bato-adv

پاسخ‌های محسن تنابنده به حاشیه‌های «پایتخت۵»

اجازه بدهید اول به این نکته اشاره کنم که این ما بودیم که از «اوج» درخواست کردیم بودجه این سریال را متقبل شود. ما براساس نیازهای قصه در این فصل به دنبال سرمایه‌گذاری بودیم که بتواند تمام مخارج سریال را مرتفع کند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۷

اجازه بدهید اول به این نکته اشاره کنم که این ما بودیم که از «اوج» درخواست کردیم بودجه این سریال را متقبل شود. ما براساس نیازهای قصه در این فصل به دنبال سرمایه‌گذاری بودیم که بتواند تمام مخارج سریال را مرتفع کند.

در دوره‌ای که سریال‌های تلویزیون به هزار‌و‌یک دلیل کمتر نزد مخاطبان مقبول می‌افتند و چه بخواهیم و چه نه، شبکه‌های آن طرف آبی، به‌خصوص سریال‌های «جم» موفق شده‌اند از عرصه خالی این میدان به نفع خود بهره‌برداری کرده و با ساخت آثار نازل مخاطب را به سمت‌وسوی خود جلب کنند، چند سالی است سریال پایتخت در ایام نوروز توجه‌ها را به خود جلب کرده است. سیروس مقدم که شاید او را بتوان در ردیف موفق‌ترین سریال‌سازانی قلمداد کرد که رگ خواب مخاطب را می‌داند و در کارنامه‌اش آثار موفقی چون «نرگس» از دهه هفتاد تا کارهایی چون «زیر هشت»، «روزهای زندگی»، «تا ثریا»، «مسافر» و این اواخر سریال‌های طنزی چون «پایتخت» و «علی‌البدل» را ثبت کرده، به خوبی این نکته را اثبات کرده که فقط کافی است یک کارگردان با دست پر (از ساختار تا محتوا) به تلویزیون بیاید تا بتواند در وانفسای نبود سریال‌های جذاب و پرکشش، بار دیگر مخاطبان؛ حتی آن گروه از مخاطبان ماهواره‌بین را به سمت خود جلب کند.

اگرچه «پایتخت» در پنجمین فصل ساخت خود فارغ از اینکه تحسین مخاطبان را برانگیخته با انتقاداتی نیز مواجه شده است که بخشی از این انتقادات در فضای مجازی این روزها دست به دست می‌شود. ‌از این رو تلاش کرده‌ایم با محسن تنابنده طراح اصلی سریال و بازیگر نقش «نقی معمولی» به گفت‌وگو بنشینم تا از این رهگذر اگر نگوییم همه انتقادات و واکنش‌ها، بلکه بخشی از آن را واکاوی کنیم.

آنچه می‌خوانید گفت‌وگوی «فرهیختگان» با محسن تنابنده است که با همان لحن طنز‌پردازش، در بخش‌هایی، پاسخ‌های طناز و درعین‌حال کنایه‌‌آمیز داده است.

سریال «پایتخت» در پنجمین فصل خود دچار حواشی زیادی شده‌، یکی از انتقاداتی که بیشتر در فضای مجازی در مورد این سریال صورت گرفت، مطرح شدن مساله ازدواج در سنین پایین بود. پاسخ شما به‌عنوان طراح اصلی و بازیگر نقش اول این سریال به این انتقادات چیست؟

نگرش من به مساله ازدواج کودکان این‌طور است که احساس می‌کنم بالاخره باید جایی این موضوع مطرح می‌شد تا بتوان به آسیب‌شناسی آن پرداخت. این مساله روشن شود که‌چرا برخی بر این باورند ازدواج نباید در سنین پایین صورت بگیرد. ضمن اینکه معتقدم کار هنرمند رادیولوژی و سونوگرافی کردن است؛ نه تجویز. به‌هر‌حال مساله ‌ازدواج در سنین پایین یکی از معضلات اجتماعی ما به شمار می‌رود و برای من هم موضوعی حساس است.

کما‌اینکه می‌بینیم در جامعه فعلی، به‌خصوص در شهرهای دیگر با این مساله موافقند و توجیه آنان هم این است که حالا اسمی روی دختر و پسر از سنین پایین گذاشته شود تا ببینند بعد چه پیش می‌آید؛ غافل از اینکه همین رسم و رسوم مثل شیرینی خوردن و اسم روی همدیگر گذاشتن می‌تواند تبعات ناخوشایندی داشته باشد. در عین‌ حال دیدگاه من نسبت به ازدواج این است که دختر و پسر باید در شرایطی به فکر ازدواج بیفتند که عقل‌رس شده باشند و آگاهانه نسبت به این مساله مهم تصمیم‌گیری کنند؛ نه اینکه اطرافیان برای آنها تصمیم بگیرند. ضمن اینکه اگر توجه کرده باشیم می‌بینیم امروز آمار طلاق در جامعه روز به‌روز در حال افزایش است. نکته تاسف‌بار اینکه این آمار متعلق به آدم‌هایی است که آگاهانه ازدواج کرده‌اند ولی نتیجه مطلوبی از زندگی مشترک‌شان نگرفته‌اند. گذشته از اینها، مساله‌ای که درباره سوال شما می‌خواهم مطرح کنم این است که به محض اینکه یک سریال در تلویزیون ساخته می‌شود، شرایط و حواشی برای آن پیش می‌آید که تلویزیون مجبور می‌شود بخش‌های بعدی آن سریال را سانسور کند. به‌عنوان مثال، تلویزیون بعد از رویا‌رویی یک سریال با مردم به مجموعه‌ای از فیدبک‌ها می‌رسد که بر اساس این بازخوردها دچار نگرانی می‌شود و تصمیم می‌گیرد بخش‌های بعدی سریال پخش نشود. حرف من این است اینقدر دنبال آن نباشیم که سانسورمان کنند، به نظرم برخی‌ها، بیشتر از نهادها دنبال این موضوع هستند که سانسور شویم و این خوب نیست.

ما در «پایتخت» از ابتدای ساخت تا امروز با موضوعاتی مواجه هستیم که اگرچه گاهی در قالب فانتزی و اغراق شده مطرح می‌شود، ولی اغلب آنها ما‌به‌ازای بیرونی دارند و نمونه‌های حقیقی اتفاقات و کاراکترها را به وضوح در جامعه دیده‌ایم. شاید یکی از دلایلی که مخاطب تمایل دارد پنج فصل این سریال را با علاقه دنبال کند، در همین نکته باشد که آن را به ‌نوعی آینه‌ای از فضای امروز جامعه ایرانی می‌بیند. نظر شما چیست؟

درست است، هر آنچه در پایتخت می‌بینیم به نوعی ریشه در حقیقت دارد.‌ ما تلاش کر‌ده‌ایم در جریان ساخت این سریال،‌ معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی را با بیان و نوع دیگری از جنس طنز و فانتزی و به قول شما به‌مدد اغراق به مردم منعکس کنیم. حالا بماند که شرایط در جامعه امروز به گونه‌ای شده که بیان معضلات روز اجتماعی به زبان جدی هم به گوش کسی نمی‌رود و عملا می‌بینیم بسیاری از مشکلات جامعه حل نشده باقی می‌ماند. ضمن اینکه از زمان ساخت اولین فصل سریال پایتخت، بازخوردهای مردمی را نسبت به این سریال دنبال می‌کردیم.

درواقع می‌توان گفت ما پس از اقبال عمومی مردم، حاضر شده‌ایم فصل‌های بعدی این سریال را بسازیم. واقعیت این است که سریال پایتخت فارغ از وابستگی به هر جناح ساخته شده و دل در گرو توجه و مقبولیت مخاطبان دارد؛ مقبولیتی که فقط به مخاطبان درون مرزی محدود نمانده و خود من براساس سفرهایی که به کشورهای دیگر داشته‌ام می‌بینم امروز در اغلب خانه‌های ایرانیان خارج از کشور، دی‌وی‌دی‌هایی از بخش‌های مختلف این سریال به چشم می‌خورد.

مستندات دقیق اینکه اقبال عمومی نسبت به این سریال بالاست را هم می‌توان از نمایش قسمت‌های مختلف آن در شبکه‌های مجازی، به‌خصوص اینستاگرام مشاهده کرد.

سوال بعدی من درباره رویکرد تلویزیون در سال‌های اخیر است. اگر می‌بینیم پایتخت، امروز در کنار اقبال عمومی با موجی از انتقاداتی که ممکن است به هر اثر هنری وارد شود مواجه شده، تلویزیون خیلی پیش از این با هجمه گسترده‌ای از انتقادات و دل‌چرکینی‌ها از سوی هنرمندان و مخاطبان مواجه بوده است، به‌طوری که می‌دانیم بین مخاطب امروز و به‌روز جامعه و تلویزیون دیرگاهی است فاصله افتاده‌، حالا با این اوصاف «پایتخت» به‌عنوان سریالی که به قول شما فراگیر شده توانسته مقبول واقع شود. با این‌حال دیدگاه شما نسبت به سیاست‌های سریال‌سازی در تلویزیون چیست؟

آنچه مسلم است اینکه تغییر سیاست در تلویزیون و تغییر مداوم مدیران باعث شده امروز در این رسانه، سیاست واحدی وجود نداشته باشد و هنرمندان و اساسا گروه برنامه‌ساز به‌طور مشخص ندانند که هنگام ساخت یک اثر با چه موضعی در صداوسیما مواجه هستند. متاسفانه در سال‌های اخیر، قشر فوق‌العاده بی‌سواد و ازکارافتاده‌ای در بخش تخصصی و تولیدی و به‌خصوص فیلمنامه در صداوسیما، سمت مدیریتی را به‌عهده گرفته‌اند و مزیدی بر علت ناکارآمدی بیشتر این رسانه شده‌اند. این عده به دلیل نداشتن اشراف و آگاهی و دانش نمی‌توانند به تشخیص درستی در تلویزیون بپردازند. به‌خصوص در زمان مدیریت آقای سرافراز که مشاورانی را همراه خود به صداوسیما آورد. این مشاوران به معنای واقعی ضربه بزرگی به تلویزیون وارد کردند و موجب قطع ارتباطاتی شدند که می‌توانست در رونق گرفتن دوباره تلویزیون نزد مردم موثر باشد.

نکته دیگر اینکه مردم همیشه به دنبال اثر خوب هستند و دوست دارند اثر قابل دیدن تماشا کنند، دراین راستا تلاش خود هنرمندان در این سال‌ها بوده که منتج به تولید آثار کیفی شده است. در عین حال معضل دیگری دراین ارتباط وجود دارد و آن اینکه امروز هنرمندان بیش از هر شخص دیگری برای یکدیگر می‌زنند، درحالی که معتقدم اگر این گروه از هنرمندان، وقتی را که صرف تخریب هم‌صنفان خود می‌کنند روی انجام کارهای خلاقانه بگذارند به نتیجه بهتری می‌رسند. حرکت برخی هنرمندان مانند تقلب سارا و نیکا در قسمتی از سریال پایتخت است، در حالی که به قول مادرشان در این سریال، اگر این دو دختر، این حجم از وقتی را که برای نوشتن تقلب گذاشته بودند، به مطالعه و حفظ کردن آن درس می‌پرداختند به مراتب می‌توانست برای‌شان مفید‌تر واقع شود.

از این بحث که بگذریم، یکی‌دیگر از نقدهایی که این روزها در فضای مجازی متوجه سریال پایتخت شده و توجه برخی را به خود جلب کرده، حضور نگین میرزایی کارمند شبکه جم در این سریال است و اینکه گفته می‌شود او زمانی منشی سعید کریمیان، موسس شبکه جم نیز بوده، پاسخ شما به این مساله چیست؟

وقتی ما فیلمبرداری بخش‌های سریال در ترکیه را شروع کردیم و به ترکیه رفتیم، به دنبال یک مشاور ایرانی بودیم. قرار شد شخصی باشد که براساس شناختی که دارد بتواند تعدادی از هنروران را بیاورد. می‌خواهم بگویم ما اصلا شناختی نسبت به پیشینه کاری این خانم نداشتیم و نمی‌دانستیم در شبکه جم کار می‌کرده است. حالا بماند که دراین بین یکی از کارمندان شبکه جم که زمانی در صداوسیما کار می‌کرده و حالا در جم فعالیت می‌کند، شیطنت کرد و با مطرح کردن این مساله تلاش کرد حواشی بیشتری به وجود بیاورد. در ضمن این خانم بازیگر، صدام حسین نبوده که خیلی قیافه‌اش آشنا باشد و ما او را بشناسیم تا از او در سریال استفاده نکنیم. مهم‌تر اینکه ما قسمت‌هایی که این خانم در آن حضور داشته را یک ماه قبل‌تر برای بازبینی به صداوسیما فرستاده‌ایم، بنابراین اگر مشکلی داشت آنها هم دیده بودند و اعلام می‌کردند، پس همانقدر که آنها متوجه پیشینه کاری این خانم نشدند ما هم نشده بودیم.

به نظر شما بروز این مساله می‌تواند موجب بازخواست صداوسیما از عوامل سریال شود؟

نه، چراکه ما تلاش کرده‌ایم کار بامعدل به تلویزیون ارائه بدهیم تا مخاطبان به سمت سریال‌های شبکه جم نروند، بنابراین دست‌اندرکاران صداوسیما باید خیلی بهتر از ما این مساله را بدانند که بروز این مساله تعمدی نبوده است.

امسال در پنجمین فصل سریال پایتخت، سازمان فرهنگی هنری «اوج» اسپانسر و به نوعی سرمایه‌گذار این سریال بوده است، این مساله هم باعث بروز واکنش‌های متفاوتی شده است، ولی فارغ از تمام آنها یک سوال پیش می‌آید و آن اینکه معمولا این‌طور بوده که اگر ارگانی بودجه تولید یک اثر هنری را قبول کند تمایل دارد درونمایه آن اثر مطابق سلایق آن ارگان باشد، آیا درباره این فصل از پایتخت و اوج این اتفاق افتاد؟

اجازه بدهید اول به این نکته اشاره کنم که این ما بودیم که از «اوج» درخواست کردیم بودجه این سریال را متقبل شود. ما براساس نیازهای قصه در این فصل به دنبال سرمایه‌گذاری بودیم که بتواند تمام مخارج سریال را مرتفع کند.

واضح است که اگر کسی سبزی بخواهد به طلافروشی نمی‌رود، ما دراین فصل از داستان پایتخت به ادوات مفصلی احتیاج داشتیم و با تلویزیونی مواجه بودیم که با بودجه‌ای که در اختیار دارد حتی نمی‌تواند دو تفنگ ترقه‌ای برای این سریال فراهم کند. طبیعی بود در چنین شرایطی به دنبال اسپانسری باشیم که توان مهیا کردن تمام این امکانات را برای ما داشته باشد. درعین‌حال در پاسخ به سوال شما باید بگویم خود من از روز‌ اول شرط کردم که تحت هیچ شرایطی، سازمان اوج نباید دخل و تصرفی در سریال داشته باشد. ما از ابتدای ساخت سریال پایتخت به کلیتی دست یافته بودیم و براین اساس پیش می‌رفتیم. شرط من این بود که هر نهادی که تخصیص بودجه برای سریال را به‌عهده می‌گیرد نباید در کلیت و اساسا روند و جزئیات سریال مداخله کند. ضمن اینکه این فصل ‌از سریال پایتخت به نوعی خط‌شکن‌تر از سایر فصل‌هاست، طبعا اگر سازمانی مثل اوج می‌خواست به مداخله محتوایی دراین ارتباط بپردازد شاهد چنین خط‌شکنی‌هایی نبودیم.

بازهم ناچارم یکی‌دیگر از حواشی‌ای که برای سریال به وجود آمده را با شما درمیان بگذارم و آن اینکه برخی براین باورند سازندگان سریال به نوعی در تبلیغ جاذبه‌های توریستی ترکیه نقش زیادی داشته‌اند؟

می‌دانید ماجرا از چه قرار بود، رجب طیب اردوغان پولی را قبل از ساخت این فصل از سریال به من داد و از من خواهش کرد جاذبه‌های توریستی ترکیه را معرفی کنم، او به من گفت خواهشا مملکت ما را به ایران و جهان بشناسان چون داریم بیچاره می‌شویم!! واقعا از دوستانی که چنین بحث‌هایی را نسبت به سریال مطرح می‌کنند خواهش می‌کنم واقع‌بینانه نگاه کنند و این مساله را بپذیرند که ترکیه به دلیل ویژگی‌های جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی احتیاجی به این کارها ندارد. مساله این است که ما اینقدر بدبخت هستیم که نمی‌توانیم زیبایی‌های کشورمان را نشان بدهیم. کما اینکه حین فیلمبرداری برخی می‌گفتند لوکیشن‌ها متعلق به نوشهر است نه ترکیه.

به‌هرحال آنچه مسلم است این که همه گروه و عوامل سازنده پایتخت، تمام تلاش خود را کردند تا اثری متفاوت با آنچه تا امروز در تلویزیون نشان داده شده را به تصویر بکشند. ما تلاش کرده‌ایم به مردم احترام بگذاریم و ساخت سریالی که مقبول آنها بوده و دراین سال‌ها آن را پیگیری کرده‌اند را ادامه دهیم.

صرف‌نظر از حواشی و انتقاداتی که غالبا در فضای مجازی دست به‌دست شده و حتما به گوش همه شما هم رسیده آیا حین ساخت این سریال با مشکل جدی مواجه شدید؟

نه، خوشبختانه گروه به‌رغم اینکه با پروژه سنگین و عظیمی به لحاظ قصه و جنس کار مواجه بود ولی خوب پیش رفت. می‌توانم بگویم برآیند عملکرد ما در پایتخت5 برای خودمان و براساس آمارها و شواهد برای مخاطبان تلویزیون راضی‌کننده و مطلوب بوده است. ما تمام تلاش خود را کردیم تا این سریال نزد مخاطبان مقبول بیفتد. اطمینان دارم هر کاری کامل نیست و نقیصه‌هایی در آن وجود دارد، ما تلاش کرده‌ایم اگر خدا عمری بدهد کار کم‌عیبی ارائه کنیم.

bato-adv
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
کاش مثل پایتخت سه و چهار بود , نه تیر و ترقه ای میخواست نه خرجی , همون سادگی و طنز سریال خیلی خوب بود الان تابلوئه که دارن توش آب میگیرن و سلایق سیاسی یه عده رو توش پیاده میکنن
مجید کردلو
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
سریال پایتخت۵ یک سریال پربیننده بود جا داره از بازیگران این سریال تشکرکنم. خصوصا از همشهری عزیزمان جناب آقای بهرام افشاری که سرفرازانه دراین سریال ایفای نقش کرد تشکرکنم .
باتشکرفراوان.
مجیدکردلو از همدان
۱۳۹۶/۱/۱۵
سیاوش
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
ای کاش سریال دنبال همون شوخی ها وروابط اجتماعی وخانواده گی وشوخی ها وکرکری های ارسطو ،رحمت ونقی پیش میرفت البته از بهتاش هم نباید غافل شد.
ناشناس
United States of America
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
به نظرم سریال قوی نیست سلیقه مردم تنزل کرده و سریال سفارشی که ته ان به داعش وصل بشه به نظرم سریال اشغالی باید باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
تو سریال های خارجی ۵ دقیقه سریال تو ۱۰ تا لوکیشن خلاصه میشه بعد اینا دیشب یک قسمت ۴۵ دقیقه ای رو فقط گذاشته بودن رو شناخت یه خانم خارجی و گشتن تو محیط اطراف برای پیدا کردن خوراک و پوشاک ....
گند زدن بنظرم تو این نسخه ، هر شب که میگذره هیچ چیزی هیجان انگیز تر نداره
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۵
ناشناس
Germany
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
به عنوان یک شهروند ایرانی و شمالی از اقای تنابنده و همکارانشون بابت بازی و ساخت این سریال زیبا سپاسگذارم .
این سریال چالش خوبی هست برای جنبه داشتن و شوخی کردن و نشون دادن کاستی ها . این سریال تمرین خوبیه برای بزرگتر شدن و باجنبه بودن که همه ی ما ایرانی هستیم و مهم نیست که سریال در کجا و کدوم نقطه از مملکتون اتفاق مبفته و نباید بهمون بر بخوره. ما مردم میتونیم پرسش , پذیرش , شوخی , نقد رو یک جورایی با این سریال بیازماییم و در مرحله بعد خواهان تغییر در جامعه و نظام و مسوولین بشیم.
ناشناس
France
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
درود بر شما. عالی گفتید .100 در 100 موافقم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
اونوقت اون جمله معروف که صدای و سیمای ما باید دانشگاه باشه رو چیکار کنیم؟ توی دانشگاه که خنده و دلقک بازی یاد نمیدن.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
کی همچین حرفی زده مه خنده و دلقک بازی نباید باشه ؟؟؟؟
من یه بچه خردسال دارم تو خونه به خدا از وقتی فیتیله تعطیل شده همش گریه میکنه . پس چکار کنن اینا ؟؟ موبایل بدیم دستشون ؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
بیگ لایک
ساسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
آنچه عیان است چه حاجت به بیان است؛ دخل و تصرف محتوایی!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کلا سریال براساس اسپانسر داره پیش میره، یعنی داعش و سمت و سوهای سیاسی.
ناشناس
United States of America
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
قسمت های آخر سریال که باورپذیر هم نیستند به دستور سازمان فرهنگی نظامی اوج به سریال افزوده شده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
كاري كه دشمنان ايران در طي جند قرن نتوانستند در ايجاد تفرقه ، دودستگي ، تمسخر لهجه ها و گويش ها موفق شوند صدا و سيماي ما با كمك نهاد هاي خاص به خوبي از اين وظيفه خطير بر آمدند ودر ايجاد شكاف عميق فرهنگي و شخصيتي اقوام ايراني نقش بسزائي داشته اند در اين سريال فرهنگ و گويش مازندراني به شدت از سوي عوامل اين سريال موهوم و مزخرف مورد تاخت و تاز قرار گرفت و نان خوردن نا هنرمندان اين سريال با هر قيمتي خودش جاي سوال دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
برو بابا. بی جنبه
طاها
United States of America
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
در صورتیکه بقیه اقوام هم جنبه داشته باشند ایشون اشتباه میگه ، اما وقتی کوچکترین شوخی با لهجه فلان قوم میشه ، بصورت فله ای به خیابان هجوم میارند و اعتراض میکنند ؛ باید به شمالیها هم حق داد که دوست نداشته باشند مورد شوخی یا تمسخر قرار بگیرند .
اگر همه اقوان با جنبه باشند ایرادی نداره اما اینکه یسری خط قرمز باشند یسری نباشند درست نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
این سریال ب سمت مسائل سیاسی میرود در یک داستان طنز مسئله داعش جایی ندارد.نوع نگرش سیاستمداران است که از هر موقعیتی برای توجیه رفتار خود استفاده میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
خیلی هم سریال خوبیه... همه هم پیگیر سریال هستتد. آقای تنابنده واقعا کارتون جای تشکر داره... به این حرفا توجه نکن و به کار ت ادامه بده. خدا دلت رو شاد کنه که دلمونو شاد میکنی و با همه درد هایی که داریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
فعلا که سیروس و محسن شلنگ اب دست گرفتن تا میتونن اب قاطی فیلم میکنن
ناشناس
Canada
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
کاملا موافقم. سری های قبلی واقعا جذاب و گیرا بود. ولی این سری فقط فیلم از در و دیوار و کلی کش دادن... کل 13 قسمت رو میشد تو 4 قسمت جمع کرد. آب بستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
دقیقاً
دفاع کورکورانه از اشتباهات باعث بدبختی ما بوده تا امروز!
سریال پایتخت در فصلهای گذشته خوب بود, در این فصل فارغ از محتوای داستان و حاشیه های آن , کاملا به شعور و وقت مخاطب توهین شده , اینقدر که بیخودی دارن کشش میدن!
واقعا عرضه با طراوت نگه داشت یک کار خوب رو نداریم , حتما باید همه چیز خوب شروع و "گند" تموم بشه!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
برو بابا توهم وقت گير آوردى با اين حرفاى مسخرت
خيلى بى جنبه ايد فقط همين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
بد کاری کردید که پای اوج را به سریال باز کردید. ما به خاطر ترقه بازی های هنرمندانه و این جور مسایل پای رسیال شما نمی نشستیم. بلکه سادگی کارکترها و بازی کردن در همان بستر واقعی جامعه با چاشنی طنز برامون جالبه. دلیلی نداره یک سریال طنز خانوادگی چنان لوکیشن هایی داشته باشه که نیاز فیلم جنگی است
رضا
United Arab Emirates
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
چرت و پرت نگین. ما و قبله تون غربی ها مدام دارین تلاش میکنین جوونهارو از ازدواج دور و به فحشا نزدیک کنین. کارتون های غربی و مدارس اونها رو ببینین. اگه دختر بخواد از 12 سالگی رابطه جنسی رو شروع کنه میگین خوبه ولی اگه 15 سالگی ازدواج کنه وا اسلاما سر میدین. خاک بر سر هرچی بی ناموس و غرب پرسته
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
پایتخت 5 یه کار هدر شده است. نمیشه اسیر داعش شد و همچنان بار طنز کار رو حفظ کرد و با داعش شوخی کرد! نمیشه گرفتار داعش شد و اعضای داعش با دخترا و زن ها کاری نداشته باشند! پایتخت 5 یه کار بیش از حد فانتزی و تخیلیه و جنبه تبلیغاتی داره. البته به خودی خود نه فانتزی بده و نه تبلیغات، اما مناسب حال و هوا و ساختار یک سریال طنز نیست.
تو این کار واقعا به شعور مخاطب توهین شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
از سریال پایتخت ممنونم که خیلی تابوها رو شکست و این میسّر نبود اگر صدا و سیما و وزارت ارشاد و تمام قوای سه سگانه رضایت به تغییر نداشتن ...
نویدِ تغییر رو همینجوری به گوش مردُم میرسونن، چون چاره ای جز تغییر نیست!
توی هر روستای دورافتاده ای هم هر شب همه پای تلویزیون دارن سریال پایتختو میبینن و میخوام بدونید چه حجم گسترده ای از مردُم رو به فکر فرو میبرن و با حقایق شهرهای بزرگ آشنا میکنن
این طنز فقط برای خندیدن نیست!
۱)نشون دادن ساز برادرای دوقلو در صدا و سیما که خودش انقلابیه
۲)وقتی نقی راجع به خالکوبی بهتاش حرف زد، بهتاش گفت دست خودمه، پوست خودمه، جسم خودمه (چیزی که هنوز گشت ارشاد به خاطرش مردمُ دستگیر میکنه)
۳)وقتی رسیدن ترکیه با حجاب و بی حجاب رو کنار هم نشون دادن و آموزش میدن بدون هیچ مشکلی پوششهای مختلف کنار همن و اینجوری کشور توریستی هم میشه، یعنی میشه از ایران یه ترکیه ساخت
۴)مردهای با شلوارک نشون میده.
۵)تعصبهای بیجای نقی نسبت به ازدواج خواهرش و میگه زنهای بیوه حق زندگی بدون قضاوت دارن.
۶)واژه ی جاست فرند رو میشنوید! صدا و سیما و جاست فرند! جلل الخالق! یعنی بلخره درک کردن میشه دوست بود و ازدواج نکرد؟
۷)ارسطو قاچاق لباس میکنه و در سال "حمایت از کالای ایرانی" میگه، تولید داخل هم مارک خارجی میزنه برای فروش و بی اعتمادی مردم رو به کالای داخلی خیلی واضح بیان میکنه همینطور کار تولیدکننده ها با مارک خارجی رو، درسته که همه ما میدونیم ولی هیچ وقت تلویزیون اعتراف نمیکرد!
۸)آهنگ تُرکی با صدای زن توی هتل اقامتیشون برای چند ثانیه پخش شد.
۹)به کار بردن کلمات انگلیسی، استفاده از یه زبان بین المللی، یعنی ضرورت یادگیری انگلیسی برای همه، شاید به نظر شما بدیهی بیاد ولی به این فکر کنید که همه شهرا و روستاهای کوچیک و بزرگ دارن اینُ میبینن و حتا ممکنه چالش بزرگی در خانواده ها ایجاد کنه، مثل جوانی که بخواد خالکوبی کنه یا موهاشو رنگ کنه، یا زن بیوه ای که بخواد ازدواج کنه ...
و مهمتر اینکه این یعنی تغییر! یعنی فراهم شدن بستر تغییر! یعنی آماده کردن ذهن اکثریت برای تغییر!
بدون انقلاب، بدون خونریزی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
کاملا موافقم حق مطلب اداشد.
اردشیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
به عنوان یک ایرانی متاسفم که به دستور و تهدید ترکیه و برای جبران پویش(کمپین) نه به سفر ترکیه که دو سه سال پیش راه افتاده بود باید این سریال تحقیر آمیز و تبلیغات کننده رایکان برای ترکیه را تماشا کنیم.
ابراهیم تاتلیس چرا یکدفعه حلال شد؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
طاها
United States of America
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
اوج از جیب پدرش هزینه سریال رو میده یا از جیب مادرش ؟
اینا پول و بودجه های بیت الماله . پول مردم فقیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
آقای تنابنده و مقدم با این اشتباه و اسپانسری که انتخاب کردند پرونده پایتخت را برای همیشه بستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
سریال بسیار بد و بیمزه اشاعه گر لمپنیسم که طرفداران بی فرهنگ و کوته بینی دارد. نازل ترین نوع طنز را همین سریال دارد. حیف علیرضا خمسه با آن کارهای قدیمی خوبش.
ف ف
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
من اهل بابل و ساکن تهرانم در یک بیمارستان دولتی کار میکنم ، علاقه عجیبی به این سریال در مردم وجود دارد ؛
هیج کسی هم تا حالا به دید تنسخر به این سریال نگاه نکرده ؛

نقی نقش یک مرد شریف نقاط مزکزی مازندران (قائمشهر و سوادکوه ) را به خوبی اجرا کرده ، یک خانواده ی ساده و با حوادث معمولی روزمره و گاهی شیرین و پرخطر
تا حالا فکر کنم این اولین باریه که یک سریال به زندگی مردم مازندران پرداخته
درضمن بنده پنج سال در منطقهی سوادکوه کار کردم مردمانش بواقع بی شیله پیله و مهربانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
شما خیلی اشتباه فرمودید بچه مازندرانی و اومدی تهران!هم خودت رو و هم ما تهرانیها رو از یک زندگی آروم و پاک و سالم محروم کردی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
سریال خوبی است ولی اخیرا نویسندگان و کارگردان با مسائل بیخودی که برای پنجعلی (که نقشش معلوم نیست و خیلی بی مزه است) و همچنین بحث داعش فکر کنم حسابی آب بسته و کاملا در جهت اهداف خاص تندرو قدم بر می دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
همهاش شر و ور...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
اشکال اساسی پایتخت5 سفارشی بودن محتوا و تبدیل یک سریال طنز اجتماعی به شب نامه سیاسی است
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv