bato-adv
کد خبر: ۱۴۶۷۰۳
حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با فرارو مطرح کرد

علامت سوال بزرگ بالای سر اصولگرایان "مبتنی بر قدرت"

"اصولگرایان مبتنی" بر قدرت پدیده هشت سال اخیر و به خصوص چهار سال اخیر هستند، ما دیدیم بخشی از این افراد کسانی بودند که حتی همراه آقای احمدی نژاد بودند و سپس از وی جدا شدند و به نظر من اصولگرایان مبتنی بر قدرت در انتخابات آینده بیش از هر گروهی زیر یک علامت سوال بزرگ هستند.

تاریخ انتشار: ۱۷:۳۹ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۲
یک تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است "اصولگرایان مبتنی" بر قدرت پدیده هشت سال اخیر و به خصوص چهار سال اخیر هستند، ما دیدیم بخشی از این افراد کسانی بودند که حتی همراه آقای احمدی نژاد بودند و سپس از وی جدا شدند و به نظر من اصولگرایان "مبتنی بر قدرت" در انتخابات آینده بیش از هر گروهی زیر یک علامت سوال بزرگ هستند.

حشمت الله فلاحت پیشه فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس در گفت و گو با خبرنگار فرارو به بررسی شرایط انتخاباتی کشور پرداخته است.

گزیده سخنان فلاحت پیشه به این شرح است:

  • من معتقدم اصولگرایان دو دسته هستند: اصولگرایان "مبتنی بر اصول" و اصولگرایان "مبتنی بر قدرت". اصولگرایان "مبتنی بر اصول" کسانی هستند که دل در گروی اصول اساسی جمهوری اسلامی دارند و بارها حتی حاضر شدند برای آنکه اصول اساسی کشور حفظ شود از قدرت عدول کنند.
  • اینها کسانی هستند که گرایش وحدت گرایانه تری دارند و حتی اگر در عرصه حضور داشته باشند در نهایت امکان و ظرفیت ائتلاف در میان آنها بیش از دیگران است.
  • اما دسته دوم اصولگرایان "مبتنی بر قدرت" هستند که حاضرند برای رسیدن به قدرت حتی با طیف های مخالف هم ائتلاف کنند و یا گروههای نزدیک به خود را با برچسب های تکفیر و ارتداد رد کنند.
  • اوج کار این افراد در دو دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد و به ویژه در دور دوم مشخص شد که ما دیدیم حلقه اطراف آقای احمدی نژاد که مانند یک حلقه پیازی شکل بود روز به روز لایه های بیرونی این حلقه پیازی شکل کنار رفت تا سرانجام به یک هسته رسید که البته یک هسته نمی تواند نماد یک جریان سیاسی در کشور باشد.
  • به میزانی که کاندیدای جدی در طیف دولت از یک سمت و طیف اصلاح طلبان از سمت دیگر روی کار بیاید، به همان میزان دو تحلیل در جریان اصولگرایی قالب می شود. یک تحلیل عدم توافق و پذیرش شکست است و تحلیل دیگر رسیدن به توافق است که به نظر من احتمال فعال شدن تحلیل دوم زیاد است و در شرایطی این موضوع شکل می گیرد که گروهها و چهره های شاخص سنتی اصولگرا وارد عرصه شوند و فضا را برای نوعی ائتلاف بین اصولگرایان فراهم کنند.
  • اصولگرایان در ساختار انتخابی و انتصابی قدرت در ایران دارای جایگاه عمده ای هستند. تا پیش از ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد جایگاه اصلی اصولگرایان در ساخت ها و نهادهای انتصابی قدرت بود و از زمان آقای احمدی نژاد اصولگرایان در ساخت های انتخابی قدرت هم ورود پیدا کردند، هرچند که این ساخت های انتخابی هم در دوره دوم ریاست جمهوری ایشان به یک هسته خاص محدود شد.
  • بنده معتقدم اگر اصولگرایان را به طیف های مختلف تقسیم کنیم دچار ضعف در تحلیل می شویم و بهترین تعریف و تقسیم بندی همان است که پیش از این عرض کردم. یعنی تقسیم اصولگرایان به دو دسته اصولگرایان "مبتنی بر اصول" و اصولگرایان "مبتنی بر قدرت".
  • اصولگرایان "مبتنی بر قدرت" پدیده هشت سال اخیر و به خصوص چهار سال اخیر هستند، ما دیدیم بخشی از این افراد کسانی بودند که حتی همراه آقای احمدی نژاد بودند و سپس از وی جدا شدند و به نظر من اصولگرایان "مبتنی بر قدرت" در انتخابات آینده بیش از هر گروهی زیر یک علامت سوال بزرگ هستند.
  • اینها در شرایط و موقعیت های زمانی خاص حتی اراده هایی را به ملت ایران تحمیل می کنند و برای تحمیل این اراده بازی حاصل جمع جبری صفر (یعنی بود من به قیمت نبود دیگری) را قالب کردند و اکنون خیلی راحت همین سیاست تکفیری را شامل احمدی نژاد و تیم وی می کنند.
  • اینها نباید باز هم مرجع انتخابات و انتخاب گر آینده شوند. اگر انتخاب دیگری از سوی اصولگرایان "مبتنی بر قدرت" شکل بگیرد این انتخاب تحمیلی تازه و دوران شکست دیگری بر مردم ایران خواهد بود.
  • اما اصولگرایان "مبتنی بر اصول" که معتقد به اصول جمهوری اسلامی ایران هستند و حاضرند برای این اصول از قدرت عدول کنند کسانی هستند که حضور و نفوذ آنها در فضای جامعه مدنی و حوزه عمومی و سیاسی بیشتر از گروه اول است.
  • این اصولگرایان تا حدود زیادی در ساختارهای انتصابی قدرت جایگاه خود را حفظ کردند، اما در ساختار دولت عمدتا توسط دولت تصفیه شدند.

مشروح تحلیل فلاحت پیشه را در اینجا بخوانید

مصدق
United Arab Emirates
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
اصولگرایان فقط در یک هدف ف.ق العاده بهم نزدیکند " ممانعت ازنقش آفرینی هاشمی وخاتمی در انتخابات ریاست جمهوری".از اینکه گذشت از گوشت وخون همدیگر برای تصاحب قدرت نخواهند گذشت....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
اتفاقا اين اصولگراها به تنها چيزي كه فكر نمي كنند قدرته اينها همگي فقط به فكر خدمت به مردم هستند به اين راحتي هم دست از سر مردم بر نمي دارند
شهروند ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
جناب آقای فلاحت پیشه

ای کاش اصول گرایان مبتنی بر اصول در کنار دل در گرو اصول اساسی جمهوری اسلامی داشتن معتقد و پایبند به قانون اساسی جمهوری اسلامی بودند وای کاش جمهوریت ان را هم به اندازه اسلامیت آن محترم می شمردند که اگر اینگونه بود یقینا"حرکت عظیم اصلاح طلبی مردم ایران از تاریخ 2 خرداد 76 اساسا" بوجود نمی امد شما چه بپذیرید چه نپذیرید اصول گرایی مبتنی برقدرت جزئ ذات و ماهیت همه اصول گرایی است چرا که انسان یا قانون گراست یا پایبند اصول شخصی ودرونی خویش ویقینا" احمدی نژاد
نتیجه و عصاره اصول گرایی در ایران است .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
فقط اگر خاتمی بیاد می تونه این کشتی به گل نشسته را حرکت بده و لا غیر. 8ساله این آقایان این مملکت را شخم زدند.تورم بیداد میکنه .
سینا از شیراز
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
مخالفم! الان اصول گرایان دو دسته مشخص دارند:
1) اصول گرایان منطقی که قلبا و واقعا به اصول اصلی انقلاب پایبندند و برای آن حاضر به هر گونه فداکاری هستند. همواره سخنان رهبر عزیز را سرلوحه خود قرار می دهند و پاییبند قانون و شرع هستند.
2) اصول گرایان افراطی که معتقدند (باید) همه مثل آنان فکر کنند چون عقاید خودشان را معادل اصل انقلاب و نظام می دانند. معتقدند برای اجرای نظریاتشان نیازی به حکم دادگاه و نظر علما نیست و به صورت خودجوش! با بدحجابی، فیلم های مخالف، افراد منتقد و... برخورد می کنند. دم از وحدت می زنند و اگر بپرسید منظورتان از وحدت چیست؟ میگن هرچی ما میگیم شما مخالفت نکنید!
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
فکر کنم دسته اول که فرمودید تقریبا منقرض شدن !!!!
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
فقط خاتمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
اگه نیومد اونوقت مشایی
دانشجو و فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
اصولگرایان باقدرت وبی قدرت سروته یک کرباس هستند ونشان دادند که فرمایش امام حق بوده که ازاداره یک نانوایی عاجز هستند.
ناشناس
Bahrain
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
اين مملكت رو فقط خاتمي ميتونه جمعش كنه
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
زنده باد خاتمی
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
ما که نفهمیدیم این مقاله چی میگه
ولی عملکرد این اصولگرایان رو تو ۸ سال چه در مجلس و چه در دولت با پوست و استخون کاملا حس کردیم ... .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
لطفاً به این جملات آقای فلاحت پیشه توجه کنید:
این اصولگرایان تا حدود زیادی در ساختارهای انتصابی قدرت جایگاه خود را حفظ کردند.
اصولگرایان "مبتنی بر اصول" که معتقد به اصول جمهوری اسلامی ایران هستند و حاضرند برای این اصول از قدرت عدول کنند کسانی هستند که حضور و نفوذ آنها در فضای جامعه مدنی و حوزه عمومی و سیاسی بیشتر از گروه اول است.

یک نیست بگه آحه پدر جان شما که از جامعه مدنی حرف میزنی ,ماندگاری ساختارهای انتصابی قدرت هنر نیست ؛ حضور و ماندگاری در ساختارهای انتخابی و دموکراتیک قدرت ملاک و هنر است.
متوجه هستید که چی عرض میکنم !!!
سینا از شیراز
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
مخالفم! الان اصول گرایان دو دسته مشخص دارند:
1) اصول گرایان منطقی که قلبا و واقعا به اصول اصلی انقلاب پایبندند و برای آن حاضر به هر گونه فداکاری هستند. همواره سخنان رهبر عزیز را سرلوحه خود قرار می دهند و پاییبند قانون و شرع هستند.
2) اصول گرایان افراطی که معتقدند (باید) همه مثل آنان فکر کنند چون عقاید خودشان را معادل اصل انقلاب و نظام می دانند. معتقدند برای اجرای نظریاتشان نیازی به حکم دادگاه و نظر علما نیست و به صورت خودجوش! با بدحجابی، فیلم های مخالف، افراد منتقد و... برخورد می کنند. دم از وحدت می زنند و اگر بپرسید منظورتان از وحدت چیست؟ میگن هرچی ما میگیم شما مخالفت نکنید!
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
فکر کنم دسته اول که فرمودید تقریبا منقرض شدن !!!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
فقط اگر خاتمی بیاد می تونه این کشتی به گل نشسته را حرکت بده و لا غیر. 8ساله این آقایان این مملکت را شخم زدند.تورم بیداد میکنه .
شهروند ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
جناب آقای فلاحت پیشه

ای کاش اصول گرایان مبتنی بر اصول در کنار دل در گرو اصول اساسی جمهوری اسلامی داشتن معتقد و پایبند به قانون اساسی جمهوری اسلامی بودند وای کاش جمهوریت ان را هم به اندازه اسلامیت آن محترم می شمردند که اگر اینگونه بود یقینا"حرکت عظیم اصلاح طلبی مردم ایران از تاریخ 2 خرداد 76 اساسا" بوجود نمی امد شما چه بپذیرید چه نپذیرید اصول گرایی مبتنی برقدرت جزئ ذات و ماهیت همه اصول گرایی است چرا که انسان یا قانون گراست یا پایبند اصول شخصی ودرونی خویش ویقینا" احمدی نژاد
نتیجه و عصاره اصول گرایی در ایران است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
اتفاقا اين اصولگراها به تنها چيزي كه فكر نمي كنند قدرته اينها همگي فقط به فكر خدمت به مردم هستند به اين راحتي هم دست از سر مردم بر نمي دارند
مصدق
United Arab Emirates
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
اصولگرایان فقط در یک هدف ف.ق العاده بهم نزدیکند " ممانعت ازنقش آفرینی هاشمی وخاتمی در انتخابات ریاست جمهوری".از اینکه گذشت از گوشت وخون همدیگر برای تصاحب قدرت نخواهند گذشت....