کد خبر: ۱۲۱۱۱۳
مهدی مطهرنیا در گفتگو با فرارو تحلیل کرد:

آیا ترکیه به سوریه حمله خواهد کرد؟

تجهیز ارتش آزاد سوریه به تانک و ضدهوایی تا حدود زیادی می تواند زمینه پرور ورود ارتش های منطقه با خط سیر قاهره، آنکارا، ریاض و قطر باشد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۱

             

فرارو - تجهیز ارتش آزاد سوریه به تانک و ضدهوایی تا حدود زیادی می تواند زمینه ورود ارتش های منطقه با خط سیر قاهره، آنکارا، ریاض و قطر باشد.


دکتر مهدی مطهرنیا با بیان مطلب بالا در گفتگو با فرارو ارزیابی خود از تحولات سوریه و نقش ترکیه در این تحولات را چنین بیان کرد.

•    آنچه که در خاورمیانه در ارتباط با سوریه در جریان است مسئله سرزمین سوخته و کمرشکن کردن مقاومت است. تغییر و تبدل در سوریه پیامدهای بسیار زیاد در منطق سیاسی و امنیتی هارتلند نو بر له طرف پیروز به جا خواهد گذاشت.

•    لذا باید گفت جغرافیای سوریه جغرافیایی سرنوشت ساز است که دو جبهه متفقین ارتش آزاد و متحدین ارتش حکومتی سوریه را در برابر هم در حلب صف آرایی کرده است.

•    حلب آوردگاه اصلی است که می تواند نقطه عزیمت تحرک نظامی در باب سوریه باشد. اساسا گسیل داشتن نیروهای معارض و ارتش آزاد سوریه به حلب ایجاد یک تله نظامی برای ارتش سوریه است.

•    چرا که اساسا با حضور ارتش سوریه به طور مستقیم و استفاده از تانک و جنگنده های هوایی علیه ارتش آزاد سوریه زمینه سازی مناسب برای تجهیز ارتش آزاد سوریه به سلاح های سنگین و گسترش حوزه جنگ داخلی مابین دو ارتش حکومتی و ارتش آزاد سوریه شکل و محتوا می پذیرد.

•    بشار اسد در این اندیشه بود که پس از حادثه مقر امنیتی در دمشق از آن به عنوان یک فرصت استفاده و با سرکوب مخالفان زمینه های پاکسازی را در زمانی که بازی های المپیک در لندن برقرار است فراهم سازد.

•    اما در سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که طرف مقابل نیز از نبرد سرنوشت ساز حلب جهت فرصت سازی مناسب در راستای تجهیز ارتش آزاد و ایجاد فضای مناسب مقدماتی برای ورود جبهه متفق عربی علیه سوریه استفاده می کند.

•    امروز شهرهای بزرگ سوریه توسط سوری ها به سرزمین سوخته تبدیل شده است. هزینه های گزافی را در این زمینه سوریه پرداخته و آنچه که حافظ اسد و بشار در ساخت و پرداخت این شهرها در چند دهه اخیر به کار بردند به دست تانک های سوری چه توسط ارتش آزاد و چه توسط ارتش حکومتی تخریب شدند.

•    لذا تئوری شهر سوخته سوریه به دست خود سوری ها و با کمترین هزینه برای غرب فراهم آمده است.

•    از سوی دیگر اگر حتی بپذیریم که بشار اسد بنا بر فرض در سوریه ماندگار باشد دیگر بشار اسد گذشته نیست. لذا مقاومت را نیز می خواهند کمرشکن نمایند.

•    در همین حال تجهیز ارتش آزاد سوریه به تانک و ضدهوایی تا حدود زیادی می تواند زمینه پرور ارتش های منطقه با خط سیر قاهره، آنکارا، ریاض و قطر باشد.

•    اگر از قاهره نام می بریم به این دلیل است که آمریکا با سفر کلینتون به قاهره پروژه ای را کلید زده است که در آن می خواهند مرسی را به اردوغان متصل و با اتصال اردوغان به خاندان سعودی و آل قطر تحت پوشش اتحادیه عرب و درخواست اتحادیه عرب برای سرنگونی رژیم بشار اسد با محوریت آنکارا زمینه های حمایت جدی نظامی از ارتش آزاد سوریه علیه بشار اسد را فراهم سازند.

•    این در حالی است که واگرایی درون رژیم بشار اسد نیز از منظر دیپلماسی و پیوستن بسیاری از عناصر کلیدی باقی مانده در رژیم بشار اسد به مخالفان نیز به موازات، در حال اجرا است.

•    لذا با توجه به آنچه گفته شد امروز ترکیه پایتخت عملیاتی طرح های امنیتی غرب را بر عهده دارد. دولت اسلامگرای ترک یک دولت پیوسته به غرب در مسیر ایجاد یک ترکیه اروپایی در خاورمیانه اسلامی است.

پیامدهای حمله احتمالی ترکیه به سوریه
•    کردها به هر تقدیر در ترکیه و در ادبیات سیاسی ترکیه جایگاه تعریف شده ای دارند. بحث اوجالان، پ.ک.ک و اهداف تعریف شده آنها و پیوندهایی که می توانند با گروههای پیوسته به بشار اسد از منظر منطقه ای و فرامنطقه ای داشته باشند زمینه ساز بهره برداری از این منافع تعریف شده کردها در جبهه مقابل می شود.

•    در عین حال فرصت طلبی کردهای سوریه و ترکیه برای هم پیوندی بیشتر با یکدیگر در جهت فشار آوردن به جبهه متفق روبرو را فراهم می سازد.

•    این در حالی است که در میان مدت و دراز مدت چنین پیوند و موفقیتی می تواند تبعات امنیتی برای کردستان عراق و ایران داشته باشد.

•    به تبع با توجه به رویکرد غرب در ایجاد نوعی کشورهای جدید کوچک یا تجزیه گرایی هدفمند در خاورمیانه دست کشورهای واجد چنین توانایی را تا حدودی در استفاده از کردها در این مسیر  محدود کند. اگر چه می تواند در کوتاه مدت با توجه به گرایشات تعریف شده کردهای ترکیه و سوریه زمینه ساز چالش های جدی به ویژه برای دولت حاکم بر آنکارا باشد.

•    ورود هر یک از کشورهای منطقه از منظر نظامی به بازی موجود در سوریه مخاطرات منطقه ای و بین المللی را افزایش و زمینه های یک جنگ بزرگ بین المللی را فراهم می سازد.

•    اما به نظر می رسد روس ها به هیچ وجه حاضر به وارد شدن به این بازی خطرناک نیستند؛ چینی ها هم اساسا در باد ناشی از حرکت روس ها خود را پنهان می کنند و کشورهای منطقه ای نیز با وجود ارزش های فراوانی که برای سوریه قائل هستند با محاسبه مخاطرات احتمالی این امر تلاش خواهند داشت که به طور غیرمستقیم و محدود در این زمینه وارد عمل شوند.

•    لذا آنچه که باقی می ماند ارتش سوریه، بشار اسد و جبهه ای است که به طور غیرمستقیم در پشت سر او در برابر حرکت مسقیم غرب آن هم به صورت آشکار با بازیگرانی که نام بردیم قرار خواهد گرفت.

كردستان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
بابا دست از سر كردها برداريد.دوران انقلاب كم نبود ؟انفال هاي صدام كم نبود
؟بي هويت كردن هاي بشار اسد و درجه 3قرار دادن كردها كم نبود؟گرفتن اوجالان و بدبخت كردن كردهي تركيه كم نبود؟باز بوي نفت ما به مشامتون خرده طمع كرديد دوباره؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
تو رو خدا دست ازسرمون ورداريد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
سوریه آرام خواهد شد.حق و آینده از آن محور مقاومت است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
ايشالا اولين طلا رو توالمپيك بگيريم !سياست روبي خيال المپيك روعشقه.
مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
در اوایل حاد شدن وضعیت سوریه حکومت اسد بلافاصله به نتیجه اکثر قریب به اتفاق اجلاس های جهانی پاسخ مثبت می داد طرح کوفی عنان را پذیرفت و از نتیجه اجلاس ژنو نیز استقبال کرد چرا که صرف نظر از بعضی شهرها با پایگاه اجتماعی خود در اکثرشهر ها مطمئن بود در مقابل مخالفان با علم به اینکه اگر بنا بر رفراندم باشد به جایی نمی رسند خواستند این کمبود خود را به مدد حمایت های گسترده خارجی و تجهیزات پیشرفته اهدایی از سوی امریکا و اسرائیل و کمک های مالی کشورهای نفتی جبرا ن کنند و به همین خاطر بجای مذاکره بر طبل جنگ کوبیدند حالا که عرصه بر انان سخت گردیده فریاد واغریبا و وامردما سر می دهند اینها خودشان از هر دیکتاتوری دیکتاتورترند و حامیان اینچنین دیکتاتورهایی از هر احمقی احمق تر چر که اگر اینچنین افرادی در هر گوشه ای از جهان حاکم شوند کم از صدام و بن لادن و.... نیستند و به نظر خودشان هرکسی و هرچیزی مخالف نظر آنان است مستحق ویرانی و مرگ است نه مستحق اصلاح و مذاکره خود اسد بارها مدعی شده که اگر اکثریت مردم مرا نخواهند من هم اصراری بر ادامه حکومت ندارم و مخالفان اگر اهل منطق باشند بایستی حتی اعلام آتش بس یک طرفه کرده و خواهان برگذاری انتخابات با حضور مجامع جهانی شوند چراکه از قدیم گفته اند برای کشف حقیقت تا در خانه دروغگو
عباسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
باید به این تبلیغات دامن زد که در صورت حمله اسرائیل به ایران و مشاهده مقابله به مثل به قصد نابودی اسرائیل انقلابیون مسلمان در همه کشورهای عربی آماده باشند تا تمام اسرائیل را اشغال کنند و شاید خداوند می خواهد این افتخار را با دست فرزندان خمینی رقم بزند
انتشار یافته: ۴۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
تحلیل های آقای مطهری نیا فوق العاده کارشناسانه و روشنگر است !
ناشناس
Qatar
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
به همین دلیل است که دیگه ایشون را به صدا وسیما راه نمیدن
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
چون 4 مطلب علیه بشار اسد گفته از نظر شما تحلیلش بسیار کارشناسانه است ترا بخدا غیر از این است ؟
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
اگه محور مقاومت شكست بخوره ، درگيري ايران واسرائيل به جاي اينكه تو غزه و جنوب لبنان باشه داخل خاك كشور خودمون اتفاق ميافته كه خيلي بده و هزينش بيشتر . پس حمايت ايران از سوريه و حماس و حزب الله ، كاملا هوشمندانه است واگه هر دولتي تو ايران باشه براي توازن قوا و امنيت ملي اين كار رو انجام ميده.
کمیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
حالا ما با اسرائیل مشکل داریم باید مردم سوریه قربانی بشوند ؟
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
آقا همه اينا كه گفتي درست يا غلط كاري ندارم. ولي مردم و كشور سوريه چه گناهي كرده اند كه بايد اينطور نابود شوند؟
من از سوريه بازديد كردم بسيار زيباست. چرا يك كشور زيبا بايد به جنگ داخلي دچار شود؟ چه كسي پاسخگو است؟ غير از حكومت و دولت آن!!!!
سياست يعني همين.
يعني اينكه بتواني از قبل پيش بيني و جلوگيري كني.
.... ....
فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
تحلیل فوق بیشتر ازاطلاعات صدا وسیما وسایت های خبری ومباحثه درون کفتمانی منتج شده وازواقعیت های مراکز تصمیم ودرگیرمسئله سوریه دوراست حتی ازیک سند ازمواضع و سیاست هاوتحلیل های افرادموثر وکشورها وسازمان های جهانی را پشتوانه ندارد این گمانه هاراافراد کوچه وبازاری ما هم می توانند داشته باشند.
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
عزيزم حفظ كردن تحليل بي بي سي كه كاري نداره من تحليل هاي اكثر كارشناسان خاورميانه را خواندم همه اذعان به اين موضوع دارم اين افرادي كه به اين كامنت مثبت ميدن يه روز به احمدي نژاد راي دادن بعضياشون دنبال هخا بودن اصولا تحليل سياسي ندارن همينه كه هيچوقت ايران پيشرفت نميكنه فرارو جان يه دفعه هم حرف مارو نمايش بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
من هم با این تحلیل کاملا موافقم
البته یک مطلب رو باید در نظر داشت که روند پیشرفت انقلابیون سوریه کاملا حساب شده و از روی نقشه هست و تا حالا کاملا موفق بوده تو مکه با تعدادی شهروند سوری صحبت می کردم که اتفاقا شیعه بودند هیچ شانسی نداشتند و به شدت از عواقب انتقام گیری پس از اسد می ترسیدند
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
در جنگ حلب پیروزی برای بشار متصور نیست حتی اگر شکست نظامی به مخالفان تحمیل کند
علی هوشمند
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
این تحلیل گرایش غرب گرایانه دارد متاسفم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
بله؟
چي فرمودين؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
در تحلیلها باید دو طرف لیوان را دید ایشان نیمه خالی را بیشتر دیده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
دو طرف ليوان؟!!!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
در جنگ حلب پیروزی برای بشار متصور نیست حتی اگر شکست نظامی به مخالفان تحمیل کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
اصلا گیرم پیروز شود برای کی میخواد حکومت داری کند ایا ارامش برقرار خواهد شد . هر روز که بگذره اوضاع بدتر و پیچیده تر میشه اگه الان بخواد میتونه یه جور قصر در بره ولی میترسم به سرنوشت قذافی دچار بشه
سعید
Canada
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
برای قبرستان می خواهد حکومت کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
نه-به نظر من ایشان یک طرفه به موضوع نگاه می کنند
اولا سوریه تلاش کرده با کمترین ضرر مالی و جانی از شر مخالفان خود خلاص شود علت کندی عملیات انها همین است
دوم ترکیه جراعت شاخ به شاخ شدن با روسیه و چنین را ندارد
سوم امریکا و اسرائیل هم اجازه ورورد ترکیه را یه سوریه نمی دهند چرا که می دانند قضیه بسیار پیچیده شده و ایران هم با حمایت کامل روسیه و چنین وارد داستان خواهد شد
چهارم اقای دکتر نقش مردم سوریه را کلا فراموش کرده اند
چرا مردم همراه مخالفان مسلح نیستند؟
چرا بر خلاف لیبی و تونس خبری از تظاهرات میلیونی مردم نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
بابا كيسينجر !!!
راستي اين كشور چنين تازه كشف شده؟
کاشف
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
مرگ بر سه مفسدین پوتین و اسد و چنین !! (شما بخونید چین)
یک ناشناس بی طرف
Germany
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
یعنی شما واقعا نفهمیدید "چنین" فقط یک غلط املائی ساده بود؟!
ناشناس
Hong Kong
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
