bato-adv
کد خبر: ۴۴۶۵۰۰
کارشناسان اقتصادی و بین الملل در گفتگو با فرارو پاسخ دادند

مخالفان قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چه می‌گویند؟

مخالفان قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چه می‌گویند؟
بیگدلی کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه چین در حال از دست دادن بازار ۷۵۰ میلیارد دلاری خود در آمریکا است، بیان داشت: با توجه به جنگ تجاری که بین این دو کشور وجود دارد، ترامپ در حال محدود کردن بازار چین در آمریکا است و این مسئله برای چینی‌ها بسیار عواقب بدی را به دنبال داشته، بر همین اساس این کشور به دنبال بازار‌های جدید است، که در این رابطه خاورمیانه یک گزینه مناسب برای چینی‌ها به شمار می‌رود و ایران نیز با توجه به اوضاعی که با آن روبرو است، یک مقصد مناسب برای چینی‌ها، بنابراین این کشور برای حفظ و تامین منافع خود به دنبال حضور بلندمدت در ایران است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۱ تير ۱۳۹۹
فرارو- انعقاد قرارداد همکاری بلند مدت ۲۵ ساله بین ایران و چین طی روز‌های اخیر جنجال‌های بسیاری را مطرح کرده، از یک طرف موافقان این مسئله معتقدند، در شرایطی که ایران قرار دارد، برای رهایی از این وضعیت به چنین قراردادی نیاز است، اما در طرف مقابل مخالفان می‌گویند، این قرارداد در شرایط تعادل و برابر بسته نمی‌شود و طبعا در چنین شرایطی، این امر به نفع طرف چینی تمام خواهد شد.

به گزارش فرارو، بهرام امیر احمدیان کارشناس مسائل چین با اشاره به اینکه تمام گمانه‌زنی‌هایی که رسانه‌ها و برخی از مقامات سابق در مورد قرارداد همکاری بلند مدت ایران و چین انجام‌ می‌دهند، تنها حدس و گمان است، به فرارو گفت: مسئولان وزارت امور خارجه این مباحث مطرح شده را تکذیب کرده‌اند، بنابراین ما نیز باید به موضع رسمی کشور در این رابطه استناد کنیم و نمی‌شود بر اساس اظهار نظر‌های ژورنالیستی در این زمینه به اظهارنظر پرداخت.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه چین دومین قدرت اقتصادی جهان است، بیان داشت: طبیعتا امضای قرارداد همکاری با چنین کشوری برای ما نباید بد باشد، در حال حاضر بسیاری از کشور‌های دیگر نظیر آمریکا با چین میلیارد‌ها دلار تبادل اقتصادی دارند، در این رابطه چین یکی از سه شریک برتر تجاری ما محسوب می‌شود، اما در مقابل برای چنین حجم تجارت با ایران یک درصد از مبادلات این کشور را شامل نمی‌شود، بنابراین این مطالبی که برخی می‌گویند کشور را به چینی‌ها فروخته‌اند، هیچ مبنا و اساسی ندارد و بسیار بی‌معنا است.

امیر احمدیان ادامه داد: چینی‌ها قرار است خرید نفت از کشورمان را افزایش دهند و منابع این امر را به صورت صادرات کالا و همچنین نقد و در قالب یوآن به کشورمان پرداخت کنند، حال در شرایطی که حدود چهار سال از آن زمان می‌گذرد، آمریکا از برجام خارج شده و ایران نیز تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد و فروش نفت نیز با افت فاحشی روبرو بوده، بنابراین ما باید این قرارداد را با چینی‌ها امضا کنیم تا بتوانیم هم فروش نفت خود را افرایش دهیم و هم به منابع ارزی دسترسی پیدا کنیم.

این استاد دانشگاه تهران در واکنش به برخی از اظهارنظر‌ها که این قرارداد را با معاهده‌های ننگین دوران قاجار مقایسه می‌کنند، گفت: الان کشور به هیچ عنوان با دوران قاجار قابل مقایسه نیست و دیگر چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد، چرا که کشورمان در حال حاضر یک قدرت منطقه‌ای به حساب می‌آید و علیرغم تحریم‌های بی سابقه آمریکا اما، کماکان ایران به راه خود ادامه می‌دهد، بنابراین نباید از این قرارداد ترسید بلکه باید با هوشمندی و درایت به وسیله آن منافع کشورمان را تامین کرد.
 
قراردادبلند مدت با چین؛ آیا چرخش به شرق در حال وقوع است؟
علی بیگدلی

این قرارداد در شرایط برابر بسته نمی‌شود
علی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه ذات انعقاد قرارداد بین دو کشور از لحاظ منطق بین‌الملل امری مثبت قلمداد می‌شود، گفت:، اما اینکه این قرارداد در چه شرایطی بسته شود، نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، در مورد قرارداد همکاری بلند مدت و ۲۵ ساله بین ایران و چین باید گفت، این مسئله در حالت تعادل منعقد نمی‌شود و به طور قطع در این معاهده چینی‌ها دست برتر را خواهند داشت.

وی افزود: ایران فاقد زیرساخت‌های اقتصادی است و بر همین اساس نمی‌توان در موازنه قدرت با چینی‌ها موفق عمل کرد، از سوی دیگر درحالیکه در ایران نگاه به شرق به صورت جدی دنبال می‌شود، خود چین با الگوبرداری از مدل توسعه غرب، امروز این جایگاه را به دست آورده است، در این رابطه بنده در سال ۱۹۷۷ جزء اولین افرادی بودم که از طرف دانشگاه تهران برای مطالعه اوضاع چین به این کشور سفر کردم و بعد از آن طی مقاله‌ای با عنوان «چین، مائویسم را به خاک می‌سپارد» استدلال کردم که این کشور از مواضع گذشته خود دست کشیده است.

بیگدلی اظهار داشت: حال که ما بخواهیم از مدل توسعه چینی استفاده کنیم، به نظرم راه را اشتباه رفته‌ایم، گیریم چین بخواهد ۴۸۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند، این سرمایه‌گذاری بسیار سخت خواهد و ما زیر سلطه اقتصادی و سیاسی چین خواهیم رفت، از سویی گفته می‌شود چندین هزار از مامورین چینی نیز برای نظارت بر اجرای این قرارداد به ایران خواهند آمد برای تامین منافع این کشور، که این مسئله نیز عواقب و تبعات بسیاری را به دنبال دارد.
 

بیشتر بخوانید:


این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه چین در حال از دست دادن بازار ۷۵۰ میلیارد دلاری خود در آمریکا است، بیان داشت: با توجه به جنگ تجاری که بین این دو کشور وجود دارد، ترامپ در حال محدود کردن بازار چین در آمریکا است و این مسئله برای چینی‌ها بسیار عواقب بدی را به دنبال داشته، بر همین اساس این کشور به دنبال بازار‌های جدید است، که در این رابطه خاورمیانه یک گزینه مناسب برای چینی‌ها به شمار می‌رود و ایران نیز با توجه به اوضاعی که با آن روبرو است، یک مقصد مناسب برای چینی‌ها، بنابراین این کشور برای حفظ و تامین منافع خود به دنبال حضور بلندمدت در ایران است.

وی با اشاره به اینکه انعقاد قرارداد همکاری بلندمدت بین ایران و چین از زمان احمدی‌نژاد مطرح بوده است، اضافه کرد: تا زمانیکه ما در برخی از راهبرد‌ها و سیاست‌های خود تجدید نظر نکنیم، هر نوع قرارداد همکاری بلند مدت و استراتژیک با کشور‌هایی نظیر چین برای ما ضرر و زیان به همراه دارد، بنابراین از نظر بنده انعقاد چنین قراردادی با چین منافع ایران را تامین نخواهد کرده و با آن مخالف هستم.
 
قراردادبلند مدت با چین؛ آیا چرخش به شرق در حال وقوع است؟
مرتضی افقه
برد-بردی در کار نخواهد بود
مرتضی افقه اقتصاددان در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه از نظر اقتصادی قرارداد بلند مدت بین ایران و چین نمی‌تواند، معامله‌ای برد-برد برای طرفین باشد، اظهار داشت: با توجه به این که ما سه سال است که در تنگنای اقتصادی قرار داریم، به طور قطع شرایط یکسانی برای انعقاد قرارداد وجود ندارد، از سوی دیگر در چنین شرایطی چین نیز از وضعیت ما آگاه است و به طور قطع امتیازات بیشتری را نسبت به گذشته طلب کرده است.

وی افزود: اگر این قرارداد در کوتاه مدت بسته می‌شد و تا زمانیکه ما در شرایط سختی داریم، به نفع ما بود، اما الان که این قرارداد مدتش ۲۵ سال است، نمی‌توانیم بگوییم که ۱۰۰ درصد این قرارداد به نفع ما است، اینکه حال بگوییم، چون چین تنها از ما نفت می‌خرد، بعد ما بیایم چنین قراردادی با آن‌ها ببندیم، به اعتقاد بنده چنین مسئله‌ای از نظر اقتصادی نمی‌تواند برای ما منافع زیادی را تامین کند.

افقه با اشاره به اینکه نفع این قرارداد برای ما فروش نفت به چین با دردسر‌های کمتری است، گفت: اما در مقابل بازار‌های ما پر می‌شود از کالا‌های چینی آن هم نه کالای درجه یک، بلکه درجه سه یا چهار، از سویی گفته می‌شود چین می‌خواهد ۴۸۰ میلیارد دلارد زیرساخت‌های مختلف ایران سرمایه‌گذاری کند و، چون کشور نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی و جذب آن دارد، بنابراین این مسئله بهترین فرصت است، اما این تنها یک طرف قضیه است که نگاه می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در طرف دیگر ماجرا به واقع کشور ما دروازه‌ای می‌شود برای کالا‌های چینی و این می‌تواند برای اقتصاد ما مخاطراتی را داشته باشد، بعد هم اینکه منافع ما زمانی تامین می‌شود که در رقابت بین غرب و شرق بهترین امتیازات را دریافت کنیم، نه حال که به طور کامل به سمت شرق چرخش کرده‌ایم، معلوم است که نمی‌توانیم امتیازات و منافعی را که باید از آن‌ها بگیریم، را به دست آوریم، از سوی دیگر اگر فرض را بگیریم که بستر محیا است برای صادرات کالا با چین، ما از نظر تولیدی و صنعتی آنقدر کشش نداریم که بخواهیم از بازاری مانند چین استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: چراکه در داخل آنقدر برای تولید و صادرات موانع و مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که مانع از آن می‌شود تا صادرات به راحتی شکل بگیرد، از طرفی طی این سال‌ها ما صادرات کالای صنعتی به چین نداشته‌ایم، بلکه بیشتر در زمینه محصولات کشاورزی و خشکبار مانند پسته و کالایی نظیر فرش فعال بوده‌ایم، زمانی می‌توان از برتری صادراتی به چین حرف زد که بتوان کالای صنعتی را در مقیاس انبوه به چین صادر کرد، صادرات پسته و فرش نهایتا مجموعش بشود ۵ میلیارد دلار، اما در مقابل میزان وارداتی که از چین صورت می‌گیرد، این رقم بسیار ناچیز است، بنابراین باید گفت، این قرارداد از لحاظ اقتصادی نمی‌تواند برای کشورما مفید فایده باشد.
bato-adv
توپانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
نمی دانم چرامواضع این سایت عین موضع ترامپ ووزیرامورخارجه ی آمریکاست.
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
شایستگی ملتی که بعد از چهل سال تجربه و سابقه اجرایی افرادی مانند ظریف و روحانی هنوز انها را نشناختند و انتخاب می کنند تا مثلا دهن کجی به افرادی مانند احمدی نژاد و جلیلی کنند از چین هم کمتر است.
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
جالبه...یکی از توجیحاتی که میکنن اینه که چون احتمالا چین در آینده قدرت اول اقتصادی میشه، ÷س برای ما افتخار آفرینه که با اینجور کشوری قرارداد ببندیم...یکی نیست بگه اگر ارتباط و قرارداد با قدرت اول دنیا خوبه، چرا تو این 40 سال قدرت اول رو به کلی فراموش کردید و ارتباط با کدخدا رو ننگ و عار دونستید و نقد رو ول کردید و اینقدر ضعیف شدید که حالا باید با کدخدای احتمالی آینده ببندید؟!!!
ناشناس
Germany
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
الان کشور به هیچ عنوان با دوران قاجار قابل مقایسه نیست و دیگر چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد.
آره اگر تونستی شهرها و امتیاراتی که در قرارداد ترکمنچای از ایران گرفته شد رو پس بگیرید از برادر پوتین حرف شما درسته.
ناشناس
United States of America
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
اینکه چین است. اونکه روسیه بود تا همین الان بخاطر توافقش با امریکا و اسراییل به ایران اجازه نداده که برای نیروگاه اتمی بوشهر مراسم افتتاحیه رسمی بر گزار شود و ریاست جمهوری یا مقامات ایران ان را تو چشم دشمنان کنند! اس سیصد ناقص و بدون استفاده را هم فقط زمانی به ایران داد که برجام امضا شده بود. تازه روسیه هیچ نیاز فوری و استراتژیکی به بازارهای امریکا نداشت. ولی چین سالی 500 میلیارد دلار صادرات به امریکا دارد و اگر امریکا واقعا تحریمش کند. چین خانه خراب می شود.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۳
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
چهار صد میلیارد دلار در 25 سال سالی 15 میلیارد سرمایه گذاری میشه ایا ارزش ان را دارد که نفت را با 35درصد تخفیف بدهیم برای 25 سال و کلا چنین قرار داد های طولانی مدت کشور را دست نشانده چین نحواهد کرد و کم کم به تمام اقتصاد دست نخواهد انداخت؟
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
انهم دلار و یورو نیست قراره یوان و روپیه پاکستان و پول افغانی و مالزیایی بدهند واقعا شاهکاره این قرارداد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
مرگ بر چین فرارو اینم مثل مرگ بر آمریکاست منتشر نکنی آره....
ناشناس
Finland
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
اتفاقا اهدای کل ثروتها و ذخایر کشور برای 25 سال به چین و عملا چینی شدن اقتصاد ایران چیز خوبیه . یعنی شما بعد از این قطعه ماشین میخری چون چینیه اگر سفت ببندی عین برگ خشک خورد میشه میریزه زمین . اگر هم عین حریر آروم و با احتیاط ببندی یکروز هم واست کار نمیکنه بسکه بادوامه !!! بسکه درجه یکه !!! بسکه به قیمت کل ذخایر کشور برات تموم شده !!! سی میلیارد بار علی برکت الله
ناشناس
Germany
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
انگلیس زورش به این مردم نرفت بعد مستعمره چین بشیم؟ هیهات من الذله.
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
تاریخ قضاوت خواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
منتظر قضاوت تاریخ ماندیم که بدبخت شدیم.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
خنده دار است عده ای برای توجیح این قرار داد میگویند این پول بدون بهره است اخوی نفت را با 40 درصد تخفیف میبرند برای 25 سال شوخیه مگر چنین قراردادی استقلال کشور را هدف قرار خواهد داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
چین و کمونیسم هر جا پا گذاشت جز فلاک و بدبختی چیزی به ارمغان نیاورد
به ونزوىلا نگاه کنید که از زمان هوگو چاوز به چینی ها میدان داد و دهها قرارداد امضا کرد و امروز نتیجه اش چیه براشون؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
نظر شما رو کاملا قبول دارم و این قرارداد رو هم نتیجه سیاست های مخالفان دولت می دونم ولی مثبت ندادم چون یک قاعده دارم که خیلی مهمه: «هرجا دلواپسان فریاد می زنند معنایش این است که اتفاقی به نفع مردم در حال رخ دادن است و نان دلواپسان آجر می شود»
کاوه بوت
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
مثل دریای خزر
یک ترکامنچای دیگر
تاریخ قضاوت خواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
آره ، مخصوصا اینکه هیچ کس نیست یادش باشد در دریای خزر از همین مرز فعلی فراتر رفته باشد. اون چیزی که رو نقشه بوده فقط دلخوش کنی لنین واسه ایرانی ها و نفوذ حزب توده بوده. عملا هیچ موقع حتی قبل از قراداد ترکمنچای و گلستان و آخال، ایرانی ها نمی توانستند ۱۰ درصد از ساحل دور شوند
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
با توجه به اینکه ایران با غرب رابطه چندانی ندارد و با توجه به شرایط نامساعد داخلی چاره ای جز پذیرفتن این قرارداد نیست.مهمتر انکه ایران از شعار همیشگی خود یعنی نه شرقی نه غربی عدول خواهد کرد و در دامن شرق خواهد غلتید و تصور نمی شود وطنپرستان و ایرانیان دلسوز و ملیون بسادگی تن به این ذلت دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
حداقل این قراداد را به رفراندم بگذارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
قرارداد منتشرشده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
به شرطی اینکه شفاف منتشر شود و مناظره های آزاد باغ حضور اقتصاددان ها و جامعه شناسان و فعالین صنعتی برگزار شود .
استاد دانشگاه
Germany
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
"ر حال حاضر بسیاری از کشور‌های دیگر نظیر آمریکا با چین میلیارد‌ها دلار تبادل اقتصادی دارند، در این رابطه چین یکی از سه شریک برتر تجاری ما محسوب می‌شود، اما در مقابل برای چنین حجم تجارت با ایران یک درصد از مبادلات این کشور را شامل نمی‌شود، بنابراین این مطالبی که برخی می‌گویند کشور را به چینی‌ها فروخته‌اند، هیچ مبنا و اساسی ندارد و بسیار بی‌معنا است".

جناب استاد دانشگاه منتقدین نگفته اند چین تمام دنیا را خریده است بلکه کقته اند با این قرارداد ایران کشور را فروخته است و دقیقا درست گفته اند
ناشناس
United States of America
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
یاد اعلام کشف بزرگترین میدان نفت و گاز دریای خزر یا سردار جنگل در اوج تحریم دور اوباما افتادم که چه اندازه مقامات دولت احمدی نژاد ان را تبلیغ کردند و تا حالا هم حتی یک لیتر نفت ان استخراج نشده چون اصلا خبری نبود و فقط مسئولین می خواستند با حساب زرنگی خودشان امریکا و اروپا را به طمع بیاندازند که ایران را تحریم نکنند و خود را از بزرگترین میدان نفت و گاز خزر محروم نکنند! حالا اعلام قرارداد با چین در واقع همان اعلام کشف بزرگترین حوزه نفت و گاز دنیا در ایران است و مسئولین خیلی کاربلد اینجوری تصور می کنند امریکا و اروپا هول می شن و فوری میان با خواهش و التماس زنبیل خود را خارج از صف و جلوتر از چین مبزارند سر مغازه دولت ایران! خیر. از این خبرها نیست. فقط نشان می دهد که چه اندازه تحریم و فشار حداکثری موثر بوده و چه اندازه مسئولین و مقامات و تحلیلگران ما همچنان در رویا و توهم سیر می کنند. چین اگر می خواست کاری برای ایران کند حداقل اینجوری واردات نفتش را از ایران با وجود تخفیف رویایی ایران تقریبا به صفر نمی رساند. ان 80 هزار بشکه ای هم که وارد می کند با هماهنگی و توافق امریکا و فقط برای گرفتن اصل و بهره سرمایه گذاری شرکت نفت چین در میدان ازادگان است. مگر نه یک دلار نه به ایران می دهد و نه حتی در بانک چین به حساب ایران محبوس می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
قاجار رو روسفید میکنه
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
تا مفاد قرارداد مشخص نشود هیچ چیز نمی توان گفت. در ضمن یادمان باشد زمان شاه، مردم شاه را به سبب صادرات نفت و واردات از آمریکا خائن حساب می کردند. و مسئله این بود که آمریکا در ارسال تجهیزات اختیارات خاصی داشت. این در شرایطی بود که نفت بدون تخفیف به آمریکا صادر می شد. حالا ما باید با تخفیف بفروشیم و هر کالای درجه 5 و 6 آشغال را از آنها وارد کنیم؟ باید در این زمینه کارشناسان اقتصاد کشور نظر بدهند. شرایط باید بگونه ای باشد که استقلال کشور در معرض خطر قرار نگیرد از طرفی یادمان باشد طرف چینی هم بخاطر شیوع نمودن کرونا در شرایط نامطلوبی قرار دارد احتمال اخذ جریمه های این بیماری از چین کم نیست و اگر چین حاضر به پرداخت خسارت نشود در جهان اقتصاد تنها خواهد ماند. پس باید با در نظر گرفتن شرایط چین و دقیقاً بر اساس قیمت های جهانی حتی بیشتر از آن نفت را به این عزیزان بفروشیم چون اگر تحریمی شامل حالشان شود همان نفت را هم به آنان نخواهند فروخت و با لطمه ای که تمامی دولتها از کرونا خورده اند اگر مشخص شود این بیماری بدلیل تعلل و یا تعمد چین بوده باشد شرایط برای این کشور بسیار نامطلوب خواهد شد. پس عاقلانه تصمیم بگیرید.
asgharagha
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
جناب استاد بیگدلی! تغییر موضوع چین از تفکرات قدیمش از رفتاری که با هنگ کنگ داره میکنه مشخصه! تفکر کمونیستی تا مغز استخوان در اینها ریشه داره.. چینی ها با تغییر ظاهر و کسب درآمد از طریق مبانی سرمایه داری، دارن ریشه های کمونیست را تقویت میکنند...جزایر ما قرار نیست به آنها واگذار بشه..بلکه در محلی از قرارداد ننگینی که در حال امضاست قراره به عنوان تضمین عدم انجام تعهدات ایران به قرارداد لحاظ بشه..تا سالها محل مصرف کالاهای بنجل چینی خواهیم بود.. زیرساختهامون وابسته به استانداردهای درجه سه خواهد شد.. ونزوئلا را ببینید...ببینید روسیه و چین چه بلایی سرشون آورده اند!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
هیچی نمیخوایم,فقط جزییات قرارداد رو منتشر کنید
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
این کار رو میشه خیلی ساده تر و شسته رفته تر انجام داد واحد پولی رو بکنید یوان چین و اسم کشور هم استان آخر چین خلاص! دیگه اینقدر صغری کبری چیدن نداره هر کی هم مخالف باشه جمع کنه بره همین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
قراردادی که اینقدر شائبه در ان است بهتر است که بسته نشود. همین الان هم اجناس چینی بازار ما را گرفته و ما هم به عنوان مشتری اصلا دل خوشی از اجناس چینی نداریم ولی چاره ای نیست وقتی تنها جنس بازار چینی است.
یوسفی
Finland
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
به نام پروردگار یکتا :
