bato-adv
کد خبر: ۳۷۴۲۸۸

محمد حلبوسی؛ اولین دستاورد ایران در عراق

به گفته امین، دو نیروی موثر در صحنه سیاسی عراق، یعنی کرد‌ها و سنی‌ها، به ایران و طرفداران آن در عراق نزدیک شده‌اند و عبادی که به واشنگتن نزدیک شده بود، ممکن است در موضع خود تجدیدنظر کند و او هم به تهران نزدیک شود. زیرا حتی آمریکایی‌ها هم ظاهرا برکناری عبادی را پذیرفته‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۷
محمد حلبوسی؛ اولین دستاورد ایران در عراق

فرارو- پس از مدت‌ها کشمکش در پارلمان عراق برای انتخاب یک رئیس برای این نهاد قانونگذاری، یک گروه نزدیک به ایران توانست نقش‌تعیین‌کننده‌ای در انتخاب محمد حلبوسی ایفا کرد.

به گزارش فرارو، محمد حلبوسی، استاندار سابق انبار، با همکاری ائتلاف "الفتح" به رهبری هادی عامری، به ریاست پارلمان عراق انتخاب شد. او کم‌سن‌ترین رئیس پارلمان عراق است.

حلبوسی، از میان ۲۷۷ نماینده حاضر در جلسه، ۱۹۶ رأی بدست آورد. این در حالی است که دو رقیب او خالد عبیدی و محمد خالدی، به ترتیب ۸۹ و ۴ رأی را از آن خود کردند. انتخاب حلبوسی، بار دیگر بحث تشکیل فراکسیون اکثریت را مطرح کرده است.

قرار بود در اولین جلسه پارلمان در سوم سپتامبر، رئیس پارلمان انتخاب شود، اما به دلیل مشغول شدن ائتلاف‌های انتخاباتی به تعیین فراکسیون اکثریت، انتخاب رئیس به تعویق افتاد. اما اکنون انتخاب حلبوسی، عراق یک گام به سوی تشکیل دولت جدید برداشت.

طبق قانون اساسی عراق، پس از انتخاب رئیس پارلمان، یک مرحله ۹۰ روزه شروع می‌شود که در پایان آن دولت جدید باید تشکیل شود. اعضای پارلمان باید ظرف دو هفته، رئیس جمهور را هم انتخاب کنند. پس از تعیین رئیس جمهور، او بزرگترین فراکسیون پارلمان را مسئول تشکیل جدید خواهد کرد.

فرآیند انتخاب حلبوسی، وزن فراکسیون‌های پارلمان را تاحدودی مشخص کرد. در روز انتخاب حلبوسی، ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر با ائتلاف الفتح به رهبری هادی عامری دچار اختلاف شدند. در حالی که الفتح از ریاست حلبوسی حمایت می‌کرد، ائتلاف سائرون از رقیب حلبوسی، خالد عبیدی، حمایت کرد.

ظاهرا در ابتدا میان الفتح و سائرون توافقی صورت گرفته بود که به موجب آن حلبوسی به ریاست پارلمان می‌رسید، اما سائرون از این توافق خارج شد، زیرا نمایندگان این ائتلاف معتقد بودند ریاست حلبوسی نشان‌دهنده اکثریت بودن ائتلاف الفتح خواهد بود. شاید چنین دیدگاهی چندان نادرست هم نباشد. چرا که پس از اعلام نتایج انتخابات عراق، ائتلاف سائرون نسبت به سایر ائتلاف‌ها در اکثریت بود و حتی قبل از حوادث اخیر بصره، گمانه‌زنی‌هایی درباره اتحاد مقتدی صدر و حیدر عبادی مطرح شده بود. اما پس از تحولات بصره و مخالفت آیت الله سیستانی با نخست‌وزیری کسانی که قبلا در قدرت بوده‌اند، دو ائتلاف الفتح و سائرون به یکدیگر نزدیک شدند. اما ظاهرا سائرون پس از جدایی از ائتلاف النصر عبادی، نگران است که ائتلاف الفتح نمایندگان سنی پارلمان را جذب کند و در نتیجه فرآیند تشکیل دولت را در دست بگیرد.

نمایندگان دو ائتلاف الفتح و دولت قانون، گروهی به نام اتحاد سازندگی تکشیل دادند. این گروه پس از پیروزی نامزدشان برای ریاست پارلمان، تاکید کرد که ریاست حلبوسی بر پارلمان نشان داد آن‌ها فراکسیون اکثریت هستند.

طبق یک قانون نانوشته، رئیس پارلمان سنی، نخست‌وزیر شیعی و رئیس‌جمهور کرد است. اکنون با توجه به کمتر شدن احتمال نخست‌وزیری عبادی و جدایی میان دو ائتلاف النصر و سائرون، احتمال تشکیل فراکسیون اکثریت توسط ائتلاف الفتح بیشتر شده است. هادی عامری، که روابط نزدیکی با ایران دارد، توانسته است با نمایندگان سنی، روابط نزدیکی برقرار کند. حال او ممکن است از این روابط برای تشکیل فراکسیون اکثریت بهره گیری کند. امری که رقبای شیعی او را نگران کرده است.

البته در اینجا، کُرد‌ها نقش موثری بازی خواهند کرد. آن‌ها با هر گروهی که ائتلاف کنند، برتری عددی قابل توجهی به آن خواهند داد.

اما به هر حال، عامری توانسته در صحنه پر کشمکش عراق، ائتلاف خود را به عنوان یک نیروی تاثیرگذار وارد عرصه کند.

البته در مقابل، علیرغم هشدار واضح آیت الله سیستانی، ائتلاف النصر عبادی، هنوز بر نخست‌وزیری او اصرار می‌کند. علی السنید، یکی از اعضای النصر، در بیانیه‌ای تاکید کرده که عبادی کاندیدای آن‌ها برای تصدی سمت نخست‌وزیری است.

اما ناظران، شانس چندانی برای آینده سیاسی عبادی نمی‌بینند. حازم امین، تحلیلگر روزنامه الحیات، طی یادداشتی در این روزنامه، با اشاره به احتمال برکناری عبادی، تصریح کرد در نخستین دور تحولات عراق، ایران پیروز شده است.

به گفته امین، دو نیروی موثر در صحنه سیاسی عراق، یعنی کرد‌ها و سنی‌ها، به ایران و طرفداران آن در عراق نزدیک شده‌اند و عبادی که به واشنگتن نزدیک شده بود، ممکن است در موضع خود تجدیدنظر کند و او هم به تهران نزدیک شود. زیرا حتی آمریکایی‌ها هم ظاهرا برکناری عبادی را پذیرفته‌اند.
 
گفتنی است که چندی پیش، حیدر عبادی اعلام کرد به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند خواهد شد. محافل سیاسی شیعه در عراق، به شدت از این موضع عبادی انتقاد کردند به طوری که او چند روز بعد مجبور شد اظهارات خود را تعدیل کند. با آغاز فرآیند تشکیل دولت جدید، عبادی بار دیگر به آمریکایی‌ها نزدیک شد. گفته می‌شود که در جلساتی که بریت مک گورگ، فرستاده رئیس جمهور آمریکا به عراق، با سیاستمدارن عراقی داشته است، او به صراحت از نخست‌وزیری عبادی حمایت کرده بود.
bato-adv
اول انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
چه تیتری؟!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
میشه یکی دقیق به ما بگه این دستاورد برای کشور چه نفعی داره ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
منبع خبر شما احتمالا استخبارات عراق بوده. نکنه شما عضو انجایید که به این دقت اظهار نظر میکنی
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
دخالت آشکار در امور کشورهای دیگر!
osho
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
ساسیت ضد و نقیض ما.از یک طرف به امریکا حمله می کنیم که چرا در کشورهای دیگه نفوذ کرده و دخالت می کند از طرفی دیگر این کار برای ما حلال است ولی برای امریکا حرام.الان این یک نفوذ و دخالت نیست.به نظر بنده همه کشورها دنبال این نفوذ هستند پس از امریکا الکی ایراد نگیریم واقعیت همین است.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
الان دوستان روشنفکر میان مزه پراکنی میکنند که ببینید ایران چقدر قراره به عراق پول و برق و آب و غذا و .. بده این این معامله صورت گرفته
حالا اگه یه نفر طرفدار آمریکا انتخاب مشد همین دوستان کمیگفتند ببینید این همه پول آب و برق و ... دادیم آخرش هم به ما پشت کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
من روشنفرکری که شما فکر میکنید نیستم ولی برای من وضعیت مشعیتی مردم مهم است که چه دستآوردی داشته؟
ناشناس
Spain
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
آقاى غير روشنفكر، كسى از نفوذ و موفقيت حكومت ايران ( با هر ديدگاهى) در خارج از مرزها ناراحت نميشه ولى با توجه به هزينه اى كه از جيب من نوعى ميره حق دارم بپرسم كه نتيجه اش برا امثال من چى ميشه. البته احتمالا سودش به دوستان ارتش سايبرى كه شما هم جزو اونا هستيد احتمالا نقد ميرسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
ربطی به روشنفکری نداره
عادت شده که در هر حال یه نظری بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
بهانه های بنی اسراییلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
طبق اخبار درست انتخاب این مردک 30 میلیون دلار خرج گذاشته روی دست نظام!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
پاسخ شما رو دوست ناشناس پایینی داده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
اخبار درست اشتباه باید بگی اخبار موثق
ناشناس
Spain
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
لطفا با توجه به هزينه هايى كه از جيب مردم براى اين موضوع شده، نتيجه اين به قول شما موفقيت رو هم براى سفره هاى مردم بگيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
بسه دیگه. همه چیز رو لوث نکنید. واقعا یه سریا هستن که به همه چی گیر میدن. اگه طرفدار ایران رای نیاره یه جور اگه بیاره یه جور..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
طبق اخبار درست؟!!
خجالت بکش...
کشور عراق انقدر بی در و پیکر نیست که با 30 میلیون دلار، بشه رئیس پارلمان برایش مشخص کرد! معلوم است اصلا هیچ اطلاعی از مناسبات سیاسی اجتماعی عراق نداری؛ ادعای دروغ هم میکنی... امثال تو کی هستید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
این مبلغ برای حفظ نظام در حد حد پول خورده!
شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
تحليل بسيار چرتي بود ايشان كاملا طرفدار صدر هستند و مواضع ضد ايراني شان در اخرين گفتگويش كاملا مشهود بود باز هم قافله را باختيد بد هم باختيد
سید جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
حتی اگر منطق شما را هم بپذیریم، 30 میلیون دلار برای روی کار آمدن متحدان ما در عراق مبلغ ناچیزی است!
ناشناس
Malaysia
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
می دونم سخته ولی عراق مثل موم دست ایران است حالا با 30 میلیون دلار یا 3 دلار.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
منبع؟
لابد ماهواره!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
کاش حداقل در مملکت خودمان هم یک دستاوردی داشتید تا باور می کردیم ایرانی هستید /
ایران
United States of America
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
عذرخواهی میکنم شما اهل کدام کشور هستید؟
ناشناس
Germany
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
الان دقیقا به چه درد میخوره؟
من یه شهروند ایرانی هستم خط فقط زیر 6 میلیون تومن هست درآمد من تو ماه به زور به 1.200.000 میرسه
آقایان خواهش میکنم پول ما رو نبرین جای دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
دوست عزیز حق با شماست کاملا هم حق با شماست ولی اندکی صبر کنید این پیچ تاریخی هم میگذره.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
عزیزجان سوادت رو زیاد کن!
خط فقر ۵ میلیونی برای خانواده ۴ نفره هست!
ناشناس
Finland
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
نترسن نمیبرن...
ساده نیست که؛ اون رسانه هایی هم که اینا رو میگن، نفع صاحباشون تو اینه...
ناشناس
United Arab Emirates
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
چنانچه كمى تامل كنيد اذعان خواهيد كرد كه خودتان خواستيد اينگونه زندگى كنيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
این چه تحلیلی هست؟ ائتلاف ها و احزاب مخالف ایران هم از این فرد حمایت کرده و به او رای داده اند، بنابر مبنای تحلیل شما پس این یک شکست برای ایران محسوب می شود
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
از گذشته پند نمگیریم دوباره دوچار توهم شده ابم تا حالا از اینها خیری دیده اید که این بار ببینید بسه دیگه بابا به فکر بدبختیهای خودمان باشیم واقعا جای خجالت و شرمساری است که دوباره با این موهومات خودمان را گول بزنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
همین که شرش نرسه خبر خیلی خوبیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
اگه برنگرده
احسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
ایا حمایت ایران از اشخاص در کشور ها دلالت بر دخالت در امور دیگران نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
ایران از "گروه" های طرفدار مقاومت حمایت میکنه نه اشخاص. خود گروه های عراقی تصمیم میگیرن آخرش کدوم شخص رئیس پارلمان و نخست وزیر و ... بشه. این رو تجربه هم در 10 سال گذشته اثبات کرده. ما دخالت مستقیم مثل امریکایی ها نداریم اما بالطبع بی تفاوت هم نیستیم. همون طور که تو منطقه ما نه عربستان بی تفاوته نه ترکیه نه هیچ کس دیگه.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
خیر .صرف مستشاری است
ناشناس
Malaysia
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
با این حساب که نصف دنیا در ایران دخالت کرده اند مخصوصا از امثال شماها!
ناشناس
Germany
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
البته که هست. خوب کاری میکنه دخالت میکنه. نکنه شما هنوز در گیر اصول کتابی دموکراسی هستید؟ اگر کشوری از این طریق می تواند منافعش را حفظ کند باید دخالت کند. کودتا یک حقیقت است جاسوسی یک حقیقت است کشف جاسوس یک حقیقت است سلاح هسته ای و شیمیایی یک حقیقت است اما به شرط و به طوری که دیگران متوجه نشوند و حسنش بیش از ضرر باشد
ناشناس
Finland
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
نه
چون اصلا اینطوری نبوده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
نه ! اما هر کس تو ایران خلاف میل برخی مراکز قدرت قدم برداره حتما از بیگانه پول گرفته
ح س
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
ما دست آوردهای اینچنینی زیادی از کشورهای دوست و برادر بدست آورده ایم.باش تا دولت با تمام بدمد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
سعی کنید از شوق حلیم ته دیگ نیافتید.
ایرانی آباد و آزاد
France
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
اين ها وفائي به ايران ندارند . حتي اونهائي كه ساليان سال در زمان جنگ و پهلوي در ايران زندگي و تحصيل يا حتي بدنيا آمده اند(مثل نخست وزير كردستان عراق) نمك خوردند و نمكدان شكستند. لطفا متكي به داخل و ملت خود شويد. در ضمن اكثريت مردم اعراب و عراق عليه ايران شعار ميدن و مخالفند
حاجی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
در عجبم که کلا برای کشورهای عربی به بهانه مقاومت باید هزینه کنیم زمان جنگ یه جور الانم یه جور دیگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
جهت گیری یکنواخت و ادبیات یکسان بعضی از کامنت ها مشکوکه. به نظرم سازمان مجاهدینی ها یا تجزیه طلب های ضد ایرانی به صورت مزدوری دارند کامنت می گذارند و منفی و مثبت می دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
کل نادان هایی که تو آلبانی برای منافقین کار میکنند 2000 نقر نمیشند
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
یه چندسال هم رو این سرمایه گذاری کنیم و بعد هم ببینید باهامون چیکار میکنه.
بابا روش متحد پیدا کردن تو کشورهای دیگه که اینجوری نیست،آمریکا و انگلیس به روشهای دیگه یار پیدا میکنن.
اینکه دقیقا مزدور پیدا کردنه و طبیعیه که بعد از‌چندوقت جبهه اش رو تغییر میده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
این چه حرفی است که میزنید؟ اوج ساده اندیشی . اولا که او با توافق بین احزاب برای تشکیل دولت و تعیین نخست وزیر و رئیس مجلس به این منصب رسیده. ثانیا چرا بایستی او را دستاورد ایران اعلام کنیم؟ مگر عراق کشور مستقلی نیست؟ چرا می خواهیم همیشه خودمان را محور کائنات بدانیم؟ اگر هم او نیمچه تمایلی بسوی ایران داشته باشد با این اظهار نظر های بچگانه او را سوزانده ایم. و در نهایت عراقی ها نشان داده اند که منافع ملی برایشان اولویت نخست است . فکر نکنید با قدری پول خرج کردن این آقا می شود نوکر دست به سینه ایران. آینده نشان می دهد که او نوکر کشور خودش است یا نوکر تهران.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
یه سری کلیشه وجود داره:
ایران تو عراق شکست خورد!
حالا که اینطور شده (مثل تحلیل بالا)، شکست نخورد، ولی پول خرج کرد؛‌ میلیون ها و میلیاردها...
بعد میگن: چرا باید پول مردم ایران رو تو عراق خرج کنند؟ که چی؟ و...

و این چرخه همینطور ادامه داره و تهش در هر صورت میخواد بگه ایران شکست خورده و همش داره پول مردم رو خرج میکنه! ینی در هر صورت نظام ایران بدبخت و شکست خورده است؛ مردم آگاه باشید که پولتون رو میدن به عراق که رئیس پارلمان تعیین بشه...! :))

دلشون خوشه؛ واقعیات عینی معطل خوش خوشان این جماعت دم دمی مزاج نیست که از کشور و وطن خودشان هم بیگانه شدن؛ بجای افتخار به نام ایران، دوست دارند ضعیف و شکست خورده ببینندش...
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv