bato-adv
کد خبر: ۱۱۳۲۷۵
بدحجابی همچنان پا بر جاست

پلیس سیبل شده است!

انتشار تصاویر طرح برخورد با بد حجابی، واکنش تند بسیاری از کاربران "پایگاه خبری- تحلیلی فرارو" را بر انگیخته است؛ واکنشی که حاوی انتقاداتی از پلیس است. این در حالی است که عوامل محترم و زحمتکش نیروی انتظامی به وظیفه قانونی خود عمل می کنند.

تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
فرارو- جعفر برهانی؛ انتشار تصاویر طرح برخورد با بد حجابی،  واکنش  تند بسیاری از کاربران "پایگاه خبری- تحلیلی فرارو" را بر انگیخته است؛ واکنشی که حاوی انتقاداتی  از پلیس است. این در حالی است که عوامل محترم و زحمتکش نیروی انتظامی به وظیفه قانونی خود عمل می کنند. 

با آغاز دور جدید برخورد با بدحجابی، بحث درباره چرایی و چگونگی این برخورد ها گل کرده است.   انتشار تصاویر نحوه برخورد پلیس با زنان و دختران بد حجاب در سایت فرارو واکنش هایی متفاوتی را از سوی کاربران سایت داشته است.
 
برخی از آن ها پلیس را "کوته بین" و "بی درایت" معرفی می کنند. برخی دیگر نحوه عملکرد پلیس در برخورد با بدحجابی را زیر سوال می برند. برخی دیگر نیز این قدامات را بی فایده دانسته اند و مسئله حجاب را به عنوان مسئله ای "شخصی" معرفی کرده اند در حالی که نحوه پوشش بیرون از خانه و مکان های بسته و محدود، یک امر شخصی تلقی نمی شود؛ چنان که اگر کسی در خانه خود فریاد بکشد ، کاری شخصی انجام داده اما اگر همین کار را در خیابان و کوچه انجام دهد، اقدامی اجتماعی کرده است.

 عده ای هم مبارزه با بدحجابی را اولویت اول جامعه ایران ندانسته اند و برخورد با "اعتیاد"، "فقر" ، "گرانی"، "کیف قاپی"، "دزدی بیت المال" و غیر آن را اولویت های اول  در نظر گرفته اند. 

در میان نظرات کاربران،  با اظهار نظرهای هیجانی نیز روبه رو می شویم. یکی از کاربران خطاب به پلیس نوشته است "این ره که می روید به خرابستان است". یکی دیگر از کاربران این گونه برخوردها را باعث "ایجاد اختلاف بین مردم دانسته" و نوشته: « به علت برخورد پلیس را خانم های بدحجاب، همسر چادری من گاهی در خیابان با بی احترامی از سوی مردم مواجه می شود.»

 برخی از کاربران  فرارو، با بیانی هیجانی، پلیس را به شدت زیر سوال برده اند. چند کامنت حاوی "توهین" به  کسانی است که مجری مقابله با بدحجابی اند. نظراتی که اغلب از دایره انصاف خارج شده و به نوعی اقتدار نیروی انتظامی را به تمسخر گرفته است. 

در حالی که فرارو در چهارچوب وظیفه حرفه ای خود، نظرات کاربران را به منظور آگاهانیدن مسوولان  محترم ذی ربط  از واکنش افکار عمومی منتشر می سازد، نگاهی به نظرات کاربران گرامی این پایگاه خبری - تحلیلی نشان می دهد که نیروی انتظامی که وظیفه برقراری امنیت و آرامش در کشور را بر عهده دارد، زیر بیشترین هجمه های افکار عمومیِ مخالف "مقابله با بدحجابی" قرار گرفته است. 

به نظر می رسد این گونه اظهار نظرها نشان از عدم آگاهی نسبت به  ضرورت مهار عوامل اخلال در آرامش روانی و سلامت اجتماعی و نیز این عملکرد پلیس دارد. نکته ای که بسیاری از کاربران محترم از نظر دور داشته اند این است که پلیس اساسا یک نیروی اجرایی است که وظیفه آن مقابله با بی قانونی و ایجاد امنیت اجتماعی در کشور است. 

نکته دیگری که در این میان نادیده گرفته شده این است که "بد حجابی" و "بی حجابی" طبق قوانین ایران جرم محسوب می شود. 

قانون مجازات اسلامی در تبصره ماده 638 در بیان جرائم ضد عفت و اخلاق عمومی، "بی حجابی" را جرم سزاوار مجازات شمرده است، به موجب تبصره ماده 638 قانون مجازات ، زنانی که بدون "حجاب شرعی" در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از 10 روز تا دو ماه یا از پنج هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد. 

در ماده 3 قانون رسیدگی به تخلفات استفاده کنندگان البسه خلاف شرع مصوب 28/12/1365 مجلس شورای اسلامی، در بیانی مشابه آمده است " کسانی که در انظار عمومی، وضع پوشیدن لباس و آرایش آنان خلاف شرع و یا موجب ترویج فحشاء و هتک عفت عمومی باشد توقیف و خارج از نوبت در دادگاه صالحه محاکمه و حسب مورد به یکی از مجازاتها محکوم می گردند.

همچنین براساس قانون تعزیرات اسلامی، بی حجابی در کنار برخی رفتارهای منحرف، مستلزم برخورد قضایی است. این رفتارها عبارتند از؛ رعایت نکردن حجاب در معابر عمومی (ماده 638ق.م.ج)، تشویق یا انجام فساد و فحشاء (ماده 639ق.م.ج) استفاده از وسایلی که عفت عمومی را جریحه دار می کند (ماده 640 ق.م.ج)و هرگونه عملی که امنیت اخلاقی جامعه را تحت الشعاع قرار دهد.

بدین ترتیب، بد حجابی در قانون به عنوان یک جرم شناخته شده است، یکی از وظایف قانونی پلیس نیز مقابله با وقوع جرم است و باز هم طبق قانون، نیروهای پلیس در هنگام مشاهده وقوع جرم آشکار اجازه برخورد با مجرم را دارند. 

نیروی انتظامی سال ها است که با استناد به همین مواد قانونی با هماهنگی قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی و زیر نظر دولت  به مبارزه با بدحجابی می پردازد. با این وجود، این نکته نیز قابل تامل است که هنوز مصادیق بد حجابی در قانون ایران مشخص نشده است. هنوز مشخص نشده است که منظور از "حجاب اسلامی" چیست. به همین دلیل ممکن است پلیس در برخی موارد و در اجرا دچار اشتباه شود و  برخی عوامل نیروی انتظامی هم بعضا برخوردهای تند، زننده و ناشیانه ای داشته باشند. با این وجود نفس اقدام پلیس در برخورد با بدحجابی غیر قانونی نیست. 

از طرف دیگر به نظر می رسد که پلیس در اجرای طرح خود تنها مانده است. چرا که طرحی که هم اکنون در حال اجرا است  براساس مصوبه ای است که در دی ماه سال 84 به تصویب رسیده است. بر اساس آن ۲۶ سازمان و نهاد موظف به فرهنگ سازی برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف شده اند به طوری که قرار شده  رسانه ملی موظف به تبیین نقش حجاب و عفاف در سلامت جامعه، آموزش و پرورش موظف به تعیین رنگ‌های پوشش دانش آموزان با محوریت عفاف، میراث فرهنگی موظف به اطلاع‌رسانی با محوریت حجاب در بین‌ گردشگران و وزارت راه موظف به نصب تابلوهای راهنما با محوریت عفاف بشده  و از سوی دیگر، تربیت‌بدنی موظف به كنترل سالن‌های ورزشی از نظر رعایت حجاب، وزارت ارشاد موظف به اجرای قانون منع استفاده ابزاری از تصاویر زنان در نشریات،‌ وزارت كشور موظف به تهیه شناسنامه فرهنگی مناطق مختلف كشور، سازمان مدیریت موظف به تنظیم ضوابط مربوط به حجاب در جذب كارمندان و قوه قضائیه موظف به برخورد با بدحجابان است.

به نظر می رسد  مصوبه "گسترش فرهنگ حجاب و عفاف" فقط در نیروی انتظامی پیگیری می شود و منتقدان بد حجابی در کشور نیز تمام انتظارات خود را به سوی پلیس معطوف کرده اند. دو سال پیش سردار رادان جانشین فرماندهی نیروی انتظامی کشور در اظهار نظری اعلام کرد "اگر همه به وظایف خود عمل کنند دوساله بدحجابی ریشه کن می شود". 

دو سال از این اظهار نظر و سی و سه سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی گذشته است و بدحجابی هنوز ریشه کن نشده است! امروز علی مطهری نماینده تهران و یکی از حامیان سرسخت مقابله با بدحجابی در کشور، از عدم تمایل دولت برای مقابله با بدحجابی سخن گفت و صراحتا ادعا کرد که «احمدی نژاد و مشایی مسئله حجاب را قبول ندارند و مخالف نظریه اسلام در مورد حجاب هستند.» مطهری تصریح کرد که ما یا باید فلسفه غرب را در مسئله حجاب بپذیریم و یا احکام اسلام را، و نمی شود بینابین را قبول کنیم.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با این ادعا که "احمدی نژاد و مشایی زیرکانه مسئله حجاب را به اینجا رسانده اند که تحریک جنسی را در جامعه آزاد کرده اند"، گفت:  «این مسئله موجب پدید آمدن عقده های روانی در میان جوانان شده است. پس اینان باید به فکر ایجاد کاباره ها و کلوپ ها نیز باشند.» وی تاکید کرد که دولتی ها حجاب را با اللهم عجل لولیک الفرج و با چهره دینی و حزب اللهی از بین می برند.

در شرایطی که "مصوبه گسترش حجاب و عفاف" عملا از سوی دولت رها شده اما نیروی انتظامی تنها نهادی است که زیر نظر دولت قرار دارد و در حال عمل به وظایف خود است. همین مسئله باعث شده است که پلیس به گونه ای غیر منصفانه تبدیل به سیبل مخالفان برخورد با بدحجابی شود؛ در حالی که اساسا قرار نبوده است فقط پلیس به مقابله با بد حجابی و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بپردازد، بلکه بسیاری از نهاد ها فرهنگی کشور باید فعال تر از پلیس و محکم تر از آن وارد این  عرصه می شدند. اما هیچ یک از آن ها در این باره آن گونه که باید و شاید به وظایف خود عمل نکرده و نمی کنند. 

پلیس در این ماجرا که عملا بیش از هر چیز شباهت به یک "بازی زیرکانه" دارد، شکل ظاهری مسئله را برای چند ماهی حفظ می کند و تمام انتقادات را به جان می خرد و از طرف دیگر دولت از انتقادات جان سالم به در می برد تا هم نظر معتقدان برخورد با بد حجابی جلب شود و هم منتقدان برخورد با بدحجابی تمام کاسه کوزه ها را بر سر پلیس بشکنند.

به هر روی، مرتفع ساختن این معضل اجتماعی نیازمند نگاه و رفتار کارشناسانه و همه جانبه است. هم باید ایمان و اعتقاد مردم  از طریق منش حق مدارانه و اسلامی مسوولان و تبلیغ  عالمانه ی دین مداری و تشرع، اصلاح شود، هم قوانین باید روشن و کارشناسانه باشد، هم  مصادیق بدحجابی  باید مشخص باشند و هم برخورد باید متین و محترمانه و ارشادی باشد.

به امید رفع تمامی نابسامی های اخلاقی و رفتاری رایج در جامعه اسلامی ایران و از جمله بدحجابی.

 
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
امام علي(ع): بدترين مردم كسي است كه خود را بهتر از ديگران بداند.
منظور آنهائي هستند كه فكر ميكنند خوب و بد مردم را بهتر از خودشان تشخيص ميدهند
ناشناس
Canada
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
در افراط و تفریط همین بس که 80سال پیش به زور کشف حجاب می کردن حال زوربا حجاب این مملکت حالا حالا درست نمی شه
سام
United States of America
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
آیا در اسلام نگاه به نا محرم حرام نیست ؟؟ چه طوراین شخص پلیس که در تصویر دارید این چنین به نا محرم زل زده و به اصطلاح کارش را انجام میدهد؟؟

اگر پلیس مملکت اسلامی مشغول کار حرام است ، چگونه میتواند جلوی بی حجابی حرام را بگیرد ؟

باید بدانیم که حجاب در چشم ماست نه در دیگران ......
پیمان
Germany
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
جواب دکتر شریعتی به یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چه لباسی رو بر تن زنان امروزی کنیم این بود که : نمیخواهد لباسی را تن زن امروزی کنید فکرش را اصلاح کنید خود میفهمد چه لباسی مناسب اوست
ناشناس
United States of America
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
چرا نظرات من تایید نمیشه که تو قسمت کامنتا بزارینش
میدونم حقیقت تلخه فرارو جان
انتشار یافته: ۱۱۰
حامد
Netherlands (Kingdom of the)
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
با تشکر از نویسنده محترم خواهش می کنم به این سوالات هم پاسخ دهید
آیا طالبان حق داشتند که برای ریش مردم هم قانون گذاشتند ؟
آیا اگر قانونی بنا به تائید شما بعد از 33 سال اجرا نمی شود آیا مصوب کنندگان قانون واقعا نماینده مردم بودند ؟
وقتی ما فضائی فراهم می کنیم که آزادی انتخاب وجود ندارد چطور انتظار داریم مردم به قوانین احترام بگذارند ؟
ناشناس
Canada
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
من هم از فرارو انتظار دارم با توجه به این توجیه طولانی که کرده جواب کامنتها رو تا اونجا که میشه بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
بسیار تحلیل خوبی ارائه دادید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
مردم ...مردم جدیدا شده یه ابزار جهت استفاده ابزاری !!!! لازم به تدکر به آقای حامد هست این که آزادی رو چجور میشه تعریف کرد کلا موضوع پیچیده ایی ..... بعدا ما با یک چیز دیگه ای هم مواجه ایم مسائله حمله به فرهنگ شرقی و اسلامی پس می بینید که قضیه زیاد فردی و اجتماعی نیست .......کلی جریان پشتشه یکیش همون مد که اکثرشون وارداتی هستن و هدف گذاری دقیق روانشناسی رو دارن یعنی اگه فکر کنیم سیر تغییرات در لباس یک چیز قضا قورتکی !! بوده کلا از دایره شوتیم یعنی چی...... بهترین روش برای از هم پاشین یک جامعه و نه ایران کار کردن روی مسائل فرهنگیشونه که نه جبهه گیری ملی در برابر دشمن متخاصم رو داره و نه در این عصر ارتباطات فشار رسانه ای و البته هزینه ایی بهترین راه کنترل از راه دوره .... ما اصلا کار نکردیم خواب بودیم ولی اونا بیکار که نبودن هیچ ،کلی به مردم ما خط دادن شما اگه ژاپن تشریف ببردید تو همه مکانها یه ردپای غربی می بینید از لباس گرفته تا موسیقی تا دکوراسیون خونه و بدبختی بیشتر توصیه به مصرف گراییه .... چشتون رو درد نیارم در این جریان همه مقصرن ولی من کاملا مخالف ترویج فرهنگ غربیم ، تو همون آلمان شما هزاران زن درگیر با پوشش اسلامی برای حضور در مکانها هستند ،،تو همون اتحادیه اروپا ضد حجاب قانون تصویب نمی کنن مگه یا اینکه شما انوهارو نخوندید پس مصوبان اون قانون هم کل هستند اگه فکر میکنی اونجا آزادیه من حاضر میشم از ایران پول جمع کنم برای ساخت یه مسجد با مناره و گلدسته حتی اگر 100 متر باشه تو انوجایی که شما هم هستید آزادی نیست هر وقت بدون مشکل تونستید تو کل اتحادیه اروپا یا امریکا این کار رو بکنید بگید ما در جایی زندگی میکنیم که همه یکسانیم و پز روشنفکریتون رو چماغ نموده و بر سر مابزنید حامد جون !!
ادیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
بدا به حال مردمی که زنانش را پیش چشمانش بی آبرو سازند
ناشناس
Germany
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
میشه بگید کدومی یکی از این قوانین اجرا نمیشه؟؟؟؟؟
"براساس مصوبه ای است که در دی ماه سال 84 به تصویب رسیده است. بر اساس آن ۲۶ سازمان و نهاد موظف به فرهنگ سازی برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف شده اند به طوری که قرار شده رسانه ملی موظف به تبیین نقش حجاب و عفاف در سلامت جامعه، آموزش و پرورش موظف به تعیین رنگ‌های پوشش دانش آموزان با محوریت عفاف، میراث فرهنگی موظف به اطلاع‌رسانی با محوریت حجاب در بین‌ گردشگران و وزارت راه موظف به نصب تابلوهای راهنما با محوریت عفاف بشده و از سوی دیگر، تربیت‌بدنی موظف به كنترل سالن‌های ورزشی از نظر رعایت حجاب، وزارت ارشاد موظف به اجرای قانون منع استفاده ابزاری از تصاویر زنان در نشریات،‌ وزارت كشور موظف به تهیه شناسنامه فرهنگی مناطق مختلف كشور، سازمان مدیریت موظف به تنظیم ضوابط مربوط به حجاب در جذب كارمندان و قوه قضائیه موظف به برخورد با بدحجابان است."
سان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
آيا آقاي برهاني سمت اجرايي دارند يا صرفا" يك نظريه پرداز در حوزه سياست هستند؟
ناشناس
Malaysia
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
واقعا پلیس جور کم کاری سایر نهادهای مرتبط رو در همه موضوعات می کشه، بواسطه توسعه نیروی انسانی غیر تخصصی بروز اشتباه و از این دست مسائل اجتناب ناپذیر است؛ اما نمی توان رشادت ها و تلاشهای پلیس را در سالیان اخیر نادیده گرفت، نزدیک به 30 نوع ماموریت برای پلیس تعریف شده که بعضا کاملا تخصصی هست اما امکانات متناسب نیست. بی حجابی محصول پلیس نیست! بی حجابی محصول کم کاری همه نهادهای درگیر است. این بی حجاب 12 سال در اختیار آموزش وپروش بوده. 30 سال تلویزیون ملی در خانه مهمانش بوده ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
راست میگه! شما که توی مالزی بهتر از ما خبر داری! یه زنگ میزنی ۱۱۰ بعد ۲ ساعت پیداش بشه یا نشه!
رامبد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
یعنی حالا چون قانونه حتما درست هم هست مگه این همه قانون معطل مونده تویه قانون اساسی نداریم چرا کسی نگران اجرا نشدن اون قوانین نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
فرارو دوباره توجیه کردی مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان را حل کنید خیلی از مسایل اتوماتیک وار حل خواهد شد
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
آقای برهانی مسئول نوشتن مطالب برای کاهش فشار فیلتر کردن سایت هستن؟
این حرفهایی که در نظرات پست های مربوط به برخورد پلیس با موضوع بدحجابی هست حرفهایی هست که بیانگر نظر واقعی قسمت زیادی از مردم هست نه اون مردمی که صدا و سیما فقط باهاشون مصاحبه میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
این ها دستمزد چندین سال است که آقایان در راس امور مملکتی بودند و فقط به فکر منافع شخصی خودشان بودند و دعوای زرگری.حال این پدیده ها رو هم داره. جوانی که نه تفریح داره، نه شغل مناسبی داره .نه توان ازدواج کردن در این تورم کمر شکن و داره ، چه انتظاری ازش دارید؟ در این چند سال برای بالا بردن فرهنگ این جوانان چه کار مفیدی انجام دادید؟. جز اینکه بداخلاقی و بی ادبی ترویج کردیم چکار دیگری کردیم؟؟؟؟؟
Bahman
United Arab Emirates
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
حال ادم از این قیافه ها توی خیابان به هم میخورد تا انجا که میشود باید نگاهشان نکرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
خب این از کج طبعی شماست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
اتفاقاً منم حالم از قیافه چرک و بوی گند عرق و ... توی شهر و تاکسی و اتوبوس بهم میخوره کاش یه فکری برای اونا هم میکردن
کاشف
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
در تمام کشورهای دنیا وقتی مردم در جائی پلیس می بینند احساس امنیت می کنند ولی در ایران بخاطر سیاستهای غلط دولت در دخالتهای نابجا در امور شخصی مردم اکثر مردم وقتی با پلیس برخورد می کنند احساس ناامنی می کنند چون این احساس را دارند که احتمالا به موردی مثل پوشش لباس و یا ضبط ماشین و یا با هم بودن دختر و پسر و غیره گیر خواهند داد در صورتی که در خارج وظیفه پلیس رسیدگی به مواردی مثل مواد مخدر و مزاحمت و جرم و جنایت و ایجاد امنیت می باشد
به همین خاطر هم هست که تعداد پرونده های دادگستری در کشور 70 میلیونی ایران بیشتر از پرونده های کشور یک میلیاردی هندوستان است و علت هم روشن است چون این مسائلی که در ایران به عنوان جرم مطرح است در خارج یک مسئله طبیعی و شخصی و حق هر فرد شناخته می شود
ناشناس
Germany
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
likeeeeeee
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
واقعا در شان نیروی انتظامی نیست که دنبال اینجور کارا بره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
این کارها اندک سرماه اجتماعی پلیس رو هم نابود میکنه
lمینا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
نویسنده محترم شما هر جا که حرف از حجاب رو میارید اسمه خانوما کنارشه.پس حجاب آقایون رو کی باهاش برخورد کنه که بعلت کوتاهی پیراهنشون همیشه شاهد قسمت .... بدنشون هستیم.مبازره با بد حجابی خیلی خوبه به شرطی که سران هم خودشون رعایت کنن نه اینکه یه مقام ارشد امنیتی به دخترای مورد علاقش شماره بده.تضاد رو بوجود اوردن شدید که تشخیصه بد و خوب رو سخت کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
فریاد کشیدن را با پوشش مقایسه می کنید چه منطق عجیبی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
خیلی مسخره بود
پس هر کسی مجبور شد و مامور هر کار خواست بکنه قانون رو کی نوشته ؟؟ یه کمی به روز باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
آیا بد حجابی(که اصلا سر تعریف همین موضوع هم بحث است)طبق قوانین جرمه، ولی مبارزه با فروش مواد مخدر و روان گردان که در سطح وسیع در جریان است، جرم محسوب نمی شود؟برخورد نیروی انتظامی با دزدان و زورگیران مقطعی و ضعیف است،اما در برخورد با بدحجابی باید حضور مقتدر خود را اثبات کند.
جالب هم اینجاست که در هنگام انتخابات و مراسم خاص این پوشش عادی تلقی شده و حتی تصاویر این دختران از سیمای ملی هم پخش می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
United States of America
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
like
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
آیا بد حجابی(که اصلا سر تعریف همین موضوع هم بحث است)طبق قوانین جرمه، ولی مبارزه با فروش مواد مخدر و روان گردان که در سطح وسیع در جریان است، جرم محسوب نمی شود؟برخورد نیروی انتظامی با دزدان و زورگیران مقطعی و ضعیف است،اما در برخورد با بدحجابی باید حضور مقتدر خود را اثبات کند.
جالب هم اینجاست که در هنگام انتخابات و مراسم خاص این پوشش عادی تلقی شده و حتی تصاویر این دختران از سیمای ملی هم پخش می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
جناب برهانی! جنابعالی آسمان ریسمان کرده‌اید که پلیس را تبرئه یا توجیه کنید؟ سخنان نخ‌نمای شما چیز جدیدی نداشت و به گمانم هیچ تاثیر مثبتی به جا نگذارد.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
اصلا حجاب امر شخصی است و هیچ کس ا گروهی نمی تواند حجاب را به زور تحمیل کند
ناشناس
Germany
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
تکبیر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
اگر پليس در همه زمينه ها كمي به وظيفه خودش عمل مي كرد شاهد اين همه انتقاد از پليس نبوديم. مردم حق دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
شايد مشكل از قانون باشد
مجيد
United States of America
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
حتما مشكل از قانون است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
كاشكي اين آقا پليسهاي مظلوم !!!!!! اقتدارشون رو جاي ديگه نشون مي دادن نه پيش خانمهايي كه اكثر شون محترمند و با شخصيت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
با انتشار تصاوير كار بسيار خوبي انجام ميدهين شما بايستي تصاوير را بدون برفك به نمايش بگذارين تا آب بشوند و برند توي زمين اينها آبروي ايران و اسلام را بردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
آیا زمان حضرت محمد(ص)هم گشت ارشاد وجود داشت یا خیر ؟؟؟
آیا حجاب اجباری بود ؟؟؟
اینها واقعا برای من جای سئواله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
اونایی که میلیاردی پول ملت رو بردند، هم شطرنجی هستن هم اسمشون معلوم نیست بعضی هاشون هم دارن عشق و حال مکنند. آبروی کجا و کیو میبرند؟!
سالار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
خواهش می کنم این نظر من را به مسئولان برسانید.
به نظر من ما باید در چند مرحله با بدحجابی برخورد نمائیم.
اول: کارمندان دولت
دوم: خانمها و آقایانی که در فروشگاه ها و کارهای خدماتی و تولیدی کار می کنند
سوم: مردم کوچه و بازار و خیابان.
با این کار توان اجرایی پلیس چندین برابر می شود. زیرا هدفگذاری خود را مرحله ای کرده است. مگر پلیس به چند نفر در تهران می تواند تذکر بدهد. اما فروشگاه ها شناسنامه دارند و درآمد اشخاص و خصوصا صاحبان فروشگاه ها برایشان بسیار مهم است. اگر مراجع ذیصلاح قوانینی را وضع نمایند که چنانچه پس از مثلا 2 بار تذکر به فروشگاهی در صورت عدم رعایت، آن مکان به مدت معینی تعطیل می شود. بدین گونه بخشی از جامعه را با مقررات وفق داده ایم. زیرا همان کارمند فروشگاه کسی است که صبح و عصر از خانه به محل کار و بالعکس در خیابان ها تردد می کند. ما در وزارت صنایع برای خدمات دهی و تسهیلات دادن به واحدهای صنعتی آمدیم واحدها را طبقه بندی کردیم. مثلا گفتیم در طرح هدفمندی یارانه ها بعضی از واحدها تاثیرپذیری کمی دارند و برخی متوسط و برخی زیاد. بنابراین با طبقه بندی با 10 دصد واحدهای صنعتی خودمان را مواجه کردیم و از طرفی توان اجرایی آن را نیز پیدا کردیم. امیدوارم مفید واقع شود.با تشکر
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
شما درست مي گين.پليس نيروي اجرايي هست و مجري قوانيني كه از بالا ديكته مي شه. اما آيا شيوه اجراي قوانين رو هم بالايي ها ديكته مي كنن؟ اونا مي گن چشم بندازين تو ماشيني كه راننده اش زنه و ببينين چي پوشيده يا آقايون مجري تفسير به راي مي كنن؟ قانونگذار گفته با توهين و خشونت مردم رو هل بدين سمت ماشين و بهشون فحش بدين؟ بالاخره نميشه همش مشكلات رو گردن قانونگذار انداخت.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
جناب فرارو! بنده چندین بار بوسیله نیروی گشت ارشاد دستگیر!!! شدم! جالبه بدونی که واقعا دو بارش هیچ مشکلی نداشتم! بار اول یه شب برفی بود که از پله های مترو داشتم میومدم بالا که مجبور شدم کلاه کاپشنم رو سرم بذارم در این راستا که اومدم دستمو بلند کنم مانتوم رفت بالا و این قضیه از نظر مامورین دور نماند! از اونجایی که هوا هم برفی بود چه بهتر که بهر نحوی ون پر بشه!
دفع دوم هم که خدمتتون عرض کنم که خیلی جالب بود که من واقعا لباسام مناسب بود فقط کاپشنم سرخابی بود. که مامورین منو بردن تو ون هر چی گفتم چه مشکلی دارم یکی گفت مانتوت کوتاه یکی گفت به خاطر رنگ کاپشنته خلاصه هر کی یه چیزی گفت رو مارو بردن وقتی به پایگاه رسیدیم مسئولین فر کردن که من همراه یکی از بازداشت شده هام و براش لباس مناسب اوردم!!!! وقتی گفتم که ای بابا منو گرفتن باوور شون نمی شد و در این حد من بدون مشکل بودم که گفتن نیاز نیست ولی یا کسی بیاد که بتونی آزاد شی خودت می تونی بری! شاید این الان به عنوان خاطره جالب باشه ولی در اون لحظه چنان شک و استرسی داره که باورتون نمیشه هم برای من هم برای خانواده!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
این کار فقط پاک کردن صورت مساله است!
ناشناس
United Arab Emirates
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
من خودم به نوعی مخالف بی بندو بار در جامعه هستم ولی نه به این شیوه هر کاری راه درست و منطقی هم داره! با این کار فقط رعب و وحشت تو جامعه درست میشه و تشویش اذهان عمومی!!!!
سعید
United Arab Emirates
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
با این روش ها به هیچ جایی نمی رسید. ببینید چه کردیم که ما که ادعای رهبری جهان اسلام را داریم جامعی گریزان از حجاب داریم ولی ترکیه که یک کشور لاییک است روز به روز به زنان محجبیشان اضافه می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
حجاب یه مساله اختیاریه ترکیه ولبنان رو ببینید!!!
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
آقاي برهاني، از سمت مردم به قضيه نگاه کنيد و در اين جنگل حرف از قانون نزنيد. مردمي که همسرانشان را ميدزدند و در مقابل چشمشان به آنها تجاوز ميکنند، در روز روشن مردم را ميدزدند و با قمه و چاقو دار و ندار آنها را ميبرند، مردمي که سالهاست روي امنيت را در خيابانها نديده اند، در ميدان کاج آنها را با چاقو ميکشند و رجز خواني ميکنند،مردمي که در خيابانهاي شلوغ هم از سايه خود ميترسند حق دارند بپرسند که اگر شما اين همه نيروي آموزش ديده داريد پس زماني که به آنها احتياج داريم کجا هستند؟ خطر دختري به قول شما بد حجاب بيشتر است يا مستي شمشير به دست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
با اين كارها ميخواهند مردم فكر كراني نباشند
هاله
United Arab Emirates
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
جالبه بدونید که یک بار که من رو گرفتن و بقیه دختر ها تو ون التماس می کردن که بذارین بریم یا زنگ بزنیم خانواده بیاد اون خانم مامور به دخترها گفت که بستگی به حال جناب سروان داره اگه ایشون صلاح بدونن که می ذاریم برین همین جا اگر هم نه که می بریم پایگاه!!!!!
ناشناس
Switzerland
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
حال جناب سروان!!!! حال ایشون به چی بستگی داشته اونوقت؟؟؟؟
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
مشکل اینجاست که اکثر بچه های آقایان و خانمهایی که این قانون را تصویب کرده و یا اجرا می کنند (مخصوصاً در رده های بالا و مایه دارها) اعتقادی به این قوانین ندارند و وضعیت آنها بعضاً بدتر از وضعیت افرادی است که آلان پلیس با آنها برخورد می کند ولی چون آنها مصونیت سیاسی! دارند و برخوردی با آنها نمی شود و در یک دو مراسم خودشان را مقدس مآب نشان داده ولی بعد آن می کنند که مردم را از آن نهی می کنند! مشکل جامعه ما اینجاست! اگر به نمک آبرود سر بزنید و تحقیق کنید آنجا معلوم میشود این بی حجاب ها و بد حجاب ها به کجا متصل اند!؟
ali
United States of America
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
انتخابات تموم شد ملت هميشه در صحنه رو از صحنه ميندازن بيرون . چرا نبايد از پبيس انتقاد بشه ؟ خيلي جاها سليقه اي عمل ميكنه ؟ اصلا قانوني در اين زمينه نيست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
اززمانی که رادان فرمانده پلیس تهران شد مردم را به چشم "جانی" نگاه میکنه ..باز به دوران طلایی وقالیباف!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
یک روز در میدان ونک شاهد یک مورد تذکر بودم که اصلا نیاز به تذکر نداشت و موردی دیگر آنطرفتر که خیلی نیاز به تذکر داشت و هیچ تذکری داده نشد ظاهرا گزینشی عمل میکنند و یا از زبان هر کسی که احساس ترس کنند کاری بهش ندارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
بنظر بنده باید از نهادهای فرهنگی که کلی بودجه از بیت المال میگیرند تحقیق و تفحص بشه تا معلوم شود این همه بودجه در چه راهی مصرف شده و پلیس هم از این اتهام مبرا نیست و باید پاسخگوی اعمال خود باشد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
من هم با این موضوع موافقم که فقط پلیس متولی برخورد با بد حجابی هست، اما بعضی انتقادات بخاطر نحوه برخورد خود پلیس با خانم ها هست.
من دیروز داشتم اخبار انتخابات لیبی رو میدیدم، واسم جالب بود که خانمها در اونجا با اینکه بولیز و دامن پوشیده بودند اما حجابشون هم کامل بود،این موضوع در اکثر کشورهای اسلامی صادقه، مشکل جامعه ما این هست که وقتی امر و نهی میشه که این رو بپوشید و این رو نپوشید چون جامعه جوانی داریم و جوانان اکثر نصیحت پذیر نیستند این عمل بیشتر باعث واکنش منفی میشه، اما اگر اصل برای ما حفظ حجاب بود و مهم نبود که کی چه چیزی و چه رنگی میپوشه اوضاع بهتر می شد. من موافق کار فرهنگی هستم چون مقابله پلیس با این موضوع کار رو خرابتر میکنه چون هر سال اوضاع بدتر از سال قبل میشه و این خود دلیلی بر این موضوع هست.
آرمن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
در ماده 638 قانون مجازات اسلامي آمده است: ‌

همين حکم در ماده 210 قانون مجازات عمومي سابق به اين شرح انشا شده بود: "هرکس علناً عملي مرتکب شود که منافي عفت است و يا عفت عمومي را جريحه‌دار ‌سازد، به حبس تأديبي از يک ماه تا يک سال يا تأديه 500 تا2500 ريال جزاي نقدي محکوم خواهد شد."

در ماده 102 قانون مجازات اسلامي مصوب 1362 نيز همين حکم انشا شده بود که تنها ميزان آن تغيير پيدا کرده و تشديد شده است. در مورد منافي عفت بودن عمل ارتکابي بايد به اين نکته توجه کرد که هر عمل خلاف اخلاقي را نمي‌توان منافي عفت دانست. گذشته از آن، بايد عملي از فاعل سر بزند که عرف معمول آن را منافي عفت تلقي کند.

در ماده 638 قانون مجازات اسلامي تعريفي از عفت عمومي نشده و ماده 637 همان قانون، بعضي از مصاديق عفت عمومي را براي نمونه نام برده و تشخيص اين که عملي منافي عفت عمومي هست يا خير را برعهده محاکم قرار داده است؛ زيرا عمل منافي عفت امري است نسبي که با معيارها و شرايط اجتماعي و آداب و رسوم و فرهنگ و احساسات اکثريت مردم هر منطقه سنجيده مي‌شود.


اولا گفته بدون حجاب شرعي نه بدحجاب دوا شما اول بيا حجاب شرعي رو تعرف كن بعد به جوه مردم بيافت. سوما رفراندوم بذارن تا نظر مردم معلوم شه
کاشف
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
با این کارها تنها چیزی که عایدشان می شود این است که ارزش و اعتبار پلیس را پائین می آورند وگرنه اینگونه کارها آب در هاون کوبیدن است
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
به نظر من مشکل اصلی حیا است اگر حیا داشته باشند حجاب خود به خود حل میشود چون کسی که حیا دارد حجاب هم دارد .ولی کسی که حجاب دارد ممکن است حیا نداشته باشد.
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
سی سال حرکت تکراری نتیجه چه بوده نباید کمی فکر کرد و راههای دیگری را آزمود
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
چرا نظرات من رو تایید نکردی؟ به صرف نیست فرارو نه؟
همون 2 تا خاطره رو می گم
ناشناس
Australia
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
فرارو عزیز مسئله سیبل قرار دادن پلیس توسط ما نیست، مسئله اینست که در این زمینه زد و نقیض های فراروانی وجود دارد...مردم فکر میکنند به شعورشان توهین میشه....من خودم شخصا در زمان انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و در بعضی راهپیماییها که مهم هستند به چشم خودم دیده ام که در رسانه ملی از این افراد به قول شما بد حجاب و ساختار شکن فیلم تهیه میشود و با افتخار نمایش داده می شوند..ببینید این گونه مسائل با اینگونه رفتارهای قهری درست نمی شود...اگر قرار بود درست بشود توی این 32-3 سال باید درست میشد...که وضعیت هر روز بد تر میشود...هر قانون، فرهنگ و ساختار و معیار باید در دل مردم نسبت به آن اعتقادی عمیق درست بشود. این روشهای قهری فقط این افراد را به سمت خانه های مجردی هدایت میکند. برای نمونه دختری 17 ساله با پسری که تازه در دانشگاه آشنا شده تماس میگیرد تا قهوه ای بخورند، قدمی بزنند، سینما یا پارکی بروند، پسر می گوید: بابا بیرون خیلی گیر شده، میگیرنمون ...اگه دوست داری پاشو بیا خونه ما یک فیلمی ببینیم و از بیرون یک شامی سفارش بدیم...و خدا میداند چه اتفاقاتی می افتد....پلیس این مملکت و مدیران آن باید در خصوص عملکرد خود و بازتاب آن در ذهن جامعه جوان و همچنین تاثیر این نوع اعمال در بلند مدت و در آینده نگاهی کارشناسانه و علمی داشته باشند...این منطقی نیست که ما از اینگونه رفتارهایی استفاده کنیم که هیچگاه در بلند مدت تاثیری در رعایت هنجارها نداشته است و فقط با ایجاد رعب و وحشت برای مدتی کوتاه جواب داده است. شما هم به عنوان یک رسانه صرفا چون با نیروی انتظامی طرف هستید از وظیفه رسانهای و تحلیل درست و علمی چشم پوشی نکنید.
ناشناس
Finland
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
این قانون که تو دوران دانشجویی ما خوب بود.کلی استفاده کردیم.دست مسئولان درد نکنه کار ما رو راحت کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
عذر بدتر از گناه که میگن همینه.یعنی حرفهای این آقا
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
با سلام. ای کاش پلیس کشور وارد این بازی های خطرناک نمی شد. از دست دادن وجهه و اعتبار پلیس حداقل چیزی است که در میان جامعه در حال رخ دادن است.دیگر کسی پلیس را محل امنی نمی داند و این برای آینده جامعه خطرناک است.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
اصلا توجيه خوبي نيست.بهتره دست از اين پليس بازي ها برداريد وگرنه برخورد مردم طور ديگري خواهد بود.
کیا
United States of America
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
حالا حالا ها باید بدوید! چیزی که اعتقاد نیست نمی شه قانون کرد. چرا تو عربستان از این زد و بند ها نیست؟ چون اعتقاد دارند به کاری که انجام می دهند. شرمنده ام که شما نتونستید اعتقادشو جا بندازید. مطمئن باشید بدتر می شه که بهتر نمی شه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
برادر شما به بلاد سعود رفتید اصلا یا نه ،، معلموه نرفتید تو اونجا که یسری مامور به اسم نهی از منکر دارن که اگه یه زن یا دختر بدون مرد یا برادرش تنها باشه با تازیانه میافتن دنبالش ..... برو اونجا بعد تعریف کرن عربستان چه و چه ......بعدا مردم توهم نزن عربستان لاس وگاسی چیزیه!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
لطفادرموردچيزي كه نميدوني اظهارنظرنكن اخه عربستان هم كشوره بااون قوانين مسخره!!!
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
جناب آقای برهانی اینکه بد حجابی و یا بی حجابی در قانون کشور ما جرم هست درست ولی آیا مردم این کشور این قانون را قبول دارند؟
و آیا اساسا در کشوری که مبانی آن بر اساس اسلام است حجاب اجباری درست است؟ تا آنجاییکه بنده میدانم حجاب در اسلام اجباری نیست و از نظرات داده شده و تعداد مثبت و منفی هر کدام به عنوان یک نمونه آماری آن هم در یک سایتی مثل فرارو با گرایشات نزدیک به حکومت به نظر میرسد اقبالی به این قانون در جامعه وجود ندارد و به نظر میرسد شما به عنوان یک پژوهشگر این عرصه با مطالعه بیشتر نسبت بهانتشار مقالاتی در جهت اصلاح قانونی که در حال حاضر چماقی به دست دشمنان و در عین حال دوستداران این نظام شده است بکوشید.
Zi—na
South Africa
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
چه جالب تا جايي كه ما تو خيابونا ميبينيم. خانمها وآقاياني كه بد حجابند هيچ آثاري از شرم و حيا ندارند با هر نامحرمي كه مغرضانه سر صحبت را باز كند بگو بخندهاي نامتعارف دارند و حتي عده اي از آنها با افرادي كه توجهي به آنها ندارند خصمانه برخورد ميكنند.
البته من هم معتقدم با زور كار درست نميشود واگر حجاب امري است شخصي است بايد در حيطه خصوصي افراد باشد نه در انظار عمومي.هر انساني كارهاي شخصي فراوان دارد كه همه را در خصوصي ترين مكان انجام ميدهد پس با اين حساب حجاب خارج خانه ابدا شخصي نيست وبا عملكرد افراد اجتماع رابطه مستقيم دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
شما برو با وی پی ان کارهای شخصی تو انجام بده ! نمی خواد برا دیگران تعیین تکلیف کنی !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
خیابونای کیپ تاون یا ژوهانسبورگ؟
حمیدرضا
United Arab Emirates
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
پس باحجاب بی حیا ندیدی که تعدادشون 100 برابر افراد بی حجابه.فرد بی حجاب ظاهر و باطنش یکیه.به حرف کسی هم اهمیت نمیده.نظر خودش رو داره و محترمه.اما من تا دلت بخواد دختر چادری دیدم که به زور مامان باباش چادر سرش کرده و زیر همین چادر به قول شما بی عفتی میکنه.نمونه هاش رو زیاد دیدم و میشناسم.هر چیز زوری نتیجه ی برعکس داره.کی میخواید اینو بفهمید؟
ناشناس
Australia
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
دوست عزیز به زور حجاب را تحمیل کردن هیچ فرقی با بزور حجاب را برداشتن ندارد که توسط رضا شاه کبیر انجام میگرفت...مگر ترکیه، امارات و یا کشور برادر سوریه و لبنان حجاب اجباری است؟؟؟؟ مسلمان واقعی باید حتی در کنار ساحلی که همه لخت هستند مواضب چشم خود باشد ..نه اینکه برای گناه نکردن خود، بقیه را به زنجیر بکشد...بنظر من باید ایران فدرال شود و هر استان قوانین خود را داشته باشد...مثلا تهران آزاد...قم و مشهد کاملا اسلامی و از این قبیل....حتی خود تهرات را نیز می شود به دو قسمت اسلامی و آزاد تبدیل کرد که مسلمانی که از آتش جهنم می ترسد به آنجا نرود و کافری که می خواهد در آتش جهنم بسوزد هم به کار خود بپردازد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
با حمیدرضا موافقم! ضمنا این قضیه کاملا بدیهی است و توجیهات روانشناختی و جامعه شناختی روشنی دارد.
ناشناس
Switzerland
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
حمید جون پشتتم تمام قد.دمت گرم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
پلیس فقط بلده اقتدارشو به زن و دختر نشون بده! خونه ی منو دزد زد وقتی پلیس اومد خیلی راحت گفت که به خودت زحمت نده پیدا نمیشه!!! به همین راحتی!
alireza
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
من فقط یه سوال دارم،اصن ما هممون مسلمون و خوب و چادری، ایرانی های زرتشتی و مسیحی و... چی آخه؟؟!! حق ندارن؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
نظر آیت الله طالقانی در مورد حجاب



آقای طالقانی از مخالفان اجباری نمودن حجاب در ایران پس از انقلاب بودند.

کیهان به نقل از ایشان در شماره ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ نوشت:
«حتی برای زن‌های مسلمان هم در حجاب اجباری نیست، چه برسد به اقلیت‌های مذهبی...ما نمی‌گوییم زن ها به ادارات نروند و هیچ کس هم نمی گوید...زنان عضو فعال اجتماع ما هستند...اسلام و قرآن و مراجع دین می خواهند شخصیت زن حفظ شود. هیچ اجباری هم در کار نیست. مگر در دهات ما از صدر اسلام تا کنون زنان ما چگونه زندگی می‌کردند؟ مگر چادر می‌پوشیدند؟...کی در این راهپیمایی‌ها زنان ما را مجبور کرده که با حجاب یا بی حجاب بیایند؟ این‌ها خودشان احساس مسئولیت کردند. اما حالا این که روسری سر کنند، یا نکنند ،باز هم هیچ کس در آن اجباری نکرده است.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
چند ساله دارند این کارها رو میکنند از زمان ما درسال 62تا 71 که جوون بودیم تا الان اگه اینکار جواب میداد تا حالا باید جمع میشد و جشن میگرفتن پس هم ما و بچه های ما هستند در صحنه وهم شما باشید ببینید کی پیروز میشه
ناشناس
United States of America
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
تو رو به خدا همه‌ي امور اين مملكت اسلامي شده بود همين يكي مونده، وقتي صدا و سيما و سينما و همه چيز داره يه چيز ديگه ميگه و مردم هنرپيشه‌ها رو با عكساهاشون در فضاي اينترنت نگاه ميكنن كه در جشنواره هاي مختلف داخلي وارد ميشن، چه جوري ميشه رواج عفاف و حجاب و حيا داد؟ اين دوگانگي رو كجا ميشه حل كرد به كي بايد گفت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
30 ساله دارين اينجوري مي جنگين با به اصطلاح بد حجابي بهتر نشد كه هيچ بد ترم شد و مي شود. خودتونم مثل روز براتون روشنه و مي دانيد كه اين روشش نيست. و اصلا هدفتونم مقابله نيست و بيشتر سياسيه.
مهدي
United States of America
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
يكي نيست بگه اين قانون اساسي براي چه زماني و بابت چه جامعه اي و چه دوراني و به چه دليلي نگارش شده به نظر شما اين قانون اساسي نيازي به بازبيني نداره بعضي اوقات بد نيست كه يك نگاهي به اطراف خود بياندازيم و نيازهاي جامعه رو در حال حاضر مورد بررسي قرار بديم و يقين داشته باشيم به هيچ وجه اجبار و زور و اهانت جوابگو نيست و نتيجه عكس مي دهد مگر اينكه ما دنبال نتيجه عكس باشيم
نعمت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
30 سال است که این گونه رفتار می کنید و این نشان شکست شما در برخورد با مسائل فرهنگی استفقط نمی دانم چرا نیروی انتظامی و افراد تصمیم گیر این قدر در فراگیری و درس اموزی کند ذهن هستن.
naser
United States of America
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
به بهانه قانون نميتوان حقوق اوليه انسانها را نقض كرد. ايا ميتوان استفاده از نوع خاصي از غذا رابراي همه قانونا اجباري كرد؟ مردم در انتخاب نوع پوشش خود بايد ازاد باشند.اين از بدهي ترين حوق جهانشمول انسانهاست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
باور کنید تنها کشور اسلامی ما نیستیم ، یه نگاهی به سایر کشورهای اسلامی بکنید ببینید اونایی که حجااب دارن چطور به اون معتقدن ، در هیچ جای دنیا حجاب اجبار نیست .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
متاسفم كه فساد را جزء حقوق اوليه انسانها مي دانيد. شما معني ناموس را نمي فهميد كه نواميستان اينجوري لباس مي پوشند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
تو معنی اش رو می فهمی که به مردم و نوامیسشون توهین می کنی؟
naser
United States of America
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
اين چه استدلالي است هموطن عزيز؟مگر در كشورهايي كه به حق ازادي پوشش احترام ميگذارند همه فاسدند؟و يا در ايران كه حجاب اجباري است فساد وجود ندارد؟ضمنا شما از كجا مطلع شديد ناموس بنده چه جوري بيرون ميرود؟اتفاقا ايشان محجبه هستند ولي مانند بنده به حجاب اجباري اعتقادي ندارند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
سوالی که من دارم اینه که نیروی محترم انتظامی ایا تونسته یه امر خیلی ساده رو که همه رو عذاب میده حل کنه ؟ اونم مشکل موتور سوار هاست که نه پلاک دارن نه پشت چراغ قرمز می ایستند و همیشه هم مزاحم زن و بچه ادم میشن؟
100 تا طرح برای برخورد با اینها اومد ولی ...
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
جناب برهانی من مخالف بد حجابی هستم ولی فردی هستم که زیاد سفر کرده ام و با ملل مختلف برخورد داشته ام ، در کشورهایی مانند ترکیه یا امارات با حجاب و بیحجاب در کنار هم در کمال صفا و صمیمیت زندگی کرده و هیچگاه کسی به خودش اجازه نمیدهد مزاحم دیگری شود.جالب آنکه گاه میبینید یک با حجاب با یک بیحجاب دوستانه در حال صحبت و گذر هستند،در موقع نماز در امارات و ترکیه بدون اغراق سیلی از جمعیت مسلمان روانه مسجد شده و به نماز می ایستند(صحنه ای که در شهر های بزرگ ما کمتر دیده میشود)
جالب آنکه بسیاری از هموطنانمان (چه مرد چه زن) هنگامی که پایشان به کشور خارجی میرسد آنچنان تغییر قیافه ای میدهند که حتی خارجی ها هم گاه به آنها نگاه میکنند (مثل شناگری که آب دیده باشد) این سخنانم واقعیت محض بود و خدا شاهد است ذره ای غلو یا تعصب کورکورانه نسبت به چه مخالف چه موافق این امر ندارم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
فرارو جان ما تو را درک می کنیم
از این مطالب هم کار کن اشکالی ندارده چون دوست داریم باز هم باشی و ما همچنان بتونیم بهت سر بزنیم
گرفتی که انشاا...
سید مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
جامعه بدحجاب دچار بیماری روانی می شوند.

از نظر اجتماعی وقتی در خانواده ای حجاب مورد توجه باشد به طور طبیعی روابط میان اعضای خانواده به ویژه همسران تحت تأثیر قرار می گیرند.

بدحجابی موجب اختلافات بسیاری در خانواده و بالارفتن آمار طلاق است.

حتی از بعد اجتماعی نیز تحت هیچ شرایطی نمی توان مدعی شد که جامعه به حجاب نیازی ندارد.
نبی اله
Finland
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
باید همه به قانون احترام بگذاریم
باید سختگیری بیشتر باشه
داوری نما
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
نویسنده عزیز وقتی میگیم حجاب تا حد زیادی شخصی هست به این مفهوم نیست که هر کی هر جوری خواست میتونه بیرون بگرده .
حساسیت شما در قد مانتو و آستین و اندازه روسری زیادیه !
این چیزا با بگیر و ببند درست نمیشه و روز به روز از عموم مردم دور میشید.
hajiagha
Canada
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
کانادا با پنبه سر می برد بدتر از ایران است و شده بهترین کشور چون کاری با کار مردم خود ندارد و دنبال چاپیدن مردم است
ناشناس
Canada
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
شما دوباره پیدات شد؟ همونی نبودی میگفتی دندونت رو نیمدونم چیکار کردی کلی پول ازت گرفتن؟ چطوری تو کانادایی و نمیدونی خدمات پزشکی مجانیه؟ نکنه سیاهی؟
حسين
Finland
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
با سلام
من به نوع برخورد با بي حجابي و بدحجابي نظري ندارم ولي بگم كه بدحجابي و بي حجابي با نوع شديد آرايش در ايران متاسفانه به بدترين شكل خود كه مانند آن را فقط در خيابانها و مراكز فساد در اروپا و آمريكا مي بينيم در رواج پيدا كرده است كه اين براي يك جامعه پويا خطرناك است كه بايد مردم و كارشناسان امر روشي را براي مبارزه با اين پديده ناهنجار بيابند و اگرنه آن پاكدامني ايراني كه در داستانهاي باستان از زنان محجوب و محجبه باستان ايران و قرون بعد شاهد بوديم به خاطره تبديل خواهد شد
بينا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
دوست عزيز قانون را افراد در جامعه اجرا مي كنند. بنابراين اگر سليقه اي شود نتيجه اي جز آنچه الان شاهد هستيم نخواهد داشت. حتي يك قانون بد را اگر خوب اجرا كنند خوب جلوه ميكند.اين چه معني دارد كه كسي درون خودروي خود نشسته رانندگي ميكند ما جلوي او را گرفته و بد رفتاري كنيم كاش كمي به حركات ماموران نيروي انتظامي كه تحت عنوان ضابط عمل مي كنند دقيق تر شويد.بايد تاسف خورد كه اسلام دستاويزي براي هتك حيثيت مسلمانان شده است و هيچ كشور مسلماني وجود ندارد كه پيشرفت كرده باشد.ضمنا هر وقت اين جور طرح ها با شدت در جامع پيگيري مي شود هدف اين است كه ذهن مردم منحرف شود از موضوعي كه مهمتر است.
اميرعلي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
اسلام يك مجموعه كاملي از قوانين الهي ايست كه درخصوص تمامي شئونات زندگي انسان همواره دستوراتي داشته كه مساله حجاب نيز همچون ديگر قوانين اسلامي (نماز وروزه وحج امانت داري حكومت .حلال وحرام و....)كه بيشمار ميتوان نام برد كه بايددريك جامعه اسلامي تمامي اي موارد اجرا گردد كه دراين صورت ميتوان به حدود وجرايم اسلامي نيز فكر كرد اجراي گزينشي قوانين اسلام درصورتي كه همگان ميدانن بسياري ازقوانين اسلامي درجامعه ما نه نهادينه شده ونه اجرا ميگردد بلكه دربسياري موارد عكس موازين اسلام درحال اجراست اين پسنديده نيست كه براي اجراي يكي از حدود الهي قيد ديگري رابزنيم ودراجراي آنهم بقدري ناشيانه عمل كنيم كه بادست خود تيشه به ريشه اسلام عزيز بزنيم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
خب قانون را عوض کنید ،نعوذ بالله آیه ی قرآن که نیست
نسل سوخته
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
بیشتر فسادی که الان در جامعه هست به خاطر همین افراطها و فشار بر جوانان است ،با این افراط گرایی فساد را به داخل خانه ها نکشانید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
می خواستم بگم توی کشورهای اروپائی و غربی، هر جا پلیس باشه احساسه امنیت می کنی...، اما توی کشور ما هر جا پلیس ببینی باید بترسی! حالا نیروی عزیز انتظامی باید ریشه یابی کنه که علت بوجود آمدن این نگاه توسط مردم به چه دلیله
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
دوستان عزیز:
آیا ایران فقط تهرانه؟
نیروی انتظامی چرا فقط با خانمها برخورد میکنه؟
آنها چرا با آلودگی صوتی حاصل از بلندگوهای شیپوری کاسبان دوره گرد برخورد نمی کنند؟اینکه جزء مصوبات آنهاست!
اینها چرا به وسایل صوتی داخل ماشینها گیر میدن؟یه موسیقی آدمو بیشتر اذیت میکنه یا یه صدای خشدار بیرون آمده از یه بلندگوی شیپوری؟؟؟!!!
پس موضوع مردم نیست موضوع زهر چش گرفتنه. اگه اینها به فکر مردمند چرا افزایش حقوق کارمندان دولت را ندادندو هنوز بلا تکلیفه! کجایند نمایندگان قسم خورده و کجاست دولت عدالت گستر و خدمتگزار!
بي نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
من نميدونم والا يعني يك بار نشستن فكر كنن بگن 33 سال اين كارو كرديم نتيجش چي شد؟؟؟ مثل ربات تا هوا گرم ميشه ميريزن به جون مردم ( باور كنيد با اون كه بايد برخورد بشه نميشه ، من خيلي ديدم مادر و دختر و ...) اصلا جالبه وا ميستن پشت در مترو ،‌اونم متروهاي ما كه مردا وقتي ميان بيرون تا يك ربع دارن لباس مرتب ميكنن از بس شلوغه بعد سريع خانم را شكار ميكنن مي برن ، بعد يك مانتو گشاد ، تعهد ، جريمه نقدي.... كي ؟ كجاي دنيا اينجوري مديريت ميكنه ؟؟؟
ميگن قبلنا مادر پدرا ميرفتن بيرون ميگفتن درو برا كسي باز نكنيدا !‌الان ميگن درو برا پليس باز نكنيدا!!!‌خوب اينا همه مرهون زحمات و مديريتهاي بجا و شايستس ديگه...نيست؟
علی
New Zealand
۰۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
تو که پخش نمیکنی، پس واسه چی نظر بدم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
می بخور منبر بسوزان مدم آزاری مکن
ایجاد اشتغال، ریشه کنی اعتیاد، مهار تورم، آبادانی کشور، خدمت به مردم در اولویت تمام امور است
ناشناس
United States of America
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
چرا نظرات من تایید نمیشه که تو قسمت کامنتا بزارینش
میدونم حقیقت تلخه فرارو جان
پیمان
Germany
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
جواب دکتر شریعتی به یکی از خبرنگاران مبنی بر این که چه لباسی رو بر تن زنان امروزی کنیم این بود که : نمیخواهد لباسی را تن زن امروزی کنید فکرش را اصلاح کنید خود میفهمد چه لباسی مناسب اوست
سام
United States of America
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
آیا در اسلام نگاه به نا محرم حرام نیست ؟؟ چه طوراین شخص پلیس که در تصویر دارید این چنین به نا محرم زل زده و به اصطلاح کارش را انجام میدهد؟؟

اگر پلیس مملکت اسلامی مشغول کار حرام است ، چگونه میتواند جلوی بی حجابی حرام را بگیرد ؟

باید بدانیم که حجاب در چشم ماست نه در دیگران ......
ناشناس
Canada
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
در افراط و تفریط همین بس که 80سال پیش به زور کشف حجاب می کردن حال زوربا حجاب این مملکت حالا حالا درست نمی شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۰
امام علي(ع): بدترين مردم كسي است كه خود را بهتر از ديگران بداند.
منظور آنهائي هستند كه فكر ميكنند خوب و بد مردم را بهتر از خودشان تشخيص ميدهند