اول ميگي جنگ بين المللي بعد ميگي روسا و چينيا جا ميزنن , البته ايمان دارم كه جا ميزن چون چينيا تاجرن نه جنگجو , پشم و پيلي روسا هم كه سالهاست ريخته . يه كشور وابسته به صادرات نفت . كشورهاي منطقه كه حرفي برا گفتن دارند كدومشون طرفدار سوريه است ؟ مصر ؟ عربستان ؟ اردن ؟ عراق ؟ ميمونه حزب الله لبنان و ايران . اونوقت اين ميشه جنگ بين المللي ؟
امیر
Finland
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۳
ایشون مثل رحیم پور ازغدی هستند. کلا در تمام موضوعات کارشناسن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
عزيزم كارشناس مسايل بين الملله ميخواي بياد آلبوم موسيقي بده بيرون؟ شما كه تو تمامي موضوعات كارشناس نيستي اينجا چيكار ميكني؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
مثبت دادم در خصوص رحيم كارشناس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
ان شا الله... تا مردم هم نجات پیدا کنند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
بسیار تحلیل خوبی بود. سوریه چیزی را بیش از این در حمله ترکیه به این کشور از دست نخواهد داد. اما ترکیه بسیار آسیب پذیر است و می تواند به از دست دادن همه دست آوردهای خود طی چند دهه گذشته بخصوص نابود شدن صنعت گردشگری آن شود. ترکیه هم اکنون با کردها مشکل دارد که در صورت حمله نظامی به سوریه با یک ارتش روبرو می شود و در آنصورت بنفع بشار اسد خواهد بود تا بگوید که مورد هجوم کشور خارجی قرار گرفته است و حتی ممکن است یک تله ای خطرناک برای ترکیه از سوی غرب باشد تا بدینوسیله بدست خود در فروپاشی خود همانند زمان عثمانی کمک کند. در عالم سیاست نمی توان بطور قاطع نظر داد اما آنچه مسلم است سقوط بشار اسد و روی کارآمدن یک نظام وابسته به غرب بی تردید به نفع بخصوص چین و در مرحله دوم روسیه نیست. محصولات بهار عربی نشان داد که تغییرات حاصله چندان هم ضد منافع غرب نبود. اما برکناری اسد موضوع دیگری است و می تواند پاشنه آشیل منافع چین و روسیه است مگر اینکه چینی ها هنوز به این باور نرسیده باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
اصلا تحلیلش رو قبول ندارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
باشه نمره بهش نده تجديد بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
ايشان در جريان حمله آمريكا به عراق در برنامه تفسيري كلي دليل آوردند كه ارتش عراق شكست نمي خورد اما سرانجام چه شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
مرگ برتركيه!
سعید
Canada
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
چند کشور باقی مونده که شما بهش شعار مرگ نمیدید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
حتی اگه تمام کشور های دنیا بخوان با اسلام دشمنی کنن ما مرگش رو میخوایم.
فقط کافیه ایران از جمهوری اسلامی در بیاد، اونوقت میبینید که همه کشور های دنیا با ما خوب میشن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
ناشناس دومي فهميدي چي گفتي!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
واقعاً مسئله سوريه روز به روز دارد پيچيده تر مي‌شود. علت اصلي هم بازي شطرنجي است كه در زمين سوريه و توسط متحدين و متفقين انجام مي گيرد. خالي كردن بخش هاي كرد نشين سوريه و دادن اختيار به كردها براي كنترل مناطق خود كه اكثراً طرفدار حزب پ. ك . ك هستند، ضربه سختي به تركيه بود. از طرف ديگر موشك باران اردوگاههاي فلسطيني اطراف دمشق و محكوم كردن آن از طرف حماس ضربه سختي به دولت بشار اشد بود. فعلاً اوضاع بدجوري به هم ريخته است و دارد كمي پيچيده تر مي‌شود.
ناشناس
Germany
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
ما پيش از اينها شاهد تحليل هاي اين آقاي مطهري در صدا و سيما بوده ايم !!!

صرفنظر از اينكه چه آينده و سر نوشتي در انتظار سوريه است و تا اينجاي كار هيچكسي به صراحت نتوانسته از عاقبت اين معركه با قاطعيت حرف بزند ..اما تحليل هاي اين آقاي مطهري در نوع خود خيلي محير العقول است ....!!!
سامان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
سلام.خیلی شرمنده دوست عزیز ولی فک نمیکنی فرستادن 5 ناو از قویترین ناو های روسیه به اب های سوریه و اعلام امادگی چین برای فرستادن ناو به سوریه دلیل بر وارد شدن روسیه و چین به این بازیه.این کار روسیه و چین اخطاری به ناتو و امریکا برای حمله به سوریه است.چون اگه ترکیه وارد عمل شه بلافاصله ناتو هم وارد عمل میشه یعنی میشه گفت ترکیه یه نوع وسیله بازی ناتو برای روشن کردن اتش جنگه.این حرف های درجواب این گفته بود(اما به نظر می رسد روس ها به هیچ وجه حاضر به وارد شدن به این بازی خطرناک نیستند؛ چینی ها هم اساسا در باد ناشی از حرکت روس ها خود را پنهان می کنند).ایران-چین و روسیه خیلی خوب به این موضوع اگاه هستن که اگر سوریه نوعی سپر دفاعی براشون برایه همین تا الان پشتش ایستادن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
آنانکه ساربانند بلد هستند شتر را کجا و چگونه بخوابانند !!!! دوران جنگ جهانی تاریخ مصرفش تمام شده و دیگر زمان شاه سلطان حسین و سلطان سلیم و اسپارتاکوس هم نیست !!! حالا مینشینند خود ملت ها و همسایه ها و مثل همین مای مسلمانها را بجان هم میندازند و فقر و گرسنگی و هزار دستگی را بوجود میاورند . خودمون میزنیم پدر همدیگر را در میاوریم !!!!بعدش هم نفت و معادن فوتینا ! نخبگان و عالمان هم مال اونها !!!ماهم حمال و باربر و کولی کش کالاهای آنها و افقتاب نشین و اگر جراتی هم داشته باشیم در صف استخدام تا برویم این کشور و آن کشور آدمکشی تا اونهائی که نقشه دارند و میکشند پیروز شوند . مثل حالا!!! دکتر کلاهی درست میفرمایند !!!
اسدی
Finland
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
دولتمردان ترکیه اگه خیلی مرد بودند که نیستند و اگه ترسو نبودن که هستند ، وقتی اسرائیل چند تا از اتباعشونو که کمک های پزشکی و ابتدایی برای زخمی های فلسطینی می بردن تو آبهای بین المللی و توی کشتی ای با پرچم ترکیه (که مثل خاک اون کشور محسوب میشه) رو کشتند یه اقدام موثری انجام می دادن ، وقتی سوریه هواپیمای متجاوزشونو زد یه کاری می کردن ، احمق ها شدن عروسک خیمه شب بازیه امریکا و فکر میکنن با این دم تکون دادنا میتونن یه کم انرژی گاز برای زمستون از امریکا گدایی کنن
دیگه نمیدونن که خود اوباما از ترس ایران داره متکا گاز میگیره
عباسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
باید به این تبلیغات دامن زد که در صورت حمله اسرائیل به ایران و مشاهده مقابله به مثل به قصد نابودی اسرائیل انقلابیون مسلمان در همه کشورهای عربی آماده باشند تا تمام اسرائیل را اشغال کنند و شاید خداوند می خواهد این افتخار را با دست فرزندان خمینی رقم بزند
مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
در اوایل حاد شدن وضعیت سوریه حکومت اسد بلافاصله به نتیجه اکثر قریب به اتفاق اجلاس های جهانی پاسخ مثبت می داد طرح کوفی عنان را پذیرفت و از نتیجه اجلاس ژنو نیز استقبال کرد چرا که صرف نظر از بعضی شهرها با پایگاه اجتماعی خود در اکثرشهر ها مطمئن بود در مقابل مخالفان با علم به اینکه اگر بنا بر رفراندم باشد به جایی نمی رسند خواستند این کمبود خود را به مدد حمایت های گسترده خارجی و تجهیزات پیشرفته اهدایی از سوی امریکا و اسرائیل و کمک های مالی کشورهای نفتی جبرا ن کنند و به همین خاطر بجای مذاکره بر طبل جنگ کوبیدند حالا که عرصه بر انان سخت گردیده فریاد واغریبا و وامردما سر می دهند اینها خودشان از هر دیکتاتوری دیکتاتورترند و حامیان اینچنین دیکتاتورهایی از هر احمقی احمق تر چر که اگر اینچنین افرادی در هر گوشه ای از جهان حاکم شوند کم از صدام و بن لادن و.... نیستند و به نظر خودشان هرکسی و هرچیزی مخالف نظر آنان است مستحق ویرانی و مرگ است نه مستحق اصلاح و مذاکره خود اسد بارها مدعی شده که اگر اکثریت مردم مرا نخواهند من هم اصراری بر ادامه حکومت ندارم و مخالفان اگر اهل منطق باشند بایستی حتی اعلام آتش بس یک طرفه کرده و خواهان برگذاری انتخابات با حضور مجامع جهانی شوند چراکه از قدیم گفته اند برای کشف حقیقت تا در خانه دروغگو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۵
ايشالا اولين طلا رو توالمپيك بگيريم !سياست روبي خيال المپيك روعشقه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
سوریه آرام خواهد شد.حق و آینده از آن محور مقاومت است
كردستان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
بابا دست از سر كردها برداريد.دوران انقلاب كم نبود ؟انفال هاي صدام كم نبود
؟بي هويت كردن هاي بشار اسد و درجه 3قرار دادن كردها كم نبود؟گرفتن اوجالان و بدبخت كردن كردهي تركيه كم نبود؟باز بوي نفت ما به مشامتون خرده طمع كرديد دوباره؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
تو رو خدا دست ازسرمون ورداريد؟