bato-adv
کد خبر: ۱۷۳۷۸۳
چرا آلودگی هوا در "اولویت" نیست؟

صادق زیباکلام: مو بر تنم سیخ شد!

«مسئولیت اصلی و اساسی در خصوص آلودگی هوا متوجه دولت است و متاسفانه دولت هزینه و سرمایه گذاری لازم را برای رفع آلودگی هوا انجام نمی دهد. تنها هنر دولت این است که عنوان می کند فلان روز و فلان روز مدارس تعطیل است و طرح زوج و فرد از درب منازل انجام می شود.»

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۲

فرارو- یک استاد دانشگاه گفت: «مسئولیت اصلی و اساسی در خصوص آلودگی هوا متوجه دولت است و متاسفانه دولت هزینه و سرمایه گذاری لازم را برای رفع آلودگی هوا انجام نمی دهد. تنها هنر دولت این است که عنوان می کند فلان روز و فلان روز مدارس تعطیل است و طرح زوج و فرد از درب منازل انجام می شود.»

آمارها حاکی از مرگ حداقل 5000 نفر در سال به دلیل آلودگی هوا تنها در تهران و چند شهر بزرگ صنعتی است. گفته می شود روزانه چندین نفر به دلیل آلودگی هوا در بیمارستان بستری می شوند. با این حال مشخص نیست چرا هیچ ارگانی به این موضوع توجه نمی کند؟!

دکتر صادق زیباکلام استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با فرارو گفت: «یکسری مسائل وجود دارد که نمی توان از مردم انتظار حل و فصل آنها را داشت. انتظار رانندگی خوب و احترام به قانون موضوعاتی است که تا حدودی می توان از مردم انتظار داشت که رعایت کنند؛ اما آلودگی هوا موضوعی نیست که از مردم انتظار داشت آن را رفع کنند.»

وی ادامه داد: «در همه جای دنیا و در تمام نظام های سیاسی یکسری مسئولیت ها و تکالیف وجود دارد که بر عهده حکومت ها است که از آن جمله مسائل مرتبط با محیط زیست می باشد. در همه کشورها مسئولیت مسانل مربوط به محیط زیست بر عهده دولت ها است و به طور مثال بررسی آلودگی آب تهران موضوعی نیست که صادق زیباکلام بتواند آن را انجام دهد.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «مشکل اساسی آلودگی هوا این است که ارگانی که تمام مسئولیت بر عهده آن است جز مصاحبه و سخنرانی کار دیگری انجام نمی دهند.»

وی ادامه داد: «چندی پیش یکی از مسئولین حرفی زد که مو بر تن من سیخ شد. وی عنوان کرد که موضوع مبارزه با آلودگی هوا متولی ندارد! این صحبت خیلی دردناک است که در قرن 21 در جمهوری اسلامی ایران مردم شهرهای تهران، اهواز، مشهد، اراک، اصفهان و ... هوای آلوده استنشاق می کنند و رفع این معضل متولی ندارد.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که چرا معضل آلودگی هوا هیچ اهمیتی برای دولت ندارد؟، گفت: «دلیلش این است که آلودگی هوا هیچ ما به ازای سیاسی، ایدئولوژیک و امنیتی برای دولت جمهوری اسلامی ایران ندارد.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «بنده به عنوان یک شهروند جمهوری اسلامی که همراه با همسر، فرزند، پدر و مادرم این هوای آلوده را استنشاق می کنم از مجلس، شهرداری، محیط زیست و آقای روحانی می خواهم یک ریال از مالیاتی که از بنده دریافت می شود صرف اموری که در اولویت دولت است، نشود؛ بلکه صرف مبارزه با آلودگی هوا شود.»

وی ادامه داد: «گفته می شود یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران سوخت بنزین هایی است که در داخل تولید می شود؛ چراکه کیفیت بنزین تولید شده در داخل کشور بنا به دلایل مختلف پایین و آلاینده است.»

وی افزود: «هیچ کشور درجه دو و سه اروپایی حتی اجازه نمی دهند که چنین بنزین و گازوئیلی که در ایران مصرف می شود به بازار عرضه شود.»

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: «همچنین گفته می شود که خیلی از واحدهای تولیدی و صنعتی که اطراف تهران هستند گازهایی متصاعد می کنند که اصلا فیلتر نمی شود؛ در حالی که باید این فیلتر انجام شود.»

وی ادامه داد: «همه جای دنیا زمستان وجود دارد، اتومبیل وجود دارد اما هوای آنها به آلودگی هوای پایتخت ایران نیست. چون از نظر دولت ایران موضوع آلودگی هوا موضوعی سیاسی و امنیتی نیست و شامل مبارزه با آمریکا نمی شود و بنابراین مورد توجه قرار نمی گیرد.»

وی تصریح کرد: «بنده معتقدم مسئولیت اصلی و اساسی در خصوص آلودگی هوا متوجه دولت است و متاسفانه دولت هزینه و سرمایه گذاری لازم را برای رفع آلودگی هوا انجام نمی دهد. تنها هنر دولت این است که عنوان می کند فلان روز و فلان روز مدارس تعطیل است و طرح زوج و فرد از درب منازل انجام می شود.»

زیباکلام گفت: «مجلس باید به دولت فشار بیاورد و از دولت بخواهد که به موضوع آلودگی هوا توجه کند. اما مشکل اساسی این است که در کشور ما به آلودگی هوا اولویت داده نمی شود.»

وی ادامه داد: «البته بنده قبول دارم که نخبگان و روشنفکران نیز در این باره کم کاری کرده اند و اینجا وظیفه آنها است که به دولت بگویند همان قدر که برای برنامه هسته ای ارزش و اهمیت قائل است برای مبارزه با آلودگی هوا نیز هزینه کند.»

وی افزود: «نخبگان باید عنوان کنند که دولت باید رفراندوم برگزار کند تا مشخص شود آیا مردم اولویت را به آلودگی هوا می دهند یا به مسائل دیگر.»
مشفق
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
همه چیزمان مثل همین هوائی است که استنشاق می کنیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
والله یک کمپین مبارزه با مصرف پلاستیک یک کمپین مبارزه با مصرف قلیون و سیگار .یک کمپین استفاده از کاندوم یک کمپین ازدواجهایی که هردو خانواده پسر و دختر هزینه زوجین رو بدهند تا وضع مملکت بهتر شود. یک کمپین نظارت بر بهبود تولیدات داخلی یک کمپین نظارت بر محصولات کشاورزی برای عاری شدن از مواد سرطانزا و خلاصه با دانشگاهیان متهد علمی میتوان در همه امور بدون سیاسی بازی به دولت کمک کنیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
ما شعار مرگ بر آمريكا مي دهيم ولي در عمل خودمان، داريم از بين مي رويم. شعار دادن هنر نيست. عمل كردن مهم است. مثل ژاپن كه بعد از حمله اتمي شعار مرگ نداد ولي تلفت روي ميز رئيس جمهور آمريكا ژاپني است!!!
خادم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
عقل که در بدن نباشد، جان در عذابه
همینه دیگه.....
کشور به این پهناوری داریم ، چپیدیم تو این تهران.
بنزین و گاز طبیعی و ... را فراموش کنید.حتی اگه بنزین ما استاندارد و وارداتی بود، باز هم مشکل آلودگی هوا را داشتیم.
تنها راه ممکنه برای حل این مشکل ، بسیج شدن تمامی ارگانها برای تغییر پایتخت می باشد. والسلام
reza
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
سلام
تا چه وقت خودمان را به كوچه علي چپ مي زنيم تازمانيكه كودكان و فرزندان قرباني شوند. چرا بايد بنزين غير استاندارد توليد كرد و هواي كل كشور را آلوده كرد .نه فقط شهرهاي صنعتي حتي شهرهاي غير صنعتي مثل اردبيل هم آلوده هستند . آيا جان مردم مهم نيست .هيچ كجاي دنيا اين چنين نيست خدا فقط به داد ما مردم برسد.
انتشار یافته: ۱۴۶
بچه مشد
United Arab Emirates
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
جباب دکتر باید با اراده وعزم ملی وپوشیدن کفن مراتب را به استحضار دولتمردان برسانیم.نظر شما چیست؟
فور
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
وقتی دولت قبلی بودجه مترو را نمی داد باید فکرش را می کردید ! امروز دولت غیر از تعطیل کردن مدارس و ادارات و اجرای طرح زوج و فرد چه کاری می تواند انجام دهد؟! باید مترو را تقویت کرد
صدرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
این هم از روحانی!!!!!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
بنزین پتروشیمی وجود گوگرد بالای بنزین و خودروهای فرسوده که عمدتا خودروی پیکان هست, منبع آلودگی هستن. دولت با صرف نصف هزینه درمان ناشی از آلودگی هوا میتونه تا چند سال آینده پاکی هوا رو تضمین کنه. البته حداکثر تا 5 سال آینده. تهران تا 10 سال آینده فقط میشه پارکینگ اختصاصی خودروها. یک شهر حدی برای جمعیت و خودروها داره که الان این میزان جمعیت و خودرو دیگه برای تهران سقف تعداد می باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
فقط بخاطر اینکه به دنیا بگیم در ساخت و تولید بنزین خودکفا شدیم بنزین بی کیفیت و سمی رو دادیم بخورد مردم بینوا!!! خدا از باعث و بانی اش نگذره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
خوشحال شدم که ایشان صراحت لهجه اش را بجای دفاع از غربیها، به سمت حمایت از مردم خودمان چرخاند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
صدرا شلوغش نکن یک نظری آقای زیبا کلام داده چرا بل میگیری؟در حرف درست گفتنش بحثی نیست فقط باید دید آیا اینها میتوانند تولید بنزین استاندارد بکنند؟یاد ورق پاره ها به خیر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
مهمترين منشاء آلودگي هوا استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت مورد نياز ساختمان هاي تهران است. اگر عقل سليم داشتيم بجاي لوله كشي گاز در كوچه پس كوچه هاي نيم متري، گاز را در نيروگاه هاي خارج از شهر براي توليد برق استفاده مي كرديم و با همان سيم برق به ساختمان ها منتقل مي شد هم براي پخت و پز هم براي گرمايش و هم براي روشنايي. بدون آلودگي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
مشكل اينجاست كه براي دولت ايران سلامتي و كيفيت زندگي مردم اصلا اهميت ندارد . آيا فكر مي كنيد فقط آلودگي هواست كه ايجاد مشكل مي كند؟ سونامي سرطان بخاطر پارازيت بر روي امواج ماهواره و همچنين غذاهاي آلوده به انواع مواد شيميايي براه افتاده است. بنظرم بهتر است بجاي اعتراض و كفن پوشي كه نتيجه اي ندارد به دولتمردان التماس و التجاء كنيم شايد موثر باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
این وضعیت نتیجه همون کاغذ پاره هاست
داش علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
چرا نبايد حرف حق و درست و قبول كرد؟
واقعا اينقدر به درك درست نرسيديد براي قبول حقيقت؟
آلودگي هوا مثل پارازيت ها به دولت بر مي گرده و مهم نيست راس دولت كيه ، مهم اينه كه براي جون مردم ارزش قائل بشن و برنامه ريزي كنن
كمي از جدل بپرهيزيد بد نيست، جدلي كه فقط خودتون و خسته مي كنه و گاها به دور از ادب...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
هر چه سریعتر هوا را فیلتر کنید ای مسیولین فیلتر و پارازیت
رضا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
نکنه اینجاست :
"دلیلش این است که آلودگی هوا هیچ ما به ازای سیاسی، ایدئولوژیک و امنیتی برای دولت جمهوری اسلامی ایران ندارد "
محمد معصوم زاده
United Arab Emirates
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
کفن را هم پوشیدیم که . اصلا مردیم زیر این آلودگی ولی اثر نکرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
در پاسخ به ناشناس 14:40
جناب دکتر زیباکلام را فردی شجاع و راستگو می دانم. شما از جای دیگه می سوزی !!!!
ناشناس
United States of America
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آلودگی هوای تهران و شعرهای ایران در این سطح فقط و فقط به خاطر عدم پالایش استاندارد نفت و گاز در ایران است که به دلیل تحریمها و عدم مدیریت به وجود آماده، وقتی‌ مسئولین با افتخار میگن ما مشکل کمبود بنزین را با پتروشیمی حل کردیم، نتیجه این است، آیا در دنیا نمی‌دانستند که پترشیم هم میتواند بنزین تولید کند که این همه سرمایه گذاری میکنند که پالایشگاه درست کنند
شنگول
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
البته این آقای بد کلام طرفدار حزب دمکرات کردستان که البته لیاقت نوکری اونا را نیز نداردکارش فقط نق زدن فرارو خبیث هم دنبال افرادی چون این مهره سوخته میگردد تا تیراژش مثلا بالا بره خاک تو سرت صدق با ابن سایت عوضی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
شنگول جان اروم باش. فرارو این نظر شنگول رو که منتشر کردی دیگه خداییش کف نظریه که یه کاربر می تونه دشته باشه مال بقیه رو هم چاپ کن دیگه قربون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
شنگول بی ادب
ناشناس
United States of America
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
خواهشا یک لحظه تامل کنید...اصلا مگر امکان دارد که مسولین، در هر رده ای ندانند که چه عواملی در آلودگی نقش دارد!!! رسانه ها راهی برای فرار رو به جلو...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
چرا موی کسی برای شهرهای غربی و جنوبی سیخ نمی شود؟
ریه ی ما، ریه ی آدم نیست؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
معلومه که حتی یک خط از مطلب رو هم نخوندی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
نه ناشناس عزیز. اگر دقت کرده باشید اعلام شد که ریه مردمی که در مناطق آلوده خوزستان زندگی میکنند تغییر شکل داده!! یعنی بنده خدا ریه از بس کار کرده چپ و پول شده!! ریه آدم نیست دیگه!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
فقط بايد فتنه رو محكوم كرد! مردم كه اهميتي ندارند! واقعا دارند؟ ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
کسی از رسواگر فتنه خبری نداره ؟
میرحسین2 از مشهد
United Arab Emirates
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
رسواگر فتنه تا ساعت 2 کار میکنه. ساعت کاری ادارش تا 2.بعضی وقتا بعدازظهرا میاد اضافه کاری
رسواگر فتنه
-
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
اولویت ما مرگ بر امریکا و انرژی هسته ای هست
مرگ بر امریکا
مرگ بر اینگلیس
مرگ بر اتحاد اروپا
مرگ بر عربستان
مرگ بر..........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
فتنه گر رسوا ، آيا بايد هواي خوب تنفس كني كه بتوني مرگ بر .. مرگ بر سر بدي يا نه؟ البنه احتمالا به شما مثل سانديس كپسول اكسيژن هم مي دند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آقای رسواگر
قعلا که مرگ بر خودمون نازل شده همه جوره
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
هوا آلوده شد بردنش تا هوا بهتر بشه میاد. اینا نباید آسیب ببینند جونشون ارزش داره.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
بچه ها مراقب باشید، رسواگر اسمشو عوض کرده و احتمالا با یک اسم دیگه کامنت میذاره تا بگه عده شون زیاده!
ناشناس
-
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
رسوای بی سواد انگلیس و اتحادیه اروپا درسته
يه دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
مقالتون تاثير گذار بود ولي كو گوش شنوا !!!!
سعيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
وقتي گوش شنوا نيست يعني اينكه تاثيرگذار نبوده. ضمناً آثار مخرب پارازيتها و تغذيه نامناسب را هم به آلودگي هوا اضافه بفرمائيد.
محمد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
درود بر ادم چیز فهم!ولی متاسفانه این بار هم این سخنان شنیده نخواهد شد چون به قول اقای زیباکلام نه ایدئولوژیک است و نه ضد استکباری!ژس بهتر است مردم به مردن ادامه دهند تا دوستان در فراغ بال سیاسی کاری را ادامه دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
براساس آمار سازمان بهداشت جهاني، متاسفانه ايران در ميان آلوده‌ترين کشورهاي جهان از نظر آلودگي هوا قرار دارد.
نفس راحت کشیدن هم حق مسلم ماست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
میدونی چرا جناب دکتر چون خودشان در شمالی ترین نقاط تهران هستند و اونجا الودگی خیلی کمتر است شما کافی تشریف ببرید نیاوران یک همچین الودگی میبینید؟
من
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
و تازه خانوم بچه هاشون هم یا در خارج از کشورند و یا در ویلاهاشون در مناطق خوش آب و هوای شهرهای شمالی کشور!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
خسته نباشی ، نیاوران به دلیل احاطه شدن در وسط کوهها اینروزها هوای بسیار کثیفی دارد ، حتما یک بار حدود 5 عصر تشریف ببرید خودتون هم ترافیک رو ببینید هم هوا رو ، البته منم مثل همه از آلودگی ناراحتم ولی خواهشا بحث پایین شهر بالا شهر راه ندازین ، این مشکل مال کل تهران است
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
در تهران همه گرفتار آلودگی هوا هستند . بالا پائین نداره.
ناشناس
United States of America
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
اون بالاشهری هم برای کارش باید هر روز به مرکز شهر بیاد.
ناشناس
United States of America
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
دوست عزیز چندان با صحبت شما موافق نیستم در این زمینه. جالب است بدونید آلوده ترین منطقه شهر تهران یک قلهک ۲- مناطق شمال شرقی شهر تهران است. البته دلیل کاملا مستندی هم دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آقای دکتر منزلشان حول وحوش پارک دانشجو است .
تیفون
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
تا چند کشی نعره که قانون خدا کو...گوش شنوا کو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
هوای تمیز هم حق مسلم ماست !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
نه .فقط انرژی هسته ای کافی است
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
با نظر آقای زیبا کلام موافقم که باید آلودگی هوا و آب و امواج متولی خاص داشته باشد و حل آن در اولویت قراگیرد .
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
بعد از 18 سال هنوز سر جای اولمونیم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
اينو خوب آمدي دكتر:
چرا معضل آلودگی هوا هیچ اهمیتی برای دولت ندارد؟، گفت: «دلیلش این است که آلودگی هوا هیچ ما به ازای سیاسی، ایدئولوژیک و امنیتی برای دولت جمهوری اسلامی ایران ندارد.»
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
واقعا وظایف دولت نسبت به مردم کدامند و سلامت مردم در چندمین اولویت این وظایف قرار دارد!؟
افشار
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
فرارو جان ما که نتونستیم به این آقایون دسترسی داشته باشیم اگه ممکنه شما حرف ما رو به گوش حضرات برسونید، اینکه وقتی مهد کودک ها رو تعطیل می کنند فکری به حال مادرای شاغل بکنند که باید بچه هاشون رو باید بکشن به دندونشون و ببرن سرکار و یا با التماس به پدر و مادرای پیرشون بزارن پیش اونا اونم اگه در دسترس باشن که در هر دو صورت بچه ها بیشتر در معرض آلودگی خواهند بود.
لیلا
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
دیگه مشکل آلودگی هوا واسه مردم متاسفانه عادی شده. مدارس رو تعطیل می کنند ولی باور کنید مردم و بچه ها تو روزهای تعطیل مدارس بیشتر مهمونی و خرید و بیرون میرن. آخه چه دردی رو دوا میکنه تعطیل کردن؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
هوای تمیز هم حق مسلم ماست !
حسین
United Arab Emirates
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
تنها راه رفع آـلودگی تهران و شهرهای بزرگ و پایتخت تمرکز زدائی است . بنده بر خلاف دکتر ضعف قوانین را عامل اصلی آلودگی می دانم در مجلس بایستی قوانین محکمی راجع به آلودگی هوا تصویب شود
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
ما که تو زیرزمین انرژی اتمی درست میکنیم و میمون به فضا میفرستیم یعنی نمیتونیم این مشکل کوچک ! رو رفع کنیم.؟
آیا مشکل فرزندان ما آلودگی هواست !!!!
کارشناس
Japan
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
پیرو نظر کاملا صحیح آقای دکتر زیبا کلام توجه شما را به مشخصات بنزین های مصرفی در ایران که شرکت ملی نفت اجازه مصرف در داخل را به ان میدهد جلب مینمایم:

حدود در استاندارد ملی ایران حدود مجاز در شرکت ملی نفت ایران
آروماتیک 35 45

بنزن 1 3
مقدار گوگرد mg/kg 50 1000
مقدار سرب g/l 0.005 0.013
دو پارامتر " آروماتیک "و" بنزن" هریک بترتیب به میزان 15 و 2 درصد در بنزین مورد انتظار شرکت ملی نفت بیشتر از حد مجاز اعلام شده در استاندارد ملی می باشد.
میزان " گوگرد " موجود در بنزین مورد انتظار شرکت ملی نفت ایران ، 20 برابر (معادلPPM 1000)و میزان سرب نیز 2.6 برابر (معادل PPM0.013)مقدار مجاز استاندارد ملی ایران گزارش شده است که خود بیانگر بالا بودن میزان آلایندهای حاصل از سوخت این بنزین می باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
مهمترين منشاء آلودگي هوا استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت مورد نياز ساختمان هاي تهران است. اگر عقل سليم داشتيم بجاي لوله كشي گاز در كوچه پس كوچه هاي نيم متري، گاز را در نيروگاه هاي خارج از شهر براي توليد برق استفاده مي كرديم و با همان سيم برق به ساختمان ها منتقل مي شد هم براي پخت و پز هم براي گرمايش و هم براي روشنايي. بدون آلودگي
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آلودگی هوا و اهمیت ندادن به آن چیزی کم از نسل کشی ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
شما هم که کلا عاشق رفراندومی،راه حل بهتری سراغ نداری؟
فرزند رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
بابام گفته مشکل آلودگی هوا اصلا وجود نداره و این زیبا کلام فتنه گر الکی میگه.
همه چی خوبه فقط چرا گروه پارلمانی اروپا اومد به ایران و به رفسنجانی توهین کرد !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
فکر کردی خیلی بامزه ای؟آلودگی هوا نه در زمان خاتمی نه هاشمی و نه حالا روحانی مورد توجه نبوده،پس مسائل رو قاطی نکن و تقصیر رو به گردن یه عده خاص ننداز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
شما زياد نگران ايشون نباشيد. اون مرد روزهاي سخت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
رسوا جون هم فکرای شما بدجوری مملکتو ویران کردند جرات نداری از اونها دفاع کنی ناشناس اومدی کامنت میذاری!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آدمی که خوابیده رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو به خواب زده نه.طرفدار روحانی هستیداشکالی نداره ولی اون رئیس دولته و باید ازش انتقاد کرد.نباید در دوره احمدی نژاد باقی موند.و همه منتقدین رو با چماق احمدی نژادکوبید.دوست دارید دیکتاتوری راه بندازید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
تهران شهری بزرگ با ویژگی‌های خاص جغرافیایی است، مسلما تنها استفاده از بنزین سالم و با تصفیه بالا نمی‌تواند تنها راه حل برای کاستن از آلودگی این کلان شهر باشد.
برای تهران باید حتی اتومبیل خاص هم طراحی کرد که با حداکثر ظرفیت دو نفر و سوخت خورشیدی در سطح شهر تردد داشته باشد.
برای تهران باید پایانه‌های دوچرخه در هر میدان و مسیر ویژه تردد آن تعریف شود.
برای تهران باید مسیرهای تردد وسایل نقلیه عمومی به صورت دو طبقه با کمترین چهار راه تعریف شود.
با وجود گران شدن روز به روز بلیط اتوبوس و عدم تناسب قیمت آن با طول مسیر، گیر کردن وسایل نقلیه در پشت ده‌ها چراغ قرمز در مسیر تردد، شلوغی و ازدحام بیش از حد مردم در آن و کیفیت پایین خدمات رسانی نمی‌توان انتظار داشت که طرح زوج و فرد هم جوابگو باشد.
بسیاری از کارخانه‌های اتومبیل سازی باید در قبال هر اتومبیلی که به بازار عرضه می‌کنند تعدادی درخت بکارند به هر حال در ازای سودی که می‌برند کمی هم مسئولیت احیای محیط زیست را بپذیرند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آین هم تقصیر سوروس است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
يه چيز ديگه من ميگم که موی تن شما مجددا راست بشه!! من يک مشهدی هستم و ميبينم که آستانقدس رضوی طي اين چند ساله هزاران متر فضای سبز وباغ هارا که در مرکز شهر بودند و نفس کشهای شهر بودند خشکاند و تبديل به مراکز تجاری نمود و هيچ احدی جرات اعتراض نکرد!! 1- باغ سيب چندهکتاری درمجورت هتل هما 2 برا پروژه مشه مال 2- باغ چند هکتاریميدان جانباز و احداث برج بانک صادرات 3 خشکاندان باغ چند هکتاری در ميدان فردوسي ابتدای بلوار قرني و....... حالا اگرمن يک درخت مقابل منزلم را قطع کنم بايد جريمه ميليوني بدهم !!!!!
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
«همه جای دنیا زمستان وجود دارد، اتومبیل وجود دارد اما هوای آنها به آلودگی هوای پایتخت ایران نیست. چون از نظر دولت ایران موضوع آلودگی هوا موضوعی سیاسی و امنیتی نیست و شامل مبارزه با آمریکا نمی شود و بنابراین مورد توجه قرار نمی گیرد.»
مخلص کلام!
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
در شوروی سابق که بهترین موشکها و فضا پیما ها رو داشت مردم چنین مشکلاتی داشتند اما حکومت اهمیت نمیداد ........
محيط زست
-
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
مجلسي كه عدم راي اعتمادش به وزرا به جاي توجه به توان مديريتي و تعهد فرد به ملت ،چسبيده به موضوع فعاليت در قالب گروه فتنه همين نتايج را بيشتر به ملت نمديدهد. دل خوش نداريد
farhad
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
فیلتر کردن ویچت و ایجاد پارازیت در اولویت است .اینها خطرناکن آلودگی که خطری نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آقای زیبا کلام رانندگی خوب کردن مادر زادی نیست دقیقا به آموزش و کنترل ...بستگی دارد مدیر مسئولیت پذیر با تدبیر کم داریم صدالبته مدیر بی عرضه(بیکاره فرهنگ دهخدا ) تا دلت بخواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
یه زمانی یه بنده خدایی لاف زد که به ما بنزین نمیدهید؟ خوب ندهید! من به دانشمندانمان دستور می دخم که در عرض یک هفته خودمان بنزین تولید کنیم. و دذ کمال ناباوری همینطور هم شد و از هفته بعدش بنزین داخلی وارد جرخه مصرف شد و از آن موقع ما بیش از هر زمان دیگر و با شدت بیشتر داریم چوب این سیاسی کاریها را می خوریم. آقای زیبا کلام بدبختنانه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم همه چیزمان سیاسی شده حتی نفس کشیدنمان!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
شما در تلویزیون هرشب می بینید در فلان کشور اروپایی تظاهرات واعتراضات و انتقادات توسط مردم به دولتهایشان انجام میگیرد و اگر مشکلی در اقتصاد یا .. برای مردم پیش آید مردم با تجمعات سالم دولت را تحت فشار می گذارند تا آن مشکل را حل کند . اما در کشور ما چی . این صحیح است که کشورهای جهان سوم مثل کشور ما تا آن اندازه دموکراسی و مردم قدرت ندارند . اما مسئولان ما آیا مجوز میدهند حتی کودکان دبستانی برای رفع آلودگی هوا اعتراض و تظاهرات کنند . به نظر شما حتی اگر یک کودک نتواند نسبت به آلودگی هوا تجمع و اعتراض کند ، شما اسم این را چه می گذارید دموکراسی ؟ مردم سالاری ؟ مردم سالاری دینی ؟ مردم سالاری اسلامی ؟ ....
سيدمجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
دمت گرم دكتر كه حرف خق را از زبان ميليون ها ايراني گرفتار آلودگي هوا گفتي. اين جمله طلاست:آلودگی هوا موضوعی سیاسی و امنیتی نیست و شامل مبارزه با آمریکا نمی شود ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
بعد از 50 سال که از صنعت نفت می گذره هنوز بنزین بی کیفیت هندوستان را وارد می کنیم و با قادر به تولید با استاندارد بالا نیستیم
سئوال:
آیا توکیو با ترافیک سنگینی که دارد آیا هوای آنها هم آلوده است؟
قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
این آلودگی حاصل بنزین احمدی نژادیه.اون نشسته تو خونه داره به ریش منو شما میخنده و تخمه میشکنه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
مردم ما برای هر چیزی که هیچ دخلی به حیاتشان ندارد باید ، واجب است ، دستور دین است ، باید کفن پوش بیرون بیایند و اعلام پشتیبانی کنند . ولی هوا که چیزی نیست . اگر استاد دانشگاهی هم در مورد آن حفی بزند خدا داند سر انجام چگونه تشویق شود!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
روحانی مچکریم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
بنده خدا چند ماه اومده چکار کنه. تهران شلوغه و بسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
چرا این مسئله سیاسی نیست!؟! مسئله اصل امنیت ملیه.
اثر آلودگی بر مردم ایران که اکثریت شیعیان جهان هستند و در حال انغراض بدست خودشان:
آلودگی هوا سبب میشه مغزها پوک شه از سرب، اگر ازدواجی صورت می گیره و تمایلی برای بچه دار شدن باشه یا عملا" نشه یا بچه شیعه با هزار مشکل بدنیا بیاد، تازه والدین شیعه اون پچه بعلت تعطیلی مدام مهدها و ته کشیدن مرخصی های اضافی از کار اخراج بشن ،دقت کنید بیماریها چقدر در جامعه زیاد شدن از سرماخوردنهای عجیب غریب گرفته تا سرطان و ...
اگه درست فکر کنیم کدوم دشمنی بالاتر از جهلمون تشه بر ریشمون داره میزنه؟ما داریم بدست خودمون نسل بعدی رو نابود می کنیم خوب برا دشمنان راحت تره بشینن این خود زنی ما رو ببینن تا اینکه هزینه جنگ کنن و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
بعد میگن چرا جمعیت ایران داره کم میشه
لبو فروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آلودگی هوا مهم نیست ! فقط انرژی هسته ای !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
باز هم دکتر گل گفتید
چون در جهت مبارزه با امریکا نیست بودجه ای هم نمیدهند
ناشناس
Germany
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
اگه تاکسیرانی های خصوصی، نیمه خصوصی بشن و دولت روی کرایه ها سوپسیت بده مشکل تا حد زیادی حل میشه.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
مطلوم ترین بخش در این کشور محیط زیست است.اتفاقا مجلس هم عزمی برای مقابله با آلودگی هوا ندارد.لایحه دو فوریتی مقابله با آلودگی هوا توسط دولت به مجلس رفت ولی مجلس به دو فوریت آن رای نداد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
ترا بخدا یک حرفی هم راجع به پارازیتها بزنید که دائما سر درد داریم هر دکتری هم میروم میگوید علتش امواج مخل ماهواره است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
کمیته مذکور بدون توجه به وضعیت خانوارهای جوان، مهدها و دبستانها را تعطیل می کند غافل از اینکه والدین شاغل در شرکتها با مشکل مرخصی های زیاد دچارند و بگونه ای خطر از دست دادن شغل را دارند چرا که بردن کودکان به شرکتها و یا مرخصی های دائم مادران و پدران سبب نارضایتی کارفرمایان گردیده است و ترجیح می دهند کارمندانی داشته باشند که فرزند نداشته باشند و یا فرزندانشان بزرگتر باشند.
در کنار این مسئله ناتوانی مسئولین در حل مشکل آلودگی هوا و آلودگی دارویی آبهای شهرهای بزرگ که ناشی از رسوخ مواد شیمیایی داروهای مصرفی انسانها در آبهای زیر زمینی بعلت نشست چاه ها در منابع آب زیر زمینی است آزار دهنده شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آيا فقط دولت متولي است؟
فروش كل زمين هاي اطراف تهران توسط شهرداري و ساخت و سازهاي وحشتناك توسط سپاه با از بين بردن تمام فضاهاي سبز اطراف تهران رو چرا كسي نميبينه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آلودگی هوارا به کشوری چون ژاپن بسپرید شما توانائی ندارید . مردم را هم با خود کامگی می کشید .زیبا کلام ها را هم خفه می کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
40 امضا و
غنی سازی 60 درصدو عشق است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
بمیرید بمیرید در این عشق بمیرید
در این عشق چو مردید همه روح پذیرید
بمیرید بمیرید وزین مرگ مترسید
کز این خاک برآیید سماوات بگیرید
بمیرید بمیرید وزین نفس ببرید
که این نفس چو بندست و شما همچو اسیرید
یکی تیشه بگیرید پی حفره زندان
چو زندان بشکستید همه شاه و امیرید
بمیرید بمیرید به پیش شه زیبا
بر شاه چو مردید همه شاه و شهیرید
بمیرید بمیرید وزین ابر برآیید
چو زین ابر برآیید همه بدر منیرید
خموشید خموشید خموشی دم مرگست
هم از زندگی است اینک زخاموش نفیرید

مولوی در وصف آلودگی خیابان مولوی این شعر را چند قرن پیش سروده
کریمی
Germany
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
افزایش قیمت بنزین به نرخ واقعی یا حتی بیشتر بهترین چاره برای رفع آلودگی هواست. اگر بنزین آزاد لیتری 5000 تومن شود آنوقت مردم راه استفاده درست از سوخت را پیدا میکنند.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
بنزین لیتری 10000 تومان هم که بشه من نوعی مجبورم برای اومدن سر کار از وسیله شخصی استفاده کنم چون هیچ جایگزینی برای آن ندارم به جز آژانس که اون هم معادل یا بیشتر از وسیله شخصی آلودگی و ترافیک تولید میکنه! وقتی حمل و نقل عمومی تعطیله مردم چیکار کنن؟
سعيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
گوش اگر گوش تو - ناله اگر ناله من - آنچه البته به جايي نرسد فرياد است !
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
الودگی هوا کیلو چنده انرژی هسته ای رو بچسب که اون کشورها ندارند و ما داریم
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
در مطبوعات خواندم كه آقاي قاليباف گفته:
شهرداري تهران متولي آلودگي و ناسالم بودن هوا نيست(( نقل به مضمون ))
شايد اين گفته تا حدي درست باشه و اقدامات شهرداري در گسترش وسائط حمل و نقل عمومي مانند افزودن خطوط BRT قابل تقدير...اما اگر اين خطوط برقي بود و نه ديزلي اتوبوسش استانداردتربود تا چيني با آلودگي چند برابري گازوئيل به گوگرد در سالم شدن هوا تاثير فراوان داشت...اگه در نظر داشته باشيم كه بهر حال درست يا غلط مردم ماشين شخصي رو به بزرگراهها و خيابانها مياورند با احداث خط BRT عرض تردد بزرگراه كم و در پيك ترافيك توقف درجا خودروها افزايش پيدا ميكنه... بنزين نامرغوب هم درجا آلودگي بيشتري توليد ميكنه.. سواريها به عرض تردد اتوبوسها هم وارد ميشن و هر دو متوقف و هي بنزين و گازوئيل ميسوزونن... هوا سرد و پايدار و بقول علما وارونگي هوا... وقتي توسعه شهري وارونه بشه از اتوبوس برقي دهه هفتاد برسيم به گازوئئلي دهه 90 ديگه چه انتظاري داريم كه هوا پاك باشه...مگه تابستونا هوا خيلي پاكه؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
شهرداری البته وظیفه اش فروش طرح ترافیک می یاشد.
سعيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آقايان مسئول! شهامت داشته باشيد و از همين ماه بر روي كيفيت بنزين سخت بگيريد و قيمت بنزين را نيز به بالاي 1000 تومان افزايش دهيد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
به آقایان مسوول بفرمایید شهامت داشته باشند تعرفه واردات بر خودروهای کم مصرف و خودروهای برقی را حذف کنند و واردات آنها را تسهیل کنند!

وقتی خودروهای تولیدی پرمصرف هستند و حمل نقل عمومی هم کارآیی ندارد گران کردن بنزین چه دردی را دوا میکند؟

راه حل های احمدی نژادی بس است
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آلودگی هوا کار اسرائیل و آمریکاست که با طرح انگلیسیها و پول عربها توسط سران و عوامل فتنه برای بد نام کردن نظام اجرا میشه
مرگ بر آلودگی
نه ببخشید
مرگ بر اسرائیل و همه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
ازمسئولین میخواهم واقعا اگرنیت خیردارند شعارانرژی هسته ای حق مسلم ماست را به "هوای پاک حق مسلم ماست تغییردهند" چون بدون انرژی هسته ای خفه نمی شویم ولی باهوای مسموم خفه شدن بهترین عاقبت است.
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آقا جون تو اين كشور هيچ كاري متولي درست و درمون نداره همش هم تقصير آمريكا و اسراعيل وفتنه گرانه مرگ بر آمريكا و اسراعيل
کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
در اهمیت و جایگاه محیط زیست در دولت همین بس که کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست دارای کمترین حقوق در بین کارکنان دولت هستند، و اکثراً درگیر نیازهای اولیه خود برای زنده ماندن.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
تا وقتی که تهران جولانگاه کل کشور برای پول در آوردن هست همین اینی که هست !!!
بنزین بی کیفیت , خودروی بی کیفیت + بی فرهنگی تمام
ناشناس
Australia
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
متوليان جوابگو باشند در بودجه سال 93 آيا براي رفع آلودگي بودجه ايي قرار داده اند؟ يا اولويتي ندارد ما به ازاي ندارد از نظر سياسي و امنيتي مهم نيست.؟!!
pppp
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
وقتي مسؤلين مشغول پر كردن جيب خودشان اقازاده هاشونن,سر پست ومقام وثروت به جون هم افتادن وهمه ي مشكلات به جا مانده را به جاي حل وفصل ودرمان گردن هم ميندازن, چه انتظاري ميشه داشت از اين كشور و جامعه وهوا.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
با همه مخالفتی که با آقای احمدی نژاد دارم باید پذیرفت که وی به عقیده عامه مردم آدمی انقلابی بود. البته وی خوش شانس بود از حمایت بی نهایت علما و رهبری برخوردار بود. باید با اقدامی انقلابی و البته با تدبیر به جنگ آلودگی هوا رفت. پیشنهاد می شود: 1)- افزایش حامل های انرژی، بخصوص بنزین و گاز 2)- اجماع همه نهادهای ذیربط بر سر راه حل های کارشناسی شده و اجرای سریع آن. شتر سواری دلا دلا نمی شود. 3)- استفاده از اتومبیل های کم مصرف وارداتی حدا اکثر 1000 سی سی و ممنوعیت تولید داخلی 4)- پلمپ و چهار قفل کردن کارخانه های اتومبیل سازی داخلی 5)- ترویج گسترده دوچرخه سواری. 6)-. . . فعلا همین ها کافی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
وقعیتش این است که اولا این بنزین نیست که ما توی ماشین ها مون می ریزیم. بلکه مخلوطی از بنزن و سرب است که فقط ماشین ما را به راه می اندازه و کودکان ما را سرطانی می کند.
دوم اینکه، مردم ما هم مشکل دارند. اگر دقت بکنید، ماشین های تک سرنشین بسیاری را می بینید که در جاده ها در حال تردد هستند. ما تنها حال و رفاه خودمان را می بینیم. جهانی فکر نمی کنیم.
فرزند ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
1000 سال بعد. آلودگی تهران در حد ناسالم است.
کامنت برخی از خوانندگان : فردی بنام دکتر احمدی نژاد مقصر است.
به قول خودتون آن مرد ماههاست که رفته است . پس گشایش 100 روز اول چی شد؟ با این بحثا کار درست نمیشه که بجای اینا راهکار ارائه بدین.
در بحث آلودگی هوا تنها دولت مسئول نیست. همه ارگانها ،خصوصی ها ، دولتی ها و تک تک شهروندان در این خصوص مسئولند. همه بایستی به اندازه مسئولیتش در خصوص آلودگی هوا هم آگاه شوند و هم رعایت کنند.
راهکارهای پیشنهادی:
- قابل توجه افرادی که محل کارشان نزدیک هست با ماشین شخصی تردد می کنن.
- قابل توجه مسئولینی که با چندین ماشین و اسکورت هروز به محل کارشان تردد دارند (اگر واقعا می تونن با وسایل عمومی رفت آمد کنن)
- یه سری به ترمینالهای درون شهری تهران بزنین. نظرتون عوض میشه چون یه عالمه از مینی بوسهای قدیمی فیات تو این پایانه ها فعالند که با یه نیش گاز کلی دود تولید می کنن.{اگر تعداد این خودروها فقط 1000 تا هر روز در تهران روشن باشند هر کدوم 10 ساعت ، روزانه 10000 ساعت میشه. و هر دقیقه کلی مواد سمی وارد فضا می کنن} آقایان محترم مسئول در دولت و شهرداری می تونن با همکاری هم کل این مینی بوسها را از رده خارج کنن.
- محدوده های پرتردد شهری که الزاماً نیازی به تردد خودروهای شخصی نیست مثل کشورهای اروپایی کلاً ممنوع کنن.
- تعداد اتوبوسهای تندرو (BRT) در مسیرهای شلوغ را افزایش دهند.
- تاکسی های قدیمی و آلاینده را با جایگزین کردن خودروهای جدید از رده خارج کنن.
- کارخانه ها و شرکت های تولیدی آلاینده را طی یک اقدام ضربتی از محدوده شهری تهران خارج کنن.
- خودروهای فرسوده سرویس مدارس ، ادارات و ارگانها ، موتورسیکلتهای دودزا ، کامیون ها و کشنده های آلاینده را هر چه زودتر تعویض و از رده خارج کنن.
- ترمینال آزادی ، جنوب ، شرق را از محدوده شهری تهران خارج کنن.
- بجای گسترش شهر و ویلاسازی در حومه شهر تهران ، محدوده فضای سبز را گسترش دهند.
- آلایندگی بخاریهای گازی خانگی را بررسی کنن که چقدر در آلودگی تهران موثر است که جایگزین مناسبی برای آن انتخاب شود.
هر روز انبوهی خودرو از مسیرهای مختلف از شهرهای دیگر وارد تهران می شوند برای کارهای شخصی ، اداری ، تجاری و ... که لزومی ندارد با خودرو در داحل تهران تردد کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
نظر دادی یا مقاله ارائه دادی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
- محدوده های پرتردد شهری که الزاماً نیازی به تردد خودروهای شخصی نیست مثل کشورهای اروپایی کلاً ممنوع کنن.
دمت گرم،عالی بود
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آیا مشکل جوانهای ما آلودگی هواست ؟
ناشناس
Germany
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
فقط جاهایی که منابع مالی داشته باشند مثل امامزاده ها متولی دارند !
آلودگی هوا که همه اش خرج دارد متولی می خواهد چکار ؟/
بهمعی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
ما مردم شهرستان بهمعی در تابستان بدترین ریز گردها را میخوریم اما هیچکس حتی سخنی هم در این مورد ایراد نمیکند ما همه ایرانی هستیم چرا باید اینجور باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
دلت و خوش کردی. ایران یعنی تهران. اینم نه بخاطر مردم تهران. نگران خودشونن نه مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
اين هوايي است كه ما تهرانيها با جمعيت 12 ميليون نفريمان درست كرده ايم همانها كه وقتي دولت مي خواهد طرح زوج و فرد را اجرا كند صداي اكثرمان در مي آيد كه آقا فرزند دلبندمان را مي خواستيم با ناز و نوازش به مدرسه برسانيم . نه دولت و نه حتي خدا مي تواند براي چنين مردمي با چنين تفكرات و رفتارهايي كاري انجام دهد زيرا هر انساني معمار سرنوشت خويش است . آنچه در تهران مي بينيد تجسم افكار تهرانيها است و تاما تغيير نكنيم شرايط زندگيمان عوض نخواهد شد و اين وعده الهي است . الله لا يغيروا ما بقوم حتي يغيرواما بانفسهم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
خوب این همون بمب اتمه فقط تو تهران منفجرش کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
آقای زیبا کلام شما پیش قدم شوید و یک کمپین مردمی مبارزه با آلودگی هوا راه بیندازید. باید مردم دست کار شوند. وگرنه مسئولین نشان داده اند که کار جدی نخواهند کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
به کمیته فیلترینگ توصیه میکنم هر چه سریعتر برای مبارزه با الودگئ هوا وارد و هوا را فیلتر کنند که امنیت ملیو به خطر انداخته
سهند
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
شما هم با اين نظرتون دنبال دردسر هستيد؟ مگه ميخواي تنگي نفس بگيري؟ مثل اينترنت هوا را هم بصورت قطره چكوني بهمون بدند؟
ایران من
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
واقعا چرا دیگر "حق" های مردم برای کسی اهمیت ندارد؟ وجود اورانیم در ریزگردهای الوده هرسال خوزستان و آب اشامیدنی مردم زابل در سیستان که هنوز مخفی مانده.وجود سطوح بالای مواد شیمیای در برخی محصولات کشاورزی تولیدی در ایران که بدون نظارت سازنده تولید میشوند.آلودگیهای بوجود امده در شهر ابادان بخاطر مستهلک بودن پالایشگاه آبادان و شیوع بیماری نازایی و غیره در این شهر و مشکلات زیست محیطی دیگر شهرهای کشورمان چرا نباید متولی داشته باشد؟
همکار رسواگر فتنه
United Arab Emirates
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
این آقایی که خودشو جای رسواگر فتنه جا زده داره مسخره میکنه به حرفش گوش ندید. رسی جون مریضه رفته مرخصی!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
عملکرد دولت تدبیر و امیده دیگه...
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
نتیجه = هیچکس به فکر مردم نیست . هیچ متولی در جهت خدمت به مردم وجود ندارد و ....
ازآن طرف بابک زنجانی ها و علیرضا ضرابها از این موقعیت اسفبار رشد می کنند
وای بحال مردم . وای بر ما
فاطما
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
این آلودگی از زمان احمدی نِژاد است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
یک علت بزرگ زیاد بودن مواددد حلقوی در بنزین می باشد باید بنزین مناسب تولید شودد و از مخلوط کردن مواد پتروشیمی جلوگیری شود.
ناشناس
Canada
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
دكتر جان كإرهايي مهم تر از آلودگي دارند . ضمنا پول از كجا بيارن !؟
ناشناس
Canada
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
اعتدال يعني اينكه وقتي شهرهاي ديگه آلوده است بايد پايتخت هم آلوده باشه تا عدالت برقرار باشه . نميشه أهواز آلوده باشه و تهران نباشه كه . ميشه
ناشناس
-
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
شما برید سفرنامه ها اروپاییها را در 100 سال پیش بخوانید آنها تهران را شهری آلوده معرفی کردن بنابراین عامل اصلی این شرایط بعد قاجار وپهلوی دولت بعد از جنگ است که با نوع سیاستگذاریهاش تهران را به انفجار رساند
ناشناس
United States of America
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
علت اصلي الودگي هوا مردم هستند كه با دم همون يه ذره اكسيژن الوده را مي بلعند و بجاي ان گاز كربنيك بيرون ميدهند پس در راستاي واگذاري كار مردم به مردم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
چرا از راه كار بينظير ومؤثر دولت قبل استفاده نميكنند همان تعداد هواپيمارابفرستيد بالا آب بريزن هوا پاك پاك ميشه!!يادتون رفته چقدر هوا پاك شد!!؟؟
بخدا هنوز يادم ميوفته خجالت ميكشم
محمد م
United Arab Emirates
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
مو بر تن شما سیک شد؟ مطمئن باشید این اتفاق هم بیافتد کسی دلش برای مردم نمی سوزد.
میرحسین از مشهد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
شاعر میگه :
اینجا تهرانه یعنی شهری که . . .
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
کسی که هندونه می خوره پای لرزشم میشینه کی گفته برید کلان شهر بیایید تو شهرهای کوچک روستاها زندگی کنید هوا پاکه پاکه.
ناشناس
United States of America
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
پوپوليسم التقاطي
دهدشتی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
سلام تهرانی ها اگر این هوا شما را اذیت می کنه چرا موقع ریزگردها که شبانه روز توی سر جنوبی هاست حرف نمی زنید حالا اینقدر درمورد آلودگی تهران می گویید که ما هوس تهرون اومدن نکنیم آنقدر هم آلوده نیست راست می گویید بیا دهدشت زندگی کن هوا خوبه کرایه خونه از تهرون کمتره
بهادر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۳
وقتی میگن پایتخت باید جابجا بشه هم باید مو بر تن آدم سیخ بشه.
این هم مثل تصمیمات کلان احمدی نجادی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
به ایشون باشه هر روز باید رفراندوم بزاریم!
پس دولت و مجلس برای چی انتخاب میشن؟!
امیر محمد
Finland
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
کاش همانگونه که دولتمردان صدای مردم را شنیدند که " انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست " این فریاد را که " هوای پاک و سالم حق مسلم ماست " نیز می‌شنیدند و به آن توجه می‌کردند . ایکاش..
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
چرا در مورد آلودگی هوا نمیشه از مردم انتظاری داشت. مگر نه اینکه همین مردم وقتی از تهران میرن هوا خوب میشه.
reza
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
سلام
تا چه وقت خودمان را به كوچه علي چپ مي زنيم تازمانيكه كودكان و فرزندان قرباني شوند. چرا بايد بنزين غير استاندارد توليد كرد و هواي كل كشور را آلوده كرد .نه فقط شهرهاي صنعتي حتي شهرهاي غير صنعتي مثل اردبيل هم آلوده هستند . آيا جان مردم مهم نيست .هيچ كجاي دنيا اين چنين نيست خدا فقط به داد ما مردم برسد.
خادم
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
عقل که در بدن نباشد، جان در عذابه
همینه دیگه.....
کشور به این پهناوری داریم ، چپیدیم تو این تهران.
بنزین و گاز طبیعی و ... را فراموش کنید.حتی اگه بنزین ما استاندارد و وارداتی بود، باز هم مشکل آلودگی هوا را داشتیم.
تنها راه ممکنه برای حل این مشکل ، بسیج شدن تمامی ارگانها برای تغییر پایتخت می باشد. والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
ما شعار مرگ بر آمريكا مي دهيم ولي در عمل خودمان، داريم از بين مي رويم. شعار دادن هنر نيست. عمل كردن مهم است. مثل ژاپن كه بعد از حمله اتمي شعار مرگ نداد ولي تلفت روي ميز رئيس جمهور آمريكا ژاپني است!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
والله یک کمپین مبارزه با مصرف پلاستیک یک کمپین مبارزه با مصرف قلیون و سیگار .یک کمپین استفاده از کاندوم یک کمپین ازدواجهایی که هردو خانواده پسر و دختر هزینه زوجین رو بدهند تا وضع مملکت بهتر شود. یک کمپین نظارت بر بهبود تولیدات داخلی یک کمپین نظارت بر محصولات کشاورزی برای عاری شدن از مواد سرطانزا و خلاصه با دانشگاهیان متهد علمی میتوان در همه امور بدون سیاسی بازی به دولت کمک کنیم .
مشفق
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
همه چیزمان مثل همین هوائی است که استنشاق می کنیم .