bato-adv
کد خبر: ۲۲۸۸۹۳

مناظره داغ رسایی و زیباکلام درباره تفاهم لوزان

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۴
مناظره صادق زیبا کلام عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و حمید رسایی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در خانه ملت، با موضوع "بیانیه هسته‌ای لوزان و روند مذاکرات" و با حضور جمعی از دانشجویان و اصحاب رسانه‌  در آمفی‌تئاتر باشگاه خبرنگاران برگزار شد.

در ابتدای این مناظره زیبا کلام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از نشست لوزان و ماحصل اتفاقاتی که تاکنون صورت گرفته چیست اظهار داشت: به اعتقاد بنده در خصوص توافق لوزان و کل بحث هسته‌ای دو رویکرد می‌توان داشت البته هنوز در ارتباط با اسم حقوقی این توافق اجماعی وجود ندارد و برخی به آن توافق، تفاهم و بیانیه می‌گویند.

نشست لوزان نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود
وی ادامه داد: نشست لوزان منتهی به موافقت‌نامه و تفاهم اولیه‌ای شده که پس از قریب به 19 ماه مذاکرات و پیگیری بین ایران و مشخصا آمریکا، به نتیجه رسیده است و به اعتقاد من مهمتر از ورود به جزییات آن از چند جهت کلی، این توافق یک نقطه عطف تاریخی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: علت این که پس از 10 یا 30 سال دیگر این توافق نقطه عطفی در تاریخ نام خواهد گرفت این است که از 22 بهمن 1357 تا فروردین 1394 بین روابط دو کشور بغض، کینه و عداوت و دشمنی مطرح بوده است.

این فعال اصلاح‌طلب ادامه داد: ما معتقدیم که آمریکایی‌ها مقصرند و مقصر خواهند بود، اما نکته مهم این است که نگاه هر دو طرف در گذشته مبنی بر عدم اعتماد بود به طوری که مطلقا نمی‌توانستند به یکدیگر اعتماد کنند و برای اولین بار است که بخشی از حاکمیت دو طرف می‌گویند بگذارید ببینیم آیا می‌شود به قول و قرارهای یکدیگر اعتماد کنیم یا خیر.

زیبا کلام اظهار داشت: نه این که بگوییم دو طرف به هم اعتماد کرده‌اند اما حداقل می‌توان گفت که در قوای مجریه هر دو کشور این دیدگاه وجود دارد که بگذارید ببینیم که آیا می‌توان جور دیگری به یکدیگر نگاه کرد و به گفتمان پرداخت که این خود تحول و اتفاق مهمی است.

وی افزود: در هر دو طرف جریانات سیاسی وجود دارند که معتقدند که این دیدگاه اشتباه است و اصلا نمی‌شود به قول و قرارها و تعهدات آمریکا و یا ایران اعتماد کرد. اما اقلیتی که در ایران و آمریکا وجود دارند، معتقدند که باید جور دیگری به مسئله نگاه کرد.

عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: علی القاعده این نهال کاشته شده و امیدواریم که پا بگیرد و به اعتقاد من به دلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی، فکری و منطقه‌ای این احتمال وجود دارد؛ اما به جز ذات حضرت باری تعالی هیچ کس نمی‌تواند یقینا بگوید که این نهال پا خواهد گرفت یا خیر.

اگر فشار افکار عمومی نبود افراطیون 72 ساعته این نهال را از ریشه می‌کندند
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: یقینا هم در ایران و هم در غرب کسانی هستند که در تلاشند تا نگذارند این نهال که با مصیبت و اعتقاد زیاد کاشته شده پا بگیرد البته آن‌ها انگیزه‌هایی دارند که به آن اشاره خواهم کرد.

زیبا کلام افزود: اگر به صحبت‌های اوباما دقت کنید می‌بینید که با فشار زیادی این نهال را می‌کاشتند و چنانچه در داخل استقبال و فشار افکار عمومی وجود نداشت، این‌ نهال را ظرف همین 72 ساعت از ریشه می‌کندند.

وی با بیان این که برای ریشه‌کن کردن این نهال دو مشکل وجود دارد گفت: از آنجایی که مقام معظم رهبری نه نفیا و نه اثباتا چیزی در مورد این مسئله بیان نکرده‌اند و از طرفی دیگر کاشته شدن این نهال با استقبال گسترده مردم و اقشار تحصیل کرده جامعه مواجه شده ریشه کن کردن این نهال برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: من فکر می‌کنم چنانچه اشاره‌ای از سوی مقام معظم رهبری ببینند با بلدوزر سراغ کندن این نهال می‌روند ولو این که 72 میلیون هم بگویند که نمی‌خواهند این نهال کنده شود.
در ادامه مناظره حجت الاسلام رسایی اظهار داشت: بنده در ابتدا تبریک دوجانبه‌ای بابت سال جدید که سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامیده شده، از سوی خودم و زیباکلام عرض می‌کنم و برای شما آرزوی موفقیت دارم.  
 
عضو هیئت رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در ادامه تصریح کرد: برای اینکه از وقت استفاده کنم، باید بگویم زیباکلام در چارچوب سوال پرسیده شده جوابی نداد و مانند همیشه یک کلیاتی را بیان کرد و کلیات مشخصی که من می‌توانم بگویم وی در دور بعد چه خواهد گفت.  
 
نماینده مردم تهران افزود: من نمی‌دانم زیباکلام متن موضوع مذاکره را خوانده یا خیر، وی گفت که نمی‌دانیم این بیانیه را باید توافقنامه، توافق و یا تفاهم بنامیم و معتقد است که مهم دانست این موضوع است که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنیم.  
 
رسایی بیان داشت: ما می‌گوییم این یک توافقنامه است و بنده شمردم که زیباکلام در ۱۰ دقیقه ۲۴ بار کلمه توافق را استفاده کرد، زیرا بنده خدا چیز دیگری نمی‌تواند بگوید، چون این یک توافق است، توافق یعنی همین که دو طرف تعهداتی را به یکدیگر داده‌اند تا در تیرماه هرچه می‌خواهند ببندند براساس این باشد.  
 
وی اضافه کرد: سوال مجری مناظره این بود که نسبت توافقنامه سوئیس که -البته لوزان هم نباید بگوییم، زیرا به ظریف بر می‌خورد، ظریف در تلویزیون اعلام کرده که بگویید سوئیس- با کلمه برد_برد چیست؟ اولا همین واژه محل اشتباه است، زیرا امروز رسانه‌های مدافع دولت می‌گویند از این لفظ استفاده نکنید، زیرا با واقعیت تطبیق نمی‌کند.  

 غربی‌ها با بردن هسته‌ای و بازی «برد_برد» را معنا کردند
 حجت الاسلام رسایی در ادامه افزود: قرار است در این اتفاق ما یکسری کار‌ها را انجام دهیم که کاملا مشخص است و قرار است یکسری از کار‌ها را آن‌ها انجام دهند که مبهم است، ما اسم این را می‌گذاریم برد_برد؟!
 
عضو هیئت رئیس کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: چگونه می‌گوییم که این یک برد_ برد است، چون آن‌ها هسته‌ای ما را بردند؛ این یک برد و همچنین بازی را هم بردند که می‌شود برد دوم و شد برد_برد و نسبت توافق سوئیس با برد_برد این است که هسته‌ای را بردند و بازی را هم بردند.
نماینده مردم تهران اظهار داشت: اینکه توافقنامه سوئیس از نقاط عطف تاریخ ما خواهد شد، هنوز خود آقایان هم می‌گویند چیزی مشخص نیست، زیرا وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه تلویزیونی «نگاه یک» اعلام کرد که هنوز چیزی مشخص نیست و ظریف در این برنامه تحت فشار بود، اگر افکار عمومی با ظریف است، پس چرا وی در این برنامه تحت فشار بود؟ پس چرا اضطراب داشت؟ چرا در برابر سوال مجری نتوانست خوب دفاع کند؟  
 
رئیس کمیته مبارزه با مفاسد اداری مجلس بیان داشت: ما یک ۲۰ درصد این طرف داریم، یک ۲۰ درصد هم آنطرف داریم، این دوتا ۲۰ درصد می‌دانند که چه اتفاقی افتاده است، یک ۶۰ درصد هم داریم که توده‌های عمومی جامعه هستند که نگاه می‌کنند رئیس جمهور و ظریف چه می‌گویند این یک پیروزی بزرگ است، اما از آن طرف واقعیت‌ها را نگاه می‌کنند، می‌بینند که یکسال و نیم پیش هم آن‌ها اعلام می‌کردند در ژنو هم یک پیروزی بزرگ اتفاق افتاد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم مارش پیروزی زد، اما دیدند بعد هیچ اتفاقی نیفتاد و وضع هم بد‌تر شد، پس اکنون از ریسمان سیاه و سفید هم می‌ترسند.  
 
وی تصریح کرد: افکار عمومی نظاره گر است و نگاه می‌کند که چه اتفاقی افتاده است، بعد می‌بینند صدا و سیما سخنان روحانی و ظریف را نشان می‌دهد و بعد از آن اوباما خلاف آن را اعلام کرده، اگر مردم بیسواد هم باشند، لبوفروش هم باشند، راننده تاکسی هم باشند که به قول شما‌ها؛ حق ندارند در مورد مذاکرات فکر کنند، با خودشان می‌گویند پس وی باید بپذیرد. شما رفته‌اید با کسی مذاکره کرده‌اید که باید وی بپذیرد، وقتی هنوز از دهان شما حرف در نیامده می‌گوید من قبول ندارم، پس برد_برد یعنی چه؟  
 
وقتی ندارید! چرا ظرفیت را از بین می‌برید؟
عضو هیئت رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در ادامه تصریح کرد: پس برد_برد این نیست، البته این اتفاق از نقاط عطف و به یادماندنی خواهد شد، همانطور که ترکمانچای وقتی بسته شد، در زمان خودش با پیروزی بزرگ به مردم زمان خودش غالب شد، اما در آن زمان رسانه‌ها به این شکل نبود و مقامات با حاکمیت همراه بودند، ولی اکنون این اتفاق نخواهد افتاد.  
 
نماینده مردم تهران گفت: دولت خوشبین است و می‌گوید بگذار ببینیم چه خواهد شد که در این سخن با زیباکلام موافق هستم، اما فرق ما این است که چرا ظرفیت را از بین می‌برید؟ دو سال از شروع دولت یازدهم گذشته است و همه می‌دانند دو سال وقتی تمام شد یعنی تمام و دیگر وقتی ندارید، در سیستم اداری ما یک نامه اداری زمانی که بخواهد از طبقه اول به طبقه سوم برسد، دوماه طول می‌کشد و دولت در این دو سال که گذشته هیچ کاری نکرده است.  
 
رسایی بیان داشت: هاشمی رفسنجانی صراحتا می‌گوید؛ مهم‌ترین کار این دولت مذاکره است و بعد ادعا می‌زند که چون این‌ها می‌دانند می‌خواهند جلوی مذاکرات را بگیرند، اما ما می‌گوییم چرا تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد گذاشته‌اید، حتی دیروز در مجلس هم گفتم که طرف مقابل فهمیده تیم مذاکره کننده ما به مذاکره معتاد شده، برای همین هم می‌خواهد هرچیزی را تحمیل کند و ما می‌گوییم چرا دارید به آن‌ها اعتماد می‌کنید؟  
 
وی در ادامه افزود: ما می‌گوییم حداقل بعد از انقلاب این موضوع را تجربه کرده‌ایم، در بیانیه الجزایر ما با آمریکایی‌ها نشستیم اما آن‌ها به کدام وعده خود عمل کرده‌اند، در توافقنامه سعدآباد سال ۸۲ تا۸۴ آن‌ها به کدامیک از وعده‌های خود به روحانی که رئیس گروه مذاکره کننده در آن زمان بود عمل کردند که بعد از آن هم مقام معظم رهبری فرمودند؛‌‌ همان دولتی که پلمپ کرده،‌‌ همان دولت هم باز کند. در سال ۸۴ و در دولت خاتمی پلمپ‌ها باز شد و بعد توانستیم پیشرفت کنیم، اما باز دولت روحانی آمد و جلوی پیشرفت را گرفت و دوباره می‌گوید ببینیم چه می‌شود.  
 
28 امتیاز دادیم و 8 امتیاز گرفتیم
رسایی در ادامه افزود: در همین یکسال و نیم پیش ۲۸ امتیاز دادیم و ۸ امتیاز گرفتیم، اما این داده‌ها و ستانده‌ها از لحاظ تعداد و کیفیت قابل قیاس نیستند.  
 
نماینده مردم تهران گفت: اکنون این ۶۰ درصد را مردم هم فهمیده‌اند، حرف من این است، زیرا ظریف هم در تلویزیون و مجلس اعلام کرده که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و توافقی نکرده‌ایم، فقط یک بیانیه خوانده‌ایم، خب ما می‌گوییم چرا مارش پیروزی می‌زنید؟ اکنون که مارش پیروزی زده‌اید، بورس بالا رفته، وقتی بورس هم بالا برود بعضی‌ها هم فکر می‌کنند همه چیز درست شده، اما کمتر از یکماه این ۶۰ درصدی که بین دوتا ۲۰ درصد قرار گرفته‌اند متوجه می‌شوند و یقین پیدا می‌کنند که چیزی نبوده، پس مجددا بورس سقوط می‌کند.  
 
نماینده مردم تهران بیان داشت: این موضوع مانند این است که ما داریم با طرف مقابل می‌جنگیم بعد فرماندهان ما یک عملیاتی را طراحی می‌کنند و برآورد هم می‌کنند که اگر از این راه هم حمله کنیم، این تعداد از آن‌ها را می‌کشیم، اما وقتی همه نقشه‌ها را کشیدیم، بعد به صدا و سیما اعلام می‌کنیم که مارش بزن که ما پیروز شده‌ایم.  
 
وی در ادامه افزود: اگر حرف خود شما هم درست باشد، حداقل کاری انجام دهید و بعد مارش پیروزی بزنید و اتفاقا ما می‌گوییم نه تنها شما پیروز نشده‌اید، بلکه این عملیات را توضیح دادید در همین خیال خودتان هم شکست خوردید.  
 
رسایی اظهار داشت: مهم‌ترین بحث تحریم هاست که اکنون زیباکلام می‌گوید شما خود کاسب تحریم هستید، شما با تحریم زنده‌اید، شما غرب ستیز هستید، زیرا قبلا وی یک نامه‌ای را با این مضامین برای بنده فرستاده، البته یک موضوعی را یادشان رفته بگویند که هسته‌ای چیز بدرد نخوری است.

وی گفت: ما معتقدیم مهمترین بحث تحریم است، تحریم که سرجایش است، در همین توافق نامه سوئیس نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده، بلکه به توافق ژنو عقب‌نشینی کرده‌ایم، خود ژنو شکست بود؛ اما این را نمی‌گویم که هیچ فایده‌ای نداشت؛ بله در ژنو 5 درصد غنی‌سازی ما را به رسمیت شناختند.

غربی‌ها چه حقی دارند بگویند ما به چه شکل رفتار کنیم؟
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر افزود: آن زمان آقای روحانی و آقای ظریف گفتند که دیگر چه می‌خواهید قبلا می‌گفتند غنی‌سازی نداشته باشید، اما اکنون می‌گویند که 5 درصد می‌توانید غنی سازی کنید. غلط کرده‌اند چه حقی دارند که آن‌ها چنین تصمیمی بگیرند و ما چرا باید به این شکل رفتار کنیم که آن‌ها بیایند این را به رسمیت بشناسند.

عضو کمیسیون اصل 90 تصریح کرد: معاهده NPT به رسمیت شناخته و شما می‌توانید تا هر چه قدر بخواهید غنی سازی داشته باشید مشروط به این که صلح آمیز باشد، کسی که از سلاح اتمی استفاده کرده، بمب اتم و زراد‌خانه دارد، دنیا را تهدید می‌کند که من بمب اتم می‌زنم، در افغانستان و عراق زده! حالا یقه ما را گرفته و می‌گوید شاید بخواهید سلاح اتمی بسازیم؟!

رسایی ادامه داد: مگر نمی‌گفتند که پیروزی بزرگ 5 درصد غنی سازی در توافق ژنو است آن در توافق نامه سوئیس به 3.5 درصد رسید، مگر در توافق نامه ژنو نمی‌گفتند که پیروزی بزرگ و همه تحریم‌ها برداشته می‌شود، متن توافق نامه ژنو این بود که تمام تحریم‌ها شورای امنیت اتحادیه اروپا و تحریم‌های مربوط به آمریکا درباره هسته‌ای لغو می‌شود آنجا هم حرف از تعلیق تحریم‌ها بود منتهی می‌گفتند همه تحریم‌های مربوط به این سه مجموعه تعلیق می‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر تاکید کرد: در توافق نامه سوئیس از آن هم آمده‌اند پایینتر، آمریکایی‌ها می‌گویند اصل توافق نامه آن است، همین همتای آقای صالحی دیشب گفتند که این‌ها واقعیت‌ها را به شما نمی‌گویند نصفش را گفته‌اند و نصفش را نمی‌گویند.

عضو کمیسیون اصل 90 تصریح کرد: اتحادیه اروپا در توافق نامه سوئیس گفته است که من فقط تحریم‌های مالی و اقتصادی را خاتمه می‌دهم؛ کسی که حقوق‌دان است و سرهنگ نیست می‌فهمد خاتمه مفهومش یک چیز دیگر است بله، می‌تواند یک معنی دیگر هم داشته باشد همه حرف ما این است که چرا متن‌ها اینقدر مبهم است.

رسایی تاکید کرد: این سخن عین جمله رهبری است که ایشان فرمودند اگر می‌خواهید توافق کنید همچون توافق ژنو مبهم نباشد، توافق ژنو مبهم بود و هر کس هر چه می‌خواهد تفسیر می‌کند و در توافق‌نامه بعدی شفاف باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر خطاب به زیبا کلام گفت: آمریکایی‌ها گفتند که ما فقط تحریم‌های ثانویه که مربوط به هسته‌ای بوده را تعلیق می‌کنیم آن هم مشروط و توسط آژانس اما آژانس دست خودشان است و 12 سال است که می‌گوید که قانع نشدم لذا تحریم‌ها سر جای خودش می‌ماند.

کاسبان تحریم مدافعان توافق ژنو و سوئیس هستند
عضو کمیسیون اصل 90 اضافه کرد: آن کسانی که کاسب تحریم‌اند مدافعان توافق ژنو و سوئیس هستند، آقای زیبا کلام با تحریم کاسبی نکنید.

زیبا کلام در ادامه این مناظره گفت: دعوا به هیچ وجه بر سر توافق لوزان و ژنو نیست دعوا اساسی‌تر است و همان طور که دیروز هم بنده به هم‌فکر آقای رسایی یعنی آقای شریعتمداری نامه نوشتم، این مطلب را توضیح دادم.

فعال اصلاح‌طلب افزود: معتقدم که دعوای اصلی بر سر آمریکا ستیزی، غرب ستیزی، استکبارستیزی به عنوان فلسفه و پارادایم انقلاب اسلامی برای یک جریان است که اگر شما استکبارستیزی و آمریکاستیزی را از این جریان بگیرید هیچ چیز دیگری برای آن نمی‌ماند یعنی دیگر راجع به چه چیزی می‌خواهید صحبت کنید.

زیبا کلام گفت: تنها چیزی که این موضوع دارد این است که پرچم آمریکا ستیزی را به اهتزاز دربیاورد و به تبع عده‌ای زیر آن سینه بنزنند تمام مشکل این است که اگر بر سر مسئله دشوار و پیچیده هسته‌ای ایران و آمریکا بتوانند به توافق برسند و حداقل دشمنی آن‌ها به واسطه فعالیت‌های هسته‌ای نباشد این سوال مطرح می‌شود که چرا سر چیزهای دیگر به توافق نرسیم و این یعنی شروع به ترک برداشتن گنبد آمریکا ستیزی. چون آن وقت چیزی باقی نخواهد ماند.

وی تصریح کرد: تجربه تلخی که در این 36 سال داشتیم این بوده که در هر واقعه‌ای و موردی که حکومت فقط تفکر خود را اشاعه داده و جلوی تفکر خبرنگاران و نخبگان و آگاهی آن‌ها و سوال کردن آن‌ها را گرفته است حاصلش خوب نبوده است.

عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: اشغال سفارت آمریکا یک نمونه بارز آن است که فقط تنها اندیشه‌ای که بود اندیشه حکومت بود که آمریکا ستیزی و اشغال سفارت درست است.

این فعال اصلاح‌طلب اضافه کرد: گروگان‌گیری مثال دوم بود، آقای رسایی راست می‌گوید در بیانیه الجزایر چیزی نبود اتفاقا کاملا درست می‌گویند. اگر شما تقویم را نگاه کنید تقریبا هر روز مناسبتی دارد از تیر چراغ برق گرفته تا انواع و اقسام مناسبت‌های ملی و مذهبی، اما خیلی جالب است هیچ اشاره‌ای به روز توافق بیانیه الجزایر در تقویم وجود ندارد می‌دانید چرا؟ درست است که بهزاد نبوی مذاکره می‌کرد اما چیزی در آن وجود ندارد که بخواهیم خیلی به آن افتخار کنیم.

زیبا کلام ادامه داد: اما آقای رسایی می‌گویند که چه کسانی بودند که گفتند حق ندارید راجع به گروگان‌ها صحبت کنید و چه کسانی بودند که از نگه داشتن گروگان‌ها سود سیاسی می‌بردند و هم اکنون هم از مناقشه هسته‌ای سود سیاسی می‌برند این‌ها را دیگر مطرح نمی‌کنند و وقتی که صحبت از آزادی گروگان‌ها می‌شد می‌گفتند که اساس انقلاب به خطر می‌افتد.

زیباکلام گفت: الان آقایان دارند باهم بحث می‌کنند و عده‌ای می‌گویند شما سرما کلاه گذاشته‌اید و عده‌ای نیز می‌گویند؛ نه بزرگ‌ترین خدمت ایشان این بود که جلوی جنگ را گرفته است، در واقع بخشی از حقایق جنگ تازه معلوم شده است.  
 
این فعال اصلاح طلب افزود: هسته‌ای مثال چهارم است، از سال ۱۳۸۲ که داستان هسته‌ای ما لو رفته است، تا آبان و آذر ۹۲ فقط فکر حکومت در مورد هسته‌ای مطرح بود که اجازه بروز و ظهور آن در رسانه‌های کشور را داشت.  
 
دست رسایی و همفکرانش را می‌بوسم که نمی‌دانند چه کردند
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تصریح کرد: دست رسایی و همفکرانش را می‌بوسم بخاطر اینکه خودشان نمی‌دانند چه کردند و هنگامی به هسته‌ای حمله کردند و وقتی که بعد از ژنو حمله کردند و در سفارت آمریکا جمع شدند، خدا شاهد است که من عشق می‌کردم، زیرا آن‌ها مو می‌دیدند، من پیچش مو می‌دیدم، زیرا آن‌ها در آن شوری که در حمله می‌کردند، یادشان نبود که شاخه‌ای را که می‌برند خودشان روی آن نشسته‌اند.  
 
وی ادامه داد: من واقعا دلم می‌خواست دسته گل برای دلواپس‌ها ببرم و برای اولین بار سیاست‌های هسته‌ای کشور را مورد نقد قرار دهم و بگویم که اگر قرار باشد سیاست هسته‌ای کشور مورد نقد قرار بگیرد، یک کسی هم می‌آید سیاست‌های هسته‌ای عزیز شما «احمدی‌نژاد جانتان» را زیرسوال ببرد.  
 
زیباکلام گفت: تا زمانی که ظریف و روحانی هستند، شما می‌توانید انتقاد کنید، اما قبل از آن را نمی‌توانید نقد کنید.  
 
این فعال اصلاح طلب افزود: آقای رسایی مسخره کنند، اما من بازهم سوال می‌کنم و‌‌ همان سوالی را می‌پرسم که از آقای عباس عراقچی پرسیدم، زیرا من وابستگی گروهی ندارم.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: در شهریور ۹۳، یک سمینار یکروزه در دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه پیرامون بررسی روند تحولات مذاکرات تا آن زمان برگزار شد که من هم به این سمینار دعوت شدم و در این سمینار رسم بر آن بود که وقتی آدم‌ها وقتی سخنرانی می‌کردند، می‌رفتند.  
 
وی ادامه داد: آخرین سخنران این سمینار آقای عراقچی بود و ایشان عذر خواستند و گفتند؛ من می‌خواهم بیشتر از سخنرانان صحبت کنم و به ازای آن وقت پرسش و پاسخ دهم که ایشان نیز حدود ۴۵ دقیقه در مورد دوران احمدی‌نژاد تا آن زمان و همچنین در رابطه با تاریخچه این معضل از زمانی که شروع شد، تا آن موقع صحبت کردند.  
 
زیباکلام ادامه داد: من آخرین کسی بودم که دستم را بالا بردم و سوال کردم و گفتم آقای عراقچی اگر ۳۰ سال دیگر نوه‌ات از شما سوال کند که آن هزینه وحشتناکی که شما و نسل شما برای هسته‌ای خرج کردید آخرش هم هیچ چیزی از آن درنیامد، اگر برای آب و کشاورزی مملکت خرج کرده بودید، آیا مردم ایران خوشبخت‌تر نبودند؟  
 
اجازه نداشتند تمام سرمایه مملکت را صرف هسته‌ای کنند
این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: دعوای من با آقای رسایی دقیقا اینجاست، زیرا اجازه نداشتند تمام سرمایه‌های مملکت را صرف هسته‌ای کنند.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: چرا مجلس نیامد و در کار هسته‌ای دخالت نکرد؟ چند نفر برای سازمان انرژی اتمی کار می‌کنند؟ بودجه‌اش چقدر است؟ بودجه محیط زیست و آموزش و پرورش چقدر است؟ سرانه بهداشتتان چقدر است؟ دعوا برسر اینهاست، چرا باید هستی مملکت صرف هسته‌ای شود که در ‌‌نهایت چه دستاوردی داشته باشیم؟  
 
وی گفت: یک روزی احمدی‌نژاد در پاکدشت گفت که ۲۵۰ رشته ایجاد می‌شود، شما فقط ۵ تای آن‌ها را نام ببرید، کسی می‌داند چقدر برای هسته‌ای خرج می‌شود؟ این‌ها دعواهای ما است، من اگر خوشحال هستم، زیرا نوری در انتهای تونل آن (کشور) می‌بینم.  
 
رسایی در ادامه گفت: من از آقای زیباکلام پرسیدم آیا متن توافق را خوانده‌ای؟ به من جوابی نداد، آیا تحریم‌ها برداشته می‌شود شود؟ بازهم جوابی نداد.  
 
آقای زیباکلام شما برای چه به زندان رفته بودید؟
در ادامه رسایی با اشاره به صحبت رهبر معظم انقلاب در روز اول عید ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در روز اول عید فرمودند که بر این موضوع دو نگاه حاکم است، یکی اینکه روی پای خودمان بایستیم، یعنی با استفاده از توان اقتصادی خودمان پیشرفت اقتصادی را حاصل کنیم که هزینه می‌برد، چرا که در داخل نیز باید با رانت خواری مبارزه کنیم و یک نگاه دیگر این است که باید سیاست‌های خارجی را عوض کنیم.  
 
وی تصریح کرد: آقای زیباکلام عزیز اگر حرفهای شما قرار بود حاکم باشد، آن رضاشاه ملعون که شما دلبسته چکمه‌هایش هستی و از آن تعریف کرده‌ای، بهتر از شما بود.  
 
رسایی اظهار داشت: آقای زیباکلام شما برای چه به زندان رفته بودید؟  
 
زیباکلام در پاسخ به رسایی گفت: برای دموکراسی به زندان رفتم، برای نبود حصر، برای نبود زندانی سیاسی، برای این‌ها به زندان رفتم.  
 
چرا وقتی مردم خوزستان در حصر ریزگردها بودند دلتان نسوخت؟
عضو هیئت رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: اگر برای آزادی رفتی، پس چرا ۹ دی توقیف است؟ چرا وطن امروز در دادگاه است؟ چرا دبیرخانه شورای امنیت بدون مصوبه رهبری مطبوعات را از اینکه به توافق ژنو بپردازند ممنوع می‌کند؟ برای حصر؟! حصر مهم است واقعا؟! پس چرا مردم خوزستان در حصر ریزگرد‌ها بودند، اما شما دلتان نسوخت.

رسایی افزود: دقیقا دو نگاه وجود دارد و دقیقا آقای زیبا کلام درست گفتند انقلاب ما نفی استکبار بود و ایشان ریشه انقلاب را هدف گرفته و در حقیقت این‌جا میز مناظره دو عضو داخلی است و این نگاه آمریکایی‌هاست البته آقای زیبا کلام ابایی هم ندارد چرا که ایشان اسرائیل را به رسمیت شناخته و رضا شاه را خیلی دوست دارند هم چنین هسته‌ای هم که نماد استقلال این کشور است را می‌گوید نباید باشد.

وی تصریح کرد: ایشان می‌گویند با نقد سیاست‌های هسته‌ای این دولت سیاست‌های هسته‌ای دولت قبل هم به نقد کشیده شد اتفاقا دعوی ما هم همین است و ما از مردم می‌خواهیم مقایسه کنند.

اگر در زمینه ‌هسته‌ای عقب نشنی کنیم انگیزه‌ای برای دانشمندان نمی‌ماند
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات اضافه کرد: ما در گذشته که البته آن زمان پرونده هسته‌ای بر عهده شورای عالی امنیت بود و هر چیزی پس از تصویب رهبری تبدیل به قانون می‌شد و همین آقای شریعتمداری در آن زمان که جلیلی به پای مذاکره می‌رفت یادداشت‌های محکمی نمی‌نوشت و دقیقا همان کاری که طرف مقابل می‌کند سنای آن‌ها داد و بیداد می‌کند تا زمانی که آمریکایی‌ها پای میز مذاکره می‌آیند بگویند ببینید سنای ما را اما متاسفانه در این طرف به همین میزان هوش و ذکاوت سیاسی وجود ندارد و منتقدین که می‌توانند سطح ادبیات ما را در پای میز مذاکره بالا ببرند آن‌ها را به تمسخر گرفته و توهین می‌کنند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: قاعده این است ما باید سطح ادبیات شما را در پای میز مذاکره بالا ببریم به اضافه این که آقایان روحانی و ظریف در پای میز مذاکره چه چیزی را دادند آقای زیبا کلام همان سیاست‌های هسته‌ای قبلی را دادند، 20 درصد را دادند و از 84 تا 92 پیشرفت‌های زیادی حاصل شد که نماد استقلال است و من تاکید می‌کنم در هر مقطعی نماد استقلال یک کشور یک چیزی می‌تواند باشد در دوره جنگ نماد استقلال حضور در جبهه‌ها بود و اکنون نماد استقلال موضوع هسته‌ای است.

رسایی خاطر نشان کرد: اتفاقا آقای زیبا کلام! کشاورزی مهم است..... همه چی مهم است اما اگر بخواهیم در زمینه هسته‌ای که نماد استقلال است عقب نشینی کنیم در زمینه‌های دیگر نیز هیچ انگیزه‌ای برای دانشمندان ما باقی نمی‌ماند و مشکل غرب با ما این است که می‌گوید تو چرا من را به رسمیت نمی‌شناسی و در برابر من تعظیم نمی‌کنی و یک تفکری مانند آقای زیبا کلام می‌گوید تعظیم کنید تا مشکلات حل شود اما من می‌گویم مبارک در مصر و بن‌علی در یمن تعظیم کرد چه شد آیا مشکلاتشان برطرف شد؟

وی ادامه داد: این که هسته‌ای چیز بی‌ارزشی است و زمانی که "بابابزرگ" شدیم از ما می‌پرسند بابابزرگ هزینه‌هایی را که برای هسته‌ای خرج کرده‌ایم را برای ....این‌ها همه حرف‌هایی است که در عالم روشنفکری سطحی است و علمی نبوده و شما اگر از یک کودک دبستانی بپرسید و یا همان راننده تاکسی یا لبوفروشی که شما می‌گویید حق ندارند درباره هسته‌ای صحبت کنند می‌گویند که اگر این هسته‌ای چیز به درد بخوری هست چرا آن‌ها داشته باشند و ما نداشته باشیم و آقای زیبا کلام اگر شما روی میز بزنید و داد و بیداد کنید چیزی حل نخواهد شد بلکه منطق و استدلال لازم است.

دوره‌ای که نفت بدبوست گذشته است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات افزود: نفت که سالگرد ملی شدن آن حدود 17 روز از آن می‌گذرد را می‌دانید روز اول که انگلیسی‌ها وارد کشورمان شدند و نفت را که در مسجد سلیمان استخراج کردند ریختند در یک ظرفی و پیش یک شاهی آوردند که احتمالا تفکرش مانند آقای زیبا کلام بود گفتند این را بو کن و شاه هم آن را بو کرد و گفت اه اه چه چیز بد بویی است و آن‌ها هم گفتند آهان ببینید چه قدر بد بوست و ما این چیز بد بو را می‌بریم و به جای آن به شما پول می‌دهیم، "برد برد" و شاه هم گفت چه چیز خوبی "برد، برد" است دیگر.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل 90 خطاب به زیبا کلام گفت: دوره‌ای که نفت بدبوست گذشته و آقای روحانی و خاتمی در سال 82 شعارش این بود که هسته‌ای را می‌خواهیم چی کار بابابزرگ می‌شویم از ما می‌پرسند ..... اما همین آقای روحانی می‌گفتند که در سال 92 شعارش را این قرار دادند که هم سانتریفیوژ بچرخد و کارخانه و اگر مردم سانتریفیوژ نمی‌خواستند ایشان شعار تبلیغاتی‌شان را مذاکرات هسته‌ای قرار نمی‌دادند متاسفانه اکنون نه سانتریفیوژ می‌چرخد و کارخانه‌ها پلمپ شده است.

رسایی افزود: تورم محصول رونق است و وقتی اصل نیست سایه آن هم نخواهد بود وقتی رکود حاکم است معلوم است که تورم هم وجود ندارد و ما نه بازارمان فعال است و نه هسته‌ای مان می‌چرخد هم چنین آقای روحانی علاوه بر شعار هسته ای خود اعلام کرد که مسکن مهر را ادامه می‌دهد و حداقل 2 میلیون نفر مستقیم با مسکن مهر ارتباط دارند که این 2 میلیون نفر زن دارند پدر دارند..... و حق رای دارند یعنی فقط 6 میلیون از رای آقای روحانی متاثر از این موضوع است.

وی تصریح کرد: مردم از آقای روحانی یک پکیج دیدند ایشان می‌‌گفتند کارخانه بچرخد البته بقیه نمی‌گفتند کارخانه نچرخد اما می‌گفتند اگر ما کوتاه بیاییم بقیه را هم از ما خواهند گرفت و این دو سال این موضوع را ثابت کرده بقیه را هم از ما می‌گیرند و من تعجب کردم از این حرف آقای روحانی که آمدند در شبکه خبر گفتند دولت یکی دیگر از وعده‌هایش را محقق کرد من مشخصا باز می‌پرسم آقای زیبا کلام آیا شما متن توافق نامه سویس را خوانده‌اید یا نه.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات گفت: سوال دومم این است که آیا با این توافق نامه تحریم‌ها برداشته می‌شود یا خیر؟

بعد از توافق ژنو 65 تحریم جدید اعمال شد
رسایی اظهار داشت: ۸۰ درصد مشکلات برای مدیریت است، اما در حال حاضر عنوان می‌کنید که تمامی مشکلات برای وجود تحریم هاست. در بیانیه مشترک برداشته شدن تحریم‌ها مطرح نشده و بعد از توافق ژنو ۶۵ مورد تحریم جدید اعمال شده است.  
 
در ادامه این مناظره زیباکلام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مذاکرات عقب نشینی صورت گرفته و همچنین با برداشته شدن تحریم‌ها از طریق عاملی مانند تروریسم امکان برگشت تحریم‌ها وجود دارد؟ گفت: بنده بیانیه را نخواندم و نمی‌دانم مشکلات ما با غرب بر سر چه موضوعاتی است و همچنین مذاکرات برای چه بوده است و فقط آقای رسایی و دوستانشان می‌دانند.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به صحبت‌های آقای رسایی در مورد گرد و غبار خوزستان، بیان کرد: از سال ۱۳۸۲ که مناقشه هسته‌ای شروع شد، ظرف ۱۲ سال گذشته که آقای رسایی نماینده مجلس بودند، چه مقدار سرانه برای برنامه هسته‌ای و آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، مبارزه با گرد و غبار تصویب کردند، اما به مقدار خیلی زیادی برای برنامه‌های هسته‌ای هزینه کردند.  
 
این فعال اصلاح طلب در ادامه افزود: برای کمیته امداد پول جمع می‌کنند، اما تاکنون دیده‌اید که برای فوردو و نیروگاه بوشهر پول جمع کنند؟ زیرا آن‌ها را دولت می‌دهد، اما برای کودکان سرطانی همواره پول جمع می‌کنند، زیرا کسی به آن‌ها کمک نمی‌کند.  
 
وی با اشاره به اینکه وقتی می‌گویم باید در مورد گروگانگیری به مطبوعات اجازه نوشتن می‌دادند و یا در مورد هسته‌ای مطبوعات باید اجازه نوشتن داشتند و دیگران صحبت می‌کردند، به خاطر این است که بعد از ۱۲ سال هنوز فقر اطلاعاتی وجود دارد، گفت: هنوز صورت مسئله، اسباب و علل مخالفت غربی‌ها با هسته‌ای را حکومت اجازه نداده تا ما بفهمیم.  
 
برنامه هسته‌ای معجزه اقتصادی و علمی ندارد
زیباکلام با بیان اینکه حکومت همواره اعلام می‌کند آن‌ها با پیشرفت علمی و اقتصادی ما مخالف هستند و شما همیشه این جمله را شنیده‌اید، زیرا آن‌ها معتقدند هسته‌ای پیشرفت‌های زیاد اقتصادی و علمی برای کشور به بار می‌آورد و آن‌ها چشم دیدن پیشرفت ما را ندارند، بنابراین از برنامه هسته‌ای ما جلوگیری می‌کنند.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: برنامه هسته‌ای معجزه اقتصادی و علمی ندارد و علت اینکه جلوی ما را گرفتند، نه به واسطه استقلال مستقل است، بلکه به خاطر این است که هر کشوری بتواند اورانیوم ۳ درصد غنی سازی کند، می‌تواند ظرف ۶ ماه الی ۱ سال آینده به ۹۹ درصد برسد و سلاح هسته‌ای درست کند.  
 
این فعال اصلاح طلب اظهار داشت: کشورهای دیگر مانند برزیل، آرژانتین، هند و قرقیزستان این مشکلات را دارند، اما ایران عملا اعلام کرده که می‌خواهیم کشوری به نام اسرائیل را نابود کنیم، البته این فقط درحد شعار نبوده و در عمل هر آنچه که توانسته در جهت نابودی اسرائیل بکار برده است.  
 
وی با بیان اینکه اگر حماس و حزب الله تانک ندارد، برای این است که ما نمی‌توانیم برای آن‌ها تانک بفرستیم، افزود: اما چیزهایی که می‌توانستیم به آن‌ها رساندیم.  
 
زیباکلام با تاکید بر اینکه در اوج جریانات مذاکرات گوشمان به رسانه‌های غربی بود که نکند مذاکرات شکست بخورد، گفت: در این زمان سردار نقدی اعلام کرد که از بین رفتن اسرائیل سرجای خودش باقی است.  
 
وظیفه نابودی اسرائیل را چه کسی برعهده جمهوری اسلامی ایران گذاشته است؟  
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار داشت: بنده قطعنامه و بیانیه را نخوانده‌ام و من بیسواد هستم، از شما که باسواد هستید این سوال را دارم که وظیفه نابودی اسرائیل را چه کسی برعهده جمهوری اسلامی ایران گذاشته است؟  
 
وی با بیان اینکه فلسطینی‌ها هم معتقدند که باید اسرائیل را در نقشه بیاوریم، گفت: اگر آمریکا ستیزی را از آقای رسایی بگیریم و قرار باشد امشب آقای رسایی سخنرانی کند، راجع به چه موضوعی صحبت خواهند کرد؟  
 
زیباکلام با اشاره به اینکه باید موضوعاتی از این قبیل باشد تا حرفی برای گفتن داشته باشند گفت: در ۳۶ سال گذشته ما چه کارهایی انجام داده‌ایم تا از کشورهای دیگر صف ببندند و ببینند ما چه کارهایی انجام داده‌ایم و بروند آن کار‌ها را انجام دهند. باید بگویم فقط پر از دزدی بوده است.  
 
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: هسته‌ای بخشی از ضرادخانه تسلیحاتی اصولگرایان برای پیشبرد ایدئولوژیشان است و اگر مسئله هسته‌ای حل شود، آن‌ها موضوع دیگری را مطرح می‌کنند.  
 
این فعال اصلاح طلب با طرح سوالی مبنی بر اینکه آقای رسایی این را از کجا آوردند که هسته‌ای نماد استقلال است، گفت: شما که معتقدید پاکستان نوکر است، باید بگویم از لحاظ هسته‌ای از ما جلو‌تر هستند.

با میلیاردها دلار پول مملکت فوردو و نطنز را ساختیم
زیبا کلام افزود: من می‌گویم چه بهایی برای هسته‌ای می‌پردازید اورانیوم غنی شده 4 درصد که تولید می‌شود چه قدر تمام می‌شود ما به دنبال ساختن بمب اتم نیستیم در بوشهر به میزان 80 تا 85 کیلو وات برق می‌گیرید و وزیر نیرو می‌گوید که من یارانه می‌دهم این هزینه‌ها چه قدر تمام می‌شود هم چنین در رادیو دارو چه قدر هزینه برمی‌دارد.

وی افزود: سوال من از شما این است روسیه اورانیوم خود را از کجا می‌اورد این کشور با استرالیا قرارداد دارد چرا که اورانیومی که در استرالیا تولید می‌شود 2 و نیم درصد از روسیه ارزانتر است با میلیاردها دلار پول مملکت فوردو و نطنز را ساختیم اورانیوم خام را از کجا به نطنز می‌برید و دریای غنی سازی را در نطنز و فوردو ایجاد کردید آیا غیر از این است که اورانیوم را وارد می‌کنید هزینه فایده و اقتصاد مگر می‌شود که دروغ باشد.

مشکل استکبار هسته‌ای نیست ما ماهیتش را زیر سوال بردیم
رسایی خطاب به زیبا کلام اظهار داشت: معلوم است که شما بیانیه را مطالعه نکردید ما در بندرعباس اورانیوم قوی داریم مگر ما در صنایع دیگر همه چیز را داریم؟! منطق شما یعنی وابستگی محض اگر ما یک زنجیره را نداریم مجبوریم که دست خود را دراز کنیم آیا اسم آن را می‌توان استقلال گذاشت کشور روسیه خودش می‌تواند غنی سازی کند مقام معظم رهبری گفتند 20 درصد غنی سازی را بدهید عیبی ندارد حرف ما این است که چه چیزی را می‌دهیم و چه چیزی را می‌گیریم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر هم چنین رسایی در پاسخ به سوال زیبا کلام که گفت کشورهایی که برنامه هسته‌ای دارند بدبختند اظهار داشت: درست است چرا؟ چون استقلال ندارند و استکبار را به رسمیت شناخته‌اند مشکل آمریکا بمب اتم نیست مشکلش این است که ما هیبتش را زیر سوال بردیم سوال من از شما این است اگر روز عاشورا بود شما چه کار می‌کردید؟ شما با شبکه CNN مصاحبه کرده و درباره امام حسین(ع) صحبت کردید و گفتید که امام حسین(ع) برای ماست و شما رژیم غاصب صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسید و دم از امام حسین می‌زنید شما استکبار ستیزی را از انقلاب گرفتید چرا اصلا انقلاب کردید و چه چیزی از این انقلاب ماند خوی استکباری را قبول دارید چرا انقلاب کردید؟

وی با مورد خطاب قرار دادن زیبا کلام گفت: شما به چه علت به زندان رفتید.

زیبا کلام در جوابش گفت: رفتم که حصرو زندانی سیاسی نباشد رفتم که آدم‌ها را بدون محاکمه در خانه خود در حصر نگه ندارند.

رسایی در پاسخ این اظهار داشت: این آقایان محاکمه شدند در قانون اساسی در وظایف شورای عالی امنیت ملی تصویب شده است که یک عضوی که رئیس قوه قضاییه را نصب می‌کند و این قوه قاضی را نصب می‌کند و مصوبه شورا تایید می‌شود پس براساس شرع و قانون باید تصمیم‌گیری صورت بگیرد و روحانی نیز به این مصوبه رای داد روحانی چرا اجازه می‌دهد برخی از افراد در این راستا کاسبی کنند و موضوع در شورای امنیت مطرح نشود.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: این سخن امام است که گفت اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود مردم فلسطین نیز در این راستا مهمترین نقش را دارند اگر فلسطینیان نیز مانند شما فکر کنند موضوع متفاوت می‌شود و این دیگر شوخی است انقلاب برای چه اتفاق افتاد؟ شما که شجاع هستید وقتی که گروهک تروریستی داعش تا پشت مرزهای ایران آمده بود شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را سر دادید و گفتید سپاه و بسیج کجاست سردار سلیمانی کجاست این شعار نه غزه نه لبنان‌تان نیز دروغ بود شما ملی‌گرا نیستید.

رسایی افزود: شما صراحتا از تریبون جمهوری اسلامی اعلام کردید که اسرائیل را به رسمیت شناخته‌اید شما منور الفکر هستید که بدن‌تان اینجاست اما تفکر و قلبتان جای دیگری است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در پاسخ به این سوال که اگر نوه شما از شما بپرسد که در راستای انرژی هسته‌ای چه گام‌هایی برداشته‌اید چه می‌گویید گفت: نمی‌دانم و معلوم نیست و گفتم که تصمیم نظام بوده است و تصمیم فردی یک دولت نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شما سیاست‌های دولت و احمدی‌نژاد و روحانی را مقایسه می‌کنید شادی مردم را در این چند روز دیده‌اید شما رفراندم را در این چند روز ملاحظه کردید اظهار داشت: نیازی به اثبات ندارد که تعداد مردم چه قدر بوده است بسیار عکس و فیلم وجود دارد که نشان دهد چه تعداد برای استقبال از ظریف آمده بودند آخرین رفراندم برگزار شده از نظر من بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود اما برخی می‌گویند بعد از انتخابات دولت و مجلس بود که مردم برای یارانه آمدند اما ثبت نام نکرده و دست رد به سینه دولت زدند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل 90 گفت: در واقع آخرین رفراندم واقعی مردم این بود که در انتخابات شرکت کرده 57.10 درصد به روحانی و 49.2 به کاندیدای دیگر رای دادند و هیچ کاندیدایی شعار نداد که برنامه هسته‌ای را لازم ندارند روحانی در ابتدای تصدی در ریاست جمهوری وعده‌های زیادی را داد مسکن مهر، یارانه، بورس 6 میلیون نفر در بورس سرمایه گذاری کردند اما بعد از توافق ژنو بورس سقوط کرد چرا که روحانی به وعده‌هایش عمل نکرد.

انرژی هسته‌ای نشان از استقلال ایران است
رسایی بیان داشت: 57 درصد به روحانی رای دادند و خواستار این بودند که هسته‌ای بچرخد و همه مردم پای صندوق رای آمدند که بگویند هسته‌ای باید باشد. شما نگرانید اما این حرف‌ها منطقی است کمی تحمل کنید.

حجت الاسلام و المسلمین رسایی در ادامه مناظره گفت: مردم می‌گویند که مگر می‌شود یک نفر اسرائیل را به رسمیت بشناسد و از رضاشاه تعریف کند و در رسانه‌ها هم سخنرانی کند و این تلقی ایجاد می‌شود که این هماهنگ شده بوده و مردمی که در آخرین رفراندوم شرکت کرده‌اند از انرژی هسته‌ای حمایت کردند و غرب این را نمی‌خواهد و انرژی هسته‌ای نشان از استقلال ایران است.  

 در ادامه این مناظره صادق زیباکلام کار‌شناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا دخالت غرب در قدرت موشکی امنیت ملی را به خطر می‌اندازد یا خیر، اظهار داشت: همه شواهد و قرائن و مذاکرات حول فعالیت هسته‌ای بوده و ممکن است بحث‌هایی مطرح شود یا نشود که توان موشکی را دربر بگیرد یا نگیرد و به همین دلیل کشوری که رسما خواهان نابودی کشور دیگری است، باید ضرادخانه‌های تسلیحاتی‌اش کنترل شود.  
 
وی ادامه داد: ۴ سال است که به کتاب «تولد اسرائیل» من مجوز داده نشده و آقای رسایی اگر می‌توانید این مجوز را بگیرید.  
 
کار‌شناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوال حجت الاسلام و المسلمین رسایی که آیا غرب به دنبال نابودی ایران نیست، تصریح کرد: هیچگاه غرب نگفته که قصد دارد ایران را نابود کند و جریانات تندرویی در اسرائیل وجود دارد که با توجه به تهدیدات ایران، می‌گویند ایران باید نابود شود.  
 
زیباکلام در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه سرنوشت کره شمالی و لیبی که در مذاکرات هسته‌ای با آمریکا شرکت کردند چه شد، گفت: کره شمالی که تمام انرژی هسته‌ای خود را دارد، اما درباره لیبی این است که جمهوری اسلامی ایران هرگاه چیزی مطابق میلش باشد، آنرا دموکراتیک می‌خواند و هرگاه باب میلش نباشد، می‌گوید آن را آمریکا درست کرده است.  
 
در ادامه این مناظره حجت الاسلام و المسلمین رسایی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره فقر در کره شمالی چیست، اظهار داشت: کره شمالی می‌گوید می‌خواهد سلاح اتمی داشته باشد و ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و به این موضوع اعتقادی ندارد و تفاوت کره شمالی و ایران در این است و جمهوری اسلامی استکبار را به رسمیت نمی‌شناسد، اما فقر و فلاکت کره شمالی به خاطر بی‌تدبیری آن است.  
 
در ادامه این مناظره، زیباکلام در پاسخ به این سوال که شما که اصل انرژی هسته‌ای را قبول ندارید، چرا از مذاکرات دفاع می‌کنید گفت: بنده چیزی که قبول دارم هزینه فایده است و چیزی که در چارچوب هزینه و فایده باشد قابل قبول است و اگر جمهوری اسلامی ایران همکاری کند، آژانس بین المللی انرژی اتمی و سایر کشور‌ها حمایت می‌کنند و موضوعی که درباره انرژی هسته‌ای مطرح بوده تا قبل از دولت یازدهم دیدگاه نسبت به انرژی هسته‌ای دیدگاه حاکمیتی بوده و نباید خیلی موارد را به انرژی هسته‌ای و آمریکا گره بزنیم و باید منافع ملی و مردم را در نظر بگیریم.  
 
در پایان این مناظره، حجت الاسلام و المسلمین رسایی در پاسخ به این سوال که یکی از روزنامه‌های رژیم صهیونیستی مطرح کرده که بعد از توافق احمدی‌نژاد کجاست که به او نیاز داریم، اظهار داشت: اگر مقامات اسرائیلی موافقت می‌کنند به این علت است که امتیاز کمتری به ایران بدهند و حال آنکه ما مخالفیم که اصلا پیروزی عاید کشور شده و افرادی که مثل آقای زیباکلام توجیه می‌کنند، اگر در انتخابات شرکت کنند آراءشان از آراء باطله هم کمتر است.  
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: هیچ کس با اصل مذاکره مخالف نیست و بحث بر سر چگونگی مذاکره بوده و افرادی که به آقای روحانی رای داده‌اند به هزار و یک دلیل به او رای داده‌اند، اما افرادی که به او رای نداده‌اند که معادل ۴۹. ۳ درصد آراء است، معتقدند که آقای روحانی نمی‌تواند به وعده‌هایش عمل کند.  

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
درود برزیباکلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
انساني كه بدبين باشد نمي توان خوش بينش كرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
آخرین حرف رسایی: اما افرادی که به او یعنی روحانی رای نداده‌اند که معادل ۴۹. ۳ درصد آراء است، معتقدند که آقای روحانی نمی‌تواند به وعده‌هایش عمل کند.
با این حساب باید ببینی اونهمه که به جلیلی رای ندادن اصلا بهش اعتقاد ندارند از اون تعدادم که رای دادن به هزار و یک دلیل بهش رای دادن شاید یک درصد آرای جلیلی بخاطر هسته ای بوده.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
پرونده های اقای رسایی در قوه قضایی ومحکومیت ایشان برای چه بوده ؟حتما شما برای حفظ نظام وطرفداری از ملت بوده!!!!!!!!!!!!.تورا خدا سر از زیر برف بیرون بیارید اخلاق معصومین را الگو قرار بدین مگر پیامبر برای امنیت ورفاع مردم حتی بایهود ونصارا رابطه برقرار نمی کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
دوستان. این بحث ها خیلی جالب هست.باید زیاد بشه .تا اون ادمهایی که ادعای استقلال سر میدهند .بالاخره با فشار افکارعمومی روشن بشن
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۷
ناشناس
Brazil
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
ما اسم این را می‌گذاریم برد_برد؟!
البته برد_ برد واقعی را آقای خاوری انجام داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
طرز فکر آقای رسایی حداکثر همون 4 درصد رای جلیلی پشتیبانش هستن
نمیدونم چرا اینها رای سایرین را به پای خود میریزند؟!
با اینکه دل خوشی از اصلاح طلبان ندارم و به قالیباف رای دادم
ولی اگر بین روحانی و جلیلی مجبور به انتخاب میشدم به روحانی رای میدادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
البته خودش هم از تز برد-بردش خیلی بی نصیب نبوده!
ح ع
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
راست میگی برد-برد واقعی را فقط خاوری انجام داد، و برای رحیمی و زنجانی برد-باخت بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
همون 4 درصد بدجوری اتیشتون زدن نه؟
اگه همینا نبودن الان وضعتون مثه عراق و سوریه بود
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
آقای ناشناس 16:33 اگه این ۴ درصد نبودن الان وضع ما مثل کره جنوبی و چین بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
اون 4درصدی که داری میگی موقع جنگ منتظر بودن جبهه ها بطلبتشون تا برن جبهه
الان شدن کاسه داغ تر از آش
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
انرژی هسته‌ای و حتی ساخت ابزار بازدارنده اتمی‌ از حقوق ملت ایران است و هیچ سیاستمداری از تندرو، کندرو ، معتدل ، این حق را ندارد که برای ادامه خرابکاریهی خود، چه در لوزان و چه هر جای دیگر، این حق را از جانب ملت ایران، محدود کند... همه مشکل این است که این دوستان ، چنان مساله را در دنیا سیاسی کردند و با گفته‌ی هزاری سومی و مدیریت جهانی، و یا سازندگی، مانند اینکه در نماز جمعه آقای هاشمی‌ فرمودند که مسلمان ها برای نابودی اسرائیل به یک بمب کوچک هسته‌ای نیاز دارند، دنیا را علیه ایران تحریک کردند و حالا ملت ایران باید شاهد باشد آقای ظریف یا زیبا کلم برای ادامه جنگ حزبی خود، منکر لزوم این حق شوند.... کاش رساییها، شریعتمدریها، جلیلیها، احمدی نژدیها، رحیمیها، کوچک زده‌ها و... با آن گذشته و کارکرد، حالا به دلیل منافع حزبی خود، ترفدرد استیفای حقوق ملت ایران نبودند، تا مردمی که بیشتر از این جریانها دل‌ خوشی‌ ندارند، همه جوره طرفدار آقای ظریف و زیبا کلم باشند که برای منافع حزبی خود، به دنبال محدود کردن این حق ملت ایران، در این مذاکرات هستند!
ناشناس
Germany
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
حق مردم ایران این است که همواره بتواند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرد و هیچ اصلی بالاتر از این نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
در 8 سال دولت فاسد آقای احمدی نژاد شما کجا بودید؟
ناشناس
Finland
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
انچه مسلم است حق مردم ایران فقر و فلاکت به علت بلند پروازی هسته ای گروهی نیست . پاکستان و کره شمالی سلاح هسته ای و دانش هسته ای دارند اما چه کمکی به مردم گرسنه انها این دانش میکند؟؟؟؟؟؟
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
ناشناس عزیز وقتی یه متن مینویسی یکبار بازخوانی کن چون علاوه بر 6 غلط املایی ،غلطهای نگارشی هم داری .درضمن ملت اونهایی هست که به نظرات من وشما + و-میدهند وشما از جانب ملت نظر ندهید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
فرارو خلاصه تر می نوشتی تا حوصله ی خوندنش باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
خطوط به رنگ قرمز مهم ها رو انتخاب کرده. حرف های رسایی هم تکرار و الکی و بی ربط
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
حرفای زیبا کلام هم تکراری و بی منطق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
زیبا کلام زنده باد ....ظریف پاینده باد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
رسایی درود به غیرتت
الهام
Germany
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
هشت سال تمام واسه دنیا غداره کشیدن حالا انتظار دارن دنیا یک شبه باهاشون اشتی کنه.
قلندر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
تمام این بدبختیها دزدی ها مفاصد اجتماعی واقتصادی مربوط به همین انرژی هسته ایست بااین توافق ماتمام اینارو از دست خواهیم دادودکان کاسبان تحریم هم تعطیل خواهندشدوجناب رسایی راضی بهچنین توافقی نیستند.
سجی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
رسایی سعی داشت با برچسب های اسراییلی رضاخانی و ... مواضع دکتر زیبا کلام رو به گونه ایی جلوه بده که فشارهایی امنیتی برای دکتر زیبا کلام ایجاد کنه تا زیبا کلام را در تنگنا قرار دهد. از طرفی رسایی را کسی به خاطر اتهام زدن به دیگران به دادگاه و زندان فرانمی خواند و لذا احساس من این بود که زیبا کلام بنده خدا آن حاشیه امنی رو که رسایی دارد نداشت.

البته همه در پیشگاه و در دادگاه عدالت الهی حاضر خواهیم شد در صبحی که نزدیک است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
گاملا موافقم این افراد خوب از حاشیه امنشان برای تثبیت خودشان سواستفاده می گنن!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
به نظرم آقای دکتر نباید با یک فرد سیاسی مناظره کنند. نگاه ایشون فراسیاسیه و این برای یک فرد سیاسی قابل فهم نیست. این وقت تلف کردنه، مگر اینکه برای دانشجویان ایشون جنبه آموزشی داشته باشه.
حساس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
ضمن اینکه ، امثال رسایی خیلی بی ادبن و به هر بهانه ای به دنبال آبروریزی و مغلطه هستن
مثل:
اشاره به زندان رفتن دکتر یا بوسیدن چکمه رضاشاه
درصورتیکه آقای دکتر هم میتوانست به قضیه اختلاس رسایی یا محرومیت ایشون از نمایندگی مجلس اشاره کنه که البته منطق آقای دکتر و ادبش این اجازه رو نمیده
اما اینکه رسایی گفته 60 درصد الباقی مردم هم فهمیدن بحث توافق چیه به موضوع جالبی برمیخوریم که حاکی از بی سوادی مفرط امثال رسایی است و آن اینکه چنانچه مقصود از بیست در صد مطلعین در ایران و آمریکا منفک از هم باشه الباقی جمعیت 80 درصد خواهد بود در حالیکه ایشان خودشان را با مخالفین آمریکایی جمع بسته و از مجموع مردم ایران کم کرده که با این حساب ، باقی مانده درست بدست آمده هم در ریاضی و هم درواقعیت سخن جناب آقای رفسنجانی درست است که دلواپسان با نتانیاهو هم زبان شده اند
ناشناس
United States of America
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
پاسخ به آقای حساس
بی ادبی آقای زیبا کلام که شهره عالم و آفاقه لطفا شما از ادب دم نزن،
ثانیا لطفا اگر مطلبی رو نفهمیدی به کسی انگ بی سوادی نزن، منظور آقای رسایی این بود که 20 درصد موافق و 20 مخالف توافق هستند.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
درود بر زيبا كلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
مرگ بر اسرائيل ، كشوري را غضب كردند ديگران آن را تاييد كردند سازمان ملل و شوراي امنيت همه دست پروده آمريكا و نوكرانشان هست، ما غصب كشوري به نام فلسطين توسط صهونيست ها را تاييد نمي كنيم . بگو مرگ بر اسرائيل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
خب به ما چه يه روزي بين ايران و عربستان جنگ بشه اول از همه اين فلسطينيها ميان عليه ما ميجنگن انگاري جنگ ايران و عراق يادتون رفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
ناشناس 16:49 گل گفتی
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
ولمون کنید... برید سابقه آقای قدوسی که دیروز با ظریف دهان به دهان شده بود رو ببینید. دیگه حرفی نمی مونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
اینکه هر کس حرف خودش را بزند می شود بیانیه نه مناظره!!! آقای رسایی یا سیر هستند یا از شکم مردم خبر ندارند! از آقای زیبا کلام هم انتظار می رود حرفشان را صریح تر بزنند... در لفافه سخن گفتن ما را به جایی نخواهد برد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
رسایی جان شما 1.5 سال زندانت و چقدر خریدی؟ راستی کی ایشالله 5 سال از کار دولتی منع میشی؟منتظریم شیخ برو دیگه. چیه چسبیدی به این صندلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
یک مشت حرف از سر شکم سیری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در پاسخ به این سوال که اگر نوه شما از شما بپرسد که در راستای انرژی هسته‌ای چه گام‌هایی برداشته‌اید چه می‌گویید گفت: نمی‌دانم و معلوم نیست و گفتم که تصمیم نظام بوده است و تصمیم فردی یک دولت نیست.به چه بهايي مگر غير ازاينه ما اين مردم اين نظام رو به وجود اورديم وهمين مردم انرژي هسته اي نميخان شما برو سمت انرژيهاي نو و كم هزينه تر.شما توي صنعت و كشاورزي خودكفا بشو شما اقتصادت درست كن شما باپول بيت المال المان نرو و.. جلوي دزديها و رانتها روبگيريد اين خزعبلات چيه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
فرارو فایل صوتیش رو میگذاشتی بهتر نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
زیبا کلام و رسائی دو روی یک سکه شل کن سفت کن هستند.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
آقای رسایی نه سواد مرتبط با مذاکرات هسته ای داره ، نه سواد مدیریتی برای حل مشکل مردم. صرفا دنبال راهی برای خودنمایی است. اصلا یکی بگه دستاورده این 3 سال مجلس چی بوده غیر از چوب لای چرخ دولت کردن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
حیف زیبا کلام که با فردی چون رسایی مناظره می کنه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
من چیزی در مورد انرژی هسته ای سیاست نمی دانم ولی زندگی خودم خانواده ام و آینده فرزندانم نابود شده است.
بوق
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
با چه منطقی اقای زیبا کلا م با این اقا مناظره می کند؟
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
انكه خواب باشد مي توان بيدار كرد اما انكه خودش را بخواب زده مثل اقاي رسايي نمي شود بيدارش كرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
اشتباه نکن اتفاقا ایشون خوب هم بیداره - بیدار منافعی که اکنون در معرض خطره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
نميدوتم ما چقد بدبختيم كه هر روز بايد يك نظر از اين افرادي كه كمتر از 5 درصد راي ملت را دارند بشنويم اگه قرار بود هر كس انازه راي خود صحبت كند چي ميشد؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
راسایی خودش هم می دونه که در این مقوله مهم تمام امور دست دولت و تیم مذاکره کننده نیست بلکه سایر نهادها و مقامات عالیه مملکت هم دخیل اند . ضمناً اگر ما در حال حاضر مجبور به قبول توافقنامه مورد بحث شدیم به خاطر تندروی ها و انفعال دولت احمدی نژاد و صدور قطعنامه های شورای امنیت بوده و تحریمهای فلج کننده ای که رئیس دولت قبلی آنها را کاغذ پاره اعلام نمود و باعث وضعیت اسفبار اقتصادی از یک طرف و کسب درامد برای امثال زنجانی و ..... گردید و دزدی های مقامات دولتی وقت !!!
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
تاسف برای زیبا کلام که خود را به سطح رسایی اورد.این کارها موجب توهم رسایی است که خود را در سطح استاد دانشگاه می بیند
ناشناس
United States of America
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
همۀ زندگی مردم هسته ای نیست! این همه راههای تحقیقات و علم مفید در دنیا هست من نمیدانم این افراد دانشمند نظیر آقای رسایی چرا فقط از علوم " هسته ای" آن را یاد گرفته اند و بقیۀ علوم دیگر را پشیزی برایش قائل نیستند. و حاضرند تمام اینده و سرمایۀ مملکت هزینۀ آن شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
این چرا رو از امریکا جونت بپرس که از این همه علوم چرا دست گذاشتی روی هسته ای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
درود ملت ایران زمین بر دکتر ظریف
ملت پشت شما هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
آقای رسائی که اگررانت احمدی نژادنبود با این سواداندکش که درحدیک روضه خوان است نمی توانست واردمجلس شود درروزروشن به دروغ دکترزیباکلام که استادبهترین دانشگاه کشوراست رابه کم سوادمتهم کردوباترفندهای تبلیغاتی وناجوانمردانه ازقبیل طرفداررضاشاه وغیره قصدداشت ضعف شدیدخودراجبران کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
میگوید نماینده تهران ! در حالیکه بعلت حضور کم مردم' ایشان رای آورد! میگوید نماینده مردم در حالیکه سقوط اقتصادی و اجتماعی مردم را ندید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
آقای رسایی که خودش متهم به سو استفاده اقتصادیه. همچین شخصی مرجع اظهار نظر در باره چه مساله ای میتونه باشه؟ واقعا وصله دفاع از منافع ملی به ایشون نمیچسبه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
از مثبت های سایت فرارو میشه فهمید که اسراییل دوستان زیادن

و باید گفت همنوایی دلواپسان 88 با اسراییل
وشعارشان نه غزه نه ایران جان فدای اسراییل
گالیور
United States of America
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
نقشه رو رد کن بیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
حسن روحانی» در سخنانی که امروز سایت ریاست جمهوری آن‌ را منتشر کرده است، برخلاف ادعای محمد جواد ظریف از «بیانیه» لوزان تحت عنوان «توافق» لوزان نام برد اما ساعتی بعد سایت ریاست جمهوری با اصلاح متن خبر، واژه «توافق» را اینبار به «تفاهم» تبدیل نمود!
به گزارش راهکارنیوز، به نظر می رسد مسئله «فهم مشترک» نه تنها گریبانگیر مذاکرات ایران و دشمنان اسلام است بلکه در میان اردوگاه دولت تدبیر نیز خودنمایی می کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
حتما خیال کردی روحانی نشسته پشت سیستم نوشته توافق. مگه اونجا تعلیق بود که مترجم میلی نگفت لغو تحریم ها
ناشناس
Germany
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
مسلم است که "توافق" صورت گرفته اما، "توافقنامه" هنوز امضا نشده چون کار تکمیل نشده و فعلا یک بیانیه صادر شده.
ضمنا انرژی هسته ای یک موضوع اقتصادی است و مقدس نیست که این الفاظ اهمیت داشته باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
کجای برنامه نگاه یک دکتر ظریف دستپاچه شده بود؟ تا جایی که من دیدم از این مسلط تر امکان نداشت.
البته یه جاهایی از حرفای بی ربط مجری بهت زده شده بود که بنده خدا تقصیری هم نداشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
باید قبول کرد که تفسیر طرف مقابل از جزئیات مذاکره بسیار حائز اهمیت است و به عبارتی حریف است که می خواهد لغو تحریم کند!. لذا مشخص نیست زمانی که مهمترین و اساسی ترین محور خواستۀ مذاکراتی طرف ایرانی (که برای رسیدن به آن حتی با ارائه امتیازات تاریخی حاضر به عبور صریح از خطوط قرمز خود گردیده است) تا این اندازه مبهم بوده و با صراحت تمام از جانب حریف نقض می شود، چگونه می توان به انجام تعهدات دشمنان اسلام دلبست و از رسیدن به فهم مشترک با آنان سخن گفت؟!.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
رسایی چرا به ده سال زندان محکوم شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
باید قبول کرد که تفسیر طرف مقابل از جزئیات مذاکره بسیار حائز اهمیت است و به عبارتی حریف است که می خواهد لغو تحریم کند!. لذا مشخص نیست زمانی که مهمترین و اساسی ترین محور خواستۀ مذاکراتی طرف ایرانی (که برای رسیدن به آن حتی با ارائه امتیازات تاریخی حاضر به عبور صریح از خطوط قرمز خود گردیده است) تا این اندازه مبهم بوده و با صراحت تمام از جانب حریف نقض می شود، چگونه می توان به انجام تعهدات دشمنان اسلام دلبست و از رسیدن به فهم مشترک با آنان سخن گفت؟!.
ناشناس
Germany
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
با تشکر از سایت فرارو ، لطفا بجای ضرادخانه "زرادخانه" بنویسید.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
رسايي، رئیس کمیته مبارزه با مفاسد اداری مجلس است! نمي‌دانم يکباره ياد رحيمي افتادم که رئيس مبارزه با مفاسد اقتصادي بود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
کارشناس فوتبالم هست
حساس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
دلواپسان ، نتانیاهو ، پیوندتان مبارک
دلواپسان ایرانی + دلواپسان آمریکایی و اسرائیلی = 40 درصد
همه مردم ایران - 40 درصد ایرانی ، آمریکایی و اسرائیلی = 60 درصد الباقی مردم
رئیس کمیته مبارزه با مفاسد اداری مجلس بیان داشت: ما یک ۲۰ درصد این طرف داریم، یک ۲۰ درصد هم آنطرف داریم، این دوتا ۲۰ درصد می‌دانند که چه اتفاقی افتاده است، یک ۶۰ درصد هم داریم که توده‌های عمومی جامعه هستند
این اوج بیسوادی ایشونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
منطق رسایی بسیار ضعیف و کوچه بازاری و مغرضانه بود.
منطقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
لطفا بقیه مردم را نیز در نظر بگیرید تا معلوم شود چقدر به نام ملت و به کام برخی بوده است .
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
از پس این رسایی دادکان بر میاد که در برنامه نگاه از ورزش 2 همان اول برنامه جوابشو داد و ساکتش کرد
omid
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
نتیجه ای که من از این مناظره گرفتم اینه که میلیارد دلار از درآمد نفتی در سایه ی فریاد دشمن دشمن رسایی ها در دوره احمدی نژاد کلا" غیب شد و مردم ماندند با اقتصاد مقاومتی با یک وعده غذا در روز ،بگذریم از هزینه فایده داشتن انرژی هسته ای .
مردم کوچه وبازار
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
ما همه دکتر صادق زیبا کلام هستیم
ضد استکبار
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
سازشکار ها بدانند شما تعداد معدودی هستید و نمی توانید ملت شریف ایران اسلامی رو وادار کنید که در مقابل دشمن تسلیم شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
خداییش چند بار نوشتی " نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر " !؟
این آقا نهایتا 10 درصد این مردم را نمایندگی کند ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
کسانی کاسب تحریم هستند که به نام دور زدن تحریم آمدند و کل کشور را گرفتند . اسمشون رو میدونید ؟ "اسمشو نگو!" حالا در فرار به جلو موافقان توافق را کاسب تحریم میدانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
به نظر من باید مدال افتخار به دکتر ظریف داد کاری را انجام داد که یه دنیا ازانجام اون کار عاجز بود حقا که امیرکبیر لقب بسیار خوبی برای دکتر عزیز است
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
رسایی جان الان 500 سال پیش نیست . مردم موبایل و اینترنت و ماهواره دارند .
اون 4 درصد هم بخاطر منافع طرفدار شما هستند.
ما رفاه و حق حیات می خواهیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
آقا اگر فقط یک بند لغو تحریمها عمل بشه
امتیازات داده شده به غرب اشکال ندارد.
تمام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
درود بر رسایی
دوستدار دکتر ظریف
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
در طول چیزی بیش از یک قرن کل درآمد نفت ایران حدود یک تریلیون و دویست میلیارد دلار بوده است که از این میزان 600 میلیارد دلارش متعلق به دوره ریاست جمهوری دولت اصول گرای احمدی نژاد است. این 600 میلیارد دلار کجاست؟ چرا اصول گرایان منتقد دکتر ظریف این مساله مهم نابودی 600 میلیارد دلار را فراموش کرده اند ؟
ahmad
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
آقا من کار به مذاکرات و هسته ای و یا ... نداریم مگر به گفته آقایان ما در کشور دموکراسی داری زندگی نمی کنیم چرا یک رفراندوم نمی گذارند تا تکلیف همه روشن بشود که ما انرژی هسته ای می خواهیم یانه از مردم که ولی نعمتان جامعه هستند بقول ایشان سوال شود چرا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
جنگ زرگری
اميدوار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
چقدر آدم بايد بي منطق باشه كه يه چيزي مثل عدم انصراف مردم از گرفتن يارانه را معادل موافق بودن آنها با انرژي هسته اي قلمداد كنه آخه عزيز دل برادر .... چه ربطي داره به ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
ببخشید اشتباهی منفی دادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
آقای رسایی در تاریخ ثبت نشده است که اگر قرارداد ترکمانچای امضاء نشده بود چه اتفاقی برای این مملکت می افتاد.
shahraad
United States of America
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
برد-برد مثه دریافت پول توسط آقای رسایی و دوستانشون بودش که هم اینا برد کردن هم اون بنده خدا که پولو داده بود.فقط این وسط مردم بدجورباختن
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv