bato-adv
کد خبر: ۱۵۱۶۵۳

چرا برگزاري مناظره ها به اين شكل خوب بود؟

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
مطلب زیر را خانم دكتر سهيلا خلجی، مدرس دانشگاه و كارشناس رسانه ارسال کرده‌اند


پس از برگزاري اولين دور مناظره هاي انتخاباتي موجي از انتقادات به صدا و سيما وارد شد كه عمده آن مربوط به مرحله دوم اين مناظره يعني بخش تفسير عكس و  نيز بخشي بود كه نامزدهاي منتقد به آن آزمون تستي لقب دادند.

باوجود آنكه نگارنده چنين اجرايي را در شان افرادي كه در طراز رياست جمهوري هستند نمي داند و تمام افراد شركت كننده را داراي احترام و از نخبگان مي داند، اما برخلاف اين انتقادات كه موجي از پيامك هاي طنز و انتقادي را در پي داشت مي توان به فوايد و  پيامدهاي مثبت اين مناظره نيز توجه كرد.

اين مناظره به ویژه در بخش دوم از يك سوي ميزان تحمل و مداراي افراد و تعامل آنان با وضعيت بغرنج  را نشان داد و از سويي ديگر مشخص ساخت كه نامزدها هم از نظر فيزيكي و هم از نظر فكري مي توانند از اين فرصت بهره برداري مثبت كنند.

 از اين منظر يك نامزد با پرهيز از پاسخگويي، در معرض انظار عمومي خود را فردي با تحمل پايين نشان داد. آثار خستگي، كاهش انرژي و فقدان توان فیزیکی در چهره ديگري به خوبي مشهود بود و در يكي ديگر بي انگيزگي به پاسخگويي و تيك هاي عصبي را موجب شد. در همين فضا، حداقل چهار نامزد ديگر - هرچند كه مشخص بود چنين وضعي را نمي پسندند - يا با نشاط انرژي مثبت خود را در معرض افكار عمومي قرار دادند (قاليباف)، يا با سياستمداري با مجري تعامل كردند (روحاني و غرضی) و يا سعي كردند با شوخي و مزاح جو نيمه متشنج را از اين حالت خارج نمايند ( غرضي).

از اين منظر برگزاري چنين برنامه اي صرف نظر از انتقادات اساسی كه بر آن وارد است، آمادگي روحي و رواني نامزدها را وراي نقابي كه براي بحث هاي جدي بر صورت مي زنند نشان داد. 

مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
مطلب خوبی بود، ممنون خانم دکتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
کارشناس محترم رسانه شما لازم است چند واحد سنجش و اندازه گیری را نیز پاس میکردید و آنوقت در مورد تست و سوال و .... نظر میدادید .
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
واقعا نظر عالمانه وکارشناسانه ای بود!اما نمیدونم چرا شبیه توجیه استادانه استاد اسدی بود وقتی به عابد زاده گل زد!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
با احترام به شما با نظرتون مخالفم. هر کس با توجه به علاقه به کاندیدای خودش، مسایل رو به دلخواه خودش تفسیر میکنه. شما میگید قالیباف خوب بود اما من میگم عارف درست عمل کرد و نشون داد شجاعت لازم برای تغییر رو داره و بازی نمیخوره. یکی دیگه هم میاد میگه جلیلی خوب بود و ...!
شما که کارشناس رسانه اید دیگه چرا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
احسنت،کاملا موافقم
انتشار یافته: ۴۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خانم دکتر کاندیدای ریاست جمهوری اونجا نشسته بود نه نخست وزیری یا شهرداری که اون شو تبلیغاتی رو راه انداخته بودن متاسفانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
ما که رئیس جمهور چابلوس نمیخوایم که آلت دست مجری صدا سیما بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خیلی جالب بود .
رضایی . جلیلی تیک گرفته بودند
اکباتان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
وقتی روندی در جهت تخریب شخصیت فرد است باید با آن برخورد کند. در غیر اینصورت انفعالی عمل کرده است. اتفاقا برخورد آقای عارف چهره محکم و قاطع را نشان داد. وقتی روندی غلط است باید برخورد کرد اینجا تعامل بی معنی است
ناشناس
Malaysia
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
حرف درستی است که متاسفانه خریداری ندارد چرا که ما ملت بیش از آنکه به فکر فردایمان باشیم به فکر این هستیم که ببینیم کدام نامزد حیدری را کنف کرد و حال صدا و سیما را گرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
قهرمان واقعی عارف بود که در برابر عروسک شدن در این خیمه شب یازی مضحک مقاومت کرد
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
با نظر شما کاملا مخالفم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
واقعا متاسف میشم که مدرس دانشگاه هم تشریف دارید! خووووب بود الان؟
از نظر شما ساکت بودن و تن دادن به هر چیزی، آن هم با انرژی مثبت یک امتیاز است؟
منطق
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
یعنی اگه کسی کار اشتباهی کرد باید ساکت بشینیم و شوخی کنیم بخندیم!!؟ عجب منطقی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
دکتر جان! اگه رفتی جایی مصاحبه کاری بهت گفتن صدای مرغ دربیار یادت باشه صبر و تحمل از خودت نشون بدی و تمکین کنی!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خانم خلجی برای جامعه ایرانی این روش نه جذایبت دارد نه شناخت می اورد مگر برای اندکی نخبه . جای تاسف انجاست که این مناظره مثلا برای افکار عمومی 75 میلیمون با سلیقه ها قومیتها و .... پخش می شود چیزی که شما و کارشناسان دیگر از ان بسیار غاللید دکتر هستید و نباد بگویم اولین شرط موفقیت اقناع مخاطب است نه نظر شما و اساتید دیگر که در اینجا اصلا کاربردی ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
شما که واسه مصاحبه ی علمی و عمومی جهت تدریس در دانشگاه مربوطه رفتی اگه ازت می خواستن لی لی بری یا مسابقه آشپزی برات میذاشتن "تحمل بالا" تون رو دقیقاً چطوری نشون میدادین؟؟؟
یا نکنه با نشون دادن همین "تحمل بالا" اجازه ی تدریس پیدا کردین؟؟؟؟
منتقد
United Arab Emirates
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
بنده بر خلاف نظر خانم دكتر معتقدم كه واكنش نامزدها به هيچ وجه چنين تفسيري ندارد. واكنش بعدي نامزدها به توهين آميز بودن مناظره نشان مي دهد كه جز يك نفر مابقي در خصوص واكنش به وضعيت نامقبول موضع انفعالي دارند يا حداقل سعي مي كنند از دو محل متفاوت ارتزاق كنند.
سیمین
Slovenia
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
موافقم خانم دکتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
كاملا" موافقم براي خردمنداني كه تفكر مي كنند و به نشانه ها توجه دارند بينندگان برنده اين مناظره هستند. حالا هركي هرچي ميخواد مسخره كنه و چرت و پرت بگه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
به این خانم دکتر روانشناس بگین که اعتبار خیلی از این آزمون های روانشناسی خودشان جای سوالند، اتفاقا جواب ندادن به سوالات بی ربط خودش یک سیاست است نه ضعف. ما مشکلات اقتصادی زیادی در این مملکت داریم که روانشناسی براشون جواب نداره مثلا از منظر روانشناسی یک آدم تیکار با اعصاب خرد مشکل داره در حالیکه از لحاظ جامعه شناسی محقه. احمدی هم در تست اعتماد به نفس نمره ش بی نهایته اما مملکت رو نابود کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
ممنون خانم دکتر....کاملا موافقم....قالیباف نشان داد کم نمی آورد و پر انرژی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
مسخره است
اسم قبول توهین به ملت را می گذاراند :حوصله و مدارا
آسنا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
من کاملاً موافقم.
با هوش ترین افراد کسانی هستند که به سرعت و با بهترین شرایط بتوانند خود را با موقعیت های جدید و غیرمنتظره وفق بدن.
مدرس دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
نخست اين که نوشته اين کارشناس محترم رسنه فاقد هرگونه ارزش کارشناسانه است که آنرا اين چنين برجسته کرده‌ايد
دوم اينکه مگر ايشان متخصص روانسنجي هستند و کانديداها براي چک کردن حالت رواي شان در مناظره! شرکت کرده بودند؟
خوب است اين کارشناسان محترمي که لقب علمي «دکتر» را يدک مي کشند سنجيده تر بنويسند و بگويند. وقتي حرفي براي گفتن ندارند سکوت بهتر است.
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خانم محترم
میخوای عارف رو بکوبی دیگه نمیخواد آسمون ریسمون به هم ببافی که.. حرف دلتو بزن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
آنچه ایشان مطرح می کنند درقابوس کدامین استاندارد یک برنامه تلویزیونی تعریف شده است که زمینه الگوبردای ازآن درصدا و سیما ی ما گردیده ، جای بسی تعجب دارد که آنچه که این استاد اعظم از صورظاهری این کاندیداها درذهن خویش معنا کرده اند نمیتواند ملاکی مطمئن برای ارزیابی نوع رفتارهای اجرایی این کاندیداها درحوزه اجرایی باشد کاش این استاد ارجمند کمی درحوزه روانشناختی بیشترمطالعه میداشتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
خانم عزیز
سیاست و مملکت داری با مباحث تئوریک روانشناختی زمین تا آسمان تفاوت دارد.
در این مناظرات بدنبال شناسایی فرد اصلح در امور مملکت داری و اجرایی هستیم، نه دنبال رفتار درمانی!
کورش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
نویسنده خود اذعان دارد که :
چنين اجرايي را در شان افرادي كه در طراز رياست جمهوري هستند نمي داند

پس این نتیجه گیری که: يك نامزد با پرهيز از پاسخگويي، در معرض انظار عمومي خود را فردي با تحمل پايين نشان داد

باید به صورت زیر محدود شود :

يك نامزد با پرهيز از پاسخگويي در مواردی گه نوع پرسش در شان یک کاندیدای ریاست جمهوری نیست، خود را فردي با تحمل پايين نشان داد.

و ابن نکته برخلاف نظر نویسنده میتواند نه تنها نقطه ضعف نباشد بلکه از دید عموم نقطه قوت بزرگی تلقی گردد.
نظری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
با سلام .حقیر مدرس دانشگاه در رشته ارتباطات هستم. از تحلیل سرکار خانم خلجی بسیار متعجبم! نباید عنوان مناظره را برای این برنامه طنز برگزید!!
از منظری دیگر هم میتوان به این برنامه نگریست و آن اینکه هستند افرادی که در برابر سیاستهای غلط و نابخردانه تنها سکوت میکنند و بدون توجه به منافع جمع و افکار عمومی تنها به دنبال تشخص بخشیدن به خویشند و منافع فردی خویش را ارجه میبینند و ترس آن دارند که مبادا گزندی به سرمایه اجتماعی آنها وارد شود! و در برابر بحرانها سکوت می کنند. . البته با شناختی که از سایت فرارو پیدا کردم درج تحلیلهایی چنین را بی غرض نمیبینم!
ایران شاد
France
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
من سالها پیش سعادت خدمت در تیم ایشان در ایرنا را داشتم. به جد ایشون در حرفه خود بسیار تبحر و کارآمد هستند.
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
از یک منظر دیگر نیز قابل بررسی است: نشان داد که نامزدها در برابر اقداماتی که توهین و دور از شان رئیس جمهور است چه گونه برخورد میکنند. و کسی که نتواند از شان خود به عنوان بالاترین مقام اجرائی کشور دفاع کند پس نباید انتظار داشت که از شان مردم و موکلین خود نیز در عرصه های مختلف دفاع نماید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
غرضی عالییییییی بود.من انتظار نداشتم.یاد گل آقا به خیر
ناشناس
Germany
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
فقدان توان فیزیکی نبود.
انسان وقتی در گفتگویی قرار می گیرد که سطح و عمق مباحش کافی نیست بیشتر سکوت و مقداری انفعال پیدا می کند. ایکاش سطح فرهنگ، درک، روانشناسی و افق دید همه ما ارتقاء یابد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
مردم رو مسخره کردین؟ چرا نظرات این خبر تایید نمیشه؟ حداقل بزنید غیرقابل انتشار
نهان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
سرکار خانم بهره برداری از یک موضوع که در شرایط خاص نیازمند تصمیم گیری فردی می باشد به سود بقیه کاندیداها کار درستی نیست میتوان به این موضوع اشاره کرد که تصمیم گیری کاندید دیگردر اعتراض نشانه توان بالای تصمیم گیری او در برخورد با مشکلات و ایستادگی در برابر زیاده خواهان و افراد ی که می خواهند اراده خود را به جمع تحمیل کنند باشد پس درست فکر کنید
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
خانم خلجی شما که کارشناس هستيد، لابد مي دانيد که چه قدر عيب بزرگی است که در مقدمه ادعا کنيد يک برنامه در شأن افرادی که کانديداي رياست جمهوری شده اند، نيست و سپس عدم پاسخ آن ها را دال بر تحمل پايين تلقی کنيد. شما را ارجاع می دهم به سخنان احمد توکلی، که با وجود مخالفت سياسي با محمدرضا عارف، ابراز تعجب کرده بود از اين که چرا کانديداها به اعتراض مناظره را ترک نکرده اند!؟ بسيار براي شما متأسفم که «علم» را چنين بی ارزش می کنيد. علم اگر به کار بررسي جهات گوناگون يک موضوع نيايد، لابد اسطرلاب شيادي است.
ناشناس
Germany
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
دکتر جان تو را بخدا دیگه نیا گند صدا و سیما را ماله بکش و ماست مالیزاسیون راه نیانداز.
ناشناس
Germany
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
بسیار یادداشت خوبی بود.

البته به جای چهار کاندیدا به سه نفر اشاره کردید. کر می کنم اسم آقای غرضی به اشتباه تکرار شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
هیچ کس دیگه هم درباره ی حرفهای بی منطق این خانم اظهارنظر نکرده باشه من که کردم! پس نظرم کو؟ غیرقابل انتشاره؟؟؟ یه علامتی چیزی!!!
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
باعرض معذرت
تحلیل شما عجیبتر بود
کسی که انتقاد می کنه یعنی به حقوق خودش جایگاه رییس جمهور واقففه و هم شجاعت دفاع از حقوق خودش و حقوق عمومی داره
و هم معلوم میشه که عادت نداره فقط چیزایی که بهش دیکته می شه را انجام بده ولاغیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
عالم و آدم از این مناظره انتقاد کردند شما نمیخواد ماست مالی کنی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
احسنت،کاملا موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
با احترام به شما با نظرتون مخالفم. هر کس با توجه به علاقه به کاندیدای خودش، مسایل رو به دلخواه خودش تفسیر میکنه. شما میگید قالیباف خوب بود اما من میگم عارف درست عمل کرد و نشون داد شجاعت لازم برای تغییر رو داره و بازی نمیخوره. یکی دیگه هم میاد میگه جلیلی خوب بود و ...!
شما که کارشناس رسانه اید دیگه چرا؟
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
واقعا نظر عالمانه وکارشناسانه ای بود!اما نمیدونم چرا شبیه توجیه استادانه استاد اسدی بود وقتی به عابد زاده گل زد!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
کارشناس محترم رسانه شما لازم است چند واحد سنجش و اندازه گیری را نیز پاس میکردید و آنوقت در مورد تست و سوال و .... نظر میدادید .
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
مطلب خوبی بود، ممنون خانم دکتر
تازه ترین عناوین