bato-adv
کد خبر: ۱۵۳۴۳۰

جلایی‌پور: اصلاح‌طلبان از روحاني سهمي نمي‌خواهند

تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
پيروزي حسن روحاني در انتخابات همان‌گونه كه انتظار مي‌رفت موجي از اميد را در ميان ايران و ايراني آفريده است، اميدي كه بايد به رويارويي تمامي مشكلات و مصايب امروز كشور برود. در اين ميان تفسير مطالبات سياسي و اجتماعي موجود از دولت يازدهم مي‌تواند چشم‌انداز صحيحي را براي چگونگي رفتار رييس‌جمهور منتخب ايران ترسيم كند.

حميد رضا جلايي‌پور، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه حسن روحاني با مشي اعتدال‌گرايي مي‌تواند از پس مشكلات موجود كشور برآيد و پاسخگوي مطالبات باشد. جلايي‌پور در اين گفت‌وگو از بلوغ سياسي جامعه و پختگي اصلاح‌طلبان سخن گفته است.

به اعتقاد او اصلاح‌طلبان و جامعه همزمان به اعتدال‌گرايي رسيده‌اند و در اين ميان اصلاح‌طلبان با وجود حمايت از حسن روحاني هيچ سهمي از او نمي‌خواهند و خواسته‌شان از او كارآمدي دولت و تامين امنيت جامعه مدني و فضاي كسب و كار است.

آقاي جلايي‌پور فكر مي‌كنيد با آغاز به كار دولت آقاي روحاني چه تغييراتي در مناسبات سياسي و اقتصادي كشور ايجاد خواهد شد؟
من خيلي به آينده خوشبينم. در حال حاضر شرايطي به وجود مي‌آيد كه جامعه و توده‌هاي اجتماعي يك ميانه‌روي را انتظار دارد و فكر مي‌كنم دولت آقاي روحاني هم يك دولت كارآمد را سر كار بياورد تا اميد متولد شده در جامعه نه تنها از بين نرود كه هر روز بيشتر و پررنگ‌تر از روز قبل شود.

‌ به نظر جنابعالي راي اكثريت مردم به آقاي روحاني نشانگر چه نوع مطالبه‌يي است و اينكه به نظر مي‌رسد كه رييس‌جمهور منتخب با انواع و اقسام مطالبات نيروهاي سياسي و اجتماعي روبه‌رو است و اگر ايشان بخواهد در ميان پاسخگوي مطالبات موجود باشد بايد از سقف مطالباتي كه از ايشان توقع مي‌رود آغاز كند يا از كف مطالبات؟
كساني كه به آقاي روحاني راي داده‌اند اين تشخيص را داشتند كه دولت دهم بحران‌هاي فراواني را براي كشور به وجود آورده و بايد فرمان دولت را در اختيار كسي قرار دهند كه توانايي راندن صحيح ماشين دولت را داشته باشد و نه آنكه بحران‌هاي موجود را ريشه كن كه حداقل مهار كند. يعني كساني كه به ايشان راي دادند خودشان انتظارات خودشان را به نوعي تعديل كرده بودند و اين يكي از ويژگي‌هاي دوره اخير پس از دوره‌هاي گذشته به ويژه دوم خرداد 76 است. بر همين اساس بحث امروز ديگر كف و سقف مطالبات نيست.

‌ راي‌دهندگان به آقاي روحاني به نظر جنابعالي چه نوع انتظاراتي دارند؟
دو مطالبه از ايشان وجود دارد؛ يكي اينكه دولت در چنين وضعيت بحراني به سرعت به سمت كارآمدي حركت كند تا بتواند مشكلات خارجي و مصايب اقتصادي داخلي، سامان‌يابي جامعه كه در هشت سال گذشته منهدم شده بود را مجدد احيا كند. روندهاي نظم‌آور و نهادي زنده شود. آقاي روحاني به اين سمت حركت خواهد كرد تا خرابي‌هارا دوباره بازسازي كند. دومين مطالبه‌يي هم كه وجود دارد تامين امنيت فضاي كسب و كار است و در كنار اين موضوع امنيت جامعه مدني يكي ديگر از مطالبات موجود است. اين انتظاراتي است كه وجود دارد و نمي‌توان آن را به كف و سقف اختصاص داد.

