bato-adv
کد خبر: ۲۳۸۴۸۵

روايت تكان‌دهنده از زندگي امروز دهه شصتي‌ها

سخنان مشاور اقتصادي رييس‌جمهور درباره عملكرد اقتصادي دولت نهم و دهم بي‌شباهت به مرثيه‌اي براي متولدين دهه شصت نيست. مسعود نيلي كه به مناسبت دومين سالروز انتخاب دولت تدبير و اميد سخن مي‌گفت، وقتي خواست عملكرد اقتصادي دولت سابق را به تصوير بكشد پاي متولدين دهه ٦٠را وسط كشيد تا نشان دهد فرصت سوزي‌ها بيش از همه سرنوشت كدام نسل ايران را تغيير داد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۰۹ تير ۱۳۹۴
سخنان مشاور اقتصادي رييس‌جمهور درباره عملكرد اقتصادي دولت نهم و دهم بي‌شباهت به مرثيه‌اي براي متولدين دهه شصت نيست. مسعود نيلي كه به مناسبت دومين سالروز انتخاب دولت تدبير و اميد سخن مي‌گفت، وقتي خواست عملكرد اقتصادي دولت سابق را به تصوير بكشد پاي متولدين دهه ٦٠را وسط كشيد تا نشان دهد فرصت سوزي‌ها بيش از همه سرنوشت كدام نسل ايران را تغيير داد.

به گزارش اعتماد، او با طرح اين سوال كه متولدين دهه ٦٠ به كجا رفتند؟ به درآمد ارزي ٩٥٠ ميليارد دلاري دولت نهم و دهم اشاره كرد و گفت: با اين درآمد مي‌شد براي اينهايي كه دهه ٦٠ متولد شده بودند زندگي بهتري ساخت اما از ميان آنها يك عده مايوس‌شدگان بودند كه اصلا وارد بازار كار نشده و افسرده شدند و نابساماني اجتماعي مثل اعتياد به دنبال‌شان آمد و يك تعداد كثيري با توسعه آموزش عالي دانشجو شدند.

او ادامه داد: نتيجه اين شد كه تعداد دانشجو به نسبت ١٠٠ هزار نفر جمعيت كشور حتي از كشورهايي نظير انگلستان و فرانسه البته به غير از امريكا بيشتر است. وي با تاكيد بر اينكه صرفا براي ضربه‌گيري بازار كار آموزش عالي را توسعه داديم، تصريح كرد: هم‌اكنون سه ميليون و ٥٠٠ هزار نفر بيكار در كشور وجود دارد اما همزمان واردكننده نيروي كار از كشور افغانستان هستيم چراكه جوان ما حاضر به انجام كاري نيست كه كارگر افغاني انجام مي‌دهد و مي‌خواهد در دستگاه‌هاي دولتي وارد شود و اين در حالي است كه دولت به لحاظ محدوديت منابع مالي به صورت مستقيم امكان ايجاد شغل ندارد و تنها بخش خصوصي است كه مي‌تواند اشتغالزايي كند.

نيلي بيان كرد: امروز با انبوهي از جوانان دهه ٦٠ به اضافه آنهايي كه بعدا به جمعيت كشور اضافه شدند، مواجهيم كه نگران تامين شغل براي آنها هستيم چراكه در غير اين صورت معضل اقتصادي مي‌تواند به مساله اجتماعي و... تبديل شود بنابراين اشتغال به عنوان نگراني اصلي ما مطرح است. او به پنج ميليون دختر مجرد ازدواج نكرده اشاره كرد و ادامه داد: اگر بخواهيم به داستان پديده ٥ ميليون دختر بازمانده از ازدواج را جامع‌تر نگاه كنيم بايد به سال‌هاي اول دهه ٦٠ بازگرديم كه كشور با يك شوك بزرگ جمعيتي مواجه شد درست برعكس پديده‌اي كه هم‌اكنون با آن مواجهيم.

وي ادامه داد: از آن زمان شكل هرم سني جمعيت كشور داراي برآمدگي بزرگي بود به طوري كه ظرف پنج سال حدود هشت ميليون نفر به جمعيت كشور اضافه شد و اين جمعيت در لايه‌هاي سني به سمت سنين بالاتر حركت مي‌كرد كه آن موقع پيش‌بيني مي‌كرديم كه اين جمعيت كثير در نيمه دوم دهه ٨٠ به سن كار، ازدواج و مسكن برسند. نيلي با بيان اينكه اين مساله مورد توجه برنامه‌ريزان كشور بود به طوري كه برنامه سوم توسعه براي آماده كردن شرايط ايجاد شغل براي جوانان تدوين شد، تصريح كرد: براي تحقق اين امر نخستين مساله منابع بود و اينكه چطور مي‌توان براي اين جمعيت كثير منابعي فراهم و شغل ايجاد كرد؟

وي اضافه كرد: به يك‌باره در سال‌هاي نيمه دوم دهه ٨٠ اقتصاد كشور همراه با اقتصاد ديگر صادركنندگان نفت با موهبت مواجه و حجم عظيمي از درآمد حاصل از فروش نفت عايد كشور شد. نيلي خاطرنشان كرد: سال ١٣٧٧ حدود يك ميليون و ٨٠٠ هزار بشكه نفت با قيمت ١٠٤ دلار صادر مي‌شد و كمترين ركود قيمت نفت در طول دوره بلندمدت تا قبل از دهه ٥٠ بود، اما در سال ١٣٨٤ به يك‌باره ركورد درآمد ٧٠ ميليارد دلاري ثبت شد و حجم عظيمي از درآمد حاصل از فروش نفت نصيب كشور شد و همين روند درآمدهاي ارزي كشور تا سال ١٣٩٠ ادامه داشت كه درآمد حاصل از فروش نفت به ١٥٣ ميليارد دلار رسيد. او سپس چنين نتيجه گرفت كه با درآمد دولت وقت مي‌شد براي متولدين دهه ٦٠ زندگي، شغل و مسكن مهيا كرد و بايد توجه داشت ما در اين سال‌ها هم به لحاظ جمعيت جوان كشور و هم به لحاظ منابع در دوره استثنايي به سر مي‌برديم و نمي‌توان پيش‌بيني كرد كه مجددا چه زماني به اين منابع دست خواهيم يافت كه بتوان كار كرد. او گفت: ٢٠ ميليون و ٣٠٠ هزار نفر شاغل موجود در كشور در سال ١٣٨٤ در سال ١٣٩١ ثابت مانده و در واقع صفر خالص اشتغال كشور بود.

درآمدهاي ارزي چه شد؟
نيلي سپس درباره وضعيت هزينه‌كرد درآمدهاي ارزي گفت: اين مقدار از منابع عملا به حجم عظيمي از واردات تبديل شد به طوري كه از سال ١٣٨٤ تا پايان سال ١٣٩٢ دقيقا ٦/٧١٨ ميليارد دلار واردات كالا و خدمات داشتيم. وي ادامه داد: اقتصادي كه از هاضمه‌اش واردات حدودا ٢٠ تا ٢٢ ميليارد دلاري عبور مي‌كرد به يكباره به دنبال عبور ٨٤ تا ٨٥ ميليارد دلار از هاضمه‌اش بوده كه اين امر مساله‌ساز است و علاوه بر ايجاد نابساماني‌هاي اقتصادي نابساماني‌هاي اجتماعي و حتي فرهنگي در جامعه ايجاد مي‌كند.

 وي با اشاره به اينكه دولت درآمد ارزي خود را به بانك مركزي مي‌فروشد و بانك مركزي ريال را در اختيار دولت قرار مي‌دهد و ارز صرف واردات مي‌شود، افزود: بودجه جاري ٢٣ هزار ميليارد توماني سال ١٣٨٤ تا ١٣٩٢ به ١٢٠ هزار ميليارد تومان رسيد و هم‌اكنون با مشكل بزرگي مواجهيم كه چطور هزينه‌هاي جاري كشور را تامين كنيم؟نيلي اضافه كرد: سال ١٣٨٤، هفت‌هزار ميليارد تومان و سال ١٣٨٥، ١٤ هزار ميليارد تومان ١٠٠ درصد رشد درآمد عمراني بودجه را شاهد بوديم كه متكي به درآمد نفت بود و اين مقدار درآمد بي‌محابا وارد اقتصاد شد با توجه به اينكه مي‌دانستيم از بيرون در معرض تهديد هستيم.

ركورد واردات در سال‌هاي ٨٩ شكست
وي ادامه داد: ركورد اقتصاد واردات كشور در سال‌هاي ١٣٨٩ و ١٣٩٠ به ثبت رسيد به طوري كه در سال ١٣٨٩ميزان واردات ٩٥ ميليارد دلار و در سال ١٣٩٠ به ٩٣ ميليارد دلار رسيد و درست در زماني كه اقتصاد ما بسيار به واردات و بودجه به نفت وابسته و حجم نقدينگي در اقتصاد افزايش يافته بود، دشمنان تحريم را به ما تحميل كردند و نتيجه آن اين شد كه به يك‌باره حجم واردات با محدوديت شديد مواجه شد و در نتيجه دلار از هزار تومان به سه هزار تومان افزايش يافت.

مشاور اقتصادي رييس‌جمهور تصريح كرد: بودجه عمراني ٢٩ هزار ميليارد توماني سال ١٣٩٠ به ١٥ هزار ميليارد تومان در سال ١٣٩١ رسيد كه اين فاصله، بدهي دولت به پيمانكاران بود چرا كه پيمانكاران به اتكاي اينكه دولت بودجه عمراني مي‌دهد از بانك‌ها تسهيلات دريافت كردند و به علت اينكه دولت به تعهدش عمل نكرد آنها هم نتوانستند بدهي خود را به بانك‌ها پرداخت كنند و همين امر مطالبات معوقه را ايجاد كرد و بدهي دولت را به وجود آوردند به طوري كه حجم تعهدات دولت به‌شدت افزايش يافت و منابع به يك‌باره با كاهش مواجه شد و دولت به يك بدهكار بزرگ تبديل شد.

درآمد نفتي به ٢٥ ميليارد دلار مي‌رسد
مسعود نيلي سپس به وضعيت موجود اشاره كرد و گفت در حالي كه درآمد نفتي و گازي در سال ١٣٩٠ صادرات ١١٨ ميليارد دلاري بود، بررسي‌ها نشان مي‌دهد امسال به سختي اين ميزان صادرات به ٢٥ ميليارد دلار مي‌رسد. وي افزود: در سال ١٣٩٠، ٣/٢ ميليون بشكه نفت به قيمت ١٠٥ تا ١٠٨ دلار بود و هم‌اكنون يك ميليون بشكه نفت خام به قيمت ٦٠ دلار صادر مي‌شود كه اگر نسبت بگيريم حدود ٢٥ درصد كاهش را شاهد هستيم.

تورم دورقمي فراموش شده است
او با تاكيد بر اينكه هر چند رسيدن نرخ تورم به ١٥ درصد كار بزرگي است اما رضايت‌بخش تلقي نمي‌شود، ادامه داد: نرخ تورم در سال ١٣٨٩ به ٤/١٢درصد، در سال ١٣٩٠ به ٥/٢٠ درصد، در سال ١٣٩٢ به ٣/٣١ درصد و در پايان مردادماه سال ١٣٩٢ به ٤٣ درصد رسيد به طوري كه هر سال ١٠ واحد درصد كه در تاريخ اقتصاد كشور سابقه نداشت به نرخ تورم اضافه شد. او گفت: تعداد كشورهايي كه تورم دورقمي دارند به انگشتان دو دست نيز نمي‌رسد. وي با بيان اينكه ركود تورمي ايجاد شده در سال‌هاي ١٣٩١ و ١٣٩٢ در تاريخ اقتصاد كشور بي‌سابقه است، اظهار كرد: اعتمادي كه به دولت ابراز شد رابطه بين اقتصاد و سياست را نشان مي‌دهد به طوري كه در ٢٤ خرداد كه انتخابات برگزار شد آمار نوسانات نرخ ارز را داشتيم اما در ابتداي تيرماه سال ١٣٩٢ و قبل از شروع كار دولت نرخ ارز ثابت شد و اين مهم به علت خوش‌بيني به آينده شكل گرفت و باعث شد بازار ارز ثابت شود.

پشت صحنه اقتصاد را بعدا بازگو مي‌كنيم
نيلي سپس درباره تصميمات اقتصادي دولت نيز توضيحي كلي ارايه كرد و گفت: با برطرف شدن محدوديت‌ها، پشت صحنه تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي را نشان خواهيم داد.نيلي تاكيد كرد: با توجه به اينكه در سطح ملي در مقطع حساسي به سرمي‌بريم و بايد به خاطر مذاكرات، اقتصاد كشور را قوي كنيم و آنجايي كه مي‌توانيم در مذاكرات از موضع قدرت وارد شويم. وقتي محدوديت‌ها برطرف شود پشت صحنه تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي را نشان خواهيم داد كه چطور با درآمد ٢٥ ميليارد دلاري اقتصاد كشور را اداره كرديم كه البته بسيار سخت است.

bato-adv
اشکان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
خسته شدیم از بیکاری بدبختی.مطمئنن طواس بدی پس میدن عوامل وضعیت امروز دهه شصتیها
ناشناس
Iraq
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من سی ساله م بیکارم سه ساله تحت نظر روانپزشکم که در طول شبانه روز سه قرص آرامش بخش مصرف میکنم ازدواج هم نکردم ولی قصد ازدواج دارم 50درصد قضییه حله
خدا ازتون نگذره
من چقدر خوشبختم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دریغ از عمری که رفت و فرصت هایی که سوخت.. من تا ابد مجرد خواهم ماند
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
وقتی موهای سفید شده پسر سی سالمو میبینم دلم آتیش میگیره ,دلم واسه اون همه فشار وسخت درس خوندن در استعدادهای درخشان ,دانشگاه دولتی فلان ,وووووونه ایند ه ای ,نه خونه وزندگی ,عصبی ,تندخو ,معترض ,منم غلط کردم ,زاییدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من66 ام اما به لطف خدا و بدون هیچ پارتی و رانتی از همون اوابیل جوونی رفتم سر کار ولی نکتهای که می خوام بگم در مورد یکی از دوستام که با هم بزرگ شدیم ایشون یه روحیه خیلی شادی داشتند اما همینکه از دانشگاه بیرون اومد و این اوضاع بیکاری رو دید روز به روز اخلاقش تند تر می شد به طوری که بههمه می پرید پیر و جوون ام براش فرقی داشت واقعا این رفتاراش اوج افسردگی یه جوون بود
مجله خواندنی ها
انتشار یافته: ۱۷۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
به قیمت از دست رفتن بهترین روزهای زندگیم روزهایی که دیگه برنمیگردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ما چه گناهی کرده بودیم آخه، قبل سال 90 دو ماه کارگری می کردی می تونستی یه پراید صفر کیلومتر قسطی بیاری ، ولی الان چی؟؟؟ دو سال هم کارگری کنی بازم پول یه پراید رو نداری، نابودمون کردند البته طرف حساب من دولت ها نیستن.
پدرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اول فکر کردم یه تحلیل علمی میخواد بیان کنه ولی با خواندن متن متاسفانه شاهد یک تحلیل آبکی و مغرضانه شدیم.حتی یادش رفته دوستاش تا دیروز شایعه کرده بودند که: نمیدانیم دولت قبل با درآمدهای نجومی ارزی چه کرده.!
حالا این آقا جاش را مشخص کرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
قبل سال هشتاد و پنج به راحتی می‌تونستی خونه بخری!
ناشناس
Australia
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
باید امشب چمدانی را
که به اندازه پیراهن تنهایی من جا دارد، بردارم
و به سمتی بروم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دهه شصت نسل سوخته هست
تا یادمون هست جنگ و قحطی بود
بعدم همش دانشگاه!
بعد که خواستیم بیاییم کار کنیم تشکیل زندگی بدیم ، دخترهای هم سن و سالمون همه شوهر کردن ، دخترهای کم تجربه و خام دهه هفتادی وجود دارن که فقط بتونه مالی بلدن
دنبال کار گشتیم تحریم شد و بدبختی دوباره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ناشناس 13:30 شما چيكاره بوذي كه قبل از سال 85 به " به راحتي " ميتونستي خونه بخري؟
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اوففففففففف
به .... رفت زندگیم
چی فکر میکردم چی شد.
( فرارو منتشر کن)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من دهه شصتیم ولی خدا رو شکر موفق...
شادمهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
با پدر پولدا و پارتی و رانت یا بدون اینا ...

این خیلی مهمه !
تعجب
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
چرا منفی خورده؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تنها راه موفقیت برخورداری از "رانت" است ولاغیر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
علت موفقیت تو "خودی بودن" است ونه مثل ما غیر خودی و نخودی و بی خودی!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تو يه احمدي‌نژادي بدبختي كه از وام و كوفت و زهرمار استفاده كردي حالا ميگي من موفقم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دوستان عزیز من موفقم چون علیرغم همه کاستی ها ، تلاش خودم رو کردم ونتیجه داد. به هیچ جایی هم وابسته نیستم. دروغگو دشمن خداست.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
خیلی خودخواهی. بله..... شما موفق هستید و خدا رو شکر. اما اینجا بحث بر سر تعداد اندکی مثل شما نیست بلکه بر سر خیل عظیم جوانان بیکار و بیچاره است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اي آنكه به اقبال تو در عالم نيست
گيرم كه غمت نيست غم ما هم نيست!
ناشناس
United States of America
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
فکر میکنی خوشبختی بدبخت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تو که از محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
منم دهه شصتی ام.دانشجوی دکتری هستم. ولی ناموفق. به خاطر اینکه هر جا میرم کسی بهم کار نمیده. شرکتا دوست دارن خانم استخدام کنن. همه کاری هم خواستم بکنم گفتن نمیشه میگن شاید بعدن کار خوب گیرت اومد رفتی ما دنبال ادم ثابتیم. جزو رتبه های برتر کنکور هم بودم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
یک نسل نیمسوز گشته و یک نسل سوخته
رحمت به نسل بعد که جزغاله می رود!
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
همه نسل سوخته اند دهه 50 - دهه 60 - دهه 70
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
سوخته نه جذغاله (دهه 50)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دهه هفتاد که جنگ رو ندید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
هر از راه رسيده اي رييس جمهور شود نتيجه اش همين مي شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
شما فکر می کنید رئیس جمهور تنهایی همه این کار ها رو کرده؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من یه دهه شصتی بیکارم. خدا از آدمای مسئول بیفکر نگذره. منو میلیون ها نفر مثل من نسل سوختیه ایم. تازه بنده فوق لیسانس مهندسی عمران دارم. از 30 سال قبل میدونستید دهه 60ایا تو سالهای 80 به بعد کار و مسکن و .... میخوان. شما مسئولین چیکار کردید؟ چه برنامه ای داشتید؟ اصلا میدونید برنامه چی هست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
فقط گفتن ما جمعيت بالا ميخوايم ولي فكري به حال مسكن كار و آينده نكردن
بیست وسی
United Arab Emirates
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
سیاه نمایی است آقای وزیر .....من خودم دهه شصتی هستم و خدا را شکر هال می کنم این همه امکاناتی که ما داریم تاکنون هیچ نسلی در تاریخ ایران به خود ندیده است.....موبایل داریم .....امکانات شهری مانند مترو و اتوبوس و تلفن داریم .....تفریحاتی چون برژ میلاد و جشن و سرور داریم ....دوران احمدی نژاد دوران طلایی برای دهه شصت ها بود ....من چهار سال نشده آمده ام تهران توانسته ام ماشین و ویلا و یک خانه دویصد متری نقلی بخرم....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تو که همه جا نظر میدی و دروغ میگی تو این ماه
لطفا یه مقدار سطح سوادتم ببر بالا
سعيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تو پنج خط جمله 3تا غلط املایی داری که برای کلاس اول دبستان نمره شما 17 از رو هر غلط یک صفحه بنویس غلطها : حال - برج - دویست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
منکه میدونم شما اینو داری میگی که احساسات بقیه رو جریحه دار کنی...اینکارو نکن دوست من....ما همه یک خانواده هستیم اگر هم شما موفق شدی سعی کن دست چند نفر از همنسلای خودتم بگیری و اونا هم موفق بشند...موفقیت به دارایی نیست عزیزم...موفقیت اینه که در این چند سال عمر یک کار ماندگار برای کشورت بکنی...ما باید از حالت من من به حالت ما ما برسیم. من موفق باشم ولی این نشاط و موفقیت و در چهره و حال بقیه هموطنانم نبینم چه فایده داره؟ همه ما یک روزی پیر میشیم، یک روز زمین گیر میشیم، یک روز به پزشک، آتش نشان، مهندس، کارشناس کارمون میفته اون موقع هستش که اگر جامعه و کشور پویا باشند ما بهترین خدمات را خواهیم گرفت ولی اگر جامعه بیمار و دچار بی اخلاقی و بی معرفتی باشه ما نه تنها خدمتی نمیگیریم بلکه عذاب خواهیم کشید...بنی آدم اعضای یکدیگرند...اینو یادت نره....خودتم موفق شدی کاری کن آیندگانت هم موفق باشند...اینشالله....یک زمانی سوار اتوبوس میشدم جوانها جای خودشونو به پیر تر ها و یا ضعیف تر ها میداند...امروز جوانها انقدر بی معرفت و خودخواه شدند که اصلا به این اصول اخلاقی اهمیت نمیدند....این جامعه ای نیست که هر چقدر هم از لحاظ مادی موفق باشی، آسایش معنوی داشته باشی...که اگر آسایش معنوی نداشته باشی مادیات هم لذت واقعی خودش را نخواهد داشت...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
خدا یهت عقل بده
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
آفرین بیست و سی ادامه بده دوست دارم :)
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
جک نوشتی؟طنزه؟
ناشناس
Japan
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دوست گرامی! از اینکه حال را هال نوشته اید و دویست را دویصد و بعد تازه توضیح داده اید که نقلی هم هست معلوم است آفتاب زیادی به فرق سرتان خورده است. پس باقی حرفهایتان هم احتمالا تقصیر آفتاب داغ تیر است. هر وقت گفته می شود که ایران طی سالهای اخیر خوب پیشرفت کرده است من یاد ترکیه می افتم که تا همین بیست سال پیش اقتصاد در هم شکسته ای داشت و حالا... تازه نفت هم ندارند. این همه ادعا هم ندارند. اخیرا هم که با سریالهای درپیتشان به ما تهاجم فرهنگی می کنند و به ریشمان می خندند. پیش بینی می کنم که به زودی باید منتظر تهاجم پاکستانی افغانی تاجیکی هم باشیم.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ایشان در باره کاسبان تحریم صحبت نکرده اند بلکه راجع به نسلی صحبت کرده اند که امروز در جای جای میهن اسلامی با مشکل بیکاری و.... روبرو هستند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
با این حصاب ، باند فرودگاح غشم و شما بالا کشیدی ؟
ناشناس
United States of America
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اونایی که منفی دادین هنوز متوجه نمیشید سر کارید بیست و سی شما رو دست انداخته!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
بابا ایشون عمدا اینطور می نویسه!! به کنایه است
چرا اینقدر دوزاری تون کجه!!!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
واقعا متوجه نمیشید شوخی کرده؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
United States of America
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
بله از همون برژ میلادت مشخصه ماشین و خونه و ویلا از کجا آوردی
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
وزیر کدومه؟ آقای به اصطلاح موفق، نیلی وزیر نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اگه چاي محمود گروهبان گارسيا ميبود هم وضع ما اين نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تکان دهنده تر ازین حرفاست!
مهمدلی
United States of America
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
درود بر شرفت
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
بعنوان یک پدر که فرزند دهه شصتی دارد سر پل صرات یقه خائنین به این ملت و اختلاسگران را خواهم گرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
با همین پل صراط گولمون زدند . وقتی میرفتید تو صف ساندیس وقتی احمدی نژاد میاومد یه نگاه به خودتون میانداختید وضع این نبود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ای کاش میشد توی همین دنیا گرفت........
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
زهی خیال باطل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اونها پارتی دارند و از پل صراط می گذرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
متولدین دهه شصت=نسل سوخته بیفکری مسئولین=نسل رهاشده= نسل فرزند بیشتر زنگب بهتر دروغین!!!=نسل آزمون و خطا= نسل افسرده قانع!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
باریک الله الان یادتان افتاده چه بلایی سر ده شصتی ها آوردید؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
خدا سزای خائنین به مردم را بدهد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
خب دولت قبلی که واقعا مملکت رو ویران کرد. ولی دولت شما الان داره برای دهه شصتی ها چیکار میکنه؟ دولت روحانی فقط بلده از دولت قبل انتقاد کنه و شعار بده ولی در عمل مثل دولت قبل عمل میکنه
ناشناس
Netherlands (Kingdom of the)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
این بابا گفته «اون دولت» با «اون همه پول» کار خاصی نکرد؛ اون وقت شما میگی «این دولت» هم کاری نکرد! با کدوم پووول باید میکرد، که نکرده؟!
در جواب ناشناس 11:00
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اگه پول نداره و نمیتونه کاری بکنه باید بره استعفا بده نه اینکه هی بیاد کم کاریهای خودشو با انتقاد از دیگران بپوشونه. این همه اچناس رو گرون کرده و دست تو جیب مردم کرده و قیمت ها رو چندین برابر کرده پولش رو صرف اشتغال کنه
ناشناس
United States of America
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
شما هم یک چیزی یاد گرفتید، هی استعفا بده استعفا بده میکنید! اجناس رو گرون کرده از اونور دهن ملت بازه یارانه میخوان!
تمشک
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
این همه سال درس خوندنمون آب در هاونگ کوبیدن شد. نمیگذریم ازتون سر پل صراط جلوتونو میگیریم، به چه قیمتی زندگی ماها رو نابود کردید؟ ولی مطمئن هستم از حولقمتون میاد بیرون. ننگ برشما ها باد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من متولد 1361 هستم لیسانس دارم ولی ضربه ای امید ندارم...تمام ارزوهایم یا مردند یا خودم کشتم...والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
فوت شد.. سراغش را نگیرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
با این که ذره رو ضربه نوشتی ولی این همه مثبت بهت دادند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دلبند ذره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من 65 ام یه مرده که نفس میکشه
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
منم
ناشناس
Japan
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
منم همینطور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
منم همین طور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من یه 67 ام یه مرده که نفس میکشه:((((((((((
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من یه 63 ای زنده ام که نفس نمیکشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
منمتولد 71 هستم ولی نابود و افسرده...بی امید و عصبانی و منتظر روز جزا
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
بترسید از خشم فروخفته دهه شصتی ها که اگر فوران کنه هیچ مانعی نمیتونه جلوش رو بگیره. بیکاری،تجرد، نبود تفریح، عقده های فروخورده جنسی و...........
ناشناس
United States of America
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
از چی بترسن از این جوونای بی حال و وارفته که هر چی بزنی تو سرشون صدااشون در نمی یاد ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
مثبت دادم ولی واقعا کدوم خشم... چیکار میکنیم بجز هر روز ویران تر شدن؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
بهت قول میدم وا رفته تر از این حرفاییم، آدم خشمگین فوران میکنه نه افسرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
همه چی آرومه ما چقدر بدبختیم
حاج محمدرضا
United Arab Emirates
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
اکثر دهه شصتی ها افرادی راحت طلب و خوشگذران هستند
فلاکت
United States of America
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
حاجی شما کجا زندگی می کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
حاجی آقا نگو این حرفو....دلت بسوزه حاجی آقا ...چون اینو میگی خیلی گناه بزرگی میکنی...از خدا بترس و عادل باش.....
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دهه ی شصت چه ویژگی ای از نظر شما داشته که "اکثر دهه شصتی ها افرادی راحت طلب و خوشگذران هستند"؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
جات خوشه معلومه
000
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
حاجی فقط سالی یه بار حرف بزن بسه
:))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من یه دهه شصتی فوق لیسانسم راضیم یه کار در حق فوق دیپلم انجام بدم. راحت طلب اونیه که با مدرک فوق دیپلم بورسیه دکتری می گیره نه ما
مهندس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من یه دهه شصتیم. 23 ارشد داشتم خدمت رفتم. الان دانشجوی دکترام. این دولتها حتی یک ریال هم برای من خرج نکردند. راحت طلبی و خوش گذرونی نمیدونم ینی چی. دوره ما تو مدرسه ها نه موبایل بود نه لب تاب بود کامپیوتر هم به زور پیدا می شد اون موقع. نمی دونم خوش گذرونی ینی چی. من حلال نمی کنم افرادیو که کاری نکردن برای نسل من. نه امیدی نه آینده ای هیچی.
احسان الدین
United Arab Emirates
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
بچگیمون که جنگ بود، نوجوونیمون تندروی، جوونیمون سرخوردگی، آخرشم یه مموتی کم داشتیم که آینده مون رو هم خراب کنه
علی
United Arab Emirates
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
گل گفتی. واقعا بعد از اینکه جنگ و تندروی تموم شد ، کم کم میشد واسه این کشور برنامه ریزی کرد و پیشرفت کرد. اما همون "مموتی" که گفتی یهو نمی دونم از کجا رسید و ... بگذریم. این همه گفتیم چی شد؟!!!
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
درسته که نسل دهه شصتیها نسل سوختن اما اولین و آخرینش هم نیستند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
چطور با 25 میلیارد اقتصاد کشور و اداره کردید؟ یعی ما نمی دونیم؟ یعنی اصلا مردم متوجه نکردند یا حس نکردند؟ کی می خواید بفهمید هنوز اقشاری در کشور هستند که سطح درک و فهم بالایی دارند و می فهمند شما دارید چکار می کنید...
هادي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
نسل سوخته ايم ما.
ناشناس
-
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ما بدبختيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
خیانت بزرگ و جبران ناپذیر به نسل اول پس از انقلاب
ناشناس
Canada
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تازه فهميدين؟ ما شد سي و چهار سالمون!
مسعود06
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
گفتنی فراونه
اما قابل انتشار نیست
فقط نفهمیدم کی موهام سفید شد
متولد 63
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
مسعود جون منم موهام سفيد شده . هم سن شمام
ناشناس
-
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من ريشم داره سفيد ميشه متولد63
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من هم موهام سفید شده. ازدواج کردم ولی بچه ندارم. تو خونه بابام زندگی می کنم.
متولد 61
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تو ژاپن یه گربه میشه مدیر و از قبالش پول در میارن تو ایران یه نسل جوون و پرانرژی میشن معتادو بیکار و افسرده و توسری خور و سربار خوانواده!!! ما لازم نیست جهانو مدیریت کنیم و تغییر بدیم جوونای بدبخت خودمونو نجان بدیم هنر کردیم. ای آمریکاییهای بقول شما کافر از 20 سالگی کاردارن و مستقل شدن و هرکدوم دوتابچه دارن، من و امثال من با مدرک فوق لیسانس و دکتری تو سایتای خبری دنبال کارو آگهی استخدامو اخبار خوندنیم!!!!
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
متولدین بعد از انقلاب همه سوخته اند.من متولد 58هستم و هزاران نفر دیگر مث ده شصتی ها به خاک سیاه نشسته ام..همه بیکار .مجرد. سرگردان.افسرده
سعید
-
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
سلام،
نسل دهه 60 یعنی یک تراژدی و یک سمفونی غم ،این درد را باعقل نمی توان نوشت بلکه باید با قلب نوشت. دلم به حال خودم می سوزد اما چه فایده ، نفس در قفس سینه ام اسیر است و بوی گند آن ذهنم را فراگرفته ،روحم مالامال از خشم است.
بعضی روزها چقدر ترسناک می شوم و همانند گرگی گرسنه به هر سو می دوم و هرآنکه را می بینم میدرم .آه ای خدای من چه بر سر من آمده، ای کاش دستی برقلبم می کشیدی واین زنگار پلیدی را می زدودی.
در انتظار آرامشی نورانی در ساحل سنگی زندگی ام نشسته ام و به موجهایی که در دریای هستی می رقصند با قصه می نگرم ،رد پای مرگ را می بینم که هر لحظه در تعقیبم است اما نمی دانم چرا مرا نمی رباید .آه ای آفریدگار عشق به فرشتگانت دستور بده تا در قلبم محبت و دوستی بدمند.
شایدبهتر است نفسی تازه و اندیشه ای نو در افکنم وخودم باشم نه بهترین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ببخشید ، شما با مرحوم شکسپیر نسبت فامیلی ندارید ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
آه.آه !ای سعید، تو راچه شده که غصه را قصه می نگاری؟؟!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
یبارگی یه قبر بکنند به دهه شصتی ها بگن بفرمایید
ناشناس
United States of America
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
چقدر خوشبینی!!!! یعنی فکر کردی قبر گیرمون میاد؟ مثل دوران بچگی که 3 نفری روی یک میز می نشستیم سر کلاس، سه نفری توی یک قبر میذارنمون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
برای همون قبر هم باید میلیونی خرج کنی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
از ماست که بر ماست .
من خیلی راحت جونمو میدم که این دلواپسهای خائن از این کشور بیرون رانده ببشوند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
نه از دوغ که بر دوغ
خخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
United States of America
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
کجا رفت ان مصاحبه هاي صدا وسيما که ميرفت سراغ کساني که مشغول به کار شدند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
مساحت و امکانات طبیعی مارو اگه ژاپن و کره داشتن سرانه ثروت مردمشو اعجاب آور میشد. تازه هرکدوم از جووناشم سرکار تخصصی خودشون بودن. اونا با اون مساحت کم تو دنیای علم و تکنولوژی ترکوندن و پیشرفت کردن
شیوا
United Arab Emirates
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
البته اقلیم ژاپن با سالانه بالای 2000 میلی متر بارندگی خیلی ازمال ما بهتره که بخش عمده کشورمون خشکه و با تدابیر مسئولین به زودی کلا بیابان مطق میشه ، یه تحقیقاتی در مورد نقش اقلیم در توسعه و تمدن کشورها بکنید نکات جالبی دستگیرتون میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
بنده دهه شصتی فوق لیسانس عمران مسلط به طراحی ساختمان و پل یکساله بیکارم!!! چون بودجه عمرانی کشور کاهش یافته و ساختوسازی نداریم. خیالتونم راحت بسیار باسوادم تجربه کاریم دارم اما به علت عدم پرداخت مطالبات شرکت در دولت قبلی بنده بیکار شدم!!!!
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
سال ١٣٧٧ حدود يك ميليون و ٨٠٠ هزار بشكه نفت با قيمت ١٠٤ دلار صادر مي‌شد و كمترين ركود قيمت نفت در طول دوره بلندمدت تا قبل از دهه ٥٠ بود.

این جمله دو غلط دارد: 10/4 و رکورد درست است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
جالبه .در اين پيامها چقدر غلط ديكته اي داريم .حتي در نوشته هاي كارشناسان ارشد .متاسفم براي دانشگاهها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
شما معلم املایی؟
ناشناس
Germany
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من ٦٥ ى هستم با مدرك ليسانس از ناچاري در يك كارخانه ريخته گرى كار مى كنم هنوز يك سال نشده ريه هام داغون شده تمام بدنم با ذوب نقطه نقطه سوخته
چند وقت پيش هم ديگ ذوب كج شد روى كارگر بدبخت و مرد!
اينجا مث جهنم واقعي ست
خدا از مسئولان نگذره!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
محمود جان به روزی فکر کن که آه مردم بیچاره دامنتو می گیره
تا وقت داری به کارای مورد علاقه ت برس : سخنرانی کن ,توهم بزن , چشم ریز کن , به ریش ملت بخند
مطمئنا روزای بدت نزدیکن
راستی سفر نیویورک با طایفه یادت نره عزیزم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
فقط محمود؟!!!
سارا کورد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
منم ده شصتیم ولی هیچ وقت از کسانی که شادیها رو از نسل من گرفتن نمیگذرم حتی یک روز هم از عمرم باقی بمونده باشه از کشوری که آررزوهام در اون دفن شده مهاجرت میکنم
دهه شصتی بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من و همسرم هم دهه شصتی هستیم روز و شبمون شده کار کار کار نه خنده نه تفریح نه مسافرت نه رستوان نه خونه نه ماشین فقط کار می کنیم که اول بتونیم یه خونه سی چهل متری کوچیک بخریم ....تا چشم باز کنیم میبینیم سی ساله یا چهل ساله شدیم تا 30 متر خونه و یه بچه و یه پراید و یه حقوق بخور و نمیر
mehdi88
Finland
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تازه بعد از کلی این در و اون در زدن و کارپیدا کردم، اما باید بر سربازی.تازه بابامم 65ماه جبهه داره و معافم نمیکنن. کاش همون روزای جنگ که داشتن شهرمونو بمباران میکردن کاش میمردم...
ناشناس
Germany
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
محمودارو پخش میکنی!
اکبرارو پخش نیمیکنی!
موفق باشی!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دهه شصت بيشترين موج افزايش جمعيت بود كه دولت نتونست جوابگويه اشتغال و ازدواج وووووو بشه
وقتي شعار افزايش جمعيت مي دهين فكر تامين نياز هاي اين جمعيت هم باشين لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تازه الان هم دوباره یاد افزایش جمعیت افتادن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
آقای بهرام10:19 که گفتی:
«بترسید از خشم فروخفته دهه شصتی ها»
مطمئن باش از این دهه شصتی ها آبی گرم نمی شود که اگر می شد بایستی خیلی سال پیش میشد ما (کلا همه سنین رو می گم) ملتی شده ایم راحت طلب ، فرصت طلب و بیشتر از همه ملتی شده ایم سیّال و مثل مایعات در هر ظرفی بچپوننمون براحتی جا میشیم و هیچ مخالفتی با هیچی نداریم هر چیزی گرون بشه دوبله بشه سوبله بشه حتی 100 برابر بشه تنها عکس العملی که نشون می دیم می گیم مثلا فلان چیز هم گرون شد عجب؟ و ازش رد می شیم ملتی که مثل سیب زمینی بشود و هیچ رگی نداشته باشد مستحق بدترین هاست

حال فرارو می خواهد بچاپد یا نه خود می داند
شیوا
United Arab Emirates
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ای بابا ، وضع دهه پنجاهی ها هم بهتر نیست ، من کسی رو میشناسم که متولد 1355 هست و فوق لیسانس داره ولی هنوز کار ثابتی نداره و در نتیجه مجرده ، نمی دونم یعنی واقعا چه طور میشد نسل مردم یک کشور رو نابود کرد؟ با جنگ و نسل کشی ؟
اذين
United Arab Emirates
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
نه سالم بود جنگ شد أولين هواپيماي جنگي با ارتفاع خيلي نزديك در پايگاه يكم شكاري مهر اباد از روي سرم رد شد و .... بمب باران و .... بعد از چند وقت موشك باران و ... و .... از همه بدتر هشت سال پاكي و پاكيزگي و پاكدستي و....
ناشاس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
آقای بهرام10:19 که گفتی:
«بترسید از خشم فروخفته دهه شصتی ها»
مطمئن باش از این دهه شصتی ها آبی گرم نمی شود که اگر می شد بایستی خیلی سال پیش میشد ما (کلا همه سنین رو می گم) ملتی شده ایم راحت طلب ، فرصت طلب و بیشتر از همه ملتی شده ایم سیّال و مثل مایعات در هر ظرفی بچپوننمون براحتی جا میشیم و هیچ مخالفتی با هیچی نداریم هر چیزی گرون بشه دوبله بشه سوبله بشه حتی 100 برابر بشه تنها عکس العملی که نشون می دیم می گیم مثلا فلان چیز هم گرون شد عجب؟ و ازش رد می شیم ملتی که مثل سیب زمینی بشود و هیچ رگی نداشته باشد مستحق بدترین هاست

حال فرارو می خواهد بچاپد یا نه خود می داند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
آفرین کاملا با نظرت موافقم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
آقا اون دولت اشتباه کرد
شما چه کار کردید بعد از دوسال
ببینیم در ادامه چه می کنید
آمار بیکاران که داره بالا میره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
متاسفانه حق با شماست
عده ایی تلاش میکنند زیرکانه برای بقای منافعشان مشکلات ساختاری را گردن اشخاص بیاندازند و در بهترین شرایط دنبال اصلاح ظاهری و سطحی وگذاری امور هستند.........
ناشناس
United Arab Emirates
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
این همه خسارت ,این همه حیف ومیل ,چیزی باقی نمونده که باهاش کاری کرد مسببین آنهم راحت وآزادند ,.وای به حال مردم ,وبدتر ازهمه جوانان .
جل الخالق
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
بیست وسی
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
این بنده خدا داره تیکه میندازه اونوقت در پاسخ تحلیل های سیاسی نوشته میشه ! چی شده که دیگه نکات طنز گرفته نمیشه ؟؟؟؟؟؟
ده شصتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من ده شصتیم با بدبختی رفتم دانشگاه فوق لیسانس دارم کارهم پیدا نکردم ازدواج هم نکردم دخترای دهه 70 همه شوهر کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ما که دهه هفتادیم چه گلی به سرمون زدن؟ من الان متولد 71 هستم درسم تموم شد هرجا میرم کار نیست بدون یک ریال پول در جیب
کریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
نقل از متن: "دولت به لحاظ محدوديت منابع مالي به صورت مستقيم امكان ايجاد شغل ندارد و تنها بخش خصوصي است كه مي‌تواند اشتغالزايي كند"
شرح از من: "بخش خصوصی هم عملا باید از 70 خوان عبور کند تا کاری کند"
نتیجه: "دهه شصتی ها سوخته ترین نسل کشورند"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
الان هم وضعیت خیلی بهتر نشده.
شما خودت تو این دو سال دست چند نفر رو گرفتی؟
الان در آستانه مذاکرات همه چیز مبهمه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
احمدی نژاد از آسمون که نیافتاد
درباره دلایلش چرا صحبت نمی کنید؟
رهگذر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
سری که درد نمی کند دستمال نمی بننددل شیر می خواهد زهره رستم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تولید انبوه قرص برنج و تبلیغات براش چاره ساز این نسل هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ان شاءالله دشمن ایران و ایرانی قرص های برنج را مصرف کنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
الان دعوا بر سر این است که:

کدام نسل بعد از انقلاب بیشتر سوخته است.
فرزانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
حیف عمرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
کلا مثل اینکه دهه 60 تی ا خراب شدند تو فرارو .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
والا من متولد سال هفتادم لیسانس برق هم دارم بیکارم هیچ امیدی ندارم حداقل شما جونیتون بهتر ما بود البته زیر سال 65
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من دهه شصتیم اما خودمو دارم نجات میدم..اگه امکانشو دارید از کشور برید..
ناشناس
Finland
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
آخه به خدا هم ایمان ندارم که واگذارتون کنم به خدا- قیامتی هم نیس که عدالت در موردتون اجرا بشه.
واقعا از ته دلم میگم :دلم میخواد بمیرم -واقعا آرزومه بمیرم تموم شم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
چه اعتقاد داشته باشیم یا نداشته باشیم باید حقمون رو بگیریم وگرنه دست روی دست گذاشتن وضعمون رو به اینجا کشونده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
همه نسل های ایران بعد دهه 50 نسل سوخته اند خدابه داد دهه 70 ها و دهه های بعدی برسه
سالی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
یه ضرب المثل معروف هست که میگه
یه دهه شصتیه موفق یه دهه شصتیه مردست
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
تولید انبوه قرص برنج و تبلیغات براش چاره ساز این نسل هست
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
رونوشت به اقای حایری استاد اخلاق محموداقا
دهه شصتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
شیر زنهایی که مادر نیستند/شیر مردهایی که دل نسپرده اند/ با شما هستم که باید بشنوید/ پادشاه فصل ها افسرده اند.
mohammadreza
United States of America
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
هیچوقت دولت قبل و دار و دستشو به واسطه ی عمری که ازم گرفتن نمیبخشم و به خدا واگذار کردم
شيدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
از فيس بوك و تلگرام و وايبر و فرارو و مهموني.... هرجا ميريم حكايت آه و ناله اين دهه شصتي ها رو بايد بشنويم !!

نه اينكه ما دهه 50 ايها خيلي بهمون خوش گذشته!! از وقتي يادمون مياد عين تراكتور كر ميكرديم.

انصافا اكثرشون پرتوقع و راحت طلب هستن
برو كار مي كن مگو چيست كار

دهه 70ايها هم كه كلا تعطيلند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
ناشناس 12:10 روشتون خیلی خنده دارو جالب و عملی بود تو این شرایط تنها روشی که خوب جواب میده!!
ناشناس
United States of America
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
خدا لعنتشون کنه من دانشجوی دکتری و بیکارم جوونی من رفت. تاوان این کارشون رو باید به سختی پس بدن
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
آره راست میگین شما دولت به به و چه چه هستین و الان نه تورم ، نه اعتیاد نه دروغ نه ..... و نه هیچی وجود نداره و همه چیز آرومه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دقیقا همین بلایی است که می خواهند سر دهه نود هم بیاورند. وقتی با اینهمه بیکاری و افسردگی جوانان تبلیغ افزایش جمعیت می کنن!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
فرارو لطف کن این بی نمکی های بیست و سی رو منتشر نکن. کار ایشون فقط مسخره بازیه اگه نظر مخالفی داره مثل بچه ادم نظرشو بگه ولی انیکه همییییییییییییییشه نظرشو برعکس می کنه و به عمد هم چندین غلط املایی می نویسه که بگه طرف مقابل بیسواده اصلا کار درستی نیست هرچند نباید از امثال این افراد انتظار رعایت نزاکت رو داشت.
امید
Belgium
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
به خدا واگذارتون می کنیم..
پسر شیک پوش
United States of America
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
دولت قبل چهره قاجار را هم سپید کرده...
یکی از مردم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
سالهایی که می شد در خوشی در رفاه در دوستی در اوج سپری شوند در نداری، مستاجری، بیهودگی، فیلترینگ همه ی نیاز ها و افسردگی ناب گذشت...
افسوس هم هیچ فایده ای ندارد...
این رویه نتیجه ی طبیعی تغایر خواست تصمیم گیرندگان مردم با مردم است.
سعید
Kazakhstan
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
به همین ماه مبارک قسم که باید احمدی نژاد رو محاکمه کرد !
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
برای مردن هم باید صف بکشیم

فقط از ته دل شکسته و از بین رفته ام دارم میگم خدا به حق جدم از باعثش نگذره
ندا
Netherlands (Kingdom of the)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من دهه شصتی هستم
جوونیاشون حروم شد حیف
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
زندگی در ایران یعنی تلف کردن عمر .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
عمر تلف شد ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
همت
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
کلا ما دهه شصتیا نه کار درست داشتیم نه تفریح و عشق و حال
الان دهه هفتادیا به بعد که کلا حالی میکنن واسه خودشون اون از تکنولوپی و ارتباطاتش ولی زمان ما چی بهترین تکنولوپی عاتاری بود و نهایتن سگا واسه تفریحش فقط بقیش که بماند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
برای مردن هم باید صف بکشیم

فقط از ته دل شکسته و از بین رفته ام دارم میگم خدا به حق جدم از باعثش نگذره
hadi
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۹
من یه دهه شصتی هستم و مهندس عمران ... از همه چیز بریدم و الان تو بازار مغازه زدم باورتون میشه از اول ماه رمضان تا الان فقط ۲۵۰هزار تومن فروش داشتم؟ مرکز شهر بهترین جایه اهواز! اینم وضع بازار
ما چیکار کنیم؟ کجا کار کنین؟ چطور پیشرفت کنیم؟ بابا حداقل روابط رو با اروپا خوب کنید ازین کشور گورمونو گم کنیم بریم ... ما که جوونی نکردیم حداقل بچه هامون مثل ما نشن
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv