کد خبر: ۱۴۲۹۸۱

علت افزایش سن ازدواج پسران ایرانی

سن ازدواج دختران و پسران یکی از نکات بسیار مهم برای برخورداری از جامعه و نسلی سالم به حساب می‌‎آید.

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
سن ازدواج دختران و پسران یکی از نکات بسیار مهم برای برخورداری از جامعه و نسلی سالم به حساب می‌‎آید.

ازدواج یک پدیده اجتماعی بسیار مهم است و یکی از شاخص‌های مهم در افزایش جمعیت و تداوم نسل محسوب می‌شود. در جامعه ایرانی سن ازدواج بالا رفته، اما در حال حاضر توجه به بالا رفتن سن ازدواج دختران بسیار بیشتر از افزایش سن ازدواج پسران است. در حالی که در جامعه ایرانی پسران برای ازدواج باید پا پیش بگذارند.

در کشور ما هر چند روند حرکت به سمت مدرنیسم با شتاب زیادی رو به گسترش است، اما همچنان بسیاری از پدیده‌های اجتماعی به شکل سنتی پیگیری می‌شوند. ازدواج جزو مسایلی است که با وجود آمیختگی‌های بسیار با جلوه‌های مدرن و غربی، همچنان از پایه‌های سنتی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های سنتی ازدواج ایرانی، اقدام پسران یا خانواده آن‌ها برای انتخاب زوج است. بنابراین بالا رفتن سن ازدواج پسران ارتباط مستقیمی با کاهش میزان ازدواج‌ها در جامعه و در نتیجه بالا رفتن سن ازدواج دختران دارد.

بر اساس گزارشی که معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان منتشر کرده است، کل جمعیت هرگز ازدواج نکرده ۱۰ سال به بالا در ایران ۲۳ میلیون نفر است که از این تعداد حدود ۱۳ میلیون نفر را مردان و ۱۰ میلیون را زنان تشکیل می‌دهند. جمعیت مجردان قطعی نیز که بین ۳۰ تا ۶۵ سال را شامل می‌شود بر اساس سرشماری سال ۸۵، یک میلیون و ۲۲۰ هزار نفر است.

در این تحقیق، ۶۰ درصد از پاسخگویان بهترین سن ازدواج برای پسران را بین ۲۵ تا ۲۹ سال دانسته‌اند و ۲۳ درصد از آن‌ها گفته‌اند که سن مناسب برای ازدواج پسران ۳۰ تا ۳۵ است.

کار‌شناسان نظرات مختلفی را درباره علت افزایش سن ازدواج پسران مطرح می‌کنند. توقع نابجای خانواده‌ها و توجه به معیارهای مادی و باورهای اشتباه و افراطی نسبت به نظر اطرافیان به عنوان مهم‌ترین دلایل ازدواج نکردن پسران مطرح می‌شود و سپس از نارضایتی پسران نسبت به نحوه پوشش دختران در جامعه، افزایش سطح توقع دختران، رقابت‌های نابه جای برخی خانواده‌ها در انتخاب همسر آینده پسرانشان، توجه افراطی به ویژگی‌های ظاهری، برخوردار نبودن از مهارت‌های اجتماعی برای انجام مناسب مراحل مختلف ازدواج و هماهنگ نبودن معیارهای پسران با خانواده به عنوان دلایل مهم دیگر بیان می‌شود.

مسایل و مشکلات مالی، مشکل بیکاری یا برخوردار نبودن از امنیت شغلی، شرایط نامناسب مسکن و ترس از هماهنگ نشدن با شرایط مالی همسر آینده به عنوان آخرین و کم اهمیت‌ترین دلایل بالا رفتن سن ازدواج پسران مطرح می‌شود. در این شرایط باید ببینیم اگر پسری از خانواده‌ای متوسط بخواهد ازدواج کند و بتواند از پس تمامی مسایل و مشکلات فرهنگی بربیاید، تا چه اندازه از توان مالی لازم برای تامین هزینه‌های یک ازدواج و زندگی متوسط برخوردار است.

در حال حاضر به جز هزینه‌های مربوط به خواستگاری، بله برون و جشن نامزدی، بیشترین هزینه ازدواج مربوط به مراسم عروسی است. اکنون برگزاری یک عروسی که می‌تواند شامل لباس عروس و داماد، آرایشگاه، یک جفت ساعت، آینه و شمعدان، محضر، سفره عقد، خرید عروس و داماد، آتلیه عکس و فیلمبرداری، کارت عروسی، گل زدن ماشین و دسته گل عروس، اجاره تالار یا باغ – تالار، شام عروسی و موسیقی باشد در خوشبینانه‌ترین شکل به طور متوسط بیش از ۱۱ میلیون تومان هزینه دارد.

خرید حلقه‌های ازدواج و سرویس طلا در خوشبینانه‌ترین شرایط حدود ۴ میلیون تومان هزینه بر می‌دارد. رفتن به ماه عسل (برای نمونه سفر به مشهد مقدس) با هواپیما و اقامت ۴ روزه در یک هتل چهار ستاره حدود یک میلیون و صد هزار تومان هزینه در پی دارد. اجاره یک واحد آپارتمان ۴۵ متری در مناطق متوسط شهر بیش از ۲۵ میلیون تومان و خرید چنین خانه‌ای حدود ۹۰ میلیون تومان برای تازه داماد هزینه دارد. خرید یک ماشین صفر کیلومتر تولید داخل کشور بسته به شیوه خرید آن (لیزینگی یا نقدی) از حدود ۵ میلیون تا ۱۸ میلیون تومان هزینه دارد.

در جامعه ایرانی حدود ۵۰ درصد افراد در طبقه متوسط قرار دارند و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد جزو افراد فرودست جامعه محسوب می‌شوند که در تامین هزینه‌های زندگی خود دچار مشکلاتی هستند.

یک جوان متعلق به طبقه متوسط چه اینکه کارمند رسمی دولت باشد یا در بخش خصوصی کار کند با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان در ماه حقوق می‌گیرد. اگر یک جوان بدون وقفه تا مقطع لیسانس تحصیل کند و بدون تلف کردن وقت دو سال خدمت سربازی را بگذراند، در ۲۴ سالگی به نقطه‌ای می‌رسد که بتواند شغلی داشته باشد. این جوان اگر فقط یک سال برای یافتن شغل مناسب تلاش کند در سن ۲۵ سالگی صاحب درآمد می‌شود.

حال اگر در نظر بگیریم متوسط درآمد یک جوان در ماه ۶۰۰ هزار تومان است. یعنی در سال هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان درآمد خواهد داشت و با در نظر گرفتن شرایط تورم به صورت خوشبینانه و اینکه یک جوان مجرد تمامی درآمد خود را طی ۵ سال پس انداز کند در ۳۰ سالگی حدود ۳۶ میلیون تومان پول نقد خواهد داشت که در شرایط امروز با این پول حتی نمی‌تواند از پس تمامی هزینه‌های مربوط به عروسی، ماه عسل و تهیه مسکن و خودرو بر بیاید.

در حالی که پیش و پس از برگزاری مراسم عروسی، هزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها باید از طرف داماد پرداخت شود و هیچ کدام از آن‌ها در فهرست هزینه‌های بالا مطرح نشده است.

شاید همین دلایل باعث شده است که ۶۰ درصد از پسران بهترین سن ازدواج را بین ۲۵ تا ۲۹ سال دانسته‌اند و ۲۳ درصد از آن‌ها گفته‌اند که سن مناسب برای ازدواج پسران ۳۰ تا ۳۵ سال است.
نرگس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
من 23 سالمه اصلا تمایلی به ازدواج ندارم در حال حاضر دانشگاه میرم اصلا وقت فکر کردن به ازدواج رو هم ندارم تازه خیلی از دختران فامیلمان هستن مجرد هستن خونه پدر ومادرشون زندگی میکنن وسر کارهم میرن.به نظرمن ازدواج کردن مشکل زندگی رو هم حل نمیکنه.دلیل مجرد بودن این نسل به خاطر بیکاری وگران شدن مسکن وهزینه زندگی است .شرایط جامعه خیلی سخت ودشوار شده ازدواج به شرایط هر فردی بستگی داره.بیشتر دخترهایی که میخوان ازدواج کنن خواستگار نیست که ازدواج بکنن .سالهاست مرد ایده آلشان را پیدا نکرده اند.خیلی هم راحتم مجرد هستم.ازدواج به چه درد من میخوره؟؟؟
مرجان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
من با مهريه ١٢ سكه يك حلقه و در دفتر خانه ازدواج كردم.الان بعد از دو سال توي يه ابارتمان ٥٠ متري خيلي هم إحساس خوشبختي مي كنم٠اكه دخترا و بسرا فقط دنبال ظواهر و ماديات نباشن و سطح توقعشون رو بيارن بايين ميتونن زندكي مشترك تشكيل بدن٠البته با نظر دوستامون كه كفتن صدا وسيما توي مادي كرايي مردم مقصره كاملا موافقم٠الان حتي توي دور افتاده ترين روستا هام توقعات جوونا خيلي بالا رفته٠
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
آخه کسی که خودش مشکل گرسنگی داره بره ازدواج کنه یه بچه رو هم بدبخت کنه .. که چی بشه ؟؟ به نظر من اصلا فقیرها ازدواج نکنن .. آخه چه کاریه یه نسل بدبخت دیگه پرورش داد ؟
سهراب
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
منم با نظر اون آقایی که گفته بود تا یه مدتی فعلا اولویت اشتغال رو بدیم به آقایون ، کاملا موافقم.
شاید دختر خانومای مجرد از این پیشنهاد اصلا خوششون نیاد اما در واقع بعد از یه مدت کوتاهی نتیجش به نفع خودشون میشه ، چون خواستگار بالفعل هم زیاد میشه و دخترا احتمال ازدواج کردنشون در سن مناسب خیلی بیشتر میشه.
اینجور طرحها برای همیشه که نیست ، مقطعیه ، تا تعادل در جامعه ایجاد بشه.
این دقیقا مثل تنظیم خانواده میمونه یه زمانی میگفتن 2تا بچه کافیه اما الآن میگن تا میتونین بچه بیارین.
امیدوارم دختر خانوما قانع شده باشند و اینقدر شاکی نشن و یکطرفه به قاضی نرن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
اوکی
آذرین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
بیشتر آقایون دنبال بهانه هستند من خودم هیچ توقع مادی از همسر آینده ام ندارم خودم شاغل هستم و پدرم هم وضع مالی نسبتا خوبی داره ولی با اینکه کوچکترین سنگ جلوی پای خواستگارم نگذاشتیم و همه مراسم ها رو به یک عقد خانوادگی و سفر به مشهد مهریه پایین و یک حلقه ازدواج خلاصه کردیم باز با این حال حتی از اسم ازدواج هم ترس داره، خوب وقتی اینجوری می بینیم ترجیح می دهیم که سطح توقع را ببریم بالا، چون شما آقایون هر چقدر سخت تر بهتون بگیرند انگار همسرتان بیشتر ارزش پیدا میکنه 
انتشار یافته: ۱۲۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
آقا سربازی رو هم بگو. درست در بهتر زمان زندگی و جونی یک پسر باید ۲ سال بره بی گاری و الافی ! جز اعتیاد و عقب موندن و الافی هم چیزی گیرشون نمی یاد
رسا
Germany
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
والله راست می گه من تا قبل از سربازی سیگار نمی کشیدم رفتم سربازی سیگاری شدم پدرم در اومده هنوز که هنوزه نتونستم ترک کنم
مرده شور این سربازی رو ببرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
مهريه‌هاي سنگين كه با افزايش قيمت سكه حتي ذره اي از آن كم نشده كه هيچ بلكه برخي نيز طالب دريافت آن حتي پيش از رفتن به خانه بخت هستند عامل ديگري است كه علاوه بر هزينه ها و سربازي و ... من جوون مجرد رو بشدت از ازدواج بيمناك ميكنه كه اگر در اين شرايط قرار بگيرم كل زندگيم تباه ميشه خوب ازدواج نمي كنم. خواهشاً دخترا تواقعا رو بياريد پايين. انصاف نيست حضرت عباسي
ناشناس
United States of America
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
روانی میشی باور کن منکه شدم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
تغییر شرایط اجتماعی در ایران در عین ثابت ماندن قوانین و عرف های ازدواج سبب شده تا ازدواج به مسئله ای هولناک و خطیر برای پسرها تبدیل بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
جانا سخن از زبان ما ميگويي!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
کاش فرهنگ جاهلانه ی جامعه بجای اینکه انقدر به فکر شکم سیر هست،کمی به فکر آرامش روحی و عاطفی جوانان بود...
تاخیر در ازدواج فقط فقط باعث افسردگی بیشتر خواهد شد...
کاش کمی فرهنگمان در مورد ازدواج ، به سمت مسایل انسانی میرفت ...نه مادی
جوان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
واقعاگل گفتی-خدا به داد همه جوونای این مملکت برسد
اسماعیل زاده
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
آرامش روحی چه جوری ممکنه وقتی نگرانی که زن و بچه ات گشنه بمونند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
عصر یخبندان یک
یه جاییش چند تا پرنده میفتن توی یه دره!! بعد پرنده های مرد میگن "اینا آخرین زنای ما بودن" :)
یه وقتی هم میرسه خانومامون میگن: "اینا آخرین مردامون بودن" :D
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
تنها چیزی که تو این خراب شده اهمیت نداره روح و روان مردمه......الکی شعار ندین
ناشناس
United States of America
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
واقعیش اینه که 90 درصد پسرا معتقدند مدل اروپایی ـ آمریکایی باید زندگی کرد
یعنی بهترین حالت اینه که یه مطلقه یا یک بیوه جوان به پستت بخوره و با هم زیر یک سقف بدون هزینه اضافی زندگی کنید
الان مطلقه و بیوه جوان بدون بچه مد شده.
آره بابا جون. درساتو خوب فرارو جان
هاسم
Germany
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
این اراجیف رو از کجات در میاری کدوم پسر ایرانی با غیرتی حاضره با زنی باشه که قبلا معشوقه کس دیگه ای بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
من حاضرم
ناشناس
Germany
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
منم حاضرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
منم حاضرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
رو منم میتونی حساب کنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
منم هستم
اشکان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
من که صد در صد حاضرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
علت بالا رفتن سن ازدواج فقط و فقط تورم سرسام آور و بی پولی جووناس . وگرنه مرض نداریم که مجرد بمونیم بپوسیم . خونه الان متری 3 میلیون تو پایینترین جا . گوشت کیلویی 36 هزار تومن . اجاره خونه و غیره که بماند ....
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
یه جمله از ته قلبم بگم به عنوان یک جوان ایرانی:
به خدا با این وضع گرونی و درآمد و کار وسربازی و این مسایلی که مخصوصا در پاراگراف آخر ذکر کردید ؛من به عنوان جوان ایرانی اصلا نمی تونم فکر ازدواج در هر سنی را بکنم.در هر سنی...
ازدواج فقط میشه و شده برای پولدارها.
شما اصلا توقع دخترها را در نظر نگرفته اید.با این اوضاع نسل ما منقرض خواهد شد...
واقعا با آه و افسوس می گویم:متاسفم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
قربون دهنت.....بمیرم واسه دلت که همدردیم عزیز.
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
نسلت منقرض نمی شه نترس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
آقا یک طرفه به قاضی نرید! من خودم همین الان چند تا دختر خوب، قانع، پاک،تحصیل کرده زیبا و عفیف سراغ دارم که تو خونه موندن بخاطر اینکه بابا هاشون پولدار نیستن هرکی میره خواستگاریشون بخاطر خونه ساده و شغل پدرشون که درآمد میلیونی ندارن باهاشون ازدواج نمی کنند! در نظر داشته باشید شما پسرها می تونید انقدر خواستگاری برید تا فرد مورد نظرتون را پیدا کنید اما دخترها چی یا باید تو خونه بمونند یا با یک بیوه پیر یا معتاد ازدواج کنند چون بابا شون پولدار نبوده! پیشنهاد میکنم فرارو فقط یک ماه شرایطی را فراهم کنه که دختر و پسرهایی که با کمترین توقع اقتصادی و فقط با توجه به مزیتهای اخلاقی حاضرن ازدواج کنند را به هم معرفی کنه
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
ناشناس 13:31 اینجا یک سایت خبری تحلیلیه نه فیسبوک!!!!
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
نا شناس 15:24 حالا کی گفته فیسبوک جای این کاراس؟؟ چرا وسط دعوا نرخ تعیین میکنی؟؟؟
ناشناس
Germany
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
خیلی مسخره است. فیسبوک مثل تابلو اعلاناته. نه سایت ازدواج و همسر یابی. تو اگه فکر میکنی فیسبوک اینه، نیاز هست روشن شی. برو سایت همسر یابی سرچ کن، رفع توهم کن از خودت
ناشناس
Germany
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
شما اصلا توقع دخترها را در نظر نگرفته اید!!! شاخ در میارم بخدا... همین شما پسرا نیستین که وقتی میاین خواستگاری ما ، ما بهتون میگیم میخوایم بریم سرکار که کمک خرج باشیم، ناز و ادا در میارین؟/ من بعد 25 تا خواستگار که تاکنون رد کردم فقط دو تا شون با کار مشکل نداشتن. به صورت عام. من مهندسم. درس خوندم که کمک کنم. اونوقت از این طرف ناله میکنین که نمی تونین خرج بدین از اون طرف به پاش که میرسه میگین نمیخواین زنتون بره سر کار. هم خرما هم خدا
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
همینجوری آرش جون .خواستم یه نظری داده باشم در کل
مجرد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
من هم واقعا متاسفم...آه...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
مسایل و مشکلات مالی، مشکل بیکاری یا برخوردار نبودن از امنیت شغلی، شرایط نامناسب مسکن و ترس از هماهنگ نشدن با شرایط مالی همسر آینده به عنوان آخرین و کم اهمیت‌ترین دلایل بالا رفتن سن ازدواج پسران مطرح می‌شود !!!
اینا جزء با اهمیت ترینها هستند عزیزم ! هرچند مثل همیشه چاپ نمی کنی !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
تورم رفت بالا مردم سود کردند !
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
وقتی تلویزیون ما صبح تا شب به اراجیف می پردازد به جای انکه فرهنگ ازرواج ساده را فرهنگ سازی کند سن ازدواج بدتر از این خواهد شد جامعه ما دچار مادی گرایی شده است و در ازدواج فقط به ظاهر و پول افراد نگاه می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
صد تا مثبت
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
+++++++++++++++++++++++++
111
United States of America
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
من لیسانس دارم خونه ام دارم سر کارم میرم ولی دختر عموم! بخاطر وضع متوسط مالی جواب نه دادن! فقط ظاهر ملاک الان شخصیت شعور اخلاق تعطیل!
ناشناس
Germany
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
با پس انداز خود تا 30 سالگی شاید بتواند فقط هزینه عروسی را بدهد خواهشا مقالات را با واقعیت بنویسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
یعنی شما پسرا خودتون دنبال دختر پولدار نمی گردید؟ تازه خیلی هاتونم که حاضزید دختر فاسد بگیرید اما خوشگل و بدحجاب و پولدار باشه!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
1- خانواده ها توقعاتشان راپائین بیاورند
2-دولت هم زمینه های اشتغال وامینت شغلی و تأمین مسکن راباید فراهم کند.
علتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
باش تاصبح دولتت بدمد!!
ناشناس
United States of America
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
پسته شده کیلو شصت تومن ،،، لازم نکرده دولت بار سنگین بلند کنه سختشون میشه
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
چشم عزيزم چشم هرچه شما بفرماييد قربان !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
به هر زوج یه خونه یه ماشین و دو تا شغل هم بده دیگه ایده اله.. درسته!!
علتی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
علت افزایش سن ازدواج پسران اینه که سرگرم استفاده ازاینهمه امکانات ورفاه و درآمدوشغل و .....اینا میشن،که دیگه یادشون میره سنشون بالارفته!!!
ناشناس
Malaysia
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
لظفاً دو تا از این امکانات به ما هم نشون بدین از بی کاری دربیایم.
نفست از جای گرمی بلند میشه.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
مثل اينكه بهت خيلي داره خوش ميگذره و سفر هاي خارجه زياد ميري ها - پس چرا ما نمي بينيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
جعفر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
ماتازه یک ماهه که عقدکردیم دراین مدت به جز دردسر و دعوا و پرتوقعی چیزی ندیده ایم.و پول نداشتن برای رهن خانه هزینه مراسم عروسی تهیه سرویس طلا و جهیزیه وهزارتاخرج دیگر به کابوسی برایم تبدیل شده است. وام ازدواج که نمدهند. کرایه سروسام اور خانه ها .نداشتن قدرت خرید برای مسکن مهر.خدایا گناه ماجوانان ایران چیست که دراین سرزمین به دنیا آمده ایم؟
ناشناس
United States of America
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
فدات شم بهت تبریک میگم ولی تو که الان زن گرفتی دیگه کمتر بیا تو اینترنت بچرخ!!! برو بچسب به زندگیت قشنگ کار کن پول دربیار . بدو قربونت برم
rasi
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
من یه ساله عروسی کردم بیچاره شدم پر توقع و درک نکن دیونم کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
تجربه ثابت کرده خیلی از پسرهایی که دچار این مشکلات شدند همونهایی بودن که خودشون یا مامانشون دنبال جهیزیه ، پول یا خوشگلی بودن و اصلا به اخلاق و ایمان دختر فکر نکردند. شوهرم که به وضع مالی پدرم که پولدار نبود توجه نکردو من هم در مقابلش پر توقع نبودم و فقط به ثروت خدا که بهمون قول داده بود فکر کردیم و انقدر عروسیمون را ساده برگزار کردیم که بعدش هیچ وامی نداشتیم امروز از فضل خدا بهره مندیم و خوشبخت خدایا شکرت
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
بي كاري و بي پولي عامل اصلي همه مشكلاته - اعم از مالي روحي رواني = ريشه همه مشكلاته در 99 در صد موارد - اون يك درصد هم احتمالا" زوجين رواني اند كه بايد بروند تيمارستان
ناشناس
Sweden
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
"تجربه ثابت کرده خیلی از پسرهایی که دچار این مشکلات شدند....." به نظر من دختر و پسر قبل از اینکه بخوان بعله بگن باید همه حرفاشونو بزنن با هم. واقعا اگه با هم مشکلی نداشتن و شرایط همو قبول کردن بعدا هم میتونن زندگی کنن. ولی وقتی آقا پسر بیخودی بلوف میزنه و دختر خانم از توقعاتش نمیگه بعدها تو زندگی میشه جنگ اغصاب و دعوا و .... تهش هم میشه طلاق متاسفانه. هوشمندانه انتخاب کنیم تا آسیبی نبینیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
ازدواج مایه خوشبختی اولش سخت بعدش می فتی رو غلتک.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
بعدش ميفتي زير غلتك!!!!!داغي حاليت نيست هنوز!!!
ناشناس
Malaysia
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
راست میگه بنده خدا. سختیش همون 100 سال اوله بعدش میافتی تو سرازیری قبر.
یعنی ما با این همه سرخوش تو این جامعه زندگی می کنیم؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
خوب گفتی
زیر غلتک :)
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
دمت گرم !
واقعا زیر غلتک
خودم دارم به چشم می بینم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
البته اگه دو طرف خدا را در نظر داشته باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
شما جاي بي اهميت و با اهميت اشتباه نوشتي. خط فقر هم اشتباه نوشتي. كسي كه 800 مي گيره زير خط فقره . پس بگو 75 درصد مردم زير خط فقر و بقيه پولدار . اينو به چشم هم ميشه ديد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
صحیح است صحیح است
بیکار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
یه روزی سر کلاس دانشگاه یکی از اساتید گفت 98درصد این اقایون تا 10سال اینده ازدواج میکنند. یکی از بچه ها کفت نه استاد تا 98سال دیگه 10درصد اقایون ازدواج میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
انصافا یکی بیاید و روش زندگی با حقوق 425 تومانی را به من مجرد یاد بدهد قول می دهم بلافاصله ازدواج کنم همین الان با این حقوق به دوستانم مقروض هستم چه رسد به ازدواج!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
می خواستی قرض نگیری و قانع باشی!! چه ربطی به بقیه داره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
متاسفانه دختران ایرانی تیغ زن شدن و دنبال پسرای آنچنانیند و پسرا هم دنبال...خانواده ها هم نقش زیادی دارن در این مورد یعنی پدرا و مخصوصا مادرا تو کله دخترشون یا پسرشون میزنن شوهرت فلان باشه یا زنت بهمان
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
امان از این دختر ای تیغ زن
ناشناس
United States of America
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
متاسافانه همه لای پر قو بزرگ شدن! چشم و هم چشمی بیداد میکنه!
شيدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
بنظر من الان پسرها اصلا دنبال ازدواج نيستند و علتش هم صرفا مسائل مادي نيست.

ما در فاميل چند تا دختر خوب و تحصيل كرده داريم كه حتي دو نفرشان خانه و ماشين و شغل خوب هم دارند پس نيازي به پول شوهر ندارند ولي براي انها هم شوهر مناسب پيدا نميشود!

پسرها الان دنبال يك دختر 14 ساله بابا پولدار! ميگردند كه با ثروت پدر دختره به عياشي بپردازند و دختر هم كم سن و كم سواد باشد و نفهمد در زندگيش چه ميگذرد؟
دی دی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
خانوم محترم ...جمع نبند ! همه که اونجور نیستند که فکر می کنید.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
نه خانم! شما از جای دیگه ناراحتی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
هزار تا مثبت! فرارو تراخدا گزینه هزار تا مثبتم بذار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
مثلا از کجا؟ نکنه از اونجا که تو باش ازدواج نکردی؟ احتمالا خودت از اون پسر پولکی ها هستی که دنبال دختر کم سن میگردی نه!!!؟؟؟
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
دوست عزیز، مشکل پسرها این نیست که دختره پول داره یا نه، مهم اینه که خود پسر بتونه هزینه‌ها روبده.
شما نمیفهمی وقتی یه پسر پول نداره هزینه زندگیشو بده. مهم نیست خانم میتونه پول دربیاره یا نه، تو کت هیچ پسری نمیره که با پول زنش زندگی کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
11 میلیون هزیه عروسی به طور متوسط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عزیزم 11 میلیون ماله 10 سال پیش بود نه الان که آشغالترین سرویس طلا 5 میلیون
آشغالترین غذا نفری 20000 تومنه. آتلیه مسخره ترینش 2 میلیون. تازه اگه جا داشته باشی واسه مراسمت. اگه ماشین داشته باشی که بتونی گل بزنی و......
من یک زنم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
یک سوال فنی: اگه ازدواج در منزل انجام شود ، عکسها در آتلیه گرفته نشود، غذا در خانه تهیه شود و بجای سرویس طلا فقط یک حلقه ارزان خریده شود و بجای 50میلیون جهیزیه 5میلیون هزینه شود ، دنیا آخر میشود؟؟؟؟؟؟؟ والا ما همین طوری ازدواج کردیم حالا هم بسیار خوشبختیم
خسته
United States of America
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
در پاسخ به من یک زنم : درود به شما هموطن عزیز . ولی این قضیه (مدگرایی) تو کشور به شدت رواج پیدا کرده و امثال شما هم که قناعت پیشه کردین بسیار اندک هستید . شاید یک انقلاب فرهنگی لازمه تا همه مثل شما فکر کنند . براتون آرزوی خوشبختی و سعادت دارم . به همسرتون حسودیم شد
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
جهیزیه 5میلیونی میشه یه دست آفتابه لگن خانم محترم
یه سر به فروشگاه های لوازم خانگی بزن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
پول نیست
ناشناس
United States of America
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
پول هست . ولی دست ما نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
دست منم نیس
آقا مشخص کنید دست کیه؟!!!!
این الان مهم تره ها
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
پول دست کسی نیست . اصلا تو دست نیست . توی جیب است . نه توی جیب هم نیست . توی حساب است . (زده به سرمون در کل)
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
پول تو دلالی هست . پول خوبی هم توش هست
صادق
United Arab Emirates
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
ما كه سربازي رو هم رفتيم اما خبري نيست با يكي از دوستان موافقم كه اين روز ها پسر ها بيشتر دنبال عياشي هستند تا ازدواج دليشم اينه كه اولين معيار اكثرا پسرا مانكني تا زندگي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
خدا رو شکر که تو پسر نیمدی مهریه رو پتک کنی تو سر زنها
یا هزار جور دلیل نیاوردی برای عدم ازدواج
والله گرون شده زیر سر زن ها نیست
مدگرایی زیر سر زن ها(تنها ) نیست
مردا هم تایید می کنند این مدگرایی رو
اگر این طور نبود که در عمل چیز دیگری می دیدیم
زن اگر زور هم بکنه مرد های (ایرانی) با هزار جور وسیله از جمله اینکه(طلاقت) مید هم می تونند دهن زن رو ببندند
ناشناس
United States of America
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
بیایید ازدواج را هم مثل پسته تحریم کنیم
ناشناس
Poland
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
وری گود!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
مثلا الان چیکار کردیم؟؟
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
ای ول
ناشناس
Malaysia
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
وقتی ازدواج در جامعه ایرانی شبیه به یک تجارت باشد و تمامی صحبت های طرفین حول محور مالی و مادیات باشد، من پسر ترجیح می دهم تا آخر عمر مجرد بمانم تا اینکه با کسی ازدواج کنم که فقط از زندگی مشترک پول و مادیات را می بیند.
ناشناس
Germany
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
اگر همه دید ان شخص این باشد که او هم کمک خرج تو باشد و برود سر کار و هر دو چرخ زندگی بچرخانید چی؟ اون وقت ناز میاری میگی نمیخوام زنم بره سر کار. کار فلان و بهمانه. من شماها رو میشناسم. خوب بلدید ننه من غریبم بازی کنید همه جا
ناشناس
Russian Federation
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
قبلا میگفتند هرکس ازدواج کنه نصف دینشو بدست آورده


اما الان هر کی ازدواج کنه اون نصفه دیگر دینش را هم از دست میده
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
صحیحاست
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
بخش عمده ای از مشکلات هم متاسفانه دختران هستند که تو فضا زندگی می کنند من تا حالا 4تا خواستگاری رفتم ووقتی صادقانه گفتم هیچی ندارم یواش یواش از همون ابتدا بریدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
سر جدت بگو خونه که رفتی خواستگار باباش پولدار نبود یا دختره کارمند نبود؟؟؟؟ تازه وقتی تو ایران اکثر حقوق ازدواج و طلاق مال مردهاست خانواده دختر هم اونجوری فشار میارن
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
خودت اگه دختر داشته باشی یکی بیاد خواستگاری بگه هیچی ندارم دخترتو دو دستی تقدیمش می کنی؟؟ توقع داشتن یک سری حداقل ها منطقیه، تو فضا زندگی کردن نیست!!!
ناشناس
Germany
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
یه چیز میخوام بگم شاید خیلیها باورشون نشه:
اگه میخواین آمار ازدواج در ایران بره بالا ، تا یه مدتی به دختر خانومای مجرد اصلا کار ندین و اولویت اشتغال رو بدین به پسرهای مجرد.
چون در حال حاضر دخترها تقریبا وضع اشتغالشون خوبه اما مجرد هستند و توی خونه نشستند اما پسرها کار درست و حسابی ندارند.
دختر مجرد کار کردن یا نکردنش خیلی واجب و حیاتی نیست اما پسر حتما باید شاغل باشه.
با اینکار به شما قول میدم حتی یک پسر مجرد بیکار هم نمیتونین پیدا کنین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
براتون متاسفم یا با خانمها مشکل دارین و یا...بازهم بهرحال مشکل دارین.
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
درود بر شرفت . صددرصد موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
نگران نباش اکثر شغلهای زنان کم درآمده و مردها اصلا قبول نمی کنند!کدوم زنی را می شناسید که حقوق میلیونی بگیره؟ ما دخترها اکثرا سر کار میریم تا بتونیم جهیزیه 60یا 70 میلیونی را بخریم که مامان و خواهر شما توقع دارند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
من 4 سال پیش نامه جذبم تو سازمانمون خورد اما شورای منابع انسانی تنها دلیلش برای رد کردن من این بود که من مجرد بودم ولی به خدا الان 2 سال متأهل شدم ولی هنوزم منو جذب نکردن!شما بگین خدایش این انصافه آخه دلتون میاد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
نایس به نکته خوبی اشاره کردی اما مشکل فقط به اینجا ختم نیمشه که
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
با نظر ناشناس 10:50 (اگه میخواین آمار ازدواج در ایران بره بالا ، تا یه مدتی به دختر خانومای مجرد اصلا کار ندین و اولویت اشتغال رو بدین به پسرهای مجرد.) کاملا موافقم . تصور کنید در زمانهای نه چندان دورتر مردها بیرون از خانه کار میکردند و زنها وظیفه تربیت بچه ها رو بر عهده داشتند یا لااقل اگر شغلی داشتند در همان محیط خانگی انجام میدادند مثلا آرایشگری ، گلدوزی ، خیاطی و ... چقدر جامعه در آرامش بود .. ولی الان که همه خانمها میخواهند در اجتماع حضور داشته باشند و شاغل داشته باشند با حقوق کمتر از آقایان کار میکنند و این باعث بیکاری جوانان شده است . البته بماند بعضی از شغل ها مانند مامایی ، پرستاری ، آرایشگری و.... که مخصوص خانمهاست . مثلا من یه خانم رو میشناسم که ماهی 400 حقوق می گیره ولی از اون طرف نمیتونه به بچش برسه اونو گذاشته یه مهد کودک با شهریه ماهی 250 (سوای هزینه های رفت وآمد و..). آخه این چه کاریه ؟؟؟ دلش خوشه کار میکنه ؟
ناشناس
Germany
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
بعله دلش خوشه.. اون هم کم کم شونزده سال درس نخونده که فقط بشینه بچه بزرگ کنه. اگه شوهرش اجازه داده بره سر کار مرحبا. اون شعور داشته که خانوم هم بعد اجتماعی داره و نه فقط موجودی بین فاصله آشپزخانه واتاق خواب.
سبز
United States of America
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
بیکاری ورکود بیداد میکنه پس فعلا مجردیو عشق است بعضی وقتها باید یه چیزایی را برای همیشه فراموش کرد منجمله ازدواج
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
من به عنوان يه خانم با اين پيشنهاد موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
من و همسرم وقتی ازدواج کردیم هیچی نداشتیم . مراسم کوچیکی گرفتیم و مشکلی پیش نیامد . ولی الان بعد از گذشت سالها از لحاظ مادی زندگی خوبی داریم و هر دو احساس خوشبختی می کنیم .
ناشناس
United States of America
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
خدا بیامرزه اون زمانو. دیگه اون ... رو لولو برد
رضا
United States of America
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
این قیمتایی تو متن بود ماله چه سالیه؟؟؟
مهرداد
United States of America
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
بیایید دختران پرتوقع و گرانقیمت را مثل آجیل تحریم کنیم . اصلا نگاشون نکنیم :)))))
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
گل گفتی آی گل گفتی
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
من که موافقم. پسرای مجرد اگه موافقن پس بزن لایکو
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
گربه دستش به گوشت نمی رسید ....
ناشناس
United States of America
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
دوستان عزیز به نظر بنده صدا وسیما در این قضیه مقصر اصلیه . شما همین چند هفته پیش سریال زمانه رو دیدین ؟؟؟؟ دیدین که چه جوری اون وبلاها و آپارتمانها و خودروهای لوکس گرانقیمت رو به رخ ما بدبختها میکشید ؟؟؟؟ چجوری از جوانها توقع داشته باشیم انتظاراتشونو بیارن پایین
رضا
United States of America
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
این قیمتایی تو متن بود ماله چه سالیه؟؟؟
رهام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
واقعا متاسفم وقتي کارفرما ميبينه يه خانوم با 200 تومن، کاره يه آقا رو انجام ميده و هيچ توقعي هم نداره نه پاداش ميخواد نه اضافه کار خوب مگه عقلش کمه بياد مرد استخدام کنه
همون دختر مجرد رو استخدام ميکنه که 12 ساعت براش کار کنه و جيک نزنه، بعد هم ادعا پيدا ميکنه واسه خواستگاراش بيا و ببين که خانم داره 200 تومن حقوق ميگيره به هر کي هر کي جواب نميده، نتيجه هم اين ميشه که از سنش ازدواجش ميگذره جز حسرت براش نميمونه
اينا اگه سر کار نرن امثال مني که از سربازي اومديم با ليسانس بيکار نخواهيم موند
ناشناس
Germany
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
قربونت برم الان راه حل این نیست که به دختره کار ندیم. باید اون کارفرمای .. رو آدم کرد که نباید این همه بی انصافی در حق دخترا بکنن. معلومه که چرا دختر با چنین شرایطی حاضره کار کنه. شما چه میدونین. منم دخترم . از وقتی از دانشگاه برگشتم و تموم کردم لیسانسمو بابام یه قرون هم به من پول نداده. خود شما پسرا جقدر خرج دارین. فرض کن منم اینقدر خرج دارم که بابام نمیده. مجبورم برم سرکار با این حقوق که حداقل بتونم یه کفش و یه کتاب بتونم برا خودم بخرم. باید به دخترا حالی کرد که حقشون داره تضعیف میشه. . . ای خدا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
موافقم، زیرا خانمها در قبال پرداخت نفقه مشکلی ندارند این آقایان هستند که وظیفه دارند. تا الویت استخدامی به مردان تعلق نگیرد روز به روز قضیه بدتر خواهد شد. یادمان باشد که اولین مسئله حفظ خانواده است که به بهانه حضور زنان در اجتماع به خطر افتاده است.
مرجان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
من با مهريه ١٢ سكه يك حلقه و در دفتر خانه ازدواج كردم.الان بعد از دو سال توي يه ابارتمان ٥٠ متري خيلي هم إحساس خوشبختي مي كنم٠اكه دخترا و بسرا فقط دنبال ظواهر و ماديات نباشن و سطح توقعشون رو بيارن بايين ميتونن زندكي مشترك تشكيل بدن٠البته با نظر دوستامون كه كفتن صدا وسيما توي مادي كرايي مردم مقصره كاملا موافقم٠الان حتي توي دور افتاده ترين روستا هام توقعات جوونا خيلي بالا رفته٠
جاسم
Finland
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
من بعد گرفتن لیسانس چند تا کار پیمانکاری برداشتم حالا هم یه پراید دارم رفتم خواستگاری دختری که پدرش یه موتور داشت و یه خونه کوچیک40 میلونی حالا از من کار دولتی وسابقه کار و بیمه و... میخواست .
لیلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
دلم میخواد به این سوالهای من جواب بدید:
۱.اگر من به عنوان یک دختر درس نخونم و سر کار نرم آیا شما به عنوان یک مرد درس میخونید و کار ‍ میکنید؟!
۲.اگر من دنبال درس و کار و ‍ بیشرفت خودم نرم و منتظر بشینم تا یک مرد بیاد و خرجیمو بده(که البته ممکنه هیچ وقت این مرد نیاد!) آیا با خانه نشینی من مشکلی حل میشه؟!
لطفا تنبلی خودتون رو گردن خانم ها نندازید.هیچکس جای کسی رو تنگ نکرده.مشکل شماها با حضور ما توی جامعه ست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
لیلی خانوم نگران نباش اشالا واسه شمام هم یه شوهر پیدا میشه!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
انشالاه ولی فک نکنم با این وضعیت پیدا بشه برا ایشون
آذرین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
بیشتر آقایون دنبال بهانه هستند من خودم هیچ توقع مادی از همسر آینده ام ندارم خودم شاغل هستم و پدرم هم وضع مالی نسبتا خوبی داره ولی با اینکه کوچکترین سنگ جلوی پای خواستگارم نگذاشتیم و همه مراسم ها رو به یک عقد خانوادگی و سفر به مشهد مهریه پایین و یک حلقه ازدواج خلاصه کردیم باز با این حال حتی از اسم ازدواج هم ترس داره، خوب وقتی اینجوری می بینیم ترجیح می دهیم که سطح توقع را ببریم بالا، چون شما آقایون هر چقدر سخت تر بهتون بگیرند انگار همسرتان بیشتر ارزش پیدا میکنه 
سهراب
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
منم با نظر اون آقایی که گفته بود تا یه مدتی فعلا اولویت اشتغال رو بدیم به آقایون ، کاملا موافقم.
شاید دختر خانومای مجرد از این پیشنهاد اصلا خوششون نیاد اما در واقع بعد از یه مدت کوتاهی نتیجش به نفع خودشون میشه ، چون خواستگار بالفعل هم زیاد میشه و دخترا احتمال ازدواج کردنشون در سن مناسب خیلی بیشتر میشه.
اینجور طرحها برای همیشه که نیست ، مقطعیه ، تا تعادل در جامعه ایجاد بشه.
این دقیقا مثل تنظیم خانواده میمونه یه زمانی میگفتن 2تا بچه کافیه اما الآن میگن تا میتونین بچه بیارین.
امیدوارم دختر خانوما قانع شده باشند و اینقدر شاکی نشن و یکطرفه به قاضی نرن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
اوکی
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
آخه کسی که خودش مشکل گرسنگی داره بره ازدواج کنه یه بچه رو هم بدبخت کنه .. که چی بشه ؟؟ به نظر من اصلا فقیرها ازدواج نکنن .. آخه چه کاریه یه نسل بدبخت دیگه پرورش داد ؟
مرجان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
من با مهريه ١٢ سكه يك حلقه و در دفتر خانه ازدواج كردم.الان بعد از دو سال توي يه ابارتمان ٥٠ متري خيلي هم إحساس خوشبختي مي كنم٠اكه دخترا و بسرا فقط دنبال ظواهر و ماديات نباشن و سطح توقعشون رو بيارن بايين ميتونن زندكي مشترك تشكيل بدن٠البته با نظر دوستامون كه كفتن صدا وسيما توي مادي كرايي مردم مقصره كاملا موافقم٠الان حتي توي دور افتاده ترين روستا هام توقعات جوونا خيلي بالا رفته٠
نرگس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
من 23 سالمه اصلا تمایلی به ازدواج ندارم در حال حاضر دانشگاه میرم اصلا وقت فکر کردن به ازدواج رو هم ندارم تازه خیلی از دختران فامیلمان هستن مجرد هستن خونه پدر ومادرشون زندگی میکنن وسر کارهم میرن.به نظرمن ازدواج کردن مشکل زندگی رو هم حل نمیکنه.دلیل مجرد بودن این نسل به خاطر بیکاری وگران شدن مسکن وهزینه زندگی است .شرایط جامعه خیلی سخت ودشوار شده ازدواج به شرایط هر فردی بستگی داره.بیشتر دخترهایی که میخوان ازدواج کنن خواستگار نیست که ازدواج بکنن .سالهاست مرد ایده آلشان را پیدا نکرده اند.خیلی هم راحتم مجرد هستم.ازدواج به چه درد من میخوره؟؟؟