‌ مطالبات نيروهاي سياسي را چگونه در اين ميان ارزيابي مي‌كنيد. به نظر جنابعالي آقاي روحاني چگونه مي‌توانند مطالبات سياسي موجود را اهم و مهم كنند؟
انتظارات همين است كه گفتم. اينكه مشكلات سياست خارجي را حل كند تا بخش وسيعي از مشكلات اقتصادي داخلي كه منبعث شده از اين مساله است برطرف شود و معيشت مردم تا حدودي سامان يابد و ديگر همين بحثي است كه خود آقاي روحاني با عنوان احياي فصل سوم قانون اساسي و حفظ حقوق شهروندي مطرح كرده‌اند كه البته ايشان منشورشان در همين زمينه را هم مي‌خواهند به زودي در اختيار افكار عمومي قرار دهند و تمامي مطالبات در همين انتظاراتي كه گفتم جا مي‌گيرد. معتقدم فضاي خيلي متعادلي است چرا كه كسي از دولت انتظار ندارد كه معجزه كند و كساني كه به اين طرز تفكر راي داده‌اند مطالبات فزاينده مد نظرشان بوده كه مطرح كنند. آرام و پيوسته جلو برود و اين فضاي كسب و كار و فضاي مدني جامعه را امن و كارآمد كند.

با اين تفاسير اصلاح‌طلبان مطالبات سياسي مشخصي را از آقاي روحاني نخواهند داشت؟
هم چهره‌هاي برجسته اصلاحات مانند آقاي خاتمي، هم گروه‌هاي سياسي اصلاح‌طلب و هم مردمي كه به آقاي روحاني راي داده‌اند هرگز به دنبال سهم خواهي نيستند. به خدا اصلاح‌طلبان نگران كشور بودند و براي همين هم ائتلاف كردند. مساله اصلاح‌طلبان وضعيت عمومي كشور است كه اين به وضعيت عادي بازگرددتا از شر اين همه بحراني كه بي‌جهت براي ملك و ملت ايجاد كرده‌اند خلاص شويم. واقعا بايد به دولت آقاي روحاني كمك كرد تا ريال ارزش واقعي خود را به دست آورد، پاسپورت ايراني براي خارجي‌ها قابل احترام شود.

‌ آقاي جلايي‌پور بهتر از من مي‌دانيد كه آقاي روحاني وارث مصايب فراواني است، آيا دولت آينده توانايي رفع اين همه نابساماني و مشكلات را دارد؟
ايشان ابتدا به امر بايد چاله‌هاي مشكلاتي را كه در اين هشت سال در كشور در همه حوزه‌ها كنده شده است پر كند اما از آن طرف چنين اميدي در كشور وجود دارد كه بي‌همتاست كه مطمئنم با تجربه‌يي كه آقاي روحاني و همكاران ايشان دارند مي‌توانيم از اين همه بحران عبور كنيم. از سوي ديگر شما جوان‌هاي امروز را با جوان‌هاي سال 76 مقايسه كنيد كه فرداي دوم خرداد كه راي دادند انتظار داشتند كه معجزه شود غافل از آنكه هر 9 روز يك بار براي دولت آقاي خاتمي بحران‌سازي مي‌كردند. همه به ميانه‌روي و اعتدال رسيده‌اند. همه مي‌خواهند كه موانع از سر راه مردم برداشته شود.

يعني بيست و چهارم خرداد بلوغ سياسي جديدي از جامعه را براي نخبگان و سياسيون در معرض نمايش قرار داد؟

غير از اين نيست. من هميشه مي‌گفتم كه ايران با مصر و تونس و ليبي فرق دارد. شما دقت كنيد كه مردم چگونه مطالبا‌ت‌شان را پيگيري كردند، چهار سال صبر كرد و همزمان كارها و مطالبات‌شان را پيگيري كردند. در اين دوره هم دولت بايد كارآمدي‌اش را نشان دهد و نهادهاي مدني بلوغ‌شان را و من فكر مي‌كنم كه بسترهاي اين مساله در حال فراهم شدن است.

‌ آقاي جلايي‌پور فكر مي‌كنيد چه مشكلاتي سر راه آقاي روحاني براي برطرف كردن اين مشكلاتي كه امروز رفع‌شان مطالبه عمومي جامعه است، وجود دارد؟
به نظر من مهم‌ترين مشكل در كوتاه‌مدت و 6 ماه آينده موضوع بودجه است و بقيه شرايط خوب است و به آينده كشور خوشبينم.

‌ انتظار اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني چيست؟

اصلاح‌طلبان اين انتظار را از آقاي روحاني ندارند كه بيايند و پست‌ها را تحويل بگيرند. اصلاح‌طلبان توقع دارند كه دولت توسط افراد كارآمد و كاربلد تشكيل شود، حتي شايد يك ميانه‌رو كارآمد باشد. كارآمدي دولت در حال حاضر از هر چيزي براي ايران و ايراني واجب‌تر است.

يعني براي نيروهاي سياسي اصلاح‌طلب اين موضوع اهميتي ندارد كه چه كساني اعضاي كابينه دولت يازدهم خواهند بود؟

نه، اگر مهم بود كه از آقاي عارف حمايت مي‌كردند. اين مساله خيلي مهمي است كه دوستان صميمي آقاي عارف آمدند و از آقاي روحاني حمايت كردند. اين نشان‌دهنده يك پختگي است.

فكر مي‌كنيد كه آقاي روحاني مي‌توانند از پس مطالباتي كه از ايشان وجود دارد بربيايند؟
بله، به دو دليل؛ يكي پشتوانه اجتماعي قوي و ديگري تجربه خوبي كه ايشان دارد، البته تجربه اين 16 سال هم همراه ايشان است و من به آينده خوشبينم.

احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
با سلام
من کاملا با نظرآقای جلایی پورموافقم.مخصوصا این که دریکی دومورد موضع گیری های اخیرآقای دکتر روحانی درباره آقای دکترعارف وهمکاری باایشان چندان گرم و صمیمانه نبود (اگرچه شاید سیاست ایشان اینگونه ایجاب می کند که فعلا این گونه عمل کنند) ، بهتراست اصلاح طلبان نشان دهند که بدون هیچ چشمداشت پست مقام همچنان حامی ایشان بوده وفقط به آینده ایران می اندیشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
مگر كار گزاراني ها سهمي باقي خواهند گذاشت كه به اصلاح طلبان برسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
من هم موافقم اگر ما آمدیم و رای دادیم برای این بود که دلمان برای کشورمان می سوزد
البته من از آقای روحانی می خواهم که به ایجاد فضای باز سیاسی و فرهنگی در کشور کمک کند
اگر احزاب و گروه ها بتوانند در چارچوب قانون فعالیت کنند و به آن ها فرصت برابر داده شود مطمئنا درک سیاسی مردم و فرهنگ مردم به مرور بالا خواهد رفت
برای من این مهم نیست که امروز کسی که کشورم را اداره می کند اسمش اصول گرا است یا اصلاح طلب اما دوست دارم مردم کشورم ان قدر دانا و عاقل باشند که کسی نتواند با طرح یک شعار عوام فریبانه یک روز رای بیاورد و مردم بتوانند تفاوت شعار را با واقعیت درک کنند
ذاتا برای یک کشور همین کافی است داشتن شعور سیاسی و اجتماعی و آزادی بیان رای در چارچوب قانون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
احسن بر این عقل گرایی واصلاح طلبی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
آقای جلایی پور با تمام احترامی که به شما قایل هستم گله ای دارم و آن اینست که اصلاح طلبان را محدود به تعدادی اندک از یاران خودتان نکنید لطفأ اصلاح طلبی را در مقیاس عام آن بکار ببرید و ما اصلاح طلبان از منتخب خود خیلی انتظار داریم و سهم میخواهیم
انتشار یافته: ۲۱
یک ایرانی نگران
Finland
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
پسندیدم. تحلیل کاملا درست و واقع بینانه ای است. البته که اصلاح طلبان به دنبال سهم خواهی یا حضور در مدیریتهای ریز و کلان دولت منتخب جناب روحانی نیستند و تنها دغدغه خاطر آنان نجات کشور از بحرانها و کجرویهای فراوان به یادگار مانده از دولتهای دوگانه احمدی نژاد خواهد بود و بس....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
روحانی هیچ کدام از اصلاح طلبهای واقعی رو سرکار نیار!
فقط اصولگراها رو بیار!
بعد مملکت مثل قبل بشه
آخه این چه حرفیه؟؟؟!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
برنامه ها صحبت های شما را پسندیدیم
ولی مهمتر از همه انصراف عارف به نفع شما
و همایت خاتمی بود
وقتی نمیخواستم در انتخابات شرکت کنم به خاطر همین همایتها شرکت کردم و دوستان را ترغیب
خواهشمندیم از دکتر عارف و خاتمی استفاده کنید
در نشست خبری دوست داشتیم همایتتون آشکارتر می بود
اینکه از همه رقبا استفاده میکنید و آقای عارف ، خیلی جالب نبود
مسلما آقای عارف قابل مقایسه با رقبای شما نبود
اینکه رعیس جمهور همه ایرانید صحیح هست
ولی کسانیکه تا دیروز شما را در مساجدحامی فتنه خطاب میکردند با کسانیکه تلاش زیادی در ترغیب دوستان ،همکلاسها برای شرکت و انتخاب شما داشتن یکسان نیستند
صبور هستیم
و امیدوار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
عمر این بهار خیلی کوتاه است !
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
ای کاش ما کسانی که بدنه رای به آقای روحانی رو تشکیل دادیم این روزها تحلیل های که امثال آقای عبدی و جلایی پور و زیباکلام ارائه می دهند رو با دقت بیشتری بخونیم و بهشون توجه داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
حس من هم همینه احساس واقعیه همه همینه.
عسل
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
اصلاح طلبا سهم نمیخوان. کارآمدی میخوان اما ازونجاییکه بیشتر نیروهای کارآمد، اصلاح طلبند، ناخواسته این سهم بدست میاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
این دوره اتفاقا فضای مناسبی( یا به عبارت ساده تر کارگاه اموزشی مناسبی) برای اصلاح طلبان ایجاد کرده که یک بازنگری واقع بینانه در گفتمان اصلاح طلبی صورت دهند به نحوی که با اولویت بندی مطالبات لایه های میانی وحتی فرودست جامعه (توسعه اقتصادی وفرهنگی قبل یا همزمان با توسعه سیاسی)به نهادینه شدن تفکر اصلاح طلبی در کل جامعه کمک نمایند.
حسام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
من واقعا از نشست خبری دیروز آقای روحانی که آقای عارف عزیز رو به نام (همه رقیب هایم!!) یاد کردن ناراحت و دلسرد شدم! آقای رو حانی آیا واقعا آقای عارف رو که برای پیروزیتان ازخودگذشتگی کردن رو مثل بقیه نامزدها که از هر اقدامی واسه تخریبت استفاده میکردن یکی میدونی؟؟؟
و اینکه آیا کلمه رقیب در مورد آقای عارف صحیح بود؟؟؟ برید ببینید این سایتای مشرق نیوز و جام نیوز و .... چه تیترهایی زدند!!! اطمینان دارم باعث اولین خوشحالی آقای شریعت مداری شدید!!!!
آقای روحانی بدانید بیش از نیمی از همین رای هایتان را از آقای عارف و خاتمی و اصلاح طلبان دارید!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
آفرین به آقای جلائی پور. بنده هم سهم خواهی در این شرایط را به نفع کشور نمی دانم. باشد که اصولگرایان هم به پختگی اصلاح طلبان برسند و رسیدن به قدرت را سهم خود از انقلاب ندانند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
از نظرمن اصلاح طلبان واقع بین و اعتدال گرایان واقع بین بسیار نزدیک به هم فکر میکنند اصولگرایان تندرو هستند که با هر دو ی اینها مشکل دارند مردم در همه گروهها اعتدال را میپسندند
الياس
United Arab Emirates
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
ما اصلاح طلبان مانند اصولگرايان قدرت طلب نيستيم و ايران برايمان مهمتر است.دوست داريم از افرادي چون محمد رضا عارف استفاده شود اما اگر هم نشد سکوت ميکنيم و حمايت خود را از دولت تدبير و اميد اضافه خواهيم کرد و پشت اين دولت را خالي نخواهيم کرد.تنها يک خواسته اين است که از تندرو ها استفاده نشود...همين
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
واقعا آقای جلایی پور مطالب خوبی را ارائه نمودند، مردم ایران بدانند که اصلاح طلبان مشی دکتر عارف را دارند ومصالح ملی وکشور را مقدم دانسته ودنبال سهم خواهی از آقای دکتر روحانی نیستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
و به همین دو دلیل اصلاح طلبان نیز خواهان حمایت از ایشان شدند و مردم هم درک کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
ولی ما یه چیزی رو از آقای روحانی می خوایم.
روحانی یادت باشه...
جمعی از کارمندان دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
اگر عارف نباشد 4 نمره منفی نصیب دولت روحانی میکنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
آقای جلایی پور با تمام احترامی که به شما قایل هستم گله ای دارم و آن اینست که اصلاح طلبان را محدود به تعدادی اندک از یاران خودتان نکنید لطفأ اصلاح طلبی را در مقیاس عام آن بکار ببرید و ما اصلاح طلبان از منتخب خود خیلی انتظار داریم و سهم میخواهیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
احسن بر این عقل گرایی واصلاح طلبی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
من هم موافقم اگر ما آمدیم و رای دادیم برای این بود که دلمان برای کشورمان می سوزد
البته من از آقای روحانی می خواهم که به ایجاد فضای باز سیاسی و فرهنگی در کشور کمک کند
اگر احزاب و گروه ها بتوانند در چارچوب قانون فعالیت کنند و به آن ها فرصت برابر داده شود مطمئنا درک سیاسی مردم و فرهنگ مردم به مرور بالا خواهد رفت
برای من این مهم نیست که امروز کسی که کشورم را اداره می کند اسمش اصول گرا است یا اصلاح طلب اما دوست دارم مردم کشورم ان قدر دانا و عاقل باشند که کسی نتواند با طرح یک شعار عوام فریبانه یک روز رای بیاورد و مردم بتوانند تفاوت شعار را با واقعیت درک کنند
ذاتا برای یک کشور همین کافی است داشتن شعور سیاسی و اجتماعی و آزادی بیان رای در چارچوب قانون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
مگر كار گزاراني ها سهمي باقي خواهند گذاشت كه به اصلاح طلبان برسد
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۸
با سلام
من کاملا با نظرآقای جلایی پورموافقم.مخصوصا این که دریکی دومورد موضع گیری های اخیرآقای دکتر روحانی درباره آقای دکترعارف وهمکاری باایشان چندان گرم و صمیمانه نبود (اگرچه شاید سیاست ایشان اینگونه ایجاب می کند که فعلا این گونه عمل کنند) ، بهتراست اصلاح طلبان نشان دهند که بدون هیچ چشمداشت پست مقام همچنان حامی ایشان بوده وفقط به آینده ایران می اندیشند.