bato-adv
کد خبر: ۳۸۵۰۵۸

آقای ازغدی شما درست می‌گویید: ما تنبلیم!

نکته درست دیگر در سخنان ایشان، این بود که ژاپنی‌ها بیش از مصرف‌شان تولید می‌کنند و ایرانیان بیش از تولیدشان، مصرف. اما این نکته را نمی‌توان به همه ایرانیان نسبت داد. مثلا ما در ایران بیش از نیاز و مصرف‌مان، تولید سخنران و سخنرانی داریم. سخنرانانی که تولیدات‌شان سخنان غیرمستند و عوام‌فریبانه است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۰۵ دی ۱۳۹۷

آقای ازغدی شما درست می‌گویید: ما تنبلیم!

فرارو- امیر هاشمی مقدم؛ دیروز برخی رسانه، قسمتی از سخنرانی آقای رحیم‌پور ازغدی منتشر شد که در آن می‌گوید: «آیا ژاپن به خاطر تسلیم امریکا شدن پیشرفت کرد؟ نه. یک عالمه کشور داریم که تسلیم مطلق امریکا شدند، اما هیچ پیشرفتی نداشتند، بلکه پسرفت هم داشته‌اند. یکی‌اش هم همین ایران زمان شاه بود. ما در ایران اصلا یک کارخانه مستقل نداشتیم. بزرگترین کارخانه‌های ما یکی‌اش نفت و ذوب‌آهن و این‌ها بودند. همه‎اش خارجی‌ها بودند. بالای سرشان همه خارجی بودند. ایرانی نبوده اصلا. ما پروژه تکنولوژی مستقلی زمان شاه نداشتیم اصلا [..]پیشرفت اقتصادی ژاپن چایی دیگر است علتش. می‌دانید کجاست؟ ژاپنی زحمت می‌کشد و کار می‌کند. ایرانی نمی‌کند. ژاپنی نظم سرش می‌شود، ما نظم نداریم. ژاپنی تولیدش از مصرفش بیشتر است، ما مصرف‌مان از تولیدمان بیشتر است [..]مثل بعضی از آدم‌های ساده که می‌گویند آقا ببینید، غربی‌ها در این صدسال بی‌حجابی، بی‌دینی، شراب‌خواری، چقدر پیشرفت کرده‌اند! آقا این پیشرفت مال بی‌دینی نیست، این پیشرفت مال نظم، کار، تحقیق، دقت و اینهاست [..]تازه همین آل‌سعود و قطر و امارات که تسلیم مطلق امریکا شدند، پیشرفت کردند؟ یک عده می‌روند دو تا پاساژ و خیابان‌های اصلی این‌ها را می‌بینند می‌گویند آقا این‌ها پیشرفت کردند. این‌ها آب خوردن‌شان را از بیرون می‌آورند. کدام پیشرفت؟».

این بخش دو دقیقه‌ای از سخنرانی ایشان در بردارنده چندین ادعای نادرست است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

۱- بحث منتقدان که آقای ازغدی پاسخ ایشان را می‌دهد، این نیست که، چون ژاپن تسلیم شده پیشرفت کرده، بلکه اینست که ژاپن که بزرگترین قربانی امریکا در جنگ جهانی دوم بود و میلیون‌ها نفر به‌واسطه بمب اتمی جنگنده‌های امریکایی در هیروشیما و ناکازاکی قربانی شدند (چه کشته‌شدگان، چه چندین نسل بیماری‌های ناشی از پرتو‌های هسته‌ای)، دید با دشمنی ورزیدن با امریکا نمی‌تواند پیشرفت کند؛ بنابراین روابطش را با امریکا عادی‌سازی کرد و اکنون با سونی، تویوتا، میتسوبیشی و...، امریکا را به وحشت انداخته، نه با شعار‌های مرگ بر امریکا و آتش زدن پرچم این کشور.

۲- آقای ازغدی مدعی می‌شود که، چون در زمان شاه، مسئولان کارخانه‌های ما خارجی بودند، بنابراین با ژاپن قابل مقایسه نیستیم. برای پاسخ به این بخش از ادعای ایشان، بخشی از آخرین یادداشت دکتر لشکربلوکی در کانال استراتژیست را در اینجا می‌آوریم: «هنوز که هنوز است، «بهره‌کشی» (عمدا کلمه بهره‌کشی را استفاده کرده‌ام) ژاپن از خارجی‌ها ادامه دارد، نه تنها در کسوت مشاور که بسیاری از مدیران ارشد شرکت‌های معروف ژاپنی، خارجی بودند و یا هستند: یک فرانسوی رییس نیسان است، مزدا از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ مدیران عامل غیر ژاپنی داشته است. آلبرت کریچمن مدیر عامل گروه میتسوبیشی فوسو است و ...»؛ بنابراین مشاور یا رئیس خارجی برای یک کارخانه، لزوما به معنای غیرمستقل بودن آن نیست و یکی از رموز موفقیت ژاپن هم در همین امر نهفته است.

عکس قدیمی از محموله صادراتی "ارج" آقای ازغدی شما درست می‌گویید: ما تنبلیم!

۳- برخلاف ادعای آقای ازغدی، همه کارخانه‌های ایرانی زمان شاه روسای خارجی نداشته‌اند. بسیاری از آنها، یا همه یا بیشتر مدیران‌شان ایرانی بوده و در منطقه و حتی اروپا، برند شناخته‌شده‌ای بودند. لوازم خانگی آزمایش، ارج، پارس الکتریک، کفش‌های ملی و بلّا، شرکت مینو، نساجی مازندران، ماشین‌سازی هپکو و... بخشی از این برندهاست.

دکتر سعیدی در چهار جلد کتاب که به «موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی» می‌پردازد، نشان می‌دهد که بخش اصلی مشکل نه از تنبلی ایرانی در برابر سخت‌کوشی ژاپنی، بلکه به مسائلی همچون مصادره اموال این صنعت‌دارانِ ایران‌دوست و برخورد‌های نادرست با ایشان پس از انقلاب باز می‌گردد.

۴- پیامد کینه‌ورزی با کشور‌هایی همچون امریکا در تفاوت برند‌های پیش و پس از انقلاب هم قابل درک است. آنگونه که مثلا هواپیمایی هما جزو معتبرترین و امن‌ترین خطوط هواپیمایی بود که در فاصله سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ هیچ سانحه هوایی نداشت و طولانی‌ترین پرواز مستقیم دنیا (از ایران به امریکا) را در کارنامه خود داشت؛ اما اکنون هواپیما‌های فرسوده‌مان نه تنها جزو نامعتبرترین هواپیما‌های جهان به شمار می‌آیند، بلکه حتی از دریافت سوخت در فرودگاه‌ها نیز محرومند.

۵- یکجا هم به امارات و عربستان و قطر می‌پردازد که یکی دو پاساژ و خیابان اصلی‌شان شیک است و بقیه فکر می‌کنند این‌ها نشانه پیشرفت است. واقعیت این است که دست‌کم امارات و قطر، خیلی فراتر از یکی دو خیابان و پاساژشان اینگونه است. اکنون معماری امارات و قطر، جزو توسعه‌یافته‌ترین معماری‌ها در خاورمیانه است و بسیاری از پروژه‌های معماری در این کشورها، کارشناسان را هم شگفت‌زده کرده است. می‌توان وضعیت سیاسی و اجتماعی این کشور‌ها را نقد کرد، اما اینکه توسعه شهری و اقتصادی‌شان را نادیده بگیریم منطقی نیست. همانگونه که منصفانه نیست به بخش ناچیزی از آب آشامیدنی این کشور‌های بیابانی که از خارج وارد می‌شود اشاره کنیم، اما به اینکه بزرگترین آب‌شیرین‌کن‌های جهان در عربستان و امارات فعالیت می‌کنند و ۷۰ درصد آب آن‌ها را تامین می‌کند، اشاره نداشته باشیم.

۶- آقای ازغدی از قضا سخنان درستی هم در این میان گفته: پیشرفت به کار و تلاش و تحقیق بسته است نه به بی‌حجابی و شراب نوشیدن. این سخن ایشان کاملا درست است. اما ای‌کاش به برخی همفکران خودشان که مداما از بدحجابی و... در ایران به‌عنوان دلایل همه بدبختی‌های اقتصادی و محیط زیستی نام می‌برند هم این نکته را یادآوری می‌کردند.

۷- نکته درست دیگر در سخنان ایشان، این بود که ژاپنی‌ها بیش از مصرف‌شان تولید می‌کنند و ایرانیان بیش از تولیدشان، مصرف. اما این نکته را نمی‌توان به همه ایرانیان نسبت داد. مثلا ما در ایران بیش از نیاز و مصرف‌مان، تولید سخنران و سخنرانی داریم. سخنرانانی که تولیدات‌شان سخنان غیرمستند و عوام‌فریبانه است. البته این‌ها که در همه شبکه‌های رادیو و تلویزیونی، وزارتخانه‌ها، ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس و... حضور پررنگ دارند، مصرف خودشان بیش از تولیدات‌شان است.

bato-adv
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
اقای ازغدی حرفای درستی زده وشما فقط وفقط بخاطر ربط وبست های جناحی ضد ایشون موضع میگیرید. ما پرو ائمه نیستیم که میگن .اگه دشمنت هم حرف درستی زد بپذیر .ولی اهای فرارو شا عقده های جناحی دارید
علی دشتستانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
آقای ازغدی نمی داند که نمی داند!!!
متاسفانه ازغدی درک ضعیفی از توسعه وپیشرفت به معنای صحیح آن دارد!!!

مشاور خارجی آوردن نشانه قوت است نه ضعف!!!

ایرانی خیلی هم از ژاپنی تلاشگر تر و باهوشتر است!!!

اما بدبختانه اندیشه های امثال ازغدی ایران را عقب مانده کرد!!!

همین ها که نمی فهمیدند مستشاران امریکایی در قبل از انقلاب در ایران چکار می کردند!!!

همین ها که هنوز هم نمی فهمند گردشگری یک صنعت پولساز است!!!


هنوز هم نمی فهمند یک برج بلند با چه اهدافی در یک کشور ساخته می شود!!!

تریبون به دست بیسوادان افتاده است!!!

هنوز مثل غربزدگی آل احمد فکر می کنند!!!

حسادتهای بچگانه شان به امارات وقطر رقت انگیز است!!!

از تعامل با دنیا ترس دارند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
این مقاله جواب مناسب به این آقای حراف بی منطق خود محور است که کلیه تریبون ها در اختیارش است ولی شهامت مناظره با مخالفان خود را ندارد.
به این آقای خود شیفته باید یاد آوری کرد که در کشور ژاپن بودجه های آنچنانی از بیت المال صرف تبلیغات ایدئولوژی نمی شود که امثال شما از قبل آن تراوشات فکری خود را از رسانه های متنوع و بدون هزینه پخش کنی
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
باور بفرمایید دقیقا تفکرات بنده نیز همین است . دست مریزاد استاد مقدم.
Nima
Canada
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
اولین بار است می بینم فرارو دقیق و پرمایه مبنای فکری اصول گرایان را نقد می کند.
درود بر شجاعت و دقت نظر شما.
راه پیشرفت نقد آگاهانه و دقیق هوچی گری ها و کلی گویی های امثال رحیم پور ازغدی است.

سپاسگزار از مطلب خوب و شجاعانه فرارو.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۱
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
حرفهاى آقاى هاشمی‌مقدم صحيحه.
نكته اشتباه و غيرمنطقى در اين مطالبشون نديدم.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
واقعا حرفهای اقای هاشمی مقدم صحیحه؟؟؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
از آقای ازغدی ابتدا باید پرسید چه مدت در ژاپن زندگی کردید و یا با اونها همکاری کردید و بعد به این نتایج رسیدید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
احسنت.
ناشناس
United States of America
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
وقتی خفقان اجازه صبحبت به افراد روشنفکر واقعی رو نمیده این افراد قلابی میان اینجور اظهار نظر میکنن.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
این آقا کلا به منولوگ گویی عادت داره، اگه خیلی با سواده به مناظره بذاره تا باورمون شه اینقدر که ژست باسوادها و فیلسوف هارو به خودش میگیره چیزی در چنته داره یا نه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
این هم فقط یک بلبله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
اشتباه مثبت دادم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
"ید با دشمنی ورزیدن با امریکا نمی‌تواند پیشرفت کند؛ بنابراین روابطش را با امریکا عادی‌سازی کرد و اکنون با سونی، تویوتا، میتسوبیشی و...، امریکا را به وحشت انداخته"

این نوشته عوامانه مال نویسنه ایست که ادعای عوام فریبی ازغدی را دارد...


ژاپن به خاطر پیشرفت با آمریکا دوست نشد!! ژاپن به دلیل استفاده بی رحمانه و غیر انسانی آمریکا از بمب اتمی و نابود شدن کشورش مجبور شد تسلیم آمریکا بشود...


ژاپن به هیچ وجه در عرصه بین المللی کشور به حساب نمیاید و وزنه سیاسی نیست!
ژاپن بیشتر یک کارخانه بزرگ و مدرن است تا کشور...! هیچ وحشتی هم در آمریکا از ژاپنی ها وجود ندارد ... چراکه در ژاپن کسی بدون اجازه اربابان آمریکایی آب نمیخورد...

خیلی از همین کارخانه ها هم که نام بردید سهام عمده اش مال آمریکایی هاست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
شما جماعت تندرو عمرتون رو گذاشتید تا برای ملت دشمن فرضی درست کنید تا بی عرضگی هاتون رو بندازید گردن دشمن و دشمنان!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
متاسفانه تعداد منفی ها نشون دهنده احساسی بودن مردم ماست ولی در عمل حرف کامنت اصلی تا حدود زیادی درسته
اونقدری که فعالان اقتصادی آمریکا از چین وحشت دارند اصلا به ژاپن اهمیتی نمیدن
و طبق واقعیت های تاریخی غیرقابل انکار آمریکا ژاپن رو وادار به تسلیم کرد وگرنه ژاپن چاره ای نداشت
عکس خم شدن اوباما جلوی امپراطور ژاپن هم همونقدری ارزش و معنا داره که بازدید یاسر عرفات از تهران داشت
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
جوونای ما برا کار کردن در همین ژاپن له له میزنن ، علاوه مگر حداد عادل نگفت میخواهیم ژاپن اسلامی درست کنیم، میفرمایید اونم بیخود گفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
"ژاپن به هیچ وجه در عرصه بین المللی کشور به حساب نمیاید و وزنه سیاسی نیست!"
اگر ژاپن با اون همه پیشرفت اقتصاذی و ثروت وزنه ای در جهان نیست پس وای بر من و شما و ایران
علي عبدالله صالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
درست است ايا شما ميدانيد براي يك سخنراني حدود يك ساعت يك سكه بهار ازادي ميتوان دريافت كرد البته شايد چون در روز جمعه تعطيل هست مبلغ اين اندازه باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
علی عبدالله صالح
آخه این اسم یعنی چی ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
احسنت
ناشناس
United States of America
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
چطوره مه همه بلندگوها و امکانات تبلیغ دست امثال اینهاست و سهم متفکرین و روشنفکران واقعی فرار و مهاجرت از کشور و یا انزواست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
خدا رحمت کنه پدرت را
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
ایول
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
این تولید سخنران رو خوب اومدی
فاضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
خلاصه نقدشمااین بود که: زیر بار زور نمیروم مگر اینکه زور پر زور باشه. آخه چرااینقدر آمریکاپرستی ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
خیلی از سخنرانی های منطقی رحیم پور سوختین.....بیچاره آخر سخنرانی در نماز جمعه گفت.....منتظر فحشها هستم.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
از کرامات شیخ ما این است
شیره را خورد و گفت شیرین است
این که مثلا من نوعی بیام بزنم تو گوش یکی بعد بگم منتظر این هستم که ازم شکایت کنی هنره ؟
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
خدا شهید مطهری را رحمت کنه ... ای کاش سخنران هایی مثل ایشون در فضای عمومی جامعه فرهنگ سازی می کردند ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
عالی بود. عالی
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
بسیارنقدجالبی بود. لطفا ازآقای رحیم پورازغدی سوال کنیداین همه سخنرانی واظهارات بعضا یکسویه تابه حال چه ارزش افزوده ای برای ماایجادکرده است. علت اینکه ژاپنی ها بیشترازماکارمیکنند این است که کمترحرف می زنند وبیشترعمل می کنندبه مانند شماکه مدام درحال بیان برخی صحبتهای تکراری باشند.
ناشناس
United States of America
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
تولید سخنرانی عوام فریبانه بیش از مصرف!
ناشناس
Germany
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
جوابی عالی .مستدل و درست .صد آفرین بر شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
آقای ازغدی خطاب به نویسنده مقاله،: تو بیسوادی و کتاب نمیخوانی و باید تبعیدت کنن به کتابخانه و۲۳ تا کتاب بخوانی و نمره بالای۱۵ بگیری تا مثل من دانشمند و با سوادشوی و ۲۴ساعته تو تلویزیون بست بشینی و همه کانالها رو در اختیار خودت بگیری و « تاریخ جدید» بنویسی و به خورد مردم بدی!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
فرارو از اینکه جرات کردین وچنین مقاله ای رو منتشر کردین باید درود فرستاد بر شما....این نوشته کوتاه همه چیز داشت....
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
واقعا هم همه چی داشت
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
وقتی تئوریسین ما اقای ازغدی باشه و عضو شورای انقلاب فرهنگی ایشون باشه حال و احوال ما بهتر از این میخواین باشه؟خوب معلومه که نمی شه.
پس همینقدر هم که هستیم رو باید خدا رو شکر کنیم.
اگر تریبون های عوام فریبی رو از ایشون بگیرند ایشون حتی قادر نخواهد بود خرج خونه اش رو در بیاره.
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
نقد جالبی بود ولی افسوس از نبودن کوش شنوا
کامیار
Germany
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
دم شما گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
فرارو اگر بخواهی خودت را به نفهمیدن بزنی از طرف خود خدا هم اگر حرفی بزنند ایراد میگیری
نمونه اش هم در طول تاریخ زیاد است. مثلا آنها که به مثال زدن خدا در قرآن ایراد میگرفتند و خدا جوابشان داده است
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
سنگ بد گوهر اگر کاسه زرین بشکست
ارزش سنگ نیفزاید و زر کم نشود

شما نمیتوانید با این موارد آبکی استاد رحیم پور رو نقد کنید.
مشکل بزرگ جامعه ما کم سوادان دانشمند نماست مثل شما که در مورد هر اظهار نظری فلسفه می بافند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
اتفاقا همین به اصلاح استاد شماست که در مورد هر موضوعی اظهار فضل میکنند. هم اقتصاددان هستند هم فیلسوف هستند هم دانشمند توسعه هم عالم علم سیاست. هیچ موضوعی نیست که ایشان در اون صاحب نظر نباشند. طنز قضیه هم آنجاست که صفات خود را به دیگران نسبت میدهند و طرفدارانش هم متاسفانه راه ایشان را می روند.
علی دشتستانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
این هم بدبختی این جامعه است که رحیم پور و رافعی پور استاد!!!! شدن
ثابتی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
با این جوابیه و تحلیل ..فکر کنم تشت جناب استاد ، تا الان پریده باشه.. !!!
khak
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
درود وسلام ورحمت خداوند بر نویسنده محترم
پدرام
Finland
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
من اصلا" اهل سياست و سياست بازي نيستم ، يك شركت نفتي قديمي ام كه به چشم ديدم در اوائل سالهاي ٥٠ و ٥١ بخش بسيار بزرگي از كارشناسان و متخصصان خارجي صنايع نفت در آبادان و خارگ بيرون رفتند و كاركنان ايرانيِ تحصيلكرده جايگزين آنها شدند و ديديم كه صنعت نفت در دوران مديريت آنها به چه شكوه و مرتبه اي رسيد بطوريكه در سالهاي ٦-٥٥ شركت ملي نفت ايران جزو ١٠ شركت عمده و پيشرفته نفتي جهان محسوب ميشد، اگر آشنائي داريد كه از سالهاي پيش از ١٣٥٠ تا سالهاي قبل از انقلاب در مناطق جنوب كشور به خدمت در صنعت نفت اشتغال داشته بپرسيد به صحت و سقم اين ماجرا پي ببريد ، اين مهم تا حدي بود كه در سال ١٣٥٧ (پيش از انقلاب) تعداد خارجيهاي شاغل در صنعت نفت در سراسر كشور از تعداد انگشتان دو دست كمتر بود ، كاش اين نمونه را در جواب آقاي رحيم پور ازغدي در مقاله خوب فوق ميگنجانديد .
جلال
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
شما چون در جناح اصلاح طلب هستید مجبورید علیه آقای ازغدی بنویسید هرچند حق با ایشان باشد . این بدان معنی است که وابستگی های حزبی موجب میشود حقایق را انکار کنیم چون بر خلاف منفعت است
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
اقای ازغدی متکلم وحده هستن ، اگر راست میگن چهار تا مناظره با منتقداشون بذارن ، معلوم میشه در چنته چی دارن ، نتیجه افکار ایشون الان در حال اجراست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
این سایت تکلیفش رو روشن کنه شما با بودجه جمهوری اسلامی سر پا هستید ولی در حمایت از سلطنت مطلب میذارید
بی بی سی یا العربیه تکلیفش مشخصه ولی شما نه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
از نظر بعضی ها دنیای زیبا،جاییکه که دران محل قرارگیری معده با مغز تعوض شده باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
مشکل اقای ازغدی اینه که فکر میکنه همه چیزدان هست. ومشکل مملکت هم اینه که به امثال این اقا بها میدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
این چیزی که نویسنده محترم نوشتن نقد مطالب نبود بلکه کوبیدن شخص بود. متاسفم که وقتم رو برای خوندن این متن تلف کردم.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
اشتباه نکنید،ژن ایرانی جماعت با بقیه دنیا فرق دارد..اصلا خلقت یک ایرانی با بقیه فرق داره،،بروید تحقیق کنید و خودمون رو با دنیا از هر لحاظ مقایسه کنیم،،تنبلترین،،خلافکارترین،عصبی ترین،نژادپرست ترین،،و هرچه ترین بد مال ماست،،باورکنیم یا نکنیم،حقیقت همینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
قربون این منتقد نکته سنج برم من، واقعا حرف دلم را زدی
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
ایران در گذر تاریخ:
قبل از انقلاب طاغوت
ده سال جنگ
هشت سال سازندگی
هشت سال اعتماد بخشی به جهان
هشت سال اختلاس و غارت بانک های غیر قانونی
شش سال جبران اختلاس و غارت بیت المال
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
جالبه!!طلبكار هم هستند
فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
بسیار عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
گل گفتی، از تخصیص بودجه به بعضی نهادهای خاص، مشخصه اولویت تولیدات ما کجاست؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
بجز مورد پنج باقی موارد درسته
ولی مورد پنج درباره پیشرفت و توسعه شهری کشورهای عربی زمانی ارزشش داره که توسط خودشون و با علم خودشون انجام شده باشه وگرنه بزرگترین آب شیرین کن جهان که از خارج وارد شده ارزش چندانی نداره البته ورود امکانات بروز دنیا به کشور میتونه زمینه پیشرفت باشه اما نشانه پیشرفته بودن یک کشور نیست
پیشرفته بودن یک کشور قدم اولش اینه که با تکیه بر توان داخلی بتونه نیازهای داخلی خودش رو برطرف کنه و در قدم بعد بتونه نیازهای سایر کشورها رو هم تامین کنه که عملا در کشورهای عربی چنین چیزی وجود نداره برای مثال قطر و امارات حتی خلبان از ایران استخدام میکنن برای خطوط هواپیماییشون
ناشناس
Hong Kong
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
کاملا صحیح
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
یکه تازان عرصه تلویزیون , تریبون وحرف زدن درایران که به همه می تازند وهیچکس جلودارشان نیست: حسن رحیم پور ازغدی , حسن عباسی, حسین شریعتمداری, احمد علم الهدی , نادرطالب زاده , سعید حدادیان, منصور ارضی, میثم مطیعی و...
امین
United States of America
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
خوشمان آمد
ناشناس
United Arab Emirates
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
آقای ازغدی در کدام کارخانه تولید قطعات خودرو یا مبل یا ظروف یا لوله سازی کار می کنند ؟ چقدر با دستگاههای تراش سر و کار دارد . در کدام مزرعه به تحقیق در مورد گیاهان و حشرات و ژنتیک می پردازد ؟ دو صد گفتار نیم کردار نیست . آقای ازغدی بس است. طبل غازی بودن
ناشناس
United States of America
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
مصداق بارز مناقشه کردن در مثال ؛ نوعی سفسطه ست .
این جمله نمیدانم چه مشکلی داشت که فرارو منتشر نمیکند ؟!
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
سلام.نقد آقای هاشمی همراه خرد نیست سخنان استاد ازغدی همیسه متند و مستدل است ببینید همیشه در بیان موضوعی,سیاسی اجتماعی ,فرهنگی و ... باید علاوه بر استناد به مدرک و دلیل و شواهد و قراین عقل و فطرت انسانی را هم بکار بگیریم.آمریکا خوی استکبار و استثماری دارد همه تلاشش این اژت که هیچ کشوری پیشرفت نکند تا همه ملتها وابسته آمریکا باشند نمونه اش برجام معاهده پاریس یا موشکهای هسته ای میان برد به هیچ عهد و پیمانی اگر سود بالا نداشته باشند پایبند نیست هیچ ملت و کشوری براش اهمییت نداره مگر اینکه نوکر آمریکا باشه.بیدار و هشیار باشید قدرت تشخیص حق از ناحق این دوران سخت و پیچیده است مراقب باشیم هیچ کس را زود به قضاوت ننشینیم.با تشکر موسوی از اصفهانن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
فرارویی که زیباکلام رو به عنوان تئوریسین جا میزنه بایدم از امثال رحیم پور و روشنگری هاش دلخور باشه

بازم منتشر نکن
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
"ژاپن دید با دشمنی ورزیدن با امریکا نمی‌تواند پیشرفت کند؛ بنابراین روابطش را با امریکا عادی‌سازی کرد و اکنون با سونی، تویوتا، میتسوبیشی و...، امریکا را به وحشت انداخته، نه با شعار‌های مرگ بر امریکا و آتش زدن پرچم این کشور."
آشکارا اعتراف کردی که خدایت آمریکاست.اگر قرآن خوانده بودی به عباراتی نظیر:«لَهُ مَقَالِيدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» و «وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ»برمیخوردی که همه دارایی عالم را در نزد خدا دانسته.
ژاپن آمریکا را به وحشت انداخته؟؟؟ژاپن امروز سرباز فرمانبر آمریکاست!
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
درود بر نویسنده اقای هاشمی مقدم. متاسفانه عنوان پر طمطراق تئوریسین برای برخی افراد در عمل صرفا مغلطه و عوام‌فریبی است.
امید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
خیلی دلم میخاد بدونم اینهمه سخنرانی اقای رحیم پور چه سودی برای مردم داشته
بنده خدا
United States of America
۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
درود به اقای هاشمی

سخنان امثال ازغدی سراسر کذب و دروغ است ، ایشان فقط میخواهد ملت شریف ایران را مقصر وضعیت فاجعه بار این 40سال معرفی کنند
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
اکثر تحلیلتان غرض ورزی و آبکی بود.
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv