bato-adv
کد خبر: ۱۴۶۵۲۹
صادق زیباکلام در گفتگو با فرارو تحلیل می‌کند

چگونه «داستانِ احمدی‌نژاد» اتفاق نمی‌افتاد؟

«وقتی در جامعه ای احزاب و تشکل هایی با چارچوب های منسجم فکری وجود داشته باشند، سلایق و دیدگاههای فردی دیگر سرنوشت ساز نخواهد بود. اما اکنون در ایران چون حزب وجود ندارد، اینکه آقای احمدی نژاد چطور فکر می کنند و چه نظری دارند باعث می شود سیاست کلان کشور از یک نقطه به نقطه دیگری برود.»

تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۲
فرارو- یک استاد دانشگاه گفت: «وقتی در جامعه ای احزاب و تشکل هایی با چارچوب های منسجم فکری وجود داشته باشند، سلایق و دیدگاههای فردی دیگر سرنوشت ساز نخواهد بود. اما اکنون در ایران چون حزب وجود ندارد، اینکه آقای احمدی نژاد چطور فکر می کنند و چه نظری دارند باعث می شود سیاست کلان کشور از یک نقطه به نقطه دیگری برود.»

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «مشکل بلاتکلیفی موجود در فضای سیاسی کشور در دو نکته اساسی نهفته است. یعنی با اینکه کمتر از دو ماه تا برگزاری انتخابات باقی است اما همچنان صف آرایی جریانات سیاسی و نامزدهای اصلی در هاله ای از ابهام قرار دارد که این ابهام و بلاتکلیفی ناشی از دو دلیل عمده است.»

وی ادامه داد: «دلیل نخست این بلاتکلیفی این است که می توان گفت برای اولین بار "حاکمیت" در انتخاباتی که قرار است برگزار شود دو تکه شده است؛ در حالی که در انتخابات قبلی حاکمیت همیشه یکدست بود. یعنی به طور مثال در انتخابات سال های 76، 84، و 88 حاکمیت یکدست بود؛ اما اشکالی که اکنون بوجود آمده این است که برای اولین بار حاکمیت دو تکه و دو پارچه شده است.»

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: «یک پارچه حاکمیت اصولگرایان سنتی هستند که در مجلس، قوه قضائیه و سایر نهادها حضور دارند و یک پارچه دیگر آن دولت یا جریان منتسب به دولت هستند که بخشهایی از قدرت را در اختیار دارند.»

وی ادامه داد: «در گذشته این دوگانگی وجود نداشت و همه مجموعه حاکمیت در برابر رقبا (اصلاح طلبان یا آقای هاشمی) قرار می گرفتند؛ در حالی که اکنون حاکمیت دو پارچه شده است.»

وی افزود: «دلیل دوم این بلاتکلیفی برمی گردد به اینکه تکلیف نامزد بخشی از حاکمیت که دولت باشد روشن نیست و وضعیت آنها مبهم است. چرا که نامزد این بخش از حاکمیت آقای رحیم مشایی است؛ اما به هیچ وجه معلوم نیست که آقای مشایی بتواند وارد رقابت انتخاباتی شود.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «یعنی اشکال و ابهامی که وجود دارد این است که مشخص نیست آقای احمدی نژاد این توان و قدرت را دارد که تایید صلاحیت مشایی را اخذ کند یا خیر. چون همانطور که می دانیم خیلی از اصولگرایان مخالف سرسخت مشایی هستند و به هیچ وجه حاضر نیستند ایشان وارد رقابت انتخاباتی شود.»

وی افزود: «شورای نگهبان یقینا آقای رحیم مشایی را رد صلاحیت می کند؛ اما سوال اساسی این است که آیا آقای احمدی نژاد این نفوذ را دارد که بتواند موافقت رهبری برای کاندیداتوری مشایی در انتخابات را بگیرد یا خیر.»

زیباکلام درباره تبعات فضای بلاتکلیفی کنونی در عرصه سیاسی کشور گفت: «به هر حال این فضای بلاتکلیفی در عرصه سیاست خارجی و در مذاکرات هسته ای تاثیرگذار است. همچنین در عرصه اقتصادی نیز تاثیرگذار است و خیلی ها منتظرند ببینند تکلیف ریاست جمهوری ایران چه می شود و به کدام سمت و سو می رود.»

وی با بیان اینکه بلاتکلیفی کنونی در عرصه سیاست کشور به این شکل در دوره های گذشته وجود نداشته یا کمتر وجود داشته است تصریح کرد: «البته بلاتکلیفی کنونی در عرصه سیاست کشور ناشی از واقعیت دیگری است و آن واقعیت این است که انتخابات در ایران تا حدود زیادی به جای آنکه در پرتو احزاب و تشکل های نیرومند سیاسی صورت بگیرد، بیشتر افراد، اشخاص و چهره ها هستند که بر روی انتخابات تاثیرگذار هستند.»

وی خاطرنشان کرد: «متاسفانه این شرایط به دلیل عدم توسعه یافتگی سیاسی ایران است. یعنی اگر توسعه سیاسی در جامعه ما صورت گرفته بود یقینا احزاب و تشکل های سیاسی نیرومندی بوجود می آمدند و آنها اقدام به تصمیم گیری می کردند. اما در وضعیتی که احزاب و تشکل های سیاسی در ایران وجود ندارند، سازماندهی مناسبات کلان سیاسی کشور توسط افراد و اشخاص صورت می پذیرد.»

زیباکلام درباره تبعات شرایطی که مناسبات کلان سیاسی کشور در دست افراد و نه احزاب است گفت: «تبعات این شرایط بسیار منفی است و اکنون به وضوح قابل مشاهده است. یعنی این شرایط در عرصه اقتصادی، سرمایه گذاری، سیاست خارجی و حتی سیاست داخلی تبعات منفی در بر خواهد داشت.»

زیباکلام گفت: «وقتی در جامعه ای احزاب و تشکل هایی با چارچوب های منسجم فکری وجود داشته باشند، سلایق و دیدگاههای فردی دیگر سرنوشت ساز نخواهد بود. اما اکنون در ایران چون حزب وجود ندارد، اینکه آقای احمدی نژاد چطور فکر می کنند و چه نظری دارند باعث می شود سیاست کلان کشور از یک نقطه به نقطه دیگری برود.»

وی ادامه داد: «یعنی در یک مقطع اصولگرایان با تمام توان پشت آقای احمدی نژاد قرار می گیرند، اما از سال 90 که با ایشان اختلاف پیدا می کنند همه چیز دگرگون می شود.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این شرایط نوعی بی ثباتی در عرصه سیاست کلان کشور را نشان می دهد گفت: «اگر احزاب و تشکل های مستحکمی در عرصه سیاست کشور وجود می داشت هیچگاه داستان آقای احمدی نژاد اتفاق نمی افتاد.»

وی ادامه داد: «اگر در کشور توسعه سیاسی بوجود می آمد، یقینا "فرد" نمی توانست تاثیرگذار باشد. یقینا حرکت های جامعه پاندولی نمی شد؛ به طوری که در سال 76 فردی به نام آقای خاتمی رئیس جمهور شود و هشت سال پس از ریاست جمهوری وی در سال 84 فردی به نام آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شود که هیچ سنخیتی با آقای خاتمی ندارد.»

وی در پایان تاکید کرد: «این مسائل همگی نشانه های توسعه نیافتگی سیاسی است و اینکه در این شرایط افراد و اشخاص در عرصه سیاست کشور تاثیرگذار خواهند شد.»
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
جناب دکتر من امیدوارم شما را به عنوان یکی از نامزدهای این دوره ببینم . من به شما رای می دهم.
فتحعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
آیا شعور سیاسی این است که کمتر از دو ماه به انتخابات باقی مانده و هنوز مردم ایران هیچ نامزدی را نمی شناسند و اکثر مردم می گویند رای می دهیم ولی رآی سفید یا مخدوش چون نمی خواهیم فرصت های تحصیلی و شغلی خود را به خاطر داشتن مهر در شناسنامه در آینده از دست بدهم. این است که احمدی نژلدها انتخاب می شوند و 8 سال دیگر مملکت را به فهفرا می کشانند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
درست فرموديد. حالا كه مردم از وضع فعلي اداره مملكت به تنگ آمده و گراني و چه و چه و چه بيداد ميكند اصول گرايان پشت رييس جمهور را خالي كرده و از وي تبري ميجويند
عبدالرضاحسین زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
آقا حزب و... ولش
غضنفر را بچسب !
680 میلیارد دلار چی شد و.........
دانشجو و فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
پس بر همه معلوم شدتوسعه سیاسی مقدم تر است!!!
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
کاملا موافقم
سیدمهدی موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
در صورتی که فقط افراد باشعور و فهمیده رای بدهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
اچه با شعورش شماهائید ما ترجیح میدیم بی شعور باشیم خدارو شکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
اینطوری که خاتمی تنها می مونه
غضنفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
دکترجان شماراست میگیدولی وطنم اززمان مشروطه دنبال حزب گرایست ولی فعلاموقعش نرسیده اکثرجامعه فعلادنبال یارانه هستندوشغل
عبدالله زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
جناب آقای زیبا کلام با سلام با تعاملی در کلام خود می توانید این تحلیل را داشته باشید که شما قایل به نظر عدم شناخت مردم هستیدو درهوش و تحلیل سیاسی مردم شک دارید و اعتقاد جنابعالی این است که احزاب برای مردم تعیین و تکلیف کنند و یا سمت و سوق ناخودگاه برای آنان در راستای منافع حزبی درست کنند و حزب بیاید تصمیم بگیرد چه کسی رای بیاورد و شایداصلا هنوز جنابعالی متوجه موضوع بیداری و آگاهی مردم ایران نشده ای و به خیال شما هنوز در دوره رضا شاهی زندگی می کنیم و رشد سیاسی مردم ایران برای شما روشن نشده است . آیا این مردم همان هایی نیستند که جنگ هشت ساله را علیه استعمار جهانی اداره کردند و گوش به فرمان ولایت فقیه خود بودند و در آن زمان حزب جنابعالی چه دسته گلی بر سر مردم زد. و ....؟
ناشناس
Germany
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
خیلی زیبا نوشتید و واقعاً نشان دادید که اگر به جای حزب آدم گوش به فرمان یک نفر باشد چه قدر هم بهتر است. بله. ما در دوره ی سلطنت الهی هستیم و هشت سال که سهل است جنگ هشتصد ساله هم به نفع ما خواهد بود. فقط در دوران صلح با هم می جنگیم چون حزب ادامه ی جنگ در شکل سیاسی است و ما آن را نداریم
علی ایلامی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
جناب عبدالله زاده عزیز دقیقا همین مطلب ناآگاهی شمارااز فرایندسیاسی نشان میدهد!! و قیاستان مع الفارق است. حزب بابرنامه و راهکار مشخص عاملی برای تنظیم امور و جهت دهی منطقی به گرایشات جمعی و تبدیل احساسات و امیال فردی به کنش جمعی و اراده گرا و انتخابگر و کنشگر فعال خلاق مشارکت جو و مطالبه گر است و از سویی هم اگرنتواند برنامه هایش را بدرستی اجراکنددرانتخابات بعدی برکنارمیشود اکنون جامعه ما توده وار است و فرد منتخب بدون پشتوانه وخردجمعی است و حامیانش هم منتقدش هستند واززیربار مسئولیت شانه خالی کرده و به سزای عملشان در پای صندوق رای نمیرسند و تازه مدعی هم هستند!!! راستی مسئول اینهمه ویرانی اقتصاد و سیاست ایران دولت فعلی است یا اصولگرایان حامی و سینه چاک دیروز و منقدین امروزش؟اوفتاد؟؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
جناب عبدالله زاده پیشنهاد می کنم 1مقدار در مورد ماهیت و فلسفه ی وجودی احزاب سیاسی مطالعه بکنید،اونوقت متوجه ضرورتش خواهید شد
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
عبدالله زاده هم میهن عزیز بهتر نیست این موضوع را به این شکل فکر کنید که براساس قوانین ایران یک فرد حتی اگر اصلح ترین افراد باشد فقط در 2 دوره ریاست جمهوری بطور ممتد می تواند کاندیدریاست جمهوری شده ودر آن شرکت نماید . در صورتی که حزب اصلح میتواند بیش از 2 دور ه کاندید معرفی نماید .رسیدن به فرهنگ دمکراسی طول و دراز است و ما در ابتدای راهیم . همین که میتوانیم در حال حاضر بخشی از نظریاتمان را با هم در میان بگذاریم تمرینی از دمکراسی است . رهرو آن نیست گه آهسته گهی تند رود ( انقلاب) / ر هرو آنست که دائم ولی پیوسته رو د ( با صبر و حوصله پروسه های رو به جلوی فرهنگی و اجتماعی امکان پذیر است .) این جبر تکا مل است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
عبدالله زاده جان با هیجان و احساس و ببدون شعور سیاسی و اقتصادی نمیتوان کشور داری نمود .اتفاقا نمیخواهیم در دوران رضا شاهی زندگی کنیم و مانند کشورهای پیشرفته خرد جمعی کشور را اداره کند نه فقط رییس جمهور تنها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
آقای ایلامی فکر میکنید ایشان متوجه میشود
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
اتفاقا برخلاف نظر شما یکی از کارکردهای خوب حزب اینه که وقتی هر کسی از منتخب اکثریت مردم! که منتسب به یه حزب با اصول و چارچوب فکری مشخصیه بعد از مدتی پشیمون و سرخورده میشه میتونه به دیگر کاندیداهای اون حزب تو همه انتخابات چه شواراهای شهر و ... رای ندم تا به اندازه خودش از محبوبیت اون حزب کاسته بشه اونوقت سران اون حزب خودشون اون منتخب رو سرجاش میشونن و مثل الان عموم ملت سرخورده نمیشن از انتخاب یه نفر که با تصمیمات خارق العاده و بدون پشتوانه کارشناسیش با سرنوشت یک ملت بازی کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
کدام هوش و تحلیل سیاسی مردم؟ همان هوشی که با توزیع سیب‌زمینی قابل کنترل است؟ یا همان هوشی که با یارانه ۵۰ تومنی بالا و پایین می‌شود؟ یا همان هوشی که از تشخیص ...احمدی نژاد عاجز است؟؟
هموطن
United Arab Emirates
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
تاریخ نشان داده تقریباً درهمه ادوار این سرزمین متاسفانه ملت احساساتی تصمیم گرفته اند.کاش این بار دیگرملت شریف ایران هوشمندانه انتخاب نمایند وآنچه به خیرو صلاحشان است رقم بخورد.به امیدسرافرازی ایران عزیز
ترک اوغلی
United Arab Emirates
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
احزاب در ایران واقعا میتونه معنا پیدا کنه با این وضعیت؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
بالاخره حالا که نفت تمام شده باید از جایی شروع کرد دچار بحران اقتصادی هستیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۶
فکرکنم دوره بعدی مدیرمسئول روزنامه کیهان رای بیاره با این روند
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
یعنی یکدوره دیگر مغول ها بر ایران حاکم شوند!؟
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
جناب دكتر سلام من عاشق سينه چاكتم ولي شما هم آيا همانند جناب مصباح به شوراي نگهبان خط ميدهيد كه فلان شخص را تاييد نكن .؟ درست است يا خير؟. با توجه به جوابيه شما به جناب مصباح اين را عرض كردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
کی و چه دلیلی مانع تشکیل و تقویت احزابه؟؟؟ به چه دلیل؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
من سخنان آقای دکتر رو قبول دارم واقعاً صادق زیباکلام هستند. یه سوال تو ذهنم هست چرا باید به کسایی رآی بدیم که از ثروت های خودمون و از رآیمون به نفع منافعشون سوء استفاده می کنند واقعاً اگه دموکراسی اینه عطایش را به لقایش ببخشیم بهتر است یک حاکم قوی و صادق و یکدست برای کشور بسیار بهتر از اسب سواران پالان دزده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
بيا جلو مرد

با تو هستم

بيا جلو

اره با خود تو هستم جناب زيبا كلام ديروز هم گفتم

بيا كار خودته ........
علي پارسايي
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
با نظر آقاي دكتر زيبا كلام موافقم ، بنظر من آقاي عبداله زاده و نحله فكري ايشان و امثال ايشان متاسفانه بدون مطالعه و بررسي ايده پردازي مي گنند حداقل اگر ايشان براي حرف خود حجت و دليلي مي آوردند
آقاي عبداله زاده آياي كشوري را سراغ داريد كه براساس نظر يه شما كه سيستم حزبي نا كارا است موفق به توسعه سياسي و اقتصادي خود شده باشد .
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
بورکینافاسو- مجمع الجزائر قمر- سوریه و ناکجا آباد!!
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
تا زمانيكه اقدامي براي توسعه انساني در جامعه ايجاد نشود و افراد توسعه فكري پيدا نكنند، نمي توسعه سياسي و اجتماعي و اقتصادي را مشاهده كرد
دانشجو و فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
پس بر همه معلوم شدتوسعه سیاسی مقدم تر است!!!
عبدالرضاحسین زاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
آقا حزب و... ولش
غضنفر را بچسب !
680 میلیارد دلار چی شد و.........
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
درست فرموديد. حالا كه مردم از وضع فعلي اداره مملكت به تنگ آمده و گراني و چه و چه و چه بيداد ميكند اصول گرايان پشت رييس جمهور را خالي كرده و از وي تبري ميجويند
فتحعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
آیا شعور سیاسی این است که کمتر از دو ماه به انتخابات باقی مانده و هنوز مردم ایران هیچ نامزدی را نمی شناسند و اکثر مردم می گویند رای می دهیم ولی رآی سفید یا مخدوش چون نمی خواهیم فرصت های تحصیلی و شغلی خود را به خاطر داشتن مهر در شناسنامه در آینده از دست بدهم. این است که احمدی نژلدها انتخاب می شوند و 8 سال دیگر مملکت را به فهفرا می کشانند.
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
جناب دکتر من امیدوارم شما را به عنوان یکی از نامزدهای این دوره ببینم . من به شما رای می دهم.
bato-adv