bato-adv
کد خبر: ۲۲۴۸۰۰
دکتر حسن حسینی در گفت و گو با فرارو بررسی کرد

ابعاد گسترده "فساد علمی" در ایران

شاید دیگر برایمان عادی شده باشد، اینکه ببینیم هم‌کلاسی‌مان چندین میلیون پول خرج کرده تا دیگران پایان‌نامه‌اش را بنویسند و هرازگاهی خبر از قلابی بودن مدرک علمی یکی از مسئولان به گوشمان برسد. شاید دیگر برایمان اهمیتی ندارد که یک استاد دانشگاه چقدر بلد است و تعداد مقاله‌ها و پژوهش‌هایش برایمان ملاک است.
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
فرارو - یک جامعه‌شناس ضمن بررسی ابعاد گسترده فساد علمی در کشور گفت: «هنگامی که تقلب از چهارچوب‌های کوچکی مانند یک کلاس درس در دوره کارشناسی آغاز می‌شود، مطمئنا به بالاتر از آن و در سطح وسیع گسترده می‌شود. ابتذال نظام دانشگاهی و علمی ما را دربرگرفته است.»

در ماه های گذشته بحث گسترش فساد و تقلب علمی در مراکز دانشگاهی به موضوع و معضل بزرگ تبدیل شده است. این اتفاق پس از افشای سرقت های علمی چند استاد برجسته رشته فلسفه دانشگاه های معتبر کشور رخ داد.

با وجود بازتاب گسترده این سرقت ها و افشای جسته و گریخته دیگر فساد های علمی در مجامع دانشگاهی و برخی شبکه های اجتماعی اما همچنان وزارت علوم و مراجع رسمی در این باره سکوت کرده اند.

به نظر می رسد مراجع رسمی به خوبی از میزان فساد علمی در کشور اگاه هستند اما تاکنون نتوانسته‌اند برای مبارزه با آن راه کاری پیدا کنند.

دکتر سیدحسن حسینی (عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران)و درگفت‌وگو با فرارو درباره ابعاد فساد علمی در کشور، گفت: در سطح جهانی پدیده تقلب علمی، در کشورهای توسعه یافته، تا این حد وجود ندارد. در حال حاضر، در این کشورها نرم‌افزاری درست شده است که از طریق آن می‌توان به میزان کپی‌کردن مطالب پی برد. دانشجویی که در پژوهشش میزانی از تقلب نشان داده شود، در ابتدا تذکر می‌گیرد، و برای بار دوم آن دانشجو مردود خواهد شد. مثال دیگر وزیر خارجه آلمان است که به دلیل اینکه سال ها پیش یک پاراگراف تقلب در پژوهش دکترایش وجود داشت، خود از وزارت خارجه این کشور استعفا داد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این دزدی‌های چرا حساسیت‌زا هستند؟ به دلیل اینکه گرچه گفته می‌شود علم ثروت و قدرت می‌آورد، اما تقلب علمی نیز مانع آن می‌شود. برای پیشرفت در سطح ملی و برای پیدا کردن عمق علمی که موجب توسعه یافتگی علمی نیز خواهد شد، باید جلوی این پدیده گرفته شود.

وی همچنین ادامه داد: در حوزه دانشگاهی، باید با استعدادترین افراد حضور داشته باشند، اما می‌بینیم که چنین نیست. رسیدن به مقامات دانشگاهی و غیردانشگاهی در ایران منوط به مدارک تحصیلی است. اگر فردی تقلبی در این زمینه انجام داده باشد، در پست‌های سیاسی و یا قانون‌گذار نیز به همین راه ادامه خواهد داد.

دکتر سید حسن حسینی در ادامه و با اعلام نتایج یک پژوهش در این رابطه که توسط وی و یکی از دانشجویانش تهیه شده است، اظهار کرد: پدیده تقلب علمی، سالهاست که در جامعه ما گسترش پیدا کرده است. در قالب پایان‌نامه نویسی، کارهای پژوهشی، ISI و... .

حسینی در ادامه نتایجی از این پژوهش را ارائه کرد و گفت: در تهران و شهرستان‌ها موسسات مشاوره آموزشی و پژوهشی تاسیس شده‌اند که کار پژوهشی تولید می‌کنند. تا به حال 26 مرکز مشاوره پژوهشی و آموزشی در حوالی میدان انقلاب شناسایی شده اند که در این تحقیق با آن‌ها گفتگو شده است.

حسینی گفت: طبق این تحقیق، قیمت تولید مطالب علمی در مقاطع و رشته‌های گوناگون، متفاوت است. برخی از این قیمت‌ها به شرح زیر است:
-    پایان‌نامه‌ مهندسی و فنی در مقطع کارشناسی‌ارشد 4 تا 10 میلیون
-    پایان‌نامه مهندسی و فنی در مقطع دکترا 12 تا 17 میلیون
-    ISI در رشته‌های فنی از دو میلیون تومان به بالا
-    پروپوزال پایان‌نامه پزشکی 1 تا 2
-    پایان‌نامه پزشکی 5 تا 7 میلیون
-    پایان‌نامه پزشکی در شاخه ژنتیک 12 میلیون
-    ISI در پزشکی 1.5 تا 3.5 میلیون
-    پایان‌نامه کارشناسی علوم انسانی 1.5 میلیون
-    پایان‌نامه دکترای علوم انسانی 6 تا 12 میلیون
-    پایان‌نامه علوم انسانی در رشته‌های حقوق و مدیریت 300 تا 800 هزار بیشتر از سایر رشته‌ها
-    ISI در علوم انسانی 1.5  تا 3 میلیون

فساد علمی بیداد می‌کند!

حسن حسینی در ادامه اعلام نتایج این پژوهش گفت: برخی از موسساتی که محتوای علمی تولید می‌کنند، تحت عنوان مشاوره تحصیلی و پژوهشی و دارای مجوز هستند. تعدادی از این موسسات نیز مجوز ندارند، اما می‌گویند کار ما غیرقانونی نیست، چون قانونی برای منع تولید متون علمی وجود ندارد. در واقع در ایران به این دلیل که در هیچ حوزه‌ای قانون کپی-پیست رعایت نمی‌شود، در بحث تولیدات علمی نیز رعایت نشده است.

خریداران بیش از همه مقصرند

دکتر حسینی با تاکید بر اینکه باید بیش از هرکس خریداران و تولیدکنندگان این متون علمی را مقصر بدانیم و با اشاره به نتایج تحقیق انجام‌شده توضیح داد: وزارت‌خانه‌ها و ارگان‌های مسئول بیش از همه موسسات تولیدکننده را نشانه گرفته‌اند، در حالی که باید خریداران را نشانه گرفت. درصد قابل‌توجهی از مراجعین به این مراکز را دانشجویان پیام نور و آزاد و تعداد کمتری از آن‌ها را دانشجویان دانشگاه‌های معتبری مانند دانشگاه تهران و بهشتی تشکیل می‌دهند. افرادی که این کارهای علمی را تولید می‌کنند نیز عمدتا فارغ‌‌التحصیلان ارشد یا دکترای دانشگاه‌های آزاد و پیام نور هستند که در دوران دانشجوی‌اشان افراد زبده‌ای از نظر تحصیلی بوده‌اند. کار این افراد مانند این است که فرد یک چیز با ارزشی بالا را به کسی بفروشد و در ازایش یک دستمزد بسیار پایین‌ دریافت کند.

حسینی در ادامه درباره دلایل ایجاد این موسسات تولید متون علمی گفت: حال به سئوالی اساسی می‌رسیم، و آن اینکه به چه‌دلیل این موسسات ایجاد شده‌اند؟ یکی از دلایل این است که کلاس‌های دانشگاهی ما توان آموزش صحیح همه افراد را ندارند. اگر از این کلاس‌ها افرادی بیرون می‌آیند که توان تولید پایان‌نامه، پژوهش، پروپوزال و... را دارند، پس چرا بقیه افراد نمی‌توانند این‌کار را کنند؟

کمی‌شدن علم در ایران

وی همچنین در ادامه اظهار کرد: دلیل دیگر این است که ما هرچه در سیستم آکادمیک جلو آمده‌ایم، نگاه کمی به آموزش عالی بر نگاه کیفی غلبه پیدا کرده است، برای مثال در دانشگاه آزاد دادن دو نمره را منوط به انتشار دومقاله در مجلات علمی کرده‌اند، که این خود کمی‌شدن آموزش را نشان می‌دهد. این کمی‌شدن به عضویت در هیئت علمی نیز کشیده شده است؛ دانشجویی که مدرک و تعداد مقاله‌های بیشتری دارد، شانس بیشتری نیز برای عضویت در هیئت علمی دارد. بسیاری از افراد با خرچ پول توانسته‌اند مدارک و تولیدات علمی بیشتری به نام خود ثبت کنند و در این سیستم کمی پیشرفت کنند. در کنار این افراد، کسانی نیز بوده‌اند که مطالب علمی‌اشان را خودشان تولید کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند پیشرفت کنند.

وی با انتقاد از روند پذیرش افراد در سیستم‌های آکادمیک تصریح کرد: برای ارتقاء از استادیاری به دانشیاری و یا از دانشیاری به استادی، تنها صرف اینکه فرد چه تعداد مقاله و مطلب چاپ کرده باشد، می‌تواند ارتقاء یابد و هیچ آزمونی برای مشخص شدن سطح سواد وجود ندارد؛ از فرد خواسته نمی‌شود تا سخن بگوید یا به صورت کتبی در یک جلسه چیزی بنویسد تا میزان علم او سنجیده شود.

وی با اشاره به معضل مدرک‌گرایی شدید در جامعه گفت: یکی‌دیگر از دلایل افزایش تقلب علمی در ایران، مدرک‌گرایی است. در هیچ یک از کشورهای توسعه‌یافته چنین ولعی برای دریافت مدرک وجود ندارد. حجم عظیم افرادی که در ایران به سمت مدرک‌گرایی می‌روند، در هیچ‌کجای دنیا دیده نمی‌شود.

سوءاستفاده از منابع ملی

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به تقلب علمی در سطوح مختلف سیاسی، اداری، اقتصادی و ... اظهار کرد: در ایران همچنین ما با کسانی در سیستم‌های سیاسی و اداری روبرو هستیم که هم سِمَت و مقام دارند و هم در حال تحصیلات عالی هستند. در اینجا این سئوال پیش می‌آید که این افراد چگونه فرصت خواهند کرد هر دو کار، کار اجرایی و کار علمی، را همزمان انجام دهند؟ در چنین شرایطی اگر چنین افرادی مطالب علمی‌اشان را خودشان تولید نکنند، آیا از منابع ملی سوءاستفاده نکرده‌اند؟ متاسفانه در جامعه ما هیچ‌کس توجهی به این موارد نمی‌کند.

حسن حسینی با انتقاد از سقوط نظام علمی ما از کیفیت به کمیت گفت: مصوباتی که در طی این سال‌ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراکز تایین شدند، به کمّی‌شدن علم در ایران دامن زدند. پیش از این ما افرادی در حوزه‌های علمی داشته‌ایم که بدون این تولیدات از ارزش ویژه علمی برخوردار بوده‌اند. مثال بارزی در این مورد دکتر غلامحسن صدیقی، استاد جامعه‌شناسی است. دکتر صدیقی جز پایان‌نامه‌اش مطلب منتشره خاص دیگری نداشت، اما هنوز هم که هنوز است از او با احترام یاد می‌شود. پس از چنان دورانی که کیفیت مهم بود ما به کمیت افول کردیم.

با این همه مقاله، پس چرا پیشرفت نمی‌کنیم؟!

دکتر حسینی در ادامه بحث کمی‌شدن علم در ایران توضیح داد: قوانین و حوزه آکادمیک ما از افراد می‌پرسند چندتا تولید علمی داری؟! نمی‌گویند از کجا آورده‌ای؟ و از افراد نمی‌خواهند تا حرف بزنند و بنویسند. این وضعیت در همه حوزه‌ها هست، اما در حوزه آکادمیک اهمیت آن بیشتر است. ما اگر بخواهیم به دستاوردهای مختلف برسیم باید علم تولید و پیشرفت کند، اما وقتی همچنان جاده‌های ما خراب است، پل‌های می‌شکند، ساختمان‌هایمان بی‌کیفیت است و... به این معناست که علم پیشرفت نکرده است.

وی گفت: صدها مقاله درباره خانواده در کشور ما وجود دارد که قاعدتا باید بتوان از آن تئوری بیرون کشید و مشکلات خانواده را حل نمود، اما کسی تا به‌حال نتوانسته است این کار را بکند، چون ارزیابی آن فرمالیته است. ما باید باور داشته باشیم، که تولید فکر کاری سخت و نیازمند تلاش است.

این استاد دانشگاه با ذکر مثالی درباره اهمیت کیفیت در علم توضیح داد: ماکس وبر مبحثی تحت عنوان اخلاق پروتستانی و روح سرمایه‌داری دارد. این مبحث در ابتدا یک مقاله 37 صفحه‌ای بود، اما به این دلیل که بسیار قوی و ارزشمند بود، طی سئوال و جواب‌هایی که پیرامون آن شل گرفت، بدل به یک کتاب شد. بنابراین کمیت مهم نیست و کیفیت ماندگار خواهد شد.

دانشگاه‌های ما به ابتذال کشیده شده‌اند

حسن حسینی تصریح کرد: بنیان دانشگاه‌های ما به دلیل کمی‌شدن به ابتذال کشیده شده است. ما در این سیستم افراد معروف و سرشناسی را داریم که با تقلب علمی به درجات بالای دانشگاهی رسیده‌اند. ما با چنین ابتذالی در هیچ حوزه‌ای مقابله نمی‌کنیم. متاسفانه باید بگویم که دانشگاه در ایران بدل به منبعی فاسد شده است.

فساد همه‌گیر است

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با ابراز ناامیدی از وضع موجود گفت: از نظر من امید زیادی به اصلاح این وضعیت وجود ندارد، چرا که مفاسد حتی در میان کسانی که باید رسیدگی کنند حضور دارد. فساد در بدنه وزارت‌ها، فرمانداری‌ها و سایر بخش‌های اجرایی و علمی ما رسوخ کرده است. در بدن انسان وقتی یک توده سلولی فاسد شود، به سایر اندام‌ها انتقال پیدا می‌کند، و متاسفانه همین اتفاق در بدنه جامعه ما نیز رخ داده است. هنگامی که تقلب از چهارچوب‌های کوچکی مانند یک کلاس درس در دوره کارشناسی آغاز می‌شود، مطمئنا به بالاتر از آن و در سطح وسیع آن گسترده می‌شود.

دکتر حسن حسنی در انتها و در پاسخ به این سئوال که چه راه‌حلی را باید برای برون‌رفت از این شرایط انتخاب کرد، اظهار کرد: اگر کاری بتوان برای جلوگیری از این وضعیت انجام داد، این است که گروهی متخصص و زبده تشکیل شوند و مدت زمان زیادی بر روی جریانات رخ داده کار کنند تا راه‌حل مشخص و قابل اجرایی پیدا کنند. اما مهم‌تر از آن این است که وقتی فردی به‌عنوان عضو هیات علمی می‌بیند که همکارش تقلب کرده است، آن را بگوید تا جلوی آن گرفته شود، نه اینکه به هر دلیل آن را بروز ندهد.

وی همچنین تصریح کرد: در انتها باید به کسانی که از راه نوشتن پایان‌نامه، مقاله، پروپوزال و... پول درمی‌آورند بگویم، این کار و ارتزاقی شرافتمندانه نیست!
bato-adv
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
جمع کنین این بند وبساطو، این همه فارغ التحصیل دکتری دارن ول می گردن برن چیکار کنن؟
آقای هیئت علمی دانشگاه تهران اگه اینها بخوان شرافتمندانه پول در بیارن باید چیکار کنن؟
برن بنایی کنن؟
دانشجوی دکتری دانشگاه شما که نرفت بنایی کنه، پایان نامه و مقاله هم ننوشت، چاره ای جر خود کشی پیش رویشش ندید.
رضا
Finland
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
دکتر عباس شیبانی نماینده چند دوره مجلس که اتفاقا اتفاقا اتفاقا از نظر سیاسی در ارودی اصول گراها هم قرار می گیرد سال65 گفت با هر جا شوخی میکنید با دانشگاه شوخی نکنید . با دانشگاه زمامداران امور شوخی کردند شوخی های خیلی زشتی هم کردند بفرمایید میوه اش را بچینید.
دانشجوی دانشگاه صنعتی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۹
یه دلیلش هم اینه که یه سریا اصلا هیچ علاقه ای به رشته خودشون ندارند درنتیجه مجبور میشن به هر قیمتی که شده فقط مدرکو بگیرن و برن دنبال کار و زندگی و...
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
اگر تا پاسی از نیمه شب گذشته از کنار خیابان یک کشور اروپایی رد شوید از پنجره خانه ها افراد سالخورده ای را میبینید که مشغول مطالعه اند -اما بعضی دانشجویان جوان ما فقط یک روز مانده به امتحان دنبال زیراکس جزوه و پیدا کردن نمونه سوال هستند. فرقش اینه !
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۳
سلام
من استاد دانشگاه دولتی هستم. روزهای پنجشنبه صبح هم در دانشگاه ازاد در مقطع ارشد درس میدهم.
در دانشگاه ازاد مثل دولتی درس می دهم و به همان شکل هم امتحان می گیرم و معمولا در کلاسهایم بین سی تا پنجاده درصد مردود میشوند. از دید دانشجویان بسیار آدم بدی هستم، خودشان می گویند که هر کسی درس من را پاس کند حتما مدرک می گیرد!
دائما هم از طرف مسولان مورد مواخذه قرار میگرم که چرا سخت گیری میکنی که دانشجویان ناراضی باشند در ترم قبل به طور کاملا واضح یکی از ایشان از من خواست که نمره بده!. الان بیش از دو سال است که هیچ دانشجویی حاضر نیست که با من پایان نامه بگیرد و ظرفیتم کاملا خالی است. در عوض اساتیدی که هیچ سخت گیری و کنترلی روی پایان نامه ها نمی کنند ، همواره 4 نفر دانشجوی داری کد ثبت شده پایان نامه و 4 نفر هم در انتظار ثبت دارند. جالب است بدانید که در 8 سالی که من اینجا حضور دارم تنها 2 بار داور پایان نامه شده ام آن هم به این دلیل که شب عید بود و هیچ استاد دیگری در دانشگاه نبود و اجبارا من انتخاب شدم. حتی دانشجویان به خاطر سخت گیری من حاضر نیستند من را داور پایان نامه خودشان نمایند. در این شرایط ایا شما انتظار دارید که افرادی مثل من زیاد شوند؟ برای من مثل روز روشن است که یکی دو ترم بعد عملا کل دروس من بدلیل به حد نصاب نرسیدن، حذف می شود و عذرم را خواهند خواست! اصلا دانشجویان تمایلی به درس خواندن ندارند و فقط فکر می کنند به صرف این که بیایند کلاس باید نمره عالی بگیرند.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۴۳
سیامک
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
چرا استاتید بازخواست نمی شن؟؟؟چه کسی بجز اساتید مسول هستن؟؟؟!!! اساتید دنبال پول بیشتر و دردسر کمتر هستن خودشون هم میدونن که بعضی از کارا سمبل کاریه اما براشون مهم نیست...چرا؟؟!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
من دانشجوی ارشد دانشگاه دولتی هستم مشکل دقیقا به خاطر این است که صنعت از دانشگاه جدا هست یعنی روند درست باید به این شکل باشه که صنعت نیازش رو به دانشگاه بده و دانشگاه با کار پژوهشی هم مشکل صنعت رو حل کنه هم درامد کسب کنه دقیقا کاری کهدر همه دانشگاه های دنیا در مقاطع تحصیلات تکمیلی انجام میشه ولی در ایران هیچ موضوع پایان نامه ای رو صنعت تعیین نمیکنه به دو دلیل 1. صنایع ایران قدیمی هستند و به دنبال بهبود نیستند 2. اساتید به گرفتن پول زیاد سر ماه و کم کاری عادت کردند استادی که سر ماه 6 میلیون تومن تو حسابش بره بدون ترس از اخراج یا هیچ مشکل دیگر به دنبال کار عملی و ارتباط با صنعت نمیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
همه اینهابجای خود داشجوی نیابتی بدترین نوع خیانتی است که به دانش وعلم ومهندس ودگتر ومتخصص می شود، یعنی اینکه عده ای درمراکزدانشگاهی یا اطراف داشگاه ها به نیابت ازطرف کسانی درکیلومترهاراه دور مثلا درتهران برای کسانی که درجنوب ایران هستند سرکلاس می روند وامتحان می دهند ومدرک می گیرند و بابت این کارپول می گیرند،وحتی یک نفر دردو یا سه دانشگاه بجای دویه سه نفرنیابتا کلاس می رود وبالاخره مدرک می گیردوحتی کارت شناسایی بنام دانشجوی مربوطه باعکس شخص نیابتگرنیز جعل شده وظاهرقضیه هیچگونه ایرادی نداردودست آخرمی بینید که شخصی که فقط دونوبت مثلا به تهران رفته(درطول گرفتن مدرک)ازدانشگاهی درتهران مدرک لیسانس یا فوق لیسانس یا دکترامی گیرد بدون آنکه بداند حتی چه درس هایی دردانشگاه دررشته مربوطه که مدرک گرفته مطرح بوده،وکاربجایی رسیده که فوق لیسانس مهندسی شیمی یا مکانیک اگرازش بخواهید یک معادله درجه یک بصورت:2x=0 راحل کند نمی تواند واین درحالی است که همین فرد درس ریاضییات پیشرفته با معادلات دیفرانسیل پاره ای با شرایط مرزی معین ونیمه معین راگذرانده (البته برایش گذرانده اند)ونکته آخراینکه درزیرپوست علم ودانش درایران چه می گذرد غوغایی است که دملی چرکین با ظاهرآمیخته با هفت آب ورنگ تبلیغاتی بیادگارمانده ازدولت های نهم ودهم ودرعمل می بینید که کوه موش می زاید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
خیلی از مسئولان خودشان از این مدرکها دارند بعد انتظار دارید جلویش را بگیرند؟!
ناشناس
Syrian Arab Republic
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
آقا رضا اون مال وقتی است که بخش خصوصی فعال باشه و کارها صرفاً مونتاژکاری نباشد و علم منجر به تولید وجود داشته باشد. شما کدام بخش صنعتی را میشناسی که با ابتکار و نوآوری محصولی را به جامعۀ بین المللی عرضه مینماید. صنایع تکنولوژی وارداتی برایشان هم با صرفه تر است و هم با کیفیت تر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
میدونید چند تا از مسولین کشور از دانشگاه هاوایی مدرک گرفتن؟میدونید چند تا مثل کردان در راس امور داریم؟پس این حرفها بیهوده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
من از اساتید هستم. وقتی انقلاب میرم و بر میگردم از این همه زشتی و این همه خیانت خجالت میکشم. شرمنده می شوم. یعنی تقریبا ۱۰ سال پیش اینقدر بیشرمانه تقلب را تبلیغ نمیکردند. دستگیر کنید این کثافت ها را که اسم استاد به یدک می کشند. به کجا می رویم. آیا اگر کسی با تقلب پزشک شود جان چند نفر را خواهد گرفت . مدرک استاد فاسد باید از کار برکنار شده و تا آخر عمر از کار علمی بازماند
سید علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
یه خاطره براتون بگم. درس ریاضی مهندسی امتحان داشتیم. من پاسخ آخرم را نوشته بودم e به توان lny. یادم رفته بود که سادش کنم و بنویسم y. استاد جانم خط کشیده بود روش و داده بود صفر! یعنی این استاد هنوز سرش نمیشه که ... . همین استاد دانشجوی دکتری داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ببین به کجا رسیده ایم. در واقع آنجا که باید نظارت باشد نظارت نیست و آن جا که نباید سخت گیری شود هزار سخت گیری اعمال میشود. اللهم عجل الولیک الفرج
ناشناس
Canada
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
در ۵۰۰ دانشگاه اول دنیا ، حتی یکی‌ از ایران نیست... بیشتر عزیزانی که از سیستم آموزشی‌ ایران فارغ لتحصیل میشن و برای ادامه تحصیل یا مهاجرت به کشورهای پیشرفته می‌آیند، بعد از تجربه کار و تحصیل در اینجا، خود قبول دارند که چیز زیادی از دانش امروز دنیا به آنها آموزش داده نشده... به خصوص در رشته‌های مهندسی‌ و مالی و علوم.... بی‌جهت نیست که حتی در ایران ما حتی یک برنده نوبل حتی در ادبیات نداریم....و تاسف بیشتر اینکه هر روز باد تر از دیروز، چون افراد تحصیل کرده با کیفیت، یا بازنشسته میشن، یا مهاجرت میکنند، یا ستاره دار و به بازی گرفته نمی‌شن
ناشناس
Syrian Arab Republic
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
متأسفانه مشاغل کلیدی به کسانی سپرده میشود که تمام مراحل تحصیلی را با رانت های وِیژه طی کرده اند و اکثراً بی سواد یا کم سواد هستند. و همین افراد کم سواد به خاطر اشغال پوزیشن های خاص، سالانه صدها مقاله به عنوان نویسندۀ مسؤل به نامشان چاپ میشود که حتی روحشان هم خبر ندارد. و این مقالات هم ناشی از پایان نامه های اینچنینی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
حتی در ادبیات!!!!؟ تو فکر میکنی نوبل ادبیات گرفتن راحت تره تا مثلا نوبل فیزیک گرفتن؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
آقا چرا وسط دعوا تو سر ادبیات میزنید حالا؟
Hendi
India
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
شما لطف کنید استادان بی سواد را اول از همه اخراج کنید استادی که فرمول ریاضی یا برنامه کامپیوتری را حفظ میکنه و هیچ تخصصی در کارش نداره فاجعه هست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
چرا یه قسمت دیگه ماجرا رو چیزی در موردش نمینویسین
کسی که محقق باشه ایا توسط دانشگاه حمایت میشه مثل دانشگاه های امریکایی یا اروپایی که هزینه دانشجوی محقق رو میپردازن
اینطوری میشه که طرف تحقیق میکنه تحقیق رو به n نفر میفروشه
وقتی کار نیست تو این مملکت و هیچ حمایتی هم از جوونا نمیشه چی کار باید کرد به نظر شما؟
فقط کوبیدن رو بلدین راهکار که نمیتونین ارائه کنین :|
Hendi
India
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
باید کتاب های دانشگاههای ایران تبدیل به زبان انگلیسی بشود تا ایران جهش علمی پیدا کند . این روش را کشورهای هند . مالزی و امارات سالهاست که پیش گرفتند
استاد فرهیخته
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
مرگ بر انگیلیس روباه پیر

مرگ بر امریکا گرگ پیر

مرگ بر..........
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
تا وقتی که در دانشگاه بجای علم آموزی از شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس و .... برای بالابردن نوع صندلی استفاده می شود وضعیت آموزش مملکت همینه و بدتر هم خواهد شد
"فرارو بچاپ خواهشا"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
وااسفا، وامصیبتا، وا دلواپسا ... چرا عربی نشه ؟!
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
چه ربطی داشت ؟! .....
Hendi
India
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
شما استادی واقعا !!!..مرگ بر این و ان .کشور ما را به این فلاکت انداخته .شعار توخالی و ویرانگر تا کی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
والله تو رشته ما كه از اواسط ليسانس و تا انتهاي ارشد كل منابع انگليسي بود
ناشناس 11
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
هرچه بگندد نمکش میزنند
وای به روزی که بگنندد نمک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
حسن حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

"بنیان دانشگاه‌های ما به دلیل کمی‌شدن به ابتذال کشیده شده است. ما در این سیستم افراد معروف و سرشناسی را داریم که با تقلب علمی به درجات بالای دانشگاهی رسیده‌اند. ما با چنین ابتذالی در هیچ حوزه‌ای مقابله نمی‌کنیم. متاسفانه باید بگویم که دانشگاه در ایران بدل به منبعی فاسد شده است."

"از نظر من امید زیادی به اصلاح این وضعیت وجود ندارد، چرا که مفاسد حتی در میان کسانی که باید رسیدگی کنند حضور دارد. فساد در بدنه وزارت‌ها، فرمانداری‌ها و سایر بخش‌های اجرایی و علمی ما رسوخ کرده است"

کلا" رو به زوالیم با سرعت مطمئنه!
مهندس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
تاوان گناه دزدی علمی و بی سوادی استاد را که دانشجو نباید بپردازد. دانشجوی بدبخت با هزار امید وارد دانشگاه می شود اما با مسایلی از جانب اساتید رو به رو می شود که گاه دیده شده دست به خودکشی می زند. اساتید دانشگاه ها حلقه بسته ای ایجاد کرده اند که وارد شدن به آن حلقه گویی گناهی شرک آلود است.
البته از قصور برخی دانشجویان نباید چشم پوشی کرد ولی فضای حاکم بر دانشگاهها به شدت مستعد ایجاد فساد علمی است و مسبب اصلی آن اساتید هستند.
ناشناس
Canada
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
مشکل هم دزدی ادبی هست و هم اینکه اصلاً خیلی از اساتید هیچ مقاله ای ندارن و در واقع نوشتن بلد نیستن! تحقیق و پژوهش صفر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
کجا فساد نیست که اینجا نباشه ؟
مهندس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
به نظر بنده در این میان کوتاهی اصلی از خود اساتید راهنماست. نحوه ارتباط این حضرات با دانشجویان بسیار نادرست و غیر علمی و غیر اخلاقیست که عملا دانشجویان را گاه به اجبار به این روشها سوق می دهند. بر عکس اساتید راهنمای دانشگاه های خارجی که ارتباط بی نظیری با دانشجو برقرار میکنند. مساله بعدی مشکلات دانشجو است که علاوه بر تحصیل باید کار کند تا خرج زندگی خود را در آورد و چون ترمهای تحصیلی محدود هستند مجبور می شود که تن به این کار بدهد.
در کل سیستم آموزشی در ایران استاد سالار است و باعث به وجود آمدن مافیای علمی می گردد. گاه دیده می شود اساتید شاید به عمد راهنمایی غلطی میکنند و بعد دانشجو را بازخواست میکنند و خود را به فراموشی میزنند که خود این کار را از او خواسته اند.
صحبت بسیار است. دیده شده است اساتید راهنما دانشجویان ارشد را به دانشجویان دکترای خود پاس می دهند و این دانشجویان دکترا به عنوان مشاور عملا در حکم راهنمای اصلی هستند و تا حد ممکن دانشجو را تیغ می زنند.
متاسفانه این وضع تا وقتی حاکم باشد این داستانها ادامه خواهد داشت.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
... مدتهاست دیگه حال خوشی ندارم .. روغن پالم ، خمیر مرغ ،جوهر قند...انواع اختلاس در بانکها وپروژها وبیت المال ... بالابودن آمار بیکاری ،طلاق ،تلفات جاده ای،ریزگردها،بحران کم آبی ...بورسیه های دکترای تقلبی و فساد علمی در دانشگاها... دلواپسم...!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
این ها خودش یک رکورد بزرگ است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
مشكل انجاستوقتي استيد نخبه كشور در دولت قبلي راخانه نشين كردند وبه جاي انها افراد سفارشي را جايگزين انها نمودند بايد انتظار چنين اتفاقي داشته باشيم چون استاد اگر وارد باشد باخواندن پورو پوزال متوجه مي شود كه اين پايان نامه كپي است يا يك تحقيق جديد اكر استاد از نظر بار علمي بروز باشد مي تواند اصل از كپي تشخيص دهدبنظرم بايد اين پايان نامه ها بايد جمع كرد ودر طول تحصيل اساتيد هر واحد درسي اين پروژه ها اجرا كنندوبرا ي رشته فني وپزشكي پروژه هاي عملي تعريف شود
ناشناس
Malaysia
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
من دانشجوی خارج از کشور هستم. دانشجویان ایرانی دانشگاه ما گروهی در فیس بوک دارند برای فروش لوازم دست دوم دانشجویان تازه فارغ التحصیل ها به تازه وارد ها که در آن مبل و صندلی و آفتابه و یخچال شان را می فروشند. یکی دو سال است که عده ای شروع کرده اند به اینکه از این طریق مقاله و پایان نامه از وارد و به دانشجویان دیگر بفروشند. در ابتدا برخی دانشجویان در کامنت ها به این عمل اعتراض می کردند اما تعداد مشتریان آنقدر زیاد بود که صدای معترضان در میان فحاشی های مقاله فروش ها و مقاله خر ها به آنها گم می شد. الان تقریبا همه استادان به این قضیه پی برده اند و دیگر هیچ ارزشی برای کارهای دانشجویان ایرانی قایل نیستند (جز درصد اندکی استدان بی سوادی که به هر قیمت دنبال مقاله دادن دانشجویان خود هستند.)
جالب این است که با وجود شمار فراوان دانشجویان ایرانی در هند، مالزی و ژاپن، مقام رایزنی علمی جمهوری اسلامی که باید مسول چنین مواردی باشد بیش از یکسال است که منحل گردیده است.
دلواپس قطار علم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
باید برای هر رشته یک امتحان نهایی بعد از گذشتن از پایان نامه ترتیب داد و سوالات آن زیر نظر اساتید نابغه و صاحب صلاحیت که نیازی به پول نداشته باشند قرار داد. و همه مدارک داده شده وارسی شوند. البته این محقق میشود که حاکم حکیم باشد حکیم حاکم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
مثبت دادم به خاطر جمله پایانی که نوشتی+
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
این یک نگاه سطحی است. دانش در سطح دانشگاههای ایران حد قابل قبولی دارد و حتی بسیار نخبگان داریم که سطح دانش و فنی که در اختیار دارند بسیار بالاتر از متوسط بهترین دانشگاهها است. کسب دانش توسط شخص انجام میگیرد. بسته به تلاشی که میکند و فکر و اندیشه ای که به خرج میدهد و از همه مهمتر هدف و انگیزه ای که دارد. راسخون فی العلم برندگان این عرصه هستند. اما در این میان قبول دارم که نگاه کمی به پدیده علم و پژوهش و تولید علم که میتواند نگاهی کاملا سطحی قلمداد شود در ممیزی دانش واقعی و کارایی واقعی کمی ناکارآمد است و این میشود که به قول نویسنده مزبور آنانکه ناشایسته اند در جای شایستگان نشسته اند و آنانکه رنجی نبرده اند به گنجها رسیده اند. با این همه البته هستند کسانیکه در نهایت سعی و تلاش و در نهایت باریک بینی و تیزهوشی بر قله های علم سوار هستند و در همین مملکت خودمون به کار تولید علم و آموزش آن مشغولند.
سارا
Canada
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
دانشجوی خارج از کشور!
بهرحال استادی که اینکاره باشه می فهمه کی دزدی کرده کی نکرده! اینکه استاد بگه چون مقاله ی دانشجوی ایرانی هس حتماً همش کپی پیسته منطقی نیست. هم نرم افزاری هست که نشون میده هم اینکه با خوندنش میشه متوجه شد
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
تنها دانشگاهي كه اعتبار خود رو توي ايران حفظ كرده، دانشگاه صنعتي شريف است.
نیما
Australia
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
بنده دانشجوی دکترا دانشگاه صنعت شریف هستم در رشته فیزیک . فسادی که تو این دانشگاه هست از تمامی ابعاد تو دانشگاه مجازی علی آباد کتول نیست
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
من تا جايي كه شنيدم در شريف مهم مدرك نيست، بلكه ميزان مقالات در مجالات بين المللي هست نه مجلات داخلي. اين عمل تا حدودي ميزان تقلب را كاهش مي دهد
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
الان مدرک گرایی در ایران طوری شده که همه با چنگ و دندان و تقلب و رانت دنبال دکتر شدن هستند.
دانشگاه های قم به خصوص غیرانتفاعی ها از تمام جاها بدتر هست.
اینجا، توی خیابان صفائیه قم اگر جار بزنی دکتر، همه کسانی که جلو هستند سرشان را برمی گردانند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
اینم بی انصافیه که میگین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
من دکترام را تمام کردم ولی اصلا دوستندارم در سیستم دانشگاهی کار کنم چون فاسدند استادها دزد شده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
مشكل مديران گروهي هستند كه اساتيد راهنما هم هستند كه بزور خودشان را به ريش دانشجو الصاق ميكنند! اساتيد راهنمايي كه بي توجه به تخصص خود فقط بخاطر پول و مقاله دانشجو را مجبور مي كنند تا با ايشان پايان نامه بگيرند.استاد راهنماي من بديهي ترين تعريف پايان نامه من را نميداند! و مدام از من سراغ مقاله را ميگيرد!
ناشناس
Germany
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
در دانشگاه ايران درس خواندن با اين اوضاع كه بعد از راه اندازي دانشگاه ازاد باب شد خيلي راحت بود و دوران با حالي بود اخرش مدرك بيست ولي سواد صفر.
مدارك خيلي از وزرا و نمايندگان هم كه فوق دكترا و سهميه بورس هستند همين نوع است اگر نه من قول مي دهم اگر جلوي يك استاد كه دكتراي ترافيك دارد نصف سؤالات كلاس دهم را نتواند جواب دهد.
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
چرا در ژاپن کسی " مرگ بر آمریکا " نمی گوید؟؟
پس از جنگ از یکی از مقامات ژاپن پرسیدند: شما تنها کشوری هستید که آمریکا علیه تان از بمب اتم استفاده کرده و قائدتا شما باید بزرگترین دشمن آمریکا باشید. پس چرا هیچوقت شعار "مرگ بر آمریکا " سر نمی دهید؟
او در پاسخ گفت : شعار دادن کار کسانی است که در عمل نمی توانند کاری انجام دهند! همینکه بر روی میز رئیس جمهور آمریکا تلفن پاناسونیک ما نشسته، یعنی اینکه ما پیروز شدیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
بابت کامنت مفید تشکر
ناشناس
China
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
این یکی از چرت ترین جک هایی است که در اینترنت باب شده است. حالا چرا ژاپنی ها نمیگن مرگ بر آمریکا؟ شما نگاهی به بعد از جنگ جهانی بکنید امپراتوری ژاپن متلاشی شد و الان هم زیر یوق آمریکا ارتش مهار شده ای دارند و پایگاه های آمریکا شده محل آزار جنسی دختران ژاپنی. بلی برادر جان!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
ژاپنی عاقله. تو آمریکا تکنولوژی نیمه هادی برای قطعات الکترونیک کشف شد، ژاپنی بعد جنگ رفت آمریکا یاد گرفت بعد خودش دستگاه ها رو با این تکنولوژی ساخت و میبینیم به کجا رسیده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
اولا - دانشگاه‌ها سالم ترین قسمت جامعه ما هستند

دوما - ریشه مشکلات پذیرش دانشجویان زیاد و تحمیل آنها به سیستم دانشگاهی‌ است و نیز تحمیل افراد بی صلاحیت به عنوان استاد به سیستم دانشگاهی‌.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
با دوما شما موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
مطلب اخیر مهمترین علت این فساد است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته می شود چون در سطح جامعه گرایش افراد به این سمت سوق داده شده که همه دکتر و استاد بشوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
فساد در نظام دانشگاهی ایران زمانی نهادینه شد که رجال سیاسی برای بهره برداری حداکثری از قدرت رانتی‌شان بدشان نیامد در کنار اسمشان یک لقب "دکتر" هم باشد. از راه دور دکترا گرفتند و چون تعدادشان کم نبود، موسساتی ایجاد شد تا برایشان این کار را انجام دهد و حالا این بلا دامن تمام نظام دانشگاهی را گرفته. تلویزیون را که باز می‌کنید، هر جنبنده‌ای دکترا دارد. علم در این ایران قدرت نمی‌آورد، بلکه این قدرت است که به دنبالش دکترا یا علم مبتذل می‌آورد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
احمدی نژاد مچکریم
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
چرا در ژاپن کسی " مرگ بر آمریکا " نمی گوید؟؟
پس از جنگ از یکی از مقامات ژاپن پرسیدند: شما تنها کشوری هستید که آمریکا علیه تان از بمب اتم استفاده کرده و قائدتا شما باید بزرگترین دشمن آمریکا باشید. پس چرا هیچوقت شعار "مرگ بر آمریکا " سر نمی دهید؟
او در پاسخ گفت : شعار دادن کار کسانی است که در عمل نمی توانند کاری انجام دهند! همینکه بر روی میز رئیس جمهور آمریکا تلفن پاناسونیک ما نشسته، یعنی اینکه ما پیروز شدیم.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
ما در تمام زمینه های فساد رکورد زدیم.فقط یک سوال خدمت اساتید داشتم.کشور ما که در تمام زمینه های فساد جزو رکورد داران در دنیا است چگونه می تواند جهان را اصلاح کند؟؟؟؟
چاپ کن لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
جهان را تنها با محمود میتوان اصلاح و مدیریت کرد. پس "پاک یادت نره"
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
یکی از شعار هایی که در دولت قبلی داده می شد، تعداد مقالات علمی به عنوان مصداق رشد علمی کشور بود. در این فضای ایجاد شده هر استادی که تعداد مقالات (صرفا شمارش) بیشتری داشته باشد، امتیازات بیشتری می گیرد.
توجه به کمیت بدون داشتن زیر ساخت های علمی باعث شده است که ایران به عنوان یکی از متقلب ترین کشور های ارایه دهنده مقالات شناخته شود. امروزه اصولا وقتی که مقاله ای از ایران برای یکی از ژورنال های معتبر ارسال می شود، فرض بر وجود تقلب در آن می باشد.

البته خوبی اش در این است که همه چیزمان به همه چیزمان می آید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
فرمایش شما حداقل در حوزه علوم پایه اشتباه است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
در کلیت فرمایش آقای دکتر حسینی هیچ تردیدی نیست، اما چند نکته:

1. فرموده اند : "برای ارتقاء از استادیاری به دانشیاری و یا از دانشیاری به استادی، تنها صرف اینکه فرد چه تعداد مقاله و مطلب چاپ کرده باشد، می‌تواند ارتقاء یابد و هیچ آزمونی برای مشخص شدن سطح سواد وجود ندارد؛ از فرد خواسته نمی‌شود تا سخن بگوید یا به صورت کتبی در یک جلسه چیزی بنویسد تا میزان علم او سنجیده شود."

آقای دکتر به خوبی مطلع هستند آیین نامه ارتقا علی رغم همه ایراداتش، تنوع بدی ندارد. مضافا بر اینکه راهکار شما بسیار بدتر است، چه کسانی مصاحبه کنند؟!!
حتما فراد بالای 50و 60 و 70 که جوانتر ها را اغلب قبول ندارند! و متاسفانه حتی گاهی نگاه توام با غرور نازیبایی دارند.... و الحمدالله که در مملکت ما حب و بغض شخصی و ساسی اصلا و ابدا نیست!

2. بد نیست آقای ذکتر بفرمایند چند مطلب بین المللی با ارجاعات قابل ملاحظه دارند تا ایرادشان منطقی تر شود.

3. باید توجه داشت که با چه امکاناتی انتظار کار تاثبر گذار بین المللی داشته ایم.

4. یک مقاله علمی پژوهشی ، یا ISI , و نه ISI-listed، هر قدر هم کم ارزش، نشان این است که دانشجویی - و یا مدرسی- در حد توانش تلاش کرده است، و این خود در خور تحسین است.

در پایان؛ هیچ شکی نیست که خیلی از دانشگاه ها تنها در ازای پول مدرک میدهند، و این خیانت به همه است. خیلی مدرسین دانشگاهی، شرافتشان را فراموش کرده اند، و فساد ریشه دوانده است، اما این دلیل توجیه رکود علمی یک مدرس دانشگاهی و نالیدن و ساکن ماندن و نمیشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
در دانشگاه ........ گلا گروه 3 تا استادیار دارد و هیچکدام رشته یا گرایش با عنوان مقطع دکتری همگون نیست!
هر استاد 8 پایان نامه دکتری دارد و هر سه نفر اولین بارشون هست که دانشجوی دکتری دارند
خوب تکلیف دانشجو با این اساتید چیست؟
و چون خودشون هم مطلب را نمیدانند انقدر دانشجو را اذیت میکنند که شخصا حاضرم بالاتر از این پول بدهم و فرار کنم برید سرغ ریشه های کار نه شاخ وبرگش!
لابد میپرسید چطوری به این دانشگاه دانشجوی دگتری داده اند؟
خوب دیگه این از کرامات وزارت علوم دولت دهم است.
حق دارید باور نکنید من هم جای شما بودم باور نمیکردم
hessam
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
مشکل سواد استاد هامونه.
همین دو ماه پیش یه دانشجوی دکترا از یه پروژه غلط دفاع کرد. کل نمودار ها غلط بود.
استاد هم اصلا داستان رو بلد نبود.
تازه پروژه رو هم عینا با واسطه و و دلالی یه استاد دیگه فروخت به یه لیسانسه ، اونم دفاع کرد!
دلال شدن استاد ها، به نظرم کم کم داره عادی میشه.
ناشناس
Ireland
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
قانون کپی- پیست چیه؟قانون کپی رایت منطورش بوده؟؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
ریشه مسئله این است که معیار انتخاب دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادان خیلی ربطی به توان علمی افراد ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
تعداد مقالات دانشگاهي ،معيار سنجش توليد علم در هر كشوري شمرده مي شه، ولي سياست گذاران اين معيار رو به عنوان هدف قرار دادن و واقعا باورشون شده كه با توليد يك سري مقاله بي فايده كشور رو تو اين معيار بكشن بالا و بگن ما تو توليد علم ١٦ اميم و ١٧ ام و فلان ، مثل اين ميمونه كه بگن كسي كه ساعت رولكس داره ثروتمنده بعد دولت بياد به همه ي مردم ايران يك ساعت رولكس بده و بگه ما در عرض ١ روز همه مردم ايرانو ثروتمند كرديم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
با این شرایط خود مدرک چند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
وقتي در استخدام هيئت علمي تنها فاكتور داشتن پارتي هست وضع بهتر از اين نميشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
من خودم پايان نامه نويسم ، رشته هـاى مهندسى معمارى و معمارى منظر
چون خسته شدم با ٢٨ سال سن هـمچنان آش خور باشم … ديگه خجالت مى كشم از بس از بابام پول گرفتم
ملت ، دولت مى خواد خوشتون بياد مى خواد نياد ، من پايان نامه مى نويسم
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
من هم دانشجوی ارشدم و همچنان از پدرم پول می گیرم تابستان امسال چند نفر به من پیشنهاد پایان نامه نویسی دادن و من یکی دو تا نوشتم ولی خوشم نیومد. نتونستم باهاش کنار بیام در طول دوران دبیرستان و کارشناسی هرگز تن به کپی و تقلب ندادم. با 24 سال سن همچنان از پدرم پول توو جیبی می گیرم ولی به شدت برای ساختن آینده ای بهتر دارم تلاش می کنم.
ناشناس
Malaysia
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
برو ببین مهندسین معمار چطور نقشه می کشند و چطور پول در می آورند آنوقت تو بی عرضه انتخاب هایت پول توجیبی گرفتن از باباست یا به لجن کشیدن دانشگاه ها. پیشنهاد می کنم برو توی مترو جیب بری کن احتمالا از این دو تا کار بهتر باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
وقتی دانشگاهها هیئت علمی بی سواد جذب می کنند و برای حق التدریس در دانشگاه هم پارتی بازی می شه و سواد کوچکترین تاثیری نداره و معیار ارتقا علمی استادان تعداد مقالات و کتابهاست و نه کیفیت آنها اوضاع احوال همین می شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
در دانشگاه امیرکبیر در مقطع فوق ایسانس فارغ التحصیل شدم و یه مقاله در یکی از ژورنالهای معتبر زیر مجموعه elsevier به چاپ رساندم ،و در چند کنفرانس خارجی و داخلی جهت ارائه دعوت به عمل آمدم و آموزش عالی مبلغی به عنوان هدیه به من داد ،وقتی مقاله برای بازنگری به انگلیس رفت ،بنده یه مقاله ای را که ازش کمک گرفته بودم جزئ ریفرنسهام نیاورده بودم ، پروفسوری که مطالعه کرده بود ،با یه سری اشتباهات تایپی مقاله را برگرداند تا تصحیح کنم.الان مثل سگ پشیمانم چرا اینقدر زحمت کشیدم ،چون چنان بعضی از افراد از خدا بیخبر درگیری ذهنی واسط درست میکنند ،که روزی 100 بار آرزوی مرگ میکنی و یا میگی ای کاش اینجا به دنیا نیامده بودم.(خدا لعنت کنه خانواده گرامی ،رییس شرکت آسان موتور که 8 ماه است ،پول را گرفته و خودرو تحویل نمیده و هیچ کس تا حالا جوابگوی بنده نبوده است.)
ناشناس
China
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
یکی از در برهم ترین کامنت هایی که در عمرم دیدم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خودت هم فهمیدی چی نوشتی؟
بامداد ایرانی
United States of America
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
درهمین تهران ، استاد راهنما که حتی دانشجو را راهنمایی نکرده بود و فقط نامش در کنار نام دانشجو برای تحقیق در پروژه ای کاملاً جدید آمده بود از نجابت دانشجو استفاده کرده و کل تحقیق و افتخارات مادی و معنوی پروژه را به نام خودش ثبت کرده و با شرکت در سمینارهای مختلف و مصاحبه های گوناگون حق آن دانشجو را کاملاً پایمال کرده و دانشجوی یادشده نیز دستش جایی بند نیست. بعد صحبت از اخلاق واز این حرف های صدمن یک غاز می زنیم. فعلاً در ایران هیچ چیز .. هیچ چیز مطرح نیست.
زهره
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
مقصر همه این ها دانشگاه آزاده. با ورودش به عرصه علم موقعیت کاری دانشجویان دانشگاههای دولتی رو گرفت و این باعث شده اونا به چنین کارهایی رو بیارن دانشجویان دانشگاه آزاد هم که چیزی بلد نیستن صرف مدرک گرایی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
چه ربطی داره. دلت پره گیر دادی به دانشگاه آزاد. چرا شما خیال میکنید همه باید برن دولتی؟مگه ظرفیت ها چقدره؟چند سال باید بشینه پای کنکور؟مگه هر سال ظرفیت دولتی کاهش پیدا نمیکنه؟ مگه پردیس و غیر انتفاعی و پیام نور پذیرشش چقدر از آزاد سخت تره؟ توی ارشد 900 هزار نفر متوسط ثبت نام میکنن چقدر پذیرش میشن تو مقطع روزانه بنظرتون؟ سیستم دانشگاهی باید قوی شه. خروجی باید با سواد شه که تنها به نظام آموزشی و سواد اساتیدش بر میگرده.... برای کار اگر پارتی مهمه که کاری به مدرکت ندارن. اگر پارتی نباشه پس دانشجوی قوی تر یعنی موفق تر. به آزاد و روزانه و غیر انتفاعی و ... چه ربطی داره؟؟؟
ناشناس
Syrian Arab Republic
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
زمانیکه استاد راهنما به دانشجو میگوید موضوع پایان نامه را با خودت بیاور و استاد اصلاً تلاشی در این زمینه نکرده و فقط به فکر کسب امتیاز و ارتقاء از استاد یاری به دانشیاری و استادی است نتیجه همین میشود. در کشور ما همه با هر چیزی کاسب کارانه و دلال مآبانه برخورد میکنند و انتظار دارند با حداقل زحمت، استفادۀ حداکثری نمایند.
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
چالش ها بسیار فراتر می باشد و می توان با رویکردهای گوناگون به این معضل نگاه کرد. اساتیدی که دانشجویان بیشتر و بیشتری را می گیرند، تا بتوانند پول بیشتری از طریق مشاوره یا راهنمایی پایان نامه ها کسب کنند؛ اساتیدی که حتی فرصت پاسخ دادن به دانشجویان را ندارند.
از سویی به فکر منافع خود با دو رویکرد دیگر هستند؛ یکی کسب درآمد بیشتر با ارائه مقالات دانشجویی ( مقالات پایان نامه ها) و دریافت تشویق مقالات از سوی دانشگاه ها و پژوهشکده ها و رویکرد دوم کسب درآمد از طریق افزایش امتیازات دانشگاهی با همین مقالات.
تنها فشار کار و استرس بر روی دانشجو و پژوهشگر می باشد.
پول و شهرت را اساتید می برند و دانشجو و پژوهشگر خسته و گرسنه می شوند.
ناشناس
Syrian Arab Republic
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
اینکه دانشجو کار باید بکند چیزی است که در همه جای دنیا وجود دارد شما به بهترین دانشگاههای آمریکا هم بروی تهیه پروپوزال (البته زیر نظر استاد راهنما) و کار و ارائۀ پایان نامه به عهدۀ دانشجوست و البته استادی که این مسیر را مناسب به پیش برده و هدایت نموده مستحق امتیاز میباشد. ولی به شرطی که تقلبی در کار نباشد. و اطلاعات کپی کاری و من درآوردی نباشد. که امیدواریم با گسترش سایت های ثبت پایان نامۀ موجود و استفاده از برنامه های شناسایی plagiarism امکان ردیابی کپی کاریها هر چه بیشتر فراهم گردد.
ناشناس
Syrian Arab Republic
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
هم اکنون فرارو از کجا این آمار را درآورده ! پس مسئولین قضایی هم دسترسی به منشاء این تخلفات را دارند. اگر سیاسی بازی فرصتی به آنها بدهد به این مسائل هم رسیدگی نمایند.
محمد
United Arab Emirates
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
شماها سیستم آموزشتون رو درست کنید کمتر اتفاق می افتد.11 سال باید درس بخونی تازه دیپلم بگیری.دیپلمم که میگیری تازه میفهمی تمام درسایی که خوندی اصلا هیچ!!!!اصلا به کارت نمیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
من پایان نامه نویس بیکارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
متأسفانه امور آموزشی برخی دانشگاه ها توسط یک سیستم بوروکراتیک و به شدت دردسرساز و بی سواد اداره می شود که نه از علم چیزی می فهمد و نه برای آن ارزش قائل است.
با کار کارمندی و ساختار اداری خشک هم, گرهی از کار فروبسته علم و دانش و خردورزی گشوده نخواهد شد.
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
"مقصر همه این ها دانشگاه آزاده. با ورودش به عرصه علم موقعیت کاری دانشجویان دانشگاههای دولتی رو گرفت و این باعث شده اونا به چنین کارهایی رو بیارن دانشجویان دانشگاه آزاد هم که چیزی بلد نیستن صرف مدرک گرایی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
من هم دانشگاه دولتی درس خوندم و هم آزاد ،درس خوندن به خود دانشجو بستگی داره نه دانشگاه !!!!خیلی دانشگاه آزادی ها هستن که با سواد تر و بهتر از دولتی هان و بر عکسش هم وجود داره اما دنبال مقصر بودن چیزی رو عوض نمیکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
ببینید در مقطع کارشناسی که کار پژوهشی از دانشجو انتظار نمیره و طبعا نوشتن مقاله هم در کار نیست. کار پژوهشی خاصه دوره ارشد و دکتراست.
در چند سال اخیر متاسفانه دانشگاه آزاد، پیام نور، غیرانتفاعیها براحتی و بدون داشتن حداقل امکانات، مجوز ارشد و اخیرا دکترا گرفتند اونهم در تاپ ترین رشته ها مثل مهندسی برق و کامپیوتر و عمران و....
خب استاد که ندارن، دانشجو هم که قربونش برم فقط اسمش دانشجو هست و دیگر هیچ! یا کارمنده بقول خودش فاصله گرفته و وقت نداره یا اصلا توانایی های علمی لازم رو نداره!. چیکار میکنه؟ میره دست به دامن فارغ التحصیلان ارشد سال های قبل واینها میشه. بعد نتیجه ش میشه اینهمه به اصطلاح شرکت!!! که با افتخار مقاله چاپ میکنن، پایان نامه می نویسن و....
البته در دانشگاه هایی هم که استاد دارند، وضع بهتر از این نیست! استاد خود بنده که دانشجوی دکتراش هستم، اصلا زحمت کمترین کاری به خودش نمیده و برای کارهایی که وظیفه اش هست و بابتش پول میگیرهف من دانشجو باید انجامش بدم.......و هنوز خییییلیییی حرفهای نگفته ست و تو خود کمی فکر کن!
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
براجین قزوین که من تازه اسم این روستا رو شنیدم تا حالا 100 تا ارشد کامپیوتر به کمک میدون انقلاب داده بیرون !!
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
"مقصر همه این ها دانشگاه آزاده. با ورودش به عرصه علم موقعیت کاری دانشجویان دانشگاههای دولتی رو گرفت و این باعث شده اونا به چنین کارهایی رو بیارن دانشجویان دانشگاه آزاد هم که چیزی بلد نیستن صرف مدرک گرایی.
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
مشكل دانشگاههاي آزاد، پيام نور و غير انتفاهي ها مي باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
شما اول به یک اسم نظر بگذار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
همه اينها ناشي از بي عرضه بودن وزارت علوم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
ببینید در مقطع کارشناسی که کار پژوهشی از دانشجو انتظار نمیره و طبعا نوشتن مقاله هم در کار نیست. کار پژوهشی خاصه دوره ارشد و دکتراست.
در چند سال اخیر متاسفانه دانشگاه آزاد، پیام نور، غیرانتفاعیها براحتی و بدون داشتن حداقل امکانات، مجوز ارشد و اخیرا دکترا گرفتند اونهم در تاپ ترین رشته ها مثل مهندسی برق و کامپیوتر و عمران و....
خب استاد که ندارن، دانشجو هم که قربونش برم فقط اسمش دانشجو هست و دیگر هیچ! یا کارمنده بقول خودش فاصله گرفته و وقت نداره یا اصلا توانایی های علمی لازم رو نداره!. چیکار میکنه؟ میره دست به دامن فارغ التحصیلان ارشد سال های قبل واینها میشه. بعد نتیجه ش میشه اینهمه به اصطلاح شرکت!!! که با افتخار مقاله چاپ میکنن، پایان نامه می نویسن و....
البته در دانشگاه هایی هم که استاد دارند، وضع بهتر از این نیست! استاد خود بنده که دانشجوی دکتراش هستم، اصلا زحمت کمترین کاری به خودش نمیده و برای کارهایی که وظیفه اش هست و بابتش پول میگیرهف من دانشجو باید انجامش بدم.......و هنوز خییییلیییی حرفهای نگفته ست و تو خود کمی فکر کن!
منصور
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
كاملا بدون شرح....

"مثال دیگر وزیر خارجه آلمان است که به دلیل اینکه سال ها پیش یک پاراگراف تقلب در پژوهش دکترایش وجود داشت، خود از وزارت خارجه این کشور استعفا داد. "
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
در دانشگاه آزاد گاهی اوقات یک استاد راهنما , هدایت 15 تا 20 پایان نامه را در یک ترم بر عهده میگیرد ولی در نهایت حتی یک دقیقه هم در انجام پایان نامه به دانشجو کمک نمی کند - سقف راهنمایی و مشاوره پایان نامه اساتید دانشگاه ازاد به 4 عدد در طول ترم کاهش یابد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
این یک نگاه سطحی است. دانش در سطح دانشگاههای ایران حد قابل قبولی دارد و حتی بسیار نخبگان داریم که سطح دانش و فنی که در اختیار دارند بسیار بالاتر از متوسط بهترین دانشگاهها است. کسب دانش توسط شخص انجام میگیرد. بسته به تلاشی که میکند و فکر و اندیشه ای که به خرج میدهد و از همه مهمتر هدف و انگیزه ای که دارد. راسخون فی العلم برندگان این عرصه هستند. اما در این میان قبول دارم که نگاه کمی به پدیده علم و پژوهش و تولید علم که میتواند نگاهی کاملا سطحی قلمداد شود در ممیزی دانش واقعی و کارایی واقعی کمی ناکارآمد است و این میشود که به قول نویسنده مزبور آنانکه ناشایسته اند در جای شایستگان نشسته اند و آنانکه رنجی نبرده اند به گنجها رسیده اند. با این همه البته هستند کسانیکه در نهایت سعی و تلاش و در نهایت باریک بینی و تیزهوشی بر قله های علم سوار هستند و در همین مملکت خودمون به کار تولید علم و آموزش آن مشغولند.
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
به نظر من وزارت علوم باید هر ساله یک امتحان آپدیت بودن اساتید دانشگاه از اساتید بگیرد که این شامل زبان و دروئس تخصصی باشد و کسانی که نمره بالای 75 نگیرند از استادی دانشگاه کنار گذاشته شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
من دانشجوی روان شناسی ارشد دانشگاه تهرانم. ما 1 سال است که برای واحد های عملی و نظری استاد نداریم. و جالبه دانشگاه هزینه واحد ها رو از دانشجو های شبانه گرفته . و خیلی رک وراست میگن پول نداریم. جالبه در عین حال که پول ندارن میلیون ها تومان خرج سیستم دوربین وشنود تو دانشکده میکنن. ولی به دانشجو کمترین خدمات مثل استاد. اینترنت پر سرعت ، سیستم مجازی پایان نامه و اجازه به یرگزاری سمینار های علمیو نمیدن. جالب تر اینکه وقتی برای کار عملی که جزو واحد های وارد کلینیک دانشکده میشیم ازونجا بیونمون میکنن. انگار دانشگاه جای این که محل خدمات به دانشجو باشه شده محل در آمد زایی کارمند ها واساتید دارای پست از بیت المال بدون ذره ای خدمات
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
سلام من دانشجوی ارشد کامپیوتر توی دانشگاه آزاد هستم متاسفانه یکی از اساتید دانشگاه ما که خود مسئول دفتر پژوهش و فناوری دانشگاه ما هم هست از چند ترم پیش اقدام به اجبار دانشجویان خود به دادن مقاله نمود تا بتواند به اسم خود مقاله ها را ارسال کند این عمل در ابتدا مورد سرزنش باقی اساتید قرار گرفت اما وقتی اساتید متوجه شدند این عمل استاد مورد پذیرش دانشگاه است (به خاطر ترفیع رتبه علمی دانشگاه) آنها نیز به مرور همین رویه را در پیش گرفتند تا به جایی که اساتیدی که این کار را نمیخواستند انجام دهند از ترس بد نامی از این دانشگاه رفتند و حالا دانشگاه مانده و چند استاد فاسد و دانشجویان بیچاره و همه اینها به نطر بنده از ضعف نظارت جامع بر دانشگاهها است که به زور میخواهند رتبه علمی خود را بالا ببرند و به همین خاطر چشم خود را بر روی خیلی از مسایل می بندند
لغت
Germany
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
زین خران تا چند باشی نعل‌دزد
گر همی دزدی بیا و لعل دزد
المیرا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
سلام
به نظر من تا وقتی ادارات برحسب مدرک حقوق بدهند وضع از این بهتر نخواهد شد مصداق این موضوع رو تو دانشگاهها داریم میبینیم که طرف 50 سالش حس و رمق درس نداره اما واسه چندرغاز بیشتر گرفتن از سازمان مربوطه سرکلاس مباد و با تقلب و التماس کردن یک نمره ای میگیره تا بلاخره بشه اسم مدرکشو گذاشت لیسانس.
فاروق
Norway
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
ما رکورد زدیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
در چه جنبه هایی ابتذال نداریم که گیر دادین به این ابتذال علمی؟ابتذال سیاسی نداریم؟ابتذال فرهنگی نداریم؟ابتذال اقتصادی نداریم؟ابتذال اخلاقی نداریم؟ و.................بابا مملکت دیگر جای زندگی سالم زیستن نیست باید یه جوری خلافکار بود تا ادامه حیات بدهی و گرنه...........................
ناشناس
United States of America
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
همه چیمون درسته
فقط پایان نامه مون نادرسته
فساد از درو دیوار داره می باره
از اون بالاش تا اون پایینش
برید ببینید چند درصد از همینا که پایان نامه می نویسن فارغ التحصیلان بیکار ارشد و دکتری هستن
سهمیه ها و پارتی بازیا و باند بازیا
فساد در مواد عذایی
واردات گالاهای بی کیفیت چینی جهت سود بیشتر
و .....
واسه من دغدغه علم پیدا کردند حالا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
اگر در خارج از دانشگاه يعني در بازار كار ، مدرك گرايي برچيده شود و استخدام ها بدون در خواست مدرك تحصيلي و فقط با توجه به تخصص و دانش و كارآيي افراد انجام شود ديگر كسي به دنبال مدرك تحصيلي (صوري) نخواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
افراد پایان نامه نویس و پژوهشگران جوان باید در شرکتهای دانش بنیان پژوهشی وابسته به دانشگاه آزاد جذب و استخدام شوند تا علم خود را ارزان به دیگران نفروشند و این علم در اختیار دانشگاه قرار گیرد .
سینا
Germany
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
کجای مملکت ما فاسد نیست ؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
در دانشکده ای که من تدریس می کنم (دانشکده ریاضی)، دو استاد تمام هستند که حتی از عهده ی تدریس ریاضی عمومی پایه عاجزند و حتی در تدریس دروس تخصصی خودشان دارای نمره ارزشیابی زیر 14 هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
بیشترین تقلب ها و کپی برداری ها و جعل اسناد علمی مربوط به دانشجویانی است که به صورت نیمه وقت در دانشگاه حضور دارند مثلا کارمندان دولت که صرفا برای افزایش حقوق دنبال یک مدرک دانشگاهی نامعتبر و بی ارزش هستند . خصوصا مدیران ارگان های دولتی و برخی نمایندگان که دنبال یک مدرک دکترای جعلی هستند و یک بار هم سر کلاس درس حضور ندارند .
ناشناس
United States of America
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
بیچاره اون بیماری که به امید درمان به این به اصطلاح پزشکهای مدرک خریده مراجعه میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
فساد در گوشت و پوست همه نفوذ کرده و مهمتر بالادستی ها و حاکمان منفعت طلب و بی ید شده اند
علي
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
آقاي حسيني چرا مقصر خريداران هستند؟ من كارشناسي ارشدم رو از دانشگاه آزاد در ايلام گرفته ام و آنچه كه واقعيت است بيان ميكنم اولا اساتيد با كساني كه به نوعي نفعي چه مادي و چه معنوي!!! برايشان داشته باشند لطف بيش از حد ميكنند باور كنيد افرادي بودند كه از رو خوندن هم بلد نبودند و خود استاد راهنما هم پروپزال رو براشون نوشت و هم پايان نامه را و هم براي مقاله ي اي اس اي مبلغي گرفت و خودش ارسال كرد قسم ميخورم فقط و فقط چون براي استاد كه اتفاقا خيلي شيك و آرايش هم بود فقط نفع مادي داشتند ولي انهايي كه درسخون بودند و زحمت ميكشيدند به بهانه هايي يك ترم عقب مي انداختند تا شهريه 2 ميليوني ديگه به دانشگاه بپردازند تا ترم بعد بتوانند دفاع كنند آدم هاي ساده و بي غل و غش عقب مي افتادند و آدم هاي آرايش كرده برا خودشون پايان نامه شون رو دفاع ميكردند و ميرفتند.هيچي به هيچي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
فرارو اعتبار رسانه ای نداری چون مطالب را سانسور می کنی من یه مطلب مستدل نوشتم منتشر نکردی.حالا هم احتمالا برا اینکه نشون بدی رسانه آزادم همین متن را منتشر می کنی در حالیکه استدلال های من را چند بار منتشر نکرده ای چون بر خلاف نظرات خودت هست.ایرانه دیگه ادعای آزادیخوایتون میشه ولی...
موسوی
Netherlands (Kingdom of the)
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
رفیق دلواپس! این که ژاپن با تلاش علمی وصنعتی وپیشرفت خود به امریکا ودنیا درس عبرت داده و درجهت رفاه ملت خود ودیگران کارهای بزرگی کرده،جک نیست ولی شماها هرگاه تا فیها خالدون تون میسوزه با تخطئه و مسخره بازی و تحقیر وتهدید و ... از خودتون میخواین دور کنید هر آنچه را موجب سر افکندگی تون هست! اینها به ریش شماها بسته شده وبا حرف وتهدید و... نمیتونید از خود دور کنید. شماها همواره واسه توجیه نارساییها و مشکلات بیسوادی وبی عرضگی وندانمکاری واختلاسات وتقلبها ورانتخواریهاتون و... به دشمنان فرضی نیاز دارید و متاسفانه صداتون با تقویتهای مصنوعی از صدای بقیه ملت بلندتره وکسی صدای درستی وپاکی وصداقت ونوع دوستی وروحیه تعامل ملت با دنیا رو نمیشنوه درمیان انبوه پارازیتهای شماها... متاسفم که ژاپنیها با تدبیر و عقل ودرایت به جایی رسیده اند که با تغییر اندک تعرفه واردات وصادرات خودش دولتهای جهان رو به تکاپو میندازه و هیچ ژاپنی دنبال درگیری وجنگ و فلاکت آوری واسه خود ودیگران نیستش ولی شما اگه دستتون بیاد دنیا رو نابود میکنید چون از درک تعامل وانسانیت امروزی عاجز هستید....
دانشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
اقا وقتی ادرات ما ودولت امتیاز به مقاله میدهد وکارمند به جای کار باید مقاله ابکی بدهد تا امتیاز بگیرد وحقوقش زیاد شود شما انتظار فساد را ندارید کارمند کار کند یا مقاله بدهد انهم مقالهای که اصلا در کار لازم نیست مشکل ما از دولتمردان با این امتیاز دادن ها است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
بله دقیقا مطابق آیین نامه جدید ارزیابی عملکرد کارکنان مقاله و طرح تحقیقاتی بیشترین امتیاز رو دارند برای همه کارکنان.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
بنده ارشد برق کنترل(هوشمند) از دانشگاه آزاد مشهد دارم،حاضرم در این زمینه با هرکس در هر جایی که می خواهید ، مسابقه علمی بگذارم، حتی اگر در شریف درس خوانده باشد. مشکلاتی که ما در دانشگاه ها داریم، مختص به یک نوع یا ... نیست، وسط دعوایی که با بقیه داریم، دیگر نرخ تعیین نکنید همه را هم به یک دید نبینید لطفا. البته اگر فرارو منتشر کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
کسی که دانشگاه آزاد درس مس خونه لیاقت هیئت علمی شدن نداره دانشگاه آزاد شاید در حد کارمند یه اداره شدن بدرد بخوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
باهات کاملا موافقمممممممممممممممم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
شریف قویه ولی نه تو همه زمینه ها. بعضیا فقط اسم و میبینن. خیلی دانشگاه های آزاد حتی سطح متوسط از شریف و امیر کبیر تو برخی زمینه ها تو مسابقات جلو زدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
وقتی یک مشت متشرع نما رو با تقلب میکنند دکتر و فردا میشود استاد از دانشجو چنین ادمهای چه انتظاری دارید؟
دانشجو در آمريكا
United States of America
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
اين معضل خيلي پيچيده تر از آن است كه با اقدامات وزارت علوم حل شود. به عنوان مثال يكي از عوامل انگيزشي مهم براي تقلب علمي وجود عطش خروج از كشور در بسياري از دانشجوهاي فارغ التحصيل شده اسراني است كه به هر قيمتي مي خواهند رزومه خود را تقويت كرده و راهي براي خروج از كشور بيابند. ريشه اين عطش اجتماعي، سياسي و اقتصادي است و به راحتي قابل رفع نمي باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
یک موسسه کلاهبرداری در تهران بنام ادکس EDEX با سوئ استفاده از وضعیت موجود از دانشجویان اخاذی نموده و با دیافت مبالغ چند میلیونی با دانلود یک سری از مطالب ایترنتی سر آنها کلاه می گذارد این بلا یر خانم اینجانب آمده است با وزارت علوم تماس گرفتم گفتند به ما هیچ ربطی ندارد می خواهم بدانم پس به کی مربوط است
سجاد
United States of America
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
thesis.order@gmail.com مستقیم بی واسطه، تمام رشته ها، پایان نامه، مقاله، پروپوزال
ناشناس
United States of America
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
موفق باشید دوست عزیز
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
وقتی آقایان در سفرهای استانی بدون بررسی تند و تند مجوز دانشگاه دادند همینه روتایی سراغ دارم که دبیرستان ندارد اما دانشگاه دارد چه لزومی داشت که اینهمه دانشگاه باز بشه که الآن مسؤولین بعضی از این دانشگاهها برای سر پا نگه داشتن خود مجبورند به هر شکلی هست دانشجو بگیرند و هر طور شده و لو با نمره دادن آنها را حفظ کنند در دانشگاههای معتبر دولتی هم متاسفانه مسؤولین غیر علمی و سیاست زده تصمیم می گیرند در دانشگاه خودمان که می گویند سومین دانشگاه ایران است کسانی به اساتید امتیاز می دهند که خودشان با یک یا دو مقاله دانشیار و استاد شدند و هیچ ضابطه ای حاکم نیست فقط هر دولتی که می آید تعدادی از نور چشمیها ارتقاء پیدا می کنند و کسانیکه بی طرفند خیلی سلیقه ای به آنها امتیاز می دهند موردی داشتیم که هر چه استاد از کمیته تخصصی در خواست کرداز نتیجه ارزشیابی کمیته که حق مسلم استاد است با خبر شود مدرکی به او ندادند و بازنشستش کردند این سومین دانشگاه ایران است وای بر بقیه خدا به دادمان برسد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
من دارم دکتری ریاضی میخونم. معیارهای ما در جذب دانشجوی دکتری چیست؟ در بخش ما همین الان 75 دانشجوی دکتری داریم!(باور ندارید ایمیلتان را بدهید تا تعداد ثبت رساله دکتری ریاضی در ترم اخیر در دانشگاهمان را برایتان بفرستم!) مگر پژوهش این قدر کشک است که این همه دانشجوی دکتری داریم جذب میکنیم! ما آمدیم این معیار مسخره را گذاشتیم که استاد تمام همزمان میتواند 3 تا دانشیار 2 تا و استادیار 1 دانشجوی دکتری داشته باشد(البته در عمل با زد و بندها این ارقام دو برابر هم میشوند) آقا این چه معیار مزخرفی است که گذاشته ایم! کجای دنیا این همه جذب دانشجوی دکتری در علوم پایه را داریم؟ بسیاری از اساتید تمام ما دانشجوی دکتری داشتن را حق طبیعی خود میدانند! این در حالی است که سالهاست از علم روز دنیا به دور افتاده اند و مشغول کارهای اجرایی و فقط تدریس دروس پایه شده اند. این خود بزرگترین فساد در بدنه علمی ماست. یکی به داد این اوضاع نابسامان برسد تو را خدا. مگر ما چقدر دانشجوی دکتری در علوم پایه میخواهیم؟ حتی اگر به شکل احمقانه فرض کنیم که در تمام موارد جذب داریم درست عمل میکنیم و دانشجویان خوبی تربیت میکنیم این رشد نامتوازن به چه درد ما میخورد؟ چقدر از فارغ التحصیلان این رشته ها کار برایشان هست تا خدمت کنند؟!! چرا پول بیت المال را برای به دست آوردن چند آمار در نوشتن مقاله خرج میکنیم تا بیگانه به ما بخندد که اینها را ببین! فرارو تو را خدا منتشر کن که دلم پر درده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
دانشگاه آزاد گند زد به علم در این مملکت
دکتر نصیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
مدتی پیش یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف برای مصاحبه اومده بود شرکت ما واقعا تعجب کردم حتی برنامه نویسی به زبان سی پلاس رو بلد نبود!!!
وقتی آمار تحصیلات تکمیلی و دکترا در ایران با کره جنوبی که رتبه اول آسیا رو داره نسبت به جمعیت برابری می کنه آنهم برای کشوری که اصلا یک کشور صنعتی حساب نمی شه مشخصه این وسط بخش زیادی از مدرک دارها در این بازار مدرک گرایی به هیچ عنوان استعداد و سواد لازم رو ندارند
این کشور چقدر دکتر و منهدس می خواهد؟
در برخی شهرها دیگه کسی اصلا حاضر نیست بره سر زمین کشاورزی باغبانی دامداری شیلات یا کارگاه تولیدی و..راه بندازه با وجودی که بیکار مدرک دار هستن
شیوا
United Arab Emirates
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
اغلب کسانی که میدن پایان نامه براشون بنویسن ادمایین که مثلا کارمندن و وقت پایان نامه دادن و میخوان مدرک رو بگیرن تا حقوقشون بالاتر بره ، چاره این داستان از بین رفتن مدرک گرایی هست و یا حداقل مدرک به شرطی قبول بشه که ازمونی هم بابت سطح علمی داده بشه ، اونایی که پایان نامه می نویسن اغلب کسایین که ارشد و دکترا از دانشگاه های خوب دولتی دارن ، پس همه رو به یه چوب نرونید و نگید بیسوادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
بهتره بگیم ابعاد گسترده فساد در ایران !
فارسی را پاس بداریم !
سهند
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
وقتي يك ويروس يا ميكرب به قسمتي از بدن كسي نفوذ ميكند اگر جلوي آن را نگيرد و درمان نكند به مرور تمام بدنش را فرا گرفته و فرد بيمار را از پاي در مي آورد. وقتي فساد در سيستم حكومتي وارد جامعه مي شود دروغ و ريا و تملق و رشوه ار مجلس و دولت و بالا و پايين مسئولين را فرا نمي گيرد و با آن بصورت امر طبيعي برخورد مي شود و جلويش گرفته نمي شود به تدريج همه جامعه را آلوده ميكند. فساد سيستماتيك يعني اين. اين فساد حتي به مردم هم نفوذ كرده و در زندگي روزمره شون هم تاثير ميگذارد. از ماست كه بر ماست.
پيامبراکرم صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله و سلم مي فرمايند:
صِنْفانِ مِنْ اُمَّتى اِذا صَلُحا صَلُحَتْ اُمَّتى وَ اِذا فَسَدا، فَسَدَتْ اُمَّتى، قيلَ يا رَسولَ اللّه‏ِ وَ مَنْ هُما؟ قالَ: اَ لْـفُقَهاءُ وَ الاُْمَراءُ؛
دو گروه از امّت من اگر صالح شوند، امّتم صالح مى‏ شوند و اگر فاسد شوند، امّتم فاسد مى ‏شوند آن دو گروه کدامند؟

(خصال، ص ۳۷٫)
دلواپس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
من نمیدونم چرا با وجود اینکه کسانی هستند که علنا این پروژه هاو پایان نامه ها را می فروشند مسئولی نسیت با آنها برخورد کند .
راهکار>>> آموزش عالی جهت هر پروژه تحقیقاتی و یا هر پژوهش دانشگاهی کد رهگیری تعیین نمایند.
احمدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
تو همين دانشكده اي كه خود اقاي دكتر حسيني هستند افراد زيادي كه اصلا دوره دانشجويي اهل درس نبودن و دنبال بر هم زدن وضعيت دانشكده بودند در دوره احمدي نژاد رفتند المان و امريكا و با پول بيت المال دكتري گرفتند الان هيئت علمي دانشگاه شدند و دانشجوي هاي مستعد را رد كردند مشكل اساسي تر از اين حرف هاست انها كه از احمدي نژاد حمايت كردند چرا جيكش.ن در نمياد؟؟؟؟؟؟؟
دانشجوی دکتری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
من که یک دانشجوی دکتری بیکار هستم از چه راهی باید هزینه های تحصیلم رو تامین کنم؟ هر کجا هم که برای کار مراجعه می کنی باید پارتی داشته باشی!! خب امثال من ناچار هستن که برای دیگران پایان نامه بنویسند. خیلی از کسایی که پایان نامه میخرند افراد بی سوادی هستند که با رابطه استخدام ادارات دولتی شده اند الان فقط یک مدرک میخوان که اون رو هم با پول میخرند........!!!!!؟؟؟ اگه بیکاری حل بشه این فساد علمی هم به نوبه خودش حل میشه
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
سلام من یک دانشجوی دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد هستم. قسم میخورم استادم از محتویات مقاله ام خبر نداره و بعد از چند بار که خودم کارامو میخونم میبینم چه غلط های ساده ای وجود داره که استادا مثلا خوندن و کامنت دادن. خدا ازشون نگذره. خدا رو شکر که یه روز همه آدم ها میمیرند و اون دنیایی برای محاکمه این گردن کلفت ها هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
اتوبوسی عازم شهری بود که اغلب مسافرانش خواب بودند ! نابغه ای پیدا شد به راننده گفت که : برای کی رانندگی می کنی اینها که همه خوابند !
وضعیت جامعه امروز ما به هیچ جامعه عاقلانه ای شباهت ندارد برای هر فرد یک قانون وجود دارد پس ما بزودی قله های علم را فتح خواهیم کرد البته روی کاغذ !
پویان
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
همین افراد متقلب که دست از سر درس و دانشگاه بر نمی دارند، همین جمعه آزمون دکتری نیز دست به تقلب می زنند و حق ما رو می خورند هیچ کس هم براش مهم نیست
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۲
فساد علمی به اینجا هم ختم نمی شود.
پژوهشگران و اساتیدی هستند که با تبانی و ایجاد باند بازی، به درج نام یکدیگر در مقالات می پردازند تا به صورت ضریبی امتیازاتشان بیشتر و بیشتر شود. این در حالی است که هیچ فعالیتی در آن پروژه نداشته اند. در ضمن با همین اسامی به دریافت بودجه برای رفتن به فرنگ همت می گمارند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv