bato-adv
کد خبر: ۱۷۶۸۶۶

شریعتمداری: در اجرای توافق ژنو بازنگری کنید

حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «به کجا می‌رویم؟!» نوشت:

تاریخ انتشار: ۰۶:۴۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۲
حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «به کجا می‌رویم؟!» نوشت:

1 - رئیس جمهور کشورمان در جمع مردم خوزستان می‌گوید «می‌دانید توافقنامه ژنو یعنی چه؟ یعنی تسلیم قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل ملت ایران» و چند ساعت بعد، «جی کارنی» در پاسخ به خبرنگاران که نظر دولت آمریکا را درباره دیدگاه آقای روحانی پرسیده بودند می‌گوید «سخنان رئيس‌جمهور ایران مصرف داخلی دارد» و تاکید می‌کند «این مسئله نه برای ما تعجب‌برانگیز است و نه باید باعث تعجب شما بشود. آنچه مقامات ایرانی می‌گویند اهمیتی ندارد، بلکه آنچه انجام می‌دهند مهم است»!

بعد از امضای توافقنامه ژنو- سوم ‌آذرماه جاری/ 24 نوامبر 2013- مقامات آمریکایی، از جمله باراک اوباما، جان کری و «وندی شرمن» در مصاحبه‌های پی‌درپی تصریح می‌کنند که در توافقنامه حق غنی‌سازی برای ایران به رسمیت شناخته نشده است- منظورشان غنی‌سازی صنعتی است که مطالبه اصلی کشورمان است و نه تحقیقاتی- و در مقابل آقای دکتر ظریف وزیر محترم امور خارجه کشورمان اعلام می‌کند که اظهارنظر مقامات آمریکایی عاری از واقعیت است و مصرف داخلی دارد و تاکید می‌کند که دولتمردان آمریکایی برای قانع کردن کنگره، لابی‌صهیونیستی و تندروهای آمریکا، به اینگونه اظهارات خلاف واقع درباره توافقنامه ژنو متوسل می‌شوند و با لفاظی تلاش می‌کنند نگرانی‌های داخلی خود را حل کنند.»

پس از توافق اخیر ایران و گروه کشورهای 5+1 درباره تفسیر ابعاد و جزئیات اجرایی توافقنامه ژنو- برنامه اقدام مشترک JPA‌- آقای دکتر عراقچی مذاکره‌کننده محترم و ارشد تیم هسته‌ای کشورمان، این توافقنامه را غیرقابل انتشار دانست و گفت «پس از توافق ژنو، مذاکراتی درباره چگونگی اجرای آن انجام دادیم که نتیجه آن برداشت‌های مشترک به صورت شفاهی بود و در قالب ‌NON  PAPER و به عنوان سند غیررسمی مکتوب شد».

 آقای عراقچی در ادامه می‌گوید «انتشار این سند، به معنای رسمیت دادن به آن است» و توضیح نمی‌دهد که اگر این سند «غیررسمی»! است چرا قرار است اجرای توافقنامه ژنو دقیقاً براساس آن صورت پذیرد؟!

و اما، بر خلاف نظر آقای عراقچی که متن توافق جدید را «غیر‌قابل‌انتشار» و حتی به زیان هر دو طرف مذاکرات دانسته بودند، کاخ سفید علاوه بر آن که متن کامل توافق یادشده را به کنگره تسلیم کرد، خلاصه‌ای 4 صفحه‌ای که اصلی‌ترین محورهای مورد توافق ایران و 1 + 5 در آن آمده‌بود را نیز منتشر کرده و در اختیار خبرگزاری‌ها قرار داد.

در پی این اقدام دولت آمریکا، سرکار خانم افخم سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان این بیانیه را «یکسویه» نامیده و گفت: «بیانیه کاخ‌سفید، برداشت یکسویه و یک جانبه‌ای از توافقات غیررسمی اخیر بین کارشناسان ایران و 5+1 می‌باشد و به هیچوجه ملاک ارزیابی یا قضاوت در مورد نحوه اجرای توافق ژنو نیست» و...

2- با توجه به نمونه‌های یادشده، آیا این پرسش بدیهی و منطقی در ذهن مردم کشورمان پدید نمی‌آید که واقعیت ماجرا چیست؟ و چرا بسیاری از آنچه که برای مردم ایران- و در مواردی حتی برای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی- ناگفتنی است، از نگاه حریف محرمانه نیست؟! مسئولان محترم هسته‌ای کشورمان تقریبا در تمامی موارد یاد شده، قبل از انتشار متن توافقات از سوی حریف، انتشار آن را «محرمانه»! تلقی کرده و یا به مصلحت ندانسته بودند! و بعد از آن که طرف مقابل تفسیر خود از اسناد مورد اشاره -FACT  SHEET- را با صدور بیانیه و به گونه‌ای آشکار اعلام کرده است، مذاکره‌کنندگان کشورمان، این بیانیه‌ها را «یکسویه»، «غیرقابل اعتماد» و «دارای مصرف داخلی» معرفی کرده‌اند که باید گفت؛

الف: اگر متن‌های یاد شده غیر قابل انتشار بوده است چرا طرف مقابل بلافاصله دست به انتشار آن زده و می‌زند؟!

ب: چنانچه حریف در جریان مذاکرات متعهد می‌شود که متن مذاکرات و یا محتوا و جزئیات توافق‌ها محرمانه بماند ولی به تعهد خود عمل نکرده و دست به افشا و انتشار آن می‌زند، چرا با مشاهده اولین تخلف و عهدشکنی حریف، باز هم و برای چندمین بار، تعهدات طرف مقابل را می‌پذیریم و نهایتاً خود را در موضع انفعال قرار می‌دهیم؟!

ج: در عصر ارتباطات و در فرهنگ و قواعد شناخته شده آن، کسی که در اعلام نظر خود  پیشدستی می‌کند، برگ برنده بیشتر و مؤثرتری در اختیار خواهد داشت و با این پیشدستی، طرف مقابل را به موضع انفعال می‌اندازد. چرا که از این طریق، افکار عمومی را به نفع خود شکل می‌دهد و طرف دیگر را به جای پرسشگری که موضع برتر در اینگونه چالش‌هاست، به نقطه پاسخگویی، یعنی چند پله پایین‌تر می‌کشاند. متأسفانه و علی‌رغم احترامی که برای تیم محترم مذاکره کننده کشورمان قایل هستیم، باید گفت، در موارد یاد شده، از حریف رو دست خورده و عرصه افکار عمومی را برای شانتاژ و یکه‌تازی دشمن باز گذاشته‌اند!

د: طی چند ماه گذشته و تقریباً در تمامی موارد، بعد از آن که حریف دست به انتشار متن‌های - به اصطلاح- محرمانه زده است، تیم محترم هسته‌ای کشورمان، متن‌های منتشر شده را «یکسویه»، «غیر قابل اعتماد» و «دارای مصرف داخلی» دانسته‌اند ولی این انتظار منطقی و طبیعی را در افکار عمومی بی‌پاسخ گذاشته‌اند که در مقابل ادعای «یکسویه» حریف، واقعیت دو سویه چیست؟ و در حالی که می‌دانند و به تجربه دریافته‌اند، طرف مقابل اهل ادعاهای یکسویه است چرا در اعلام واقعیت دو سویه پیشدستی نمی‌کنند تا به جای خود، حریف را در موضع انفعال قرار دهند؟!

بدیهی است که مردم به تیم هسته‌ای مذاکره‌کننده کشورمان اعتماد و اطمینان دارند و دیدگاه و نظر آنان را به همان اندازه قابل قبول می‌دانند که ادعای حریف را فریبکارانه و به دور از صداقت تلقی می‌کنند.

3- «مذاکره» در عرف شناخته شده سیاسی، عرصه معامله است و معامله، میدان «بده و بستان» است. وقتی کار به مذاکره می‌کشد، هر یک از دو سوی مذاکره، در مقابل امتیازی که می‌دهند، امتیاز می‌گیرند و پایان مذاکره هنگامی است که طرفین، از مجموعه «داده‌ها» و «گرفته‌ها» به نقطه «توافق» می‌رسند.

بنابراین، برای ارزیابی دقیق یک توافقنامه باید مجموعه آنچه «داده‌ایم» را با مجموعه آنچه «گرفته‌ایم» مقایسه کنیم و تنها در این صورت است که می‌توان توافق به دست آمده را «مثبت» یا «منفی» ارزیابی کرد.

مسئولان محترم کشورمان در ارزیابی خود از توافقنامه ژنو و یا متن اخیر موسوم به برنامه اقدام مشترک - JPA - از «داده‌ها» کمتر سخن می‌گویند و بیشتر به «گرفته‌ها» اشاره می‌کنند تا آنجا که رئیس‌جمهور محترم در اظهاراتی که- با عرض پوزش- اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد، اعلام می‌کند «توافق ژنو، یعنی تسلیم قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل ملت ایران»! اما، وقتی به متن توافقنامه مراجعه می‌شود، آنچه «داده‌ایم» در مقابل آنچه «گرفته‌ایم» نه فقط قابل مقایسه نیست، بلکه بسیار کم‌اهمیت‌تر و ناچیزتر از آن است که با واژه «برد- برد» کمترین تناسبی داشته باشد، چه رسد به این که، توافقنامه یاد شده را «تسلیم قدرت‌های بزرگ جهان در مقابل ملت ایران» بدانیم.

قدرت‌های بزرگ جهان صدالبته که بارها طی سی و چند سال گذشته، به اجبار- و نه به اختیار- در مقابل ملت ایران سر تسلیم فرود آورده‌اند اما در تمامی این موارد، ایستادگی و استقامت ملت ایران کارساز بوده است که فهرست آن نیز به درازا می‌کشد و شرح مبسوط و جداگانه‌ای می‌طلبد.

آیا توافقنامه ژنو که اجرای آن از امروز آغاز می‌شود، در این فهرست جای دارد؟! متأسفانه شواهد موجود حکایت دیگری دارند و این بیم جدی هست که حریف در مقابل برخی از کوتاه آمدن‌های ما، گام‌های بیشتری به جلو بردارد. به عنوان مثال، اوباما در توضیح توافقنامه ژنو تصریح کرده بود که در گام اول 6 ماهه، مبلغ 7 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد ولی در متن اعلام شده اخیر، این مبلغ به 4/2میلیارد دلار، آن هم در هشت قسط تنزل یافته است! و یا برنامه تحقیق و توسعه- R&D- ایران در توافق اولیه به رسمیت شناخته شده بود، اما در توافق جدید، حریف حتی نصب یک سانتریفیوژ در بخش روزمینی نطنز که مخصوص تحقیق و توسعه است را نپذیرفت! و موارد دیگری که سرنوشت راکتور آب سنگین اراک، افزایش فراقانونی مداخلات آژانس، پذیرش تلویحی بازرسی‌ها در سطحی بسیار فراتر از پروتکل الحاقی و... از جمله آنهاست و نیاز به تجدیدنظر و پیشگیری ضروری و به‌موقع مسئولان محترم دارد.

bato-adv
نگران
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
از آقای شریعتمداری خواهش می کنم فقط به یک سوال صادقانه و شجاعانه پاسخ دهند؟ شما از یکسو تأکید می کنید که سیاست خارجی کشور به طور دقیق تحت نظارت و اشراف مقام معظم رهبری قرار دارد و هیچ واقعه و توافق اصولی بدون جلب نظر ایشان رخ نمی دهد. در عین حال خود را تابع محض مقام رهبری می دانید . بین این دو گزاره و رفتار خود در قبال مواضع اصولی و مهم این روزهای دستگاه سیاست خارجی چگونه سازش ایجاد می کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
مرك بر اسراييل
محمد
United States of America
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
آقای صالحی عنوان کردن که این مقدار اورانیوم 20درصد تولید شده برای 5سال ایران کافی است حالا چه اصراری به تولید اورانیوم غنی شده 20 در صد است تا با تحریک جامعه جهانی آنان را بر علیه ایران متحد نگهداریم واز منافع اقتصادی که ضرورت ایران است دست بکشیم تازه بعد از چند سال واعتماد جهانی اتحاد آنان بتدریج شکسته شده وبا قدرتمند شدن ایران در بعد اقتصادی همه محتاج ما خواهند بود ودیگر حرف چندتا کشور قلدر در دیگران تاثیر نخواهد داشت !
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ما از دولت تدبیر و امید انتظار داریم با فرستادن دعوت نامه برای ۵+۱ زمینه تشکیل جلسه مذاکرات را در دفتر روزنامه کیهان فراهم کنند . ومن اله توفیق. مردم ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
چرا باید تاریخ اینقدر تکرار بشه و ما شیعیان از نتیجش عبرت نگیریم.
چرا زندگی امامان را الگوی خود قرار نداده و براساس ان عمل نمی کنیم.فکر می کنید امام حسین و خونوادش راحتی رو نمی خواستند نمی خواستند نواده هاشون توی راحتی زندگی کنند و نه توی زندان .اگه اون موقع به ما میگفتند که امام حسین می خواد با یزید بجنگه باز هم همین حرفها رو نمیزدیم که اونایی که کمک نکردند زدند...پس چرا باز هم امام حسین با اینکه میدونست که قراره چی بشه به جنگ با یزید رفت...اگه امام زمان ظهور کنه و ما این گونه فکر کنیم........
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۰۳
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
با بدبختی قراره یه مقداری از تحریم ها حل بشه . یه مقداری !!! حالا جمله آقای رییس جمهور رفع تحریم ها منافع بعضی ها رو به خطر می اندازد .
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
نمیدونم ...
خیلی هم برد - برد نیست
نه میشه خوشحال بود نه مردم دیگه تحمل داشتن
کار نباید به اینجا میرسید اما اگه به هر دلیلی توافق اجرا نشه همه چیز به هم میریزه .
نه راه پس بود نه راه پیش ....
seyed
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
به قوق حسين شريعتمداري : لپ تاپ داديم تي تاپ گرفيتم،عرضه آقايان فقط همينه اين همه جوان تو اين مملكت داريم خودمون ميتونيم همه چي بسازيم فقط چند سالي مثل ژاپن بعد از جنگ جهاني بايد تلاش كنيم بعضي وقتا ميگم كاش ما نفت نداشتيم و از هوش ايراني ايران را مي ساختيم
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
سید نکنه با وضعی که دولت محبوبتان درست کرده میخواهی در مقابل قدرت اول جهان سیب زمینی بدهیم و مدیریت جهانی بگیریم در ضمن زاپن با انزوا پیشرفت نکرد با تعامل با دنیا پیشرفت کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
خوب برادر شریعتمداری! تو این مملکت که هیچ بلکه تو دنیا چیزی از شما پوشیده نیست(البته اینو همه میدونیم).خوب شما متن رو منتشر کن بگو چی شده..........!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
سید جان متاسفانه شرایط کشور ما و مسئولین ما خیلی با ژاپن فرق میکنه .
مردم فرصت زیادی دادن اما کسی استفاده نکرد و وضع بدتر شد .
یکم فکر کن ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
تحلیل حاج حسین کاملا منطقیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
سيد جان ميان ماه من تا ماه گردون .... شما داري ملت ژاپن رو با ايران مقايسه مي كني برادر؟!!!!!
ناشناس
Turkiye
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
کیهان از این همه ماجراجویی به چی رسیدی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ضعف دولت مردان اصلاح طلب
مجتبی
United Arab Emirates
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اصلا اصلاح طلب ها ضعیف!
شما چی داشتید برای مردم؟ یمی کارهایی که کیتونید بهش افتخار کنید بفرمایید؟
یه ذره فقط یه ذره نگاه به امارهای اقتصادی نکن شما ببین که ضعیف تره!
خیلی از مردم فقط میخوان راحت زندگی کنن و متاسفانه شما فقط بلدید شعار بدید!
الف
United Arab Emirates
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
آخه باید بعضی حرفها و گفته ها مصرف داخلی داشته باشد
ناشناس
Germany
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
سلام
آقاي شريعتمداري از روزاول آغاز مذاكرات ساز مخالف را كوك كرده وپساز توافق نيز تاكنون چند بار به بهانه هاي مختلف واز زبان مردم ايران خواستار عدم اجراي توافق نامه شده است بهتر است ايشان اول مشخص كند به نمايندگي از كدام مردم سخن ميگويد بهتر است ايشان خيلي صريح بگويد از جان مردم ايران چه ميخواهد ؟
طرز فكر ايشان نمايندگي گروهي اندك از مردم رادارد كه هرگونه همكاري ايران به جامعه بين المللي را مردود ميداند خلاص..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اصل ملتند که قبول دارن. شماچه کاره ای.یه بار به حرف شماها گوش کردیم برا هفت پشتمون بسه.بس کنید. به قول حافظ من جرب المجرب حلت به الندامه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
نه بابا عجب ملتی!!!!!!!!!!
استادزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
کدام ملت؟ اون ملتی که به احمدی نژاد رای داد و شما قبول نکردید، اون ملتی که به روحانی رای داد و اون ملت 49.5 درصدی که به روحانی رای نداد؟
کسری
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
دقیقا درست است!
حتی در داخل کشور هم نباید به حرف های مسئولان وطنی می بایست توجه نداشت باید رفتار و عمل آنها را دید!این حرف ناصوابی است!؟؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ما نمی دونیم قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را.هر کدامتون یه حرفی می زنی بهتر است اول نظرت خودتان را یکی کنید وبعدا اظهار نظر فرمائید.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
آقای شریعتمداری. توی این 8 سال هم مذکرات دوستان شما جز بدبختی، افزایش فقر و بیکاری و تورم و کاهش ارزش پول ملی برای کشور ثمره ای نداشته است. پس لطفا ساکت شوید تا سیاست مداران کار خودشان را انجام دهند.
اکبر اقا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
خوب این هم حرف حساب ایول
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
با برخی از افکار شیعتمداری مخالفم اما متاسقانه اینبار حق با شریعتمداری است. ده سال بدترین فشارهای جهانی را تحمل کردیم تا بالاخره برای 4.2 میلیارد دلار بگیم چشم خوب از اول میگفتیم چشم بی خیال ایران و ایرانی بودن واسلامی بودن...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اون پول که نصف اختلاس زنجانی هم نمیشه.
شاید مهمتر از اون این بوده که قرار نیست تحریم جدید تری اعمال بشه
حسين
Germany
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
دخالت نکن آقای شریعتمداری
این موضوع تخصصی هست دکتر ظریف مورد اعتماد مردم. نظام و شخص مقام معظم رهبری است.
شما کاسه ی داغ تر از آش نشو خواهشا
هومن
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
تو که از زبون مردم حرف میزنی بهتره راجع به لغو تحریمها هم نظرشون رو بنویسی .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
برادر من ما هیچ پرسشی نداریم بذار این دولت کارشو بکن ماهم یک نفس راحت بکشیم و از جنگ فاصله بگیریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
درودبرحاج حسین وبصیرتش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
من از شریعتمداری میخواهم بیشتر از هرچیزی از رای مردم دفاع کند چون رای مردم حق الناس است و گناهش قابل بخشودنی نیست وحق الناس فقط رای انداختن توی صندوق نیست بلکه اصل آن احترام به نتیجه آن است لذا تورا بخدا قسمتان میدهم بگذارید این دولت آقای روحانی که آرزوی مردم ایرانه به کارهاش برسد وچوب لای چرخ نظام اسلامی ومردمی این دولت نگذارید چون بنده یک فرد عادی هستم ومواضع مردم را دارم و این نصایح را برای شما مینویسم وهمه شما را به تقوا دعوت میکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
با کمی بصیرت این نتایج از چهار پنج سال قبل بروشنی قابل پیش بینی بود. دریغ از یک اظهار تاسف ،حالا توبه بماند.
ناشناس
Germany
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
به نظر بنده چیزی که برای مردم اهمیت دارد کاهش فشارها و ایجاد شرایط زندگی مناسب اما در این میان هستن کسانی که شاید دوست داشتن وضعیت بدتر میشد تا بهتر به منافع خود برسند
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اقای شریعتمداری ما نخایم شما از حق ما دفاع کنی کیو باید ببینیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
تو نمی خواهی ولی میلیونها نفر می خواهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اگه میلیونها نفر بخواهند صدها میلیون نفر نمی خواهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
حریف؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
با نظرات امثال شریعتمداری
منتظر سکه دو میلیونی باید بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
و البته دلار 5هزارتومانی
رضا
Netherlands (Kingdom of the)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
شیکمت سیره برادر!
خیشه
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اگر نظرات و گفته های اقای شریعتمداری درست باشد باید خون گریه کنیم.
دوستان یکدرصد هم فکر کنید که این گفته ها درست باشد
فرارو نترس منتشر کن
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
خیشه محترم شما برای مردمی که در اثر تحریم های همه جانبه خون بالا می آورند ، خون گریه نمی کنی ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
بله من خون گریه میکنم برای بیماران سرطانی و ام اسی و تالاسمی که بخاطر تحریما قیمت داروهاشون 4 برابر شد تازه همونم گیرشون نمی اومد...
ناشناس
Canada
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ایشون چکاره قوه مجریه کشور هستند؟
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
البته آقای شریعتمداری حق دارن ناراحت باش، چون ایشون و همفکارشون که آقای احمدی نژاد بودن با همین اندیشه های ضد استکباری و مبارزه طلبی، ایران رو تو جهان کاملا منزوی کردن و تاوانی که الان ما داریم میدیم از تندروی های همین آقایون هست. آقای شریعتمداری شما با "مرگ بر آمریکا" گفتن زنده ای!! ...مرگ بر آمریکاتو بگو و حالشو ببر ...
ناشناس
Malaysia
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
بنده خدا در این مورد صحیح می گه، خوب چه اشکال داره ما بدونیم تو این توافقنامه چی نوشته؟؟؟ مگه ما نامحرم هستیم؛ من به آقای شریعتمداری اعتقاد فکری ندارم اما در این یک مورد کاملا حق با ایشون هست
سینا
-
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
امثال این آقا با این تفکراتشون اوضاعو به این جا رسوندن که پول نفت خودمونم بهمون نمیدن،بابا بس کنید دیگه،چه عزتی شما برای ما آوردید آخه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
آن چیزی که به یه کشور قدرت میده فقط فقط اعتماد و امید و نشاط و رفاه و امنیت هست نه غنی سازی 60 درصد. اگر این توافق مشکل داشت رهبری صد در صد جلو اجراش می گرفتند. شک نکنید که نفع مردم و نظام اجرای این توافق هست چون زده به قلب افراطی گری
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
شما چکاره حسنی . دیگه رهبری هم حمایت کرده خواهشن از رهبرت جلو نزن
سهند
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اين نگراني آقاي شريعتمداري قابل درك است. آشتي با جهان و ادامه حيات در محيطي كه لولو نداشته باشد براي خيلي ها دشوار است.
اکبر
Japan
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
من نمی دونم اینا کاسه داغتر از آشند . بابا این توفق نامه را رهبر کشور قبول کرده شما چه کاره اید که اظهار فضل می کنید . اگر مشکلی بود رهبر معظم انقلاب تا حالا واکنش نشان می دادند . جنابعالی که در بیمارستا نها اسیر دارو و درمان نیستید که رنج و سختی مردم را بفهمید . تنها کاری که بلدید اینست که از جانب مردم اظهار نظر کنید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
زحمات سی ساله دانشمندان از بین رفت فقط به خاطر عافیت طلبی عده ای دنیا طلب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
چطور زحمات میلیونها پدر و مادر ایرانی که دارایی هاشون یعنی پس انداز یک عمرشون به یکباره یک سوم شد و پولشون بی ارزش شد و گرونی بیچارشون کرده نادیده گرفته میشه؟! یعنی مردمی که زحمت میکشند و نون خونه رو در میارن کارشون زحمت حساب نمیشه؟
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
پس زحمات من چی که 22 سال درس خوندم و الان بیکارم . پس زحمات پدر و مادم چی که فرزندشان را بهر امیدی بزرگ کردند.پس زحمات ملیونها نفر دیگه امثال من و پدر و مادر من چی؟ ما زحمات دانشمندانمان را ارج مینهیم ولی ما نیز حق زندگی راحت و اسوده داریم
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
زحمت من چي؟ با حقوق كارمندي 4 ميليون تومان پس انداز كرده بودم و اميد داشتم كه با جمع كردن 3 ميليون ديگه يك پرايد عليه ما عليه بخرم.

به بركت فهم و درايت و شعور و تدبير كشورداري دوستان آقاي شريعتمداري شب خوابيديم و صبح بيدار شديم پرايد شد 20 ميليون تومن. حالا بيا و درستش كن!

نتيجه اينكه اون 4 ميليون پس انداز هم به لطف تصميمات صحيح اقتصادي حضرات دولت عداااالت از بين رفت و ما مونديم و اتوبوس شركت واحد.

به خدا 90 درصد زندگي فسقلي كارمندي ما در زمان دولت اصلاحات ساخته شد و گرنه دولت قبلي كه به خيرش اميد نداشتيم فقط ميخواستيم شر نرساند كه رساند.
alireza
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ممنون از پيشنهادتون...
شما فعلا در رفتارتون يه بازنگرى بفرماييد در كار بزرگان دخالت نفرماييد....
شروین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
درود بر استاد قلم آقای شریعتمداری
من هم موافقم هستم تا دیر نشده در اجرای این توافق نامه تجدید نظر بکنید تا عزت ایران و ایرانی حفظ بشه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
آقاي شريعتمداري حرفي بزن كه ملت بپسنددنه حرفي كه 75درصدمردم نمي پسندند.ملت ديگر ازتحريم خسته شده اند.
بیژن
United States of America
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
همه خوانندگان حداقل در دل خود می دانند حق با آقای شریعتمداری است
بس بهتره عافیت طلبی و راحت طلبی رو به کناری بگذاریم و لباس رزم بپوشیم و وارد میدان شویم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
قراره با این لباس رزم پوشیدن چه بدست آوریم وچه از دست بدهیم؟با نپذیرفتن توافق چه بدست خواهیم آورد و چه از دست خواهیم داد؟در معامله همیشه باید سود و زیان را درنظرگرفت
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ناشناس||۱۰:۱۸
معامله چیه اینجا بحثه عزت وشرف ایران و ایرانی مطرحه
ایران یک الگو برای جهان اسلام و مستضعفین عالمه سر اینها می خواهی معامله کنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ایرانی عزیز:عزت و شرف ایرانی با اقتدار ملی حاصل می شود نه با شعارهای دهن پرکن و بی خاصیت.کوبیدن بر طبل جنگ و رودرو شدن با جامعه جهانی به جای تعامل با آن هیچ شرفی برای ما دربرندارد
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اصلا هم حق با ایشون نیست در ضمن باید امثال شما به ما توضیح بدهند چرا نباید ما راحت طلب و عافیت طلب باشیم و به جای اینکه از زندگیمان لذت ببریم باید همیشه در سختی و اماده جنگ باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
آقای الگو ،!کوتاه بیا بالا غیرتا !!!
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
11:16 اخه خودتونو به خواب زدی با رشد منفی 5.4 درصدی تورم 40 درصدی و اختلاسهای میلیاردی و تکنولوزیهای سه دهه قبل و انزوای سیاسی و چه عزت و شرفی اصلا چرا شماها باید معیار عزت و شرف رو تعیین کنید در ضمن داخل ایرا پر است از مستضعف لطفا کاری برای اینه انجام دهید و هی شعار ندهید 8 سال از این شعارهای تو خالی دادید
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ناشناس||۱۱:۴۷
ما جنگ طلب نیستیم بلکه ما حق طلب هستیم
حرف اصلی ما اینکه نباید از اصول اصلی و حق و حقوقمون کوتاه بیام
چون ما هرچی کوتاه بیاییم آنها خواسته هاشون رو بیشتر میکنند
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ما خواب نیستیم اتفاقا بیدار و آگاه به مسایل هستیم و اینها شعار نیستندو واقعیت هستند
و آدم نباید به خاطر بعضی کاستی ها اصولشو از دست بده
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ایرانی اگه اینها شعار نیستند پس چرا تو این 8 سال که اخر این حرفها بود شعارتون به واقعیت تبدیل نشد و هی پسرفت کردیم در ضمن چرا شماها تعریف اصول میکنید.اصول ما ابادانی و پیشرفت کشور است اصول شما رو نمیدونم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ایرانی عزیز ما برای دفاع از حقوقمان نیاز به تدبیر داریم.امروز که ایران به خاطر بی تدبیری های هشت سال گذشته دچار مشکلات فراوان است ناچار است تا نرمش نشان دهد.البته تا حدی که بتوانیم مجددا خود را بازسازی کنیم.و حق داشتن فناوری صلح آمیز هسته ای در توافق برای ما به رسمیت شناخته شده است
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
آقایان ناشناس ۱۴:۱۶ و بهرام شما فروض اولیه تان اشتباه است
در هشت سال گذشته بی تدبیری انجام نشده و کار ها رو تدبیر انجام شده و از اصول جمهوری اسلامی عدول نشده است
و از حق نیز نگذریم در هشت سال گذشته به پیشرفت های علمی گسترده ای نایل گشته ایم و نباید تک بعدی به قضیه نگاه کنیم و همه مسایل رو اقتصادی در نظر بگیریم
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ایرانی عزیز من آقا نیستم.در ضمن پیشرفتهای علمی و اقتصادی با هم مرتبط هستند.شما نمی تونی مسائل رو از هم تفکیک کنی.ملتی که مشکلات اقتصادی شدید داشته باشه در خطر فروپاشی قرار می گیره .اختلافات داخلی،ناامیدی،فساد اقتصادی و....خیلی مسائل دیگه وجود داشته،تک بعدی نگاه نکن
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
والله استادم راست میگه.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اگه مجبور نمی شدیم که توافقنامه رو امضا نمی کردیم که حالا بخواهیم اجراش نکنیم. منطقی باشید. از توهم در بیاید. تحریم ها اثر کرد و ایران مجبور به امضا توافقنامه شد.
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
تحریم ها اثرکرد.اما غرب هم در مهار ایران ناتوان بود و نتوانست بر بحرانهای منطقه ای غالب شود.نادیده گرفتن قدرت ایران از کم خردی است.اجازه ندهید غرور ملی ما بر اثر تحریم و انزوای جهانی از بین برود.مردمی که غرور ملی نداشته باشند پیشرفتی نخواهند کرد
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
کمیا اتفاقا ملت مغرور به جایی نمیرسدو غرور وتعصب جلوی پیشرفت ادمی رو میگرد
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
بهرام خان ما همیشه باید از یکطرف بوم بیفتیم.پس معنی اعتدال چیه؟من با توافق کاملا موافقم حرفم چیز دیگه ای بود.غرور با خودخواهی و تعصب فرق داره.خود کم بینی مانع پیشرفته
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
کمیا غرور با خودخواهی با تعصب هیچ فرقی ندارد فقط بازی با کلمات است
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
بهرام اگه نمی دونی غرور ملی چیه دیگه باهات بحثی ندارم.فقط برای دانشگاههای کشورم اگه شما دکترا داری متاسفم
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
َشریعتمداری بعد از توافق نهایی :ما از اول هم به تیم مذاکره کننده اطمینان داشتیم هدف ما از این انتقادات و ساز مخالف زدن تنها بالا بردن سطح مطالبات از کشورهای غربی بود که بی شک به گفته دوست و دشمن محقق شد.
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
توافق ژنو نفاق بعضی را که از مدعیان ذوب در ولایت بودند آشکارکرد.همین هایی که منتقدین خود را با چماق ضدیت با ولایت سرکوب می کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
به جای فحاشی علیه حسین شریعتمداری - که البته من هم علاقه ای به وی ندارم - بگید درست میگه یا نادرست؟! تو این به اصطلاح توافق چی دادیم و چه گرفتیم؟ آیا توازن بین داده ها و گرفته ها هست یا نه؟ آیا این یک بازی برد - برد محسوب می شود یا خیر؟!!
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
ناشناس 10:03 بازی برد برد به اون شکلی که مد نظر شماست وقتی صورت می گیره که دو طرف هم سطح باشند واقعا شما انتظار دارید وقتی کشور به مرز ورشکستگی نزدیکه و بحران اقتصادی و امنیتی تهدیدش می کنه با 6 قدرت جهانی بازی برد برد داشته باشه ؟ خودمون رو گول نزنیم ببینیم از بین راه حل های موجود بهترین انتخاب این بوده یا نه نه از بین راه حل های ایده آل!
ناشناس
Canada
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
به این سوال هم جواب بدیم که اگر توافق حاصل نمیشد چه اتفاقی می افتاد؟؟ مطمئنا" وضعیت وخیمی در انتظار بود. ما که همه برگهارو بازی کردیم , مگر برگ دیگری هم باقی ماند؟ احمدی نژاد باید محاکمه بشه که به راحتی آب خوردن باعث شد پرونده بره شورای امنیت.. ضمنا" باید به چه کسانی دلخوش می بودیم که بتوانند شرایط را کنترل کنن؟ دولت قبل که خودش به اسم تحریم ملت را دور میزد و برای یک عده تحریم کاسبی شده بود. مارو با نفت 100 دلاری مست کردن و شروع کردیم به انجام کارهای غیر عقلانی و بجای پس انداز 300-400 میلیارد دلاری خزانه خالی تحویل دولت فعلی شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
بابا واقعا روتونو برم. کشورو خراب کردین هنوزم دستور می دین؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
کاش میشد با 10 یا 20 سال به دنیا رسید! خیلی عقب افتادیم خیلی....
منتقد شریعتمداری
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
آقای شریعتمداری خیال مبارکتون راحت
تا شما سندش رو امضا نکنید هیچ اتفاقی نمی افته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
اقای شریعتمداری دختری 30 ساله به خاطر تحریم و گرون شدن باتری از 6 میلیون به 23 میلیون و دستمزد 6 میلیونی دکتر با داشتن مدرک فوق لیسانس دو هفته پیش فوت کرد .اگه عزیزان شما هم درگیر این مسائل بودند همین حرف رو می زدید؟ما داغ رو دلمون مونده با تحریم ها ...
ناشناس
Finland
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
چه ربطی به روحانی دارد
با کارهایی که احمدی نژاد کرد و کاغذ پاره میخواند فکر اینجاش رو هم میکردین
تازه همین که کل در فعالیت های هسته ای تخته نشد باید خدا را شکر کرد
با کارهای احمدی نژاد دو راه بیشتر پیش رو نبود
یا توافق یا جنگ !
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
کیهان ادعا میکند " وقتی به متن توافقنامه مراجعه می‌شود، آنچه «داده‌ایم» در مقابل آنچه «گرفته‌ایم» نه فقط قابل مقایسه نیست بلکه بسیار کم‌اهمیت‌تر و ناچیزتر از آن است که با واژه «برد- برد» کمترین تناسبی داشته باشد" نویسنده کیهان باید مشخص کند در متن توافق ، چه چیزی هست که چنین ادعایی میکند ؟ اگر کیهان نمیداند دراین متن چه نوشته شده است چرا چنین ادعایی میکند ؟ و اگر میداند ، باید بگوید به استناد کدام شرایط توافق ، این سخن را میگوید تا مخاطب بتواند راجع به ادعای او قضاوت کند . کیهان نویس بازهم به مبهم گویی پرداخته است و در چنین شرایطی فقط میتوان گفت : شاید حق با نویسنده است شاید هم نیست . وهیچ نتیجه ای از این جور نوشته ها ، جز مبهم سازی فضا و تردیدپروری بدست نمی آید .
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
این به اصطلاح تحلیلگر(سخنگوی حزب شکست خورده و کارشکن منافع ملی) چرا وقتی احمدی تحریمهای سازمان ملل رو کاغذ پاره میخوند انرا اغراق امیز نمیخواند چرا وقتی درسازمان ملل از مدیریت جهانی صحبت میکرد انرا اغراق امیز نمیخواند چرا وقتی هروز از شکست این و ان و دادن امارهای با عرض پوزش دروغ در جهت نشان دادن پیشرفت کشور میداد انرا اغراق امیز نمیخواند حالا چرا این صحبتها را اغرق امیز میخواند؟
ناشناس
Germany
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
بزرگترین اشتباه این بود که یک مسئله فنی را به یک مسئله حیثیتی تبدیل کردیم که حالا هر چیزی از اون را می خواهیم کم کنیم بعضی ها غیرتی می شوند ! (البته بگذریم که اکثر معترضین به خاطر منافعشونه)
ياس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
برادرحسين شما باپيش گويي هايتان ازهمه چيز خبرداريدو محرميد.چراادعاي نامحرمي مي كنيد؟
آریامهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
خواهش میکنم از شریعتمداری چیزی در سایت قرار ندین.حیفه سایت شماست
رسواگر فتنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
این اسم مسخره رو از رو خودت بردار
کیمیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
رسواگر فتنه اتفاقا من هم از تو همین درخواست رو دارم.
مهران
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
درود بر دولت روحانی که هم حق ما در استفاده از انرژی هسته ای رو به ملت بازگردوند و هم باعث لغو تحریم ها شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
آنچه مسلم است در مذاکرات هسته ای با کشورهای 5=1 تعجیل کردیم اگر با حوصله و خونسردی مذاکرات اداره میشد
در توافقنامه عایدات بیشتر و بهتری نصیب ما میگردید.
نکته سنج
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
حوصله و خونسردی 8 ساله کافی نبود؟!
محمد
United Arab Emirates
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
شریعتمداری توکه بیرون ازگود نشسته ای وقهرمانانه !میگویی لنگش کن مرا بیاد داستان مولوی انداخت
بنا براین اگرتوبهتر میزنی بستان بزن!
pppp
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
متاسفم بعضي از نظرات بيانگر برد كوتاه فكري و كوته نگري اينده رو تداعي ميكنه .من, شايدم خيلي هاي مثل من به با شرافت و با عزت زندگي كردن رو به اشرافي بودن و ....ترجيح ميدهيم از اينكه راحت زندگي نميكنيم شكي نيست ولي خيلي هم سخت نمي گذرونيم باز هم ميتوانيم در سايه تحريمها به خيلي از چیزهايي كه امريكا و اسراييل وحشت دارند برسيم ولي ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
تدبیر امروز انجام گرفت از امید چه خبر اقای تدبیر وامید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
شما بهتر است به کار خودتان مشغول باشید . سیاست و تصمیم را باید دولتمردان بگیرند . ملت ایران فقط به دولت دکتر روحانی تفویض اختیار نموده است و انان خیر و صلاح ملت را میدانند
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv