bato-adv
کد خبر: ۲۸۹۱۲۲
جاوید قربان اوغلی در گفتگو با فرارو

بیانیه ظریف مناسب نبود/ ایران نباید در دام عربستان بیافتد

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
فرارو- یک دیپلمات باسابقه ایران با انتقاد از بیانیه دکتر ظریف درباره سالگرد فاجعه منا می گوید: «من متاسفم که شخصیت باتجربه و دنیا دیده ای مانند آقای دکتر ظریف که توانست با برجام یکی از مهم ترین برگ های درخشان دیپلماسی ایران را رقم بزند در دام عربستان افتاده است و درباره فاجعه منا چنین بیانیه ای صادر می کند که واقعا مناسب نبود.»

رابطه ایران و عربستان به بحرانی ترین شرایط خود در سالهای اخیر رسیده است. مردم ایران امسال به دلیل رفتار ناموجه حاکمان عربستان از حج محروم شدند. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان هر روز اظهارات تندی علیه ایران بیان می کند. در مقابل ظریف وزیر خارجه ایران در بیانیه ای به مناسبت سالگرد فاجعه منا عنوان کرد: لجاجت، بلاهت، تعصب و ثروت بی حد و اندازه حاکمان سعودی، از رژیم آل سعود حکومتی قسی و بی منطق ساخته است.

در این میان سردار رحیم صفوی فرمانده پیشین سپاه و مشاور و دستیار ارشد رهبر انقلاب در سخنانی عنوان کرد: «پیشنهاد من این است که ما باید روابط مان را با کشورهای عمان، کویت و قطر بیشتر کنیم و در رابطه با سعودی ها مدارا کنیم. ما به هیچ وجه نباید به سمت تنش با سعودی ها حرکت کنیم.»

ایران باید چه سیاستی در قبال عربستان در پیش بگیرد؟

جاوید قربان اوغلی مدیر کل پیشین افریقای وزارت خارجه و کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با فرارو  گفت: «همسایگی میان کشورها یک الزام و اجبار است و همسایگان از هم جدایی ناپذیر هستند. ایران و عربستان نمی توانند کشور خود را جایی دیگر ببرند و دیگر با هم همسایه نباشند. لذا اگر این اصل را بپذیریم آنگاه لازمه این اجبار، همزیستی مسالمت آمیز، تحمل و مدارا با یکدیگر است.»

وی ادامه داد: «همیشه میان کشورها درگیری منافع وجود دارد. مهم این است که این نزاع برای منافع را مدیریت کرد و در تنازع منافع، راهکار و مدیریت این اختلافات "دیپلماسی و گفتگو" است که بر تنش و جنگ ارجحیت دارد. اگر این ارجحیت در دیپلماسی بین المللی اولویت داشته باشد، در مسائل همسایگی از اهمیتی مضاعف برخوردار است و اصل حاکم بر روابط میان همسایگان است.»

این دیپلمات باتجربه ایران اظهار کرد: «شرایط کنونی حاکم بر روابط میان ایران و عربستان همچون خانه ای است که دچار حریق شده است. اگر قرار باشد از عقل و منطق پیروی شود، نباید ابتدا در پی کشف علل این حریق بود، بلکه اول باید این آتش را خاموش کرد و سپس درباره علل آن به جستجو پرداخت. به عبارت دیگر خاموش کردن آتش بر یافتن علل آن اولویت دارد.»

وی ادامه داد: «بنده چندین سال است که فضای متشنج میان ایران و عربستان را خطری برای ایران و منطقه توصیف کرده ام. در دوره دولت قبل به کرار در این خصوص نوشته و هشدار دادم. در دولت جدید نیز در آبان ماه 1392 و پس علائم اولیه موفقیت سیاست تعامل با جهان دولت روحانی و پیشرفت در گفتگوهای هسته ای، در گزارشی کتبی به آقای دکتر ظریف پیشنهاد کردم "مقصد بعدی سیاست تعامل با جهان بعد از پرونده هسته ای باید به کشورهای منطقه  و با اولویت عربستان تسری داده شود". گزارشی که در آن زمان در قالب طرحی جامع به وزیر خارجه ارسال کردم، موجود است و عند الاقتضا منتشر خواهم کرد. اکنون نیز همچنان نیز بر این عقیده هستم که به رغم تعمیق اختلافات و سخت تر شدن شرایط، راهکار مدیریت اختلافات، در دپیلماسی و پذیرش برخی شرایطی است که ضامن موفقیت برجام بود.»

قربان اوغلی درباره برخی دیدگاهها در داخل که پیش گرفتن سیاست تعامل با عربستان را سازش کاری خطاب می کنند، گفت: «به هر حال ممکن است استفاده از اصطلاحاتی همچون سازشکار، مرعوب و ... در فضای داخلی کشور و نزد برخی جناح های سیاسی که شرایط جدید را نمی پسندند، تبدیل به یگ گفتمان شده باشد. اما بزرگ ترین آفت یک سیاست مدار و دیپلمات ورزیده گرفتار شدن در این گونه واژه ها است و اگر چنانچه بخواهد اینها را در اولویت بررسی های خود قرار دهد از ماموریت اصلی باز خواهد ماند.»

وی ادامه داد: «در مذاکرات هسته ای نیز شاهد بودیم عده ای به آقای ظریف و تیم ایشان نسبت هایی همچون مرعوب، سازشکار و ... می دادند؛ اما تیم هسته ای توجهی به آنها نکرد و بزرگ ترین دستاورد دیپلماتیک  را برای کشور به ارمغان آورد. بنابراین نباید به اینگونه افراد و نسبت ها وقعی نهاد و نباید از اینها ترسید و گرفتار آن شد.»

قربان اوغلی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان با عربستان که به دنبال افزایش تنش با ایران است وارد تعامل منطقی شد؟، گفت: «این موضوع که در شرایط کنونی و به ویژه پس از فوت ملک عبدالله، عربستان به دنبال تشدید تنش با ایران است کاملا درست است و دلایل مختلفی هم دارد. تحولاتی  که از سال 2003 و بعد از اشغال عراق و سرنگونی صدام شروع شد و با ادامه بحران سوریه و مذکرات هسته ای ادامه یافت. عربستان احساس می کرد ایران با موفقیت در آن (برجام) از چنبره تحریم ها و انزوای بین المللی خلاصی یافته و فاتحانه و سربلند به جامعه جهانی باز می گردد. روشن بود در چنین شرایطی منافع عربستان که دیگر در اولویت آمریکا قرار نمی گیرد به خطر می افتد. در آخر هم مسئله یمن که فاجعه اصلی از این آخری شروع شد.»

وی ادامه داد: «موضوعی که مزید بر این علل شد فوت ملک عبدالله و روی کار آمدن تیم جدید حاکمیت در عربستان بود که قصد تنش زدایی با ایران ندارد. اما سوال این است که آیا ایران باید در دام عربستان بیافتد؟ به نظر من در صحنه سیاسی هر کس عصبانی شود، او باخته است. عصبانیت در برابر عصبانیت نوعی تخریب فرصت های دیپلماسی است.»

قربان اوغلی اظهار کرد: «در فاجعه منا در سال قبل ایران واکنش عاقلانه ای نشان داد و مقام معظم رهبری پیشنهاد تشکیل هیات حقیقت یاب بین المللی را مطرح کردند که در هر فاجعه ای اولین راهکار عقلانی محسوب می شود. اما پس از اعدام شیخ نمر نمی دانم چه اتفاقی افتاد که آن رفتار عاقلانه و متین در فاجعه شهادت حجاج مظلوم کشورمان، در این موضوع تکرار نشد و عده ای به سفارت و کنسولگری عربستان حمله کرده و آن را به آتش کشیده و از آن روز وضعیت ایران و عربستان را به نقطه اوج تنش رساندند.»

وی ادامه داد: «لذا سیر روابط را که نگاه می کنیم نباید تمام مسئله را گردن عربستان انداخت. البته عربستان در فاجعه منا و در قضایای دیگر مقصر است؛ اما همانطور که عرض کردم مهم این است که الان نباید دنبال مقصر گشت و در دامی که این کشور یا حتی دیگران پهن کردند تا ایران و عربستان را وارد جنگ با یکدیگر کنند، افتاد.»

وی افزود: «از این منظر بنده پیشنهاد سردار صفوی را قبول دارم  چراکه عقل حکم می کند علی رغم همه مشکلاتی که با عربستان داریم به سمتی برویم که این تنش ها کاهش یابد. اینکه آیا این موضوع در کوتاه مدت یا میان مدت امکان پذیر است تفاوتی در مسئله ایجاد نمی کند. مهم این است که باید در مسیری قدم برداریم که این تنش ها و مشکلات تعمیق پیدا نکند و بالعکس در مسیر حل این بحران قدم برداشت.»

سفیر پیشین ایران در افریقای جنوبی اظهار کرد: «کسانی که معتقدند راه حلی برای این بحران وجود ندارد باید به یاد بیاورند که پیش از این هم در رابطه با مسئله هسته ای و اختلاف ایران با 1+5 گفته می شد راه حلی وجود ندارد. یعنی در حالی که در زمان احمدی نژاد هیچ دستاوردی در مذاکرات هسته ای بدست نیامد اما در دولت جدید و با یک مدیریت درست توانستیم در مسیر حل مسئله قرار بگیریم و بر آن قائق آییم.»

وی ادامه داد: «لذا عقلای ما ابتدا باید به این درک برسند که علی رغم رفتار جنون آمیز عادل الجبیر، نباید به زبان وی صحبت کرد. من متاسفم که شخصیت باتجربه و دنیا دیده ای مانند آقای دکتر ظریف که توانست با برجام یکی از مهم ترین برگ های درخشان دیپلماسی ایران را رقم بزند در دام عربستان افتاده است و درباره موضوع فاجعه منا چنین بیانیه ای صادر می کند که واقعا مناسب نبود.»

وی افزود: «آقای ظریف باید بداند اگر چنانچه رهبر انقلاب آن فرمایشات را بیان می کنند نه از منظر و پایگاه دولتی بلکه از موضع رهبری است و مسلمانان جهان را مورد خطاب قرار می دهند. سخن گفتن با همان لحن وظیفه رییس جمهور و وزیر خارجه نیست. اگر روزی قرار باشد مسئله ما و عربستان حل و فصل گردد، که باید حل شود نقطه رجوع رهبری، آقای ظریف خواهد بود. آقای ظریف با این بیان پُل های پشت سر خود با عربستان را تخریب می کند. کسی که چنین بیانیه ای می دهد چگونه می تواند پشت میز مذاکره قرار بگیرد؟ لذا صدور این بیانیه از سوی وزیر خارجه اشتباه بزرگ دیپلماتیک بود.»

قربان اوغلی گفت: «در فاجعه حج سال 1366 که باعث قطع روابط ایران و عربستان شد مشهور است که مرحوم حضرت امام (ره) بعد از سخنانی که در این باره داشتند به آقای ولایتی عنوان کردند به صحبت من کاری نداشته باشید و شما برای حل این مسئله اقدام کنید، چراکه نمی شود واجبِ مردم را تعطیل کرد(نقل به مضمون). بعد از این صحبت آقای ولایتی و همکاران ایشان اقدام کردند و مسئله حل شد.»

وی ادامه داد: «اکنون نیز داستان به همان شکل است. فرمایشات مقام معظم رهبری جایگاه خود را دارد اما رئیس جمهور و وزیر خارجه لزوما نباید به آن زبان صحبت کنند و حتی اگر در داخل مورد ملامت قرار گرفتند که چرا از رهبری تبعیت نمی کنید باید عنوان کنند. تبعیت ما از رهبری این است که این آتشی که در حال گُر گرفتن است را خاموش کنیم و این خواست رهبری هم است.»
bato-adv
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
خیلی از آقایان طوری وانمود می کنند انگار نه انگار خداوند تبارک و تعالی نشسته و داره کافر تولید می کنه و فقط ما 120 تا 150 میلیون شیعه روی زمین مسلمانیم و بندگان خاص خدا ، لطفا بیشتر از این خشم و غضب خداوند را برنینگیزید.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
(اشدا علي الكفار

سلام
منظور از اشدا علي الكفار رحما بينهم و همچنين جمله سياست ما عين ديانت ماست چيست؟

2-در جايي خواندم كه در جمعه ها شعر نخوانيد حتي براي امامان چو از ثواب آن روز مي كاهد و همچنين خواندم درحديثي جمعه ها غسل جمعه كردن بر هر مسلماني واجب است(غسل جمعه) لطفا تفسير آن را بيان كنيد؟

پرسش: اشدا علي الكفار شرح : سلام منظور از اشدا علي الكفار رحما بينهم و همچنين جمله سياست ما عين ديانت ماست چيست؟
پاسخ:

خداوند در آیه 29 سوره فتح، به بیان برخی از صفات یاران پیامبر و مؤمنان می پردازد؛ در این آیه یاد آور می شود که:
مسلمانان در برابر دشمنان، و مؤمنان، چگونه رفتار و برخورد نمایند؛ قرآن به طور صریح بیان می کند که:
مؤمنان باید با یگدیگر با مهربانی و عطوفت رفتار و با دشمنان با قاطعیت، برخورد می نمایند!
در تفسیر نمونه و در تفسیر این آیه می خوانیم :
قرآن به توصيف ياران پیامبر پرداخته و اوصاف ظاهر و باطن و عواطف و افكار و اعمال آنها را طى (چند صفت) چنين بيان مى‏كند و می فرماید:
كسانى كه با او هستند در برابر كفار، شديد و محكم هستند؛ (وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ).
و در دومين وصف مى‏گويد:
اما در ميان خود رحيم و مهربانند؛ (رُحَماءُ بَيْنَهُمْ).
آرى آنها كانونى از عواطف و محبت نسبت به برادران و دوستان و همكيشانند، و آتشى سخت و سوزان، و سدى محكم و پولادين در مقابل دشمنان.
در حقيقت عواطف آنها، در اين مهر و قهر، خلاصه مى‏شود، اما نه جمع ميان اين دو، در وجود آنها تضادى دارد، و نه قهر آنها در برابر دشمن و مهر آنها در برابر دوست سبب مى‏شود كه از جاده حق و عدالت قدمى بيرون نهند.
در سومين صفت كه از اعمال آنها سخن مى‏گويد مى‏افزايد:
پيوسته آنها را در حال ركوع و سجود مى‏بينى و همواره به عبادت خدا مشغولند.
در روايات اسلامى كه در تفسير آيه آمده است تأكيد فراوانى روى اصل: رحماء بينهم، ديده مى‏شود.
از جمله در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم:
مسلمان برادر مسلمان است، به او ستم نمى‏كند، تنهايش نمى‏گذارد، تهديدش نمى‏كند، و سزاوار است مسلمان در ارتباط و پيوند و تعاون و محبت و مواسات با نيازمندان كوشش كند، و مسلمانان نسبت به يكديگر باید مهربان باشند، تا مطابق گفته خداوند که فرمود: رُحَماءُ بَيْنَهُمْ ؛ نسبت به يكديگر با محبت رفتار كنند، و حتى در غياب همدیگر نسبت به امور همدیگر دلسوزى كنند، آن گونه كه انصار در عصر رسول اللَّه بودند.
ولى عجيب است كه مسلمانان امروز از رهنمودهاى مؤثر اين آيه و ويژگيهايى كه براى مؤمنان راستين و ياران رسول اللَّه (ص) نقل مى‏كند، فاصله گرفته‏اند، گاه آن چنان به جان هم مى‏افتند و كينه‏توزى و خونريزى مى‏كنند كه هرگز دشمنان اسلام آن چنان نكردند! گاه با كفار آن چنان پيوند دوستى مى‏بندند كه گويى برادرانى از يك اصل و نسبند.
عجب اينكه هر قدر از اين اصول قرآنى فاصله گرفته‏ايم، به درد و رنج و ذلت و نكبت بيشترى گرفتار شده‏ايم، ولى باز متوجه نيستيم از كجا ضربه مى‏خوريم؟! (1)اسرائيل و وهابيت و حتي آمريكا و انگليس هر دو دشمن حساب مي شوند با دشمنان بايد با شدت برخورد كرد و با دوستان مدارا و نرمي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
به امید نابودی عربستان ............
کینه تاریخی ... کاملاً درسته ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
نباید تنش زدایی کنیم. باید تهدید زدایی کنیم. حالا یه موقع تهدید زدایی با تنش زدایی همراهه که خیلی خوبه. ولی بعضی جاها تهدید زدایی با تنش زایی همراهه. اینجاست که عیار جرأت دیپلمات ها معلوم میشه.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
فراموش نكنيم شيعيان حدود يكصد مليون و اهل سنت حدود نهصد مليون نفر هستند و عربستان سعودي تمايل دارد اختلاف خود با ايران را اختلاف شيعه و سني عنوان كند تا از برتري عددي و تعداد كشورهاي اسلامي سني مذهب عليه ما استفاده كند .بايد با دور انديشي و پرهيز از دشنام و با سعه صدر از افتادن در دامي كه عربستان براي ما پهن كرده است پرهيز كنيم.
اينده در اختيار خردورزان است نه دشنام گويان كف بر دهان اورده....
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۳
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
در مقابل کشورهای مثل عربستان که طمع بی پایان دارند باید همین گونه صحبت کرد نه اینکه ایران رو در موضع ضعف نشون داد
ناشناس
Finland
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
این نگاه شما ایده الیستی است نه واقع گرایانه از جنگ ایران و عربستان تنها قدرتهای بزرگ سود میبرند یک روز بمباران پارس جنوبی بیش از 500 هزار میلیارد تومان به ما زیان میزند و همنطور به عربستان. هم اسلحه خواهند فروخت هم از منافع باز سازی سود خواهند برد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
جنگ این دو کشور یعنی داغون شده هر دو طرف در حد لالیگا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
ترسو شجره طیبه ملعونه 467 نفر از هموطنان و عزیزان ما رو به بدترین شکل ممکن به کشتن دادن و با اونا مث یه حیوان برخورد کردن
و ما رو آتش پرست خطاب می کنند اونوقت شما میگید با این نادانان احمق با زبان مدارا صحبت کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خاندان خبیثه سعودی مگه زبان مدارا را میفهمند؟؟ آنها به غیر از شکم و ... چیز دیگری را نمیفهمند مگر زمانی که شمشیر را بر گردن خود احسان کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
شجره طيبه ملعونه
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
داداچ خيلي حرص نخور برات ضرر داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
عزیزم
شجره طیبه نه.
شجره خبیثه
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
شجره طیبه ملعونه!!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
آخه بنده خدا با کدوم ساز شما برقصه!!!
وقتی تند برخورد میکنه میگین از دکتر ظریف بعیده این کارها وقتی هم هیج نمیگه میگین دیپلماسی خنده جواب نمیده!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
احمد آقا وقتی نوبت به ممدجواد رسید باید با عربستان اینجور حرف بزنیم ولی اگه احمد جنتی بگه افراطی گریه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
من که رفتم 11 روز در خونمون خونه نشین بشم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
اگر با ابوجهل و ابولهب همسایه باشی چه می کنی؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
مگه الان ما با شماها همسایه نیستیم؟چه کار میکنیم؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
آقا شماها چرا اینقدر دوست دارید همش برگردید 1400 سال عقب !! بابا الان قرن 21 دست از سر این شخصیتهای درخشان بردارید !!
بهمن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
كاري به سياست ندارم.
از اينكه كاسبي بعضي ها از مقدسات عوام تعطيل شده است خوشحالم.
ناشناس
China
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
عوام؟ شما هم لابد فیلسوف شهیر؟؟؟ جمش کن بابا دین ستیز بدبخت. کاسبی شماها 4 دهه است که جمع شده!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
حالا یک بار ظریف جرات کرده و علیه یک کشوری حرف زده,شاکی شدید!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
افرين دوره قبل كه يه خورده تشديد شد كل كشورهاي عربي و پاكستان پشت عربستان در اومدن خود رئيس جمهور پاكستان گفت كل ارتش پاكستان در خدمت عربستان هست
وقتي يه انسان عاقل ميگه بايد به سمت تنش زدايي حركت كرد يعني إيجاد تنش صرفا به ايران وعربستان ختم نميشه،ضمن اينكه خيليها معتقدند جنگ جهاني بعدي بواسطة مشكلات ايران عربستان شكل ميگيره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
ایران و عربستان وزنی در جهان ندارند که جنگی جهانی بواسطه ایشان پدید آید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
حرف حق را اقای قربان اوغلی گفتند باید بامدارا مسائل را حل کنیم
عسل
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
ما جنگ نموخوایم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
ظریف پیرورهبری است وولایی است شماترسوهاازیه مشت شکمباره میترسید آنهاحتی قادر به استفاده ارتجهیزات جنگی که غرب به آنهاداده نیستند فقط میخورند و.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
علت مهم بیانیه آقای ظریف ، صحبتهای مسئولان از هر رده ای در انتقاد و ایراد به برجام است .به قول آقای جاویداوغلی ، کسی که برجام را به تصویب رسانده نباید بیش از حد عصبانی شود و بیانیه تند دهد .
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
نبايد با مسائل بين الممللي إحساسي برخورد كرد و جهت دل خنك شدن و يا احساس غرور كاذب توپ را به حريف داد
رضا کریمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
من معتقدم اصلا نباید به نظرات این افراد توجه کرد. به جای توجه به این صحبتهای بی خاصیت به کتابهای ریاضیات عالی مراجعه کنید. این به اصطلاح کارشناسان(!) سیاسی ما، از تئوری آشوب و کنترل چیزی نمیدانند. من واقعا متاسفم که امثال این آقا در این کشور دیپلمات بوده اند.
همانطور که قبلا هم بارها نوشتم، آمریکا در خاورمیانه از مدل Controlled Chaos استفاده میکند و هر کسی که قصد کاهش دینامیک این سیستم را داشته باشد عملا در مقابل آمریکا قرار گرفته است. به تجربه گذشته مراجعه کنید. وقتی ایران مباحث تنش زدایی را مطرح کرد آمریکاییها تحریمهای داماتو را وضع کردند و بسیاری از تحریمهای بعدی که اصولا ربطی به مباحث اتمی نداشته و مناقشه بر سر آن فقط بهانه بود به دلیل رفتار سیاسی ما در منطقه بوده است. به نظر من بیانیه آقای ظریف بسیار عالی است. شما به رفتار عربستان توجه کنید در این مدت سعی داشته با افزایش تنش به دینامیک سیستم خاورمیانه اضافه کند که این مطلوب آمریکاست. علی رغم تنفری که از آل سعود دارم باید به تدبیر زیرکانه ای که بکار بستندتبریک بگم . همانطور که سالها تکرار کردم هدف اصلی آمریکا ایجاد تحول اساسی در کشورهای عربی است. بارها نوشتم که به دلایل ریاضی نهایتا آمریکا در مقابل آل سعود قرار خواهد گرفت و میبینید که این فرایند به آرامی در حال شکل گرفتن میباشد. اما عربستان در مقابل چه میکند؟ همانطور که در بالا نوشتم با وارد شدن در بازی آمریکا ( Controlled Chaos) از آمریکا فرصت بقا میگیرد. حالا ما باید چه کنیم؟ به نظر من، ما هم وارد بازی شویم، اما با ظرافت و درایت و انعطاف بیشتر. مبحثی که مقام رهبری تحت عنوان نرمش قهرمانانه مطرح کردند،یک مبحث ریاضی است که در کتاب معادلات دیفرانسیل آن را میخوانید. (مثال اسکی بازی که باید برای عبور از موانع زانوهای منعطف داشته باشد.) ما باید در شرایط کنونی شکل تهاجمی (کنترل شده) و با انعطاف داشته باشیم. یعنی باید در شرایطی پایگاههای نظامی خود را در اختیار روسها قرار دهیم تا هزینه این بازی را برای اقتصاد خود به حداقل برسانیم. من معتقدم از Chaos نباید ترسید. آیا آشوبهای گذشته که در آنها طالبان در افغانستان و صدام در عراق حذف شدند به نفع ما بودند یا به ضرر ما؟ تا زمانیکه فعالانه در این بازی شرکت کنیم برنده خواهیم بود. شاید آمریکاییها از ما بیزار باشند ولی این فضا یک فضای رمانتیک نیست و بیشتر به قانون جنگل ( طبیعی) شبیه میباشد. سیستمها رفتار طبیعی دارند و نباید با آنها با دید احساساتی برخورد کرد. به همین دلیل برخی از سیاستهای آمریکا در منطقه به نفع ایران بود و باید از آنها تا جایی که به نفع ما هستند استقبال کنیم.

برای اطلاعات بیشتر به مباحث Lyapunov ،Edward Lorenz و Poincaré مراجعه شود.


باز هم به عنوان یک ایرانی از آقای ظریف بخاطر این بیانیه تشکر میکنم.
ناشناس
Canada
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
ظریف جواب میده می گن مناسب نبود جواب نمیده می گن چرا جواب نمیدی شده حکایت ملانصرالدین و پسرش که با یک خر مسافرت می کردند و هر طور از خر استفاده می کردن بهشون اعتراض می شد.وزیر خارجه بالاخره وزیر است و محدوده اختیاراتی دارد،باید اجازه داد هر طور صلاح دانست از این اختیارات استفاده کند و در صورت خطا هم مسولیت کارش را بپذیرد.
ناشناس
United Arab Emirates
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
كينه هاي تاريخي هرگز فراموش نمي شوند به اميد نابودي ، فتح وغارت عربستان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
متاسفانه سیاستهای ما عاقلانه نیست
و ظاهرا قدرتها تصمیم گرفتند جنگ یگری
به مردم فهیم ایران تحمیل کنند
از مردم سایر کشورها هم در منا کشته دادند پس چرا تنش ایجاد نمیشه
ما داریم فضا را تند میکنیم بخاطر مشکلات عدیده داخلی بیکاری اختلاسهای کلانو...
بهروز
United States of America
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
من کاملا با نظر آقای قربان اوغلی موافقم؛ دکتر ظریف هم باید مانند همیشه یک دیپلمات تمام عیار باشد؛ البته شاید در این بیانه دکتر ظریف راز و رمزی بوده باشد که امثال من خبر نداریم؛ اما به خاطر اهمیت مسئله حج و بسیاری گرفتاریهایی که گریبانگیر جهان اسلام شده است؛ تنش بین ایران و عربستان به صلاح نیست. وجود تنش بین کشورهای اسلامی و خصوصا ایران و عربستان به نفع اسرائیل تمام می شود؛ اگرچه در این میان عربستان مقصر است اما ایران باید عاقلانه بحران به وجود آمده را مدیریت نماید.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
یک بام و دو هوا عربستان را پر روتر میکند.
پیمان اردبیل
Germany
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
فرمایشات آقای قربان اوغلی بسیارمتین ومنطقی هست.ازشون تشکرمیکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
این آقایی که مطالب فوق رو گفته اند بدانند که اگر بدست سعودی بیفتی تنها گزینه آنها بریدن سرتان از قفا است. نمیدونم مکه رفته اید یا نه اگه این خون آشامان جاهل رو از نزدیک دیده باشید می فهمید که اینها به هیچ وجه اهل گفتگو و منطق نیستند
اونها ما رو انسان نمیدونم چه برسه به مسلمان
اونها ما رو حیوان حرام گوشت میدونن.
متاسفم که این مطالب رو نوشتم ولی برداشت من از اونا تو سفر عمره همین بود که گفتم کاش اینطور نباشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
این انتقاد به بعضی ها واردتره. ولی آقایون موج سواری می کنند.
امیر
-
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
درود بر شما بسیار خوب نوشتید. باید همان سیاست با دنیا را با کشور های عربی خاصه عربستان ادامه داد. به نظر من می توان عربستان را رام کرد. اینکه آقای ظریف و حتی آقای روحانی با این کشور بسیار تند تر از حد معمول برخورد دارند جای تعجب است. کمی به آنچه در داخل کشور علیه عربستان اتفاق افتاده و یا می افتند هم توجه کنید. . عربها زبان دیپلماسی خاص خور را دارند بعد از رفتن امیر عبداللهیان انتظار میرفتد کمی در سیاست ها وزارت خارجه تعدیل میشد ولی ظاهرا در وزارت خارجه درب فعلا بر بنزین ریختن روی آتش می چرخد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
سه راهکار در برخورد با عربستان ممکنه:
1- تحمل یکدیگر که فکر کنم خیلی سخته
2- کنار گذاشتن حکومت و برخوردهای دینی و مذهبی و رنسانس شبیه عرب
3- جنگیدن تا نابودی کامل یک طرف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۵
این واقعیت را باید قبول کنیم مقصر آخر ما هستیم. همی دنیا هم این را می
گویند. فاجعه منا را همه اتفاق می دانند. ولی حمله به سفارت و آتش زدن را هیچ کس اتفاق نمی داند. حالا باید کوتاه باییم این مشکل حل شود. مسببین این حادثه هم باید به اشد مجازات محکوم شوند. مسئولین هم باید مواظب باشند جملات زشت و ناپسند بکار نبرند
ناشناس
United States of America
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
به جاي اىراد بر اىشان بر بزگترها اخطار كنيد اىشان كه حرفي نزدند مگر به در بگوييد ديوار بشنود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
آخه مگه دلواپسان میذارند چو میندازند در دولت قبل سعودی ها اینقدر گستاخ نبودند ظریف جواب الجبیر نداده ظریفم مجبوره لحنشو تند کنه در دولت قبل سعودی ها میدیدند ایران خودش داره میره تو مرداب غرق میشه چیزی نمیگفتند الان که میبینند اوضاع ایران داره سامان میگیره هر روز یه زرت و پرتی میکنند خودشون رو به زوالن البته چنگ میزنند ...
یوسفی ازارومیه
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۶
عربستان سعودی دشمن شماره 1 ایرانیان است ودر این راه هرچه از دستش بیاد مضایقه نخواهند.کوتاه آمدن مقابل اینها پرروترشان میکند .بشما اقای قربان اوغلی توصیه میکنم خونسردیت را حفظ کنی نترس طوری نمیشه.عربستان از ترس ایران دست بدامان اسراییل هم شده کجای کاری داداچ
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv