bato-adv
کد خبر: ۴۶۹۰۷۴
مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی FATF را آغاز کرده است

مواضع برادران لاریجانی درباره FATF

مواضع برادران لاریجانی درباره FATF
لوایح FATF که با تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون بررسی به کناری گذاشته شده بود، اکنون با مجوز مقام معظم رهبری مجددا در دست بررسی قرار گرفته است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از آغاز بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص خبر داده است.
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۵ - ۰۶ دی ۱۳۹۹

 درحالی‌که مخالفان پیوستن به گروه اقدام ویژه مالی در صف‌آرایی هستند، برادران لاریجانی در مواضعی متفاوت و متضاد از یکدیگر در رابطه با FATF قرار گرفته‌اند.

به گزارش روزنامه شرق، از برادران لاریجانی، صادق و محمدجواد به‌شدت با آن مخالف هستند و علی موافق پیوستن به این لوایح است. برادر کوچک‌تر، صادق آملی‌لاریجانی که از مخالفان سرسخت این لوایح است و بار‌ها محتوای آن را با ایراد مواجه کرده، اکنون گفته است: حسب ارجاع مقام معظم رهبری، بررسی مجدد این لوایح در دستور کار مجمع قرار گرفته و اعضای مجمع فارغ از فضاسازی‌های مختلف از سوی گروه‌ها و جریان‌های سیاسی و در جهت مصالح و منافع مردم و کشور آن را بررسی خواهند کرد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی در ابتدای جلسه روز چهارشنبه صحن علنی مجمع، با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار و تبریک میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) با اعلام آغاز بررسی مجدد لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حسب ارجاع مقام معظم رهبری در پی درخواست رئیس‌جمهور محترم، نخستین جلسه مشترک کمیسیون‌های مرتبط با این موضوع روز سه‌شنبه (دوم دی‌ماه) در مجمع تشخیص برگزار شد و این جلسات و بعد هم جلسات صحن مجمع تا حصول نتیجه نهایی و دستیابی به آنچه مصلحت مردم و نظام اسلامی است، ادامه خواهد یافت.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تمامی گروه‌های سیاسی و دلسوزان کشور و انقلاب را به پرهیز از فضاسازی و جهت‌دهی خاص نسبت به این موضوع فراخواند و گفت: مردم عزیز کشورمان مطمئن باشند که مجمع تشخیص مصلحت نظام با دقت تمام و برحسب مصالح کشور این لوایح را بررسی خواهد کرد و به همه گروه‌های سیاسی و کسانی که نگران این موضوع هستند نیز توصیه می‌کنیم ضمن پرهیز از فضاسازی‌های خاص و ربط‌دادن مسائلی همچون واکسن کرونا به این موضوع، یاری‌گر مجمع در بررسی این لوایح در فضایی کارشناسی و به دور از هیاهو‌های رسانه‌ای باشند و اجازه دهند مجمع بر اساس وظیفه خود تمام جوانب قضیه از جمله مصالح اقتصادی و امنیتی را بررسی و نتیجه را اعلام کند.


آملی‌لاریجانی با تأکید بر اینکه پس از اعلام نتیجه بررسی این لوایح از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام چه آن‌ها که نتیجه را قبول دارند و چه آن‌ها که آن را قبول ندارند باید نسبت به مصوبه مجمع تمکین کنند، افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی‌های قبلی خود نیز این موضوع را با دقت و بدون هیچ‌گونه کوتاهی در دستور کار خود قرار داده بود و عدم اعلام نتایج آن بنا بر مصالحی بود که مقرر شد طبق آیین‌نامه مجمع، نظر شورای محترم نگهبان ملاک قرار گیرد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: مجمع تشخیص در بررسی مجدد این موضوع گزارش‌های مختلف، تحولات یک‌ساله اخیر و دیگر جوانب این مسئله را لحاظ خواهد کرد و امیدواریم در نهایت نتیجه بررسی‌ها و نظر مجمع تشخیص مصالح کشور و مردم عزیز را تأمین کند. از تأکید آملی‌لاریجانی بر تمکین به نظر مجمع تشخیص مصلحت، ادامه نظر مخالف رئیس مجمع با این لوایح برداشت شده است. این دیدگاه مخالف آملی‌لاریجانی در تقابل با برادرش علی لاریجانی است که این لوایح در مجلسی که ریاست آن را بر عهده داشت، تصویب شد. البته برادر بزرگ‌تر، محمدجواد لاریجانی در نظری نزدیک به آملی‌لاریجانی به موافقان پیوستن به FATF تاخته است.


پیوستن به FATF صددرصد زیان‌آور است

محمدجواد لاریجانی تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی در موضعی موافق برادر کوچک‌تر خود گفته است: پیوستن به FATF تأثیری در رفع تحریم‌ها ندارد و صددرصد به زیان کشورمان است.


محمدجواد لاریجانی گفت: اکنون در دنیا، کشور‌های عضو FATF، بزرگ‌ترین حامیان تروریسم هستند؛ به عنوان نمونه، عربستان به عنوان عضو FATF، آیا از نظر بودجه‌ای که برای حمایت از داعش هزینه کرد، رکورددار نیست؟ وی افزود: آیا فرانسه یا آمریکا در حمایت همه‌جانبه از گروهک منافقین و دیگر گروه‌های تروریستی رکورددار نیستند؟ لاریجانی گفت: پس اف‌ای‌تی‌اف سازوکار مسخره‌ای است که ایجاد کردند تا روی دیگران پیاده کنند. این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اگر بناست ما به این سازوکار‌ها عمل کنیم، خیلی ابلهانه است، اما اگر بناست عمل نکنیم و برخی بگویند تنها عضو می‌شویم، اما عمل نمی‌کنیم، چیز بدی نیست.


وی افزود: می‌گویند ما عضو اف‌ای‌تی‌اف می‌شویم و تمام تراکنش‌های مالی را که آنان بخواهند گزارش می‌دهیم؛ اگر می‌خواهید به این شکل بچه خوبی باشید پیوستن به FATF صددرصد به زیان ماست و هیچ تأثیری هم بر رفع تحریم‌ها ندارد. لاریجانی در پاسخ به این ادعا که به علت نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف از خرید واکسن کرونا محروم شدیم، تأکید کرد: این به علت تحریم‌هاست؛ تحریم‌هایی که خودشان علیه ما اعمال کردند و اگر FATF هم مطرح نباشد، بهانه دیگری می‌آورند. وی FATF را سازوکاری بسیار بیمار دانست و تصریح کرد: اگر کسی می‌خواهد نامردی کند و نظرش این است که عضو شویم، اما هیچ اطلاعاتی هم ندهیم، مثل کاری که آمریکایی‌ها یا اروپایی‌ها می‌کنند، یعنی عهد کنیم و پایش نایستیم پس چنین پیوستنی چه کاری است؟ ما که چنین کاری نمی‌خواهیم کنیم. این تحلیلگر مسائل راهبردی گفت: اعضای FATF به ضوابط این سازوکار عمل نمی‌کنند و سردمداران گروه اقدام مالی، هیچ‌یک از فعالیت‌هایشان را گزارش نمی‌دهند. این صاحب‌نظر ارشد مسائل بین‌الملل تصریح کرد: پس خیلی بد است که ما پیوستن به FATF را مطرح می‌کنیم؛ اگر بحث‌کردن در‌این‌باره، تنها به عنوان ژست دیپلماتیک باشد، حرفی ندارم، اما دیدم که برخی از ته دل دراین‌باره صحبت می‌کنند که این خیلی اشتباه است و معلوم می‌شود که موضوع را بد فهمیده‌اند.


قوانین چهارگانه FATF از سال ۸۶ شروع شده

علی لاریجانی در نظری کاملا مخالف با برادرانش در زمان تصویب این لوایح در پاسخ به اینکه «لوایح چهارگانه مربوط به FATF حدود دو سال است کشور را درگیر کرده» به سابقه این قوانین اشاره کرد و در گفتگو با ویژه‌نامه نوروزی اعتماد گفت: آنچه مهم است این است که موضوع قوانین چهارگانه FATF از سال ۸۶ شروع شده و ما الان در سال ۹۷ هستیم؛ یعنی درست ۱۱ سال در کشور ما مورد بحث بوده است. در واقع از مهر ۸۶ شروع شد که توصیه اول گروه اقدام ویژه مالی به اعضای خودش اعلام شد که گفته بودند مراقب روابط مالی با ایران باشید. سپس تصویب قانون پول‌شویی در مجلس هفتم و تأیید آن در شورای نگهبان که در بهمن ۸۶ صورت گرفته است.

مهر ۸۶ زمانی است که FATF توصیه‌هایی کرده و بهمن همان سال، قانون توسط شورای نگهبان تأیید شد. در فروردین ۸۷ هشدار اول FATF انجام شد. در خرداد ۸۷ هشدار دوم FATF و در همین تاریخ، یک جلسه شورای عالی مبارزه با پول‌شویی به ریاست وزیر اقتصاد دولت نهم، آقای حسینی تشکیل شد. همین‌طور هشدار چهارم و پنجم و مشخص‌کردن فرد. بعد به این رسید که دبیرخانه این شورا نظر داد دستگاه‌ها کار کنند. وی ادامه داد: می‌خواهم بگویم ببینید که این مسیر چگونه در کشور ما در ۱۱ سال طی شده است و این مسئله البته که یک اشکال است... علت این است که بسیاری از منافع ملی، دچار کشمکش‌های سیاسی می‌شوند؛ یعنی این معضلی است و افراد گاهی شرطی عمل می‌کنند. اگر واقعا خلاف استقلال کشور و منافع ملی بود، چرا در سال ۸۶ تصویب کردید؟!

چرا سال ۹۰، دبیرخانه به این موضوع ورود کرد و نظر داد؟! می‌خواهم بگویم بحث FATF چه تفاوتی با قبل دارد؟ مشکل این است موضوعی که محتوایش درباره منافع ملی کشور است، دستمایه مسائل جناحی می‌شود. من موافقم کسی محتوایی راجع به این‌ها بحث کند و اختلاف نظر هم باشد، ولی اینکه کشمکش ایجاد می‌کنند و بحث استقلال کشور را پیش می‌کشند، محل بحث است. چطور است که در سال ۸۶ استقلالمان از دست رفت و کسی هم متوجه نشد، قانون هم تصویب شد و به شورای نگهبان هم رفت و این شورا هم تأیید کرد؛ البته بعد برخی جزئیات این لوایح را شورای نگهبان رد کرد، اما نهایتا تأیید شد. بحث من ریشه این مسائل است... FATF در شرایط فعلی برای آینده روابط بانکی بسیار مهم است.

لاریجانی همچنین درخصوص مسئولیت عواقب پذیرفتن و ردکردن لوایح هم گفته است: ما مسئولیتمان را انجام دادیم، ما در مجلس کار خودمان را انجام دادیم. ایرادات شورای نگهبان هم رفع شده است؛ یعنی ایرادات ذاتی را که خلاف قانون اساسی و شرع نباشد، به مجلس دادند و ما چه در مورد پالرمو و چه در مورد CFT ایراد‌ها را رفع کردیم و حالا خود مجمع ورود کرده است. وی درخصوص نظر رهبر انقلاب هم در آن زمان، به این نکته اشاره کرد که ایشان فرمودند من موافقم که این مسئله مسیر قانونی خود را طی کند. آنچه مقام رهبری به من ابلاغ کردند، طی‌شدن پروسه حقوقی رسیدگی به لوایح بوده است.


مواضع مختلف برادران لاریجانی نسبت به FATF، در حالی با شدت ادامه یافته که در میان سیاسیون و مسئولان هم این اختلاف نظر موجود است و با اینکه موافقان بار‌ها به ابهامات مخالفان پاسخ داده‌اند، اما مخالفان همچنان بر موضع خود اصرار داشته‌اند که نشان از نگاه سیاسی به این مسئله بوده است و به گفته علی لاریجانی اگر پیوستن به FATF بد است، چرا در زمان دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد پیوستن به این لوایح آغاز شده بود؟! بنابراین با کنارگذاشتن مواضع سیاسی مطمئنا باید حمایت از منافع ملی اهمیت یابد و تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی تحمیل‌شده به دلیل حضور در لیست سیاه این گروه آغاز شود. در‌حالی‌که محدودیت‌های عدم عضویت در FATF حتی امکان تهیه واکسن کرونا را نیز ناممکن کرد، حتی رفع تحریم‌ها هم نمی‌تواند گره از حصر اقتصادی کشور باز کند.

برچسب ها: fatf
bato-adv
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
طبری نظری ندارد کنار حاج صادق باشند
نام شهبازی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
اگر عضو بشوند دیگر قادر به پولشویی نخواهند بود و برای آقا زاده ها پول نمی توانند بدهند یا داخل کشور برج سازی و مدرسه غیر انتفاعی و .... کلا جلوی پولشویی را می گیرد و همه چیز باید شفاف باشد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
داداش عربستان جزو fatfهست وهمه غلطی میکنه داعشو را میندازه پنج ساله که یمن رو نابود داره میکنه ولی مجامع حقوق بشری جهان چشمشون رو بستن..میدونید براچی ؟چون درجهت سیاست های کدخدا حرکت میکنه وهرچی بش بگن بی چون وچرا اجرامیکنه .. خب دیگه دنیا اینجوریه
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
چرا فقط ایران و لیبی جزو لیست سیاه این fatf هستند؟ حتی کره شمالی، چین و روسیه که دشمنی قدیمی با امریکا دارن هم جزو fatf هستند. لطفا عزیزان اصولگرا و طرفدارانشون پاسخگد باشند نه اینکه روزه سکوت بگیگیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
فقط ایران و کره شمالی جز fatf نیستن!
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
من مطمئن هستم که چند دهه دیگه که اسنادش دربیاد خیلی از این آقایان با کشورهایی ارتباط داشته و سیاست های اون کشورها را در ایران اجرا میکردند
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۸۲
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
چقدر سخته حل مشکل زندگی ادمای یه کشور به دست منفعت طلب ها باشه
ناشناس
Germany
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
اقایون درمخالفت به اف ای تی اف حق دارن . اگر اجرا بشه هر تراکنش بالا را موکول به بررسی منشأ این می‌کنه. دیگه نمیشه کسی که اعتبار نداره چند صد میلیارد وام بگیره و در بره . تمام این اختلاس‌های بانک ها ناشی از بروز نبودن بانکها و نبود fatf هست. همچنین پولهای باداورده با منشا قاچاق قمار و دزدی در این سیستم قفل میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
کافر همه را به کیش خود پندارد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
خدایا اون دنیا اگه مارو فرستادی جهنم قسمت ایرانیها ننداز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
آمین
نام
Finland
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
میخوان در همه جناح ها قدرت داشنه باشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
دقیق ترین و درست ترین پاسخ هست. یعنی هزارتا حزب بیاد ما باز هم هستیم
امین میرزائی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
ببخشین . آنوسی یعنی چه !؟
مکانیک
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
Anus
سهیل
United States of America
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
آنوسی و غیر آنوسی. همه فرقه ها سر و ته یک کرباسند. خودی و نخودی نداره.
کیشو
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
آنوسی یعنی خط قرمز در این کشور! یعنی کمتر از 2 ماه بعد از این که روح الله زم به این مسئله اشاره کرد سازمان امنیت فرانسه کمک کرد تا به لانه زنبورعراق فرستاده شود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
یعنی خائنین وطن فروشی مانند تو عمرشون به سر اومده و به زودی در گونی خواهید شد.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
باغچه رویی درباره کشورنظرمیدن
نام
Canada
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
آقای لاریجانی الان شما بیشتر میفهمی یا رهبر که دستور بررسی مجدد دادن؟
خیلی بی بصیرتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
کدوم لاریجانی منظورته؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
رهبر به خاطر درخواست رئیس جمهور اجازه بررسی دادند!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
از 41 بند fatf در حال حاضر 39 بند آن در حال اجراست. دولت بیاد پاسخ بده که چرا هنوز با اجرای 39 بند، اقتصاد فروپاشیده؟ دو بند مانده پیش کش
ناشناس
Austria
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
واقعا درک شما در مورد این مسئله واضح و روشن این قدر پائینه یا با ما شوخی میکنید؟ حالا اگه 41 بند رو هم اجرا کنیم به معنی پیوستن به FATF هست؟ آدم نادان تا به FATF نپیوندیم حتی ارباب پوتین هم نمیتونه با ما مراوده مالی داشته باشه چون طبق قوانین متهم به همکاری با تروریسم میشه و اقتصاد کشورش از مال ما بدتر میشه.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
ایشان خود را عقل کل می داند و از روابط و امور دیگر کشورها نیز اگاهست در حالی که دروغ و خدعه در دیگر جاها جایی ندارد و ان را خلاف شرافت انسانی می دانند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
همانگونه كه از اسمش مشخص است نامش مجمع تشخيص مصلحت نظام است و با مصلحت ايران و مردم متفاوت مي باشد.
اگر مصلحت ايران و مردم بود قطعا تاييد مي شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
مصلحت نظام نه مصلحت مردم
سيروان
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
خدايا ما مردم ايران چه گناهي به درگاهت كرده ايم كه از شر اينها راحت نميشويم ؟
رضا630
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
محمدجواد لاریجانی تحلیلگر ارشد مسائل راهبردی ، وجداناً این القاب را کی پخش می کنه ؟ فقط نشونش بده ، ما توجیه اش بکنیم شاید مشکل مملکت حل بشه.
نام
Thailand
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
تا قرن 18 الی 19 در دنیا قانون جنگل حاکم بود هر که زور بیشتر داشت کشور گشایی می کرد و کشتار و غارتهای زیادی به همراه داشت. در قرنهای اخیر هم کشورهای اروپایی بیشتر کشورها را مستمره مستقیم خودشان داشتند. همین رقابت خود کشورهای اروپایی باعث جنگهای جهانی اول و دوم شد و باعث ویرانی و مرگ میلیونهای انسان. همچنین مخالفتهایی که در مستمرات می شد ادامه برایشان ممکن نبود. روی آوردن به روشهای جدید. حالا اگر قوانینی که برای دنیا می گذارند می توانند خودشان هر طوری بخواهند رفتار بکنند درست مانند خود ما. اجرای قوانین برای مردم عادی و یک مسئولان عالی که خودش رویه ها را درست کرده فرق می کند. حالا وقتی ما هم می توانیم مثل آنها باشیم که ما هم بتوانیم هواپیمای بومی بسازیم و مسئولان هم با آن مسافرت بکنند.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
10 سال ریس دو قوه باشی روز به روز کشور بدتر شود دیگه چی میخواهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
بعد از 10 ده سال گند زدن و شخم زدن مملکت تازه ببرنت تو مصلحت نظام بشینی آدم نمی دونه گریه کنه یا خنده کنه
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
اگه برادران لاریجانی موافق شفاف سازی نظام بانکی باشند حتماً یه جای کار اشکال داره ولی اگه مخالف باشند شک نکنید FATF به نفع ملت ایران است.
میگید نه سخنان چند روز پیش ضرغامی از هم حزبی های خودشون را با دقت گوش بدید.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
بخاطر برادران علی رئیس جمهوری رو توی خواب باید ببینه!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
عزیز نسین نویسنده اهل ترکیه داستانی داره از چهار برادر که هرکدام مواضع متفاوت دارند و در حزب‌های مخالف همدیگه عضو هستند و در آخر معلوم میشه برای اینکه یکیشون همیشه در قدرت باشه و هوای بقیه رو داشته باشه و نمایشی این مواضع رو دارند و در اصل همه یکی هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
داستانشو از روی زندگی این بردارها نوشته!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
عزیز نسین فقید ، روحش شاد .
کوتلاس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
اینها تو فساد غرق هستن
چرا باید اداره مملکتو بسپرن به اینا؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
استثناء اینبار حرف حساب میزنند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
مگه شما کی هستید که اینقدر با کمال پررویی در همه چیز نظر میدید اصلا مردم از این لاریجانی ها خوششان نمیاد به زور تحملشون میکنن
سعید مسلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
با سلام و احترام نقش این برادارن و خانواده محترم لاریجانی که در نظام بعد از فوت حضرت امام به قدرت رسیدند در انقلاب اسلامی ملت ایران چی بوده و ایا ان همه حرف و حدیث در ارتباط با این بزرگوارن به صلاح ملت بزرگ ایران است که همه ارکان مملکت دست این عزیزان باشد یا بهتر است به بازنشستگی تشریف ببرند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
این از کجا آب میخورن که همه شون باید با هم هم نظر باشن،یعنی نمیشه دو تا برادر نظر متفاوتی داشته باشن.
سهیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
آب خوردن برای قبل انقلاب بود. الان آب طلا میخورن.
نام امین حیدری
United Arab Emirates
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
جواد لاریجانی که میگویند قبول کنیم اما عمل نکنیم واقعا ذات خودرو در نفاق نمایان نمودند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
ایشان جوادشون هستند سه لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام. چه شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
این صداقتشون رو نشون میده با مردم هم همینن!!!!
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
اگر ایران به fatf بپیوندد اونوقت صادق جان نمیتونه ۱۰۰۰ حساب داشته و در پول بیت المال غرق بشه. برای همین ناراحت و مخالف است.
خسته
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
جواتی هم بایدبره غازبچرونه بجاپرورش شترمرغ
ایلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
این برادران چی از جان ملت ایران میخوان. خودشان و خانواده شان که مشکلی ندارن
نام
Germany
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
اينگونه خانواده لاريجاني در هر دو جناه موافق و مخالف يك نماينده دارد و در نهايت برنده خانواده لاريجاني خواهد بود.
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
مواضع اینها را درمورد زمینخواری هم بپرسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
لطفا سوابق انقلابی و مبارزاتی و جنگ و جبهه این برادران را منتشر کنید
ناشناس
Thailand
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
جنگ و جبهه نرفتن ولی در مجلس قوانین و امتیازهای خیلی خوبی برای رفته گذاشتن. همه جا سهمیه آن هم بعد از 33 سال.
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
مجمع تشخیص متاسفانه کارشناس کافی ندارد تا بر مینای منافع ملی عمل کند و بعلاوه ، برخلاف جایگاهش ، که حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان میباشد ، میخواهد خواسته ی افراد غالب در مجمع را تامین کند و باعث چنین مشکلی شده است .
ناشناس
Turkiye
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
شما توقع دارید که مجمع تشخیص مصحلت نظام منافع ملی را در نظر بگیرید این مجمع فقط مصلحت و منافع نظام را در نظر دارد
نام
United States of America
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
درود بر محمد جواد اردشیر لاریجانی. با صداقت و صراحت مثال زدنی که فقط از یک فردی مانند ایشان بر می اید و بدون هیچ تعارفی مانند ظریف که فرمود خودتون خواستید کل مسئله دنیا با ایران و تحریمهای ظالمانه و علت فرار برکت و معیشت از سرزمین ایران را صراحتا اعلام کرد:

"تنها عضو( متعهد) می‌شویم، اما عمل نمی‌کنیم، چیز بدی هم نیست"!
شهر وند
Germany
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
در حالی که رئیس مجمع میگوید جناح ها (اصلاح طلبان و آحاد مردم ) نظر موافقشان را ( جو سازی نکنند ) ندهند . جواد لاریجانی ( اصولگرا ) به شدت و حدت تمام نظر مخالفش را براحتی میدهد . به این میگویند مساوات !!! اخلاق دینی !!! حاشیه امن !!!! و به این میگویند وای بحال انقلاب . آقایان لاریجانی قیامت فقط برای پا برهنه ها نیست ! مطمئن باشید . زمان قاضی خوبی است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
دوزخ فقط برای پا برهنه هاست !
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
باند قدرت و ثروت قحط الرجاله مملکت که اینا فقط باید بخورن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
کلا مملکت قحط الرجاله
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
خب تو هم بخور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
شما ساندیس خورها به کسی رحم میکنین مگه دولوپی میدین بالا
نام
United States of America
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
از وسط یک خیابان شرقی و غربی هم بنام برادران لاریجانی بگذاریم. برادران لاریجانی غربی. برادران لاریجانی شرقی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
این لاریجانی دخترش تو امریکا عشق می‌کنه پول خودش و برادرش از پارو بالا میاره دبخت ملت ایران...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
یعنی می خوام بگم دمت گرم خیلی خندیدم هرچند باید گریه کنم اما زبان طنزت عالیه رفیق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
خخخخخخخ
خیلی با حال بود!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
میشه بگین موافقان چه پاسخی بارها به مخالفین دادند؟ غیر از اینکه اگر چیزی از ما خواستن که به نفعمون نبود تمکین نمیکنیم؟؟؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
راستی از آقای طبری خبری دارید ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
ایشالا بعد عید رافت اسلامی و عفو رهبری شامل حالشون خواهد شد
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
این سه تا برادر با تلاش خودشون به این پست و مقام رسیدند یا اینکه پست و مقام داشتن توی این کشور، موروثی و فامیلیه؟
نفله
United Arab Emirates
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
دومین گزینه درست است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
ممدباقرشون رو یادت رفت!
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
اقایان هیچگونه فشار اقتصادی لمس نمیکنند که ، مردم جرررررر خوردند فقط!
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
دیر زمانی است که مردم بعنوان یک قدرت در بینش سیاسی این افراد به حساب نمی رود و به جای آن به سمت قدرتهای گروه خاص که منافع وجایگاه انها را تامین می کند کشیده شده اند زیرا انتخابات فقط یک دکور است. پیش به سوی کره شمالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
پیش به سوی کره شمالی؟
الان بدتر از کره شمالی شدیم
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
سه تا بز بدی به اینها نمی نونند بچرونند
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
بوقلمون چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
متاسفانه یک عده آدم سود جو میخواهند از آب گل الود ماهی بگیرند وبا یک حساب سر انگشتی میشه فهمید با عضو نشدن در FATF چه کسانی سود میبرند وبه خاطر وارد کردن یک کالای اساسی مملکت کلی باج و درصد به یک سری افراد که واسطه قرار میگرند پرداخت شود واین افراد سود جو در پی ان هستند که این لقمه چرب را از دست ندهند
نام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
خدایا مملکت و مردم رو از دست باندهای قدرت و انحصار طلبان نجات بده مملکت قحط الرجال و بخور بخور فامیلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
صالح تر و پاکدست تر از خاندان لاریجانی پیدا نکردید که نظرشون را راجع به FATF بپرسید؟ اینا اگر این لوایح تصویب نشود براشون منفعت داره در غیر اینصورت ...
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
مخافان fatf بگویند علت مخا لفت انها چیست اقا جواد می گند عربستان عضو fatfاست وهمه کار می کند خب شما هم همین کار را بکنید چرا بهانه بامریکا می دهید وخواسته اسراییل را عملی می کنید
حرف حساب
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
خیلی جالبه این اقایون موقع خطابه و فحش دادن تمام کشورهای غربی رو ادم کش و تروریست می دونند پس اونها پول ترورهاشون رو از کجا منتقل می کنند در ضمن غیر ایران و کره شمالی همه جز این گروه هستند چرا؟چرا؟
حتی اگه کار مخفی هم بخواهید بکنید سازمانهای مخصوص این کار خودشون بلدند چطوری این کار رو بکنند اگر هم بلد نیستند برن یاد بگیرند 86 میلیون ادم رو علاف خودشون نکنند.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv