bato-adv
کد خبر: ۳۷۶۵۳۸

پیشنهاد عباس عبدی برای همه‌پرسی

«پیشنهاد می‌شود که موضوع کلی الحاق به کنوانسیون‌های بین المللی به همه‌پرسی گذاشته شود. به ویژه آنکه هر دو طرف گمان می‌کنند که اکثریت مردم ایران حامی نظرات آنان هستند. این روز‌ها مخالفان FATF بار‌ها و بار‌ها بر این ادعا تاکید کردند که مردم مخالف الحاق شدن هستند. بنابراین چه اشکالی دارد که اصل پذیرفتن و ملحق شدن به کنوانسیون‌های بین‌المللی (با حفظ تحفظات ممکن) به همه‌پرسی بگذاریم تا یک بار برای همیشه از این مجادلات تکراری و بیهوده خلاص شویم. ما باید در فرآیند شکل‌گیری این کنوانسیون‌ها نیز فعال باشیم».

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷
عباس عبدی: الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی را به همه‌پرسی بگذارید
 
عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: بنده همیشه با پیشنهاد رفراندوم مخالف بوده‌ام. نه به این علت که با اصل رفراندوم مخالفم. اتفاقا آن را یکی از کارآمدترین روش‌ها برای فصل‌الخطاب بودن اختلافات سیاسی می‌دانم. به شرطی که طرفین اختلاف این شیوه را بپذیرند و اگر مخالف بودم به این علت بود که گمان نمی‌کردم یک طرف این اختلافات در موضوعات پیشنهادی حاضر شود به داوری مردم مراجعه کند
 
برای نمونه نظارت استصوابی به مفهوم موجود را نمی‌پذیرند که به همه‌پرسی گذاشته شود. زیرا روشن است که اکثریت با این گونه رفتار که به حذف بسیاری از افراد صالح و مورد قبول مردم از انتخابات منجر می‌شود، رای نخواهند داد. بنابراین اگر بتوان آنان را مجبور کرد که نظارت استصوابی را به همه‌پرسی بگذارند، پیش از آن به گونه‌ای رفتار خواهند کرد که موضوعا نیازی به همه‌پرسی نباشد. به این معنا که از این شیوه حذف استصوابی کوتاه خواهند آمد چون به طور قطع می‌دانند که نتیجه همه‌پرسی چه خواهد شد.
 
ولی در این میان گمان می‌کنم که یک مورد استثنا پیدا شده است. الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی را می‌توان مستثنا کرد و به همه‌پرسی گذاشت؛ چرا؟

واقعیت این است که مجادلات درباره FATF و NPT و برجام و سایر کنوانسیون‌های جهانی به یکی از مهم‌ترین مجادلات در عرصه سیاسی ایران تبدیل شده است. مساله منحصر به داخل و بیرون نظام هم نیست. نمونه‌اش همین مجادلات در مجلس پیرامون تصویب لوایح مربوط به FATF است که حتی میان دو شاخه از جناح اصولگرا مجادله شدیدی در گرفت.
 
طرفین ماجرا درباره خوب و بود بودن آن به اظهارنظر پرداختند ولی واقعیت این است که قریب به اتفاق موافقان و مخالفان بی‌اطلاع از جزییات موضوع هستند و این هم طبیعی است. یکی از خبرگزاری‌ها برای اثبات اینکه مخالفان اطلاعی از مساله ندارند با افرادی که جلوی مجلس اقدام به اعتراض کردند گفتگو می‌کند.

تقریبا هیچ‌کدام آشنایی با ماجرا ندارد ولی یکی از آن‌ها درباره FATF و CFT می‌گوید: «از ماهیت این لوایح اطلاع دقیقی ندارم، اما دشمن دنبال جهانی‌سازی است و می‌خواهد مسائل امنیتی و اقتصادی را یکدست کند. هدف اصلی دشمن محدود کردن قدرت نظامی ایران است. آن‌ها می‌خواهند تسلط بیشتری بر اقتصاد ایران داشته باشند.»

به نظر می‌رسد که حقیقت موضوع از زبان این فرد بیان شده است. بنده هم که موافق FATF هستم، می‌دانم که این کنوانسیون عوارضی دارد، ولی به یک دلیل دیگری با آن موافقم. موافقم، چون معتقدم که بدون پذیرش کنوانسیون‌های بین‌المللی و البته مشارکت در شکل‌گیری و اصلاح آن نمی‌توانیم جامعه‌ای رو به رشد و مرفه و آرام داشته باشیم. البته این بدان معنا نیست که با الحاق به این کنوانسیون‌ها مشکلات ما حل می‌شود. خیر، چنین نیست. ولی بدون حضور در این کنوانسیون‌ها مشکلات ما ژرف‌تر و بدتر خواهد شد. بنابراین به طور کلی موافق الحاق هستم و البته تحفظات نیز وجود خواهد داشت که موضوعی کارشناسی است.

تا اینجا مساله‌ای نیست، زیرا موافقت یا مخالفت امثال بنده مورد توجه تصمیم‌گیران نیست و روی آن حساب نمی‌کنند. به همین علت کار خود را انجام می‌دهند. ولی این امر در مورد کنوانسیون‌ها تفاوت دارد. عدم الحاق به آن‌ها چنان تنگنا‌هایی را ایجاد می‌کند که حتی اگر بنده و امثال آن در ایران هم مخالف الحاق باشیم، خودمان مجبوریم آستین‌ها را بالا بزنیم و به آن ملحق شویم.

مثل همین FATF که در دولت اصولگرا مقدمات الحاق به آن آماده شده بود. دولتی که قصد داشت دنیا را تغییر دهد! ولی مشکل اینجاست که هیچگاه این مساله ریشه‌ای به روشنی طرح نمی‌شود. همه این کنوانسیون‌ها خلاف شرع (مطابق تعریف رسمی) و قانون اساسی است ولی در عمل با هر توجیهی که هست، تصویب می‌شود. چرا؟ چون ضرورت وجود دارد. ولی همیشه در رد و تایید آن کلی تنش سیاسی ایجاد می‌شود که زیان‌های فراوانی برای کشور دارد.

از این رو پیشنهاد می‌شود که موضوع کلی الحاق به کنوانسیون‌های بین المللی به همه‌پرسی گذاشته شود. به ویژه آنکه هر دو طرف گمان می‌کنند که اکثریت مردم ایران حامی نظرات آنان هستند. این روز‌ها مخالفان FATF بار‌ها و بار‌ها بر این ادعا تاکید کردند که مردم مخالف الحاق شدن هستند. بنابراین چه اشکالی دارد که اصل پذیرفتن و ملحق شدن به کنوانسیون‌های بین‌المللی (با حفظ تحفظات ممکن) به همه‌پرسی بگذاریم تا یک بار برای همیشه از این مجادلات تکراری و بیهوده خلاص شویم. ما باید در فرآیند شکل‌گیری این کنوانسیون‌ها نیز فعال باشیم.

در زمان ریاست آقای یزدی در قوه قضاییه موضوع دیوان کیفری بین‌الملل مطرح شد. جلسات آن در رم ایتالیا بود.

آقای یزدی در این زمینه فعال برخورد کردند و حتی از آن حمایت کردند و ایران در فرآیند تصویب آن مشارکت و سند اولیه را امضا کرد ولی در ادامه به عضویت آن در نیامد. چرا؟ به همین علتی که نوشتم. ایران در خصوص نظام جهانی در وضعیت خوف و رجا قرار دارد. نه می‌تواند از آن‌ها دوری کند و نه می‌خواهد به آن‌ها تن دهد.
 
دوری را به نفع کشور نمی‌دانند، حضور را مترادف با انقلاب نمی‌بینند؛ لذا در یک وضعیت دوگانه قرار دارند. تنها راه برای حل این وضعیت، رجوع به مردم و همه‌پرسی است که آیا مردم اصولا الحاق به این کنوانسیون‌ها را با شرط تحفظ تایید می‌کنند یا خیر؟ هر نتیجه‌ای حاصل شد، حداقل از این مجادلات بی‌حاصل مثل آنچه که در جلسه یکشنبه و پیش از آن گذشت خلاص خواهیم شد.
bato-adv
یک ایرانی
United Arab Emirates
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
بهترین راه همه پرسیه تا تک تک مردم ایران نظر بدهند شما که مردم ایران را مردمی فهیم و انقلابی و بیدار می دانید پس چه بهتر که در این مواقع از رای آن ها با خبر شوید
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
این واژه ی همه پرسی رو ازتون بگیرن دیگه چیزی واسه گفتن دارین؟ موافقیم ، اول از روحانی شروع کنیم، اگه نتیجه طبق میل شما بود بعدا میریم سراغ چیزای دیگه.
یک هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
جناح راست ترجیح می دهد به کنوانسیونهایی به مراتب بدتر از این ملحق شود ولی بنای برگزاری رفراندوم در این مملکت گذاشته نشود.اگر فردا مردم برای هر چیزی خواستار برگزاری رفراندوم شدند چه؟مردم را چه به این زیاده خواهی ها.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
چون تندروهاازشکست شدیدخوددرهمه پرسی مطمئن هستند مانع برگزاری رفراندوم خواهندشد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
رفراندم هم که بگذارند بعدش جناحی که بازنده میشه میگن تقلب شده.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
مگه اون کشوری که شما و دوستانتان از دیوار سفارتش بالا رفتید برای ورود یا خروج از این عهدنامه ها همه پرسی برگزار میکنه؟
حسین طلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
چون در بلاد کفر ، قانون فصل الخطاب است و دلواپسان شان هم مطیع قانون !
ناشناس
Germany
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
یعنی شما هر کاری "اون کشور" می کنه را قبول داری؟
ناشناس
Canada
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
فکر اساسی برای کیان میهن کنید. امر به خود ما مشتبه نشود. بدون فروش نفت به ارزهای معتبر هیچ امکانی برای تحقق سایر اهداف و ادامه مسیر وجود ندارد. اقتصاد ایران یعنی فروش نفت و برای تغییر ان نیاز به سی تا چهل سال زمان و کار سخت و دانش بنیاد و شایسته سالاری است. چند ماه دیگر بسیار بسیار دیر است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
موافقیم به خدا یکبار برای همیشه خیلی از چیزها مشخص و روشن می شه .... مخصوصا کلمه مردمی که تو این چند ساله خیلی ها خرجش کردند به خدا قسم این مملکت و انقلاب برای ماهاست دوستان اشتباه متوجه شده اند و قبضه کرده اند باید این داستان تمام شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
خسته شده ایم امروز هم برای همه پرسی دیر شده است لطفا زودتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
مردم؟؟؟؟؟چه جالب
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
آقای عبدی شما خودت لطف کن بگو FATF چیه؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
اینا اول مردم رو گول میزنن که اگر cft تصویب نشه بدبخت میشیم ، بعد از مطالعه کم مردم سوء استفاده میکنند و دم از رفراندوم میزنند!
ناشناس
Canada
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
fat fati
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
چقدر صحبت منطقی و دقیقی بود. ولی کو گوش شنوا؟
محرم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
همه پرسی الزاماتی دارد. در مواردی که موضوع تخصصی است قبل از همه پرسی باید موضوع منصفانه و به قدر کافی در جامعه به بحث گذاشته شود. اما این انصاف در ابزار ارتباط جمعی در حال حاضر وجود ندارد. کافی است به عملگرد صداوسیما نگاهی بیندازید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
درود بر شما خواستم همینو بنویسم که شما لطف کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
مگر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته به قول شما برای مباحث مهم سیاسی و امنیتی میان پای مردم کوچه بازار و وسط میکشن. اونوقت الان این پوپولیسم نیست.چه خبرتونه شش ساله دارید میخورید،از چهل سال انقلاب سی سالشو که سرکار بودید دیگه چه مرضی دارید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
اکثریت مردم ایران خواهان برگزاری رفراندوم هستند
FATF
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
من موافق الحاق هستم
ناشناس
United States of America
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
عباسو یک عمر با این حرف ها و کارها نان خوردی بس نیست برادر وقت بازنشستگی است سن که بالا میره انسان ان کارایی جوانی را دیگر نداره برو استراحت کن
محمد یاسین
United Arab Emirates
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
اگر پیوستن به این معاهده موارد زیر را برای ما تامین نماید ما حرفی نداریم :
1-باعث خوشبختی ماشود.
2-قیمت دلار را به قیمت قبل ،خیلی قبل(7 تومن)برساند.
3-فساد سیستمی و اختلاسها را از بین ببرد.
4-معتادین را از خیابانها جمع کند.
5-فساد اخلاقی و تهاجم فرهنگی را کلا کن فیکون نماید.
5-آمریکا را که به عنوان شیطان بزرگ است کلا نابود کند.
6-حماس را بر اسرائیل غارتگر کودک کش پیروز نمایاد.
والا پیوستن به این معاهده خیانت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
شمااز ديوار برو بالا
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
پرطرفدارترین عناوین