bato-adv
کد خبر: ۱۵۳۵۴۰

پیشنهاد تشکیل حزب فراگیر توسط هاشمی

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
اعتماد نوشت:

پیروزی حسن روحانی در انتخابات چیزی جز پیوند نیروهای انقلابی، اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعی هوادار هاشمی‌رفسنجانی و اصلاحات نبوده است بر همین اساس چگونگی ادامه همکاری این نیروهای انقلابی و سیاسی با بدنه اجتماعی به نظر می‌رسد که یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های پیش روی مدیران اصلی تفکر اعتدالی- اصلاح‌طلبی خواهد بود.

اسحاق جهانگیری، مجید انصاری، علی مطهری، رسول منتجب‌نیا، صادق زیباکلام و سیدرضا اکرمی معتقدند که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پس از انتخابات به موقعیتی ممتاز و ویژه دست یافته و وی می‌تواند مرکز ثقل فعالیت‌های تشکیلاتی و سیاسی میان نیروهای انقلاب و اصلاح‌طلبان باشد تا بدنه اجتماعی‌ای که در این انتخابات به حسن روحانی رای داده‌اند از امروز به آینده کشور امیدوارتر باشند.

اسحاق جهانگیری، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: تلاش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای افزایش قدرت تاثیر‌گذاری نیروهای سیاسی معتدل اصلاح‌طلب و اصولگرا خواهد بود تا این نیروها با محوریت ایشان افزایش کارایی عملی پیدا کنند.

مجید انصاری، عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز: عدم اهتمام نیروهای انقلاب به انسجام، محصولی جز تولد انشقاق، پراکندگی و تشتت در میان این نیروها را نداشته است. انصاری معتقد است که همین خلا، بستر و زمینه را برای میدانداری جریانات افراطی و عناصری که هرگز رابطه و نسبتی با امام(ره) نداشته‌اند، فراهم کرده است. راهکار مقابله با رادیکال‌های سیاسی «همکاری نیروهای انقلاب» است.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس: اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان معتدل با همکاری با یکدیگر می‌توانند «گفتمان اعتدال» را در مقابل «گفتمان افراطی‌گری» به پیروزی برسانند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از مظاهر اعتدال سرنوشت‌ساز است و به نیروهای سیاسی ناراضی از وضع موجود پیشنهاد می‌کنم که محور تجمیع خود را آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی قرار دهند.

سیدرضا اکرمی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز: تا اخلاق‌مداری در میان بازیگران سیاسی حاکم نشود باید شاهد روند رو به افول فضای سیاسی کشور بود. همنشینی صادقانه نیروهای انقلاب می‌تواند راه‌حل برون‌رفت از باتلاق بداخلاقی‌های موجود سیاسی باشد. این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر قدرتمند کردن تشکل‌ها و احزاب سیاسی اعلام کرد که از راه‌اندازی تشکلی جدید میان همه نیروهای انقلاب با محوریت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حمایت خواهد کرد.

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران: آقای هاشمی می‌تواند نخ تسبیح نیروهای اصولگرا و اصلاح‌طلب باشد. هاشمی‌رفسنجانی برای انتقال تجربیات خود به نسل جدید و ایفای نقش محوری خود میان نیروهای اعتدالی اصلاح‌طلب و اصولگرا بهتر است به جای تشکیل یک حزب سیاسی به صورت هیاتی، اقدام به عملیاتی کردن این ضرورت مهم کند.

درخواست حزب فراگیر از سوی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در حالی است که سید حسن خمینی سال گذشته پیشنهاد کرده بود تا نیروهای انقلاب تشکیل یک گروه بدهند. سیدحسن خمینی در این اظهارات خود گفته بود: «بزرگ‌ترین سرمایه کشور، نیروهای سال‌های انقلاب است که هنوز هم خیلی‌ها به اسم آنها فعالیت می‌کنند. باید نیروهای ارزشمند با تشکیل گروه‌ها و جمع‌های مختلف، دور هم جمع شوند و با عقلانیت و اخلاق فعالیت کنند.»
bato-adv
عبدالله
Bulgaria
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
با سلام
خیلی بی انصافی نکنید !
قطعا بیش از 50 درصد رای آقای روحانی مربوط به اعلام حمایت جناب آقای خاتمی از ایشان بود . البته نباید نقش جناب دکتر عارف مرد اخلاق این دوره از انتخابات را نادیده گرفت
reza
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
من در تعجبم که چرا سیاسیون نمی ایند و جزبهایی را مثلا مثل مدل آمریکا الگوبرداری کرده و تشکیل نمیدهند تا برای معرفی کاندیدای بعدی حال چه رییس جمهوری یا مجلس به مردم ارایه دهند چرا که یک لیدر در حزب سالها فعالیت کرده و ویژگیهایش را مردم می فهمند بعد با علم و آگاهی رای میدهند .لازم به ذکر است که آنهایی که با احزاب مخالفند هنوز به درک لازم سیاسی و شیوه تشکیل حزب آگاهی ندارند .امیدوارم توجه نمایید.
ناشناس
-
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
میخوان اصلاحطلبها رو مصادره به مطلوب کنند. نخیر عزیزم این 4 سال دوران گذار هست و دولت آینده اصلاح طلب خواهد بود. آقای هاشمی و خود شخص روحانی همانند احمدی نژاد پایگاه اجتماعی خیلی محدودی دارند. جناب آقای خاتمی و سایر بزرگان عزیز پایگاه اجتماعی فراگیری دارند نمیشه این بدنه اجتماعی را به آقای هاشمی و کارگزاران پیوند دائمی داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
حزب یعنی جبهه مشارکت...

نه جبهه پایداری و چه میدونم مردمسالاری کواکبیان نفوذی به بدنه اصلاحات
سعيدس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
ما بايد اول الفباي سياست را بياموزيم بعدش دنبال حزب باشيم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۳۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
احزابي كه ديمي منحل شدند را مجددا احيا كنيم بسيار بهتر و كم هزينه تر است تا تشكيل احزاب جديد و بعدا بگوييم احزاب دولتي
ز
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
اون احزاب افراطی بودن و احیا نخواهند شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
حزب رستاخیزو چطور؟؟؟؟میخوای بگیم حزب بعث رو هم بیارن جمعتون جور شه؟؟؟
یک ایرانی
Finland
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
فکر بسیار خوبی است اما به شرطی که از همان ابتدا درست و منطقی پایه ریزی شود و با درک درست و آسیب شناسانه دلایل عدم توفبق احزاب سیاسی در ایران مرامنامه و اساسنامه همه جانبه و واقعگرایانه ای برای آن تنظیم شده و شخصیتهایی برجسته که از چارچوب و استانداردهای فعالیتهای حزبی و سیاسی اطلاعات و تجربیات خوبی دارند در مجموعه هدایت و مدیریت آن به کار گرفته شوند و به ویژه حزب از هرگونه افراط و تندروی در عرصه های گوناگون پرهیز کند و...
ناشناس 56
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
تشکیل حزب فراگیر شامل همه افراد دلسوز و انقلابی و معتدل از جناحهای مختلف بدون داشتن توقعات نابجا و سهم خواهی
این عالیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
نظر بسيار خوبي است. ميتوان نام آن را حزب جمهوري اسلامي گذاشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
آفرین درست گفتی

چون طبق قانون اساسی ما تنها حزب رسمی کشور ما حزب جمهوری اسلامی است ( نص صریح قانون اساسی) بقیه گروه ها و جمعیت ها شعبات اقماری این حزب بزرگ هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
این از آن حرفها است.از کل اصولگرایان فقط یک مطهری و یکی دو نفر همراهی کرده اند در انتخابات و الان می خواهند اصولگرایان را شریک کنند. مثل اون عربی که یک موش می ریزد در دیگ ومی گه انا شریک
مهران رنجبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
منتظر حزب کارگزان دوباره احیا شود و فعالیت کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
حزب در صورتی خوب است که قیمت ها هم به همان سال 1357 برگردد وگرنه با گرانی که الان هست حزب بی فایده است
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
میشود بفرمایید گرانی چه ربطی به احزاب دارد؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
تا امثال شما فقط به فكر شكم هستيد هيچ چيز خوب نيست. درثاني اگر قدرت خريد مردم رو حساب كنيد و ميزان ثروت مردم نسبت به سال 57 خيلي بهتر شده البته فهم اين موضوع نياز به فهم برخي مفاهيم رياضي داره كه خيليها ازش عاجزند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
هههههههههه
خخخخخخخخخ
نجار
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
رويكرد تشكيل يك حزب سياسي فراگير، نياز اساسي جامعه امروز ماست. احزاب رسمي، داراي اساسنامه، مرامنامه مشخص و اعضاي معين هستند لذا اين موضوع كمك بسياري به تصميم گيري مسئولين در انتخاب مديران شايسته و البته به مردم در هنگام انتخابات مي نمايد. از سنوات گذشته مشاهده مي شود برخي افراد سودجو و جاه طلب از اين فضاي گل‌آلود دائما سواستفاده كرده و هر دفعه متناسب با هر بادي، آنها هم بهمان طرف متمايل شده تا منافع شخصي وباندي خود را بگيرند، وجود احزاب يكي از مزاياي بسيارش، كوتاه كردن دست اينگونه افراد است اينها امروز در ليست اصلاح طلب و روزي ديگر خود را اصولگرا روزي ميانه رو و دفعه بعدي به ميان تندروها مي روند، واقعا اين رفتارهاي شايسته يك جامعه مدرن و مسلمان نيست!!
احزاب فساد و سو تدبير مديران را كم و شايسته سالاري و شفافيت بيشتر در امور را جايگزين مي كنند مزايا بسيار است،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
اول مجوز جبهه مشارکت و مجاهدین انقلاب اسلامی را برگردانید
مردم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
هر وقت اعضای فراریش برگشتن و محاکمه شدن بعدش یه فکری میکنیم...
ز
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
میخوای حزب رستاخیز رو هم برگردونیم؟؟؟؟
یک اصلاح طلب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
ما خواهان تشکیل حزب امید به رهبری هاشمی هستیم.
منتقد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
تشکیل حزب فراگیر نه ممکن است و نه مطلوب. ممکن نیست چون هرکاری بکنید باز بعضی از شخصیتها از قلم میافتند یا حاضر به همکاری نمیشوند. و مطلوب نیست چون منجر به تمرکز قدرت میشود. و تمرکز قدرت یقینا فساد آور است.
اما تشکیل دو حزب رقیب هم ممکن و هم مطلوب است.
تقلیل دادن سلایق بزرگان به دو گروه عمده عملا در کشورهای پیشرفته مثل ایالات متحده چرخش مطلوب قدرت را ممکن ساخته است.
حسین نداف
Germany
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
دوست منتقد عزیزم بنده را بخاطر مخالفتم با فرمایشتان ببخشید ، زیرا اگر دلیل عدم امکان و مطلوبیت آن باشد که شما گفتید ، باید ببینیم که آیا در بین رجال و شخصیتی های مد نظر شما کسانی هستند که منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند ؟ که اگر باشند پس امکان آن میسر می شود و چنانچه نسبت به چیدمان شخصیت ها با گرایش های فکری مختلف و دعوت از آنان با الویت تعهد و تعلق و دلسوزی در عمل به میهن عزیزمان و سربلندی کشور صورت پذیرد موضوعیت مطلوب نیز شکل خواهد گرفت ، پس به باور من امکانش هست منتها باید افراد متخصص ، صاحب نظر ، آزموده شده ، کارآمد ، نیک اندیش ، متعهد و عاشق واقعی ایران عزیزم شناسایی و کنار هم با توجه به اختلاف سلیقه مشغول کار شوند که اختلاف سلیقه علمی همیشه راه گشای تعالی جوامع بوده و خواهد بود .ضمن آنکه باور دارم در قانون احزاب بایستی بازنگری شود و این امکان فراهم کردد که حزب های بسیار بیشتری در کشور فعال شوند و مختص به دو حزب نباشد که بی شک این یک انحصار طلبی است و امکان شگوفایی افکار نو را فراهم نخواهد نمود که پیشرفت در تمام امور مولود اندیشه ها وتفکرات علمی نو می باشد .
ز
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
میشه مثل حزب رستاخیز...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
خدا مظلوميت احمدي نژاد را نشان ملت ايران داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
اعتدال = محافظه کاری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
لایک !
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
حزب فراکیر همه فرزندان من!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
فکری بسیار خام و شتابزده است. مبنای تشکیل حزب نباید فرد یا افراد انقلابی که باید اندیشه و فکر اجتماعی باشد. حزب فراگیر در نهایت حزبی فرمایشی مثل رستاخیز یا حزب جمهوری اسلامی خواهد شد که اعضای ان بعدا از نظر سیاسی و عقیدتی از هم جدا شدند. حزب فراگیر تنها مرهمی موقت بر اختلاف و انشقاقات سیاسی است. حزب فراگیر یعنی این که چشم خود را بر تفاوت ها و تمایزات ریشه ای که اتفاقا می توانند مثبت و مفید و مبنایی برای پیشرفت اجتماعی باشند ببندیم. باید به جای تاسیس حزب فراگیر، احزاب کنونی تقویت و به رسمیت شمرده شوند و در چهارچوب یک قاعده ی مشترک به آنها اجازه ی فعالیت و رقابت داد.
اصلاح طلب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
من باتشکیل یک حزب فراگیر بامشی اصلاح طلبانه موافقم که تمام سازوکارهای یک حزب واقعی رادربربگیرد به عبارت دیگر یک حزبی که مبتنی برآرای اکثریت باشد ودبیرکل آن ازطریق رای اکثریت اعضاء انتخاب شود وازهرگونه انحصارگرایی دوری نماید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
این اعتدال چیه؟؟

آیا به معنی با پنبه سر بریدن نیست؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
جناب آقای هاشمی رفسنجانی یک کاریزماست، تو را به خدا او را محدود به حزب نکنید،بگذارید او یار رهبر معظم انقلاب باشد و افراد متعادل نظام را مورد تفقد قرار دهدو نقش فراجناحی داشته باشد
بینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
باید برای گسترش دمکراسی به تشکیل احزاب توانمند روی اوریم تا همگی حول محوریت احزاب فعالیت نمایند وکشور را از سقوط نجات دهند اما با درایت کامل عمل شود
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
مطمئن باشین اگه اینکارو بکنین چپ و راست و وسط با هم جمع بشین 8 سال بعد یجوری شکست میخورین که دیگه بلند نمیشین عقلم چیز خوبیه اونطوری تمام کاستیها به شماها که تو این 30 سال قدرت رو در دست داشتین کم و بیش بازم معطوف میشه و نظرات 40 درصد خاکستری جامعه ضدتون میشه شما میشین قبضه کننده تمام نهادها و اینبار با مخ میکوبوننتون زمین قشر متوسط جوری که صداش تا صد سال تو تاریخ بمونه بجای اینکارا 2-3 تا حزب درست و درمون ولی با اصول واحد اخلاقی به این معنی که تو قرآن خدا میگه حزب الله نه اینکه الان هستش تشکیل بدین تضاد آرا چیز بدی نیستش کارشکنی بداخلاقی و انحصار و قدرت طلبی بده بعد از این یه ساز و کاری بزارین تو قانون که احزاب مورد نظر اساسنامه داشته باشن پاسخگو باشن مشخص باشه درآمد و هزینشون و ... .
amir
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
معتقدم آقاي هاشمي نبايد موضع فرا حزبي و فرا جناحي خود را از دست بدهد. اصلاح طلبان با رهبري آقاي خاتمي به فعاليت خود ادامه مي دهند و نيازي نيست همه تفكرات در يك حزب جذب شوند اين كار به ضرر دموكراسي خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
قانونمند نشده حزب نمیشود اول احترام افراد و حقوق آنها تعریف شود بعد
ناشناس
Australia
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۹
بسيار پيشنهاد خوبي است تا مردم بصورت سيستماتيك در سرنوشت خود باشند و تصميم گيري كنند براي شوراي شهر ها و مجلس شوراي اسلامي واقعا يك تشكيلات منسجم جايش خالي است موافق هستم .
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv