bato-adv
کد خبر: ۳۱۷۲۸۹
پاسخ عجیب محمد جواد لاریجانی به نامه وزیر ارشاد

ربنای شجریان خلاف موازین شرعی تلاوت است

عضو شورای نظارت صداوسیما به نامه سیدرضا صالحی امیری درباره پخش ربنای محمدرضا شجریان پاسخ داد.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶
فرارو- عضو شورای نظارت صداوسیما به نامه سیدرضا صالحی امیری درباره پخش ربنای محمدرضا شجریان پاسخ داد.

در پی نامه سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صداوسیما برای پخش ربنای محمدرضا شجریان در ایام ماه رمضان، محمدجواد لاریجانی عضو شورای نظارت بر صداوسیما طی نامه‌ای به وی پاسخ داده است.

متن کامل این نامه به این شرح است:

«برادر گرامی جناب آقای دکتر سیدرضا صالحی امیری-دام عزه

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

سلام علکیم و رحمةالله و برکاته

در مورد نامه منتسب به جناب‌عالی خطاب به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی دائر بر ضرورت پخش تلاوت منتخبی از آیات چند سوره از کلام‌الله مجید با صدای هنرمند معروف آقای شجریان ضروری دانستم که نکته مهمی را خدمتتان عرض کنم.

از آنجا که موضوع دفاع از ایشان یک مناقشه سیاسی شده است، لذا در تلاوت مذکور توجه به آیت تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است. لذا خواهشمند است که سایر قطعات آوازی آن هنرمند را مطرح فرمائید که اتفاقا دارای ساختار موسیقیایی مهمتری هم هستند. حتما می‌دانید که تحت‌الشعاع قرار گرفتن توجه به آیات باهرات نسبت به مقارنات آنقدر مهم بوده که برخی از فقهای بزرگ تلاوت ملحون را مورد شبهه قرار داده‌اند.

البته این حساسیت در میان موسیقی‌دانان بزرگ و حرفه‌ای هم مطرح است و آنان غالبا ابا دارند که قطعات مهم ترکیبی آنان همراه با آواز پخش شود، زیرا معتقدند توجه به الحان و معانی(و گاه حرکات متناظر بدنی) توجه به رموز و ظرافت‌های نهفته در تناسب‌های ایقاعی را که جوهر اصلی هنر موسیقی است تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

با تشکر
 
العبد الفانی
 
محمدجواد لاریجانی
 
عضو شورای نظارت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران»
 
پیش از این سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رئیس سازمان صدا و سیما نوشته و در آن خواستار پخش «ربنای» محمدرضا شجریان در ایام ماه مبارک رمضان شد. استاد محمدرضا شجریان نیز بارها گفته است که «ربنا» متعلق به مردم است. این اثر ۱۹ اردیبهشت سال جاری ثبت ملی شد.
bato-adv
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
ای که بر صورت ماه چنگ زدی
باش تا صبح دولتت بدمد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
به تتلو بگین برای افطار یه فکری بکنه جگلی جیگلی افطارتو باز کن هم خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
این آقای ظاهراً تو هر زمینه های از فیزیک گرفته تا سیاست ، اجتهاد گرته تا ستاره شناسی صتحب نظر است. وای به حال ما مردم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
ایشون که اظهار فضل کردند لطفا به این سوالات پاسخ دهند
1- اگر صوت وربنای شجریان اشکال داره/ چرا بیش از سی سال از رادیو پخش شد وهیچیک از علما ومجتهدین حتی یکبار اعلام نکردند که اشکال دارد و جلو اونو بگیرن؟!!
2- اگر این صوت با این شکل اشکال داره . چرا به تقلید از شجریان ربنا دقیقا با همین شکل باز خوانی شده واز رادیو وتلویزون شما پخش میشه ؟!!
3- اگر صدای زیبا مو جب غلبه بر محتوی میشه پس چه اسراری هستش که قران ودعاها با صدای زیبا خوانده بشه. ؟!!آیاصدای زیبا اثر گذارتر و جذابتر برای شنونده نیست مثل صدای عبد الباسط وکه از طریق همین صوت چندین نفر به اسلام گرویدند؟!!
4- اگر صوت زیبا خوب نبود خداوند آنرا بعنوان یکی از خصوصیات برجسته حضرت داود قرار نمیداد؟!!
5- آیا اظهار نظر های اینچنینی که هیچ پایه و استدلال . شرعی. علمی و عقلی ندارد و عمدتا سیاسی است باعث دوری جوانان از دین با این تفاسیر نمیشود !!؟
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
یعنی از سال 58 تا سال 88 خلاف موازین شرعی نبود ولی از سال 88 علما به این نتیجه رسیدند که اشکال شرعی دارد، انصاف اگه میگفتی تبلیغ علیه نظام هست بهتر بود و قابل هضم برای مردم
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۳۴
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
جلّ الخالق
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
میگن ما دلمون می خواد با ربنای شجریان افطار کنیم.اولا کسی که می خواد افطار کنه قبلش باید روزه باشه.چند نفر از طرفداران شجریان روزه می گیرن ؟ثانیا اگه کسی واقعا دلش ربنا می خواد و این دغدغش هست می تونه بره از اینترنت دانلود کنه
ناشناس
United States of America
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
مثل اينكه شكست هاي سنگين و پي در پي و مفتضحانه در انتخابات هاي اخير و مخصوصا اين اتخابات رياست جمهوري بد جوري به اقايان فشار آورده كه از اين حرف هاي بي ربط و بي منطق ميزنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
برای من که خیلی جالبه ایشان هم سیاستمدارند هم یک کشاورز و هم فقیه و هم حتی موسیقیدان ؟!!! اینچنین رجلی خدا هم نافرید...!!
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
آقامهدی یه فکری به حال خودت بکن چرا که بسیار خودمومن پندار هستی.چرا فکر میکنی شما مسلمانی و طرفداران شجریان کافر؟!
pasha
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
جناب آقای مهدی 14:34
آقای محترم
اولا ربنای شحریان ربطی به روزه نداره ...
تو وجود هر انسانی حس زیبایی شناسی هست .. که متاسفانه امسال شما بهتره تتلو گوش کنید.... دوما شما با این حرفت به عقاید یک ملت مسلمان توهین کردید.....
به شما ربطی نداره کی روزه میگیره کی نمیگیره ...
مشکل از اینجاست مه امثال شما باید یاد بگیرید به عقاید همه احترام بزارید....... ولی حیف ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
اقای مهدی کی به شما اجازه داده که راجب روزه گرفتن یا نگرفتن طرفداران شجریان قضاوت کنی؟؟ لابد طرفداران تتلو بیشتر روزه میگیرن؟؟
بحث سر اینه که راحت بگید آقا ما ب خاطر حوادث سال 88 کلا پخش نمیکنیم. با این توجیهات آب دوغ خیاری مردم رو چیز دیگه فرض نکنند.
شما نگران نباش مردم همین الان هم شجریان گوش میدن.
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
خطاب به دوست عزیز مهدی : برادر ارجمند اولا شما جای خدا نیستین که بخواین برای مردم تعیین و تکلیف کنید، خیلی از افراد شاید روزه نباشن ولی دلشون از من و شما که روزه میگیریم پاک تر باشه، ثانیا برای ربنای استاد شجریان گوش جان لازم هستش که گویا خیلی از امثال شما و اطرافیانتون ندارید و متاسفانه رسانه ملی و قدرت دست شما هستش، ثالثا ما قدر این استاد بزرگوار و میدونیم و الان 8 سالی میشه که زمان افطار صدایی از رسانه ملی خارج نمیشه و ما به جاش از اینترنت و . . . استفاده میکنیم برای گوش دادن به ربنای استاد شجریان و در آخر فقط اشاره میکنم به مصرعی از سعدی استاد سخن : گر ذوق نیست تو را کژطبع جانوری
ک م
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
آقا مهدی تو داری در باره ایمان آدما صحبت میکنی؟!
مگه خدا به شما ایمان سنج داده یا نعوذ بالله معصوم هستی
ناشناس
Finland
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
مهدی 14:34
فقط تو روزه میگیری و اونایی که ربنای شجریان رو نمیخوان
یعنی حالم به هم میخوره از این سیاه دلیتون حیف خاک که بگم بر سرتون بشه
امير
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
يعني خداييش حالم از تحليل مهدي 14:34 بهم خورد....
اين چه تحليل بي سروته ايي كه امثال شما داريد. البته از تفكر تتلويي بيشتر از اين توقع نيست.
يعني خاك برسرهرچه متحجر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
مهدی جان عزیزم.
محمدرضا شجریان هم پدرش و هم خودش قاری قرآن بوده اند.
پدر او از قاریان معروف بود.
آثار قرآنی شجریان در دسترس است.
این قدر زود راجع به دیگران قضاوت نکن.
اگر به آخرت اعتقاد داشته باشی، می دانی که بابت همین قضاوت ها باید روزی حساب پس بدهی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
هر چی که هست این اثر یک شاهکاره و خیلی ها با همین ربنا نور اسلام به دلهایشان تابیده و روحشان صیقل داده شده است.
ناشناس
United States of America
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
بله دست گفتید و باید اضافه کنم جدیدا کارهای اصولگرایان تندرو دقیقا شبیه لجبازی کودکانه شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
بزبرید روزتون رو به افق بی بی سی با صدای شجریان افطار کنید !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
شمام با صدای تتلو سحری بخورید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
زارت!؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
و زورت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
دمت گرم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
همون تتلو برای شما خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
یعنی اینو تازه فهمیدین یا از قبل هم میدونستین؟؟؟؟!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
فهم؟!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
فقيه محترم
تا قبل از 88 اشكال شرعي نداشت ؟
taghipoor
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
قبل از اون هم چندین بار از سال 74 تا الان مراجع تذکر داده بودند اما کسی گوشش بدهکار نبود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
آقا یا خانم تقی پور
لطفا از اون چندین بار تذکر، فقط سند یک بارش را بفرستید ما هم بینیم، شاید به راه راست هدایت شدیم!!!!
كعبه
Iraq
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
بعد از سى سال حال متوجه شده ايد !!!!!
دم خروس رو باور كنيم يا ...
س ح
Russian Federation
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
العبد فاني !!!! دست از سر اين مردم برداريد
علي
Finland
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
به جان خودم اينا با يك جمله حلالو حرام مي كنند و برعكس !! هيچ كاري هم نمي تونيد بكنيد چون بعدش ضد خدا مي شين و بعدش هم ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
عربده کشی و فحاشی مداحان حکومتی حتما شرعی است خدایامردم را از دست این متحجران نجات بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
نجات دادیم
پله ها یکی یکی
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
واقعا جای بسی تاسف است که کسی که هیچگونه اطلاعاتی نه در مورد موسیقی سنتی و نه مذهبی دارد در این مورد تصمیم گیرنده است. به نظر می رسد که مردم برای کوچکترین انتظاراتشون باید رای بدن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
معنیش اینه که صدا و سیما مال خودشونه
وگرنه اگر صحبت ایشان رو هم صحیح بدانیم یعنی یک شبکه از صدا و سیما از بیست شبکه را نمیشه به پخش ربنای استاد شجریان اختصاص داد؟ این است نتیجه احترام به رای مردم؟
ما که از شبکه های اجتماعی موبایلی به جای صدا و سیما داریم استفاده می کنیم، حالا هم
نرم افزار رو موبایلمون نصب می کنیم تا وقت افطار براتون ربنا پخش کنه
انحصار پایان یافته ولی ایشان نمی خواهند درک کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
تا حالا فکر می کردم تبیین حلال با حرام ، کار مراجع تقلید است . حالا فهمیدم هر کسی می تونه بگه چه کاری حلاله چه کاری حرام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
زپلشک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
کار را باید دست کاردان داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
این ربنا رو علمای بزرگی همچون آیت الله خمینی و خویی و گلپایگانی و .....گوش دادند و به غیر شرعی بودنش پی نبردند ولی این آقا که الفبای حوزه رو هم نمیدونه فتوای غیرشرعی بودنش رو میده؟!
ناشناس
United States of America
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
من سخنان ایشان را اندر نمی یابم ! اگر کسی از خوانندگان گرامی زبان تازی می داند بنده را هم از گفته های ایشان آگاه کند .
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
یک کلام از مادر عروس!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
رییس محترم حقوق بشر - - شتر با بارش تو این مملکت رفته تو نگران چی هستی همه مشکلات این مملکت حل شده فقط شبه تو این ربنا هست که نمیشه پخش شود بابا شما روی شاه سلطان حسین صفوی را سفید کردیدو...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
استاد مسلم موسیقی = محمد جواد لاریجانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
من مطمئنم خودش هم نفهميده چي نوشته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
ربنا با صدای استاد تتلو رو گوش کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
منم موافقم. موقع سحر باشه بهتره
ناشناس
Iraq
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
بهترین جواب تا این لحظه !!دمت گرم..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
جای تاسف است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
احتمالا خودش هم متوجه نشده چی گفته
محسن
Germany
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
کی الان تلویزیون میبینه .مردم 90 درصد ماهواره دارن . این شبکه ها برای 10 درصد مردمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
خب پس چرا نگرانی؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
مزخرف نگو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
فقط و فقط با نگاه "روانشناسانه " این اظهار نظر قابل توجیهه!
آریایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
آقا ، تو رو خدا یکی معنی کنه ببینیم العبد الفانی چی گفته ؟؟؟؟!!!!
من که متوجه نشدم
zamyad
United Arab Emirates
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
امیدوار
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
وای به حال ما که کارشناسمون محمدجواده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
خدایا به تو پناه می برم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
اگر خلافه چرا تا سال 88 از تلویزیون پخش می شده؟؟ آخه یه چیزی بگید بگنجه
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
آخه مردم مگه تو کارشناس قرآنی ؟! من خودم قاری ممتاز قرآنم ، استاد شجریان هم در 4 دهه پیش قاری تراز اول کشوربوده
عبدالله همتی عالی
United Arab Emirates
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
با تشکر،همه سکوووت میکنییییییییم
فیروزه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
آقای لاریجانی مردم خریدار این لفاظی ها و فضل فروشی ها نیستند. شما با این اظهار نظرها فقط بر محبوبیت آقای شجریان و ربنای ایشان در میان مردم می افزایید. گاهی سکوت خیلی بهتر است از ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
من مطمئنم اين آقا معاني مقارنات ملحون و باهرات را نمي داند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
شرم بر شما باد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
اینهمه واژه بازی کردی که بگی ربنا نباید پخش بشه؟؟ چرا 38 سال گذشته از این واژگان قملبه و سلمبه برای توجیه پخش نکردن ی اثر استفاده نکردی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
ربنا رو بديد تتلو بخونه ، اونو پخش كنيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
مملكت سياست زده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
مملكت سياست زده
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
امیدوارم هرچه زودتر ربنا با نوای دلنشین استاد تتلو پخش شود.....
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
باور کنید خودشم نمیدونه چی گفته، یه بنده خدایی یه چیزی نوشته داده دست این گفته بیا به اسم خودت جواب بده
خروس بی محل
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
مادر عروس هم .... تا بگن لال نیست
العبد الباقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
دوپس دوپس حاج محمود کریمی شرعی تره همونو پخش کنین!!! فقط تناسب ایقاع جاش رو به عدم تقارن عقد داده که اونم با لچکی که حاج محمود به سرمبارکشون میبندن حل کردیم.
عليرضا پ
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
لطفا ترجمه فارسي شو بنويسيد من متوجه نشدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
راستی شما چند تا شغل داری؟1-حقوق بشر قوۀ ...2-....3-....
ناشناس
Japan
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
آخه مملکت همش واس ماس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
خودت فهمیدی چی گفتی العبد الفانی؟!
یاشار
Syrian Arab Republic
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
با این تحلیلی که آقای لاریجانی ارائه کرده اند تمام آیات قرآن که به طرز زیبایی در مساجد بر روی کاشی ها نگاشته شده است باید از بین برود چون آیات قرآن نعوذ بالله در سایه زیبایی کاشی کاریها و هنر قرار می گیرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
من فقط این جمله را فهمیدم : و این امر خلاف موازین شرعی تلاوت است.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
خلاف موازین شرعی اون مداحان که هر چیزی رو به خورد یه مشت جوون چشم و گوش بسته میدهند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
نه شما چشم و گوشت بازه کافیه
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
چطور تا سال 88 مشکل شرعی نداشت؟؟- (مردمو چی فرض میکنید برادر؟)
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
من حدس میزنم این متن رو مسعود فراستی نوشته داده دست این بنده خدا !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
یک قوه هم به ایشون بدن
استعدادشو داره
سهرابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
سلام من خودم قاری هستم
خیلی ببخشید پس اذان جناب آقای موذن زاده را چطور توجیه میکنید؟ با این اوصاف اذان ایشون هم قابلیت پخش ندارند
والعاقبه للمتقین
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
ما گرفتار یک مشت فراستی هستیم که علاقه دارند مورد تنفر مردم باشند و از این طریق به شهرت برسند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
اگر استدلال بالا را بپذیریم اذانی که موذن زاده با آواز افشاری خوانده حکمش چه می شود؟ این همه قاریان و این همه جلسات قرآن مطابق با حکم بالا برگزار شده اما به نظرم تنها آیاتی که مردم می توانند از حفظ بخوانند همین آیاتی است که بعد از سی سال متوجه شدیم حرام بوده ؟ راستی استاد برای جبران این فعل حرام کفاره را ما بدهیم یا صدا و سیما ؟
بارالها ، دل های ما را به باطل میل مده پس از آنکه به حق هدایت فرمودی ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
حرف آقای لاریجانی درسته ولی همین ربنا با صدای یک نوجوان داره از شبکه ی دو پخش میشه. البته من چندتا شبکه ی استانی هم دیدم که ربنای شجریان رو پخش می کنن
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
پس با توجه به فتوای ایشان شنیدن صدای عبد الباسط و قاریان خوش خوان دیگه عین کفره و باید سریعا متوقف بشه
وگرنه.....
سیدمحمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
واقعا" پرت و پلاگویی هم حدی دارد جناب آقای لاریجانی!
حمید
United Arab Emirates
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
عزگلللللللل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
حالا این ربنای حلال بگفتی یعنی چه؟
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
ایشان درخواست پخش ربنای شجریان را داشتند نه زوزه شغال. اگر با ایشون مشکل دارید چرا دیگه آدرس اشتباه می دهید.
علوی
United Arab Emirates
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
یه کلمه هم از مادر عروس...!
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
خخخخخخخخخخ
سلیمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
جناب لاریجانی چرا انقدر اصرار دارند که کلمات عربی غیر معمول به کار ببرند؟ می خواهند اظهار فضل کنند یا با فارسی هم مشکل دارند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
آقای با کلاس اگر "خلاف موازین شرعی تلاوت است" پس چرا این همه سال از تلویزیون پخش می شده...
آناهیتا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
نمیدونستیم تئوریسین تئوری ام القرا نظریه پرداز عالم موسیقی هم هست! به به به به
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
کافیست از نظر سیاسی در خط اقایان باشی تا همه محرمات برایت حلال شود. و کافیست در خط سیاسی اقایان نباشی تا هر آنچه حلال است بر تو حرام شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
یکم-آیا ایشان تخصصی در زمینه موسیقی و تشخیص حلیت وحرمت آن دارند؟ دوم-بعد از چند دهه از پخش آن الان به حرمت آن پی برده اند؟ سوم- آیا این پاسخ رئیس صدا و سیما تلقی می شود؟شورای نظارت و اعضاء آن تکالیفشان بر اساس قانون مشخص می باشد چهارم- این تذهبون؟
ناشناس
United States of America
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
دوکلمه حرف حساب از مادر عروس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
یاد جنگ نهروان افتادم.خدایا من در ربنای استاد شجریان چیزی جز زیباییت ندیدم. افسوس و صد افسوس که امثال این بزرگوار براحتی چیزی را حلال و حرام میکنند
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
کل نامه در این سطر مستتر هست:
موضوع ایشان یک مناقشه سیاسی شده است.
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
پس این صدا سیما لطف کنه اهنگ جگیلی تتلو رو پخش کنه
سیدابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
ربنای شجریان - ندای ایرانیان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
خوشبحالتون مشکلتون ربنا ست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
از متن نامه مشخصه که شما توی عنوانتون حرف آقای لاریجانی رو تحریف کردید چون طبق گفته ایشون اون چیزی که خلاف موازین شرعیست "ربنای شجریان" نیست بلکه تحت الشعاع قرار گرفتن توجه به آیات توسط مسائل دیگه (مثلا سیاسی) هست. لطفا با صداقت و انصاف گزارش گنید و سیاسی بازی رو وارد گزارشتون نکنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
بالاخره هدف ایشون از این نامه توجیه پخش نکردن ربنا بوده دیگه. اگر غیر از این هست شما بگید ما متوجه بشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
تحت الشعاع قرار گرفتن اصلا یعنی چی ایشون این تشخیص رو داده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
دین جدیده؟اون سی وچند سال علما از جمله امام این چیزا بلد نبودند؟
ناشناس
United Arab Emirates
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
کد خبر 238832 تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۹
۳۱ نظر چاپ
فرهنگ و هنر
آشنایی با قاریان مصر/7
ماجرای مسلمان شدن 25 مسیحی با تلاوت استاد غلوش

در اين مجالس و محافل تعدادى از شنوندگان مسيحى بودند كه پس از استماع تلاوت قرآن، 25 نفر از آنان مسلمان شدند. اين عده با رئيس مركز اسلامى، «محمد رئوف‏» تماس گرفته، اظهار داشتند كه با شنيدن تلاوت قرآن، مسلمان شده ‏اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
متاسفیم برای اقای لاریجانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
اشتر به شعر عرب در حالتست و طرب
گر ذوق نیست تو را کژ طبع جانوری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
انهایی که اصلاماه رمضان وروزه راقبول ندارند اسراربه خواندن ان دارندوگرنه انکه روزنگه میدارندباهمان اذان افطارمی کندوهیچ ادعای ندارد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
با سلام چطور در زمان امام خمینی (ر ض)پخش میشد و این ایراد شرعی رو نداشت؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
مهم اینه که ربنای استاد شجریان به دل میشینه و مردم دوست دارند
حالا هی نظرات مهمل بدید
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
دل افراد با این حرفها خون نکنید هایده هم در وصف حضرت علی خونده باید بهش گفت کافره هرکس خدارو یکجور جستجو میکنه ما درون را بنگیر .......
مهدی
Switzerland
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
اگرچه نظر ایشان بسیار غیرمنطقی و توجیهی برای رسیدن به مقاصد سیاسی است و چیزی از محبوبیت استاد شجریان کم نمی کند، اما آقای جواد لاریجانی به دلیل زندگی در عراق و انگلستان به دو زبان عربی و انگلیسی تسلط دارد(در پاسخ به کسانی که می گویند: خودش هم معنی این کلمات عربی را نمی داند).
ناشناس
United States of America
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
جالبه كه تازه امسال اينجوري شده قبلا كه پخش ميشد موردي هم نداشت
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
آقای لاریجانی نخست برو پارسی سخن گفتن را بیاموز سپس بیا سخن بگو. با این گفته های شما نخست باید سخنان شما را از زبان عربی به پارسی برگردانیم تا بتوانیم پاسخی درخور به شما بدهیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
می خور که شیخ و زاهد و مفتی و محتسب
چون نیک بنگری همه تزویر می کنند!!
درود بر استاد شجریان بزرگ
به امید فتح قله های نور و روشنایی و رخت بربستن سیاهی و پلشتی از سرزمین مان...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
جناب مجتهد!
اگه بعد از گوش کردن ربنای شجریان با املت تخم شتر مرغ افطار کنیم، حله؟ حلال می شه؟
ناشناس
United States of America
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
اين اثر ثبت ملي شده ها
ميدونيد كه راجع به چي اين حرفا رو ميزنيد
Arsham
Germany
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
کدوم صدا سیما کدوم شبکه ؟ 90 درصد مردم برفک و به برنامه های شما ترجیح میدن. فکر میکنین الان ربنا پخش نشه یا بشه به حال مردم توفیری میکنه ؟ تمامش یک سرچ گوگل و دانلوده جلوی اون رو هم میتونین بگیرین؟ تو چه عصری سیر میکنین شماها
ناشناس
Malta
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
هر كجا سخن از مزخرف گويى است نام جوات لاريجانى ميدرخشد
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
نمیدونم حالا بهتره به کدام بند این پاسخ بیشتر بخندیم ؟
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
چرا باهاشون چونه میزنید اصلا؟ خوب نزارن.
واقعا حیف استاد شجریان که تو صداوسیما آثارش پخش بشه.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
خاک تو سر این لاریجانی با این توجیه مغرضانه؛ فقط درود بر علی لاریجانی
یحیی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
فکر نمی کنم آقای لاریجانی سواد موسیقی بالا و یا سواد فقهی بالایی داشته باشند که به استناد گفته ایشان چیزی جایز و یا غیر جایز باشد و به نظر می رسد ایشان بیشتر با کلمات بازی کرده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
۱- با فتوای دیگر مراجع که نظرات آنان متفاوت است چه باید کرد؟
۲-با تلاوت های استاد عبدالباسط چه باید کرد؟۳- با صوت حضرت داودد چه کردند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
جواد
حالا مثلا خيلى باسوادى كه واژه هاى پيچيده به كار مى برى؟ نه برادر من، كينه و حقد چشمانت را كور كرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
ایشون جز مراجع و یا صالح به اظهار نظر هستند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
ای بزرک که نظریه پرداز ای فیلسوف ای به کار برنده کلمات دشوار ای هنرمند ی که نثرتان متکلف است و فهم کلام در کلمات نامأنوساتان نهفته ماندهو فهم کلام را دشوار کرده با یک نکته نامه شم موافقم و آن به کار بردن کلمه «فان» ی پس از ابراز بندگی ست .
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv