bato-adv
کد خبر: ۲۱۰۸۷۸
دختران و زنان 40 درصد مغزهای فراری از ایران

چرا "زنان نخبه" می‌روند؟!

فرار مغزها، ایران گریزی، خروج ژن‌های باهوش؛ یا هر نام دیگری که دارد، امروز دامن‌گیر زنان و دختران شده است. آخرین آمار از مهاجرت نخبگان ایرانی، دختران و زنان را 40 درصد از مجموع تمام مغزهایی دانسته که از کشور فرار می کنند. کارشناسان این آمار را به نرخ بالای بیکاری زنان نسبت می‌دهند که در هشت سال گذشته به 43 درصد رسیده است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳
فرارو- زهرا فدایی؛ فرار مغزها، ایران گریزی، خروج ژن‌های باهوش؛ یا هر نام دیگری که دارد، امروز دامن‌گیر زنان و دختران شده است. آخرین آمار از مهاجرت نخبگان ایرانی، دختران و زنان را 40 درصد از مجموع تمام مغزهایی دانسته که از کشور فرار می کنند. کارشناسان این آمار را به جایگاه اجتماعی و نرخ بالای بیکاری زنان نسبت می‌دهند که در هشت سال گذشته به 43 درصد رسیده است.

به گزارش فرارو، صندوق بین‌المللی پول در آخرین آمارش، مقام اول مهاجرت نخبگان را به ایران داده است. به گزارش این صندوق، سالانه حدود ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیل‌کرده از کشور خارج می‌شوند به این امید که زندگی و شغل بهتری پیدا کنند. به گفته وزیر سابق علوم این مهاجرت‌ها سالانه 150 میلیارد دلار ضرر به کشور وارد می‌کند و ثمره سال‌ها سرمايه‌گذاري و هزينه، نصيب کشورهاي توسعه يافته مي‌شود.

جامعه‌شناسان معتقدند که مهاجرت متخصصان و تحصیل‌کردگان یا به دلیل دافعه داخل کشور است و یا به خاطر جاذبه کشورهایی است که این افراد به آن‌ها مهاجرت می‌کنند.

از مهمترین دافعه‌ها می‌توان به فاصله طبقاتی زیاد، نابرابری درآمد و هزینه، بی‌قانونی و پارتی‌بازی، فرهنگ کاری ناکارامد و بی‌عدالتی اشاره کرد و برای جاذبه‌های جامعه مقصد هم می‌توان از رفاه اجتماعی و اقتصادی، آزادی‌های اجتماعی، وجود فرصت‌های شغلی و امنیت شغلی، و نظام آموزشی کارآمد؛ نام برد.

اسفندیار اختیاری، رییس کمیته پژوهشی و فناوری مجلس، حمایت نکردن معنوی از نخبگان و وجود بوروکراسی شدید اداری را از عمده دلائل فرار مغزها می‌داند.

حسین راغفر، استاد اقتصاد در این باره گفته است: «یک‌صد سال است که در ایران فرار مغزها داریم. این به دلیل سیاست‌های دستمزدی بوده و باعث شده که افراد به حقوق خودشان دسترسی پیدا نکرده‌اند. سرمایه‌های بزرگی از کشور خارج شده است؛ به واسطه اینکه دولت‌ها مسؤولیت‌های خود را اجرا نکرده‌اند».

کارشناسان می‌گویند دستمزدهای نابرابر از یک‌سو و افزایش نرخ بیکاری بین زنان، راه مهاجرت از کشور را پیش پای این قشر از جامعه گشوده است. به ویژه اینکه امروزه بسیاری از خانواده‌ها به راحتی می‌پذیرند که دخترانشان برای تحصیل و کار، زندگی در خارج از مرزهای کشور را انتخاب کنند.

یکی از موفق‌ترین زنانی که از کشور مهاجرت کرده است دکتر مریم میرزاخانی است. او که دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف است از سوی نشریه علمی معتبر Popular Science، در شمار 10 مغز برتر آمریکای شمالی معرفی شده و جایز نوبل ریاضی یا مدال فیلدز را دریافت کرده است.

دکتر رویا بهشتی یکی از دوستان میرزاخانی است تحقیقات و شهرتش در زمینه هندسه جبری است و هم‌اکنون در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس کرسی استادی دارد.

راضیه نیز شاگرد اول دوره کارشناسی در رشته صنایع غذایی دانشگاه شهید بهشتی بوده و هفت سال است که برای ادامه تحصیل، زندگی، کار و آینده ایران را ترک کرده است. راضیه دلیل رفتنش را این‌گونه بیان می‌کند: «میخواستم جایی برم که براشون مدرک و تخصص مهم باشه و مدرک گرایی الکی وجود نداشته باشه. جایی برم که به مدرک، تخصص و مهارت آدم احترام بذارند.»

آزاده هم جزو دانشجویانی است که برای گرفتن مدرک دکترا کشور را ترک کرده است. او مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه علامه طباطبایی گرفته است. اما در زمان ریاست صدرالدین شریعتی بر دانشگاه علامه با اعمال نظرهای شخصی در پذیرش دکتری روبرو شد. به ناچار برای تحصیل در مقطع دکترا کشور را ترک کرده و با هزینه شخصی به انگلیس رفته است.

گذری کوتاه در معروف‌ترین دانشگاه‌های دنیا حضور پررنگ زنان و دختران ایرانی را نشان می‌دهد. افرادی که چه بسا به موفقیت‌های چشمگیر و فرصت‌های شغلی قابل توجهی دست یافته‌اند. این‌ قشر از دختران تحصیل‌کرده همان‌هایی هستندکه اگر در کشور می‌مانند شاید امروز در شمار بیکاران یا زنان خانه‌نشین بودند.

آمارها می‌گویند که امکان اشتغال به کار زنان در ایران نسبت به مردان تا 50 درصد کمتر است به نحوی که نرخ بیکاری مردان 15 تا 24 ساله در بهار امسال 21 درصد و نرخ بیکاری زنان در همین گروه سنی 43.4 درصد بوده که حاکی از بیکاری 2 برابری زنان نسبت به مردان است.

برخی معتقدند بازار کار مردسالار ایران باعث شده تا رقابت چندان عادلانه‌ای در برخی مواقع برای تصاحب یک فرصت شغلی بین زنان و مردان شکل نگیرد.

کارشناسان می‌گویند بی توجهی به توان بالقوه زنان و استفاده نکردن از توانمندی‌های آنان می‌تواند فرصت‌های فراوانی را نابود کند. هر اندازه که میزان بیکاری زنان تحصیل‌کرده بیشتر و مشارکت اقتصادی آن‌ها کمتر شود، تعداد آن‌ها در آمار مهاجرت از کشور بیشتر و بیشتر خواهد شد.

bato-adv
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
بابا مغز بازاره ایران!!..ما نمی دونستیم ایران به تنهایی به اندازه کل آسیا مغز داره!؟.....معاون رئیس جمهور روحانی که گفته بود نخبه به معنای واقعی نخبه در ایران80 نفر هم نداریم!!.....200 هزار نفر در سال که از کل نخبه های آسیا بیشتره که:)


امان از این مدرک گرایی که این کشور رو داره به باد میده ناوچه رو می گن ناوشکن جماران!! نیروی کار متخصص رو هم می گین مغز!...
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
تازه علاوه بر اون تعداد خیلی از مغز ها هستند که به خاطر بی پولی نمیتونند از کشور خارج شوند...
دکتر نصیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
فارغ از اغراق های ژورنالبیستی در باره فرار معزها که تقریبا در خیلی از کشورها وجود داره وهدف آن هم فقط و فقط پول و امکانات بیشتر هست تا علم! باید پرسید آیا اصلا چیزی به نام ژنهای برتر وجود داره!؟

واقعا چرا کسانی که جایزه نوبل علمی رو می گیرد هیچ کدام اونها فرزندانشون جایزه نوبل نگرفته اند!!؟..در حالی که با این تفسیر فرزندان و نوادگان اونها باید از اونها هم نخبه تر می بودند!!؟...
چرا اگر نخبگان جهان سوم یا حتی جهان دوم به کشورهای توسعه یافته رفته اند فرزندان آنها بیشتر وارد بزینس شده اند تا ادامه راه علمی پدر!!
چرا فرزندان ورزشکاران معروف اکثریت نزدیک 90 درصد اونها راه پدر رو ادامه ندادن و اصلا حتی ورزشکار نشدن!

واقعیت این هست که نخبه بودن ربط چندانی به ژنتیک نداره و اکثرا یک ودیعه خدایی هست امروز کسانی در ایران یا ترکیه خود را از نوادگان خافظ مولانا و..می دانند ولی یک بیت شعر نیم توانند بنویسنید!!

آقایون و خانم ها مشکل ما فرار پول دوست های مثلا نخبه نیست مشکل ما اقتصاد هست اقتصاد که درست پشه خواهید دید نه تنها نخبگان داخی نمی روند بلکه چند برابر آنها نخبگان خارجی هم خواهند آمد!!
دکتر نصیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
عذر خواهی می کنم با موبایل می نویشم هنوز عادت نکردم
امين
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
يك روز ديدم موهاي رفيقم خيلي كم پشت شده
بهش گفتم: دادا ! موهات داره ميريزه ها..
جواب جالبي داد. گفت: غصه نخور داداش. عيبي نداره. اين موها اگه بخوات بمونه جاشون روي تاج سر منه.
اگر هم مي خوات بره .. به سلامت .. بزار بره

به هر حال هر كسي توي زندگي اولويتهايي داره .. برخي ها براشون رفاه و حقوق بالا و آرامش و اين چيزها مهمه.. ميرن
بعضي ها هم عاشق ايران هستند و با همه مشكلات و دشواري هاي داخل كشور و علارغم حقوق و امكانات خوبي كه براشون اونطرف وجود داره باز به عشق وطن همينجا مي مونن و خدمت مي كنند.

قبول دارم كه اقليت هستند ... ولي همين كه هستند خودش قوت قلبيه...
خيالي اسمها هست كه ميشه نام برد ... من الان توي ذهنم نام شهيد مصطفي چمران هست
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
چه مرد و چه زن نخبه از این مملکت میرن چون که بودن اونها برای خیلی ها دردسر هست.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۹۱
ناشناس
Turkiye
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
vaghean nemidunin chera miravand?!ajaba
رضا
United States of America
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
از شما نپرسیدند
ناشناس نخبه بلد نیستی فارسی تایپ کنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
چرا زنان نخبه نروند؟!
ناشناس
United States of America
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
مهندسی فرهنگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
خواهشا یکی بیاد توضیح بده چرا بمانند ؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
دوستان هر جا برای تحصیل میرن به کشورها و دانشگاههایی که از نظر دانشگاهی رتبه خوبی دارن برن و هر جا رو انتخاب نکنن. آدم زحمت و غربت و هزینه مالی هم میکشه مفید بکشه .
ناشناس
Seychelles
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
از شما چی؟ از شما خواستند اظهار نظر کنید آقا رضا؟!
ناشناس
Canada
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
دقیقا یکی از دلایلی که نه فقط خانومها بلکه بسیاری از آقایون نخبه هم ترجیح میدن تو ایران نمونند و سختی مهاجرت رو به جون میخرن تو پاسخی که آقای رضا به این دوست ناشناس داده منعکس شده. دوست ناشناسمون فقط یه سوال ساده پرسیده و به کسی هم توهین نکرده. فقط یه سوالی که دلخوری هم در اون دیده میشه پرسیده. اما پاسخ آقا رضا یه پاسخ تلخ، طعنه آمیز و حاکی از عصبانیته. اونم در قبال فردی که نه میشناسه و نه نه هیچ کار بدی هم نکرده. اینکه اولین واکنش ما به محیط پبرامونمون باید حتما گزندگی و گاهی خشونت لفظی داشته باشه، اینکه تو خیابون و حین رانندگی با چند ثانیه تاخیر راننده جلویی طوری دستمون رو بذاریم روی بوق که انگار داریم فحاشی می کنیم بهش، اینکه تو صف عابربانک اگه کسی تنها چند ثانیه کارش طول کشید نوچ نوچمون شروع بشه و بعد هم توپ و تشر بیاییم که زود باش و ... اینا همش نمونه های بسیار جزئی از هزاران رفتار آزار دهنده ای هستش که هر روز بین مردم ما اتفاق می افته و همگی ناشی از عدم صبر، تحمل و آرامش رفتاری ماست و به مرور میبینیم که در یک جامعه پر تنش داریم زندگی می کنیم. به همین کامنت ها که هر روزه تو همین سایت فرارو نگاه که می کنیم میتونیم خشونت لفظی رو بارها و بارها ببینیم و تلخی اون رو احساس کنیم. آزاردهنده نیست ؟ چرا اینقدر بد اخلاقیم؟ چرا سعی نمیکنیم با کلاممون بجای اینکه حس تحقیرشدگی و خرد شدن شخصیت رو به دیگران منتقل کنیم بیاییم و احساس مثبت و انرژی رو به هم میهن هامون که خیلی هاشون واقعاً آدم های خوبی هستند هدیه کنیم؟
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
من بهتون ميگم چرا نروند وچرا بمانند:1-بدليل اينكه سالها با امكانات همين كشور بزرگ شدن و درس خوندن حالا امكانات كمه وسعمون همينه2-اگه نخبگان نمونن كشور رو توسعه بدن پس كي بايد اين كارو بكنه3-از همه مهمتر اينكه چرا نبايد استعدادت رو خرج وطنت كني بلكه اون رو براي كساني خرج كني كه با كشورت دشمنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
البته شاید همه فکر کنن اون طرف خیلی به فکرشون هستن. باید بگم اون طرف باید حسابی کار کنید..تعریف ساعت مفید اون طرف فرق داره...یکی از دوستان من کانادا است..شش ماهه اونجا داره دنبال کار می گرده و میگه هنوز نیافته کاری رو که حقوقش خوب باشه...میگه بچه های اونجا به عنوان گارسون و امثالهم روزی بین 8 تا 12 ساعت کار میکنن...میگه اونجا برای رقابت باید از خودشون بهتر باشی تا همون شغل رو بهتون بدن
یک نخبه علوم انسانی میشناسم که رفت یکی از بهترین دانشگاه های فرانسه دکترا گرفت اما کاری پیدا نکرد، چون اوضاع اقتصادی جهان خرابه. به قول خودش، برای خودشون هم شغل نیست، چه برسه به مهاجر
پس اگر می روید، با نگاه باز بروید. فکر نکنید از جهنم به بهشت می روید.بدونید باید مثل بلا نسبت . . . کار کنید
unk
Australia
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
برای جویا شدن این علت شما را به مطالعه متن مقاله در فرارو با عنوان"
خانم تناردیه در خوابگاه دختران!" جلب می کنم .
کد خبر: ۲۱۰۸۴۶
۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
يك كلام چون در اين مملكت راحت نيستند
ناشناس
Canada
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
بهترین جواب
علی
Russian Federation
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
مشکل فقط رفتن نخبه ها نیست مشکل وجود آدم های به ظاهر زرنگی است که در نهایت بی لیاقتی سکاندارند.
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
نه بابا راحت باشند ما مواظب هستم !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
آونور راحتند!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
در این کشور به مدرک های علمی و تخصصی در رشته های فنی و مهندسی بها داده نمی شود و در عوض .... در این صورت برای این اشخاص راهی بغیر از مهاجرت از ایران باقی نکی ماند و در صورت ماندن یا بیکاری با بچه داری شغل بزرگ آنها خواهد شد!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
عدم آزادی مهمترین علت خروج افراد اعم از باهوش، متخصص، متفکر، روزنامه نگار، دانشجو و غیره است.
ناشناس
Syrian Arab Republic
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
حرف مفت. با این حساب کسی نباید برگردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
یعنی دختر باهوش و متخصص و ... فقط نیاز به آزادی داره ؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
نه. به احترام و امنیت هم نیاز داره.
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
رفتن چه اشکالی دارد هرجایی که برای انسان آزادی است باید برودکه برود !!! ناشناس جان ،افراد باهوش ،متخصص،متفکرو.....اگر دلسوز کشورباشند با داشته های خود وکشور تلاش می کنند تا ایران وایرانی را سربلند نمایند نه اینکه درد خود وخودنمایی داشته باشند !!!تخصص های دانشگاه آزاد از این بهتر نمی شود !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
چون به اعتقاد بعضیا اشتغال ِ زنان باعث ِ بیکاری مردها شده وکشور ِ ما به نیروی کار زنان احتیاج نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
میشه کل مردها رو مثال نزنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
داره در مورد زنهای نخبه حرف می زنه . یعنی زنهایی که هوش ده تا مرد معمولی مثل تو رو دارند . خب ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
چون در این کشور استخوان را جلوی اسب و یونجه را جلوی سگ می ریزند و بنابراین نتیجه می شود فرار مغزها!!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
بنده فارغ التحصیل و شاگرد رتبه اول دوره کارشناسی ،دانشگاه بورسیه وزارت نیرو بودم.پس از اتمام دوران تحصیلات تکمیلی به وزارتخانه برای کار مراجعه نمودند.فرمودند که جایی برای اشتغال شما وجود ندارد.پس از آن جذب دانشگاه آزاد شدم و دیدم که دانشجویانیم (به تبع روابط و مناسبات فساد آلود )که ساده ترین مفاهیم مهندسی را نمی فهمند براحتی جذب شرکت های تابعه وزارت نیرو شدند.هم اکنون تمامی مراحل خروج از کشور را انجام داده ام و برای رفتن از کشوری که سیستم آموزشی و علمی آن تقریبا ویران شده است،رهسپار سرنوشت خواهم شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
برو محمد:
اگر تو را برای مملکت خودت نخواستند، لااقل به فکر آینده ات باش گرچه راه سختی در پیش داری ولی خودت را نجات داده ای.
ناشناس
Germany
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
کار عاقلانه ای می کنید!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
به سلامت. امیدوارم روزی ایران آنقدر عدالت محور باشه که با اشتیاق به میهن برگردی
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
خوشا به حالت و خوشا به حال فرزندانت که در اینده نیز سرنوشت بهتری خواهند داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
فقط سيستم علمي و آموزشي ويران شده؟ سيستم چي ويران نشده؟ لطفا فقط يك مثال
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
محمد جان ،حنایت رنگ ندارد !!!در تمام موضوعات فرارو کامنت می گذاری وهرگاه خود را به عناوین مختلف معرفی می نمایی !!!! مثبتها را ببین تمام سیاه نماییها را تایید می کنند بدون اینکه شماها ر بشناسند وتحقیق کنند !!! حق شما دوستان است که به کشورهایی بروید که سبیستم آموزشی وعلمی ویرانی نداشته باشند !!! ایران جای شیران متفکر بی ادعاست !!!!
ناشناس
United States of America
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
من مخالف نیستم با شما
کلهم هم قبول دارم سیستم مزخرفه
اما خب
کار بساز !
ایده داشته باش
اون هایی میرن که "بلند پرواز" نیستن
به یه زندگی کارمندی راضین
چه اینجا، چه اونجا
و برای مغزهای ما اونجا بهتر استخدام میشن (کارمند میشن)
اما در مورد آزادی همه راست میگن
آزادی ندارن زن ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
اگر در این کشور دنبال افراد کار بلد بودن که کا به اینجا نمی رسید. اینجا به عمد اینطور افراد را سر کار میاورند که چیزی از اوضاع حابشان نشود تا هرچه خواستند با این کشور بکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
باهوشترین افراد در مدیریت ها و مسئولیت های اجرایی و غیره هستند و تازه آقازاده هاشون هم با هوشترند و در انتظار مناصب! بنابراین هیچ لطمه ای از خروج زنان و مردان نخبه و با هوش نمی شود !!
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
هیچگاه مردان وزنان باهوش ونخبه وفادار به کشور فرار نمی کند مگر درد خود داشته باشند !! که منتظرندتا مسئولین آنها را به مقام ومنصب برسانند !!! بااین فکر بهتر است که بروند !!! شاید من نیز از سانسور فرارو عبور کنم !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
آزمودن را دوباره آزمودن خطاست ولی ما کی میخواهیم از این اصل عبرت بگیریم معلوم نیست!!!چند نفر در این کشور افریده شده اند تا از این وزارتخانه به آن وزارتخانه و از این سازمان به آن سازمان بروند! پس بقیه چی!!! این افراد در سمت های قبلی چه گلی بر سر ایران زده اند که ما دست بردارشان نیستیم!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
ههههههههههههههههههی خدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
چیه عزیزم؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
براي اينكه اينجا هزار تا محدوديت داشتن الان اسيد پاشي هم اضافه شده
اشنا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
محمد جان،رتبه اول کارشناسی ،رفیق فرارو خروج اکشور را تا چه مرحله ای رساندی !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
بمونه تو صورتش اسید بپاشند؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
مگه زن نخبه هم اهل آرایش و بدن نماییه ؟ شما یا کلا فهمت در مورد زن مشکل داره یا در مورد نخبه !
پسر شجاع
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
بفرمائید شام پدیده فرار مغزها رو زیر سوال برده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
نخبه هایی که میرن وقت ندارن تو بفرمایید شام خودشونو مضحکه دیگران کنن واسه 1000 پوند
سهند غفاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
آفرین به جواب این آقای ناشناس. دقت کرده باشین صندوق بین المللی پول آمار مهاجرت نخبه ها رو داده و نه آمار پناهندگان و علافان .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
ناشناس 14:19 شما نماینده نخبه ها هستی یا خود نخبه ؟! حداقل از نزدیک دیدم اون نخبه های رو که شما سنگشون رو به سینه میزنی. البته من منظورم همه کسای که مهاجرت میکنند نیست . ولی اکثرا عشق شلوارک پوشیدن و غذا دادن به کبوترهای میدون اون شهری که توش دارن زندگی میکنند هستند. ادا و اطوار رو خوب بلدند. طرف هنوز بلد نیست یه جمله صحیح با رعایت کردن قوائد دستور زبان رو بیان کنه ، اونوقت باهاش که حرف میزنی میگه : تو کشورم قدر منو ندونستند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
ناشناس 16:06 چون خیلی در بند قواعد زبان هستی خواستم یاداوری کنم قوائد!!! اشتباه است. هر وقت مسخره کردن دیگران تمام شد قدری مطالعه به شما کمک خواهد کرد به انسان مفیدتری تبدیل شوی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
نسرین ستوده 3 سال از وکالت محروم شد
به همین علتی که خودتان تیتر زدید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
کار درست و حرف حق تو ایران خریدار ندارد هرچند دینمان بهترین و کاملترین دینه ولی تا عمل به احکام آن خیلی فاصله داریم. مهمترین رکن یک حکومت و دین رعایت عدالت در تمام جنبه ها و شئون اجتماعی و فردی افراد است نه فقط امربه معروف و نهی از منکر در مسئله حجاب!!!! ای آمران عزیز تا بخال در کدام اداره نسبت به پارتی بازی اعتراض کرده اند!!!!
نازنین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
وقتی حق زنان رو از اشتغال دولتی سلب میکنند وقتی مدام بر عقاید حجری که جای زن در خانه است و وظیفه مادری اصرار دارند وقتی در جامعه ما هنوز تصمیم گیرندگان زنان ما آقایون هستند انتظار دارید از مملکت خارج نشن؟ ما چه کار کردیم که حتی نخست وزیر کانادا بابت شرایطی که ایران برای فرار مغزها ایجاد کرده تشکر کرده ضررش برای ما منفعتش به کام دیگران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
باهات موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
در کشوری که به زن به عنوان یک دستگاه ازدیاد زاد ولد و در خانه نشستن نگاه میشود نباید از مهاجرت آنها از کشور تعحب کرد!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
شما دلیل بیاورید که چرا نروند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
اگر همین نخبه هایی که قید همه چیز رو میزنند و همت کرده مهاجرت میکنند و سالی بقول یک عده ای 150 میلیارد دلار ضرر به مملکت وارد میشود هم از این مملکت نروند سالی 150 میلیارد دلار ازشون بهره برداری نمیشه و بعبارتی سالی 150 میلیارد دلار سرمایه بشری خمیر میشه.
ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش / باید برون کشید از این ورطه رخت خویش
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
من بهتون ميگم چرا نروند وچرا بمانند:1-بدليل اينكه سالها با امكانات همين كشور بزرگ شدن و درس خوندن حالا امكانات كمه وسعمون همينه2-اگه نخبگان نمونن كشور رو توسعه بدن پس كي بايد اين كارو بكنه3-از همه مهمتر اينكه چرا نبايد استعدادت رو خرج وطنت كني بلكه اون رو براي كساني خرج كني كه با كشورت دشمنن
بنده خودم حداقل 6 نفر به معناي واقعي نخبه رو ميشناسم كه بعد از رفتن باز برگشتن و با حداقل امكانات و دستمزد نسبت به اونور به كشور خدمت ميكنن
امين
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
چرا بهترين صندلي هاي اين كشور كه حق كسانيست كه براي مملكت كار ميكنن رو سالها اشغال كردن.كارشون جز خيانت نيست
مبينا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
توي جامعه اي كه زن امنيت تردد نداره مثل حادثه اخير در اصفهان چرا زنان نخبه و غير نخبه نروند؟
اميد
United States of America
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
وقتي يك بازيكن ديپلم ردي فوتبال دريك فصل بازي 400يا500ميليون تومان درامددارد ولي يك فارغ التحصيل نخبه بايدشب وروزدنبال كاربتشه چرانبايد به كشورخارج مهاجرت كنه ؟؟ اونجا قدراين ادمهاروبيشترمي دونند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
بمانند تا داعشی ها صورتشان اسید بپاشند؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
داعشی ها را خوب آمدی ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
حتما می مونن که روشون اسید بپاشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
پیشرفت کشور ایران ربطی به مغز بودن افراد نداره. خداییش اگه میموندن هم وضع ایران همینی بود که هست. زیر ساختهای ایران غلطه. اگه یه بیسواد حداکثر یک سال تو یه صنعت کار کنه میتونه جای مهندسی که 16سال درس خونده رو بگیره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
عزیزم تو راست میگی لابد اونایی که در کاناد به نخبگان ایرانی اون همه پول و امکانات میدن این را تا حالا ندانسته اند والا همه اونا را دیپورت میکردند!!! بنازم به طرز فکرت!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من هم که نرفتم پشیمانم چرا نروند؟ وقتی با مدرک فوق لیسانس مهندسی از بهترین دانشگاههای کشور هنوز کمترین حقوق را می گیرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
آخ گفتی....... به خدا رویمان نمی شود بگوییم که با 12 سال سابقه کار و فارغ التحصیلی از بهترین دانشگاههای ایران حقوقممان چقدر است. در 8سال گذشته هم که همه دکتر شدند. بنابراین ارزش مدارکمان هم همه هیچ شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
داره در مورد نابغه ها حرف می زنه . نه معمولی های غرغروی دانشگاه آزادی !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
یه دلیل مردسالار بودن بازار کار ایران هم این میتونه باشه که وقتی زنان و دختران ایرانی در داخل ایران کار می کنند (اکثرا و نه همه آنها) فکر می کنند به خاطر خانم بودنشون باید همه هواشونو داشته باشن و مثلا کار فیزیکی مال اونا نیست و اگه قرار فلان قطعه جابجا بشه این وظیفه آقایونه و یا دهها مثال دیکه در حالی که برای اون شغل دارن حقوق و مزایاشو میگیرن و به عبارتی شغل رو قبول کردن، خیلی بیشتر از اونی که انجام میدن دنبال حقوق حقه خود هستند!
خوب اونوقت شما صاحب کار ترجیح میدی یه آقا رو استخدام کنی و خیلی راحتتر بهش امر و نهی کنی

این مطلب بیشتر در دستگاهها دولتی صادقه

ولی وقتی میرن خارج از کشور تازه اونجا جبر فضای حاکم مجبورشون میکنه کار واقعی رو انجام بدن، خوب نتیجه اینکه در خارج کشور خیلی بهتر از داخل کار میکنن.

در داخل کشور وقتی کار میکنن، تازه یادشون میاد میخوان ادامه تحصیل بدن، روزی یک ساعت وقت برای صبحانه داشته باشن، نماز ظهر و نهار هم که حداقل یک ساعت رو میبره و با همکارای مردشون هم که لج کم کاری دارن و همیشه فکر میکنن این اونا که بیشتر کار میکنن، خلاصه موارد اینجوری وجود داره و ترجیح در برخی جاها اینه که کار کم دردسرتر رو اجام بدن.

البته قصد توهین به هیچ کسی رو نداشتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
مطالبي كه آورديد مربوط به كارمنداني است كه حداقل 10 سال سابقه كاردارند و در اين ده ساله فهميده اند كه هر چي هم كار كنند پيشرفت نميكنند و براي پيشرفت در كار نياز نيست كار كني تنها كمي استعداد ورابطه لازمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من یک خانوم هستم مدرک لیسانس دارم توی یه شرکت با زور و پارتی سمت منشی رو داشتم که شرکت تعطیل شد و ما بیکار الان به همت خانوادم دفتر فروش سنگ داریم که من توی دفتر کار می کنم سنگهای 40*70 رو هم خودم جابه جا می کنم و هیچ وقت هیچ کاری رو به عهده دیگری ننداختم حتی اگه فیزیکی بوده باشه پس لطفا با دید محدود خودتون در مورد یک جمع نظر ندین
ناشناس
Sweden
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
می‌تونن نرن وایسن ایران تا توی صورتشون اسید بپاشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
از عکس مقاله خیلی خوشم میاد منو یاد دانشمندهایی مثل اویلر و نیوتون می اندازه خوب شد به چشم خودمون برنده شدن مدال فیلدز رو دیدیم
باران
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من دکترا دارم،تو یه دستگاه دولتی 18 ساله که دارم خون دل میخورم.ضعیف ترین و بیسوادترین مردا رو به عنوان مدیر کل انتخاب میکنند ولی همکاران زن با اینکه غالبا از ممتازین دانشگاه های سراسری هستند رو حتی برای پست های مدیریتی سطح پایین بکار نمی گیرند.زنان نخبه اکثرا باید مدیریت مردان کم سواد و کم هوش رو تحمل کنند. و تازه به عنوانین متعدد تحقیر بشن.خدا میدونه چقدر پشیمونم که با اینکه توان مالی و علمی لازم برا رفتن از ایران رو داشتم به عشق آبادانی وطن ماندم؛دریغ و درد که حتی نگذااشتند توانم رو برا وطنم صرف کنم.الان تصمیم گرفتم با فرزندانم برم.گرچه خیلی برا من دیره ولی بخاطر فرزندانم اینکار رو میکنم.
حمید
United Arab Emirates
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
البته مدیر کل شدن آن آقایان به خاطر مرد بودنشان نیست به خاطر ضعیف و بیسواد بودنشان است ما هم که مردیم به همین درد دچاریم شاید کمتر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
مدیر شدن به لیاقت نیست خانم محترم باید بلد باشی بله قربان و چشم قربان بگی
شايسته
United Arab Emirates
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
عليرغم اينكه به خاطر علايق فرهنگي و اعتقاديم دوست ندارم و نمي تونم خارج از كشور زندگي كنم و تجربه اش رو دارم اما اينقدر با باران موافقم كه فكر مي كنم اگه دهها هزار مثبت بزنم بازم كمه . امان از مردمي كه خودشون به هر آدم بيسوادي كه مديرشون ميشه لقب حاجي و سيد ميدن و تعظيمش مي كنن
علی
United Arab Emirates
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
اگر واقعا به عشق آبادانی وطن موندی ، بدون که در زندگی همیشه سربلند و سرافراز خواهی بود. اجرت با خود خدا.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
خیلی علت ها ریز و درشت دیگری هم هست که قابل انتشار نیست. چون هم نگارنده و هم فرارو به دردسر می افتد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
هزاران هزار لایک و دست و جیغ و هوررررررررررررا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
ممنون فرارو كه به اين بحران جدي در مورد زنان توجه كردي . ولي در مقاله خانم فدايي يك نكته كليدي جا مونده ؛ نقش مجلس و دولت در إيجاد اين بحران ، طرحهاي مصوب و در حال تصويب مجلس كه عملياتي شدنش از دولت قبل به طور جدي شروع شده و متاسفانه در اين دولت هم بااغماض نسبت به اثار و نتايج مخربش مورد همراهي و اجراست ، و ظاهرا دولت به عنوان مجري قانون أساسي عزمي براي مقابله با دايره رو به وسعت محدوديتها و ممنوعيتهاي "قانوني " شده در حوزه اشتغال زنان كه در تعارض اشكار با أصول مسلم قانون أساسي است نداره و در واقع عملا به اين روند كمك مي كنه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
ايجاد محدوديت بر سر راه استخدام و عضويت در هيات علمي و پستهاي مديريتي براي زنان در شرايطي كه 70 درصد ورودي به دانشگاهها را اين قشر تشكيل مي‌دهند، راهي بجز فكر كردن به مهاجرت و يافتن فرصتهاي شغلي در كشورهاي با محدوديت كمتر باقي نمي‌گذارد.
دختران هوشمند ايراني در مصاحبه‌هاي شغلي عرصه را بر رقبا تنگ كرده‌اند
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
نیم ساعت در نیاوران قدم بزنید.پورشه ها،مازراتی ها و لکسوس ه را ببینید بعد دسته دسته کانگسترهای ؟ جوان با کت و شلوارهای ایتالیایی و فرانسوی همه با یک محاسن ته ریش به سبک آقازاده ها..
اینجا جای تخصص و علم و فن نیست > بای بای
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
این ته ریش رو ندیدم کو!!!!همه سه تیغ
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
به نظرم بهتر بود که به این سوال جواب داده می شد که چرا زنان نخبه باید بمانند.

جرات داشته باشیم و آمار المپیادی هایی که از کشور خارج شده اند را اعلام کنیم.

جرات داشته باشیم آمار دانش آموخته های دانشگاه های برتر کشور را که از ایران خارج شده اند را اعلام کنیم.

الان که دیگه باید به آمار خروج صنعت گران مان از ایران را نیز به آنها اضافه کنیم.

حالا یکی هم که مثل من دهان باز می کند و حرفی می زند را زود سانسور می کنید.

آقای مسئول!
هر کسی که می تواند و شرایطش را دارد از ایران خارج می شود. فقط می مانیم امثال من و شما. گروهی بخاطر فقر و نداشتن هزینه سفر و گروهی نیز تنها بدلیل تعلقات خانوادگی و البته گروهی نیز مثل شما مسئول متعهد بدلیل ساختن ایران در اینجا می مانیم.

اصلا یک نظر سنجی بکنیم ببینیم واقعا چند درصد ایران آرزوی مهاجرت به خارج را دارند.

آقای سانسورچی!
سانسور نکن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
احسنت!... آخه اگر پول بود که همه میرفتیم و بعضی ها راحت و تنها می موندن!! به نظرتون نتیجه این نظرسنجی برای خروج از کشور چیه؟ و چرا؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
احسنت...من خودم پول ندارم وگرنه 100% میرفتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
اگرهم کسی نخواد بره، آخرش مجبور میشه که بره مگه اینکه قید ِ یه زندگی معمولی رو زده باشه(اشتغال، حضانت بچه ها، حق طلاق،احترام دیدن و ....)
amir
United States of America
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
چرا بمونن ؟؟
اونایی که هستن چی میشن اینجا ؟؟؟
اینا میرن تا فکرشون و ذهنشون ازا د باشه ازادانه فعالیت کنن نه این که تحت کنترل باشن !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
وقتي حتي واسه نحوه لباس پوشيدنشونم ديگران تصميم مي گيرند همانطور كه واسه دختر 5 ساله شون تصميم مي گيرند و تمام مدت به اشكال مختلف حق زنان را پايمال مي كنند و بهشون توهين مي كنند چرا نروند...بيشتر از اين هم خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
بابا اينا مغز ميخوان چيكار اتفاقا" مشكل اينا مغز داشتن است هرچي بي مغز تر سرخوش تر مگه نديدين چه بلايي سر فرجي دانا و نجفي( كه تازه يه جايگاهي هم در نظام داشتن) آوردن؟واسه آين آقايون همون مشايي و بقايي خوبه و براي اينه آخرش همون معجزه هزاره سوم هست و بس!
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
می ماند اینجا بخاطر یک شاخ مو به صورتش اسید میپاشیدند
ناشناس
Finland
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
چرا نروند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
مگه نديدين بورسيه هاي دولت پاك را كه از اين سوال هاي بيخود مي كنيد در اينجا هرچي تو خالي تر باشي بالاتر مي نشيني يه روزي مردم معارف ديني شون رو از امثال مطهري ها و طالقاني ها و علامه طبا طبائي ها ميگرفتند و حالا از مداح هايي مثل ك. ح. ا.
ثمین
Germany
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من یه خانمم ,فوق لیسانس یه رشته مهندسی از بهترین دانشگاه کشورم.مهارت عملی هم دارم وظایف و کارم از تمام آقایون همکارم بیشتره و اینجا 12 تا متخصص زیر دستم کار میکنند
با همه ی این ها فکر میکنید چه قد حقوق میگیرم؟؟حقوق من سه چهارم حقوق کارمندامه!!!!تو شرایطی که تقریبا تمام یه پروژه رو مجبورم خودم انجام بدم و همیشه تخصصی ترین و سخت ترین کارها رو مجبورم انجام بدم.با این استدلال که اون ها مردن و خرج زن و بچه بچه میدن و....تمام زحمات من نادیده گرفته میشه!
بماند که پایه ی حقوقی ما کلا پایینه و زیر یک میلیون تومن حقوق میگیرم
خب وقتی با این شرایط یه کشور اروپایی به امثال من حاضره پنج شش برابر حقوق فعلیمو بده و شغل و وظایفم هم در حد حقوقمه وفرصت پیشرفتم زیاده چرا نباید برم؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
سلام ثمین جان. منم دقیقا شرایط تورو دارم. با فوق لیسانس مهندسی از دانشگاه مرتبه یک کشور. دقیقا تمام بار فنی و حتی حقوقی یه پروژه به عهده منه و آقایون هر کدوم سهم ناچیزی دارند توی انجام پروژه. متاسفانه وضعیت درآمد منم خیلی بده و در حال حاضر در حال اپلای برای یه کشور اروپایی هستم.
ناشناس
Canada
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
واقعاً نمی دونی چرا جالبه یکبار هم شده بیایید صادق باشیم البته دیگه الان خواجه حافظ هم متوجه هست دیگران رو نمی دونم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
فرارو من هم میرم خسته شدم از این همه نامردی،مگه چقدر می خوام عمر کنم؟؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
شرایط کار و زندگی و تحصیل برای همه یکسان نسیت
فقط بعضی ها حق دارند زندگی کنند
کارشناس بیمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
تبعیض جنسیتی در بسیاری از صنایع کشور از جمله صنعت بیمه بیداد می کند. من یک دختر فارغ التحصیل رتبه ممتاز بیمه از یک دانشگاه معتبر بیش از یک سال است که به دنبال کار هستم اما شرکتهای بیمه فقط استخدام پسر دارند. باور بفرمایید اگر کسی را در جایی خارج از ایران داشتم حتما می رفتم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
سرکار خانم! به اغلب ایرانیان خارج از وطن نمی توان اعتماد کرد. اگر می خواهید بروید، تنها باشید خیلی بهتر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
تیتر زدید چرا زنان نخبه می روند، مگر مردان نخبه نمی روند؟ یک بنده خدا حرف قشنگی زده بود که: اگر همینطوری پیش بره مشکل ایران فرار مغزها نیست بلکه ماندن احمقهاست که در پستهای مهم مملکتی نشستند و مدیریت می کنند، علی الخصوص در دولت پاک قبلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
وقتی دیگه تو دانشگاه های ایران جای رشد ندارن طبیعیه برن دانشگاه هایی که امکانات بیشتر دارن و این متخص ایران نیست و تو سایر کشورها هم شاهد چنین روندی هستیم!
آمریکا هم سال هاست با توسعه زیر ساخت علمی دانشگاه های خودش سعی در جذب نخبگان در تمامی علوم رو داشته و این رویه عمری بالای صد سال داره!
تنها فرق ما در این مورد با سایر کشورها اینه که اونا از نخبگان خودشون در توسعه زیرساخت های علمی کشورشون استفاده میکنن ولی تو ایران از اقوام و رفقا برای چپاول کشور استفاده میکنن و طبیعتا دیگه جایی برای نخبگان نمیمونه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
صرفنظر از موضوع خدايي ظاهر اين دانشمند به بسياري از زنان و دختران دانشجو ي ما شباهتي داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چقدر ساده و متين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
همین طرز تفکر شما و امثال شما درباره زنان و دختران ایرانی یکی از دلایل فرار اونها از ایرانه
یک پسر دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من هر وقت این دانشمند رو می بینم یاد بزرگانی مثل نیوتون می افتم خوب نیست این حرفها رو بزنید
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
تا حالا فکر کردید مدیران ارشد صنعت نفت، گاز ، پتروشیمی چه کسانی هستند سابقه تحصیلی .... آنها چیست .مثال بزرگترین پتروشیمی ایران ،مارون مدیر عاملش کیه یا پتروشیمی مبین ، اگر سابقه اونها را دانستید. در آنصورت آیا فکر می کنید اونها باید چشم دیدن امثال میرزا خانی را داشته باشند .جالب اینجاست که این مدیران پس از 60 سال سابقه کاری باز هم تمایل به بازنشستگی را ندارند . وپس از آنکه از در رفتن از پنجره وارد میشوند. بله آنها تازمانی که خدا ازشان راضی شود به کار (مدیریت!)ادامه میدهند تا قطار مهاجرت همچنان طویل بماند.
احمدي
Singapore
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
بجز اعتقادات ملي و مذهبي كه در همه قوي نيست.
يك دليل بيار كه آدم باهوش محيط بهتر را به محيط بدتر زندگي ترجيح نده؟؟؟؟؟؟؟؟/
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
اگه دست من بود تمام كساني كه نخبه اند و رفتن رو به جرم خيانت تحت پيگرد قرار ميدادم و خونوادشونم به گروگان ميگرفتم كلا روزگار رو براي كساني كه براي دشمنان كشورم مثل ... كار ميكنن سياه ميكردم.آخه خيانت جز اينه كه بري به دشمن كشورت خدمت كني
سعید مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
با سلام تا زمانیکه شایسته سالاری از مملکت رخت بر بسته برادر انتظار بی خودیه البته از سن بنده گذشته چون در زمان ما ادما سر جای خودشان بودند ولی برای فرزندانم قبطه میخورم که با معدل های بالای بهترین دانشگاه های ایران مجبور به ترک زادگاه و وطنشانند و البته باید نخست وزیر کانادا از مهاجرت ایرانیان خوش حال باشد اما مسولین ما و زعمای قوم دنبال کارهایی هستند که فقط مشکلات مردم را بیشتر کنند هر جا وارد شدند بدتر شد به گواه شرایط فعلی جامعه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
غبطه
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
محدودیت زنان نخبگان و بطور کلی تفکر در هشت سال گذشته در کشور و کوتاه قدی فکری دولتیان قبلی از دلایل اصلی مهاجرت نخبگان از کشور است.
راهی
Japan
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
دنبال این نگردید که چرا میروند !!!!!! بلکه دنبال آن بگردید که چرا بمانند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چون برای سوال دوم پاسخ فراوان همی خواهید یافت !!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
به خاطر اینکه این خانم اگه تو ایران بود نمیتونست اینجوری با آزادی عکس بگیره خودتون هم میدونید چرا و به هیچ وجه این مشکل حل نخواهد شد واسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
خوب اینهم نوعی دافعه در داخل است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
وقتی اینا دکتر بگیرن در ایران حتما باید برن هیات علمی بشن بعد با این سیستم کی اینا برمیداره یعنی اولا خود اساتید بدلیل منافعشون خطر میفته و سیستم بعد 4000 بورسیه متخلف جذب بشن چون خودشون بیسوادن اینا نمیذارن کار کنند باید امثال دختر ... که مدرک ازاد داره بره تربیت مدرس جذب بشه و ملت با دکترا شریف بیکاره
بانو
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
خب چرا نروند؟؟
من دکترای معماریم و همه مقاطع هم در بهترین دانشگاه های دولتی بودم. تنها کاری که تونستم پیدا کنم تدریس با ساعتی 8 هزار تومن بود.
من هم اگر بتونم میرم
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
هههههههههههههههه

خانوم منم فوق لیسانس داره دقیقا شبیه شرایط شماست بازم بور خدا رو شکر کن وضعیت شما خیلی بهتره بقیه ساعتی 6 میگیرن هههههه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
بازم خوبه ساعتی هشت هزار تومن! من ی دختره فوق لیسانس ریاضیم از دانشگاه دولتی با معدل هفده و دو ساله دارم با ساعتی دو هزار تومن غیرانتفاعی شهرستان درس میدم. فقط به خاطر این که تو خونه نباشم.
معاون مدرسه دختری هم سن منه که با فوق لیسانس شیمی تجزیه با ماهی صد تومن ، معاون مدرسه شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
چرا نروند دختر من فوق لیسانس مکانیک است با چه سختی درس خواند شاگرد دوم دوره بود حالا نه کار گیرش می آید نه شوهر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
خوبه حالا توانسته درس بخواند من ارشد امسال قبول شدم پول ندارم برم!ثبت نام کنم!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من شوهر پیدا کردم اما شوهرم میگه کار نباید بکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
شما از آنهایی که احیانا مانده اند باید بپرسید چرا نمی روند !!!
سوینج
United Arab Emirates
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
حتما خوشی زده زیر دلشون از بس راحتن بخاطر این میرن
واقعا وضعی که برایخانمها درست کردند تاسف برانگیزه
بلاتکلیف
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
امیدوارم خدا پشت و پناه همه کسانی که رفتند و می روند باشه. من با مدرک دکترا و سابقه دوازده سال تدریس در دانشگاه، هشت سال است که دارم میدوم که هیأت علمی بشوم . در همه مصاحبه های علمی و غیر علمی هم تایید شده ام و شورای جذب مرکزی مخالفت است؟؟؟؟؟؟ و من هم اگر مجرد بودم و قرار بود خودم تصمیم بگیرم، حتماً می رفتم.
وکیل
United States of America
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
همیشه واسه ما ایرانی ها مرغ همسایه غازه، نمیگم تو ایران مشکل نداریم که به مراتب برای خانومها بیشتره، اما خودمون باید حلش کنیم. نندازیم گردن این و اون. آمریکاش رو هم دیدیم، مشکلات خودش رو داره، بیشتر ماهایی که از ایران رفتیم دنبال کوچکترین بهانه ای هستیم واسه برگشتن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
ایران شده دلال بازی و رابطه بازی
منا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من هم مدرکم فوق لیسانس از دانشگاه تهران ، ولی هیچ کاری پیدا نکردم ، حتی دانشگاه حق التدریس هم بهم ندادند گفتن چون مجردی نمی تونی دانشگاه درس بدی! سنم هم که داره می ره بالا شانسم برای پیدا کردن کار کمتر می شه ؟! با وجود اینکه از دلم نمی یاد خانواده ام رو تنها بذارم ولی نمی تونم تو خونه بمونم و فقط خونه داری کنم به خاطر همین منم تو فکرم که برم ، بهتره یه توجهی هم به این قانون بشه که مجرد ها رو هیئت علمی نمی کنن اخه مجرد ها با این اوضاع چطوری ازدواج کنند که بشن متاهل؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
واقعا پرسیدن داره؟؟؟؟
من با مدرک دکترا از بهترین دانشگاه تهران باید زیر دست یکی کار کنم که دیپلم داره و زور میگه
منم دارم میرم...همه باید برن..اینجا موندن نداره
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من مرد هستم خير سرم. نه سال در بهترين دانشگاه‌هاي مملكت درس خوندم. كارشناسي ارشد مهندسي مواد. با كلي سابقه تحصيلي، تدريس، تجربه كاري و ...
كشورم رو دوست دارم، ريشه هام اينجاست. خانوادم، عزيزانم، دوستانم، هويتم... همه چي اينجا تعريف مي‌شه.
از ديدگاه خيلي ها احمقم كه پذيرش دانشگاه اشتوتگارت آلمان و همينطور پذيرش دانشگاه كبك و ويزاي كانادا رو گرفتم و به كناري انداختم تا بمونم و به كشورم خدمت كنم.
كار مي‌كنم تو يه سازمان پرطمطراق دولتي... حقوق: زير خط فقر
امنيت شغلي: 4 سال قراردادي كه هميشه بدون تغيير در اواخر آبان ماه به زور وادار به امضا كردنش مي‌شم.
باشه، درك، نه پول مي‌خوام نه امنيت شغلي... اما ديدن اين همه مدرك به دست بي‌سواد، فساد وحشتناك و گسترده اداراي و اجتماعي، ملزم بودن به پيروي از تصميمات عده‌اي كه نه منطق دارند و نه علم، و از همه بدتر، مقايسه، مقايسه با آنهايي كه شرايط تحصيلي و علميشون از من بدتر بود، اما رفتن و زندگي‌هاي به مراتب بهتري دارند، داره ديوونه ام مي‌كنه...
اين روزها خيلي فكر مي‌كنم به اينكه بذارم و برم... به اينكه جايي باشم كه اگر ديده نمي‌شم و قدرم دونسته نمي‌شه، لا اقل پرواز كلاغ‌ها هم رنجم نده... فحاشي توي خيابون مردمان، رانندگي وحشيانه، ادارات فاسد، پروژه‌هاي ظاهري، نديدن كارهاي واقعي و بوق و كرناي كارهاي پيش پا افتاده، قضاوت من از روي پوششم، نگاه‌هاي كثيف آدم‌ها، تصميمات خلق الساعه و... روانم رو نابود كرد... نه به ازدواج فكر مي‌كنم و نه به بچه داشتن. خودم رو مقصر مي‌دونم در بدبخت كردن كودكي كه بي هيچ گناهي بايد تو اين مملكت به دنيا بياد و بيچاره بشه و يا عمري بايد غم غربت و دوري بچشه، يا بمونه و درد تبعيض و فقر فرهنگي و مالي و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
گل گفتی برادر...درد همه ما هم نسلاتو گفتی...
مخصوصا خط آخر و اون دوراهی وحشتناک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
بهترین راه حل الان رفتن است من به عنوان یک خانم که در شرایط مساوی از لحاظ تحصیلات و غیره با یک آقا هستم ولی مهارت بالایی در کارم دارم هم حقوق کمتر و هم عزت کمتری دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
نخبه كه سهله اگه امكانش بود بالآي نود درصد ميرفتند
تا از شهروند درجه دو بودن خلاص شوند
دانشجوی دکتری
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من هم تمام وقتم را در کتابخانه به خواندن زبان می گذارنم تا بروم ، دعا کنید کار من هم جور بشود و هر چه زودتر بروم .
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
موفق باشی جانم،برو!!!
ناشناس
Canada
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
واقعاً نمی دونی چرا جالبه یکبار هم شده بیایید صادق باشیم البته دیگه الان خواجه حافظ هم متوجه هست دیگران رو نمی دونم .
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
یه چیز بگم خیلی دردناکه :

من فوق لیسانس مهندسی از یکی ار دانشگاه های خوب تهرانم

دو سال تو یه جای دولتی کار میکردم،، نمیدونید چقدر پارتی بازی و روابط کثیف بیداد میکنه،، باور نمیکنید کسی که هیچی بارش نیست حتی درس نخونده اونجا کار میکرد دو شغله هم بود بخاطر اینکه از اقوام نزدیک مدیرعامل بود تقریبا همه کاره بود یه چیزی بگم که حتی بلد نبود انگلیسی بخونه ما باید بهش یاد میدادیم مثلا این کلمه چیه ولی چه فایده اون همه کاره بود
اونجا از این نمونه ها پر بود افسردگی گرفتم با دیدن اونا که واقعا هیچ چیزی نداشتن جز یه پارتی کثیف که حق افراد با استعداد این مملکتو دارن میخورن الان اومدم بیرون از یه شرکت نروژی پذیرش گرفتم دارم میرم اگه کلامم بیفته دیگه برنمیگردم
bname
United States of America
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
والا خوبه ما دخترا این یه گزینه رو روی میزمون داریم که هر وقت بی عدالتی و توهین و تبعیض میبینیم از غصه نمیریم من هر موقع امکاناتش واسم فراهم بشه وقت تلف نمی کنم و در میرم
bname
United States of America
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
والا خوبه ما دخترا این یه گزینه رو روی میزمون داریم که هر وقت بی عدالتی و توهین و تبعیض میبینیم از غصه نمیریم من هر موقع امکاناتش واسم فراهم بشه وقت تلف نمی کنم و در میرم
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
خانم میرزاخانی فقط 11 مقاله دارند و استاد تمام دانشگاه استنفورد هستند. اگر عضو هیات علمی یکی از دانشگاه های داخل بودند به خاطر رکورد علمی !!! حتما اخراج می شدند!!! ما اساساً خیلی با حالیم!!!
علی
United States of America
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
در این جامعه مرد سالار، بنده که دانشجوی پسر روزانه دکترای علامه طباطبایی هستم، اونوقت این دانشگاه یه اتاق 8نفره برای خوابگاه برای ما در نظر گرفته اند............... یعنی حداقل ها هم را در نظر نمیگرن، اونوقت میگن چرا دانشجوها میرن خارج
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
رتبه یک ارشد کشوری،عضو بنیاد نخبگان کشورم کار واسم نیست..تونستم از آمریکا بورس تحصیلی بگیرم..میدونم اینجا آینده ای نخواهم داشت..آینده رو در آمریکا میسازم..فقط دلم واسه اونایی میسوزه که قراره اینجا بمونن
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
آخخه،برو امریکا آینده ات را بساز !! اگردلت برای ما بسوزد دیگر دلی برای ساختن آینده ات نمی ماند !!! غم ما نخور جانم که ما ایرانی می مانیم !!!
ناشناس
Spain
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
زهراجان! همچين نوشتي دامن گير انگار يه بيماريع!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
برای اینکه از چشم مردها اشعه‌ای متصاعد می شود که برای پوستشان ضرر دارد
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
عالیییییی بوووووووووووووووووووووووووووود
:)))))))))))))))))))))))))))))))))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
خوب اومدي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
ایول بابا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
:))) شاهکاری ناشناس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
یه واقعیت:فئق رو نمی دونم ولی مطمئنم اینجا دکترا خوندن فقط هزینه اس. وقت و عمرت رو می ذاری چیزی که عایدت میشه فقط یه مشت یاس فلسفیه! صبح که پامیشی میگی فراموش کن فردای بهتری هس اما خودتم باور نداری!
فکر می کردم از هم ورودی های برق دانشگاه صنعتی اصفهان یه 5 درصد از بچه ها رفتن! دیشب داشتم دنبال میل یکی از بچه ها تو Linkedin می گشتم! فکر کنم یه 15-16 نفری از 110-120 نفری از بچه ها رو دیدم که رفتن رو به موندن ترجیح داده بودند! یعنی حماقت کردیم نرفتیم؟؟؟؟
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
به نظرم اونی که میتونه باید بره واسه ما هم دعا کنید زودتر کارمون جور شه بریم
سیّد دلبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
میرن چون فهمیدن اینجا کشور نیست بیشتر شبیه داهات میمونه
باران2
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من فوق لیسانس رشته مهندسی شیمی از بهترین دانشگاه های کشورم.من حق نداشتم استخدام وزارت نفت بشم چون زن بودم! من تو یه شرکت خصوصی بیگاری ميکنم و اندازه کسی حقوق ميگيرم که اونجا ظرف ميشوره! خیلی وقتا تا نیمه شب سر کارم و اضافه کارم ساعتی 5 هزارتومان!صاحب کارم با من و امثال من فقط پز میده.من از ايران نرفتم به خاطر خانوادم اما آیا اين حق من و امثال منه؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
متاسفانه تحلیل امار ایرانی ها بسیار ضعیفه.
تو امار گفته شده 40 درصد نخبه ها خانم ها بودن، یعنی کمی کمتر از نصف.
بطور معمول نسبت زنان به مردان جامعه 1 به 1 هست و وقتی 40 درصد نخبه های خارج شده زن بودن، یعنی کمتر از حد معمول.
ولی حدودا امار برابره، یعنی دلایل خروج از کشور بین مردان و زنان یکسان بوده.
اگر دلایل این چیزایی بود که شما گفتید (یعنی تبعیض جنسیتی)، باید تعداد خانم ها بسیار بیشتر از مردان مهاجرت کرده میبود، چون اون ها شرایط سخت تری دارن، ولی امار بر عکس اینو نشون میده.
امار بطور واضح میگه تقریبا نرخ مهاجرت نخبگان بین مرد ها و زنان برابره، یعنی جنسیت تاثیری بر این موضوع نداره.
حالا من نمیدونم شما چطور تبعیض جنسیتی رو دلیل مهاجرت خانم ها میدونید.
اصلا مطرح کردن این مقاله اشتباهه، چون امار برابری رو نشون میده، نه یک وضعیت غیر عادی.
دلایل اصلی از نظر من همون هایی هست که خیلی ها اشاره کردن. یعنی بی عدالتی اجتماعی و نبود فرصت رشد، که طبق امار تاثیر برابری روی مردان و زنان داشته.
لطفا وقتی اماری مطرح میشه، طبق امار بحث کنید، نه تصورات ذهنیتون.
راستی، ژن باهوش نداریم. معمولا فرزندان دانشمندان بزرگ اصلا دانشمند نمیشن، چه برسه به دانشمند بزرگ. اینو تاریخ نشون داده.
گلمكاني
United Arab Emirates
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
مني كه نه نخبه هستم ونه پولدار چه كنم به جه اميدي در اينجا زندگي كنم مني كه مي بينم براي ساده ترين امور زندگي ام افرادي تصميم ميگيرند كه حداقل افكارشان مال يك قرن پيش است و سنشان بالاي هشتاد سال چكار كنم آيا جز سوختن و ساختن راهي دارم مني كه يك بچه دارم و دلم ميخواد يك بچه ديگه داشته باشم اما وقتي كه شرايط زندگي رو شرايط جامعه مي بينم و اميدي به فرداي كاري و شغلي ندارم و در بعضي مواقع شرمنده همين يك بچه ميشم چكار كنم من بايد بمانم بسازم در تمام پيامها مشاهده نشد يكي بگه يا حتي شعار بده وايستيم مملكت مون رو بسازيم بسازيم همه نا اميد خدايا ما را چه مي شود كو حس وطن پرستي مان نه اينكه وطن پرست نباشيم چرا هستيم خوبشم هستيم اما زمانه با ما چه كرده كه از ساختن وطن نا اميديم
ناشناس
France
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
فرار مغزها یعنی کسی که تو بهترین دانشگاهها درس خونده میزاره از مملکت میره. کلا یه تضادی وجود داره. حیلی از اونهایی که تو بهترین دانشگاهها درس میخونند خودشون از سهمیه استفاده کردند تا وارد این دانشگاهها شدند. بنظر من مغزهای واقعی خیلیاشون هنوز تو ایرانند که بعلت نداشتن سهمیه نتونستند حتی یه مدرک آنچنانی برای خودشون دست و پا کنند که با هاش برن خارج درس بخونن و با فلاکت دارن همچنان تو ایران زندگی میکنند. تازه بهشون هم میگن کم هوش.
مینا
United States of America
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
سلام من دوره دکتری را المان خواندم و به عنوان یک خانم برای خدمت به وطن با اصرار خانواده برگشتم. الن دوباره دارم برمیگردم چون 1 ساله حق التدریسم و علاف ستاد جذب. در دانشگاه دولتی که من کار میکنم از پارسال تا حالا دو نفر بدون دادن امتحان جامع بورس شدن. میگم چرا اسم منو برای پیمانی نمی فرستید میگویند آخه حکم بورس سفارش شده ها تو وزارت خونه امضا نمیشه اگر وزارت خونه بدونه ما در این گرایش متقاضی فارغ التحصیل یعنی شما را داریم... علم احترام و ارزش خودش رو از دست داده
ناشناس
Germany
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
هم ایرانی ها می رن هم آلمانی ها و ... باید برن چون می خوان به خودشون و بشریت خدمت کنن.
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من هم در حد رفتن بودم می رفتم نه پولش رو دارم نه سوادش رو
معین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
من رتبه 34 کنکور ارشد عمران 90
فوق لیسانس سازه از دانشگاه تهران با معدل 17.3 دارم.
بیکارم .......
دیگه خسته شدم دارم برای دانشگاه زوریخ سوییس اقدام می کنم.
ناشناس
Canada
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۷
باسمه تعالی!
آخه عزیر من به چه امیدی باید بمونند؟
شما اشتغال فراهم کردید؟ نه!
شرایط ساده ازدواج فراهم کردید؟ نه!
برای مردم آرامش روانی فراهم کردید؟ نه!
من دوست دارم یکی بگه چه انگیزه یک نخبه اونجا چیه که بخواد بمونه؟ فقط وابستگی و عواطف خانوادگی هست که اون رو هم نخبه هامون مجبورن برای یک زندگی بهتر تحمل کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
اگر بمانند پخمه میشن ایران به مغز متفکر نیازی نداره ،تا نفت داریم ،نیاز به دلال داریم ،نفت هم که تمام بشه ،نه نیازی به دلال داریم و نه مغز متفکر .
يغما
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
چرا هـمه اش نخبه هـا !! علاوه بر نخبه هـا خيلى از دانشجو هـاى معمولى ديگه هـم مهـاجرت مى كنن و اونجا بخاطر اين كه تو يه سيستم درست قرار مى گيرن استعدادشون شكوفا ميشه ...
چيزى كه مشخصه اينه كه راه براى مهـاجرت ايرانى هـا بازه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
چرا هـمه اش نخبه هـا ، داشتن يه زندگى خوب و ايده آل حق همه است ، و اين هدف تو خارج از مرز هاى اين كشور وجود داره
چيزى كه مشخصه اينه كه راه رفتن بازه بازه
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
باتوجه به کامنت هاومثبتهای تندروهای اصلاحی درموضوع فوق ،باید شاهد فرار شما عزیزان از کشور باشیم !!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
توی اداره ما باند فتنه همه جا را گرفته . خبری از کار کارشناسی و درست نیست. تازه هم این ها مدعی اصلاح طلبی و دمکراسی خواهی و حقوق زنان هستند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
البته دوستان حساب دكتر ميرزاخانى از هـمه سواست ، ايشون تو هـر كشور ديگه اى بود آمريكا جذبش مى كرد

چون با زمينه ى تحقيقاتشون آشنا هـستيم اين موضوع رو مى گم ، براى ايشون و خانم بهـشتى شايد لفظ فرا نخبه بهـتر باشه ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
ابران جای زندگی نیست زیرا یک اقلیت برای اکثریت تصمیم می گیرند و هیچ مسئولی به مردم اهمیت نمی دهند....
ناشناس
United States of America
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
تو شرکتی که من کار می کنم (ایران خودرو) از بس وضع حقوق ها خراب است هیچ مهندسی مسئولیت قبول نمی کند به همین خاطر الان اکثر مسئولین از فوق دیپلم ها هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
چرا نروند ؟؟؟؟؟؟؟؟چرا نرویم؟؟؟؟؟فساد و گسترش مدرک فروشی با گسترش دانشگاه آزاد علم و دانش و دانشگاه و ....را سست و بی ارزش کرده علی الخصوص که فساد لگام گسیخته به دانشگاه بورس بی سوادان رسید چرا نروند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
به همان دليلي مي‌روند كه مردان نخبه مي‌روند: يافتن فرصتهاي برابر، فرار از تبعيض آشكار ودر جستجوي زندگي بهتر.
فرقي ميان عملكرد دولت فعلي و قبلي در پذيرش و ارج نهادن به جايگاه زنان نخبه نمي‌بينم. يك مشكل حل‌نشده ساختاري در جامعه مردسالار ايراني عدم تحمل مديران ارشد خانم بوده و خواهد بود. به عنوان يك زن با مدرك كارشناسي ارشد از دانشگاه تهران و 27 سال سابقه كار در سازمان دولتي بخاطر داشتن مديران مرد كم‌سواد و چاپلوس و متملق كه بواسطه رابطه همواره بر مصدر بوده‌اند، به تلافي عملكردي ضعيف را از خود نشان داده‌ام و از اين واكنش لذت مي‌برم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
مازلو نیازهای اساسی انسان را در یک هرم جای داده است که دارای 5 طبقه است.

چهار طبقه اول هرم مازلو «نیازهای پایه» یا «نیازهای فقدانی» (Deficiency Needs) یا D-Needs نام دارند:

* طبقه اول: جسمانی و فیزیولوژیکی
خوردن، نوشیدن، پوشیدن، نفس کشیدن، رفع نیاز های جنسی و …
* طبقه دوم: امنیت
امنیت مالی و شغلی، بهداشت و سالم بودن، امنیت در برابر حوداث و بیماری‌ها
* طبقه سوم: اجتماعی
دوستی، صمیمیت، خانواده‌ و پشتیبان و روابط مناسب داشتن

* طبقه چهارم: رضایت و احترام
«احترام به خود»، «رضایت از خود» و «احترام به دیگران».

حالا شما ببینین این "4 نیاز اولیه " در حداقل فابل قبول برای چند درصد از جوانان که میخوان وارد اجتماع ما بشن دست یافتنیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
من یک خانمم.مهندس توی یکی از شرکت های دولتی.باورید اونقدر به عنوان یک زن تحت تبعیض و تحقیر به خاطر مردسالاری و فقر فرهنگی ! قرار گرفتم که افسرده شدم.محیط های کاری توی این مملکت اونقدر مرد سالار و متحجرانه است که صدها سال با توسعه یافتگی فاصله داره!! اگه کسی بتونه بره کار عاقلانه ای میکنه که بره
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
والا ما هم اگه امکان رفتن داشتیم یک لحضه هم نمیماندیم راستی 37 سال پیش هم فرار مغزها بود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
حالا مگه برای کسی فرق هم میکنه که نخبه ها باشن یا برن؟
ناشناس
Germany
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
اگر گاگول هم باشه مي رود و عمري زندگي مي كند نه زندگي را تلف كند و بهش بگن كارت را درست كرديم ان دنيا جبران مي شود. فعلا ما پول ها را خرج مي كنيم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
وجود 3000 بورسیه غیر قانوینی بهترین دلیل برای مهاجرت مغزها است ... کشور به هم ایده هایش نیاز دارد نه نخبه ها ...
irani
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
بمانند تا مفهوم فساد خرافه دروغ دزدی وچاپلوسی تبعیض بیکاری و افراط گری را خوب بفهمند! جایزه و مدال که برای خانم میرزاخانی فضیلت نیست !
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
من بهتون ميگم چرا نروند وچرا بمانند:1-بدليل اينكه سالها با امكانات همين كشور بزرگ شدن و درس خوندن حالا امكانات كمه وسعمون همينه2-اگه نخبگان نمونن كشور رو توسعه بدن پس كي بايد اين كارو بكنه3-از همه مهمتر اينكه چرا نبايد استعدادت رو خرج وطنت كني بلكه اون رو براي كساني خرج كني كه با كشورت دشمنن
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
من بهتون ميگم چرا نروند وچرا بمانند:1-بدليل اينكه سالها با امكانات همين كشور بزرگ شدن و درس خوندن حالا امكانات كمه وسعمون همينه2-اگه نخبگان نمونن كشور رو توسعه بدن پس كي بايد اين كارو بكنه3-از همه مهمتر اينكه چرا نبايد استعدادت رو خرج وطنت كني بلكه اون رو براي كساني خرج كني كه با كشورت دشمنن
يه روز خوب نمياد
United Arab Emirates
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
هركس راه فرارداره ازاين مملكت ميره.زن ومردهم نداره. ميمونن يه عده ادم وامونده ودرمونده مثل من كه هيچ راه فراري ازاين زندان وطن ندارم.
ياس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
اگرمتخصص نخبه كه تعهدنداشته باشدوجذب شوديعني تعطيل شدن شوراي عالي انقلاب فرهنگي ونتيجه عدم رسوخ غربزدگي به محيط علمي كشور!بيش ازدوسال هم دانشگاههابه همين منظوربسته شدند ومثالي كه براي توجيه آوردنداين بودكه تعميراساسي وسيله نقليه باتوقف آن امكان پذيراست.بنابراين داستان هجرت نخبگان متخصص به اصطلاح بي تعهدازآن زمان ادامه داردحالا هم نتيجه دست آورد آقايان وآقازادگان به اصطلاح متخصص ومتعهدراشاهديم!
امين
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
يك روز ديدم موهاي رفيقم خيلي كم پشت شده
بهش گفتم: دادا ! موهات داره ميريزه ها..
جواب جالبي داد. گفت: غصه نخور داداش. عيبي نداره. اين موها اگه بخوات بمونه جاشون روي تاج سر منه.
اگر هم مي خوات بره .. به سلامت .. بزار بره

به هر حال هر كسي توي زندگي اولويتهايي داره .. برخي ها براشون رفاه و حقوق بالا و آرامش و اين چيزها مهمه.. ميرن
بعضي ها هم عاشق ايران هستند و با همه مشكلات و دشواري هاي داخل كشور و علارغم حقوق و امكانات خوبي كه براشون اونطرف وجود داره باز به عشق وطن همينجا مي مونن و خدمت مي كنند.

قبول دارم كه اقليت هستند ... ولي همين كه هستند خودش قوت قلبيه...
خيالي اسمها هست كه ميشه نام برد ... من الان توي ذهنم نام شهيد مصطفي چمران هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
در ضمن من در ايران زندگي مي كنم و نه روماني ... نمي دونم اين پرچم را فرارو از كجا آورد...
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
با مطالعه نظرات دوستان چیزی که بیش از همه نظرمو جلب کرد این مساله "خودنخبه پنداری" بود که داشتن مدرک دانشگاهی رو شرط لازم و کافی برای نخبگی خودشون میدونن. از نظر من افزایش شدید جمعیت در دهه 60 و سیاست های غلط دولت ها بالاخص دولت آقای احمدی نژاد در آموزش عالی فله ای این دهه شصتی ها، خیل عظیمی فارغ التحصیل "خودنخبه پندار" به جامعه تحمیل کرده که بخش های مختلف اقتصاد و صنعت رو فلج کردن. حال از این خیل عظیم آنهایی که واقعا پتانسیل نخبگی دارن، از کشور خارج میشن و چی میمونه برای کشور؟ خیل عظیمی از فارغ التحصیلان "خودنخبه پندار" فیس و افاده ای و مکش مرگ من، که انتظار دارند همین الان به عنوان مشاور ارشد رئیس جمهور وارد بازار کار بشن و ظرف یک سال صاحب پورشه و کاخ نیاوران.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv