bato-adv
کد خبر: ۳۰۱۵۲۶
منشا شایعه ردصلاحیت حسن روحانی

"شایعه بزرگ" را چه کسانی درست کرده اند؟

عباس عبدی تحلیلگر سیاسی رد صلاحیت روحانی را بعید می داند و اعتقاد دارد افرادی که از این گزینه صحبت می کنند درک درستی از سیستم سیاسی کشور ندارند. وی معتقد است نظام پس از پذیرش برجام وارد مرحله جدیدی از تعامل با دنیا شده است که روی کارآمدن مجدد افراطیون در ایران را تقریبا غیرممکن کرده است.

تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۶ دی ۱۳۹۵

فرارو- عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: «در همه ادوار صلاحیت رؤسای جمهوری مستقر را هم دقیقاً بررسی کرده و هیچ تضمینی برای تأیید صلاحیت هر رئیس جمهور در دوره دوم وجود ندارد.» او این سخنان را در پاسخ به سوال یک خبرنگار داده است. خبرنگاری که احتمالا متاثر از فضای اخیر رسانه‌ای کشور، خواهان پاسخ این عضو شورای نگهبان نسبت به گمانه‌ زنی‌ها درباره رد صلاحیت حسن روحانی بوده است.

اما عباس عبدی تحلیلگر سیاسی رد صلاحیت روحانی را بعید می داند و اعتقاد دارد افرادی که از این گزینه صحبت می کنند درک درستی از سیستم سیاسی کشور ندارند. وی معتقد است نظام پس از پذیرش برجام وارد مرحله جدیدی از تعامل با دنیا شده است که روی کارآمدن مجدد افراطیون در ایران را تقریبا غیرممکن کرده است.

عباس عبدی گفت: کسانی که این حرف را می زنند درک درستی از نظام ایران ندارند و فکر می کنند ساخت تصمیم‌گیری، ناآگاه است که دست به چنین کاری بزند. سیستم حکومتی ایران بسیار باهوش است و به همین دلیل تا کنون توانسته از بدترین شرایط و بحران ها عبور کند؛ یعنی حداقل تا اینجای کار توانسته چنین کند.

اما در سوی دیگر برخی از چهره‌ها و رسانه‌های اصولگرا این روزها به دنبال جمع و جور کردن بهانه برای رد صلاحیت روحانی هستند. حسین کنعانی مقدم، عضو جبهه ایستادگی در گفتگو با فرارو گفته بود برای بررسی بحث میزان رای آوری حسن روحانی اول باید بدانیم که صلاحیت او تایید می‌شود یا نه. در این مصاحبه فرارو، از نظر این عضو جبهه ایستادگی احتمال رد صلاحیت وی وجود داشت و این موضوع مقدم بر وضعیت سبد رای روحانی در انتخابات آتی خواهد بود.

بخشی از اصولگرایان معتقدند روحانی خط قرمزهای نظام را رد کرده و همین برای رد صلاحیت او کافی خواهد بود.

منشاء ایده رد صلاحیت حسن روحانی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 96 از کجا است؟

یار داوزدهم اصولگرایان؛ رد صلاحیت روحانی

صادق زیباکلام: اصولگرایان می‌خواهند بر سر جانشینی اختلاف ایجاد کنند
صادق زیبا کلام در گفتگو با فرارو به نقد رویکرد اصلاح‌طلبان در خصوص احتمال رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابت آتی ریاست جمهوری پرداخت و گفت: «اصلاح طلبان می‌گویند، باید به دنبال نامزد جایگزین برویم! شما چرا فرار رو به جلو می‌کنید؟ به جای اینکه اصل مسئله رد صلاحیت را بررسی کنید و بگویید این کار درست نیست و به چه دلیل رئیس جهمور باید رد صلاحیت شود، شما جوری رفتار می‌کنید که انگار معتقدید حالا اگر حسن روحانی خیلی مشکلی ندارد و ما آماده هستیم و بفرمایید رد صلاحیت کنید.»

وی در ادامه انتقادات خودش به چهره‌های اصلاح طلب گفت: «موضع‌گیری برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله آقایان عارف و حضرتی به گونه‌ایست که من تنها می‌توانم درباره آنها اظهار تاسف کنم.» این استاد دانشگاه در همین رابطه ادامه داد: «هم آقای دکتر عارف و هم سایر اصلاح‌طلبان به گونه‌ای درباره رد صلاحیت روحانی صحبت می‌کنند که انگار مسئله‌ای عادی است و اشکالی ندارد و ما کاملا آماده هستیم در حالیکه رد صلاحیت رئیس جمهور کنونی در حقیقت نظام را زیر سوال می‌برد.»

صادق زیبا کلام در ادامه خطاب به فقها و حقوق‌دانان شورای نگهبان گفت: «قانون اجازه رد صلاحیت را به شورای نگهبان می‌دهد اما همان قانون می‌گوید برای اینکار باید دلایل قانونی وجود داشته باشد.»

وی به اصلاح‌طلبان پیشنهاد داد: «شیوه برخورد اصلاح‌طلبان اینگونه رد صلاحیت‌ها را امری قانونی جلوه می‌دهد اما اصلاح‌طلبان باید در برابر این اقدام  قرص و محکم بایستاند و بگویند اگر شورای نگهبان روحانی را رد صلاحیت کند باید برای مردم دلیل بیاورد.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «اصلاح‌طلبان به جای اینکه در زمین اصولگرایان بازی کنند باید بگویند اگر شما روحانی را رد صلاحیت کنید ما معلوم نیست در انتخابات شرکت کنیم یا نه! و جوری رفتار کنند که مشخص شود این کار برای اصولگرایان به این سادگی‌ها نیست.»

صادق زیباکلام در خصوص منشا تلاش‌های اصولگرایان برای رد صلاحیت روحانی گفت: «اصولگرایان بعد از نتایج هولناک و ضعیف در اسفد 94 متوجه شدند که در انتخابات 96 هم شانسی ندارند بنابراین تنها راه باقی مانده این است که به شکلی روحانی را رد صلاحیت کنند.»

این کارشناس مسائلی سیاسی معتقد است به عقیده اصولگرایان رد صلاحیت روحانی منجر به ایجاد اختلاف در اردوگاه اصلاح‌طلبان خواهد شد. وی در همین رابطه می‌گوید: «رد صلاحیت آقای روحانی و زلزله‌ای که در پی آن در اردوگاه اصلاحات و اعتدالیان بر سر نامزد جانشین حسن روحانی ایجاد می شود،  می‌تواند اختلافاتی بین اصلاح‌طلبان به وجود بیاورد.»

از نظر صادق زیباکلام "اصولگرایان فهمیده اند هیچ شانسی از طریق اقبال عمومی و صندوق رای ندارند تنها راه این است که به شکل دیگری وارد قوه مجریه شوند."

از رفتن روحانی به دور دوم تا ثبت رکورد 22 میلیون رای


جوادی حصار: اصولگرایان می‌خواهند روحانی را تهدید کنند
محمد صادق جوادی حصار نیز در گفتگوی کوتاه خود با فرارو، منشا این تصمیم را خوف و وحشت اصولگرایی از فراگیر شدن گفتمان جریان اعتدال و اصلاحات دانست. وی در همین رابطه گفت: «اصولگرایان از شرایط موجود خوف و وحشت دارند و از ادامه یافتن آن چندان خوشحال نیستند به همین دلیل به دنبال آن هستند تا از هر ابزاری برای جلوگیری از ادامه یافتن شرایط فعلی استفاده کنند.»

وی در همین خصوص گفت: «آنها به دنبال آن هستند تا با تهدید حسن روحانی به رد صلاحیت مسیر حرکت رئیس جمهوری را به سمت گفتمان اصولگرایی و فاصله گرفتن از شاخص‌های اصلاح‌طلبی در مقولات مختلف تغییر دهند. در حقیقت آنها می‌خواهند اجازه ندهند روحانی به اصلاح‌طلبان نزدیک شود.»

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد به اعتقاد شما، ادعای احتمال رد صلاحیت روحانی جنبه پیشگیری دارد تا اینکه به عنوان یک راه درمان برای اصولگرایان، با تایید این تعبیر گفت: «اصولگرایان در تحلیل شرایط فعلی به خطا رفته‌اند و معتقدیم با تهدید می‌توانند خواست‌ها و مطالبات اجتماعی را تغییر دهند.» وی ادامه داد: «اصلا فرض کنیم آقای روحانی، خودشان اعلام انصراف کردند و به رقابت انتخاباتی نیامدند، آیا اتاق‌های تصمیم‌گیر اصولگرایی تصور می‌کنند با کنار رفتن حسن روحانی مطالبات اجتماعی و فرهنگی بطن جامعه نیز خاموش خواهد شد.»

جوادی حصار در پاسخ به این سوال که آیا اردوگاه اصولگرایی به این نتیجه نرسیده است که چنین رد صلاحیت‌هایی ظرفیت بالایی برای رای آوری ایجاد می‌کند گفت: «متاسفانه احساس می‌کنم مراکز تصمیم‌گیری اصولگرایان قدرت تصمیم‌گیری و تجزیه و تحلیل خود را از دست داده‌اند.»
bato-adv
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
وقتی کسی از اصلاح خودش ناامید باشه، ناچارا" به دنبال اصلاح یا رد صلاحیت دیگران خواهد رفت. کاملا" طبیعی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
جواب 14.14:
آوار برداری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
همون طور که از جلیلی و احمدی نژاد خسته شدم از این عبارت هم خسته ام
نیکان
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
با نظر اقای زیبا کلام موافقم که با توجه به سخن اخیر تهدید امیز آقای کدخدایی عضو شورای نگهبان ، "اصلاح‌طلبان باید در برابر این اقدام قرص و محکم بایستاند و بگویند اگر شورای نگهبان روحانی را رد صلاحیت کند باید برای مردم دلیل بیاورد"

اگر همچنان اصلاح طلبان در مقابل تهدید ضمنی به رد صلاحیت ، رفتار منفعلانه در پیش بگیرند چنین رفتاری کاملا غیر اخلاقی ، غیر اصولی و حقارت امیز خواهد بود و منجر به تضعیف باور مردم به اصلاح طلبی انها نیز خواهد شد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
اصولا شايعات جهت تست جامعه انجام ميگيرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
اتفاقا اولین خبر راجع رد صلاحیت رو همین فرارو کار کرد.
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
نظام پس از پذیرش برجام وارد مرحله جدیدی از تعامل با دنیا شده است...
خدا رو شکر معنی جدید تعادل رو هم فهمیدیم....
ایرانی 69
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
آقا این حرفها حرف خود اصلاح طلبان هست برای مظلوم نمایی و کسب رای
مثل سال 92
مگه هشت ماه قبل انتخابات 92 قانون تصویب نشد که حداکثرسن 75 سال باشه؟
خوب اقای رفسنجانی دقیقا با ثبت نامش قانون رو نقض کرد و مظلوم نمایی و حاشیه سازی رو شروع کرد اونم تازه 1ساعت به پایان ثبت نام برای ریاست جمهوری
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
یعنی کد خدایی هم اصلاح طلب شده ما نفهمیدیم.....من مطمئن هستم خبر را مطالعه نکردید.چون استخدام شدید یک راست بیایید نظر مخالف دولت بدهید
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
کشور نیاز با آرامش داره و ادامه ریاست جمهوری روحانی ضامن این آرامش خواهد بود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
روحانی هرگز رد صلاحیت نمیشه. مجتهده. رسانه های دولت در طول این سه سال به جای اینکه بگن که دولت چه کار کرده و چه عملکردی داشته، سعی در پروژه همیشگی مظلوم نمایی دارند. کلا اصلاحات ایران با مظلوم نمایی و دروغ و دغل زنده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
چون مجتهده رد صلاحیت نمیشه ؟
مگه هاشمی رفسنجانی دور قبل رد صلاحیت نشد؟!؟!
بیدار شو برادر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
فرارو
محمد مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
خنده داره!!
خود اصلاح طلب ها شایعه رد صلاحیت رو میندازن بعد خودشون میشینن تحلیل میکنن!!
قدیمی شده این کارها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
کلا یه عده از سیاسیون تنها چیزی که براشون مهم نیست مردم و آینده کشوره...یعنی هیچ فرقی با اسراییل ندارند برای مردم ایران....همونا شایعه میکنند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
من صحبت های آقای عبدی رو قبول ندارم در بسیاری موارد میشه حرف های ایشون رو نقض کرد اما نظرم به نظر آقای زیبا کلام نزدیکه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
مظلوم نمایی برای رای آوردن
آقای زیباکلام اتفاقا خیلی از اصلاح طلبان دنبال رد صلاحیت روحانی هستند تا هم مظلوم نمایی کنند هم با نماینده جدید از شکست های روحانی فرار کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
دارو دسته حسن روحانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
بازم هم مظلوم نمایی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی هم برای مظلوم نمایی بود؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶
به جای مظلوم نمایی به مردم بگن که تو این سه سال چه کار کردن؟ چه کار مثبتی انجام دادن
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv