کد خبر: ۱۶۵۷۳۴
علی اکبر ولایتی

نظرسنجی درباره مذاکره اشتباه است/ نرمش قهرمانانه به معنای نوشیدن جام زهر نیست

صرف مذاکره برای مذاکره نه تنها اثر مثبتی ندارد که برخی آثار منفی هم بر آن مترتب است که همان سواستفاده تبلیغاتی طرف مقابل است که همین کار را هم انجام داد. یعنی از یک طرف در گفت‌وگوی تلفنی مطالب مثبتی را بیان کرد، اما بعد رجزهای بیهوده‌ای را که ماه‌ها نخوانده بودند یعنی گزینه نظامی روی میز را تکرار کردند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۲ مهر ۱۳۹۲
فرارو- مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر اینکه محتوای مذاکره تلفنی معمولی بود و مطلب جدیدی در این مذاکره مبادله نشد، گفت: آیا نتیجه گفت‌وگوی تلفنی باید این باشد که موضع گیری اوباما بدتر از گذشته شود؟ این فریبکاری آنها را نشان می‌دهد.

علی اکبر ولایتی در گفتگوی تفصیلی با فارس درباره مسائل مختلف صحبت کرده که گزیده صخبت های وی در ادامه می آید:

  • آمریکایی‎ها هم خودشان به لحاظ سابقه‌ای که می‌توان از بعد از 28 مرداد 32 به این طرف روی آن تکیه کرد، سعی کردند حکومت‎هایی که در ایران روی کار می‎آید، تحت نفوذ آمریکا باشد و هر مجموعه‌ای که می‌خواست علیه نفوذ آمریکا مبارزه کند، آمریکایی‎ها با خشونت و سبعیت با او برخورد می‌کردند و یا دست رژیم پهلوی را باز می‌گذاشتند تا آنها را سرکوب کند. این بخشی از سابقه آمریکایی‎ها در ایران است که در واقع ریشه‌های جدی عدم اعتماد و مشکلات بین ایران و آمریکا محسوب می‌شود. از این دست مثال‎ها که ریشه در ماهیت امریکایی دارد فراوان است.
  • در ابتدا باید توجه داشت نفس مذاکره تعیین کننده آینده وضعیت ایران در منطقه، صحنه بین‌المللی و رابطه با آمریکا نیست، چرا که این اولین بار نبود که مذاکره‌ای انجام می‌شد، گرچه مذاکره مستقیم دو طرف برای اولین بار بود که صورت می‌گرفت. در نوبت‎های قبلی نمایندگان ایران بر روی موضوع افغانستان یا عراق در جلساتی که معمولاً زیر چتر سازمان ملل متحد انجام می‌گرفت شرکت می‌کردند که آمریکا نیز یکی از کشورهایی بود که به همراه برخی کشورهای دیگر در این مذاکرات مشارکت داشت.
  • اینکه بین رئیس جمهور آمریکا و ایران مذاکره تلفنی صورت گرفته است، به خودی خود نمی‌تواند مسئله‌ای را حل کند؛ جز آنکه آنها بهره تبلیغاتی خود را می‌برند که لزوماً به نفع ما نیست. یعنی می‌خواهند به دیگران بگویند که ایرانی هم که از مذاکره با ما امتناع می‌کرد، بالاخره به این کار تن داد.
  • مطمئناً صرف مذاکره برای مذاکره نه تنها اثر مثبتی ندارد که برخی آثار منفی هم بر آن مترتب است که همان سواستفاده تبلیغاتی طرف مقابل است که همین کار را هم انجام داد. یعنی از یک طرف در گفت‌وگوی تلفنی مطالب مثبتی را بیان کرد، اما بعد رجزهای بیهوده‌ای را که ماه‌ها نخوانده بودند یعنی گزینه نظامی روی میز را تکرار کردند.
  • محتوای مذاکره تلفنی معمولی بود و مطلب جدیدی در این مذاکره مبادله نشد و تنها صحبت‌هایی که دو طرف با واسطه به هم منتقل می‌کردند، مستقیم به یکدیگر انتقال دادند، هر چند که پیش از این گفتم که آنها از آن بهره تبلیغاتی بردند و ما هم باید تدابیر لازم را در این زمینه پیش بینی می‌کردیم. باید توجه داشت که طوری نباشد که آمریکایی‎ها به هر شکلی که می‌خواهند صحنه را بگردانند. البته آقای دکتر روحانی با توجه به سوابق ارزشمندی که در کار دیپلماسی و روابط خارجی دارد، خوشبتانه مواضع بسیار محکم، قوی و روشنی را در چارچوب اصول جمهوری اسلامی ایران داشتند.
  • ایشان هم در سخنرانی و هم در مذاکره‌ای که روسای کشورها داشتند، کاملاً بر مواضع اصولی جمهوری اسلامی پای فشردند، اما این یک نوع فریبکاری آمریکایی‎ها بود که یک بار دیگر نشان دادند که در مذاکرات حسن نیت ندارند و هدف شان حل مشکلات نیست.
  • یک بار دیگر نشان داده شد که آمریکا قصد خیر نداشته و به گونه‌ای که ادعا می‌کنند حل مشکل ایران و آمریکا آنطور که طرفین با موضع برابر و احترام و حقوق برابر باشند و هیچ ادعایی خارج از حقوق خودشان بیش از حق بین المللی خود در خواست نمی‌کنند، نیست. یعنی آمریکا و ایران به عنوان دو کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد که با هم مذاکره کنند و اگر اختلافی وجود داشته باشد، با گفت‌وگو حل کنند، نشان دادند اینطور نیست؛ چرا که یک طرف آمد و گفت‌وگو کرد و به لطایف الحیل متوسل شد تا بتواند با رئیس جمهور ایران ارتباط برقرار کند.
  • برخی که خوش باور بودند، تصور می‌کردند بعد از این مشکلات بین ایران و آمریکا حل می‌شود؛ اما اوباما بلافاصله در کنار رئیس رژیم صهیونیستی، تندترین حرف‎هایی که در طول دوره ریاست جمهوری خود زده بود را مجدداً تکرار کرد. یکی اینکه گزینه نظامی روی میز است و دیگر اینکه ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است. ماه‌ها بود که چنین سخنی نگفته بود حالا آیا نتیجه گفت‌وگوی تلفنی باید این باشد که موضع گیری اوباما بدتر از گذشته شود؟ این فریبکاری آنها را نشان می‌دهد.
  • کسانی که مدعی‌اند ما اگر مانعی بر سر راهمان نباشد، مشکلات را با آمریکایی‎ها حل می‌کنیم، سوال متقابل این است که می‌شود درخواست کنیم طرحی که دارند، اگر اجرا شود می‌تواند مشکلات را حل ‌کند، چه طرحی است؟ این را به نقد افکار عمومی بگذارند. بگویند بله ما اگر آزاد باشیم با آمریکا اینطور سخن می‌گوییم و پاسخی که آنها می‌دهند اشکال مختلفی برایش متصور است و هر نوع پاسخی که بدهند متقابلاً واکنش متناسب را خواهیم داشت و در نهایت به نفع ما خواهد شد به این دلایل؛ اما ما ندیدیم کسی این‎ها را مطرح کند و بگوید این طرح را برای حل مسائل ایران و آمریکا داریم.
  • آنهایی که می‌گویند دست ما در گفت‌وگو با آمریکا بسته است و اگر بسته نباشد مشکلات را حل می‌کنیم، درخواست می‌کنیم بگویند طرحی که مد نظر دارند چیست و به چه دلایلی می‌گویند ما اگر با دست باز برویم مشکلات را حل می‌کنیم. آنها طرح را مطرح کنند.
  • اگر طرح معقول و قابل دفاعی باشد آن زمان بهتر می‌توانند مدعی شوند و مطالبه و طلبکاری کنند که ما می‌خواستیم این طرح را اجرا کنیم اما دست ما را بستند. نفس مذاکره برای مذاکره برای هیچ کشوری موفقیت و پیروزی نمی‌آورد.
  • در حال حاضر، در یک موردی نظام موافقت کرده که گفت‌وگو‎ها ادامه پیدا کند و آن هم چارچوب هسته‌ای است، خوب، گفت‌وگوها نیز بین ما و 1+5 انجام می‌شود و ما برای خود دلایل متقنی داریم و بر اساس آن دلایل و شواهد امید به اینکه در این مذاکرات بتوانیم به موفقیت دست پیدا کنیم، کم نیست.
  • حضرت آقا ضمن تقدیر از دولت فرمودند که بخشی از اقدامات دولت نابجا بود، کدام بخش از کارهایی که تیم ایرانی انجام داد باعث این نقد شده است و رهبری تایید نکردند؟
  • بنده اطلاعی ندارم. آنچه را هم که یکی از رسانه‌ها از آقای دکتر ظریف نقل کرد، بعداً توسط ایشان و سخنگوی وزارت امور خارجه تکذیب شد.
  • هرکاری باید مبنای قانونی داشته باشد و البته رویه آقای روحانی نشان داده که تابع قانون است،من نمی‌دانم مبنای قانونی نظر سنجی چیست؟ اما با شناختی که از ایشان دارم در طی سال‌های طولانی که با وی همکاری داشتیم در مجلس یا دبیر شورای امنیت که بنده وزیر امور خارجه بودم، همیشه رویه ایشان قانون مداری است.
  • کشورهایی که سابقه دیپلماسی‌شان از ما بیشتر است مثل انگلیسی‎ها، فرانسوی‎ها، روس‌ها و ... آیا برای برقراری رابطه با کشوری به نظرسنجی متکی هستند؟ بعد هم بسیاری از تصمیم گیری‎ها در حکومت مبتنی بر مجموعه اطلاعات پنهان و آشکار است؛ برای اینکه شما یک تصمیم اساسی مثل همین برقراری رابطه با کشور مهمی مثل آمریکا را بگیرید، مبتنی بر اطلاعات آشکار و پنهان است. مردم، رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را انتخاب می‌کنند تا بر اساس مصالحی که تشخیص می‌دهند تصمیم گیری کنند.
  • نکته دیگر اینکه بر اساس قانون اساسی تصمیم گیری در مسائل مختلف در کشورمان مصدرهای مختلف دارد. تصمیم‌گیری درباره مسائل اساسی کشور چه داخلی و چه خارجی و به خصوص خارجی بر اساس قانون اساسی در اختیار رهبری است.
  • تصمیمی که درباره یک سیاست خارجی باشد، بخشی از آن مبتنی بر اطلاعات پنهان است، فرض کنید مردم هم در قانون اساسی اگر برای این نظرسنجی‎ها چنین جایگاهی داشته باشند، برای اینکه نظر درست بدهند لازم است از اطلاعات پنهان و آشکار هم مطلع شوند؟ البته مردم نامحرم نیستند اما وقتی شما آن را اعلام کردید غیر از مردم، دشمن ما هم آن را می‌شنود و اگر این اطلاعاتی که باید پنهان بماند آشکار شود، نقض غرض و خلاف مصالح ملی نمی‌شود؟
  • بنابراین مردم اگر اطلاعات کافی نداشته باشند هرجایی که قرار است نظر بدهند اگر اطلاعات کافی نداشته باشد، تصمیم گیری درستی نخواهد شد و شما نمی‌توانید یک تصمیم اساسی را بر اساس اطلاعات ناقص بگیرید.
  • به این دلیل مردم نماینده مجلس و رئیس جمهور و خبرگان رهبری و آنها رهبر انتخاب می‌کنند تا اینکه این هرم قدرت که بر اساس قوانین موجود شکل گرفته بتواند به موقع در هر بخشی از نظام تصمیماتی که بر اساس قانون به اختیار او گذاشته شده را اتخاذ کند. می‌شود تصمیمی که در اختیار رهبری است را به این شکل در اختیار عموم مردم گذاشت؟ می‌شود تصمیماتی که در اختیار رئیس جمهور است به نظرسنجی موکول کرد؟
  • قانون اساسی برای رئیس جمهور اختیارات زیادی قائل شده است؛ آیا این درست است که بخشی از اختیارات رئیس جمهور را براساس نظرسنجی به مجلس بسپاریم، اگر درست نیست به همان دلیل آن تصمیماتی که مربوط به رهبری یا هیئت دولت و مجلس است ما نمی‌توانیم به جایگاه دیگری منتقل کنیم. بنابراین نظرسنجی کردن مستقیم نمی‌تواند مبنای تصمیم گیری‎های اساسی تعیین کننده برای نظام باشد.
  • نرمش قهرمانانه یک کلام پیچیده و بسیار حساسی است که اگر درست تفسیر نشود از آن برداشت نادرست می‌شود. نرمش به معنای انعطاف یعنی در دیپلماسی و در برقراری و توسعه روابط با دیگر کشورها شما باید قدرت مانور داشته باشید، قدرت مانور بین دو سر یک طیف که یک سر آن انعطاف و یک سرش ایستادگی است. دیپلمات و تصمیم گیر شما باید بتواند به موقع انعطاف داشته باشد و به موقع نیز ایستادگی کند. نرمش قهرمانانه یعنی از موضع قدرت اگر مصلحت دیده شد، انعطاف نشان دهیم.
  • پس بحث نوشیدن جام زهر نیست؟
  • نخیر نیست. برداشت من این است، مقام معظم رهبری این مطلب را فرمودند و تفسیرش را نیز ایشان باید بفرمایند؛ ولی برداشتم این است که انعطاف، انعطاف به موقع از موضع قدرت توسط کسی که مذاکره سیاسی می‌کند، است.
  • مثلا انعطاف در اینکه تعلیق کنند؟
  • خیر؛ این موضوع در هر جایی معنای خود را دارد.
  • علت العلل حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه و شخص بشار اسد این است که آنها به مقاومت در برابر صهیونیست‎ها معتقدند و از زمان حکومت پدر ایشان مرحوم حافظ اسد تاکنون در برابر زیاده خواهی آمریکا و متحدان آن و صهیونیست‎ها ایستاده اند و با تمام وجود از مقاومت لبنان و فلسطین حمایت کرده اند و قیمت گزافی بابت آن پرداخته‌اند و همچنان ایستادگی می‌کنند. این علت اصلی و روشن حمایت جمهوری اسلامی از سوریه است.
  • علت دیگر این است که سوریه کشوری اسلامی است و یکی از اهداف دشمنان سوریه تجزیه این کشور است؛ تجزیه هر کشور اسلامی به معنای تضعیف مسلمانان و برانگیختن و تشدید اختلافات درونی ملت‎ها به قصد سواستفاده دشمنان جهان اسلام و امت اسلامی است.
  • علت دیگر این است که اگر دشمنان سوریه در سوریه موفق شوند، به سوریه اکتفا نمی‌کنند و بعد از آن نوبت لبنان و عراق است و اینها همه متحدین و دوستان ایران هستند؛ به همان علتی که ما از سوریه حمایت می‌کنیم از مردم و دولت عراق و مقاومت و مردم لبنان هم حمایت می‌کنیم. تاریخ 35 ساله جمهوری اسلامی ایران نشان داده که ایران به هیچ وجه بر سر اصول معامله نکرده و نمی‌کند و کارهایی که طرفداران دیدگاه‎های ماکیاولیستی در دنیا انجام می‌دهند جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نکرده است.
  • کاری که در مصر صورت گرفت علیه دموکراسی بود و آنچه کشورها را بیمه می‌کند حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است و دموکراسی نیز همین است. مردم به آقای مرسی رای دادند بنابراین اینکه مرسی را با زور نیروهای امنیتی و نظامی کنار بگذارند، باعث تاسف و موجب نگرانی است.
  • نکته دیگر اینکه برای اولین بار حکومتی به نام اسلام و تحولی به نام اسلام آنجا شکل گرفت اما آن را به زور نیروهای نظامی و اطلاعاتی وادار به عقب نشینی کردند و سعی دارند با فشار آن را شکست بدهند. مردم دارند از اسلام دفاع می‌کنند و آنها مردمی را که از اسلام دفاع می‌کنند به گلوله می‌بندند. این چیزی نیست که موجب نگرانی جهان اسلام و پیروان تفکر اسلامی نباشد لذا دو اتفاق در مصر افتاده است؛ اول اینکه دموکراسی سرکوب شده و دوم هم اسلام خواهی سرکوب شده است. این باعث تاسف است.
  • پیش بینی ما این است که مردم مصر مقاومت خود ادامه خواهند داد و آفت درونی مقاومت مردم مصر، افراطی گرایی است. یعنی کاری که وهابی‎ها آنجا می‌کنند مهم ترین عامل درونی تضعیف اسلام خواهی و دموکراسی خواهی است.
  • بیداری اسلامی در بین مردم مسلمان است و مردم مسلمان بیدار شده‌اند و این حرکت‎های بیداری اسلامی ادامه خواهد یافت و اینطور نیست که بیداری اسلامی منحرف شده یا از خروش افتاده باشد؛ این تحولات منطقه ادامه خواهد یافت وسرانجام هم بسیار امیدواریم و هم اعتماد زیادی داریم که سرانجام، مردم و آرمان‎های اسلامی پیروز خواهند شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نظر سنجی باید گذاشت تا این افراطیون اینقدر از طرف مردم صحبت نکنند
ناشناس
United States of America
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
شما که تکلیفت با اعتلافی که کرده بودین روشن نبود و نتونستین با هم حزبی هاتون مذاکره کنید، لطفا سکوت کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
درود بر ایران و زنده باد زندگی........
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اقای ولایتی به رای مردم احترام بگذارید چرا نظر سنجی مخالف هستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
" نظرسنجی درباره مذاکره اشتباه است " . یعنی شعور مردم اشتباه است. یعنی خواسته مردم برای تو بی اهمیت است . واست متاسفم . خدا جوابتو بده
انتشار یافته: ۹۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
همه جدیدا مفسر شدن
دهكردي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
چرا همه از نظر سنجي ميترسين؟؟
مگه شما نماينده مردم در راس قرار نگرفتين؟ مگه قرار نيست شما خواست عمومي را اجرا كنيد ؟شما كه خودتون به"دوران" نرسيدين مردم شمار را انتخاب كرده تا امور كشور را اداره كنيد پس حرف اول و آخر را مردم مي زنند اينجا هم بايد خواست عمومي اجرا شود اما چون از تنيجه ترس دارين پس مردم نبايد نظر ارائه كنند!!!‌ اقاي ولايتي از شما بعيده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
به سایت فارس چه ربطی داره که هر روز علیه اقدامات رییس جمهور مطلب میزنه

حاظرم قسم بخورم که اگه یه همچین سایتی علیه دکتر شون مطلب زده بود فیلتر شده بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
یک نظرسنجی هم بکنند که یارانه را ده برابر کنند، ببینیم چی میشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
به فرض نظرسنجی کردیم و مردم رای دادن که نمیخواهیم یا میخواهیم. این نظرسنجی تاکی معتبر است. یکهفته، دوهفته، یکسال، ده سال، تا ابد. مثلا فردا یک هواپیمای مسافربری دیگر در مسیر دبی توسط ناو آمریکایی ساقط شد، آیا باید دوباره نظرسنجی بگذاریم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
بنده همین امروز یک شرکت نظرسنجی ثبت میکنم. ظاهرا این دولت بجای فکر کردن، میخواهد سالی 200 الی 300 نظرسنجی برگزار کند و کاسبی خوبی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نمیدونم شما بچه داری یا نه. ولی هر پدر و مادری میدونه که گاهی بعضی چیزها رو نمیشه به بچه توضیح داد چون از یک طرف متوجه ابعاد قضیه نمیشه و از طرف دیگه هم اگه بذاری خودش تصمیم بگیره، به خاطر بی تجربگی ممکنه خرابکاری کنه. حالا مثلا شما برو تو خونتون برای مدرسه نرفتن نظرسنجی بذار. ببین با چه استقبال گسترده ای روبرو میشه بعد هم کاملا دموکراتیک برو بگو خب با توجه به خواست عمومی از فردا به جای مدرسه میتونید برید پارک سر کوچه گل کوچیک بازی کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
درود بر ایران و زنده باد زندگی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
ما رای دادیم که روحانی تصمیم بگیره و الانم حمایت میکنیم..

ما از جمود فکری خسته شدیم. حرفهای تکراری و مشکلات بیشتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
ايندفعه هم تا آخرين قطره خون پاي راي خودمون وا ميستيم.
ناشناس
United States of America
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
ما به روحانی رای دادین نه به ولایتی و حداد عادل و امثالهم....گرفتی چی شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نظر سنجی یعنی رجوع به آرای همان مردمی که حماسه ی سیاسی آفریدند، آیا رجوع به رای مردم برای تصمیم گیری در مورد سرنوشتشان اشتباه است؟
ناشناس
Germany
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
مخلصیم دکتر ولایتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
حرف مردم در انتخابات زده شد . ختم كلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
چرا اینقدر از نظز سنجی می ترسید .
مگه شما نیستید که میگید حق با اکثریته .
خوب بزارید مردم نظرشون رو بدن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
يعني شما نمي دونيد چون آقايون در اقليتن از اكثريت وحشت دارن؟!
بيات
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
احسنت آفرين موافقم هزاران مرتبه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
احسنت، دوستت داریم ولایتی!
دوستي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
حسين جان بگو دوستت داشتيم !!! به منفي ها نگاه كن و مجددا نظر بده بگو آقاي ولايتي دوستت داشتيم اما...
دوستدارنظام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
تا مصاحبه بافارس باشد ازان نتيجه اى جز بستن دست وپاى تيم مذاره كننده نمىباشد جون هركى دوست دارين چندروز باينا مهلت بدىن اگه نظام براتون مهمه،
دوستدارنظام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
تا مصاحبه بافارس باشد ازان نتيجه اى جز بستن دست وپاى تيم مذاره كننده نمىباشد جون هركى دوست دارين چندروز باينا مهلت بدىن اگه نظام براتون مهمه،
آیدین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
دکتر جان خیلی دست و پا نزن. رأی مردم در انتخابات خرداد پیشاپیش نتایج نظر سنجی را آشکار میکنه. ما از سیاست خارجی آقای روحانی کاملا حمایت می کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
دلم برای شما که رای دادی میسوزه!!! واقعا فکر میکنید که رییس جمهور توانایی ایجاد تغییرات مثبت را دارد؟؟ ایشون در واقع کاره ای نیستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
ناشناس 10:35 همه چی بستگی به مردم داره اگر پای حقوقشون باستند همه چی ممکنه
وحيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
ناشناس 10:35 به نظر مي رسه شما اصلا راي ندادي. عزيز من فكر مي كني الان كه مردم واسه مجلس نرفتن راي بدن و امثال آقاي كو... و رس... و غيره شدن نماينده بهتر شد؟؟ عزيزم كمي راجع به اين مسائل فكر كنيد ببينيد كدوم بهتره
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
آیا شما رای آورده اید که........
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
ما هر چی که بخوایم باز بعضی آدما کار خودشون رو میکنن و نظر مردم براشون مهم نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
مردم خودشون میتونن قضاوت کنن
دیگه دوران بی اطلاعی و دیگر چیزها گذشته
مثلا در همین مسئله
دوستان موافق اقای ولایتی منفی(-) رو کلید بزنن
دوستانی که موافق حرفهای ایشون نیستن مثبت(+) رو کلید بزنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
خوشمان آمد
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
"کشورهایی که سابقه دیپلماسی‌شان از ما بیشتر است مثل انگلیسی‎ها، فرانسوی‎ها، روس‌ها و ... آیا برای برقراری رابطه با کشوری به نظرسنجی متکی هستند؟"
کدام یک از این کشورها مثل ما با امریکا هیچ رابطه ای ندارن. حتی همون سوریه و لبنان هم با امریکا روابط عادی دارن. صرف داشتن رابطه دیپاماتیک چه چیز ترسناکی داره؟ غیر از اینکه دو کشور می تونن مواضعشون رو مستقیم و بی واسطه به هم منتقل کنن؟ به علاوه اینکه باید برای امریکا تو دنیا نقش وِیژه ای متفاوت با دیگر کشورها قائل شد ما چه دلمون بخواد چه نخواد امریکا قدرتمندترین کشور جهان و سیاست های اون تو همه جا تأثیر گذاره پس ما هم باید بخاطر منافع ملی مون و برای حفظ" عزت و سربلندی مون" با همه دنیا به ویژه امریکا تعامل داشته باشیم
دکترعباس حاتمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
به آقای روحانی رای دادیم تاتحریمهارابشکندحتی باتعلیق غنی سازی.
شهروند ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
امروز تولد 70 سالگی خاتمی عزیز است

تولدشون را صمیمانه تبریک عرض میکنم و آرزوی طول عمر همراه با سلامتی و شادی برای ایشون دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
قربون ان مرامتم
ضد عوامفریب
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
12 فروردین 58 رجوع به آرای عمومی کار صحیحی بوده اما حالا کار اشتباهی است!!!!!!!!!!!

عجب!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
این نظر سنجی خیلی چیزهارا روشن می کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
لطفا" ميزان خسارت مالي در عدم رابطه با امريكا براورد بشه و به اطلاع ملت رسانده بشه. آيا اين حق ما نيست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
طبق بررسي ها اغاي نوري زاد 400 هزار ميليارد دلار ضرر ايران از اين قطع رابطه بوده در 35 سال گذشته
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نخیر آقا ! این چه حرفیه می زنید!؟ اونوقت می خواهید دشمنان با خبر بشن!!(بین خودمون باشه، امریکا که دشمن اصلیه از این خسارتها خبر نداره،شما هم اگه خبر داریدبه کسی چیزی نگین)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
با این مبلغ میشه یک بیابون ورو تبدیل به یک کشور پیشرفته کرد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نظرسنجی لابد فقط یک بار درست بود اونهم زمان آری گفتن به جمهوری اسلامی!!! ...در بقیه موارد کار اشتباهی است!!!...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
خوشحالم که نظر ناشناس 10:49 رو منتشر کردین. کاش همه نظرات منتشر میشدند، ای خدا یعنی میشه.........
بابا غلام
Italy
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
جالبه ایشان درمناظره ها دیدگاه های کاملا متفاوتی داشتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اون موقع می خواستند از مردم (صادقانه ) رای بگیرند ورییس جمهور بشوند حرفی را می زدند که درد و نیاز مردم بود!

فعلا" تا 4 سال بعد قصد رییس جمهور شدن ندارند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
آقاي ولايتي شايد حرف شما در شرايط معمول و عادي كاملا" درست باشد ولي با اين نوع برخورد هاي ايذائي و خرابكاري هايي كه ميشود براي مهار كردنش و جلوگيري از ادامه تحميل خسارت به مردم چاره اي جز نظر سنجي باقي نميگذارد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
آقای دکتر دیپلمات! در یک دموکراسی واقعی، تصمیمات مهم ملی توسط مردم گرفته می شود!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نظر سنجي با اين خرابكاري هاي داخلي كه عليه منافع ملي ميشود ظاهرا" نه تنها تنها چاره است بلكه بنوعي نيز پيشگيري از بروز شرايط فاجعه بار و خسارت آميزي است كه در موضع نوشيدن جام زهر قرار نگيريم.
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
چرا از حضور مردم در صحنه میترسید؟
چرانمیگذاریدمردمدر حماسه های سیاسیشرکت داشته باشند ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
قابل توجه مسولان داخلی :
فرصت سوزی نکنید که دیگر شانسی نمانده نه در داخل نه در خارج.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
من نمیدونم چرا بعضی‌ها از اینکه حرف مردم از زبون خودشون بفهمن میترسن!!
اهورا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
آقاي روحاني بطور جد پيگير مطالبات وبه قول خاتمي رويكردي هستند كه مردم به آن راي دادند.
اگر در مرحله اي نتوانند جوابگوي خواسته هاي اكثريت باشند بايد بدون ملاحظه استعفا دهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
دكتر جان شما منتظزيد كه آمريكا نيت خير داشته باشد ؟؟؟ خنده دار نيست - مگر ما در مذاكره نيت خير داريم كه اونا داشته باشند - اصلا مگر مذاكره بين دو كشور براي منافع ملي نيست ؟ پس نيت خير چه معني ميدهد ؟؟
یک کارمند
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
تحریم کمتر - ترقی بیشتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
قابل توجه مسولان داخلی :
فرصت سوزی نکنید که دیگر شانسی نمانده نه در داخل نه در خارج.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اوضاع داخلی روزانه به سمت بدتر شدن پیش می ره!
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
چرا از حضور مردم در صحنه میترسید؟
چرانمیگذاریدمردمدر حماسه های سیاسیشرکت داشته باشند ؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نظر سنجی انعکاس نظر مردم است و درک و شناخت بهتری از آنچه در جامعه می گذرد به مسئولین میدهد و الزام آور برای حاکمیت نیست ولی نمیدانم چرا برخی از مسئولین که همیشه سنگ مردم را به سینه میزنند و نظرات خود را به عنوان نظر مردم مطرح می کنند چرا از یک نظر سنجی علمی که نظر همان مردم را بیان می کند وحشت دارند
نگران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
سلام دکتر این فرمایشات قصاص قبل از جنایته تمام بی تدبیریها وضعف مدیریتها ناشی از عدم توجه به خواست آحاد ملت است در هر مسئله اگر به آرای ملت رجوع شود گشایشی در آن وجود خواهد داشت.
ناشناس
Finland
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
ما کاملا با برقراری رابطه با امریکا موافقیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
7ooooooo لایک
ناشناس
Japan
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
تا موقعی که درک نکنید مذاکرات سیاسی یعنی بده بستان به هیچ نتیجه ای نمی رسید. صفر و صد کردن و سیاه یا سفید کردن قضیه یا حیثیتی و ناموسی کردن یا پیوند زدن آن با ایدئولوژی یعنی در خلا سیر کردن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
امریکا اگر بد باشه روسیه و چین نامردن.
کوروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
آقای دکتر ولایتی
این سیاست هر کشور مقتدری است که میخواهد بقیه کشور ها را تحت نفوذ خود درآورد. فقط آمریکا نیست. انگلیس روسیه فرانسهو چین حتی خود ایران. مگر ما منافعمان در این نیست که کشور های سوربه و عراق و افغانستان و سایر کشور ها تحت نفوذ ما باشند. اونها حواسشان جمع است که به ما سواری ندهند با ما دشمن که نیستند. ما هم باید حواسمان جمع باشد به آمریکا یا هر کشور دیگری سواری ندهیم. ولی چرا با دشمن پنداری و ستیز؟
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نمی دونینم کجا داد بزنیم که نظر ما این نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نظر سنجی!
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
جناب دکتر ولایتی، محترم . اما لطفآ جوری نگویند که یعنی ما طالب مذاکره نیستیم با حرف نزدن که مشکلی حل نمیشه. سیاست و کیاست یعنی این که شما بلد باشید با مذاکره از حقتون دفاع کنید. و یه کوچوولو هم در نهایت احترام یاد آور میشم که اگه نظرات جناب دکتر ولایتی پذیرفته ملت بود که الان رییس جمهور بودند...
ناشناس
Germany
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
1اینکه آمریکایی از آن سوئ استفاده کردند درست نیست شما که میگوید آمریکاییها گفتند گزینه نظامی روی میز است تندروهای داخل چه کارهایی انجام دادند وچه گفتند حرفهای آنها برای آنان منفی فرض میکنید ولی عملکرد خودتان را نمی بینید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
چطوره موضوع رایطه با آمریکا را به رفراندوم بگذارند؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
(نظرسنجی درباره مذاکره اشتباه است/ نرمش قهرمانانه به معنای نوشیدن جام زهر نیست)
اين دو جمله گوياي اين مطلب است كه گوينده ان قائل به اين است كه اگر امر به مردم واگذار شود مردم تسليم را انتخاب ميكنند و اين برداشت غلط به دليل نامحرم دانستن مردم توسط اصولگرايان است
ياس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
چندين سال طبق نظرخواص اقدام شده نتيجه خوبي نداشته يك بار هم به نظرمردم هميشه درصحنه رجوع شوداگرميزان راي مردم فقط براي مواردخاص نيست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اینها چون نتیجه نظر سنجی را میدانند چوب لای چرخ می گذارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
صد در صد اشراف کامل به نظرات مردم دارند وچون خوب می داند خوب می ترسند!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اتفاقا عدم توجه به نظر مردم در این زمینه تیر خلاص است. به فکر انتخابات بعدی و حضور مردم که هستید؟ نیستید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
ميشود بفرماييد در چه زمينه اي نظر سنجي درستبوده و شما اصولگرايان انرا را انجام داده ايد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اینقدر اسمون ریسمون را به هم می تابید که چی؟؟ یه نظر سنجی همه چیز را مشخص می کنه مردم چی می خواهند البته اگر...
مسعود
Germany
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
سالهاست كه شاهديم از بابت تنش و دشمني در روابط ايران و آمريكا و تشديد تحريمها. كشورهايي چون روسيه و چين و تركيه و امارات و قطر و ... حسابي سودهاي كلان از بابت واسطه گري و بازار سياه كالاهايي كه مقصد نهايي شان ايران است به جيب مي زنند و مطمئنا مخالف بهبود روابط ايران و آمريكا هستند. خشم اسرائيل هم كه قابل گفتن نيست و مثل روز آشكار است.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
مسئولین بدانند انتخاب روحانی فرصت دوباره ای است ,دیگه صبر وتحمل مردم لبریز شده ,از دکتر بعیده خودشون بهتر از همه از اوضاع خبردارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اصول گرایان امیدوارند مذاکرات به نتیجه برسه دوباره سروسامان بگیرند!!
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
جناب دکتر ولایتی عزیز ، شما می فرمایید :«کشورهایی که سابقه دیپلماسی‌شان از ما بیشتر است مثل انگلیسی‎ها، فرانسوی‎ها، روس‌ها و ... آیا برای برقراری رابطه با کشوری به نظرسنجی متکی هستند؟ »
آیا مردم ، و اکثریت ساکن این جغرافیا و این شرایط اکنونیِ زمانی و مکانی یعنی «ایران عزیز» باید تابع میل شما باشند ؟؟؟!
جایی که می خواهید غرب را بکوبید و آن را اصلا پشیزی هم حساب نمی کنید ،بیِّن بیان شما قرار نمی گیرد اما مادامی که باد از طرف دیگر بیاید حضرتعالی ستون کلامتان غرب می شود.غرب شاید خیلی چیزها برایش درست یا نادرست باشد ؟ ربطش به ما چیست ؟ این برخورد دوگانه ی شما ناشی از غرب شناسی وارونه و شرق شناسی وارونه ی شما دارد !
ما مردم ایران ولی نعمت شما و همه ی مسئولان این کشور هستیم و در همه ی تصمیم گیری ها نقش فعال و مستقیم و تاثیرگذار خواهیم داشت.این را به طور کلی با دوستان اصول گرایتان هضم نمایید !!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
بابا به کجا پناه ببریم از دست شماها که شدید قیم مردم،این تحریم ها امانمان را بریده تازه
با این اوضاع روز بروز هم داره بدتر میشه.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
خوشم میاد مردم ایران خوبو اساسی سرکارن ولی نمیفهمن!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اگر صحبت از مذاکره با امریکا میشود با لحاظ قرار دادن حفظ مصالح و منافع ملی میباشد اگر رجال سیاسی ما میترسند با مذاکره زیر یوغ استعمار و استثمار امریکا برویم این نشان از ضعف و نا کارآمدی دیپلملسی میباشد بهتر است کار را به کاردانان بسپارند که به فضل الهی همانگونه که در عرصه های علمی نخبگان و فرهختگان فراوانی داریم در عرصه سیاست نیز امثال آقای دکتر ظریف فراوان داریم تا بتوانند از پس دیپلماسی با امریکا و غرب بر آیند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
بهترین کار نظرسنجی از مردم است ملت ایران باید تصمیم بگیرد که میخواهد با امریکا رابطه داشته باشد یانه؟نه اینکه عده ای تریبون بدست گرفته از طرف ملت آری یا نه بگویند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اشتباه نبود ، به نظر شما اشتباه است!
مهم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
برام خيلى جالبه كه ديگه مردم باين حرفا اهميت نميدن امروز پيشبينى ميشد بخاطر هجمه همه جانبه شريعتمدارى وسپاه واءمه جمعه قيمت ارز صود كنه كه خوشبختانه ازجاش تكون نخورد،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
زنده باد دولت تدبیر و امید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
" نظرسنجی درباره مذاکره اشتباه است " . یعنی شعور مردم اشتباه است. یعنی خواسته مردم برای تو بی اهمیت است . واست متاسفم . خدا جوابتو بده
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
اقای ولایتی به رای مردم احترام بگذارید چرا نظر سنجی مخالف هستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
درود بر ایران و زنده باد زندگی........
ناشناس
United States of America
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
شما که تکلیفت با اعتلافی که کرده بودین روشن نبود و نتونستین با هم حزبی هاتون مذاکره کنید، لطفا سکوت کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۲
نظر سنجی باید گذاشت تا این افراطیون اینقدر از طرف مردم صحبت نکنند