bato-adv
کد خبر: ۱۵۵۴۱۸
علی بیگدلی در گفت و گو با فرارو

«روحانی» به فرانسه برود و با «اولاند» مذاکره مستقیم کند

یک تحلیگر مسائل بین الملل درباره تعیین احتمالی یک فرصت شش ماهه از سوی اتحادیه اروپا برای دولت حسن روحانی به منظور برداشتن گام‌های عملی برای بهبود مناسبات خود با اروپا از طریق رفع ابهامات و سوء تفاهمات حول محور برنامه هسته‌ای ایران گفت: فارغ از ابراز تردید نسبت به صحت و سقم تعیین چنین فرصت کوتاهی باید بر این نکته اذعان داشت که زمان برای دولت جدید به سرعت می‌گذرد و باید از لحظه لحظه آن استفاده کند و نگذارد به سادگی این زمان از دست برود.

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۶ تير ۱۳۹۲
یک تحلیگر مسائل بین الملل درباره تعیین احتمالی یک فرصت شش ماهه از سوی اتحادیه اروپا برای دولت حسن روحانی به منظور برداشتن گام‌های عملی برای بهبود مناسبات خود با اروپا از طریق رفع ابهامات و سوء تفاهمات حول محور برنامه هسته‌ای ایران گفت: فارغ از ابراز تردید نسبت به صحت و سقم تعیین چنین فرصت کوتاهی باید بر این نکته اذعان داشت که زمان برای دولت جدید به سرعت می‌گذرد و باید از لحظه لحظه آن استفاده کند و نگذارد به سادگی این زمان از دست برود. 

علی بیگدلی استاد روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی، ضمن بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره نحوه استفاده از این فرصت‌ها گفت: دولت جدید باید گام‌های عملی مطمئن و هدفمندی را به منظور رفع ابهامات و سوء تفاهمات با اتحادیه اروپا بردارد که مهم‌ترین گام در این رابطه برقراری تماس و ارتباط مسقیم با یکی از بلند پایه‌ترین مقامات اتحادیه اروپا است. 

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم حسن روحانی، به محض تکیه بر مسند ریاست جمهوری، یک سفر رسمی به یکی از کشورهای صاحب نفوذ اتحادیه اروپا داشته باشد و طی دیدار و گفتگوی با رییس جمهوری این کشور ضمن تبیین مواضع دولت جدید ایران، آمادگی جمهوری اسلامی را برای رفع ابهامات و سوء تفاهمات حول محور برنامه هسته ای‌اش از طریق شفاف سازی و اثبات حسن نیتش اعلام کند. 

بیگدلی با بیان اینکه فرانسه را به عنوان کشور پیشنهادی برای نخستین سفر حسن روحانی به اروپا می‌کند، گفت: تهران و پاریس پیش از این و به خصوص در دورانی که حسن روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای در دولت اصلاحات بود، روابط گرم و صمیمانه‌ای داشتند. 

این استاد دانشگاه افزود: از این رو دو کشور می‌توانند با توجه به تجربه گذشته و همچنین‌شناختی که فرانسه نسبت به حسن روحانی دارد باب تازه تعامل را با یکدیگر باز کنند و در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات مستقیم حسن روحانی و فرانسوا اولاند روسای جمهور دو کشور فرانسه می‌تواند پل ارتباطی ایران و غرب تبدیل شود و از این طریق انتقال مفاهیم و درخواست‌ها ایران از غرب و غرب از ایران سهل و مستقیم شود. 

وی ادامه داد: همانطور که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، آقای روحانی تاکید کرد لازم است سطح مذاکرات ایران با غرب به منظور رفع سوء تفاهمات از دیپلمات‌های ارشد به وزرای خارجه و حتی روسای جمهور افزایش یابد. 

این تحلیلگر مسائل بین الملل تاکید کرد: به هرحال در جریان مذاکرات، روسای جمهوری اختیاراتی دارند که دیپلمات‌های ارشد از آن محروم هستند و همین محدودیت اختیار برای تصمیم گیری نسبت به ارایه پاسخ به پیشنهادات طرف مقابل در جریان مذاکرات عمدتا منجر به تاخیر در نتیجه گیری‌ها می‌شود. 

بیگدلی با تاکید بر اینکه سفر حسن روحانی به اروپا و دیدار با یکی از مقامات عالیه رتبه آن نیازمند تحقق پیش نیازهایی است، گفت: پیش از تصمیم دولت آقای روحانی برای برداشتن گام‌های عملی به منظور برقراری ارتباط مستقیم با اروپا نیازمند است فضای داخلی آماده شود. 

وی افزود: آماده سازی فضای داخلی با توافق قطعی در راس حاکمیت جمهوری اسلامی و تعیین چارچوب‌ها و خط مشی جدید امکان پذیر است. یعنی در صورتی که در راس حاکمیت توافقی برای برداشتن گام‌های عملی تازه از سوی دولت گرفته نشود هر نوع اقدامی از سوی دولت محکوم به شکست است. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از این روی پس از دستیابی به چنین توافقی و تعیین چارچوب‌های کلی مذاکرات برای دولت که این خود زمینه آماده سازی افکار عمومی را فراهم می‌کند دولت می‌تواند باب تازه تعامل با غرب به منظور بهبود مناسبات و رفع سوء تفاهمات برای برون رفت از شرایط سخت کنونی که به واسطه تحریم‌ها به وجود آمدهاست را باز کند. 

بیگدلی در ادامه با اشاره به اختلافات جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در سال‌های گذشته مناسبات تهران و آژانس بر سر طرح ادعاهایی حول محور فعالیت‌های اثبات نشده در سایت نظامی پارچین دچار تنش شده است که این تنش با کمی تدبیر از سوی دولت وقت قابل مدیریت بود. 

وی با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران بر اینکه برنامه هسته ای‌اش صلح آمیز است گفت: در طول سال‌های گذشته همواره در قبال طرح برخی ادعا‌ها حول محور برنامه هسته‌ای ایران، تهران تاکید کرده است که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و جمهوری اسلامی قصد آن را ندارد که به سمت دستیابی به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای پیش برود. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اثبات این حقانیت نیازمند برداشتن گام‌های عملی نیز هست گفت: لازم است دولت آینده با فراهم کردن امکان بازدید بازرسان از سایت نظامی پارچین یکبار برای همیشه جلوی طرح ادعا‌ها حول محور وجود نشانه‌های انجام فعالیت‌های هسته‌ای در پارچین را بگیرند و زمینه بهبود مناسبات تهران و آژانس که بی‌تردید بر مذاکرات سیاسی ایران با گروه ۱+۵ تاثیر گذار است را فراهم کند.
فرید
Australia
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
رفتن به خانه دیگران بدون دعوت! این مثل عملکرد احمدی نراد است در سازمان ملل که میخواست با میل خود با امریکا مذاکره کند
ملاقات بین المللی در این سطح شرایط و ساز وکار و پیش نیاز های بین المللی را میطلبد
فرهام
United Arab Emirates
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
من يه سوال از حضرات اقايون دارم شما فكر مي كنين واقعا امريكا با موضوع هسته اي ما مشكل داره؟؟؟؟؟اگه اين حل بشه دست از سر ما بر مي داره؟؟؟؟؟زهي خيال باطل
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
پیشنها بسیار خوبی است. کشورهای مهم اتحادیه اروپا خیلی هم دل خوشی از مداخلات آمریکا در امور داخلی آنها ندارند که افشاگری اخیر «اسنودن» نمونه خوبی است. بدون تردید کشورهای مهم عضو اتحادیه اروپا با توجیه شدن از سوی ایران می توانند ایجاد انشقاق در اتحاد ظالمانه علیه ایران کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
عزيزان. اول بايد اتحاد كشور هاي غربي نسبت به ما تغيير كنه تا بتونيم كارو ه جلو ببريم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
این چه کاریه که بریم با فرانسه مذاکره کنیم که تازه اون خودش باید بره از آمریکا کسب تکلیف کنه ؛ اگه قراره با غربی ها مستقیماً وارد گفتگو بشیم بهتره مستقیماً و رو در رو با آمریکا حرف هامون رو بزنیم که دیگه مسئله یک کلاغ چهل کلاغ هم پیش نیاد و واسطه و دلال های روابط هم از ما حق دلالی نخوان بگیرن !
ناشناس
Slovenia
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
دوستمون درست میگه..تا ابد که نمیتونیم از واسطه استفاده کنیم .بنظرم هیچکاری بهتر از رودر رو صحبت کردن نیست.هرقدر خودمون رو عقب بکشیم اونا خودشونو بزرگتر میبینند واین اشتباه دستگاه دیپلماسی مابوده
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
اگه دشمناي داخلي بذارن.
سواره هايي كه از پياده خبر ندارن.
اوناييكه به نام دين،ريشه به دين و منافع ملي ميزنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
مجلس هیچی نشده سنگ میندازه برا تشکیل کابینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
افرینها بر تو بادا ای خدا
بنده خود را زغم کردی جدا
آتشی زد او به کشت دیگران
باد اتش را به سوی او بران
نيما
United Arab Emirates
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
واقعا به نظرتون خجالت نداره كه اتحاديه اروژا به ايران فرصت شش ماهه براي بهبود روابط بده؟؟؟؟؟؟؟؟؟اين اونا هستن كه با ما مشكل دارن نه ما.چطوره ژيشنهاد بدين اقاي روحاني هيئت دولت رو با خودش ببره اروژا بگه غلط كرديم ها؟؟؟؟؟؟؟؟فرارو خواهشا منتشر كن
حسین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
هرکاری میخواید بکنید بکنید فقط این موضوع هسته ای رو تمومش کنید!
من دیگه تحمل ندارم به قرآن..!

یا هسته ای بشیم یا کلا کنارش بزاریم. چقدر فشار تحمل کنیم؟!
رضا
United Arab Emirates
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
يا كلا تو حرف نزن لطفا
نگران
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
اگر حسین آقا کیهانی بزاره و احساس تکلیف نکنه!
ریحانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
به نظر من بهتره اول با خانم اشتون دیدار و گفتگو داشته باشن.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
چشم چشم چشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
مذاکره با اولاند:
خب آقای روحانی حالا وقتش رسیده غنی سازی رو متوقف کنی دیگه عوضش ما سوییفت و بر می داریم
من که راضیم
ناشناس
United States of America
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
من ناراضی ام!
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
مگه آمریکاییها میذارند ما سایت نظامیشون رو بازدید کنیم جناب کارنشناس؟ چرا ما بذاریم؟
امير
United Arab Emirates
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
اقا محسن با اين كارشناس هامون مطمئنا ايندگان نفرينمون خواهند كرد
ناشناس
United States of America
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
حرف حق جواب نداره، فقط منفی داره چون تلخه
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
هر وقت گردنت اندازه آمریکا کلفت شد اونوقت نذار
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
اتفاقا نباید اصلا عجله کرد، نباید خودمون رو هول نشون بدیم، باید اظهار بی علاقگی کرد و طاقچه بالا گذاشت، بعد کم کم پیش برویم.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
ای شیطون ، بلدی هاااااا !!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
فرصت این نازها رو نداریم .اوضاع خیلی خرابه
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
ممکنه تا اون موقع از قحطی بمیریم!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
تو تحریم رویت اثر نداره خودت با بقیه جمع نبند عمو رانتخوار
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
مگه اومدن خواستگاریمون!!!عجبا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
این چه کاریه که بریم با فرانسه مذاکره کنیم که تازه اون خودش باید بره از آمریکا کسب تکلیف کنه ؛ اگه قراره با غربی ها مستقیماً وارد گفتگو بشیم بهتره مستقیماً و رو در رو با آمریکا حرف هامون رو بزنیم که دیگه مسئله یک کلاغ چهل کلاغ هم پیش نیاد و واسطه و دلال های روابط هم از ما حق دلالی نخوان بگیرن !
ناشناس
Slovenia
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
دوستمون درست میگه..تا ابد که نمیتونیم از واسطه استفاده کنیم .بنظرم هیچکاری بهتر از رودر رو صحبت کردن نیست.هرقدر خودمون رو عقب بکشیم اونا خودشونو بزرگتر میبینند واین اشتباه دستگاه دیپلماسی مابوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
عزيزان. اول بايد اتحاد كشور هاي غربي نسبت به ما تغيير كنه تا بتونيم كارو ه جلو ببريم.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
پیشنها بسیار خوبی است. کشورهای مهم اتحادیه اروپا خیلی هم دل خوشی از مداخلات آمریکا در امور داخلی آنها ندارند که افشاگری اخیر «اسنودن» نمونه خوبی است. بدون تردید کشورهای مهم عضو اتحادیه اروپا با توجیه شدن از سوی ایران می توانند ایجاد انشقاق در اتحاد ظالمانه علیه ایران کنند.
فرهام
United Arab Emirates
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
من يه سوال از حضرات اقايون دارم شما فكر مي كنين واقعا امريكا با موضوع هسته اي ما مشكل داره؟؟؟؟؟اگه اين حل بشه دست از سر ما بر مي داره؟؟؟؟؟زهي خيال باطل
فرید
Australia
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
رفتن به خانه دیگران بدون دعوت! این مثل عملکرد احمدی نراد است در سازمان ملل که میخواست با میل خود با امریکا مذاکره کند
ملاقات بین المللی در این سطح شرایط و ساز وکار و پیش نیاز های بین المللی را میطلبد