bato-adv
کد خبر: ۱۶۵۹۷۶
حسین راغفر در گفتگو با فرارو:

نابسامانی‌های امروز محصول سیاست‌های اقتصادی دهه 70 است

«سیاست های اقتصادی در دهه 1370 کاملا ناموفق بود و بسیاری از نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی که امروز وجود دارد محصول آن دوره است.»
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۲
فرارو- یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «سیاست های اقتصادی در دهه 1370 کاملا ناموفق بود و بسیاری از نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی که امروز وجود دارد محصول آن دوره است.»

پس از هشدار برخی کارشناسان درباره احتمال اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی توسط دولت یازدهم، دکتر محمد طبیبیان در گفتگو با فرارو (اینجا) ضمن دفاع از سیاست های اقتصادی دهه 70 عنوان کرد منتقدان این سیاست ها حرف مشخصی برای گفتن ندارند. وی با بیان اینکه اگر سیاست های اقتصادی مذکور در آن دوره اجرا نمی شد اقتصاد ایران فرو می پاشید گفت: اتفاقا وضع فقرا در دهه 70 نسبت به دوره قبل بهتر شد.

پس از سخنان دکتر طبیبیان اکنون دکتر حسین راغفر ضمن انتقاد از سیاست های تعدیل ساختاری در دهه 70 معتقد است نابرابری های عظیم امروز ناشی از اجرای سیاست های تعدیل ساختاری در دهه 70 است. راغفر به لحاظ گرایش اقتصادی جزو اقتصاددانان نهادگرا محسوب می شود. در ادامه متن کامل گفتگوی فرارو با دکتر راغفر را می خوانید.

دکتر حسین راغفر استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «از اقدامات و سیاست های دولت علائمی دیده می شود که موجب تشدید نگرانی ها درباره اجرای دوباره سیاست های تعدیل اقتصادی در دهه 70 می شود.»

وی با بیان اینکه یکی از این اقدامات مخالفت رئیس کل بانک مرکزی با کاهش قیمت ارز است گفت: «یکی از اصلی ترین سیاست های تعدیل ساختاری کاهش ارزش پول ملی به بهانه رونق صادرات است.»

کاهش ارزش پول ملی، روشی برای تامین کسری بودجه
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: «در طول 25 سال گذشته سیاست کاهش ارزش پول ملی عملا در دستور کار دولت ها بوده که روش ساده ای برای تامین کسری بودجه دولت ها محسوب می شود.»

وی افزود: «این در حالی است که بخش عمده ای از کسری بودجه دولت ها ناشی از ناکارآمدی سیاست های اقتصادی آنها است و در واقع در تمام این سال ها هزینه فروماندگی و ناتوانی دولت ها را مردم پرداخت کردند.»

راغفر گفت: «طرح هدفمندی یارانه ها بحرانی بود که دولت گذشته تعمدا ایجاد کرد تا اقتصاد کشور را زمین گیر کند. ما همان موقع اعتراض کردیم که تبعات این سیاست خطرناک است؛ اما نمایندگان مجلس از این طرح حمایت کردند.»

هدفمندسازی یارانه ها در اصل آزادسازی قیمت ها بود
وی ادامه داد: «هدفمندسازی یارانه ها در اصل آزادسازی قیمت ها بود که یکی از مولفه های اصلی سیاست های تعدیل ساختاری است و اکنون نیز ظاهرا گفته شده دولت قرار است همه انواع یارانه ها را قطع کند که این کار بخشی از فرایند آزادسازی است.»

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «همانطور که گفته شد آزادسازی، یکی از مولفه های اصلی سیاست های تعدیل ساختاری است که در آن آزادسازی تجاری، آزادسازی نرخ ارز و آزادسازی قیمت ها از طریق حذف یارانه ها انجام می شود.»

وی ادامه داد: «منطقی که در اینجا دنبال می شود منطقی کاملا مبتنی بر مفاهیم بازار است و هدف این است که تخصیص منابع را به عرضه و تقاضای صرف وابسته کنند و منطقی که در پس این کار وجود دارد همان دست نامرئی آدام اسمیت است.»

وی افزود: «یعنی آنها معتقدند خود اقتصاد و ساز و کار بازار همه چیز را تنظیم می کند و بازار خودتنظیم‌گر است و اگر افراد دنبال منافع شخصی بروند، مصالح عمومی نیز تامین می شود.»

راغفر گفت: «سیاست تعدیل ساختاری معتقد است با آزادسازی قیمت ها جامعه به سمت تعادل پیش می رود و پس از تعادل دیگر تورم نخواهیم داشت. این منطق باعث شد قیمت ارز از 7 تومان به 60 تومان، 90 تومان، 99 تومان، 170 تومان ارتقا یابد تا جایی که در سال گذشته به 4000 تومان رسید.»

ساخت قدرت و فساد مانع تحقق نظریات اقتصاد بازار آزاد در ایران می شود
وی ادامه داد: «اما باید به طرفداران سیاست تعدیل ساختاری گفت ساز و کارهای متعدد دیگری نیز در کشور ما در کار هستند که امکان تحقق وعده های نظری شما را فراهم نمی کنند. از جمله ساخت قدرت و فساد که در جامعه ما کارکردهای خاص خود را دارند و از قضا نهادهای صاحب قدرت از این فرصت ها برای کسب سود بیشتر استفاده می کنند.»

دولت به دنبال اجرای دوباره سیاست های تعدیل اقتصادی است
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «لذا شواهد نشان می دهد که دولت به دنبال اجرای دوباره سیاست های تعدیل اقتصادی است. البته به نظر من هنوز زود است و باید دید آیا اصلا دولت می تواند این کار را انجام دهد یا خیر.»

وی ادامه داد: «تیم اقتصادی دولت فعلی تقریبا همان تیم اقتصادی دوره آقای هاشمی است که به اقتصاد بازار گرایش دارند. اینها برای حل مسائل اقتصاد کشور طرحی ندارند. طرح آنها همین واگذاری همه چیز به انگیزه های شخصی و مکانیسم عرضه و تقاضا است، در حالی که این دست نامرئی از روز اول آرتروز داشته است.»

وی خاطرنشان کرد: «این انگیزه های شخصی در برخی جاها کار نمی کند. از جمله اینکه بخش خصوصی همواره انگیزه برای ایجاد فساد دارد. یعنی بر اساس این منطق افراد حاضرند برای آنکه سود بیشتری ببرند رشوه دهند و قراردادی را بدست آورند.»

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: «همچنین بر اساس این منطق فروش کلیه افراد دیگر به دلیل مصیبت و کسب سود از این طریق و گسترش فحشا در جامعه امری پذیرفته شده است.»

استقراض ایران از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در دهه 70
راغفر درباره سیاست های اقتصادی دهه 70 گفت: «به نظر من باید جوانب مختلف موضوع را از هم تفکیک کرد. ایران برای اولین بار در این دوره از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، استقراض قابل توجهی کرد؛ به طوری که تا دوره آقای خاتمی هزینه های آن استقراض را پرداخت می کرد.»

وی ادامه داد: «یعنی بازپرداخت آن استقراض به دولت بعدی موکول شد و سالیانه حدود 4 میلیارد دلار اصل و فرع بدهی دولت قبلی پرداخت می شد.»

هزینه های اجتماعی حاصل از اجرای سیاست های تعدیل ساختاری
این استاد دانشگاه اظهار کرد: «موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد هزینه های اجتماعی حاصل از اجرای سیاست های تعدیل ساختاری است. یعنی آنچه در این دوره تخریب شد اخلاق اجتماعی و عمومی و سرمایه های فرهنگی جامعه بود.»

وی ادامه داد: «به عبارت دیگر در فرایندی به اسم خصوصی سازی، نابرابری های عظیمی ایجاد شد که اصلی ترین دلیل فرسوده شدن اخلاق عمومی بود.»

وی افزود: «در این دوره ما سرمایه بزرگی به نام سرمایه فرهنگی که در طول جنگ و با هزینه های بالا و فداکاری های بسیار بدست آمده بود که همان همدلی و همدردی با هم نوع در جامعه بود را در گروی شعار اینکه چرا بسیجی نباید سرمایه دار شود از دست دادیم.»

بروز پدیده هایی مانند زنان خیابانی و افزایش اعتیاد و طلاق

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «از اوایل دهه 70 است که ما شاهد شکل گیری پدیده هایی مانند زنان خیابانی، بچه های خیابانی، افزایش اعتیاد و طلاق هستیم و خانواده ها مجبور شدند برای امرار معاش چند شغله شوند که اینها نشانه هایی از آمریکای لاتینی شدن اقتصاد کشور است.»

علت کاهش شاخص های فقر و نابرابری در دهه 70 چه بود؟

راغفر در پاسخ به این سوال که آیا در دهه 70 وضعیت فقرا نسبت به دوره قبل بهتر نشد؟، گفت: «فقر را نمی توان صرفا با اعداد و ارقام مصرف خانوار سنجید. بسیاری از خانوارها در این دوره برای آنکه بتوانند سبد معمول زندگی خود را تامین کنند یا دو شغله شدند و یا زن و مرد با هم به کار مشغول شدند که این امر باعث رها شدن فرزندان و ایجاد گسست فرهنگی نسلی شد.»

وی افزود: «اما آنچه که در این دوره باعث کاهش شاخص های فقر و نابرابری شد تزریق حجم عظیم پول در جامعه بود که هم از طریق افزایش درآمدهای نفتی و هم از طریق استقراض حاصل شده بود.»

نابسامانی اقتصادی و اجتماعی امروز محصول سیاست‌های اقتصادی دهه 70 است

راغفر در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر ارزیابی جنابعالی از سیاست های اقتصادی دهه 70 چگونه است؟، گفت: «این سیاست ها کاملا ناموفق بود و بسیاری از نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی که امروز وجود دارد محصول آن دوره است.»

وی ادامه داد: «سیاست های اقتصادی دهه 70 در دوره اصلاحات کمی کُند شد اما همچنان ادامه پیدا کرد تا اینکه در دوره حاکمیت اصولگرایان با توجه به افزایش شدید درآمدهای ارزی آن سیاست های عریان تر اجرا شد و آثار مخربی به بار آورد که علت آن گسترش بیشتر فساد بود که این فساد ناشی از افزایش درآمدهای رانتی منابع طبیعی بود که به شدت افزایش یافته بود.»

رابطه سیاست های اقتصادی دهه 70 با بسته پیشنهادی بانک جهانی و صندوق
راغفر درباره ارتباط اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی با بسته پیشنهادی صندوق بین المللی پول و بانک جهانی گفت: «اساسا موافقت با استقراض ایران از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول منوط به اجرای بسته پیشنهادی آنها بود.»

وی ادامه داد: «این بسته پیشنهادی یک بسته کاملا تعریف شده بود که در همه جای دنیا هم اجرا شده و هدف آن کاهش هزینه های دولت بود.»

وی خاطرنشان کرد: «البته در این باره هیچ قرارداد دوجانبه ای میان ایران و این دو نهاد امضاء نشده؛ اما اعطای وام و تسهیلات به ایران منوط به اجرای آن سیاست ها بود.»

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: «این بسته جهانی از سال 1982 توسط آقای ویلیامسون اجرا شد که خود ایشان بعدها در سال 1993 این بسته را نقد کرد و اشکالات آن را تشریح نمود.»

وی ادامه داد: «مشکل اساسی که وجود داشت و اکنون نیز همان نگرانی ها وجود دارد این است که این سیاست ها در فضای اقتصادی کشورهایی مانند ایران به هیچ وجه کارایی ندارد و تنها نابرابری ها را تشدید می کند و فرصت های رانت را افزایش می دهد؛ چنانکه نابرابری های عظیم امروز ناشی از اجرای سیاست های تعدیل ساختاری در دهه 70 است.»
bato-adv
سعید 1973
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
جناب استاد اگر تاریخ قبل و بعد از حضرت آدم را روی هم بگذاری! و هر ثانیه اش را با انداختن یک بمب اتم بر سر این کشور سپری کنی گمان نکنم با ویرانی های اعجوبه ی مدیریت جهانی ! قابل مقایسه باشد.
خیلی حرف است صدها میلیارد دلار را چنان نیست و نابود کنی که احدی از یک سنتش هم خبر نداشته باشد.
میدانی استاد مشکل کشور ما این است که همه در مقابل قانون برابرند منتهای مراتب بعضی ها برابرترند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
دقیقادر دولت خاتمی شاخص ها را که بررسی میکنید می بینیم که از ابتدای شروع به کار تورم 48%به مرور زمان تبدیل به 11%شد ورشد اقتصادی هم به 8%رسیدوقیمت دلار هم درهمان800 تا900 تثبیت شده بود و...
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
سلام
دوستان لطفا رزومه دکتر راغفر رو مطالعه بفرمایند و ببیند سوابق علمی استاد چیست. لطفا بدون آگاهی و با سوگیری نظر ندید. افرادی که دکتر راغفر رو به حمایت از سیاست های اقتصادی دولت آقای احمدی نژاد متهم می کنند، لطفا سخنرانی های قبلی استاد و تحلیل هایی که در اون دوران هم داشتند رو ببینند و بخونند. به جرات می تونم بگم دکتر راغفر ادم بی طرفی هست و در تحلیل های خودشون مقاصدی سیاسی ندارند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
اقتصاد همواره اقتصاد سیاسی است چه ایران باشد چه امریکا !جناب اقای زاغفر درست می گویند تفکر اقتصاد لیبرالی به ازاد سازی اقتصادی دوران دولت دهم انجامید ! اقتصاد دانانی چون محمد طبیبیان و موسی غنی نژاد اتش تهیه ریختند تا دیگران ان را اجرا کنند !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
راغفر جان یه کم دقت می کردی شاید مشکلات امروزمون به دوره نادرشاه هم بر گرده. حقتو خوردن. نوبل رو باید به تو بدن.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
بابا دانشمند، اول برو تعریف کن کجای دنیا اقتصاد نهادگرایی به معنای اون چیزی که تو ایران هست داریم بعدی بیا سیاست های اقتصادی کسانی که علم روز اقتصاد را تدریس می کنند نقد کن.
ایرانی مافیا زده
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
این تیم کمر شکن و مافیا ساز اقتصادی در دهه 70 بلایی سر مردم اورد که نتیجه اش شد قیام دموکراتیک 2 خرداد 76

تاریخ را که نمی توانی تحریف کنی؟!!
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
يعني اين هشت سال دوران طلايي اقاي احمدي نژاد كه اقتصاد مملكت را با داشتن بيشترين رقم فروش نفت در تاريخ ايران به نابودي واضمحلال كشاند را ايشان ناديده گرفتند وچسبيدند به دهه هفتاد
حامی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
جانا سخن از زبان ما میگویی
اوج این خفقان اقتصادی دقیقا دور اول ریاست جمهوری آقای خاتمی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
آقای مافیا زده، تیم اقتصادی انقلاب دموکراتیک شما همون تیم آقای هاشمی بود، شما بشین یکم تاریخ بخون!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
ناشناس 16:52

اگه واسه تو تاریخ است واسه من بخشی از خاطرات زندگیم است!
ناشناس
United States of America
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
یکمرتبه بگو از زمان پهلوی، خودتو راحت کن
محسن
-
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
بله! جناب ناشناس همه چیز خوانده! تیم هاشمی دوم خرداد را زمینگیر کرد و از اصلاحات پوپولیسم را زایاند!
بله!
همون تیم هاشمی بود که توش دولت مهرورز درآمد ... سیاست دولت احمدی نژاد صرفا سیاست های دهه 70 بود بخصوص اون قسمتهایی که فشار اجتماعی نذاشت در دهه 70 اجرا بشه
1) کی اولین بار مطرح کرد پول مستقیم بدیم مردم؟ دکتر غنی نژاد در ماه نامه ی پیام امروز در اواخر دهه ی هفتاد
2) تئوری یارانه به شکل و خواست دولت دهم برای کیست؟ طبیبان
3) تئوریسین اقتصادی دولت دهم که بود؟ دکتر پژویان

همین که شما همه چیز خوانده ای کافی است
براي ايران
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
ناشناس سن تو نمي رسه ما همه وقايع نوشته شده را به چشم ديديم. و دقيق" درسته
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
ماشالا دولت آقای هاشمی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
به مراتب بدتر از اونها!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
پس عواقب اقتصاد محمود چند وقت دیگه گریبانمون رو میگیره؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اين سخن درست نيست نابسامانيهاي دهه 70 در دولت جناب خاتمي اصلاح شد مگر سازمان برنامه در دهه 70 منحل شد؟ مگر هدفمندي غلط در دهه 70 اجرا شد ؟مگر سياست خارجي پر اشتباه محصول دهه 70 است مگر تكرار سياست ناصحيح بنگاه هاي زود بازده درست بود؟ مگر مسكن مهر كه ام الفساد اقتصادي است محصول دهه 70 است ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
سر و ته همه مسائل رو که میزنی میرسی به رانت فرارو چرا نظر منو منتشر نمیکنی بابا هر ناحسابی که نمیزنم باید تو دانشگاهها رسته رانتخواری راه اندازی بشه تا همه جوونا بتونند تو این حوزه خبره بشند نه اینکه یه عده خاص بهره ببرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
واقعا" درسته همه کارشناساگ بی طرف به رانتی بودن ساختار قدرت ورانتی بودن ثروتهای حاصل در دهه های گذشته اعتراف می کنند و می گویند تا آن ساختار رانتی درست نشود هر سیاست اقتصادی منجربه رانت خوری بیشتر و فساد بیشتر می شود !

از همه جالبتر اینکه افرادی مانند آقای روحانی ویا نمایندگان مجلس به ظاهر بارای مردم به قدرت رسیده اند اما در واقع حامی همین ساختار فسادزای قدرت در کشور هستند!!!
ریاضتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
فرارو جان

به خاطر این گزارش و گفتگو با دکتر راغفر ارجمند تا ابد ازت متشکرم!

داشتم سکته می کردم از دست تیم اقتصادی " گوش سنگین " وآدام اسمیتی آقای روحانی که از اقای هاشمی به ارث برده است! واز کارشناسان طرفداران ثروتهای دروغین رانتی و فاسد!!
ناشناس
Nepal
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
منفیها رو نوش جان کن تا دو تا سکته پس هم بزنی خلاص کنی
یکی از مردم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
ناشناس 11:34

در دهه 70 حق مردم رو خوردید حالا آرزوی مرگ مردم رو هم می کنید؟؟؟؟!!!
سيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اگر مشتريان فرارو منفي نميزدند تعجب ميكردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
اتفاقا این اقتصاد دولتی که ما داریم فساد زاست
افشار
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
باید به همه مسئولین بابت اجرای این سیاست های غلط خسته نباشید بگوئیم و ار اینکه فقیر ها رو فقیرتر و پولدارها رو پولدارتر کردند از همشون تشکر کنیم.
این حضرات کارکردن بلد بودند که وضع مردم این نبود.
ایرانی مظلوم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
کاملا" درسته

این یارانه ها در واقع مابه تفاوت در حامل های انرژی مانند افزایش قیمت برق وآب وگاز در همان سال شروع است و مقداری قیمت نان که براساس قیمت آن سال محاسبه گردید وبه مردم پرداخت شد

در سال بعد با افزایش موذیانه قیمت حاملهای انرژی بایستی یارانه ها افزایش پیدام میکرد اما این اتفاق نیافتاد ودولت قبلی سر ملت کلاه گذاشت
قرار بود با هدفمندی وضعیت معیشت بهتر بشه اما با افزایش تورم معیشت به فلاکت افتاد

دولت موظف بود مجددا" به کمک خانواده هایی که به علت بی عقلی و ناتوانی تیثم اقتصادی دولت و مجلس با مشکل مواجه شدند بیاید اما نیامد!

دولت جدیدکه عموما" از افراد متمول تشکیل شده است به جای اینکه حقیقت را ببیند وواقعیت را بگوید(دولت راستگویان) که این یارانه "کمک هزینه " یا "کمک خرجی" نیست بلکه حق همه به واسطه ازاد سازی قیمت های سوخت در سالهای گذشته است و به خاطر افزایش مازاد حاملها هنوز دولت به مردم بدهکار است

متاسفانه با یک رویکرد به مراتب بدتر از دولت قبلینسبت به مردم دارد "دست می برد در جیب مردم "تا به بهانه اجرای عدالت وحذف یارانه ثروتمندان جیب خالی مردم کمر شکسته را خالیتر کند!

آقای روحانی هدف شما اجرای عدالت نسیت !

هدف اصلی شما جبران کسر بودجه شدیدتان از طریق برداشتن حق مسلم همه ایرانیان (به عنوان بی تدبیر ترین روش حل مشکل کسری بودجه ) است!

آقای روحانی این یارانه ها یک چهارم پولی است که دولت شما و (دولت قبلی) بابت افزایش حامل های انرژی مردم قبلا" ودر حال حاضر دارند پرداخت مب یکنند

با عرض معذرت این کار شما مصداق بارز........است!
بینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
واقعا تحریف واقعیات هم حدی دارد اقای راغفر که نخود بر هر اشی شدی مردم هشت سال دولت دهم ونهم را از یاد نخواهند برد که عواقب ان تا سالها ادمه خواهد داشت پس شما هم در صدد اصلاح افکار خود در حدود واقعیات نه اوهام بر ایید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
چرا نوشتی دولت دهم و نهم....از کی تا حالا اعداد جابجا شدن....
حسيني
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
با سلام
من اقاي دكتر راغفر را از نزديك مي شناسم. ايشان با سواد و دلسوز است. اميدواري به دولت نبايد مانع ديدن نواقص شود. امان از اين احساسات گرايي و سانتي مانتاليسم ايراني
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
چهدعجب فرارو
به یکی غیر محمود پرداختی
چی شده
خبری هست
یه خو بپرداز به همه دولتا
باور کن که خبری نبوده توی 16 ساله قبل محمود
جدی تعجب کردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
من که متخصص اقتصاد نیستم اما حرفهای این استاد اصلا منطقی نیست و مشخصه که با سوگیری مطرح شده فقط یک سری حرفهای کلی نه راه کاری نه پیشنهادی فقط انتقاد یک جانبه . به هر حال مشخص هست که اقتصاد دولتی جاده صافی کن رانته و یکی از راههای شکوفایی اقتصاد همان بازرا ازاد هست و اینکه همه چیز از انحصار خارج بشه و با این اوضاعی که اقتصاد ویران ما داره معلومه که برای سلامتیش باید اول جراحی بشه و شاید اول فصد رگ بشه و به مرور زخمش التیام پیدا کنه . تیم اقتصادی روحانی می دونه داره چه کار می کنه البته اگه هر کی بلند میشه اظهار فضل نکنه و مثل طوطی فقط ار رو کتاب نخونه
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
متاسفانه بعضیا جوری این خبر رو نقد کردن که انگار پروفسور اقتصادن...به هر حال دگتر نظرشو گفته که تا حدی هم درسته...بعضیا کورکورانه فقط از هاشمی دفاع میکنن خوب آقا یا خانم عزیز ، هاشمی اشتباه نداشته؟؟ همه کاراش درست بوده؟ بابا حافظه هم خوب چیزیه یه ذره مطالعه تاریخ بد نیست...فرارو منتشر کن عزیزم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
چه ربطی به حمایت از آقای هاشمی داره، مسلمه که ایشون هم اشتباه داشته ولی گویا این آقای به اصطلاح اقتصاددان چشمشو به روی اون همه کارهای زیربنایی که در اون دوران شد بسته و مسبب همه مشکلات امروز رو که نتیجه سیاستهای نابخردانه دولتهای نهم و دهم است، آقای هاشمی (و البته به تبع اون آقای خاتمی میدونه چون تیم اقتصادی این ۴ دولت تقریبا یک فکر بودن) میدونه. شما هم بهتره به جای توصیه به دیگران به تاریخ خوندن، خودتون در مورد دوران آقای هاشمی بخونی و بعد نظر بدی!
علی
Finland
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
فقط بفرمائید 700 میلیارد دلار در زمان کی بود و چی شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
چه ربطی داره؟؟

اگر آقای هاشمی زمانی که رییس جمهور بود راه درست می رفت و تورم 50 درصدی نارضایتی عمومی و خصوصی سازی غیر شفاف نمی کرد وبه جای این بی عدالتیها می اومد ساختار رانتی قدرت رو اصلاح می کرد و اقتصاد رو شفاف سازی میکرد دیگر افرادی مانند احمدینژاد نمی اومدن به بهانه عدالت گستری فاتحه اقتصاد باقیمونده مملکت رو بخونند!

خوب حالا گیریم اقای هاشمی اون زمان تجربه اولشون بود وشکست خورد سوال اینه

چرا ایشون اصرار دارن که اقای روحانی با همون تیم ودر همون جهت ازموده شده وشکست خورده مجددا" حرکت کنند؟؟

چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
غولورمرم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
من فکر می کنم سیاست های دولت کورش کبیر و تا حدی هم داریوش کبیر تا حدودی در بحث نقدینگی و تراز پرداخت خارجی اثر گذار بوده است. سیاست های استکبار به رهبری اسکندر مقدونی هم در عرصه سیاست های بین الملل بی تاثیر نبوده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
تاریخ رو خوب خوندی آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
بنای نامبارک زنجانیها در دوران با شکوه سردار اقتصادی به کمک تیم آدام اسمیتی طرفدار ثروت رانتی اش گذاشته شد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
واقعاً از این جماعتی که کامنت میذارن متعجبم! یعنی شما متوجه نشدید که راغفر داره میگه: بذر سیاست تعدیل در دهه هفتاد کاشته شده اما در دولت اصولگرایی به میوه نشسته و اوج گرفته... چرا همه اینجا این توهم رو زدن که راغفر در حمایت از سیاست های احمدی نژاد حرف زده؟ بعدشم باباجان این پروژه تعدیل و خصوصی سازی افسارگسیخته هر جایی که از دنیا به اجرا دراومده به نهایت گند و کثافت خودش رسیده، به آمریکای جنوبی نگاه کنید، یونان و اسپانیا رو ببینید... شما که از هیچ جا خبر ندارید چرا بی خودی هارت و پورت میکنید؟ به این میگن آگاهی وارونه، تنها ملتی که بعد از 20 سال اجرای سیاست تعدلی و نابودشدن اقشار ضعیف جامعه شون (اکثریت جمعیت) هنوز هم از همه جا بی خبر سنگ خصوصی سازی و بابک زنجانی ها رو به سینه میزنن، ملت غیور ایرانه! بابا جان برید ببینید دیگه توی آمریکای جنوبی کسی برای صندوق بین المللی پول و بانک جهانی تره هم خورد میکنه؟ مردم همه ی دنیا از این دو نهاد متنفرن اما مردم ما.... افسوس از مردم ما!
ناشناس
Japan
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
یعنی دهه 70 باعث فلاکت دهه 80 شد؟ برادر جان دهه هفتاد با نفت بشکه ای 10 تا 40 دلار صندوق ذخیره ارزی پر بود ولی با نفت 80 تا 100 دلاری کشور به این حال و روز افتاده...برادر مردم خودشون میدونن که دولت احمدی نژاد چه صدمه ای به اقتصاد زده...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
احمدی نژاد رو دیوار کجی ابراز وجود می کرد که بنا و معمار اون دیوار اقتصاد رانتی دولت هاشمی در دهه 70 بود!
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
انچه بر سر اقتصاد ایران در 8 سال گذشته آوردند حمله مغول در زمان خودش نیاورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
موافقم اما راهی را که اقای روحانی می رود هم در زمان اقای هاشمی تجربه شد و به شکست انجامید.

آزموده را آزمودن خطاست!
هابيل ايران فر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
تو هيچ عطاري نمي توان چنين دلايلي پيدا كرد ! دهه ي 70 كجا الان كجا ! خدايا اينا كين ديگه...
اين ها نتيجه 8 سال اتخاذ تصميمات آني است و نتيجه 8 سال سكوت شما و دوستان شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
مشکل شما منطق خیلی زیادتان است که تو عطاری دنبال علوم اقتصادی و مدیریتی میگردی!!!
ناشناس
Iraq
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
پروفسور!!
ریشه فاسد اقتصاد ما از آن زمان است تدابیر اقتصادی زمان بر است که در کشور ما معنی نداشت و ندارد و نخواهد داشت!!!
هابيل ايران فر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
شما اگه خيلي فك مي كنيد منطق داريد اسم واقعيتونو بنويسيد. قطعا از همونهايي هستيد كه به احمدي نژاد و لاريجاني راي داديد
محمد
Finland
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
سواد و معلومات این جناب استاد از همین حرفشان کاملا معلوم است:
«انگیزه های شخصی در برخی جاها کار نمی کند. از جمله اینکه بخش خصوصی همواره انگیزه برای ایجاد فساد دارد. یعنی بر اساس این منطق افراد حاضرند برای آنکه سود بیشتری ببرند رشوه دهند و قراردادی را بدست آورند.»
بخش خصوصی همواره انگیزه برای ایجاد فساد دارد؟ کجای علم اقتصاد همچین چیزی گفته شده؟
اصلا علم اقتصادو ولش کن! فساد اقتصادی حاکم بر کشور از بخش خصوصیه؟؟؟
شما یا خیلی روشن بین هستی یا خیلی بیغرض!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اتفاقا" ایشون درست گفتند

وقتی تو کشوری هیچ گونه شفافیت واگذاری و قانونی ناظر بر شفافیت واگذاری نباشه هرکس پول بیشتری بده سود بیشتری می بره!
حرف این استاد محترم را قبول ندارید شما را ارجاع می دهم به آمار های جهانی در مورد اقتصاد کشور مان در شاخص هایی مانند

رتبه شاخص فساد اداری-مالی و شاخص شفافیت و شاخص سرعت کسب وکار در کشور مان در دنیا جزئ 30 کشور آخر دنیا (پرفساد) هستیم و این شاخص ها موید سخنان اقای دکتر درخصوص واگذاری به بخش خصوصی بر اساس پارتی بازی ( رانت خوری) می باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
آقا محمد
شما اندیشه نهادرایی را نمی شناسی بهتر است مطالبی را پیرامون تفاوت نظریات نهادگرایی و نئوکلاسیک ها بخوانید. حرف جناب راغفر درست از به صراحت تاریخ توسعه کشورهای توسعه یافته!
بهتر است دوستان اندکی مطالعه کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
ماموريت ويژه فرارو پيدا كردن هر حرف ناحق بر عليه ايت ا... هاشمي رفسنجاني است و ظاهرا روزانه دو سه مطلب سهميه اش ميباشد
اين جنگ از طرف كساني طراحي و به اجرا در ميايد كه ٨ سال اقتصادمملكت را به يغما برده اند و حال افكار عمومي را بايد به ادرس غلط سوق دهند
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
مگه فرارو از قول خودش گفته؟
یا مگه فقط باید تحلیل و خبری منتشر کنه که یکی خوشش بیاد یا بدش بیاد؟

دوست عزیز اینکار رسالت شغلی یک پایگاه خبریست. قضاوت با خواننده است در خصوص مقاله یا تحلیل. نه در خصوص سایت خبری.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
حقوق ها چرا آزاد نمیشه؟
بخش خصوصی
United Arab Emirates
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
آقای راغفر وامثال ایشان از اول حقوق بگیر بودند ودرک درستی از بازار کار ندارند متاسفانه دکتر واستاد دانشگاه هستند به گفته ایشان توجه کنید "بخش خصوصی همواره انکیزه فساد دارد و برای آنکه سود بیشتری ببرند رشوه میدهند" آقای استاد دانشگاه بخش دولتی چون رشوه میخواهد انواع مشکلات را ایجاد میکند تا از بخش خصوصی رشوه بگیرد شما هنوز ازشاخص سهولت انجام کار چیزی نمی دانی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
ایشون هم حرف شما رو زده

ایشون گفته چون ساختار قدرت دولتی مارانتی وناسالم است بخش خصوصی هم به تبعیت ازآن ناسالم می گردد و افرادی امتیازات اقتصادی دولت را برنده می شوند که اهل رفتار ناسالم اقتصادی باشند.
حسین تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
نظرات آقای دکتر در مورد اینکه اقتصاد دولتی کم کم بایستی به بخش خوصوصی سپرده شود واقعیت است اما از بازاری که اول منافع خود را در نظر می گیرد چه انتظاری داریم .

حاصل عجله دوره سازندگی
1-اختلاف طبقاتی
2-معضلات اخلاقی
3-فقیر ها فقیر تر شدند پولدار ها پولدار تر شدند.
4-عاطفه و روح همدردی کم رنک شد.
5- انشاء ا .... کوش شنوایی باشد.
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اقتصاد باید خصوصی باشد و دولت هم بایستی بسیار سختگیرانه بر آن نظارت کند و اجازه رشد رانتخواری و فساد را ندهد.
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
فرارو منتشر کن!

حضرات کامنت‌گذار!!!
چقدر فهمید آقای دکتر راغفر چی گفتن که دارید مخالف می‌کنید؟
فکر می‌کنید حداقل زمان مشخص شدن تاثیر تصمیمات اقتصادی و اجتماعی چند ساله؟ یکی، دو سال!!!
متاسفانه تا ملت فهمیمی مثل شما وجود داره در همیشه بر همون پاشنه می‌چرخه.
ملتی که از نوک دماغش اون‌ور تر و نمی‌بینه و تمام افتخار و غرورش برای 2500 ساله پیشه باید همیشه دغدغه‌اش قیمت مرغ و گوشت و زولبیا بامیه و میوه شبه عیدش باشه!!!

اگر یه ذره تو خودتون عطش فهم حقیقت رو دارید این کتاب رو بخونید:
http://www.adinehbook.com/gp/product/9643122247

بعد خودتون در مورد خودتون قضاوت کنید.
ببنید فاجعه کجاست که افرادی که الفبای توسعه اقتصادی رو هم نمی‌دونن چطوری با اتکا به نفس در مورد یکی از معدود اساتید دل‌سوخته‌ی این کشور قضاوت می‌کنن!
هابيل
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
نخير ما نفهميديم و شما فهميدي ! شما و دوستانتان بهتره يكم فقط يكم تاريخ بخوانيد تا بدانيد بعد از هرجنگي تورم ايجاد مي شود تا محركي براي پيشرفت باشد، نابساماني ايجاد مي شود چون توجه مردم از جنگ به زندگي معطوف مي شود. اين يك مسئله كلي است و در تمام كشورها بعد از هر جنگ بزرگي بوه است. حال بايد ببينيم ما بعد از جنگ با دست خالي و ان همه ويراني چيكار كرديم ؟ كي در دنيا بهتر از ما عمل كرد. لطفا المان و ژاپن را مثال نزنيد كه اگر ان ها هم مثل ما در تحريم بودند حتي نمي توانستند براي خود توالت بسازند.
هيچ كس و هيچ كس جز هاشمي نمي توانست كشور را نجات دهد.
حال بگوييد 16 سال بعد از جنگ با ان همه درامد و حمايت و وجود شركتهاي بزرگ نفتي در ايران و رشد اقتصادي 8 درصد ما بايد چيكار ميكرديم و الان بايد كجا مي بوديم ؟؟؟ خوبه يكم ادم وجدان داشته باشه و هر حرفيو نزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
حساس نشو بابا! خوب یک کتاب گذاشتی که چی؟!!
مننم توصیه ام اینه که شما کتاب توسعه و تضاد دکتر رفیع پور رو بخونی!
راس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
ا. حرف میثم درست است، حضرات بهتر است نظریات پروفسور چانگ را مطالعه کنند تا ببینند تثلیث نامقدس (صندوق بین المللی پول، سازمان تجارت جهانی و بانک جهانی) چه بلایی بر سر توسعه کشورها آورده اند در حالی که مروجان آن (امریکا و بریتانیا) نیز در قرن های 18 و 19 به روشی دیگر توسعه یافته اند.
2.حضرت هابیل جمله شما "تورم بعد از جنگ" توهم خود ساخته از منویات اقتصادانان نئوکلاسیک است، بهتر است مقاله آقای داگلاس نورث در سال 1982 را مطالعه کنید.
3. ناشناس 17:08 اگر نمی دانید بدانید جناب رفیع پور اساسا در دایره مباحث توسعه کمرنگ هستند و حرف درخور توجهی در این باب ندارند. کتاب مورد نظر شما ملغمه ای از تئوری های آدام اسمیتی اقتصاد آزاد و بخش های مغالطه شده ای از سر فصل حق مالکیت خصوصی "اقتصادنا" شهید صدر (ره)، و دقیقا ایشان نئوکلاسیک- موتلفه ای- مذهبی دانشگاه امام صادق هستند مانند خلف خود جناب آقای درخشان که تئوریسن نئوکلاسیک اسلامی هستند، می باشند!
4. کامنت های دوستان نشان می دهد حضرات بیش از حد سیاست زده برخورد کرده و احساس کرده اند هر جا کسی آقای هاشمی را نقد می کند، همفکر آقای احمدی نژاد است! نخیر! اینگونه نیست.
از ابتدای انقلاب همین بحث بر مسیر توسعه بوده است که سه گروه اصلی بحث داشته اند طرفداران آقای عالی نسب (آقایان مومنی، ستاری فر، برادران شرکا، راغفر و ...)، موتلفه های (افزادی چون عسکر اولادیها، درخشان، دانش جعفری و ...) و نوکلاسیک های حلقه نیاروان (نیلی، نهاوندیان، مرحوم نوربخش، طیب نیا و ...) این چالش علمی است و اساسا سیاسی نیست.
اینکه در 50 سال اخیر 15 رکورد در عرصه اقتصاد کلان ثبت شده است و 12 رکورد آن در ده سال اول انقلاب به ویژه دوره نخست وزیری جناب موسوی بوده ثمره تفکر درست جناب عالی نسب و تیم اقتصادی آن دوران و تلقی درست آنها از امر توسعه است!
5. بهتر است یک دوره تاریخ توسعه کشورهای بریتانیا، آمریکا، ژاپن، کره، برزیل، تایوان مطالعه شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اقای رغفردر دهه 70در طول سال یکبار افزایش قیمت داشتیم انهم در اول سال که قیمت حامل های انرزی ازایش می یافت وتوام با ان حقوق حقوق بگیران وکارگران نیز افزایش پیدا می کرد ضمنا دهه 70زمانی بود که ما از یک جنگ ویرانگر که در مدت هشت سال همه چیز مملکت بعلیده بود وخرابی های ناش ازان نیاز به بازسازی داشت وهر روز مشکل خاموش داشتیم ونفت ما 10دلار هم نمی خریدند همه مردم بیاد دارند چقدر سد در ان زمان زده شد تا مشکل خاموشی حل شوددر تهران خودمان طرح مانند نواب یادگار امام پل های فجر بزرگ راه های نیایش وپل های ولایت و تونل رسالت بزرگ راه های بعثت وزین الدین محصول اندوره است
ناشناس 1
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
با سلام

با تشكر از جناب تحليل گر دهه هفتاد از سال هاي 61 تا 70 مي باشد كه كشور دچار جنگ خانمان سوز يا همان دفاع مقدس بوده و مطالب فوق در خصوص آن دهه مصداق ندارد.
ناشناس
Iraq
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
این بچه های کم سن و سالی که کامنت می گذارند اصلا آن دوره فاجعه آمیز را ندیده و درک نکردند!!!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
راست میگه دیگه رفسنجانی خیلی بیشتر از محمود اقتصاد ایران رو به هم ریخت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
متاسفانه سنگ بنای سازندگی توسعه اقتصادی بر مبنای رانت خوری( هرکه زورش بیش رانت وسهمش بیشتر) گذاشته شد !

و متاسفانه اقای روحانی با همان تیم اقتصادی وبا همان تفکرات رانت پسندانه مشغول به کار شده است!!!!
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
اقتصاد دانان درایران باید تکلیف خودرا با مکاتب اقتصادی دنیا مشخص کنند تا بتوان نقد های آنها رامورد بررسی قرارداد. در پستهای اقتصادی در دولت باید از طرفداران یک مکتب اقتصادی استفاده کرد. زیرا مثلا طرفداران مکتب کینز ومکتب شیکاگو اختلاف های شدیدی درتصمیم گیری های اقتصادی دارندوباعث عدم هماهنگی درتصمیم گیری ها وکندی حرکت اقتصاد می شود.مشکلی که هم دردولت محترم فعلی وهم در دولت های قبل وجود داشت . نشانه های آن هم مواضع متضاد مسئولین اقتصادی در مورد یک موضوع اقتصادی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
مشکل اقتصاد ما در ساختار است نه در مکتب!

ابتدا باید یک ساختار اقتصادی سالم و شفاف و غیر رانتی و رقابت پذیر و قانونمند و بوجود بیاید
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
حتما آقای راغفر از بخششهای احمدی نزاد بهره مند شدند که از جنایات اقتصادی دوره هشت ساله چشم بوشی کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
در دوران احمدی نژاد ما اقتصاد فی البداهه ومن دراوردی داشتیم که نتیجه اش شد فاجعه!

اما اشاره درست دکتر راغفر به نوع سیستم اقتصادی که در دهه 70 در کشور بود ونتیجه ها وعوارض ان که تاکنون هم ادامه دارد ونباید آن راه اشتباه را دوباره از اول پیمود.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
نظر آقاي راغفر غلط است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
fararu site mozakhrafi hast berid gom shid ke faghat vaght talaf mikonid ama natijeyi nadare
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
ظاهرا" ادبیات فاخر منحصر به آن مردی که رفت و طرفداران افراطی ومداحان وستایندگانش نیست!

دوستان اعتدالیون هم از آن ادبیات فاخر و فرهنگ ژرف انگ زنی بی بهره نیستند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
دولت های بعد از جنگ هریک در این نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی نقش داشتند. منتها نقش آقای هاشمی و احمدی نژاد در این ولنگاری اقتصادی و تبعات اجتماعی و سیاسی آن بیشتر است. تورم و گرانی هم محصول اقدامات دولت هاست.
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
راغفر گفت: «طرح هدفمندی یارانه ها بحرانی بود که دولت گذشته تعمدا ایجاد کرد تا اقتصاد کشور را زمین گیر کند. ما همان موقع اعتراض کردیم که تبعات این سیاست خطرناک است؛ اما نمایندگان مجلس از این طرح حمایت کردند.»
لپ کلام!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۳
این لپ کلام نبود پروفسور !!!!!!!!!!!!
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
بابا یه بار بگید نا بسامانیها مربوط میشه به قبل از انقلاب وخلاص
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
یکی از اشتباهات دوره اقای رفسنجانی این بود که به وزارتخانه ها و حتی بیمارستانهای دولتی گفتند که دولت برای برای تامین هزینه ها بودجه ندارد بروید خودکفا شوید . انوقت وزارتخانه ها با امکانات دولتی شرکت خصوصی زدندو منافع ان تو جیب عوامل خود ریختند تا جائیکه اداره اطلاعات شد پیمانکار دولت و کارهای عمرانی میکرد الی .... ..حق با اقای راغفر است و این مصیبت برای ملت ایران ادامه داشت تا اینکه در زمان احمدی نژاد به اوج خود رسید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
رابین هود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۹
خوشم میاد مخاطبای فرارو همه فن حریفن....در مورد هر چیزی از سیاست گرفته....تا اقتصاد و فرهنگ و تاریخ و فیلم گذشته اصفر فرهادی و خلاصه همه چی نظر میدن...اونی که استاد اقتصاده اینجوری درک کرده و نظرشو گفته چرا الکی و کورکورانه نقدش میکنید.....لااقل از بسیاری از ماها که نظر میدیم بیشتر میدونه چون درسشو خونده...
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv