bato-adv
کد خبر: ۳۲۸۱۵۷
کوروش برارپور

تخمین ضریب هوشی حمیدرضا عارف

پاسخی به اظهارات اخیر دکتر عارف درباره فرزند ارشدش و ماجرای "ژن خوب"

تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶
کوروش برارپور*؛ جناب آقای دکتر محمدرضا عارف عزیز - نماینده محترم مجلس شورای اسلامی

با تقدیم درود و با احترام

روز چهارشنبه هشتم شهریور ماه 1396، خبری را منتسب به جنابعالی خواندم که نشان می داد نه تنها از رویدادی موسوم به «ژن خوب» یا «ژن برتر» متأسف نشده اید بلکه به شکلی، رفتار نامتعارف حمید(فرزند ارشدتان) را تایید فرموده اید.

واقعیتش را بخواهید اصلا تعجب نکردم! زیرا می دانستم حمید، مصداق بارز این واقعیت است که عنوان می دارد: "پسر کو ندارد نشان از پدر - تو بیگانه خوانش، نخوانش پسر"!

اما بخاطر اظهارات تان کمی نا امید شدم. زیرا از دانش آموخته ی دانشگاه استنفورد و استادتمام دانشگاه شریف انتظاری بیش از اینها می رفت!

بگذریم!
اما علاقمندم به زبان رایج در اجتماعات علمی درخصوص کردار فرزند ارشدتان با جنابعالی گفتگو کنم.

ریچارد لین و گرهارد میشنبرگ پژوهشی اصیل را با هدف سنجش IQ یکصد و هشت ملیت1 انجام داده اند که عصاره ی این پژوهش در قالب مقاله ای با عنوان: «هوش عقلانی ملی محاسبه شده و روایی شده برای 108 ملیت» ، در مجله هوش2 به چاپ رسانده اند.

بر اساس یافته های این دو پژوهشگر، میانگین هوش ایرانیان 84 است! و درحالیکه این شاخص برای دو کشور منطقه یعنی ترکیه و عمان به ترتیب 90 و 85 است با بقیه کشورهای منطقه(عربستان: 80، قطر: 83 و ....) که اغلب ما ایرانیان آنها را عقب مانده می انگاریم، تفاوت چندانی نداریم!

این درحالیست که شاخص یادشده برای کشورهای با نژاد زردی چون چین، هنگ کنگ، سینگاپور و تایوان که ظاهرا به دلیل داشتن چشمانی بادامی آنها را نیز کم هوش می انگاریم، 105 و 108 به بالاست!

در همین رابطه، اصلی وجود دارد با عنوان: «میلِ روند به سمت میانگین3»! یعنی مقدار عددی یا حد هوش انفرادی هر نسل به سمت میانگین هوش جمعی همان نسل میل می کند(نه نسل ماقبلش)!

یعنی اگر بر اساس ادعای حمید عزیز مبنی بر اینکه حضرتعالی و همسر مکرمه تان نفرات برتر کنکور زمان خودتان بوده اید و بر این اساس هوش تان 110 فرض شود(!)، هیچگاه هوش حمید و دو فرزند دیگرتان(وحید و سعید)، 110 یا بیش از آن نخواهد شد! زیرا هوش این سه عزیز به سمت میانگین هوش ملی ایرانیان یعنی 84، میل خواهد کرد.

بر این مبادی و با استناد به دیگر نظریه های علمی که ارجاع دهی به آنها از حوصله ی این مختصر خارج است، ادعای فرزند گرامی تان مبنی بر اینکه ایشان جزء باهوش ترین ها بوده و اظهارات اخیر جنابعالی که ادعای ایشان را تایید کرده است، روا4 و پایا5 نیست! یعنی اگر بر اساس پژوهشی اصیل، روایی(درستی) و پایایی(قابلیت اطمینان) اظهارات حضرتعالی و ادعای فرزندتان اندازه گیری شود، قطعا مقدار عددی آن، چیزی نزدیک به صفر خواهد بود.

پیشنهاد می کنم حتما مقاله لین و میشنبرگ را مطالعه بفرمایید زیرا بر اساس یافته های ایشان، عامل ژن یا وراثت به تنهایی نمی تواند تعیین کننده ی ضریب هوشی افراد باشد بلکه محیطی که افراد در آن آموزش می بینند و تعاملاتی که ایشان با افرادی با ضرایب هوشی بالا یا پایین تر از خود دارند نیز در میزان انباشت یا کاهش هوش آنها دخیل اند. مهاجرت هوش های ناب از کشورمان به کشورهای توسعه یافته و عدم چرخش نخبگان پس از هر چرخش سیاسی در سپهر سیاسی ایران، مهمترین عامل پایین آمدن میانگین انباشت هوش در نزد سیاست پیشگان ایرانی و فرزندان شان است!
 
نکته پایانی آنکه: در ادبیات نظریه ی بازی، «بی اقدامی» و «بی پاسخی» خود، نوعی اقدام و پاسخ محسوب می شود. بنابراین، بهتر بود در برابر پرسش خبرنگاران تیزهوش و کنجکاو کشورمان درخصوص ادعاهای فرزندتان در امردادماه 1396 و بازتاب گسترده آن در رسانه ها و شبکه های اجتماعی، سکوت اختیار می کردید و اصرار آنها را بی پاسخ می گذاشتید. زیرا احتمالا به زودی و در جهت ردﱢ اظهارات اخیرتان، یک حلقه بازخوردی با رشد فزاینده در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی فعال خواهد شد! بخاطر بسپارید؛ بسیاری از آنها که به قول جنابعالی در شبکه های اجتماعی افاضات کرده اند کسانی بوده اند که با اشتیاق فراوان به جنابعالی و دوستان تان رأی داده اند. بنابراین درصورتیکه قادر به برآورده سازی مطالبات به حق آنها نیستید، دست کم به آنها توهین نیز نفرمایید.

شاد و سربلند باشید - پاینده باد ایران و زنده باد ایرانی

با احترام و آرزوی نیکفرجامی
 

 
*پژوهشگر و کنشگر توسعه
1.National IQs calculated and validated for 108 nations
2.Intelligence
3.Trend to the mean
4.Valid
5.Reliable

bato-adv
پرویز
Germany
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
متاسفم برای همه انهائی که اظهار فضل میفرمایند سرشان را در برف فرو کرده و نمیخواهند بفهمند که منظور پسر اقای عارف چه بود . کاش در مورد میزان باقی مانده آزادگی هم افاضه میفرمودید.
ساره
United Arab Emirates
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
اصن اینقد بحث نداره- آدمیکه حتی متوجه نمیشه توی مصاحبه چی نگه که اینقد به ضررش تموم شه قطعا باهوش نیس-
مامان باباش یه کم زیادی بادش کردن. جو گرفتدش-
به اندازه ی کافی ادب شد.
حجت مشتاقیان ابرقوئی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۶
نظرات پدر گرامی عزیز از دست رفته مریم میرزاخانی در مورد فرزند مرحومش را با سخنان عارف در مورد ژن برتر مقایسه کنید.
پدر مریم میرزاخانی که دخترش در بالاترین مدارج علمی است فرزند خود را نه اسطوره بلکه الگو می نامد.
تفاوت ره از کجاست تا به کجا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

به امید تفکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
آغا من مخالف ژن خوبم ولی لازم به این همه مغلطه بافی نیست. فرض کردید هوش پدرو مادر ۱۱۰ باشد که خودش فرض غلطی است، حالا اصلا قبول خود شما میگید عوامل زنتیک تنها عامل نیست، آخه این چه استدلالی هست که یک فرضش دو تا غلط داره؟
آشنا
United Arab Emirates
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
سر جمع ماجرای بدی نبود، هم موجب نشاط جامعه شد هم شاید دلیلی برای کاستن از اطمینان مردم نسبت به آقایانی( اقای پرفسور عارف رو میگم) که در اوهام خود با افتخار اعلام می کنند از ذخایر نظام هستند.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۷۴
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
واقعا عالی بود
شلیلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
البته حرف بی راهی هم نگفته ایشون و ژن برتر در تمام تاریخ وجود داشته و نسل به نسل منتقل شده است . نمونه بارزش هم ائمه اطهار هستند که از نسل پیامبر بودند.
اما در مورد عارف زاده، مشکل اینست که ایشان با سن کم در بیزینس های هنگفت دولتی مشارکت داشته اند که این عدالت اجتماعی و به نوعی عدالت خواهی آقای عارف را زیر سوال می برد.
باید توجه کرد که کسی که منافع خودش و خانواده اش درگیر باشد و به قول دلواپسان آتو داشته باشد دیگر نمی تواند فریاد حق خواهی سر دهد.
تا به حال سکوت عارف برای بسیاری از جوانان الگو و ستودنی بود، اما حال که دریافته اند بخشی از آن سکوت معنادار، به خاطر حفظ منافع شخصی و نه تدبیر برای مردم بوده است ، سخت است که همچنان به او اطمینان کنند.
به نظر می رسد که قوه قضاییه می بایست پرونده انتخاب ام تی ان را بررسی و شفاف سازی نماید و نقش رانت و ژن را مشخص نماید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
چرا کسی به موضوع مهمتری که جمید عارف گفته است اشاره ای نمیکند؟ او در مصاحبه اش میگوید : هرکسی که نمی تواند بگوید با اصل و نسب است....
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
کاش این آقازاده محترم که در سن پایین البته با نبوغ خاص خود که در دانشگاه زابل قبول شده بودند و به واسطه پدر بزرگوار خود به دانشگاه تهران انتقال یافتند و درس خواندند و همزمان وارد عرصه تجارت و اقتصاد شدند ، همانگونه که پدر بزرگوارشن فرمودند که همیشه شاگرد اول بودند کارنامه های درسیشون را منتشر کنند تا دهان دشمنان و یاوه گویان بسته شود !!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
اگر روی وکیلی تمرکز کنید به نتایج جالبی می رسید .‌عارف رو ول کنید وکیل رو بگیرید .‌
سیّد دلبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
درباره اینا انقدر حرف نزنید ولشون کنید بزارید خوش باشن .. یارو بالا تر از دماغشو میبینه حرف از ژن میزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
جناب عارف با پول شاه رفتن استنفورد. پذیرش عادی در دانشگاههایی ک برخی مقامات فعلی در اون درس خوندن، مثل mit و اسنتفورد و .... برای یک ایرانی بدون داشتن سهمیه یا پول زیاد یا ..... به سمت صفر میل میکند، مگر در شرایط خاص نظیر پروفسور فقید میرزاخانی. حتی کسانی نظیر انیشیتن نیز در دانشگاههای معتبری نظیر این دانشگاههایی ک مقامات قعلی ما درس خوندن، تحصیل نکردن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
همون پول مفت رو داد به این افراد که درس بخونن عوضش بهش گوجه و تخم مرغ گندیده پرت میکردن و بجای درس خوندن مشغول حزب بازی شدن
ناشناس
Canada
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
خدا پدرش را بیامرزد که پول مملکت را درست خرج می کرد، ما هم می دیم به خاوری ها بروند انور آب برج سازی کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
عارف پاک نا امیدمان کرد، یکی با سکوت آزاردهنده اش و دیگری با تایید ژن خوب پسرش. دفعه دیگه از رای خبری نخواهد بود. حتی اگر در لیست تکرار باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
نه فقط عارف. من همیشه رأی دادم و میدم،
ولی 90 درصد اعضای لیست امید و 90 درصد اعضای دولت روحانی و از جمله خودش دیگه رأی من رو نخواهند دید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
برو رای بده به احمدی نژاد و رسایی و رئیسی.
اگه فکر میکنی اینها بهتر از اونها هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
این همه کنکاش نداره باید مسئله ایرانسل و انتخاب ام تی ان بررسی بشه اگر فسادی در آن شده سریعا رسیدگی بشه اگر هوش لازم بوده هم مشخص بشه
ناشناس
Germany
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
کی بررسی کنه
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
بسيار زيببا بود.از دقيم گفتند از كوزه همان برون ترواد كه در اوست.و نيز گفته اند تا شخص سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد.بهتر بود بقول نويسنده متن بالا آقاي عارف سكوت ميكرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
جالب بود!
و ای کاش دکتر عارف با آن شخصیت مطرح علمی و آکادمیک هیچوقت درگیر این موضوعات حقیر و مقام و گرایشات سیاسی نمیشد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
قانون پایستگی ژن انیشتین میفرماید که
اصولن ژن خوب برای پایستگی به آی کیو نیاز ندارد بلکه یک پدر خوب لازم دارد که قدرتش و پایستگیش در یک سمت مدیریتی را از یک مکان به مکان دیگر بدون این که اب از اب تکان بخورد انتقال دهد !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
یک نوشته چرت و بی ارزش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
فکر کنم تو پسر عارفی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
شما پسر عارف نیستی احیانا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
من این ادبیات را می شناسم. ادبیات پسر عارفه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
ببخشید، مگه فرار مغزها از مشکلات ایران نیست؟ منظورم اینه هر کی مغز داره از ایران فرار می کنه، پس چراذاین آقازده ها که هم ژن خوب دارند و هم مغز خوب، از ایران فرار نمی کنند با بابا هاشون؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
اولا باهوش تر از این پدر و پسر صدها هزار ایرانی وجود دارد دوما فرض بر این که این پسر باهوش است این چه ربطی به این دارد که این شخص در جوانی در یک اقتصاد بشدت دولتی به بتواند به راحتی وارد مسائل تجاری و عقد قراردادهای سنگین دولتی و غیردولتی شود و...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
اگر پراگماتیستی و بر مینای عملگرائی و بدور از احساسات بخواهیم تصمیم بگیریم ، با توجه به فرآیند مدیریت و پرورش مدیر در دهه های اخیر ، چشم انداز مثبتی برای جاه طلبی فردی اقشار " غیر سیاسی " و " غیر وابسته به هسته اصلی تصمیم گیری سیاسی " در آینده بهیچوجه نیست و موفعیت بدنه جامعه به عنوان موجودات درجه دو در سیستم اجتماعی باقی خواهد ماند ، از سوی دیگر علاوه بر آن چشم انداز مثبتی هم برای بهبود شرایط اجتماعی و روند توسعه اقتصادی کشور با ادامه این نوع مدیران در نسل های بعدیشان و همچنین ادامه روش مدیریتی این 4 دهه نیست .
حاصل حمع دو گزاره بالا یک گزاره منطقی است :
مهاجرت و فرار با همه توان از این وضعیت به هر شکل ممکن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
میخوای بری برو. داری تلاش میکنی بهت بگیم فرار مغزها؟! تو هم دست کمی از پسر عارف نداریا!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
اين امار درست نيست به هيچ وجه اينطور خودتان و مردم را ضايع نكنيد تا انها به ما بخندند و بگويند خوب بازي خوردند
PEYMAN
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
اصلا نیازی به آمار نیست. جایگاه ایران نشاندهنده هوش ایرانیان است. ببینید کجای دنیا قرار گرفته ایم. آیا روند رشد کشورمان مثبت است یا منفی. اختلاسهای لجام گسیخته را و نحوه برخورد با آنها را همه و همه نشاندهنده میزان متوسط هوش ماست. اصلا نیازی به این آمار نیست البته من به شخصه فکر میکنم این آمار لااقل در مورد ایرانیان خوشبینانه و با اقماض بوده و هوش ایرانیان زیر هشتاد است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
درود بر شما بخوصوص اینکه اینقدر از هوش خودمون تعریف نکنیم و اسه خودمون پپسی وا نکنیم و بقیه رو مسخره کنیم .
نوابغمون که آقای عارف و زنش هستند که شاگرد اول کنکور باشند وای به حال مردم عادی مثل ما ها
یه دوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
مگه شعور و انصاف به ای کیو و نفر اول کنکور بودن دونفر ای کیو 150 دارن یکی پلیس می شه و اون یکی دزد و دیگری هم دزدی در لباس پلیس که سومی در نوع خودش قابل تامل و توجهه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
این دو نفر زمان ما دهه شصتی ها اگر کنکور می دادند رتبه شان 20هزارم نمی شد چه به رسه به نفر اول
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
برتراند راسل میگه در جوانی که انسان باهوشی بودم ریاضی خواندم در میانسالی که کم هوش تر شدم به فلسفه روی آوردم و سر انجام در پیری که کودن شدم سیاست را پیش گرفتم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
درود بر نویسنده. امیدوارم آقایان عارف این متن را بخوانند و با همان هوش ادعایی شان به یاد آورند که یکی از دروسی که در همان مدرسه آموخته بودند این سخن از سعدی بود: «دو چیز طیره عقل است دو فروبستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی»
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
اتفاقا همون بهتر که سکوت نکرد و شخصیتش را به مردم نشان داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
از اصلاحچی ها بیش از این انتظار نمیره
پسر عارف
دختر صفدر
پروانه سلحشوری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
این پسرش جو گیر شده بود یه چیزی گفت . شما چرا وقت گذاشتید محاسبه کردید ؟!
خودمون میدونستیم این بیچاره اشتباه کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
هوش چیز ازلی ابدی ای نیست . در شرایط خوب و در طول چند نسل هوش انسان ها بیشتر میشه . بدیش اینه که مردم کم هوش همیشه به بدتر شدن شرایط کمک می کنند!! مثال همین جامعه ایران
بشنو از نی چو حکایت می کند
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
دوستان خارج از هر گونه نگاه جناحی و حزبی و تعصبی به افراد یا جریانات سیاسی من و تو ایرانی باید بفهمیم و یاد بگیریم که این خاصیت قدرت که هر کسی از هر فرقه و جناحی و میزان هوش و هر چیزی که فکرش را بکنید بهش می رسه به غیر از یک سری گولش را می خوره و الوده بهش می شه و برای حفظش هر کاری می کنه من و تو ایم که باید بفهمیم چک سفید امضا به هیچ فرد یا جریان سیاسی ندیم که خودش را بیشتر در منصب قدرت ببینه که خروجیش اینی باشه که از خیلی ها در این سیستم شاهدیم ارزش ادم ها را تا انجا که می تونیم بسنجیم و سوابق و عملکردشون را در نظر بگیریم تا کمتر و کمتر شاهد یه همچین اتفاقاتی باشیم حداقلش اینه که با این کار و تصمیم عاقلانه به امید خدا تعداد این اخبار کمتر می شه و لایقین این صندلی ها و دلسوزان مردم بیشتر
ناشناس
Germany
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
در کشورهای مفلوک داشتن ژن خوب و ضریب هوش نه تنها باعث موفقیت نمی شود بلکه عاملی منفی منسوب می گردد، مگر اینکه فرد با هوش به کشورهای پیشرفته برود.
رانت و نزدیکی به مراکز قدرت و پارتی بازی تنها عامل موفقیت هستند.
موفق باشید، رانتتان مستدام، بابایتان پر پول.
سپیده
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
حالا شما چنان نوشتید استاد تمام دانشگاه شریف....خوبه همه میدونن اساتید محترم در صورت عدم وجود دانشجویان ارشد و دکتری استادیار استخدام میشن استادیار بازنشسته میشن....با این قانون ارتقا اعضای هیئت علمی
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
حرف عارف (پدر و پسر) نامعقول و تاسف برانگیز است. اما نوشته بالا مزخرف و بی ارزش است و نمایانگر عدم اطلاع نویسنده آن از علم و روش علمی و یا ضریب هوشی پایین او است.
ناشناس
United States of America
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
من استاد تمام دانشگاه هستم دو پسر مهندس شیمی دارم و بیکار .کجاست این ژن ؟
اگر این دوپسر عارف بودند بیکار بودند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
من این سخنان را قبول ندارم زیرا اولا همیشه معجزه امکان دارد. ثانیا برخی خوراکی ها مانند خاویار و یا شاه میگو که البته قدری گران است می تواند هوش را افزایش دهد. ثالثا عصاره مغز یک حشره آمازونی که هر گرم آن 100میلیارد تومان ارزش دارد و 300 گرم آن طی دو سال باید به نخاع تزریق گردد می تواند هوش را افزایش دهد. و البته هزینه کردن برای ارتقای هوش کسی که در آینده باید بر ما ریاست کند کاملا توجیه دارد و مشروع می باشد. و ما از آن حمایت می کنیم زیرا نفع آن به ما می رسد. آیا بهتر نیست کسانی بر ما ریاست کنند که نابغه باشند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
آقا من دیروز تست ای کیو دادم دکتر گفت 128 هست
بهش گفتم پس دکتر چرا من آدم موفقی نیستم ؟
جواب داد ژنت خوب نیست !!
اخه تو این گرونی و هیری بیری من ژن خوب از کجا پیدا کنم ؟!!
آقازاده
Ukraine
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
یادتون باشه ایشان در مناظرات انتخاباتی سوالی که در خصوص تست هوش بود گودال ایجاد شده بابت معدن را که در ایران بود دره ای در امریکا نامیدند
بیدل
United States of America
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
از اینکه ندانسته نسبت به آقای عارف ارادت خاصی پیدا کرده بودم و با نا آگاهی از اینکه ایشان در دوره آقای خاتمی از رانت بسیار بزرگی بنام ایرانسل سو استفاده از موقعیت شان کرده و اینک فرزندشان که اگر بهره ای از هوش و ذکاوت میداشت هرگز این اضافات کلام را نمیکرد برای خودم متاسفم و صد حیف از اون ارادتی که اینجانب و بسیاری از ملت ایران بخاطر وابستگی آقای عارف به سید بزرگوار عزیز پیدا کرده بودم و این سخنان متاسفانه ضربه کاری بزرگی بود برای خ.. بزرگوار که از دوستان نادان به ایشان اصابت کرد.
ناشناس
United States of America
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
بیشتر از دو خطشو نشد بخونی این در و بری ها چی هست توی سایتتون می گذارید
ناشناس
Germany
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
نرود میخ اهنین در سنگ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
این تحلیل از اساس غلطه، چون معیارها و تعریف هوش و ضریب هوشی در تحقیق مذکور با تعربف عامه ی مردم ایران و احتمالا جناب دکتر عارف فرق می کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
هر چند با سخنان عارف و فرزندش مخالفم ولی استدلالتون غلطه. اگه ضریب هوشی پدر و مادر مثلن ۱۱۰ باشه ضریب هوشی فرزندان به احتمال بیشتر کمتر از اونه نه اینکه حتمن کمتر باشه. البته فرض حرکت به سمت میانگین هم شرطش اینه که ضریب هوشی رو وراثتی در نظر نگیریم
سیدعلی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
مقاله خوبی بود احسنت
اما من می خواهم چیز دیگری بگویم. واکنش مردم نسبت به سخنان پسر آقای عارف در حقیقت حاکی از ناراحتی جامعه ما از پدیده توسعه یافته آقازادگی است. جامعه به شدت از این مسئله در عذاب است. آقایانی که از ابتدای انقلاب مناصب را اشغال کرده بودند در طول سالهای طولانی خودشان زمام امور مملکت را در دست داشته اند و اکنون نوبت فرزندان رشید خوش ژن و باهوششان است که بر مردم آقایی کنند.
این معضل اگر درمان نشود در سالهای آینده به بدترین شکل موجب فاصله مردم از حاکمیت خواهد بود. اصلا چیز موهوم و خیالی نیست و واقعیتی بسیار تلخ است حتی مدعی ترین آقایان بی پروا فرزندان و اقوام خود را وارد سیستم حکومتی کرده اند.البته تا توانسته اند بازنشستگی خود را به تعویق انداخته و اکنون آقازاده هایشان را خیلی خزنده و آرام آرام وارد سیستم ها و مناصب حساس کرده اند.در مملکتی که از پول نفت ثروتمند است جابجایی پولهای کلان چندان به چشم نمی آید یعنی مردم متوجه این قضیه نمی شوند ولی افرادی که در هرم قدرت جایگاهی داشته اند شناخت بهتری دارند و محال است فرزندان و اقوام خود را در نقاط کلیدی مستقر نکنند. به هر حال باید با پدیده شمئز کننده آقازادگی برخورد جدی صورت بگیرد.سوال این است آیا ما پیرو همان علی(ع) هستیم که از دادن یک سکه بیت المال به برادر نابینای خود خودداری کرد؟متاسفانه تاکنون در بین مقامات ما نمونه های انگشت شماری از سیره علوی مشاهده شده و این یعنی نزدیک شدن به فاجعه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
دستش درد نکنه.
خوب درسی به عارف داد.
عبدالله خاکي
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
زنده باد ایرانی با ضريب هوشي 84 درصد.
اينکه فردي ادعا کند خود و خوانواده‌اش افراد با هوشي هستند چقدر براي برخي افراد گران تمام مي‌شود!!! اين چه جنجال رسانه‌اي است که برپا شده است. چرا اينقدر حسادت!چرا اينقدر نتوانم بيني!!! خوب خدا خيرتان دهد که باهوشيد اميدواريم با اين هوشتان کارهاي خوب خوب بکنيد و همه ايران از آن بهرمند شوند. اين
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
عارف و وکیلی باید از مجلس اخراج شوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
آقای خاتمی باید در ارایه لیست تجدید نظر کند
این لیست های امید پر از امثال عارف ، مایه سرشکستگی هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
کاری بهش نداشته باشین ،این بنده خدا هم داره سهم باباش رو از سفره انقلاب میخوره،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
من متعجبم چرا هوش ایشان در صنعتی خودشو نشون داده که پدرش وزیر اون مجموعه بود .میتوانست در یک مورد دیگری هوش ایشون فوران میکرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
اگر عارف و پسرش عقل درست و حسابی داشتند یا حداقل چیزی از سیاست می فهمیدند، در این حد درک می کردند که اگر واقعا هم به "ژن خوب" اعتقاد دارند نباید آن را به زبان بیاورند. آقای عارف حداقل می توانست با گفتن یک "مخالفم" ساده درباره اظهارات پسرش کمی آبرویش را حفظ کند ولی همین ساده لوحی و ناشی گری ایشان نشان می دهد که فهم و درکشان در چه حدیست!
ناشناس
United States of America
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
یک نکته هم مادر این ژن برتر چطور یک باره از فوق دیپلم ، در یک مقطه دو ساله به دکترا رسید؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
هوش حاکمان در پیشرفت یک کشور بسیارمهم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
عارف یک پیرمرد فکسنی است ولش کنید بابا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
بابا ولش کنید بدبخت را اون خودش هم از دست بچه اش عاصی که بود دیوانه شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
مقدارهوش دکتر عارف در مناظره سال 92 ریاست جمهوری موقعی مشخص شد که مجری عکس معدن رو به نامزدها نشون داد و تنها کسی که جواب اشتباه داد ایشون بود.
سپیده
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
با دیدن نظرات فردی مثل ناشناس 20:32 به این نتیجه میرسم از ماست که برماست....بریم هزینه کنیم، چی چی حشره آمازونی رو تزریق کنیم، واسه خودمون رییس بسازیم؟....دوست عزیز خوبی؟.....لطفا اصلاح طلبان یا طرفداران آن ها با این تفکرات شعار دموکراسی رو بذارن کنار....البته معنیش این نیست که امثال آسمانی الان با دمشون فندق بشکنن....چون ما وقتی از اصلاح طلبل ایراد میگیریم منظورمون اینه که همه سر و ته یک کرباسن....و مردم اصلا نباید گول این القاب رو بخورن....
ولی در مورد این نوشته....به نظر من هم واقعا نمیشه با تکیه بر مطالعات آماری در مورد هوش یک شخص خاص در جامعه قضاوت کرد....ولی هوش تنها فاکتور لازم برای سیاست یا تجارت نیست. حتی تنها فاکتور مورد نیاز برای تحصیل موفقیت آمیز هم نیست.....از سوی دیگه پسر جناب آقای عارف باید این رو هم بررسی کنند که در زمان پدر و مادر ایشون تعداد شرکت کنندگان کنکور چقدر بوده، عدالت آموزشی چه میزان بوده....هر دو طرف دارن به فرضیه های اثبات نشده تکیه میکنند
ناشناس
Finland
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
چرا هیشکی به این موضوع توجه نمی کنه که .. گیرم هوش بهر آقایان بالای 110 یا 120 باشه .. کجای این فخر فروشی داره ... آدم باید به چیزی بنازه که خودش تو ایجادش نقش داشته نه اینکه بر اساس قوانین ژنتیک رقم خورده... مثل چشم شهلا ، صورت زیبا ، قد بلند و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
شرط می بندم ضریب هوشی این پسر و پدر عزیر زیر 80 هست. زیرا خیلی راحت خودشون را در دردسر انتقادات انداخته اند. اگه یه ذره باهوش بودند این قدر اتو دست بقیه نمیداند.
پارسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
این بیت در شاهنامه فردوسی در آغاز گفتار اندر پادشاهی کیکاووس چنین است :
گر او بفگند فر و نام پدر
تو بیگانه خوانش مخوانش پسر!

در این رخداد پسر به راستی نام پدر بیفکند !هیچ دشمن دیرینه ای نمی توانست با عارف چنین کند .
دوستی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
میل به میانگین رو نمیشه در یک فرد لزوما دید رگرسیون اماری رو به صورت میانگین و در یک جمعیت میشه دید . ممکنه یک فرزند جدا از هوش پدری هر ضریب هوشی داشته باشه یک موتاسیون تک ژنی می تواند قضیه رو به کلی عوض کند . این مقاله ارزش چندانی ندارد زیرا عوامل دلخواه رو فقط دخیل دانسته
ناشناس
Canada
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
خب با این نامه متوجه شدیم که الحمدلله ایرانیان هم از هوش بهره ی چندانی ندارند و احتمالا ایرانی یعنی ژن نه چندان خوب!
جهان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۳
البته نمیتوان هوش یا ضرسب هوشی متوسط را اینطور تفسیر کرد. اصولا میانگین هر المانی گویای چیز خاصی نیست.بنده حرفهای فرزند جناب عارف را تصدیق نمیکنم اما به هر حال وقتی میانگین ضریب هوشی ایرانیان 84 باشد ممکن است ضریب هوشی یکنفر 110 یا 120 و یا حتی بالاتر باشد.مضافا اینکه تحقیقاتی از این دست که نویسنده محترم مقاله به آن اشاره کرده اند ممکن است به سفارش نهادها یا مراکزی باشد که نتایج خاصی را جستجو میکنند و در هر حال الزاما به معنی وحی منزل تلقی نمیشوند . با پوزش
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv