحه!
نامکو
Sweden
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
این نامگذاری صحیح نیست همچنان بار امنیتی را با خود دارد تقسیم به چهار استان از هر جهت معقول و علمی است برای خروج از بار امنیتی و سیاسی نام استانها به نام مرکز استان نامیده شود
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
تقسیم استان از بهترین کارها بعد از انقلاب اسلامیست.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
بله مثل تقسیمات استان کرمان وهرمزگان که ازبلوچستان جداکردن محرومیت بیدادمیکنه،جناب کارشناس
نامiman
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
باید چهار استان بشه...استان سیستان به مرکزیت زابل...استان سرحد زاهدان خاش.میرجاوه.تفتان نصرت اباد.استان بلوچستان.ایرانشهر.سراوان.سوران.مهرستان.دلقان.استان مکران .چابهار.سرباز.نیکشهر.قصر قند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
خیلی خوبه زودتربایدتقسیم بشه اینجوری مشکلات مردم استاندماکم ترمیشود وگرنه هرروزوضعیت استان بدترمیشه نمیدونم چرااینقدرالکی لفتش میدن تقسیم کنید
صبا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
عالیه تقسیمش...ولی اسم قسمت شمالی سیستان باشه
عععع
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
بله عالی چرا فقط شمالی فقط سیستان بشه و جنوبی هم باید بلوچستان بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
گمشو عوضی دزد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
با تسویب چهار استان موافقم هرچه زودتر انشا الله زودتر با گذشت چهل سال از انقلاب شکوهمند ایران عزیز
بلوچ
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
بخاطر اینکه موافقی هویت بلوچ کم رنگ بشه.ان شاء الله زابل جون از استان ما جدا میشه.در ضمن زابل مال افغانستان بوده
نام محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
تقسیم استان به چهار استان خوب است ولی برای نام گزاری آن بهتره به این صورت عمل کنند:
1-استان سیستان به مرکزیت زابل
2-استان بلوچستان شمالی به مرکزیت زاهدان
3-استان بلوچستان مرکزی به مرکزیت ایرانشهر
4-استان بلوچستان جنوبی به مرکزیت چابهار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
1-استان سیستان به مرکزیت زابل
2-استان زاهدان به مرکزیت زاهدان
3-استان ایرانشهر مرکزی به مرکزیت ایرانشهر
4-استان مکران به مرکزیت چابهار
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
تقسیم را نباید سیاسی کرد روحانیون از ترس نفوذشان بحث را به مذهب و دین میبرند اما وقتی دو همسایه دیوارشان را مشخص کنند بهتر به منزلشان رسیدگی می کنند وقتی استان تقسیم شود موقعیت کار و شغل و نیروی مورد نیاز تو هر منطقه از خود مردم تامین می شود از کجا معلوم ایرانشهر و چابهار بهترین استان های نمونه کشور شوند و محرومیت از کل این استان بدبخت گم شود راهنمایی رانندگی بیمارستان شهرداری هموطنان بلوچ باشند باعث افتخار ایران هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
1803 اینها وعده های پوچ هستن ...تجربه چیز دیگه ای رو نشون میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
ایاجاسک میناب بشاگرد کهنوج ازبلوچستان جداشدن پیشرفت کردن که الان میخوایین چابهارو ایرانشهرراهم استان دیگه بکنید،اقای خباز ازیه استان دیگه چطورمیتونه مشکلات استان سیستان وبلوچستان روتشخیص بده
س
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
ترس مردم همینه استان تقسیم بشه باز بلوچا به حاشیه رانده بشن و همه شغلها به غیر بومیان و از استانای دیگه سپرده بشه
نامz.g
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
محرومیت این استان بخاطر تبعیض و مهاجر سالاریست، مگه ن اینکه بزرگترین استان کرمانه چرا تقسیمش نمی کنید، در ضمن اگر کوچک شدن مشکلی رو حل می کرد، چراز استان کهگیلویه حل نکرد،
عبدالعلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
با تقسیم استان به سه استان سیستان بلوچستان شمالی ومرکزی وجنوبی موافقم که نه سیاسی یا مذهبی نباشد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
نامسلم
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
همه مردم با تقسیم موافقتهای چه زودتر بهتر
بلوچ
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
جای دیگران تصمیم نگیر هیچ بلوچی موافق نیست
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
با سلام وقت بخیر ما در نزد اساتید کی باشیم نظر بدیم البته که تقسیم بشه خوب میشه شهرستانها به مراکز نزدیک میشند کنترول مرز،تولید،توسعه ......سه استان یا چهار شما بهتر میدانید پیشنهاد ما در سه استان ، زابلستان ،سیستان ،بلوچستان،در چهار استان این سه و دیگری مکران یا نامی دیگری که صلاح بدانید .سیستان و بلوچستان شمالی یا جنوبی و مرکزی در نامه نگاری و نوشتن و گفتگو و هم در درس جغرافی یادگیری دانش آموزان طولانی و وقت گیر میشه با یاری یزدان
بلوچ
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
هشتگ: #نه_به_تقسیم_بلوچستان
بلوچستان جدا نخواهد شد
سیستانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
من در سیستان زندگی میکنم تقسیم استان باعث جنگ و تفرقه بین اقوام میشه همان بودجه ایی که برای چهار استان چهار و سه استان داده میشود را الان بدهید بهترین کاری است که میکند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
چهل ساله بودجه می گرفت کجا رفت ؟ خدارو شکر دارن تو رفاه غلت میزنن
نام جی پی
Germany
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
سیستانی ها که غالبا در شمال سیستان وبلوچستان متمرکزند .چرا 4استان سیستان بلو چستان نامگذاری میکنند.یک سیستان بایست بزارند وسه بلوچستان.در کل طرح بی فایده ای هست
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
این تفکیک ها مصداق همون ۸۰ درصد اصل را ول کردن و چسبیدن به ۲۰ درصد فرعیات است‌ و فقط برای گول زدن مردم است ‌. محرومیتی که با خروج از تهران و شهر های بزرگ شروع میشه فقط مختص سیستان و بلوچستان نیست. چرا همین حالا هم چابهار که یک بندر مهم می تواند باشد توسعه نیافته است؟ مردم همه در حال کوچ از روستا ها و شهر های کوچک به شهر های بزرگ هستند و حتی با وجود اجاره بهای بالا این سختی را به جان میخرند و این موضوع فقط درباره ی سیستان و بلوچستان نیست ‌. اگر اقتصاد پویا و مولد بود، سرمایه گذاران خودشان با پای خودشان می رفتند و ظرفیت های مناطق را توسعه می دادند و برای این توسعه نیاز به نیروی کار داشتندو درنتیجه جمعیت این نقاط زیاد می شد شرایطی فراهم می شد که پزشکان و دیگر خدمات ارائه دهندگان خودشان به آن جا می رفتند.
نام اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
با توجه به وسعت و پراکندگی جمعیت کم به سه استان سیستان به مرکزیت زابل و بلوچستان به مرکزیت زاهدان و مکران به مرکزیت چابهار مناسب می باشد تا مشکلات این استان پهناور مرتفع گردد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
هر استانی که اونطرف مرز همنام داره باید اسمشو عوض کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
عجب استدلالی!!!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
تقسیم به سه استان خوب است حداقل شاید باعث پیشرفت شود
نام محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
این نقشه صحیح استان نیست عمدآ و یا سهوآ نقشه شمال استان به غلط منتشر میشه مرز استانی سیستان و بلوچستان با خراسان جنوبی منظورم هست
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
اگر مشکلات ایران با خارج حل شود و مراودات و ارتباطات برقرار شود استان سیستان و بلوچستان نیز بهره مند می شود. ایجاد استان جدید و یک عالمه ستاد بی خاصیت دردی را دوا نمی کند
سیستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
به دو استان تقسیم بشه بهتره ۱- استان سیستان و بلوچستان شمالی ، شامل : هیرمند ، زهک ، زابل ، نیمروز ، هامون ، نصرت آباد ، زاهدان ، میرجاوه ، تفتان و خاش ، به مرکزیت زاهدان ( زاهدان را از سیستان نمی توان جدا کرد چون آب شرب و مصرفی زاهدان از چاه نیمه های سیستان تامین می شود ) ۲- استان بلوچستان جنوبی و مکران ، شامل : سراوان ، سیب و سوران ، مهرستان ، ایرانشهر ، دلگان ، بزمان ، بمپور ، نیکشهر ، سرباز ، قصرقند ، فنوج ، کنارک ، چابهار ، به مرکزیت ایرانشهر
س
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
زاهدان جز بلوچستان بوده و خواهد بود سیستان باید جدا بشه سیستان شامل زابل و زهک هستن.
سیستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
سلام با تقسیم استان به چهارقسمت موافق نیستیم