با توجه به اینکه شرایط ایران از نظر اقتصادی با مشکل مواجه است و با تحرم های ظالمانه امریکا مواجه هستیم .
این قرارداد را نمی توان صددرصد منصفانه دانست .
ولی اگر مسولان دوراندیشانه فکر می کردند با توجه به اینکه دور گردون همیشه به این صورت باقی نمی ماند
وعاقبت در کوتاه مدت این تحریم ها برداشته می شود باید به منافع دراز مدت فکر کرد .
و این اندیشه می طلبد که قرارداد با چین بصورت کوتاه مدت مثلا ده ساله باشد تا منافع اقتصادی جمهوری اسلامی به خطر نیافتد و حقظ شود.
درصورت برداشته شدن تحریم ها از سوی آمریکا بسیار با شرایط بهتری می توان با کشورهای مورد اعتمادتر و
منصف تر با حفظ منافع کشورقرارداد چه کوتاه مدت و چه بلند مدت امضاء کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
بهتر است مفاد این قرارداد دقیق به اطلاع مردم شریف برسد و سپس مجلس و اقتصاد دانان و مجمع تشخیص مصلحت و عقلای کشور در یک تصمیم جمعی و کارشناسی در مورد ان نظر و رای بدهند .
اما به نظر من قراردادهای طولانی مدت به نفع یک کشور نخواهد بود و باید سابقه حضور این کشورهای قوی و قدرتمند را در کشورهای دیگر بدون تعصب و ببینیم و ببینیم که ایا نتایج خوبی در کل برای مردمان ان کشورها داشته است یا خیر ....
حالا چه اشکالی دارد که با چین قراردادهای کوتاه مدت مثل حالتی که الان هست داشته باشیم ...شاید در سالهای آتی روابط با کشورهای دیگر دنیا خوب شدو توانستیم قراردادهای بهتری با دیگر شرکتهای دنیا داشته باشیم چرا باید دست خودمان را ببندیم !!که حتما با چین تا 25 سال قرار داد ببندیم ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
مردم شریف دلت خوشه چینی ها خودشون تو مناقصه هر قیمتی بگن باید برداریم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
باید این قرارداد را بصورت شفاف و روشن برای مردم منتشر کنند .مردم خودشان بهترین کارشناس هستند اگر اینکار را نکنند وقرارداد را امضا کنند این قرارداد ارزش نخواهد داشت و درتاریخ هم از امضا کنندگان آن باعنوان خائن یاد خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
دقیقا راست میگه باید عین برجام جز به جز اون رو با مردم درمیان گذاشت و بعد دقیقا عین برجام با رای گیری از مردم اون رو به تصویب رسوند. بعد عین برجام یک قدم اونها برمیدارن و بعد ما یک قدم برمیداریم.شما هم عین برجام نقاط ضعفش رو هی به مردم بگید!!! یعنی واقعا چندش هستید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
شما کافی است نگاهی به تبت و ایالت خودمختار سین کیانگ در چین بیاندازید تا بفهمید چین چه استعمارگری است؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
چه استعمار گری است؟ شما تبت و ایالت سین کیانگ را دیدی؟ شهر هایش که حداقل تو عکس از شهر های ما پیشرفته هستند. یه تاجری را می شناختم زیاد چین می رفت. حدود ۱۰ سال قبل بهم گفت حتی قشر بررگی تبتی ها و بودایی ها طرفدار دولت مرکزی هستند چون بنابر خاطرات اجدادشان حاکمان بودایی و دالایی لاما ها بیشتر به آن ها ظلم اقتصادی در قامت دین می کرده اند و پیشرفت صنعتی هم نداشته اند. وضع بهداشتی که گویا خیلی بهتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
ناشناس 12:44
هفتاد نفر کشته در اعتراضات تبت و دست و پا زدن هنگ کنگی ها برای نرفتن زیر دست چین و جنایاتی که علیه مسلمانان ایغور میشه حتما خیلی حوبه!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
وای بر ما مردم که بازهم سکوت را پیش گرفتیم.
ناشناس
-
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
ما که سکوت نکردیم! سانسورچی فرارو خستگی ناپذیره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
اقای احمدیان در قرارداد صیادی از ابهای جنوب که چینیها برنده مطلق بودن و صیادان محلی و بومی بازنده مطلق!!بعد هم که ظریف اومد تو برنامه رشید پور جواب سربالا می داد!!اصلا چرا قرار داد 25 ساله..جز تاراج مملکت معنی دیگه ای نمیده!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
مسئولین مان می گویند چون آمریکا با این قرارداد مخالف است پس قرارداد خوبی است. عجب!!! چرا به فکر منافع ملی نیستید و معیارتان در خوب و بد فقط آمریکا شده. تاریخ برای شما و ظلمی که به ملت می کنید چه قضاوت خواهد کرد به خود بیایید. کسی در این دنیا فکر خیر و خوبی برای شما و ملت ایران ندارد.
وثوق الدوله
Turkiye
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
اینجانبان وثوق الدوله .حاج میرزا آغاسی.اتابک .ناصرالدین شاه قاجار.مظفرالدین شاه .محمدعلی شاه .احمد شاه .سیدً ضاالدین طباطبایی حمایت کامل خود را از این قرار داد اعلام مینماییم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
این قرارداد ننگین ترین قرارداد تاریخ خواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
اگر آمریکا گفت گوشت بد است نخورید
آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
حتما لازم است این قراداد را به رفراندم بگذارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
ما جنوبی در طول تاریخ با استعمار مبارزه کردیم.
انگلیس ها رو بیرون کردیم
بعد میزاریم چینی بیاد تو مملکت جلومون سگ و گربه بگیره بخوره؟؟
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
البته این دلاورمردای قشقایی جنوب بودند که انگلیسی ها را بیرون کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
لعنت به شرق و غرب. پس این استقلال کجا رفت و چی شد؟
رامین
Japan
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
مگه ما مرده ایم که بزاریم چینی بیاد داخل ایران؟
یعنی قسم میخورم هر کجا دیدمشون دست پاشونو خرد می کنیم
حالا اگه جرات دارند بیان جنوب ببین چکارشون می کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
افرین به غیرتت.اگر شرف ایرانی داشته باشیم همین درسته
ناشناس
Germany
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
ما چینی نانچیکو داریم
کونگ فو بلدیم
خوردتون میکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
چینی مگه چشه؟
آزارشون از عراقی ها که کمتره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
تو خودت اون ور آب نشستی میگی اگه جرات دارن بیان جنوب ایران ؟؟؟ خخخخخ
ناشناس
United States of America
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
موقعی که رقص برجام می کردن کجا بودید؟ فقط چین اخه؟ آمریکا عالیه
قرار بود فتح الفتوح برجام کل تحریما رو برداره دلار بشه 1000 تومان پس چی شد ؟ رگ غیرتتون موقعی که بتن می ریختن تو راکتور اراک نگرفت؟ الان چون آمریکا جونتون گفته چین اخه بده شما هم باید اینو بگید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
چینی هارامیکشیم اگربه ایران بیاین الان درایران هستنداما درملاء عام نمی آیندخوب میدانندمردم ایران ازآنهامتنفرندروسهاهم درملاء عام نمی آیندآنهاهم میدانندنفرت ایرانیان رابه روس جماعت چینیها بترسیدازخشم مردم ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
من هستم
هیچکس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
از اصلاح طلبا بر میاد
پشت گوشی یا لب تاب نشستید دارید شعر و ور میبافید
باید جایی لاف در غریبی بزنید که با شما زندگی نکرده باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
مخالفان چند دسته اند:
1. ضد انقلاب لندن نشین و آلبانی نشین و کلا خارج نشین؛
2. دنباله روهای ساده دل آنها در داخل که از خود تحلیلی ندارند؛
3. مخالفان چین نظیر گروه های نژادی پان ترک و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
پروفسورکاسب تحریم چین یا کمونیسم تو کدوم کشور سرمایه گذاری کرده که به اون کشور کوچکترین نفعی رسیده باشه..هر کشوری پا گذاشتن جز استثمار(نه استعمار)و بدبختی و غارت هیچ سودی نداشتن
شیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
موافقم
ناشناس نیستم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
توخودت آلبانی نشین نیستی؟مابااین قراردادمخالفیم ماوطن مان رانمی فروشیم .
باامریکاکنارآمدن هزارباربهترازقراردادفروش کیش وقشم به چین کمونیست است.
جانان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
نژادپرستی از حرفات میباره ،چه خبرته
اولا چرا ما باید با چین قراداد طولانی مدت ببندیم
دوما اگه میشه از شعار نه شرقی عدول کرد،چرا نباید بتونیم از شعار نه غربی عدول کنیم و با غرب ارتباط برقرار کنیم
بعدم اگه مسلمونی اگه انسانی یکم مطالعه کن ببین چینی ها چه بلایی سر مسلمانان سین کیانگ هفتاد ساله دارن میارن و ما برای اینکه چینی ها ناراحت نشن سکوت کردیم مشابه سکوتمان در برابر ظلم دولت روس به مسلمانان قفقاز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
واقعا دلم میخواد ببینم این افراد که هر نطر مخالفی را به یکی از البانی نشین و سلطنت طلب و .....نسبت میدهند چه اندبشه ای در سر دارند .....عزیز دل برادر بنده ۵۰ سالمه ودر این مملکت بدنیا امدم و کار کردم و جنگیدم و ......این حق بنده است که نطر مخالفم را با دکر دلیل در روز نامه و سایت کشورم بیان کنم و امثال شما هم نه شرعا و نه عرفا حق ندارید تهمت بزنید و انگ بچسبانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
اسم قراردادتركمنچاي و گلستان بد در رفته . اينها جز خيانت چيزي نيست.
مردم نبايد سكوت كنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
این قرارداد ها بعد از شکست در جنگ با همون کشور اتفاق افتادن، نه با خواست ایران.
اصلا قابل مقایسه نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
فقط سئوالاتی که میمونه اینه که چینی که الان بخاطر تحریم ها قادر به پرداخت پول نفت نیست و عاجز از اینکاره ، توی این 25 سال قراره چگونه به اقتصاد ایران کمک کنه؟ و اگر قراره ابن همه بهش باج بدیم چرا نباید این باج رو به آمریکا داد؟ وقتی بشه از شعار نه شرقی گذشت چرا نمی شود از بخش نه غربی هم عدول کرد؟هر چه باشه که سوابق تعاملاتی کشورهای غربی بهتر از بلوک شرقه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
نه شرقی، نه غربی، جهمهوری اسلامی . . . .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
بخشی از پول رو بصورت کالا میدن و بقیه رو با یوان چین پرداخت می کنند بنابراین خبری از دلار نیست، با یوان هم می تونیم دوباره از چین کالا وارد کنید
ناشناس
Germany
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
خداییش راست میگی چرا یه بام و دو هواست اگر نه شرقی تعطیله پس نه غربی هم میتونه باشه ضمن اینکه باید مثل هر کشور دیگری از جهان منافع ملی رو لحاظ و دنبال کرد نه مسائل دیگر رو انچه برای ایندگان این مرز و بوم خواهد ماند اقتصاد قوی و مقتدر است. همیشه اقتصاد قوی قدرت آورده و قدرت هم حاکمیت و به کرسی نشاندن خواسته ها.یه جورایی اقتصاد بر سیاست سایه داره خوبه اینو بدونیم و در عمل بکار گیریم.
سیدمصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
بسیارمتین و عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
شعار نه شرقی نه غربی شد نه غربی سگ غرب شرف داره به شرق رفتیم تو دامن کمونیسم
کوتلاس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
بروسلی حق داشت چینی رو مثل ... کتک میزد
ناشناس
Germany
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
بروسلی چینی بود و ژاپنیا رو میزد
چی میزنین شما
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
جالبه میگن هیییییچ چیز پنهانی در این قرارداد ۲۵ ساله نیست امااااااا نمی تونیم جزئیاتش رو اعلام کنیم.... وقاحت تا این حد در تاریخ آفرینش سابقه نداشته.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
ما به چین اعتماد نداریم ما مملکتو نمیفروشیم بیست و پنج سال نسل ماهی رو منقرض کردن مگه گزترششو ننوشتید چینیا حریصن قربون هند
ارشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
خودمون کم گرفتاری داشتیم ک اینم اضاف شد حالا بعله
ارشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
خودمون کم گرفتاری داشتیم ک اینم اضاف شد حالا بعله
ناشناس
United States of America
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
اینقدر علیه قاجار نگید. جد خودم شاهزاده قاجار بوده. خدا رحمتشان کنه انقدر برام گذاشتند که الان هم یک تکه کوچک زمین بفروشم می تونم صد تا سایت فرارو را بخرم تا از قاجار تعریف کنند. اتفاقا قاجار در کشورداری بسیار هم عاقل و بالغ بودند. با یکی از قدرتها می بستند هم هزینه دربار و دولت را از امتیاز چند ده ساله می گرفتند و هم صدارت و ولایت عهدی فرزندشان را تضمین می کردند. ما هر چی می کشیم از دست پهلوی بود. اگر می گذاشتند قیام مصدق السلطنه پیروز بشه ما قاجاریها دوباره رو می امدیم و باز کشور مانند دویست سال قاجار با صلح و صفا و ارامش اداره می شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
کاش انقدر پول داشتم الان بالاتر از چینی ها قیمت میدادم . بسیاز موقع خوبی است برای خرید یک کشور .
ناشناس
United States of America
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
نام جدید شهرهای ایران: چین بهار ،بندر چین .چینشهر ،ابوچاینا چیش ، چِشم ، چناوه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
کاپیتولاسیون چی بود؟
khak
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
حکیم نظامی در قرن ششم هجری چنین می سراید:

ز چینی به جز چین ابرو مخواه
ندارند پیمان مردم نگاه
سخن راست گفتند پیشینیان
که عهد و وفا نیست در چینیان
همه تنگ چشمی پسندیده اند
فراخی به چشم کسان دیده اند
اگر ترک چینی وفا داشتی
جهان زیر چین قبا داشتی نمونش همکاری اقتصادی هفتاد ساله با کره شمالی فرارو لطفا
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv