bato-adv
کد خبر: ۱۸۶۲۰۱

(تصاویر) روایت آنتوان‌خان از ایران قاجار؛ شاهان(1)

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۳
فرارو- آنتوان سوروگین بی شک یکی از مهمترین عکاسان زمان قاجار به شمار می رود. 

به گزارش سرویس عکس فرارو، آنتوان سوروگین معروف به «آنتوان خان» عکاس‌ ایرانی-گرجستانی زمان ناصرالدین شاه قاجار با مجموعه عکس هایش از مردم، مکان ها آداب و رسوم، مشاغل و خصوصا اقوام ایرانی در عین حال که یکی از نخستین عکاسان ایرانی است و به لحاظ هنری تصاویر درخوری به ثبت رسانده به لحاظ تاریخی، دارای اهمیت و اعتبار ویژه ای است.
 
آنتوان که فرزند پدر و مادر گرجی تبار مقیم ایران بود در سفارت روسیه در تهران به دنیا آمد و  از سنین جوانی همراه با برادرانش امانوئل و کولیا نزد عکاس معروف روسى دیمترى ایوانویچ ژرماکوف در تفلیس عکاسى را آموخت. 

او در سال ۱۸۷۰ میلادی بار دیگر به ایران بازگشت و در تبریز ساکن و سپس به دستگاه ولیعهد مظفرالدین میرزا راه یافت و از او لقب «خانى» گرفت؛ وی بعد از آن به تهران آمد و در خیابان علاءالدوله (فردوسى) کنار در شرقى میدان مشق یک عکاسخانه دایر کرد. 

سوروگین در این زمان از عکاسان نزدیک به ناصر الدین شاه محسوب می شد و گفته می شود که شاه قاجار علاقه‌ی زیادی به عکس‌های دربار و پرتره وی داشت.

بیشتر عکس‌های گرفته‌شده آنتوان خان متعلق به سال‌های ۱۲۴۹ تا ۱۳۰۹ خورشیدی است و او به علت این‌که توانایی صحبت کردن به زبان فارسی را مانند زبان مادری داشت، به خوبی توانست با اقشار فرهنگی مختلف مردم ایران ارتباط برقرار کند. عکس‌‌های او از دربار سلطنتی، حرمسراها، مساجد و بناهای یادبود دیگر ادیان بسیار شاخص بود و او را متمایز با دیگر عکاسان مشهور اروپایی در ایران می‌کند. 

گفته می شود که در دوران مشروطه، آنتوان خان به جمع مشروطه خواهان پیوست و به همین خاطر محمدعلی شاه قاجار دستور داد بمبی را در خانه کنار عکاسخانه‌ی وی منفجر کنند؛ بر اثر این حادثه یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های عکاسی دوران قاجار از بین رفت. 

همچنین در دوران رضا شاه پهلوی دو هزار نگاتیو شیشه‌اى پرارزش سوروگین توقیف شد که تا سال‌ها بعد در دست خاندان پهلوی بود.

عکس های این عکاس ایرانی اکنون در «گالری هنر فریر» در واشنگتن، موزه‌ی ملى نژادشناسى شهر لیدن و موزه عكس آمستردام هلند نگهداری می شود. در اینجا قصد داریم در مجموعه ای چند قسمتی نگاهی به عکس های این عکاس ایرانی بیاندازیم؛ عکس هایی که جدا از ارزش زیبایی شناختی هر یک سندی تاریخی از زندگی ایرانی در نزدیک به چندین دهه پیش است.

تا کنون در چند گزارش تصویری عکس های سوریوگین از تهران قدیم و دربار را دیده اید؛ امروز عکس های او از شاهان زمانش را می بینید. عکس های گزارش تصویری اول مربوط به ناصرالدین شاه قاجار است.





















عکس های دیگر مجموعه آلبوم های آنتوان خان:

bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
در تاریخ ایران پدران و مادران ما زیسته اند، چه خوب و چه بد کرد ه اند امروز این مرز و بوم را بدست ما سپر ده اند. ما چه کر ده ایم و آیندگان در باره ما چگونه قضاوت می کنند؟
تاریخ را ملل می سازند و نه تنها شاهان.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
این هم جزئی از تاریخ ماست چه خوشمون بیاد و چه بدمون بیاد
از اینکه این عکس ها رو دیدم لذت بردم و برام جالب بود ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ای ناصرالدین شاه دقیقا از فونوتیک صورتش معلومه فرد ساده لوح و بی عرضه ای بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ساده لوح نبود. علاقه ای به اداره کشور نداشت.
خاطره
-
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
زياد تغيير نكرديم فقط لباس هامون عوض شده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
کندذهنی از قیافه ها میباره. حتی عکسهای قدیمی البومهای شخصی هم اینطوریه. قیافه ماهم برای نسلهای بعد اینجوری میشه.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۲۳
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
بترین دوره تاریخی ایران
البته شایدم بدترین دوره بده ها عوض بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
بمدت 135 سال فقط و فقط عیاشی و زنبارگی هنر اینها بود البته به اضافه پس انداختن بی شمار شاهزاده که همگی از بودجه مملکت ارتزاق می کردند. خدا می داند اگر دو نفر بعدی نبودند الان ایران چیزی بیش از افغانستان نبود.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
بدترین دوره حال حاضره مگه تعارف داری؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ما هیچ فرقی نکردیم
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
خداروشکر سیستم سلطنتی بعد 2500 سال نکبت بار بالاخره سرنگون شد .همشون سرو ته یه کرباس بودند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
اقا قضیه این ملیجک چی بوده؟
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
سلام رسواگر جان!گل گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ایکاش که از تاریخ بیاموزیم...
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
این قزاق بدبخت بیچاره با دشمنی کردن با خدا و دین خدا تا ابد خودش و نسلش را تبدیل به هیمه جهنم کرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
رسوا کمی تاریخ بخون ناصرالدین شاه قزاق نبود. اون رضا شاهه محید دلبندم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
فکر نکنم کسی منکر این باشه که ناصرالدین شاه یک شاه شدیدا نالایق بود و ایران در دوران ناصری شدیدا کشوری فقیر و ضعیف شد.ولی به جنگ یک قبر رفتن واقعا اقدام عاقلانه ای نیست،قبر ناصرالدین شاه یکی از شاهکارهای هنری بود و ای کاش توسط افراد سوپر انقلابی تخریب نمیشد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
تخریب نشده، تو کاخ گلستانه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
با حال بود ی حس خوبی ب ادم میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
وقتی یاد قصه اون سماور سازنابینا شده بدست فرزندان این شاه کثیف می افتم که امیر کبیر برای ساختن سماور روسی از اون کمک گرفت حالم دگرگون می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ناصرالدین شاه پادشاه ملعونی که برای ارضای جاه طلبی های شخصی اش چوب حراج به مملکت زد...
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
الان مگه نمیشه؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
تاریخ بهترین قضاوت را در مورد اعمال حاکمان می کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
کاش پدران ما هم ،هم سواد وهم...داشتند.لا یتغیروا ما بقوم حتی یتغییرو بانفسهم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
کاش تواون دوره بودیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
یه قهوه تلخ بخور شاید رفتی !!!
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
چه جواب نازی داد این ناشناس 16:12
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
جای ناصرالدین شاه یا جای بقیه مردم؟ یا جای ملیجک؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
دوره سوت و کوری بوده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
لطف کنید بیشتر از این تصاویرادوار تاریخی و مجموعه کارهای این عکاس و اشخاص دیگه مثل لوییجی مونتابونه هم گذارید
مسیح
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
فرارو دستت درد نکنه خیلی بکر و دیدنی بود ..ناصرالدین شاه هم از قیافه اش معلومه ادم بی عرضه ای بوده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
حیف نون .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ملیجک چقدر غیر قابل تحمل بوده . چی می کشیدن از دستش دور و بری های شاه !
احمد
Canada
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
در اینکه دوره ی قاجار به خصوص در عهد ناصری خیلی بد بوده شکی نیست.منتها ذهن ما تحت تاثیر تبلیغات پهلوی ها علیه قاجارهاست.یادمون نره قجر هرچی بوده دربرابر خارجی برای خودش مقامی قائل بود اما در دوره ی پهلوی خارجی ها تحکم می کردن.متاسفانه ما فقط نوشته های تاریخ رو می خونیم.بدون نگاه نقادانه به تاریخ یعنی هر تاریخ نویس هرچی دلش خواست رو به خوردمون بده.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
احمد چیزی که گفتی ربطی به نظر بالا نداره پس جدا بنویس که بشه بهش منفی داد---------------------------
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
فرارو کامنت من خدایی چه ایرادی داشت که حذفش کردی؟!!
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
با احمد موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
آفرین به محمد گل گفتی!
على
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
احمد قاجاريه اونقدر شيفته فرنگ بودن كه حاضر بودن چوب حراج به همه مملكت بزنن كه سفر فرنگشون جور بشه.اينو تو كتابهاى تاريخ فعلى هم ميتونى بخونى.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
اندازه هشت سال اخير بد نبوده...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
بابا جان پدر احمدی نژاد رو درآوردین.تا تقی به توقی میخوره میگین 8سال پیش...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
خوب بذارین سر جاش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
خب راست میگه 8 سال بدبختی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
عکس یازدهم جالبه ،چه مجسمه قشنگی بوده از خود شاهان قاجار باجنم تر به نظر میرسه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
بدترین شاه ایران نیمی از ایران را به باد داد رفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
نیمی؟ نه عزیزم 2 برابر ایران امروز رو از دست دادن دقت کنید 2 تا ایران امروز!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
فتحعلی شاه 17 شهر را بر باد داد نه ناصرالدین شاه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
در دوران ناصرالدین شاه هم بخشی از خراسان بزرگ به جزیی از افغانستان شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
اونهایی که بر باد رفتند خوشبختند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
کاش تا گیلان و قزوین رو هم داده بود . افسوس .
پارسا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ناشناس (كاش تا گيلان وقزوين...)از اين حرفها نزن.علاقه به ايران واحد هميشه در خون ما موج مي زند
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
مردم ایران در فقر و فلاکت و بدبختی وشاهان مستبد به دنبال عیش و عشرت و خوشگذرانی
ناشناس
United States of America
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
اوضاع و احوال الان هم بعد از گذشت بیش از نیم قرن از آن روزگاران، همین کیفیت را دارد ...
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
الان چه ؟؟!! همه ثروتمند هستند ؟؟!! الان که مملکت به وفور نفت و گاز دارد، چه ؟؟!! چند میلیون نفر زیر خط فقر هستند ؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
الان حداقل مملکتمون رو نفروختیم. یه وجب خاک ندادیم. این ناصرالدین که میتونست هرات رو باز پس بگیره گفت استخاره کردم بد اومد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
فقط مسعله استخاره نبود، فشار و تهدید انگلیس هم بود
حق جو
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
یه وجب خاک ندادیم؟! عزیزم پس دریای خزر چی بود؟تا20سال پیش 50درصد مال ما بود حالا تو13درصدشم حرفه کجای کاری؟فرارو جان سانسور نکن خواهشا
پژاگر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ناشناس 16:51 پس دریای خزر چی که سهممون از 50 درصد شد 11 درصد؟
نينا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
مملكت كه فقط خاك نيست.عصاره اش رو داريم ميفروشيم.اصلا هم به فكر نسلهاى آينده نيستيم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
اینهایی که انتقاد می کنن از اینجور شاها باید جواب بدن با اون فلاکت و بدبختی اون دوره ها و بدون 8 سال درآمد نفتی 800 میلیارد دلاری چکار باید می کردن؟ ضمنا اون موقع ها معجزه هزاره و از این جور چیزا هنوز اختراع نشده بود. حداقل کشور از نظر مواد غذایی خودکفا بود و محصولات کشاورزی صادر می کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
این شاها که میگی مملکت رو از شاهان قبلی گرفتن. مگه در دوره شاه عباس نفت بود که ایران به اون عظمت رسید؟ من چپاول گری نادر رو قبول ندارم ولی حداقل ضعیف نبودیم و تو سری نمیخوردیم.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ناشناس 16:54 حداقل تاریخرو بخون تا احترام خودت حفظ بشه.نادر شاه کبیر چپاول گر بود؟ چه چپاولگری کرد؟ قبل از هر چیز تاریخ رو بخونید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
کدوم عظمت خدا بیامرز. صفویه رو انگلیس علم کرد که از پشت به عثمانی خنجر بزنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
در طول تاریخ همیشه اوج و حضیض داشتیم . دیگه شورش رو درنیارین و زیر هر عکس مربوط به دوره قاجارها حرفهای تکراری نزنید . شماها خودتون دست کمی از مردم اون زمان ندارید . تازه این همه هم ادعای فهم و سواد دارید ولی نتیجه اش هیچ !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
پنجاه سال پادشا هي يعني زندگي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
یه مملکت خرج شکم!
ناشناس
United States of America
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
روایت آنتوان خان از ایران قاجار = روایت تصاویر از ایران امروز به شیوه مدرن ...
ناشناس
United States of America
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
واقـعا" گـل گـفتی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
دقیقا
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
طبیعت تاریخ آن است که تکرار پذیر است...
saed
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
برادرمن بهتره یه سوزن به خودمون بزنیم یه جوالدوز به ابا اجدادمون ای کاش زوایای تاریک 300 -400سال اخیروبا یه سرچ کوچیک توی گوگل جستجو می کردیم تا ببینی ابا اجداد 300-400سال اخیرمون آغ گویونلو وقره گویونلو بودن نه داریوش و کوروش هخامنشی
سلسله چوپانیان بوده و نه ساسانیان برادرمن یه کم به خودمون بیایم شاهای قاجار البته بجز آقامحمدخان که مرزهای ایران رو اگه اجل مهلت داده بود به مرزهای اروپا نزدیک میکردوهمین روسیه پر فیس وافاده تزاری از ترسش فرارو به قرار ترجیح میدادن که البته من ایشونو تایید نمیکنم
ولی حسابشو بکنین این شاهای قاجار وحداقل 60-70درصد مردم ایران ازهمون سلسله چوپانیان وغیره هستند آره داداش کافی سرچ کنی سلسله پادشاهی ایران
تا زیاد به کت وشلوار امروزی ننازیم درسایه دلار نفتی که خیلی از مشکلات بیرون نمی ریزه سرچ کن برادر سرچ!!!!!
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
فرارو اجازه نداد به نظرت منفی بدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
چوپانیان ؟! ایرانیان امروز فرزندان بومیان ده هزار ساله فلات ایران هستند . گوتی ها کاسپی ها عیلامی ها لولویی ها ... آریایی های کذایی هم یک زمانی در حین بز چراندن وارد فلان ایران شدند و نشانه های خودشان را باقی گذاشتند . تحقیقات ژنتیکی سال های اخیر هم چنین مساله ای رو ثابت کرده . شما هم تاریخ بخوان . اگر سواد انگلیسی داری سرچ کن و بخوان .
افشین
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
دوست عزیز که خودت را از اقوام چوپانیان میدانی اما استانهای شمال غربی میتوانن این ادعا را بکنن چون کردها لرها و سیستانی ها بلوچ ها ترکمن ها و فارس ها و مازنی ها و گیلک ها همه نژاد و قومیت مشخص دارند و این دو سلسله نام برده در دوران ملوک الطوایفی در شمال غرب حکومت کردند و حکومتهای سرشناسی بودند و قجرها از طوائف آنها بودند. بعد با این صحبتت به هموطنان آذری ما توهین کردی لطفا بیشتر تفکر و مطالعه کن
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
فراروجان سری عکسهایی که درسایت می گذاری ازجمله عکسهای جنگ جهانی دوم علاوه برزیبایی بسیارزیاد آموزنده هم هستند واقعا ازت ممنونم امیدوارم به این کارت ادامه بدی
ناشناس
United States of America
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
... و روایت مردم از ایران امروز ... آیندگان قضاوت خواهند نمود ...
ناشناس
Germany
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
به نظرم آدم مقتدری میاد
ناشناس
Netherlands
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
بهتر است در قضاوتمان اقتضائات زمانی و وضعیت کشور را نیز در نظر داشته باشیم. و ای کاش که از تاریخ بیاموزیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
من مرده این اقتضات زمانی کسایی هستم که تنبلی و بی رمقی ملت و خیانت حکومتها را با آن توجیه میکنند
ناشناس
Malaysia
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
یک طرفه به قاضی نرویم و فقط تبلیغات پهلوی را تکرار نکنیم. در دوران صفویه و زندیه، غرب مدرسه و بیمارستان و دانشگاه و دادگستری و .... داشت و ما هیچکدام از اینها را نداشتیم. یک عده خیال می کنند حکومت های قبل از قاجار ایده آل بوده اند و فقط قاجاریه ما را از تحول باز داشته،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
شما تاریخ میدونی؟ دوره صفویه اوج تمدن اسلامی بوده و دانشمندان بسیاری در این سرزمین نشو و نمو کردن. صفویه بود که ایران رو زنده کرد و ایران در دوره صفویه به بزرگترین مساحت خودش بعد از اسلام رسید. امپراتوری ایران و امپراتوری عثمانی دو ابرقدرت منطقه بودن و اروپا تازه از قرون وسطا بیرون اومده بود.
دوره قاجار دوره افول ایران و دوره ورود ایران به نوعی قرون وسطی بود که به غیر از آب و خاک, عزت مردم ایران هم گرفته شد.
ناشناس
Malaysia
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ممکن است نام یکی از دانشمندان دوره صفویه و نام یکی از کشفیات ایشان را بفرمایید (منظور علم است نه هنر و معماری که قاجاریان هم آثار معماری با ارزشی به جای گذاشتند که رضاخان بسیاری از آنها را خراب کرد.)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
دوران نکبت و فلاکت! عقب موندگی و بدبختی از سر و روی ملت و مملکت میباره! شاه مملکتو ...
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
درود بر رسواگر فتنه و قاجار دینمدار
دوست رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
سلام رسواگر فتنه دمت گرم
مرگ بر پهلوی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
میخوای جعلی بنویسی عجله نکن!یادت رفت اسم رسواگر فتنه رو بنویسی جاعل!
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
درود بر ناصرالدین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
افکار زشت!
مردم ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
فکر کنین اگر این آدم ضعیف النفس اجازه میداد امیر کبیر 10-15 سال صدر اعظم باشه آلان کجا بودیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
اگه دوره سلطنتش این همه طولانی نبود شاید اوضاع امروزمون جور دیگری بود :(
یک خوزستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ناصر الدین شاه اگه عضو فیسبوک بود...کلی لایک میگیرفت با این عکساش...!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
هیچ عکسی نیست که روی زمین نشسته باشه! متکبر!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
اینم ایراد بود که جنابعالی گرفتی؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
توی تمام تصاویر حضور پررنگ چاپلوسان بسیار مشهود است.



این درد ایران است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
گل گفتی عزیز‍!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
چقدر کثیف بوده این خاندان قاجار. درود بر آن مرد بی نظیر که ایران را از شر این سلسله منحوس نجات داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
درود بیکران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
شا مملکت را باش. طوری دست گذاشته روی سر غلام سیاه و ملیجک را به خود چسبانده انگار حور و پری بوده اند! خجالت نمیکشده و اطرافیان چقدر ترسو که جرات نداشته اند جلو کثافتکاری های شاه را بگیرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
عالیه . آفتاب بعد از ظهر هم داشتند :)
زانیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ناصرالدین بی لیاقت ...
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ننگ تاریخ بودن این شاهان قاجار.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
درود بر این شکوه تمدن ایران
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
درود بر قاجار که حداقل به مراسم عزاداری محرم پایبند بودن نه رضا غلدر که زنان را از متبخ بیرون اورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
درود بر انسانهای با سواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
رسواگر فتننه جعلی
آریامهر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
ننگ بر قاجار
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
باز هم یک عده سیاهنما همون حرفهای تکراری رو در مورد قاجار میزنن..این قاجارها هرچی که بودن متجاوز نبودن-برای حفظ سرزمینهای شمالی 10سال جنگیدن و اگه تو هرات هم انگلیس به طور مستقیم دخالت نمیکرد این منطقه از ایران جدا نمیشد البته عملکرد قاجار چندان قابل دفاع نیست اما باید انصاف رو هم رعایت کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
اینهایی که حرف از بدبختی در اون زمان میزنن از کجای این عکسها متوجه این موضوع شدن؟!!!!!
ناشناس
France
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
اين امير كبير رو سر به نيست كرد، پهلوي مصدق رو، ما ....
امید میر حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
هشتمین عکس از بالا عکس ناصرالدین شاه به همراه /محمد حسن اعتماد السلطنه/ هست که در حال خوندن روزنامه هست..اعتماد السلطنه از معدود افراد موثق و کار امد و با سواد دوران پادشاهی ناصرالدین شاه بوده..کتاب خاطراتش منبع خیلی خوبیه تا متوجه بشیم که ناصرالدین شاه به مدت 50 سال چه بر سر این کشور اورده..درود بر میرزا رضای کرمانی..فرارو 1بار هم کامنت من رو چاپ کن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
اعتماد السلطنه رو با روزنامش نمیشه شناخت. روزنامه ی ناصری رو هم بخون.
ناشناس
Australia
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
سرسره هم داشته این آدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
از نصایح اغا محمد خان به فتحعلی شاه:اگر میخواهی به راحتی سلطنت کنی بگذار مردم گرسنه و بی سواد باشند
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
قابل توجه بعضی امام جمعه های حال حاضر (اقای علم الهدی) که در خطبه هایشان بر بزرگ مردانی همچون امیرکبیر خرده گرفته و او را سکولاریست می خوانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
عکس دوم یارانه به سبک قاجاره
کوکب
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
ناصرالدین شاه خیلیهام بد نبوده!عصر جدید ایران با ناصرالدین شاه شروع میشه و سلطنت اون نقطه عطفی در تاریخ ایرانه...به خاطر آشنایی با غرب و آغاز یک رویارویی با غرب.ناصرالدین شاه خیلی علاقه به پیشرفتهای غرب داشته و سفرهای زیادی به اونجا داشته.
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
خودت اسمی نداری همش با اسمهای من نظرت رو می ذاری؟ولی نظراتت خیلی جالبه خوشم میاد ازشون
ناشناس
Spain
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
این مردک بی لیاقت در دورانی که اروپا و آمریکا با سرعت به سوی تجدد و صنعت و آبادانی پیش می رفت به مدت 50 سال مملکت را در فقر و عقب ماندگی نگاه داشت و به هوسرانی و جاه طلبی خود پرداخت.
ننگ تاریخ بر چنین حاکمانی باد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
حالا شباهتش یا دوران مموتی چقدره؟
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
بدترین تاریخ ایران رو قاجارهای ترک رقم زدند و بعد از اون دیگه ایران ثبات پیدا نکرد ...
.
.
.
و دیگر هیچ !
ناشناس
China
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
این قدر هم سیاه نبینیم تاسیس اولین بانک و گمرگ و تلگرافخانه و قطار ( ماشین دودی)و.. در زمان همین ناصرالدین شاه بود.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
دوره قاجار از مهمترین دوره های تاریخی ایران است به طوری که گسستی اتفاق می افتدو جنگ ها به صورت فیزیکی از مرز ها جمع می شود و گفتمانی می شودمن به این دوره افتخار می کنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
حداقل بدون پول نفت مملكتو اداره مي كرد،بعضيا با پول نفت هم نمي تونن
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین