bato-adv
کد خبر: ۱۵۲۶۹۶

رييس‌جمهور به مثابه ميراب

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
فريد مدرسي در روزنامه اعتماد نوشت:

انتخابات في النفسه هدف نيست: وسيله يي است كه با زمان و مكان ترجمه مي شود. اگر روزي آن را هدف پنداشته بوديم، در اشتباه بوديم و اگر امروز آن را حرام موكد بپنداريم، غلطي مضاعف كرده ايم. اين باور نادرست است كه وقتي مطلع مي شويم در يكي از كوچك ترين كشور هاي اروپايي كه آمار جرم و جنايت در آن به صفر مطلق نزديك شده است، رفراندوم بر سر قيمت شير برگزار مي شود، با لبخندي (يا نيشخندي) به استقبال آن مي رويم.

انتخابات رفتار يا خرده رفتاري اجتماعي ميان ديگر رفتارهاي روزمره ما است: همچون خريد ميوه و انتخاب همسر تا تحصيل و نويسندگي است. اين رفتار، باري ايدئولوِيك و اعتقادي ندارد و تنها براي رفع و رجوع نيازهاي كلانشهروندان است. زماني كه به آن همچون آرماني متعالي نگريسته ايم، انتظاراتي برايمان به ارمغان آورده است كه دو جبهه حق و باطل برابرمان صف آرايي مي كنند: از شركت يا عدم شركت تا راي به عمر يا زيد.

اينگونه ديدن انتخابات موجب مي شود نيازهاي حداقلي و روزمره ما همچون آسايش، رفاه، امنيت، تورم تك رقمي، ثبات قيمت ارز، نظام ايده آل آموزشي و... از برابرمان رخت بربندند و آرمان هايي كلي و انتزاعي و نامحسوس به جاي آن بنشينند و در پي آن رفتار انتخاباتي مان بروز كند. اما پس از انتخابات به جاي توجه به آن آرمان هايي كه بر آن اساس تصميم گرفته ايم، به سراغ نيازهاي يوميه مي آييم و از رييس جمهور منتخب آنان را تقاضا مي كنيم كه گويي بر اين اساس او را برگزيده ايم!
   
اين سخن بدين معنا نيست كه كانديداي منتسب به گفتمان محافظه كار يا ليبرال، چپ يا راست، اصلاح طلب يا اصولگرا تاثيري بر چگونگي رفع نيازهايمان نمي گذارد، بلكه به اين معناست كه در هر موقعيت (زماني-مكاني) ما به اين مي انديشيم كه نيازهايمان در حال حاضر چگونه رفع مي شود. به علاوه اين گونه نگريستن به انتخابات نوعي منفعت طلبي جمعي و مثبت مي باشد كه نه تنها مذموم نيست، بلكه عقلاني، كارا و نتيجه بخش است و ما را در پاره يي از اوهام و تخيلات انتزاعي غرق نمي كند.
   
امروز در آستانه انتخابات رياست جمهوري نه تنها آرايش سياسي – گفتماني نسبت به سال ها و دهه هاي گذشته و حتي دو سال گذشته تغيير كرده، بلكه اولويت هاي زندگي روزمره ما نيز به گونه يي متفاوت از دوره انقلاب، دفاع مقدس، سازندگي، اصلاحات و صد البته خيال پردازي هشت ساله گذشته شده است.

امروز ما (شهروندان ايراني: اعم از اصلاح طلب و اصولگرا، راست و چپ، فارس و ترك و عرب و بلوچ و كرد، مذهبي و غيرمذهبي، مسلمان و مسيحي، شيعه و سني و...) به دنبال نيازهاي حداقلي يوميه خود هستيم و بايد به پارادايمي به نام «انتخابات» به مثابه رفع اين نياز به صورت حداكثري بينديشيم و از عرصه آرمانگرايي سياسي به عملگرايي اجتماعي روي آوريم كه مويد آن ورود واژگان«زندگي و اميد» و «نيازهاي روزمره» در شعارها، برنامه ها و گفتارهاي همگي كانديداها است. از اين رو رييس جمهور لااقل چهار سال آتي، رييس جمهور دوره گذار است و پيامبر آمال مان نيست، بلكه ميراب روستايمان است.
   
با اين رويكرد، تنها كانديدايي مي تواند حلال مشكلات دوره گذار باشد كه از يك سو سازگار با نظام حاكم باشد و از ديگر سو، مديري توانا كه به جاي ترانه سرايي يا موعظه گويي و قصه گويي به رفع نيازهايمان روي آورد كه نه تنها با نظام حاكم ايران تضادي ندارد، بلكه خواسته يي همه گير و همه زباني و همه گفتماني است.
   
نظام كنوني ايران بر اساس ولايت مطلقه فقيه و محوريت مقتدرانه ولي فقيه ترسيم شده است كه هر آن كس بخواهد در ساختار سياسي-حكومتي آن استقرار يابد و بر كرسي نشيند، بايد اين را قولاو عملابپذيرد و هيچ زاويه يي با سكاندار اين نظام نداشته باشد. البته نه تنها در چنين نظامي، بلكه در سازمان يا مجموعه يي كه فردي با رياست آن ناسازگار باشد، نمي تواند بر كرسي معاونت و مديريت واحدي بنشيند: چراكه اين اصطكاك اجازه هرگونه برنامه ريزي و اجرا را نمي دهد.

با توجه به چنين مكانيسمي بايد كانديدايي مدنظر قرار گيرد كه با نظام مسلط هارموني و سازگاري داشته باشد. بر اساس تجربه سياسي گذشته، برخي جريان ها و شخصيت ها در اين گردونه قرار مي گيرند و بر اين اساس از دايره انتخاب مان حذف مي شوند. شايد برخي از ما (شهروندان ايراني) به اين جريان ها علقه يي داشته باشيم اما ناسازگاري سيستمي موجب مي شود كه آنان از سبد انتخاب مان حذف شوند: چراكه برآوردكننده نيازهاي حداقلي مان به صورت حداكثري نيستند.

از ديگر سو، اكنون به دليل شرايط مان به مديري نيازمنديم كه به دنبال رفتارهايي خارج از وظايفش نباشد: همچون نشستن بر كرسي ايدئولوگ يا نظريه پرداز يا پردازش سياست هايي كه بر اساس قانون در زمره وظايف رهبري است و ورودش به اين مباحث او را از انجام وظايف قانوني و مورد نياز شهروندان دور مي كند يا باعث تقابل هايي با مقام رهبري مي شود.
   
از اين رو، اگر بخواهيم در خيابان هاي شهر قدم بزنيم و با ابرهاي رويايي مان پرواز نكنيم و به انتخابي در انتخابات رياست جمهوري دست زنيم و نيازهاي كلان خود را فعلايا بر اساس خواسته خودمان يا جهت تحقق نيازهاي توده مردم براي دوره يي به گوشه يي بفرستيم و دو ويژگي فوق الذكر (سازگاري با نظام – مديريت مطلق) را مدنظر قرار دهيم، تنها «محمدباقر قاليباف» برابرمان قرار مي گيرد كه نه به دنبال وعظ است، نه داعيه ديپلمات بودن دارد، نه مدرس اخلاق است، نه مديري غيرمتمركز و نه همچون دو كانديداي ديگر، با گفتمان مسلط ناسازگاري دارد. اين كانديدا اگرچه ممكن است كانديداي ايده آل نباشد اما «خيرالموجودين» است.
bato-adv
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
دمت گرم ناشناس محترم كه نقاب از چهره روحاني كشيدي و چهره واقعي ايشان را نمايان كردي . واقعاً حافظه تاريخي اصلاح طلبان و مدعيان آن كجا رفته كه اكنون سينه چاك روحاني شدند كه قبلاً .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
چه اشتباهی کردن اصلاح طلبان اخه روحانی بهتر بود یا عارف من به هیچ کدوم رای نمیدادم ولی عارف رو به روحانی ترجیح میدادم!
من
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
من قبول دارم قاليباف خيرالموجودين است اما قبول ندارم كه رييس جمهور فقط يك ( تداركاتچي) باشد.
عسل
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
چه اصلاح طلبی که تابع نظر رهبر اصلاحات نیست!!!؟ ما تابع نظر خاتمی هستیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
رهبر اصلاحات چرا وزنه اصلاحاتو کنار گذاشت عارف رایش کمتر بود؟ حالا ما باید دلمونو خوش کنیم به مهره کارگزاران؟ هی میگن روحانی روحانی بابا یک نگاه به عقبه این آدم بندازیم بد نیست. این بابا اصلا اصلاح طلب نیست منش اصلاح طلبی نداره خط فکریش مشخص نیست اگر قضیه برعکس بود فکر کردین مثل عارف تمکین می کرد؟ زهی خیال باطل
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
خاتمی گفته به روحانی رای میده دورترین روستاها هم ک اینترنت ندارن فهمیدن تو نفهمیدی؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
سخنرانی اقای روحانی در راهپیمایی 23 تیر که بعد از حوادث آن برگزار شد، می‌گوید: «این گروهک‌ها و این چند صد نفر اوباش چیزی نیستند که بخواهند برای ملت ما و برای مردم عزیز و قهرمان تهران، نگرانی به وجود آورند. در کدام کشور جهان، حرکت‌های آشوب‌طلبانه این چنین تحمل می‌شود؟ اینها خیلی پست‌تر و حقیرتر از آن هستند که بخواهیم نسبت به آنها تعبیر حرکت براندازی را مطرح کنیم. در کجای دنیا و در کدام کشور و توسط کدام دولت، آشوب، تخریب و برهم زدن نظم جامعه، تحمل می‌شود. مگر دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران مسئولین امنیتی نظام، این‌گونه حوادث را تحمل خواهند کرد.»

روحانی در ادامه می‌گوید: «بی‌تردید این افراد دشمن مردم ایران و ارزش‌های این مرز و بوم هستند، این اوباش حتی به مساجد هم تعرض کردند. ادامه این وضع برای نظام ما کشور ما و ملت ما قابل تحمل نخواهد بود. دیروز نسبت به این عناصر دستور قاطع داده شد، دیروز غروب دستور قاطع صادر شد تا هرگونه حرکت این عناصر فرصت‌طلب، هر کجا که باشد با شدت و با قاطعیت برخورد شود و سرکوب شوند».
حال جالب است چنین کسی که هیچ اعتقادی با آزادی بیان نداشته و دانشجو های معترض را آشوب گر می نامد اکنون دو از آزادی می زند.
متاسفم که برای قدر ت این چنین رنگ عوظ می کنیم و عوام را بازیچه سیاست و قدرت طلبی.
امیررضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
بعد ب قالیباف گیر میده
بخدا فالیباف از همه اینا بهتره
باور کنین
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
از کی تا حالا ... ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
عارف سلطان قلبها رفت .افسوس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
قالیباف بهترین نیست ولی میتونه کار کنه همین مهمه .
هاشمی روحانی رو علم کرده که پدر اصول گراهای 84 و 88 و اصلاح طلب های 76 و 80 را دربیاره. خاتمی عزیز هم که رفتارش کاملا قابل پیش بینی بود. عارفو کنار گذاشت
قالیباف بعد از عارف بهترینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
فقط روحانی ولا غیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
وقتي انتخابات با خريد ميوه مقايسه بشه، قاليباف هم ميشه خيرالموجودين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
بنده به روحانی رای می دهم اما نظر نویسنده هم قابل تامل است
اشکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
نها «محمدباقر قاليباف» برابرمان قرار مي گيرد كه نه به دنبال وعظ است، نه داعيه ديپلمات بودن دارد، نه مدرس اخلاق است، نه مديري غيرمتمركز و نه همچون دو كانديداي ديگر، با گفتمان مسلط ناسازگاري دارد. اين كانديدا اگرچه ممكن است كانديداي ايده آل نباشد اما «خيرالموجودين» است.
دروووووووووووووود بر قالیباف
منصف
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
انشالله آقای جلیلی به آقای قایباف نشان خواهد داد که او در دل مستعضفین و محرومین و متدینین جا دارد و برنده حتمی انتخابات است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
فقط روحانی
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
دکتر رضائی رئیس جمهور / دکتر عرف معاون اول / قالیباف وزیر مسکن و شهر سازی
منصف
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
نظر ما چی شد؟
بابا پنجلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
نقیییییییی.......الکی میگه
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
بعد از انصراف عارف من قطعا به قالیباف رای می دم. روحانی اصلا اصلاح طلب نیست فقط سوار بر موج اصلاح طلبی شده...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
روزنامه ی کیهان حیا کن حیا کن ... روزنامه ی کیهان این کامنتو رها کن رها کن ...
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
آخی تو گفتی منم باور کردم احمق ائتلاف با روحانی هست قطعا هممون به روحانی رای میدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
عارف رفت .اخلاق رفت
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
عارف رفت روحانی آمد پیروزی آمد
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv