bato-adv
کد خبر: ۴۲۲۴۵۱
کارشناسان سیاسی در گفتگو با فرارو

ماجرای FATF؛ جدل بر سر چیست؟

صادق زیباکلام می گوید: در حال حاضر کسی حاضر نیست تبعات عدم تصویب اف ای تی اف را قبول کند، این در حالی است که در سال آینده زمانی که این تبعات اثر خود را بر روی جامعه نشان داد، آن وقت تندرو ها انگشت اتهام را به سوی حسن روحانی نشانه می‌روند و می‌گویند که افزایش قیمت دلار و کالاها، بی ثباتی اقتصادی و نارضایتی مردم متوجه اقدامات دولت است، اما نمی‌گویند که این موضوع به خاطر این بوده که آن‌ها برای اینکه بگویند تعامل نمی کنیم، این تبعات دامن مردم را گرفته است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۰۴ دی ۱۳۹۸
فرارو- لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی) بعد از تصویب در دولت و مجلس چند وقتی است که به صحنه کشمکش موافقان و مخالفان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بدل شده است.

به گزارش فرارو، این در حالی است که گفته می‌شود پرویز داوودی، سعید جلیلی و سردار احمد وحید که به ترتیب معاون اول، دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر دفاع در دولت محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند، شاخص‌ترین چهره‌های مخالف لوایح FATF در مجمع تشخصی مصلحت نظام هستند.
 
 
مخالفان تصویب FATF
ناصر ایمانی

استدلال مخالفان FATF چیست؟
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا در گفتگو با فرارو با تاکید بر اینکه تصویب اف ای تی اف نیاز به بحث کارشناسی و بسیار مفصلی دارد، گفت: به این سادگی نخواهد بود که چنین قانونی تصویب شود، اگر شرایط کشور عادی بود و تحریمی نیز وجود نداشت، می‌توانستیم به این دلیل که مبادلات مالی و تجاری کشور تسهیل می‌شد، اف ای تی اف را قبول کنیم، اما الان که چنین چیزی وجود ندارد و به غیر از آمریکا، اروپا نیز ما را تحریم بانکی کرده، نمی‌توان به همین راحتی این معاهده را پذیرفت.

وی افزود: این استدلال مخالفان اف ای تی اف است، از سوی دیگر آن‌ها می‌گویند نمی‌توان که هر چیزی که غربی‌ها می‌گویند ما قبول کنیم، اما آن‌ها هیج امتیازی به ما ندهند، همان اتفاقی که در برجام نیز ر خ داد و علیرغم اینکه ما به تمامی تعهدات خود عمل کردیم طی چند سال گذشته، اما طرف مقابل تنها در حد حرف به وعده‌های خود پایبند بوده، بنابراین در این فقره باید تمام جوانب امر را در نظر گرفت و بعد از آن تصمیم گیری کرد.

ایمانی اظهار داشت: این حرف که اگر به اف ای تی اف نپیوندیم دیگر نمی‌توانیم حتی با همسایگان و کشورهای دیگری که الان با آن‌ها مراوده داریم، به تجارت به بپردازیم، به هیچ عنوان درست نیست، در حال حاضر به عنوان مثال ما به عراق صادرات برق و گاز داریم، اما پول این‌ها اینظور نیست که از طریق بانک مرکزی عراق به ایران داده شود، بلکه تمامی آن‌ها به شیوه‌ای تحریم‌ها را دور زده و عادی به دست ما نمی‌رسد، به اعتقاد بنده اگر استدلال موافقان اف ای تی اف این است، مشخص می‌شود آن‌ها به شرایطی که بر کشور حاکم است، آشنا نیستند.
 


این فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه تمامی پول حاصل از صادرات نفت در بانک‌های کشورهای ژاپن، کره و هند بلوکه شده است، بیان داشت: اگر پیوستن به اف ای تی اف باعث می‌شد این منابع آزاد شود و ما به آن‌ها دسترسی داشته باشیم، این امر بسیار تاثیر گذار بود، اما در حال حاضر که شرایط عادی نیست و ارتباط ما با بانک‌های جهانی قطع است و نمی‌توان پول را جابه‌جا کرد، باید دید پذیرش اف ای تی اف چه نفع و سودی برای کشور به همراه دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: در هر حال باید شرایط را از هر جهت سنجید که پیوستن یا عدم پذیرش اف ای تی اف چه منافعی را برای کشورمان به دنبال دارد و در این باره نباید تحت تاثیر جوی‌سازی‌های که صورت می‌گیرد، قرار گرفت، بلکه باید در یک فضای آرام و مبتنی بر استدلال‌های کارشناسان مشخص کرد که مصلحت کشور ایجاب می‌کند که ما چه تصمیمی در قبال اف ای تی اف اتخاذ کنیم.
 
مخالفان تصویب FATF
صادق زیبا کلام

تندروها تبعات عدم پذیرش FATF را نخواهند پذیرفت
صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو با تاکید بر اینکه تبعات عدم پذیرش اف ای تی اف متوجه جناح تندروی اصول‌گرا است، گفت: مدت‌هاست که جریان تندرو اعلام می‌کند در صورتی که این معاهده بین المللی را اجرا کنیم، نشان دهنده این است که در مقابل آمریکا کوتاه آمدیم، در نتیجه نباید این کار را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه جبهه پایداری و تندرو ها همواره" ژست انقلابی" به خود می‌گیرند اما زمانی که باید آن‌ها تبعات مخالفت خود را بر عهده بگیرند از این امر شانه خالی می‌کنند، اظهار داشت: در حال حاضر کسی حاضر نیست تبعات عدم تصویب اف ای تی اف را قبول کند، این در حالی است که در سال آینده زمانی که این تبعات اثر خود را بر روی جامعه نشان داد، آن وقت تندرو ها انگشت اتهام را به سوی حسن روحانی نشانه می‌روند و می‌گویند که افزایش قیمت دلار و کالاها، بی ثباتی اقتصادی و نارضایتی مردم متوجه اقدامات دولت است، اما نمی‌گویند که این موضوع به خاطر این بوده که آن‌ها برای اینکه بگویند تعامل نمی کنیم، این تبعات دامن مردم را گرفته است.

زیبا کلام با اشاره به اینکه در مورد قصه بنزین نیز همین اتفاق افتاد، افزود: همین آقایانی که الان مدافع عدم افزایش قیمت بنزین هستند، در مجلس هفتم جلوی افزایش پلکانی قیمت بنزین را گرفتند و طرح تثبیت قیمت‌ها را در دولت دوم آقای خاتمی مطرح کردند، اگر بنزین در طی این دودهه به صورت تدریجی و هر سال کمی بر قیمت آن افزوده می‌شد، امروز این همه گرفتاری ناشی از افزایش قیمت بنزین دامن مملکت را نمی‌گرفت.
 

بیشتر بخوانید:

 

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تندروها چه داخل مجلس، مجمع تشخیص و چه خارج آن حملات شدیدی را علیه موافقات تصویب اف ای تی اف و همچنین دولت به راه انداخته‌اند، گفت: باید به این آقایان گفت اگر واقعا بر درستی دلایل خود استوار هستید خیلی صریح و واضح تبعات عدم پذیرش آن را بپذیرید و به مردم بگویید هر فشاری که ناشی از ورود به لیست سیاه اف ای تی اف به شما وارد خواهد آمد مسئولیت آن گردن ما است و این هزینه‌ای است که ما برای مقابله با آمریکایی‌های می پردازیم.


وی بیان داشت: اما آن‌ها هیچ‌گاه این کار را نخواهند کرد و سال بعد نیز عواقب عدم پذیرش این معاهده بین المللی را بر گردن دولت حسن روحانی خواهند انداخت، از سویی به اعتقاد بنده با توجه به جوی که وجود دارد، اف ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد خواهد شد و استدلال مدافعان این امر نیز این خواهد بود که اگر این معاهده تصویب شود، موجب می‌شود ما در برابر آمریکا عقب نشینی کنیم، اما در ادامه تبعات این تصمیم خود را تندورها به هیچ عنوان گردن نخواهند گرفت.
 
مخالفان تصویب FATF
عبدالله ناصری

FATF در نهایت تصویب خواهد شد
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه به واقع مهلت پیوستن به اف ای تی اف دیگر تمدید نخواهد شد، گفت: تجربه تاریخی نشان داده که مسئولان کشور در زمانیکه تحت فشار بین المللی برای پذیرش چیزی قرار می‌گیرند، در نهایت نیز در لحظه آخر به این امر تمکین می‌کنند، مصداق بارز این موضوع، ورود بانوان به ورزشگاه‌ها بود، با توجه به اولتیماتومی که فیفا تعیین کرد، بالاخره بعد از چهل سال نیز بانوان توانستند به استادیوم های فوتبال قدم بگذارند.

وی افزود: هر چند که در حال حاضر ایران تحریم است و مبادلات بانکی چندانی با کشورهای دیگر ندارد، اما ورود به لیست سیاه اف ای تی اف نیز می‌تواند مشکلات کشور را بیش از این کند، بنابراین باید تدابیری اتخاد شود، که این معاهده بین المللی به تصویب برسد، این در حالیست که هرگاه معاهدات بین المللی به تصویب نرسیده و به آن‌ها نپیوسته‌ایم، یک گام به عقب برگشته‌ایم، بنابراین باید اف ای تی اف را قبول کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: به اعتقاد بنده در نهایت اف ای تی اف در مجمع تشخصیص مصلحت نظام تصویب خواهد شد، چرا که عدم پذیرش این موضوع برای کشور خسارات بسیاری را به دنبال دارد و کسی نیست که تبعات عدم تصویب این موضوع را قبول کند.

ناصری ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که طی سالیان اخیر تندروها با مخالفت‌های خود هزینه‌های بسیار زیادی را بر کشور تحمیل کردند، اما در نهایت به نظر می‌رسد این‌باز مخالفت آن‌ها با اف ای تی اف راه به جایی نخواهد برد و این معاهده بین المللی در زمینه مالی و پولشویی به تصویب خواهد رسید.
 
مخالفان تصویب FATF
احمدکریمی اصفهانی

باید تمام جوانب امر برای تصویب FATF در نظر گرفته شود
احمدکریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در مورد تصویب اف ای تی اف باید این موضوع را در نظر گرفت که نباید این معاهده مورد سوء استفاده دشمنان قرار بگیرد، اظهار داشت: به صورت کلی بنده با تصویب این معاهده بین المللی موافق هستم، اما باید روی این موضوع کار کارشناسی صورت گیرد و تمامی جوانب قضیه مورد ارزیابی قرا بگیرد.

وی افزود: اگر اف ای تی اف باعث شود که تبادلات مالی و پولی ما با کشورهای دنیا تسهیل شود و روند انتقال پول آسان شود، این امر منطقی به نظر می‌رسد که تصویب شود، اما اگر دشمنان بخواهند از این معاهده بین المللی به عنوان اهرمی فشار بر علیه کشورمان استفاده کنند و منافع ملی ایران را تهدید کنند، نباید به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را داد.

کریمی اصفهانی با اشاره به مشکلاتی که بررسی تصویب اف ای تی اف در مجمع تشخیص به وجود آورده است، گفت: کسانیکه در مجمع با این موضوع مخالفت می‌کنند به دنبال تامین منافع ملی کشورمان هستند و نمی‌‌خواهند گزک دست دشمنان کشورمان بدهند، از سوی دیگر باید این امر را در نظر گرفت که نمی‌توان به همین راحتی معاهده‌ای را که شبکه مالی و پولی کشور را رهگیری خواهد کرد، به تصویب رساند.

دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار اضافه کرد: در نهایت نیز می‌توان گفت، باید مصلحت کشور در این باره این باره اندیشیده شود و در نهایت آن چیزی که به صلاح کشور است، به همان عمل شود تا در نهایت ضرر و زیانی متوجه کشورمان نباشد.
bato-adv
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
چه کسی مسئولیت تصویب و اجرای برجام را برعهده گرفت و نتیجه اش چه شد؟ این حرف ها که با عدم تصویب فتف مشکلات کشور بیشتر میشه دروغه. افزایش مشکلات کشور به خاطر مدیران نالایقه. اگر مجلس را اصلاح و رییس جمهور مناسب انتخاب شود، عدم تصویب فتف مشکلات کشور را زیاد نمی‌کند ولی با این مسئولان فعلی تصویب فتف هم هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد همان طور که برجام حل نکرد. اگر از گذشته عبرت نگیریم، در آینده مشکلات وخیم تری خواهیم داشت.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
فرارو بی طرف باش نظراتو پخش کن.از چی میترسی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
مردم همانطور که از برجام سر در نیاوردند
از ای تی اف سر در نمی آورند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
پیوستن به اف ای تی اف دور زدن تحریم ها را فلج میکند.
مگر اصلاحات مسئولیت گند برجام را پذیرفته که زیباکلام صحبت از مسئولیت پذیری دیگران را میکند
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
بالاخره لازم است ایران روزی به جامعه بین المللی بپیوندد و با پذیرش قراردادهای جهانی و احترام متقابل برای تمام کشورها با این جامعه همدلی نشان دهد
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
نظرسنجی کنید از مردم تا آنها هم نظراتشان را بگویند .
من با تصویب این لایحه موافقم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
چقدر توقع شما بالاست دوست عزیز.
نظر مردم چه واژه قریبی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
منم موافقم
ناشناس
Finland
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
شما مسوولیت ضررهایی مثل گروهی دلار که از اجرای ۳۹ بند اون توسط دولت شده می پذیرید کاسیان تسلیم
هموطن
United States of America
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
مردمإإإإإإإإإإإ
اشکان
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
مگه مردم کارشناس اقتصادین؟
صالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
اگر میخواستن نظر مردم را بگیرن که اقتصادمون و سیاست خارجی مون و ... به اینجا نمیرسید .
مردم اصلآ چه کاره اند . ما فقط باید رآی بدیم
سارا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
مخالفم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
مردم از FATF چه سر در میارن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
به نظر مردم بود که این وضع ما نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۶
منم متاسفم.
ناشناس
Ukraine
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
شما مسوولیت ضررهایی مثل گروهی دلار که از اجرای ۳۹ بند اون توسط دولت شده می پذیرید کاسیان تسلیم
ای که وگفتی یعنی چه ؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اونهایی که فکرمیکنند با تصویب FATF جلو دزدی و چپاولشون گرفته میشه مخالفند و اونهایی که فکر میکنند با تصویبش، بیشتر میتونن دزدی و غارت کنند موافقند، جدال بر سر این است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
تایید تف تف (FATF) یعنی راه دور زدن تحریم بسته میشه=کسری بودجه وحشتناک=کاهش حقوق و دستمزد= تعطیلی بخش اعظم بودجه عمرانی=رسما یونان شدن.
یعنی از ترس عواقب نپذیرفتن تف تف خودمون پیشاپیش به استقبال فلاکت عظما برویم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اصلا خودت فهمیدی چی گفتی؟ بالاخره خودت موافقی یا مخالف ؟از کدوم دسته ای جناب؟!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
مکانیزم FATF چیزی نیست که بتوان بواسطه آن دزدی بیشتری کرد.
بعضی ها از شفافیت هراس دارند. این شفافیت در هر زمینه چه سیاسی و چه اقتصادی آنها را نگران می کند
.
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
من یک سوال دارم. مگر ما اصلا تراکنش بانکی با جهان داریم که حالا نگران مسدود شدنش باشیم؟!؟! ما همین الآنم داریم با چمدون پول جابجا میکنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
هموطن عزیز : موافقان این طرح هیچوقت نگفتند که قبول این طرح در شرایط حاضر چه منافع و حسنهائی بر کشور داره و هدم توافق ضررها و عیبهائی داره . جناب زیباکلام هم که در هر موضوئی فقط لفظ تندرو رو بکار میبرن در صورتی که ایشون یکی از رادیکالترین افراد در کشور هستن و تجربه ثابت کرده در مواقعی که منافع شخصیشون بخطر میفته سکوت محض اختیار میکنن
Shiva
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
گل گفتی آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
نه قربان. fatf هم مثل ماجرای برجام است. خاطر شریفتان هست که مخالفان برجام چه می گفتند؟؟؟؟ الان معلوم شده که مخالفان برجام درست می گفتند.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
شما که لابد ممتنع هستی جزو کدوم جماعتی؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
کافر همه را به کیش خود پندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
چرند نگو خواهشا!‌از هیچ چی خبر نداری! FATF ربطی به پول شویی در داخل نداره! ما قانون پول شویی داریم و داره کار میکنه! این مال مبادلات خارجی هست!‌ تا کی میخواید قربانی عوام فریبی لیبرالها شین؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
در راستای منافع اسراییل و امریکا اگاهانه و یا نا اگاهانه مخالفت می کنند،بدانند و اگاه باشند در زمانی که امریکا و اسراییل برای زمین زدن جمهوری اسلامی هم قسم شده اند به هر نحو هر کس که خواسته انهاتامین کند خائن به وطن است هر کس می خواهد باشد ،اصولگرا و اصلاح طلب و یردار و وزیر و نماینده نمی شناسد ،مخالفان تصویب fatf بدلیل فشار امدن به ملت و هدر دادن منابع کشور خائنند.تعصب را کنار بگذارید و با منافع ملت بازی جناحی نکنید،که جرم شماها سنگین تر دشمنان است،هیتلر می گوید برای شکست دادن دشمن ده گلوله بردار ،یکی برای دشمن و 9 تا برای خائنین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اگه تصویب بشه،دیگه هیچکس نمیتونه دزدی واختلاس کنه.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
جدال بر‌سر منافع شخصی بجای منافع ملی است! همین و بس؛ وقتی کشور تحریم باشه مبادلات بانکی هم ممنوع ؛ اونوقت هست که بعضی ها سود کلان میلیاردی بجیب میزنن !! درک این موضوع اینقدر سخته؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
اگر کندروها تبعات پذیرش رو پذیرفتن تندروها هم تبعات ردش رو می پذیرند. شترسواری که دولا دولا نمی شود!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
کاملا مخالفم
استکبار جهانی به رهبری امریکا به دنبال توقف حمایت از محور مقاومت به هر شکلی هست. نباید کم اورد. باید ایستاد. فرارو نمیدونم چرا منتشر نمیکنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
مسئولیت برجام رو توروخدا اول قبول کنید بعد برید بقیه مملکت رو هم بفروشید
ناهید
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
من زیاد دقیق نمیدونم به نفع ماست یا به ضرر ماست چون در صداو سیما یا جاهای دیگه دقیق توضیح ندادن اما اگه حرف این آقایان درست باشه و بخواهند با تصویب نکردنش مشکل پیش بیاد رئیس جمهور استعفا بده خودش و کنار بکشه تا همون افراد که تصویب کردن جوابگو باشند شاید ما داریم تاوان انتخاب مان را پس میدهیم شاید میخواهند با تصویب نکردن این لایحه به ما فشار مضاعف وارد تا بگویند این انتخاب خودتان است شاید هم دست همه شون تو یه کاسه اس است و ما هم این وسط گیج شدیم دقیق مث گرانی بنزین که روحانی گفت صبح فهمیدم اون یکی گفت خبر نداشتم و غیره فک کنم جن ها امضا کردن و بنزین و گران کردن باید بریم دنبال جن گیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
کار سیاسیون ما شده تحریک دشمن و تحریم ایران و بعدش گرفتن کاسه چه کنم چه کنم
علی ازدیاراستادمطهری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
خب مگه کسی پیامدهای تصویبش رو به عهده میگیره که مخالفان بخوان پیامدهای عدم تصویبش رو به عهده بگیرن؟؟
مگه آن سردار دیپلماستی در مجلس نگفت من هیچ ضمانتی نمیدم...
اینا که در مورد برجام آن همه ضمانت دادن و وعده وعید دادند و قسم جلاله خوردن نتیجه اش شده این... و الآن پاسخگوی این اوضاع اسفناک اقتصادی نیستن بعد چطور میتونن دوباره در فکر تحمیل یک ننگنامه دیگه باشن؟؟؟
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
باسیاسی بازی با معیشت مردم بازی میکنند.
ناشناس
Slovenia
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
چرا دولت مسئولیت و ضمانت پذیرش FATF رو قبول نمیکنه .... دولت اسرار به پیوستن به این کنوانسیون هارو داره.... چرا دوهول رو سر ده می نوازی اقای زیبا کلام
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
سلام
انسان از وسعت حافظه تاریخی عده ای تعجب می کند کاش یادشان بیفتد با چماق دلواپس بجان عدهای افتاده بودند تا برجام را به کرسی بنشانند . برجام که امضاء شد و از امام زاده ساختگیش هم معجزه ای بر نیامد حالا با توپ و تفنگ تندرو .....دنبال FATF و هرچیز دیگر هستند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
اصولا در مورد هر موضوع بین المللی باید زوایای حقوقی و ... مورد بررسی قرار بگیره .اینکه تو دولت آقای روحانی 37 بند از 41بند داره اجرا میشه باید دید چرا دولت بدون اطلاع مجلس موارد رو اجرا کرد و با اجرا شدن 37 بند چه اتفاقی در اقتصاد ایران افتاده.مثل برجام نشه که دولت باد بگه ما اشتباه کردیم..بعدشم کشورهایی که عضو شدن و با وجود اصلاحات بهانه گیری های تمام نشده رو باید مدنظر قرار داد. که گیرشون به پاکستان و کره شمالی چیه که هنوز تو لیست سیاهن..یا عربستان یا امارات اینهمه دارن به داعش کمک میکنن و هیچیشونم نیست که محکوم بشن ..آیا فردا بهانه گیریهای اونها تموم میشه..یا اینکه ما باور کنیم که آمریکا کار خلاف و پول به جاهایی که خودش میخواد نمیدهخ و اصلا اسمش رو نمیارن..حالا عضوم بشیم فردا نفتو که تحریم هستیم چطور بفروشیم یا اکثر وزرات خونه هاکه تو تحریم آمریکا هستن.پس قید بورس نفتم باید بزنیم..بعدش آمریکا افرادی رو که از نظرش جرائم رو مرتکب شدن و باید مجازات بشه رو چطوری میخواید انکار کنید و قبول نکنید.