bato-adv
کد خبر: ۲۱۵۰۳۸
کارشناسان اقتصادی در گفتگو با فرارو "نرخ دلار در بودجه 94" را بررسی کردند

نرخ "وزیر" واقع‌بینانه است یا "رئیس"؟!

وزیر اقتصاد گفته است بودجه سال 94 با دلار 2650 تومانی و نفت 70 دلار بسته می شود. اما رییس کل بانک مرکزی گفته است بودجه با دلار 2850 تومانی بسته خواهد شد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۰۷ آذر ۱۳۹۳
فرارو- وزیر اقتصاد گفته است بودجه سال 94 با دلار 2650 تومانی و نفت 70 دلار بسته می شود. اما رییس کل بانک مرکزی گفته است بودجه با دلار 2850 تومانی بسته خواهد شد.

به گفته وزیر اقتصاد و دارایی قیمت نفت در بودجه سال آینده، نسبت به گذشته 30 دلار کاهش پیدا خواهد کرد. طیب نیا گفته است دولت قصد دارد تا کاملا به صورت محتاطانه قیمت نفت را پیش بینی کند که اگر مجددا قیمت نفت کاهش بیاید، بودجه دچار مشکل نشود. به گفته وی نرخ ارز نیز با همان قیمت قبلی یعنی 2650 تومان در بودجه لحاظ می شود.

رئیس کل بانک مرکزی گمانه زنی کرده است که نرخ دلار در بودجه سال آینده 2850 تومان باشد، "هرچند این رقم هنوز قطعی نیست."

پیش از این و با کاهش قیمت نفت اعلام شد که دولت در پی آن است که  میزان درآمد های مالیاتی خود را در بودجه سال آینده افزایش دهد. اما تا به امروز تصمیم مشخصی در این باره اعلام نشده است. به گفته وزیر اقتصاد "پیش بینی در این زمینه در حال انجام است."

بودجه سال 94 واقع بینانه است؟
عباس شاکری اقتصاددان در گفتگو با فرارو گفت: «نحوه تدوین بودجه تماما در دستان مسئولان است. با تغییر شرایط و زنگ خطر کسری بودجه امسال، هنگامی که دولت تصمیم می گیرد که بودجه سال 94 را با این نرخ ارز و این قیمت نفت ببندد، یعنی تمام پیش بینی های لازم را انجام داده و به نظر واقع بینانه عمل کرده است. »

وی با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر ثابت ماندن نرخ ارز در بودجه افزود: «به دلیل آنکه افزایش نرخ ارز می تواند اثرات تورمی داشته باشد، صلاح نیست که از آن برای آرام کردن اقتصاد و یا حتی تامین بودجه استفاده شود. عوامل مختلفی می توانند بر روی نرخ ارز تاثیر بگذارند و آن را تغییر دهند. اگر مبنای تامین بودجه نرخ ارز باشد، تورم و یا افزایش قیمت ها، نهادهای تولیدی و یا مجاری های دیگر که آن را تغییر می دهند می توانند درآمد دولت را تحت شعاع قرار دهد.» 

وی ادامه داد: «تجربه نشان داده است که هرگاه دولت به منظور تامین درآمد نرخ ارز را افزایش داده، در بودجه به کسری خورده و بدهی هایی برایشان ایجاد شده است. این را هم باید مدنظر داشت که تنها در ثبات اقتصاد است که می توان بر ثبات بودجه هم حساب باز کرد. نرخ ارز به دلیل آن که محرک انتظارات تورمی است خود عامل بی ثباتی اقتصاد است و نمی تواند به عنوان عامل تنظیم کننده بودجه مورد استفاده قرار بگیرد.»

شاکری با اشاره به تلاش های دولت در راستای افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: «این کار نیاز به نهاد و آمار و اطلاعات دقیق دارد. بحث های متفاوتی در قسمت مالیات ها مطرح است. در این زمینه از یک عده که درآمدهای بالایی هم دارند به صورت قابل ملاحظه ای مالیات گرفته می شود و در مقابل از بسیاری از بنگاه های اقتصادی که به نحوی به نهادهای عمومی وابسته هستند مالیاتی گرفته نمی شود. مثلا مالیات بر ثروت و مالیات بر عایدی سرمایه بسیار کم و محدود هستند و تنها به یک عده خاص تعلق می گیرند. تخصیص ها هم به صورت متفاوت صورت می گیرد. بخش تولید صنعت حدود 50 درصد، مالیات خدمات 19 درصد و بخش خام فروشی نیز 22 درصد.»

وی با بیان اینکه وجود یک ساختار مالیاتی از ضرورت های ایران است گفت: «اگر قصد اصلاح اقتصاد را داریم این کار هم یکی از عوامل اصلی آن است. در حال حاضر فعالیت های نامولد زیادی در ایران وجود دارد که با وجود درآمد زیادشان اما هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور ندارند. طبعا این افراد باید مالیات بیشتری نسبت به دیگر افراد و حقوق بگیرانی که درآمدشان ثابت است بدهند.»

مسئولان با احتیاط حرکت کرده‌اند
مهدی تقوی اقتصاددان نیز در گفتگو با فرارو گفت: «با توجه به تمدید مذاکرات و آزاد شدن بخش دیگری از پول های بلوکه شده ایران، می توان پیش بینی کرد که با ورود ارز به کشور قیمت دلار هم اندکی کاهش داشته باشد. به همین ترتیب می توان گفت که بررسی های وزیر اقتصاد مناسب و واقع بینانه است.»

وی افزود: «درست است که امسال به علت پایین آمدن قیمت نفت دولت با کسری بودجه مواجه شد اما بودجه تدوین شده سال آینده نشان می دهد که تمام این اتفاقات پس از این پیش بینی و لحاظ شده است. 30 دلار کاهش قیمت نفت در بودجه سال 94 نشان می دهد که دولت سعی دارد تا در مسیر استقلال از درآمد نفتی قدم بردارد و تمام این نوسانات را مدنظر قرار داده است. علاوه بر آن به دلیل تمدید مذاکرات هسته ای و ادامه دار شدن روند گذشته، شوک آنچنانی ای به بازار ارز وارد نشد. زیرا  تغییرات قیمتی خاصی در این بازار ندیدم. به همین دلیل وزیر اقتصاد تصمیم گرفته است تا دلار را با همان قیمت پیشین در بودجه سال آینده لحاظ کند. هرچند شاید آزاد کردن پول های بلوکه شده و ورود ارز بتواند اندکی تغییرات کاهشی در بازار ارز ایجاد کند.»

تقوی با اشاره به تلاش دولت برای افزایش درآمدهای مالیاتی گفت: «متاسفانه در ایران سیستم مالیاتی ما با مشکلات فراروانی رو به روست. اگر اندکی به سیستم مالیاتی دگیر کشورها نگاه کنیم به راحتی این مسائل را درمیبابیم. هنگام پر کردن اظهار نامه های مالیاتی در خارج از کشور، تمام شهروندان موظف هستند که همه درآمدهای خود را به درستی و به موقع به اداره مالیات اعلام کنند. اگر کسی از این قانون سرپیچی کند، مجازات های بسیار سنگینی برای او در نظر گرفته خواهد شد. اگر ما هم در ایران بتوانیم به این سیستم و قانون نظامند دریافت مالیاتی برسیم، بخشی از درآمدهای دولت می تواند از این طریق تامین شود.»

وی ادامه داد: «پیش از این و در دورانی ایران هم قصد داشت تا با کامیپوتری کردن اطلاعات مالیاتی خود در این راه قدم بگذارد، مقدمات آن نیز فراهم شده بود. اما به علتی برخی تغییرات این کار متوقف شد و دیگر پیگیری هم نشد. دولت اگر بخواهد می تواند در این راه قدم بردارد.» 

این اقتصاددان تصریح کرد: «شناسایی افراد پر درآمد از الزامات این کار است. حقوق کارمندانی همچون من و شما در سیستم معلوم و مشخص است. اما افرادی در جامعه ما زندگی می کنند که به دلیل آن که درآمد آنان در هیچ جایی ثبت و بررسی نمی شود هیچ اطلاع صحیحی هم از آن وجود ندارد. دولت باید بتواند این افراد را شناسایی کند و در صورت عدم همراهی و یا دادن اطلاعات نادرست جرائم سنگینی در نظر بگیرد.»
bato-adv
reza1
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
واقعت جامعه ما خارج از بحث دلار و نفت و طلا واین چیزهاست . جامعه دچار هرج و مرجه و دولت کاری از دستش بر نمیاد هیچ بدترش هم خواهد کرد نمونه اش رییس بانک مرکزی میگم هرج و مرجه نگید نه . توی این اوضاع احوال میاد نرخ برا ی دلار تعیین میکنه . بازار هم منتظر سیگنال از پیش تعیین شده ایشون بوده که اوضاع رو بهم ریخت . لبنیات و مواد غذایی و آهن و فولاد و وووووووووهمه چیز هر هفته داره گرون میشه و هیچ نظارتی هم انجام نمیشه اونوقت آقای سیف هر هفته عدد و رقم میده بیرون و معلوم نیست از کجا در میاره اینها رو . آقای دکتر روحانی مگه وضع مردم خوبه که شما همیشه لبخند روی لبهاتون نشسته . بیایید توی خیابان و مترو و اتوبوس و ... قیافه های غمزده مردم رو ببینید و بگویید چه راهکاری برای کنترل قیمتها در این بازار هرج و مرجی که بوجود آوردید دارید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
بحث روانی حاصل از افزایش قیمت دلار تمام قیمت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد همین الان هم نارضایتی در سطح جامعه ( غیر از کسانی که در جریان تحریم ها پولدار شدند ) بصورت گسترده ای وجود دارد
در نتیجه گران کردن دلار تیر خلاص بر محبوبیت از دست رفته روحانی خواهد بود
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
iهمین الان دلار دولتی حدود 2700 است چگونه با نفت 60دلار می شود بودجه را 2650 بست؟؟؟!!! حداقل باید روی 3000تا3200 بسته شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
به جای این کار جلوی ریخت و پاش ها و هزینه های اضافی دستگاههای دولتی گرفته شود
کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
iهمین الان دلار دولتی حدود 2700 است چگونه با نفت 60دلار می شود بودجه را 2650 بست؟؟؟!!! حداقل باید روی 3000تا3200 بسته شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
دقیقا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
دلار بالاتر از 2650 جامعه را در شوک برده و اثار تورمی نامطلوبی خواهد داشت ضروری است بودجه بر اساس نظر وزیر اقتصاد بسته شود و با اصلاح سیتم مالیاتی خصوصا برای مشاغل ازاد و خارج کردن قیمت خوراک پتروشیمی ها و شرکت های خصوصی از دلار دولتی و....کسری بودجه تامین شود
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۴۵
امین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
بحث الان نیست،مدتهاست نظرمون اینه که آقای سیف با کابینه ناهماهنگه و باعث تضعیف دولت می شه،کاش آقای روحانی زودتر متوجه این مطلب بشن و فکری بکنن.آقای سیف گویا ذره ای به فکر منافع مردم نیستن و فقط از مافیای بانکها. و سیستم بانکی دفاع می کنن و سختی و مشقت مردم رو در نظر نمی گیرن.همه می دونیم ایشون نمی خواد و نمی گذاره دلار پایین بیاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
دلار پایین بیاد صادرات نابود میشه . امین آقا
دلار پایین باشه واردات زیاد میشه و تولید داخلی از بین میره و اشتغال کم میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
دوست گرامی آقای سیف از سیستم بانکها هیچ دفاعی نمیکند و با اعمال تصمیمات لحظه ای بانکها را نیز دچار سردرگمی کرده است.شخصیت ایشان در ین پرسنل بانکها بسیار منفور و غیر قابل قبول است.ایشان باب میل دوستان بازاری !!!! البته از نوع کله گنده های بازار،صبحت میکند. البته مطمین هستم فرارو نظرات بنده را چاپ نمیکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
ناشناس ۲۲:۰۰

خیر به هیچ عنوان اینطور نیست بلکه برعکس:

اول دلار بیاد پایین، دولت با تعرفه گمرکی و ممنوعیت های گمرکی به راحتی می تواند جلوی واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند را بگیرد یا محدود کند و یا کنترل کند و سالها هم هست که این گونه سیاست های گمرکی اعمال می شود. و هیچ احتیاجی به بالا نگه داشتن نرخ ارز برای حمایت از تولید کننده داخلی/صادر کننده نیست.

دوم ارزان بودن نرخ ارز بیشتر از همه به تولید کننده داخلی که توانایی صادارات دارد کمک می کند انهم با کاهش یافتن نرخ ارز نرخ مواد اولیه وارداتی و نرخ ماشین آلات کاهش پیدا خواهد کرد که منجر به تولید بیشتر و با کیفیت تر می شود.

در ضمن من فکر می کنم به همه اثبات شده که در این چند سالی که قیمت ارز بالا بود نه تنها در حوزه تولیدات داخلی پیشرفتی حاصل نشده بلکه بر عکس تولیدات داخلی هم گران تر و بی کیفیت تر شده.

بالا بودن دلار فقط برای افرادی خوب است که در خانه دلار دارند یا دلال ارز هستند.

فرارو با پوزش از طولانی شدن لطفا منتشر کن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
اجازه بدید اقتصاددانها در مورد مسائل اقتصادی تصمیم گیری کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
جناب ناشناس 22:00
میشه بگی تو این مدت که دلار از 900 تومن به 3300 رسیده، چقدر حجم صادرات افزایش یافته و چقدر حجم واردات کاهش داشته؟!!
چقدر اشتغال زیاد شده؟؟ چقدر تولیدات داخلی افزایش یافته؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
ناشناس 9: 17. میشه بفرمایید که چقدر اقتصاد خوندید؟ میشه بفرمایید حرفهاتون چقدر پایه علمی داره؟ میدونید که دولت احمدی نژاد با همین ترفند و همین دیدگاههای عوام پسند بود که 8 سال بدبختی بهمون داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
ﯾﮑﯽ ﭘﺮﯾﺰ ﺍﯾﻦ ﺳﯿﻒ ﺭﺍ ﺑﮑﺸﺪ
ﺑﺎﺯ ﺣﺮﻑ ﺯﺩ ﺟﻨﺲ ﻫﺎ ﮔﺮﺍﻥ میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
در مورد اقتصاد و بانک چی میدونی؟ هیچی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
چه غم داره داداش از گشنه خبر نداره كه
ناشناس
United States of America
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
قیمت نفت امروز به ۷۲ دلار و نفت ایران به حدود ۶۷ دلار ریسیده و پیش بینی‌ میشود که تا ۶۰ دلار هم پایین بیاید، روسیه با آنهمه ذخائر ارزی ۵۰۰ میلیارد دلاری که هنوز هم تحریم بانکی‌ نیشت، روبل روسیه در چهار ماه اخیر از ۳۲ روبل در برابر دلار به ۵۰ روبل رسیده و احتمالا باز هم ضعیف تر میشود، آنوقت چه تور وزیر اقتصاد می‌خواهد یکسال دیگر هم قیمت را روی ۲۶۵۰ تومن نگاه دارد ، به غیر از اینکه با تثبیت دستوری دلار رسمی‌، فاصله رانت این دو نرخ رسمی‌ و آزاد با نفع عده‌ای وارد کننده باز هم بیشتر افزایش خواهد یافت و دیرتر کشور با یک بحران ارزی دیگر و حتی بزرگتر روبرو خواهد شد، همه تدبیر و امید این بود؟!
امیرازقم
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
یادمه برا گوجه هم این تحلیل هاتون را میدادید اونوقت گوجه الان شده حلبی . قرار بود با تحلیل های شما گوجه به تمام میوه ها سرایت کنه !!!!!انقلاب گوجه چگونه شکست خورد را باید از دوستان پرسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
موافقم اما به تدبیر روحانی هم اطمینان دارم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
هر دلار 7 تومن قیمت خوبیه!
ناشناس
United States of America
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
بستگی داره محمود راضی باشه یا نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
کارشناس محترم اجرای نظام مالیاتی مبتنی بر پاداش و جزا با تاکید بیشتر بر جزا فقط در سیستمی امکان داره که اعتماد کاملی بین مردم و سیستم حاکم برقرار باشه تا اجرای آن عواقب امنیتی نداشته باشه.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
وقتی هزاران میلیارد تومان طلب پیمانکاران طرحهای عمرانی از دولت ، با گذشت چندین ماه و سال از آن پرداخت نمیشود ، درآمد حقوق بگیران در طی سال ثابت است ، بیکاری حاصل از رکود بی سابقه بسیاری از فعالیت ها را به تعطیلی کشانده است ، و خلاصه سفره های مردم که هر روز کوچکتر میشوند ، در این شرایط به روز کردن نرخ ارز مشکلات را حل میکند ؟ من هم معتقدم آقای سیف نماینده بخش سرمایه داران کلان کشور ( بانک ها ) هستند و مواضع ایشان جهت حفظ منافع مردم نیست !
پیمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
دلار به نظر من باید روی 3200 قیمت گذاری بشه تا صادرات جون بگیره پارچه رو مبلی و پیراهن هم داریم وارد میکنیم
ناشناس
Australia
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
دقیقا...
پارچه رومبلی که سهله، سنگ قبر و دسته ی بیل و لیف حمام رو هم از چین وارد می کنیم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
مگر در این دو سه سالی که قیمت دلار سه برابر شده جون گرفت خوش خیالی هم حد داره!؟ فقط یک عده یک شبه میلیارد شدن مردم فقیر و فقیر تر.
ناشناس
Finland
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
از لحاظ اقتصادی وایجاد اشتغال وافزایش صادرات وکاهش واردات حرف آقای سیف درست است والبته احتمالا آقای طیب نیا نیز با آن موافق است اما به دلیل افزایش تورم وفشار به مردم دلیلی بر انجام آن نمیداند.
علی
Finland
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
دوستان عزیز ایا تا کنون به این اندیشیده اید چرا با کاهش نرخ دلار در برابر ین ژاپن ژاپنی ها ناراحت می شوند گران شدن دلار یعنی گران شدن اجناس خارجی و رونق تولید داخلی به این ترتیب نظر دکتر سیف بهبود وضعیت اشتغال را به دنبال خواهد داشت و نظر وزیر افزایش واردات پس نظر دکتر سیف به صلاح است
ناشناس
Australia
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
موافقم. به نظرم حرف سیف عاقلانه تر است تا کاری که وزیر پیش گرفته است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
دوست عزیز .این برای کشوری چون ژاپن هست که مبنا اون تولید هستش نه ایران که مبنا و اقتصاد اون واردات هستش .توی ایران حتی اجناس تولید داخل که مصرف داخلی دارند رو هم با قیمت دلار به دست من و شما میدهند.یعنی تولیش ارزش ضادراتی نداره ولی باز به قیمت روز دلار محاصبه میشه.از اون بدتر حتی خود دولت نیز در ارایه خدمات به مردم از تورم همیشه جلو تر هست و قیمت تمام شده خدمات خود رو هر سال از تورم بیشتر گرون میکنه.پس هیچ چیزی به نفع منو شما نیست.نظور از صادرات هم فقط همون صادرات پتروشیمی هستش که باز هم تو جیب دولت میره نهایتش.پس کاش قیمت ارز ثابت بمونه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
کیفیت کالای ژاپنی رو با کالای داخلی مقایسه میکنی؟؟؟؟؟
مردم دنبال جنس با کیفیت و با قیمت مناسب هستن، جنس بی کیفیت مفتش هم گرونه!
تقی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
اقای وزیر اقتصاد کاملا درست می فرمایند.افزایش نرخ ارز انتظار تورمی را در پی دارد و در نهایت دولت را با کسری بودجه مواجه می کند چون بطور غیر مستقیم تورم هزینه های دولت را نیز بالا خواهد برد.حتی نرخ ارز در محدوده 2000 تومان در نهایت بهتر است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
خیلی خنده داره تروخدا در مورد مسائل اقتصادی کلان این نظرات رو منتشر نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
محمودم میگفت دلار 300 می ارزه. از اقتصاد چیزی نمیدونست مثل تو آقا تقی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۷
تدبیر آری امید خیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
دلار دو نرخی یعنی رانت . یعنی دور ریز سرمایه مملکت
اشکان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
بیچاره روحانی ' سیف که هر حرفی میزنه وضع معیشتی مردم رو به هم میزنه وزیر اقتصاد هم اگه بلد بود تا حالا یه فکری به حال اوضاع اقتصادی قفل شده ایران میکرد ' بیچاره روحانی
ناشناس
Australia
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
عاقلانه ترین شکل اینه که نفت تا جایی که امکان داره کمتر در بودجه در نظر گرفته بشود و دلار هم گرانتر (به نظرم 2850 کف قیمت است باید تا 3000 تومان هم افزایش داده بشود) و نقش مالیات و بیمه را در تامین درآمدهای کشور بیشتر کنند. متاسفانه در ایران اصناف هیچ مالیاتی نمی پردازند، در حالی که کارمندان (از جمله خود بنده که هیات علمی هستم تقریبا 25 درصد حقوقم را مالیات می دهم) در حالی که امکان ندارد یک بازاری با 200 میلیون درآمد سالیانه 50 میلیون مالیات بدهد. در واقع دولت برای درامدهایش دست در جیب کارگران و مزدبگیران می کند و از اصل کسانی که باید مالیات بدهند و عمده درامدشان فروش اجناس واردات شده (قانونی یا غیر قانونی) است یعنی اصناف هیچ مالیاتی نمی ستاند.
امین
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
گاهی از خوندن بعضی نظرات تعجب می کنم،دلاری که 1200 تومان بوده،الان شده 3200،خب مثلا اگر بیاد. رو 2500. تومان دیگه اقتصاد و صادرات و اشتغالزایی نابودمی شه ؟ توروخدا سنجیده حرف بزنید.ما چه بخوایم و چه نخوایم خیلی از کالاها رو باید وارد کنیم،الان با این قیمت دلار،مردم به شدت تحت فشارن،اینو در نظر نمی گیرید ؟ امثال سیف دارن به مردم فشار میارن.
ناشناس
United States of America
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
یارانه را نمیخواهید زیاد کنید همه چیز رو به بالا است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
اگر اختيار دست آقاي سيف بود دلار را4000تومان مي كرد.روز اول از صحبتش پيدابود كه مايل نيست تورم وفشار سنگين گراني راازدوش مردم پايين بياورد.
ناشناس
United States of America
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
شکمش سیره دیگه جان دلم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
امان از حرفهای غیر علمی. علم اقتصاد علم مظلومی است که همه در مودر اون اظهار نظر میکنن و به اقتصاددانها هم اجازه اظهار نظر نمیدن
حسن اسلام کیش
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
باسلام :
بیان ونظرجناب وزیر اقتصاد کارشناسانه ومنطبق بامقتضیات اقتصادی ودرجهت برنامه های کلان اقتصادکشور میباشد امامتاسفانه جناب اقای سیف اگاهانه یا ازروی غفلت اغلب اوقات بابیاناتشان چراغ سبزهای خوبی به سو استفاده کنندگان -فرصت طلبان ورانت خواران میدهند ازجمله بیان نرخ ۲۸۵۰ تومان برای نرخ دلار دربودجه سال اتی رامیتوان ذکرکرد .
عواقب بیان ایشان باافزایش نرخ ارز وطلا فوری اشکارشد .
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv