bato-adv
کد خبر: ۲۱۰۶۳۶

نامه زیباکلام به علی مطهری درباره حجاب

صادق زیباکلام درباره قوه مجریه و مسئولیت عفاف و حجاب نامه ای سرگشاده به علی مطهری،نماینده مجلس، نوشت.

تاریخ انتشار: ۲۰:۴۲ - ۲۵ مهر ۱۳۹۳

صادق زیباکلام درباره قوه مجریه و مسئولیت عفاف و حجاب نامه ای سرگشاده به علی مطهری،نماینده مجلس، نوشت.

به گزارش خبرآنلاین متن کامل این نامه به این شرح است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر علی مطهری

نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شیدالله ارکانه

با سلام و تحیات و اداء احترام به روح پر فتوح ابوی شهید تان، جنابعالی در چندین نوبت دولت را متهم نموده اید که در امر حجاب اهتمام لازم را نمی نماید.هفته پیش هم مجددا فرمودید که "دولت اساسا در پی تحقق امر حجاب و رعایت عفاف نیست" البته جنابعالی تنها منتقد دولت در این فقره نیستید.ظرف یکسال و چند ماهی که از عمر دولت یازدهم می گذرد جدی ترین انتقادی که از جانب مخالفین و منتقدین به آن وارد شده در خصوص غفلت از مسائل فرهنگی و از جمله و مهم ترین آن حجاب می باشد.

من فرض را براین می گذارم که نیت منتقدین واقعا هم حجاب و عفاف است و فرهنگ بهانه برای حمله به دولت نیست.من فرض را براین می گذارم که اگر نامزد مورد نظر اصولگرایان در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ هم پیروز می شد، منتقدین امروز همچنان همین انتقادات را به آن وارد می کردند.در مورد شما فرض نمی گیرم بلکه یقین دارم که اینگونه می شد.بر خلاف دیگرانی که در زمان تصدی دولت مورد حمایت خودشان هیچ انتقادی به آن روا نمی داشتند یا حداکثر به دادن تذکری خیلی ملایم و دوستانه بسنده می کردند،حضرتعالی در دولت جناب آقای دکتر احمدی نژاد هم همین رویه را داشتید."سیاسی کاری" تحت لوای انتقاد از "وضعیت نامطلوب فرهنگ،حجاب و عفاف" به کنار، بنده چند پرسش در خصوص این دست انتقادات که هر روز هم در حال افزایش هستند از محضرتان دارم.

نخست آنکه دولت یازدهم و یا اساسا هر دولت دیگری چه اقداماتی می تواند در خصوص حجاب و عفاف بعمل آورد؟ قوه مجریه دو دسته رویکرد می تواند در خصوص حجاب داشته باشد: اجبار و تذکار. فرض بگیریم که دولت آقای روحانی خواسته باشد برسیاق اجبار برود و از فردا با گرفتن و زدن و بستن در کوچه و خیابانها حجاب و عفاف را درست نماید. پرسش بنده از جنابعالی و سایر منتقدین فرهنگی دولت آنست که آیا دولت ابزاری برای تحقق اجبار دارد؟ آیا نیروی انتظامی،بسیج و سایر قوایی که برای تحقق امر اجبار می بایستی بکار گرفته شوند در اختیار رئیس جمهور هستند؟ آیا اعمال مجازات زندان یا مجازات های دیگر در ید قوه مجریه است؟ ایضا اگر دولت خواسته باشد رویه تذکار،فرهنگ، پند و ارشاد را بکار گیرد، آیا باز هم می توانیم بگوییم که امکانات فرهنگی در اختیار دولت است؟

جناب آقای دکتر مطهری عزیز،کدام یک از ارکانها و نهادهای جدی متولی امر فرهنگ از صدا و سیما،سازمان تبلیغات اسلامی،شورایعالی انقلاب فرهنگی، حوزه هنری تبلیغات،ائمه جمعه و جماعات،دارالتقریب، سازمان ارتباطات فرهنگی، حوزه های علمیه .....گرفته تا دهها بنیاد،سازمان،نهاد،موسسه، دانشگاه،مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی که متولی امور فرهنگی و دینی هستند زیر نظر و تحت امر قوه مجریه هستند؟ بنده چندی پیش در نامه سر گشاده ایی خطاب به شماری از ائمه محترم جمعه با ذکر اعداد و ارقام مستندا نشان داده بودم که بودجه صرفا برخی از این نهادها چندین برابر وزارت ارشاد می باشد و برخلاف ارشاد به هیچ نهادی هم در قبال هزینه های شان پاسخگو نیستند.

این هم حکایتیست که وزارت ارشاد( که برای یک ریال هزینه اش می بایستی تمام و کمال پاسخگو باشد) بهمراه دولت می بایستی پیرامون حجاب و عفاف پاسخگو باشند و به مجلس احضار می شوند، اما دهها بنیاد و نهاد و سازمان و موسسه که چندین و چند برابر ارشاد برای امور فرهنگی بودجه دریافت می کنند هیچوقت مورد هیچ پرسشی قرار نمی گیرند. هیچوقت کسی از آنان نمی پرسد که پس با آن همه بودجه چرا وضع حجاب و عفاف کشور این چنین است؟ این هم حکایتیست که مجلس محترم وظیفه شرعی و قانونی خود میداند که از دانشگاه آزاد که یک ریال بودجه دریافت نمی کند تحقیق و تفحص بعمل آورد اما حتی طرح یک سئوال از دستگاههای فرهنگی که میلیاردها تومان ردیف بودجه سالیانه دارند را جزء وظایف قانونی اش نمی داند.

پرسش دومم از حضرتعالی در خصوص طرح لایحه حجاب و عفاف است که در مجلس محترم این روزها مطرح شده است.از جزییات که بگذریم کلیتش آن است که منبعد با بد حجابان همانند بزهکاران و مجرمین برخورد خواهد شد.آنان هم به "کلاس های باز آموزی" اعزام می شوند و هم مورد مجازات از جمله مجازات نقدی قرار خواهند گرفت. برای کارکنان دولت و موسسات بزرگ هم ایضا تنبیه هاتی در نظر گرفته شده.به موازات این طرح، لایحه قانونی نمودن امر به معروف و نهی از منکر هم در مجلس مطرح است. این طرحها و اقدامات دیگر مبین آنست که اصولگرایان از نصیحت و پند و اندرز و کار فرهنگی در خصوص حجاب نا امید شده و بسر وقت ارعاب و اجبار و مجازات رفته اند.شخصا معتقدم که این رویکرد شان هم هیچ ثمری ببار نخواهد آورد و بجز دامن زدن به تنش های اجتماعی حاصل دیگر ی نخواهد داشت.

در خصوص این رویکرد یقینا پرسش های متعددی از منظر حقوقی، قانون اساسی، حقوق بشر، حقوق شهروندی، تربیتی، اخلاق و غیره مطرح خواهند شد. اما جناب دکتر مطهری بنده شخصا دو سئوال از جنابعالی و سایر دوستان اصولگرا که بدنبال قانونی ساختن این طرحها هستند دارم. نخست آنکه چه شد در ایران قبل از انقلاب که من و شما هیچ چیز دستمان نبود و همه امکانات تبلیغاتی، فکری، فرهنگی، هنری، دینی،و..... در دست حریف مان بود، کسر قابل توجه ایی از زنان، جوانان، دانشجویان و تحصیلکردهها ی جامعه مان به شهادت سالهای مقارن با انقلاب بدون نیاز به امثال لوایح "حجاب و عفاف" و "امر به معروف و نهی از منکر" و اعمال هیچ گونه عنف و اجباری حجاب و اسلام را برگزیدند. اما امروز که همه امکانات در دستان ماست بالاخره و سر انجام به زور متوسل شده ایم؟ دغدغه دومم خیلی عمیق تر است.جناب دکتر مطهری، خداوند سبحان در ابلاغ رسالت پیامبری به نبی اکرم(ص) بجز دعوت مردم به ایمان آوردن به خدای نادیده آیا وظیفه اعزام اجباری آنان به بهشت را هم به ایشان(ص) محول می نمایند؟ اگر خداوند متعال چنین وظیفه ایی را بر فرستاده اش(ص) تکلیف ننموده، در آنصورت اینکه جنابعالی چنین تکلیفی را بر ذمه جمهوری اسلامی می نهید چه وجهی پیدا می کند؟

ایام بکام باد

صادق زیباکلام

بیست و پنجم مهرماه یکهزاروسیصدونودوسه


ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
درود بر مطهری و زیبا کلام که بدون سیاسی بازی و لاپوشانی نظرات منطقی خودرا بیان میکنند
من واقعا از این گونه افراد ممنونم که در قحط انسان ما را امید وار می کنند
کز دیو و دد ملولم و انسان آرزوست
شاه غلام
United Arab Emirates
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
مطهری جان پاسخ بده کلام زیبا را
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
اخيرا" يك عده پيشنهاددادن ميرهر ساختماني به بدحجاب هاي ساختمان تذكر بده ميخوان همه رو به جون هم بندازن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
باید از زنده باد و مرده باد پرهیز نمود یکبار برای همیشه!!
اجازه بدهید باب این بحث برای روشن شدن موضوع و آگاهی مردم باز بماند و از سیاسی شدن بحث باید بشدت پرهیز نمود!! متاسفانه بحث حجاب و پوشش بدلیل سیاسی شدن ملعبه دست شده است و باید ایندفعه بدون سیاسی بازی اجازه داد که ابعاد موضوع روشن شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
عدم رعایت حجاب سلامت جامعه رو به خطر می اندازه.
انتشار یافته: ۷۹
ابوذز
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
آقای مطهری که فقط دقدقه حجاب داری جواب بده؟از شما میپرسم که ادم منصفی هستی:بقیه اصول گرایانو ما کاری به کارشون نداریم.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
حقیقتا آقای مطهری انسان لایق و بزرگی است. امیدوارم در این قضیه حجاب هم منطقی تر برخورد کنند
منصور نوين
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
دقدقه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Germany
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
کاش امثال زیبا کلام در کشور ما زیاد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
دغدغه مجید جان
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
مثل اینکه زیاد دور برداشتید ، این سری انتخابات مجلس و ریاست جمهوری به اصولگراها رای دادیم درست می شید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
هم مطهری و هم زیباکلام
ما به هر دو نوع این عزیزان احتیاج مبرم داریم و به هر دو احترام زیاد قائلیم. هر دو مطابق عقاید و نظرات خود شجاعانه عمل می کنند و نه کاسبی سخیف.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
احسنت،اصولگرایان که برای این شبهات پاسخی ندارند،امیدوارم اقای مطهری جواب دکتر زیباکلام را بدهند ما هم کمی به معلوماتمان اضافه گردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
جواب که زیاده اما گوش شنوا نیست!
milad
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
حرف حساب جواب داره ؟
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
عالی بود.تا وقتی حجاب اجباری است مشکل حل نمیشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
آفرین
yosef
Japan
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
like
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
آفرین بر حرف حق
لادن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
زنده باد زیبا کلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
عالی بود
آرمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
گل گفتی دکتر. حدف حساب جواب منطقی نداره فقط جواب احساسی و بی منطق داره. درود بر شما
ناشناس
Germany
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
جناب استاد ، داعش بیخودکی در نزدیکی های ما سبز نشده است متاسفانه با سربردن مجازات کردن تنبیه کردن برای اقامه شریعت چیزی پیش نمی رود جز بد نام کردن اسلام و تنفر جهانی علیه آن در عصر اطلاعات نتیجه و حاصلی نیست.
امید
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
دکتر زیبا کلام عزیز
مثله همیشه کلامتان شیوا نافذ و سرشار از منطق است.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
سربلند و سلامت باد این راستگوی زیبا کلام.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
مطهری در زمینه فرهنگی یک متحجر تمام عیار است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
آقاي مطهري انسان آزاده اي است..دوست من با ادبيات پايداري ها ايشان را خطاب نکنيد..
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
فقط می گم احسن. امیدوارم به خاطر این سوالات باز یک حبسی چیزی برایشان تجویز نکنند!
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
احسن یعنی نیکوتر ، احسنت درست است استاد.
محمدخارستانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
واقعا کجای قران گفته بزور زنان را با حجاب کنید. شما حتی برای خدا هم خودشرینی میکنید که شاید در آن دنیا پستی یا مقامی دست و پاکنید.مسولین محترم مثل علی (ع ) ساده زیستی کنید نه تنها مشکل حجاب بلکه همه مشکلات حل میشوند 
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
والا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
نحوه رفتار فرزندان مسئولان و افراد مرفه جامعه الگوی طبقات دیگر جامعه می باشد!! آقای مطهری شما که اینقدر شجاع هستید نمی دانم چرا از پس رفتارهای غلط بچه پولدارهای تهران و شهرهای بزرگ بر نمی آیید!!
محمد
United Arab Emirates
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
بسیار نامه دقیق و با ارزشی است. امیدوارم غیر از آقای مطهری سایر مقامات حکومت هم به این پرسشها که مدتهاست ذهن امثال بنده را نیز مشغول کرده است پاسخ دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
بجز مطهري اميدي به جواب دادن كسي نداريم چون مطهري را انساني صادق و شجاع ميدانيم اين درخواست اندك را داريم
صبا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
واقعا حرف حق گفته اند حق و حق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
کوتاه، مختصر و کوبنده
امیدوارم گوش شنوایی باقی مانده باشد!
ایمان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
واقعا حق با زیبا کلامه . مطهری معلوم نیست کدوم طرفیه
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
مطهری کاملا مستقل و آزاده هستند و اتفاقا تنها اصولگرایی است که ازش خوشم میاد
حوب اونم در زمینه حجاب نگاه خودشو داره
لطفا همدیگه را تحمل کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
کاش اقایون مخاطب آقای زیباکلام جواب سوالات ایشون رو که سوالت ملت ایران هستش رو با منطق و با نامه بدن و نه مث بعضیا جوابشو با حکم زندان بدن
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
با شناسنامه حرف بزن دوست عزیز شما ملت ایرانی؟؟؟
زهره
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
عالی دکتر .مثل همیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
علی مطهری رو دوست دارم. اما کاملا با نظر آقای زیباکلام موافقم.
roz
Panama
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
خدایی دکتر شیر مادرت حلالت .حرف دل ما را زدی امیدوارم تاثیری هم داشته باشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
آقای زیبا کلام اینا خود در گیری دارند اینا در آخر عمر این مجلس میخواهند جای خدا بشینند و چند صباحی خدایی کنند دریغ از اینکه بدانند که این ره که میروند به ترکستان است اینها فکر میکنند همه چیز فهمند و ملت هیچ حالیش نیست در صورتی که ملت واقف است و خوب میداند و خصوصاً در این عصر اطلاعات که همیشه بروز است اینها از بیچارگیشان است دو حسودند به دولت فهیم آقای روحانی میدانند که رئیس جمهور عزیز چقدر نزد مردم محبوبند و آنها جایگاهی ندارند پس این رفتارها از اینها بسیار طبیعی است ولی خوب اینها مردم را دستکم گرفتند و دود ناشی از این بیحرمتی ها در چشم خودشان خواهد رفت
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
مطهری حسابش از اینها و .. جداست
دوستدار سید محمد خاتمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
مرسى،
مثل هميشه بى نقص.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
الانسان حريص مما منع
ناشناس
Romania
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
الان اینو عربی گفتی یعنی کلاس گذاشتی دیگه نه؟!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
فارسی لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
آفرین جناب آقای مطهری تحویل بگیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
مثل همیشه عالی
رسواگر فتنه
Singapore
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
حرف حساب زدی دکتر جان،دمت گرم
شادمهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
این پرچم چه کشوریه ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
من منتظرم ببینم این دلواپسان جواب این حرف های منطقی و روشن را با چه اراجیفی پاسخ خواهند داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
با طرح استیضاح وزیر فرهنگ بمنظور ضربه زدت و ایجاد مانع برای دولت روحانی!!!
ناشناس
United States of America
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
بالاخره یکی جواب قضاوت های ارزشی مطهری رو داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
فوق العاده بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
درود بر صادق زیبا کلام و درود بر مطهری عزیز، هر چند عقاید فرهنگی مطهری عزیز رو قبول ندارم ولی بحق نماینده واقعی مردم در مجلس هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
حرف حساب
اردلان
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
انصافاً همۀ حرفاش حق بود!
کاش یه نفر تو مجلس نمیگم سواد ایشونو داشت؛ لا اقل حرف های حق این چنینی رو میخوند و تفکر میکرد!!
صبا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
حرف حساب جواب ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
فرارو سرعت عمل ات درباره منتشر کردن کامنت های این خبر فوق العاده بود تو یه روز تعطیل!
ناشناس
Germany
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
حقا که مانند نامت صادقی و مانند شهرتت زیباکلامی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
درود بر زیباکلام.این نامه های سرگشاده سرشار از حرفهای حساب هستند.چیزی که این روزها کمتر فرصت شنیدنش دست می دهد
ساسان
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
بخدا ثواب داره اگه کسی این نامه رو تو مجلس پخش کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
مثل هميشه عااااالي، اميدوارم آقاي مطهري يك جوابي بدن..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
اینا تو پیله خودشونن و واقعیتها رو نمیتونن باور کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
متاسفم! بعد از خواندن نظرات متاسفتر هم شدم. تماما توجیه و فرار از احکام خداوند است. کسانی که این با نظرات ایشون در باره اجبار بودن و نبودن احکام و دین نظر میدهند مطمئن هستم یکبار بطور دقیق!!! همه! قرآن کریم را نخوانده اند یا اگر هم خوانده اند مصداق ولا یزید الظالمین الا خسارا هستند. البته کسانی که اینگونه نامه ها را می نویسند همه اش را خوب می دانند مثل آیه شریفه ای که خطاب به اهل کتاب می فرماید اینان پیامبر اسلام با توجه به تعلیماتشان بهتر از فرزندان خود می شناسند ولی باز ایشان را تکذیب می کنند!
خداوند عزیز به همه دلسوزان اسلام و این ملت شیعه و مخصوصا امام عصرمان روحی فداه صبر جمیل عنایت فرماید.
عزیزیان فارسانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
جناب دکتر صادق زیبا کلام: انصافاً مصداق کاملی از نام و فامیلتان هستید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
بلاخره توی این کشور هم یکی پیدا میشود حرف منطقی بزند
میکائیل
Germany
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
جناب آقای مطهری ما منتظر پاسخ شما به صورت مستدل و منطقی هستیم
انتظاری هم از اصولگرایان ، دلواپسان ، کاسبان فتنه یا هر اسم دیگر برای پاسخگویی نداریم .

فقط منتظر پاسخ شما هستیم . فرارو لطفا پیگیر باش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
احسنت به «دقدقه» شما!!!
لازمه که اول قدری روی ادبیاتتون کار کنید بعد «دغدغه»هاتون رو دنبال کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
اگر ما بهشت را درست معرفی می کردیم .. : وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فوج فوج مردم وارد می شدند و نیازی به به اجبار نبود. اینکه زور وارد کار می شود یا آنجایی که می برید بهشت نیست یا در معرفی بهشت موفق نبوده ایم در هر صورت راه حل زور اجبار نیست.
ناشناس
Germany
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
همین ایام به کام باد خودش منظور را رسانده است !!!
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
زیبا کلام حرف خاص و جدیدی نزده . امااز انجاییکه حرفش صادقانه و کلامش زیبا در ایینه واقعیت ها نمایان است این چنین بر دلها می نشیند . خدا بر عزتش همچنان بیفزاید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
درود بر استاد عزیز دکتر زیبا کلام
امیرعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
سلام بر دکتر ارجمند و شجاع .مسلما دیدگاهها و انتقادات استاد زیبا کلام تاریخ ساز خواهد شد .دست مریزاد
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
آقای مطهری خواهشمندیم به 10 میلیون ایرانی که عضو کمیته امدادو بهزیستی هستند رسیدگی نمایید .
البته 8 میلیون نفر هم که بیکارند و 4 میلیون جوان بدلیل عدم توانایی مالی از تحصیل بازمانده اند.
اینها هیچ کدام برای شما مهم نیست .
آیا نباید قانونی برای دفاع از اقشار ضعیف تصویب گردد؟
بنابر گزارش وزارت بهداشت 30 درصد ایرانیها دچار مشکل روانی هستند . این برای مجلس مهم نیست ؟
و.....
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
ما مطهری رو دوست داریم و این دلیل نمیشه که مثل اصولگراها چون به کسی علاقه داریم دیگه مجبور باشیم همیشه بگیم نظراتش درسته
هم علاقه داریم و هم انتقاد میکنیم به موقعش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
عدم رعایت حجاب سلامت جامعه رو به خطر می اندازه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
باید از زنده باد و مرده باد پرهیز نمود یکبار برای همیشه!!
اجازه بدهید باب این بحث برای روشن شدن موضوع و آگاهی مردم باز بماند و از سیاسی شدن بحث باید بشدت پرهیز نمود!! متاسفانه بحث حجاب و پوشش بدلیل سیاسی شدن ملعبه دست شده است و باید ایندفعه بدون سیاسی بازی اجازه داد که ابعاد موضوع روشن شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
اخيرا" يك عده پيشنهاددادن ميرهر ساختماني به بدحجاب هاي ساختمان تذكر بده ميخوان همه رو به جون هم بندازن
شاه غلام
United Arab Emirates
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
مطهری جان پاسخ بده کلام زیبا را
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۶
درود بر مطهری و زیبا کلام که بدون سیاسی بازی و لاپوشانی نظرات منطقی خودرا بیان میکنند
من واقعا از این گونه افراد ممنونم که در قحط انسان ما را امید وار می کنند
کز دیو و دد ملولم و انسان آرزوست
bato-adv