کد خبر: ۱۸۳۶۲۲

اعلام خطر وزیر نیرو به رئیس‌جمهور

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
وزیر نیرو با تاکید بر کاهش ارتفاع آب در بسیاری از سدهای کشور خواستار اختصاص ردیف ویژه برای باروری ابرها شد و گفت: باید در قالب نامه ای به رئیس جمهور، اعلام خطر کنم.

حمید چیت چیان با اعلام خطر نسبت به اینکه ارتفاع آب در بسیاری از سدها پایین آمده است گفت: پايين آمدن آب از سطح ايمني در پايداري سدها اشكال ايجاد مي كند و مشكلاتي را براي پايين دست سدها به وجود مي آورد و بايد اعتباري براي اين كار تخصيص يابد.

وزير نيرو در نشست شوراي مدیران آب وزارت نيرو، با بيان اينكه باروري ابرها طرحي بسيار خوب و ارزشمند است اظهارداشت: با توجه به وضعيت نابسامان منابع آبي و بارش ها در كشور، بايد با تخصیص اعتباري ویژه 10 تا 15 درصد بارش ناشي از بارورسازي ابرها حاصل شود.

وي ادامه داد: بايد با جابه جايي اعتبارها يا اخذ يک مجوز ويژه و يا با استفاده از اعتبار خشكسالي، بارورسازي ابرها از سر گرفته شود و ساختار اجرايي در شركت منابع آب ايران براي اين كار ديده شود.

چيت چيان با بيان اينكه گاهي تنها صحبت از كمبود منابع آبي در كشور براي مردم كفايت نمي كند گفت: لازم است گزارش هاي تفصيلي همراه با اعداد و ارقام و گزارش تصويري از منابع آبي كشور در رسانه ها ارائه شود تا پيام هاي وضعيت فعلی منابع آب كشور، مخاطبان را قانع كند و پيام هاي وزارت نيرو مبني بر لزوم مديريت مصرف گوش شنوا پيدا كند.

وزير نيرو بر لزوم توجه بر ايمني سدها تاكيد كرد و گفت: ارتفاع آب از تراز ايمني مورد نياز در شمار قابل توجهي از سدها پايين آمده و بنابراين بايد نامه اي خدمت رئيس جمهوری تهيه و اعلام خطر شود.

وي افزود: پايين آمدن آب از سطح ايمني در پايداري سدها اشكال ايجاد مي كند و مشكلاتي را براي پايين دست سدها به وجود مي آورد و بايد اعتباري براي اين كار تخصيص يابد.

چيت چيان با بيان اينكه الگوي استفاده از آب در مناطق مختلف جهان متفاوت است گفت: در برخي مناطق مانند برزيل و يا اروپا تامين آب متكي بر ميزان بارش باران و در برخي مناطق مانند هند و چين تامين آب متكي بر ذخيره سازي آب هاي سطحي است.

وي ادامه داد: ايران جزو كشورهايي است كه تامين آب آن از گذشته متكي بر منابع آب زيرزميني بوده و با توجه به تغيير اقليم، بالا رفتن درجه حرارت و تبخير  اتكا بر ذخيره آب سطحي كاهش مي يابد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بر اساس نظر شماری از استادان و كارشناسان بخش آب كشور، در وضعيت فعلی منابع آب كشور، بايد از منابع ژرف آب مانند سدهاي زيرزميني استفاده شود و سراغ روش هاي ذخيره سازي برويم تا آب در درون زمين دچار تبخير نشود.

چیت چیان بیان داشت: در زمان حاضر، ميزان قابل توجهي از بارش ها در مناطق مختلف ايران از طريق گسل ها از سرزمين ما خارج مي شود زيرا گسل ها هم آب را به كشور آورده و هم آب را خارج مي كنند.

وي با بيان اينكه بايد درباره آب هاي ژرف و نحوه ذخيره سازي آب در زير زمين، مطالعه ها و سرمايه گذاري هاي بيشتري انجام شود گفت: مركز ويژه اي براي پژوهش در اين زمينه لازم است تا در زمینه آثار تغيير اقليم و به ويژه بخش آب زيرزميني مطالعه بيشتري انجام دهد.
منبع: فرادید
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
در هیچ جای دنیا مثل این کشور آب در بخش کشاورزی هدر نمی شود چون همه روستازاده ها میاند شهر درس می خونند بعد دیگه به ده بر نمی گردند و کشاورزی ده می مونه دست پدران بی سواد آنها و حاصل هدر رفت اب می شود همین.....
شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
باافزايش جمعيت همه چي درست مي شه !!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
اقاي وزير :چراسدمعشوره كوهدشت لرستان رابامبلغ حدود50000000000تومان راكه تاالان هزينه شده است متوقف كرده ايد؟تاكي لرستان بايدمحروم وقرباني خوزستان شود؟
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
مديريت منابع آب اولويت دارد.تابحال دقت كرده ايد كه شركت هاي پيمانكار شهرداري روزانه چند هزار ليتر آب را به صورتي كاملا غيراصولي و بدون بازده صرف شستشوي جداول و معابر مي كنند حتي در روزهاي بارني و برفي؟؟
علي مسجدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
در منطقه يزد بارور سازي ابرها موجب خرابي درختان تا 100 درصد افزايش داده بنابراين اين پروژه شكست خورده است
انتشار یافته: ۳۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
شما آبهای سرگردان روی زمین ( مثل سیلاب ها )رو خوب مدیریت کنید بسیاری از مشکلات حل میشه و نیاز به طرحهای پرخرج و کم بازده مثل باروری ابرها نیست.
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
استعفا بده
چيت چيان از تبريز
-
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
دكتر چشم يه كيسه فريزر مي بريم همه را جمع مي كنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
کنترل آبهای سرگردان نیاز به ساخت سد داره که زمان بره
ایشون میخواد سالل93نتیجه بگیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
خدا به دادمون برسه با این وزیر نیرو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
در خبرهای چند روز پیش آمده بود طرح باروری ابرها تعطیل شد پس ایشان دوباره می خواهند این طرح را احیا کنند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
خوب اين مرکز را بايد چه کسي ايجاد کند؟ واقعا من نميدانم اين چه رسمي بين مسئولين سالهاي سال است که رسم شده که به مردم ميگويند بايد اين کار را بکنيم! خوب اگر درست است اين کار را انجام دهيد بعد بگوييد و گرنه از دست من نوعي چه کاري بر مي آيد؟!
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
کاملاً موافقم. مسئله ای بسیار بدیهی است که متأسفانه سالهاست نادیده گرفته شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
عزیزم در برخی مواقع توپ را به زمین دیگری انداختن است. اگر نشد می گویند نگذاشتند، به موقع تامین اعتبار نشد و از این دست بهانه ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
35 سال است مسوولان فقط مشكلات برا مردم توضيح مي دهند . ذهن مردم و با همه مسايل درگير كردن هنر نيست . اگه لياقت دارند توضيح ندهند و مشكل و حل كنند و اگه ندارن استعفا .
مصطفي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
جناب آقاي وزير نيرو
لطفا در هيات دولت با هماهنگي وزير محترم جهاد كشاورزي دستورالعمل عاجلي براي جلوگيري از هدر رفت 92 درصد آب كشور در بخش كشاورزي (آبياري به شيوه غرق آبي) تهيه فرماييد تا ادارات جهادكشاورزي براي استفاده از شيوه هاي نوين آبياري براي كشاورزان حتي اراضي كوچك ممانعت بعمل نياورند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
من هم با نظر ناشناس 10:12 موافقم . شما علت يابي كنيد . نمودار پارتو مصرف رو بكشيد و بعد شروع به فرهنگ سازي و اقدامات ديگه بكنيد . هنوز هم شهرداري داره به هر ساختمان يك كنتور آب ميده . اگه تفكيك شده باشه مردم با مسئوليت بيشتري مصرف مي كنند .
از آن طرف هم فكر پساب ها رو بكنيد . من خودم از ماشين ظرفشويي استفاده مي كنم كه آب كمتري مصرف بشه ولي نگران اين شوينده هايي همشتم كه وارد زمين مي شن و در صورتيكه بايد تصفيه بشن كه به محيط زيست آسيب نزنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
تو خوبی
ناشناس
Switzerland
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
خب بکن دیگه مگه شما مسئول این کار نیستی ؟همش می گن باید این کار را انجام بدهیم خب انجام بدید دیگه
جواد
-
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
جناب وزیر نیرو بهتر نیست که آب حاصل از بارش های موجود را مدیریت کنید تا ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
میبایست فرهنگ مصرفی مردم نیز فرهنگ سازی شود ....
ح رضایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
اگر عرضه انجام کار را ندارید حداقل یک جو صداقت داشته باشید و همین الآن استعفا دهید که افراد شایسته و متخصصان واقعی در این مملکت کم نیستند و کارها را به دست اهلش بسپارید. البته این کار با منافع شخصی شماها هیچ تناسبی ندارد ولی صد در صد با منافع ملی همخوانی کامل دارد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
ایشون از وقتی که وزیر شده کارش فقط شده هشدار . هشدار در باره خشکی تالاب ها / هشدار در باره نابودی دریاچه ارومیه / هشدار در باره کاهش سطح اب های زیر زمینی / هشدار در باره کاهش ذخایر سد ها / هشدار در باره افزایش مصرف / هشدار در باره بالا بودن هزینه تولید / هشدار در باره پایین بودن نرخ اب و برق / و صد ها هشدار دیگر . اخه عزیز من کار تو فقط هشدار دادن است و یا برنامه ریزی و مدیریت مشکلات و بحران ها والله خود شما با این مصاحبه های گاه و بی گاهت یک بحران شده ای . اقا محترم این مملکت بحران اب ندارد بحران مدیریت و برنامه ریزی دارد . شمال و جنوب این کشور دریاهای عظیمی است که ارزوی خیلی از کشور ها دسترسی به این اب هاست . به جای مصاحبه لطفا برو همکارانت را فرا بخوان و با انان جلسه بگذار و بخوان برای شیرین کردن اب دریای خزر عمان و خلیج فاری طرح ارائه کنند . تلاش کن با رساندن اباین دریا ها به تالاب ها انان را از خشکی و نایودی نجات بدی . برادرم این مملکت به مرد کار نیاز دارد نه پر حرف .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
غیر از گران کردن وتر ساندن مردم کار دیگری بلد نیستند خوب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
ضعیف ترین وزیر روحانی، این وزیر نیروست، نمیدونم آقای روحانی رو چه حسابی اونو انتخاب کرد هر کس از در وزارت نیرو رد شده باشه میدونه چیت چیان اصلا در حد وزارت نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
یه جایی شنیدم 30 درصد آب شرب تهران به علت پوسیدگی لوله های آبرسانی سازمان آب هدر می ره یعنی آب مصرفی 4 میلیون نفر،هیچ کس هم راهی براش نداره جز جریمه کردن پر مصرفها با این میزان اتلاف الان وزارت نیرو از همه پر مصرف تره شما رو کی باید جریمه کنه آقای چیت چیان؟
دکترای اقلیم و استاد دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
درخواست وزیر نیرو مبتنی بر تجربه خود او نیست زیرا در این زمینه تخصص ندارد. با دار کردن ابر ها موضوعی است که در همه جای دنیا با هر اقلیمی (مخصوصا اقلیم های خشک و نیمه خشک) موفقیت معنی داری نداشته است. با شناختی که از عدم تجربه کافی کارشناسان ایرانی که معمولا این تجربیات را تدارند این پیشنهاد را داده اند. استفاده از ناآگاهی وزرا راجع به امری که خود تخصص لازم را ندارند همیشه خسارت بار بوده است. اختصاص مبلغ کلان به این امر حیف و میل بیت المال است.
آزاد اندیش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
جناب وزیر. مدیرانتان را درست بچینید . حیاتی ترین شاهرگ مردم را دست مدیرانی داده اید که الف را از ب در صنعت تشخیص نمیدهند. فقط هشدار میدهید!!
مدیر لایق بکار بگیرید نه کسانی را که فکر کاسبی خود هستند. lمدرک میخواهید؟؟؟؟ بسم الله!!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
افزيش بي رويه جمعيت، نداشتن فرهنگ مصرف ، كم شدن بارشها، مديريتهاي ضعيف همه دست به دست هم داده كه در همه زمينه‌ها هميشه مشكل داشته باشيم. متاسفانه ادعاي مديريت جهاني را هم داريم. تا وقتي قبول نكنيم كه در مديريت كشور ضعف داريم براي حل آن نيز اقدامي نمي‌شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
خیلی جالبه یک وزیر میاد میگه مرکز پژوهشی لازمه. خوب اگه لازمه تشکیل بده مگه وزیر مملکت نیستی؟ وزیر نتونه کار کنه کی میتونه؟ حتما بارون باید روی سد ها بباره تا مشکل کم آبی حل بشه؟ اینهمه کشور کوهای پر برف و نهر و غیره داره با طرحهای عمرانی میتونیم آبهای جاری رو مدیریت کنیم.
علي مسجدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
در منطقه يزد بارور سازي ابرها موجب خرابي درختان تا 100 درصد افزايش داده بنابراين اين پروژه شكست خورده است
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
مديريت منابع آب اولويت دارد.تابحال دقت كرده ايد كه شركت هاي پيمانكار شهرداري روزانه چند هزار ليتر آب را به صورتي كاملا غيراصولي و بدون بازده صرف شستشوي جداول و معابر مي كنند حتي در روزهاي بارني و برفي؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
اقاي وزير :چراسدمعشوره كوهدشت لرستان رابامبلغ حدود50000000000تومان راكه تاالان هزينه شده است متوقف كرده ايد؟تاكي لرستان بايدمحروم وقرباني خوزستان شود؟
شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
باافزايش جمعيت همه چي درست مي شه !!!!!!!!!!!!!!!!!
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵
در هیچ جای دنیا مثل این کشور آب در بخش کشاورزی هدر نمی شود چون همه روستازاده ها میاند شهر درس می خونند بعد دیگه به ده بر نمی گردند و کشاورزی ده می مونه دست پدران بی سواد آنها و حاصل هدر رفت اب می شود همین.....
bato-adv