کد خبر: ۲۴۹۱۷۷

شریفی‌نیا: بازیگر وسط صحنه می‌رود خودش را بسازد!

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۸ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴
دیشب میهمان برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، محمدرضا شریفی‌نیا بود که اظهاراتی جنجالی در این برنامه زنده به زبان آورد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم برنامه شهرفرنگ عنوان برنامه ای گفت‌وگو محور جدیدی  در شبکه خبر است که به موضوعات روز سینمای ایران می‌پردازد و در هفته‌های اخیر، بازتاب‌های زیادی هم به همراه داشته است.

حمید رضا مدقق مجری برنامه شهر فرنگ، این هفته محمدرضا شریفی نیا بازیگر و تهیه کننده سینما را به این برنامه دعوت کرد.

بازیگران تعیین کننده سینما نیستند

شریفی‌نیا در پاسخ به اولین سوال مبنی بر نگاه او به بازیگری گفت: بازیگری برای من صرفا هدف نیست چون همه کسانی که در فیلم حضور دارند یا بازیگر نقشی هستند در خدمت مفهوم فیلم هستند. بازیگران تعیین کننده برای سینما نیستند، مگر بازیگران ویژه و مولف که تعداد این افراد بسیار اندک است.

وی در مورد اینکه علاقه اش بیشتر به کدام جایگاه سینما است گفت: من تهیه کنندگی فیلم را خیلی دوست دارم، چون حق دخالت دارد و حتی کارگردان و عوامل را انتخاب می‌کند و دغدغه ای هم دارد. تهیه کننده در سینمای ما تعیین کننده است ولی طراح لباس و گریم در خدمت کار هستند و بازیگر هم شاید بتواند چهار تا دیالوگ را تغییر دهد ولی مفهوم فیلم را نمی‌تواند تغییر دهند.

شریفی نیا ادعای برخی منتقدان به بازی در نقش های تکراری را ادعایی پیش‌پاافتاده خواند و گفت: ما مساله ای با عنوان سریال سازی در سینما داریم مثلا شخصیتی که در «اخراجی‌ها» تکرار یک شخصیت است و در سری‌های بعدی هم این شخصیت تکرار می‌شود. این به معنای به تکرار افتادن نیست. اما از منظر دیگر اگر کسی توانست نقش مثلا روحانی را خوب بازی کند، هیچ اشکالی ندارد بار دیگر هم همان نقش را بازی کند. شبیه بودن است که اشکال دارد اما وقتی بتوانی تیپ روحانی را متفاوت بازی کنی مشکلی ندارد.

به چارلی چاپلین هم برای تکراری نقش بازی کردن ایراد می‌گیرند؟

وی ادامه داد: این منتقدان به چارلی چاپلین هم ایراد می‌گیرند؟ نه! خیلی از بازیگرا مثل لویی دوفونس یا ترنس هیل و باد اسپنسر که در فیلم های وسترن بازی کردند و کاراکترهایی هستند که بارهای تکرار شدند و مردم هم دوست داشتند.

تازه منتقدها و تازه دیپلم‌گرفته‌ها به ما ایراد می‌گیرند

شریفی نیا ضمن کنایه به برخی از منتقدان گفت: بچه هایی که تازه منتقد شدند یا تازه دیپلم گرفتند یا مدتی خبرنگار بودند و حالا منتقد شدند به ما ایراد می‌گیرند و متوجه نمی‌شوند که یک  تیپ روحانی ممکن است در فیلمهای متفاوت تغییر کند.پس در نقدها باید دید که بین نوع بازی یک تیپ فرق قائل شوند بازیگر حاجی دنیا با حاجی فیلم اخراجی ها چه فرق دارد.  علاوه بر آنکه من نقش‌های به شدت متفاوتی را بازی کرده‌ام. من در برج مینو نقش رزمنده بازی کردم و کاندیدای سیمرغ شدم و در فیلم ده نمکی هم  کاندیدای جایزه بازیگری شدم یا اینکه خیلی ها نقش دایی در فیلم «لیلا» را مورد تقدیر دادند.

یک بار ازدواج کردم و دیگر تمام شد

وی در مورد اینکه چرا این‌قدر نقش مرد دو زنه را بازی می‌کند گفت: کمتر کسی حاضر می شود، نقش مرد دو زنه را بازی کند و من برای نشان دادن زشتی دروغ این نقش را بارها بازی کرده ام و باز هم بازی خواهم کرد. زیرا این یکی از مشکلات جامعه ماست. اتفاقا خیلی شایعات هم برای من درست کردند ولی من یک بار ازدواج کردم و دیگر تمام شد.

شریفی نیا همچنین گفت: دروغ‌گویی مردی که دو زنه است معضل جامعه ما است و خیلی از خانواده ها را هم از بین برده است. اتفاقا کمتر کسی است که بتواند جای من بازی کند و برای بازی در این نقش پول بیشتری به من می دهند.

این بازیگر وتهیه کننده سینما گفت: برای اخراجی‌ها سراغ آقای صدیق شریف رفتیم و او گفت من دیگر نقش روحانی بازی نمی‌کنم من گفتم بی‌خود می‌کنی که  بازی نمی‌کنی. تو لحن و بیان و حتی عربی صحبت‌کردن بهترین فرد برای ایفای نقش روحانی هستی درست بازی می‌کنی. برای کسی که نقش روحانی را خوب بازی می‌کند باید سراغش رفت و پول بیشتری هم به او داد.

شریفی‌نیا در پاسخ به سوالی درباره اینکه فیلم‌های طنز ایرانی از سطح کیفی قابل‌قبولی برخوردار نیستند گفت: مردم دوست دارند از این کارها ببینند و این فیلم‌ها فروش خوبی هم دارند. یک کسی که خسته از محل کار می آید، و می خواهد فیلم مفرح ببیند نباید نسبت به خواست او بی‌توجهی کرد.

شخصیتی که من بازی می‌کنم را هم مردم هم کارگردان و هم تهیه‌کننده دوست دارند

شریفی نیا در پاسخ به این سوال که چرا نقشهایش را با مایه های طنز بازی می‌کند گفت: همه آدمها یک طنزهای در زندگی دارند. شخصیتی که تیکه و متلک اندازد مورد پسند مخاطب است. علاوه بر آن که شخصیتی که بازی می‌کنم را هم کارگردان و هم تهیه کننده دوست دارند پس چرا مایه های طنز در آن به کار نبرم.

وی ادامه داد:  یک فیلمی بود با مهران مدیری هم بازی شده بودیم. کارگردان کار به مدیری میگفت که این را بگو و آن را نگو. مدیری هم گفت پس چرا من را برای کار آوردی. شخصیت مدیری با همان جدی بودنش، طنزهای زیر پوستی خوبی دارد، چرا از این استفاده نکند؟

شریفی نیا نسبت ادعای دیگر مجری مبنی بر اینکه برخی منتقدان می‌گویند سینمای کمدی ایران سراغ مسائل سطحی و نازلی می رود؛ واکنش نشان داد. او گفت: من این را قبول ندارم که سینمای کمدی ما سطح بالایی ندارد و اصلا با این نگرش به سینمای ایران موافق نیستم. سینمای کمدی ایران نسبت به دیگر گونه‌های سینمایی پیشتاز است و فیلمهای زیبایی در زمینه کمدی در این مملکت ساخته شده است.

هنر و تجربه سینمای شبه‌روشنفکری ما را نجات داد

وی با تاکید بر اینکه هر نوع فیلمی برای مردم ما لازم است گفت: یک سالی هست که بخش هنر و تجربه باز شده است و توانسته است سینما شبه روشنفکری ما را نجات دهد. مخاطبان سینما از آدمهای مختلفی هستند، مثل مدرسه و دانشگاه که سطوح مختلفی برای خودش دارد. در سینمای ایران نیز همه رقم داریم. یک کسی که خسته از محل کار می آید، و می خواهد فیلم مفرح ببیند نباید نسبت به خواست او بی توجهی کرد.

سینمای روشنفکری دید فروش ندارد، فیلم‌های جمشید هاشم‌پور را زد

شریفی نیا افزود: برای عده ای همان فیلم سینمای کمدی که بعضی هم می‌گویند سینمای شونه تخم مرغی لازم است. یک زمانی بود سینمای شبه روشنفکری ما آمد و فیلمهای تجاری که مثلا جمشیدهاشم پور بازی می کرد را زدند. یعنی وقتی دیدند فیلم‌خودشان فروش نداشت به این فیلمها و مردم ایراد می‌گرفتند که این فیلم را نبینید. در صورتی که مردم، این فیلمها را می‌دیدند ولی وقتی به مردم توهین می‌شد، دیگر نمی‌روند این نوع فیلم ها را ببینند.

این بازیگر سینما و تلویزیون در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: سینما بخشی اش سرگرمی است تمام فرهنگ مملکت که قرار نیست در سینما باشد پس مساجد  و مدارس و دیگر جا‌ها چه کار می‌کنند.

این همه آدم فرهنگی در شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش نمی‌فهمند که بدآموزی دارد

مدقق از شریفی نیا پرسید که برخی هم هستند که می‌گویند این فیلمهای طنز بدآموزی دارند؟ و شریفی نیا گفت:یعنی این همه آدم فرهنگی در شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش نفهمیدند که بدآموزی دارد. وزارت ارشاد یک سری آدم فرهنگی را برای ساخت و نمایش فیلم گذاشته است و فیلم هم  مهر جمهوری اسلامی می‌خورد و همه نظر می دهند.

کل سینما چی هست که باند هم داشته باشد

مجری برنامه در مورد ورود بازیگران به سینمایا باندهای بازیگری در سینما سوال کرد و شریفی نیا هم درجواب گفت: به قولی مورچه چیه که کله پاچه باشد. کل سینما چی هست که باند هم داشته باشد. بحث باند در سینما نیست، تمام دنیا برای کارهای هنری گروه تشکیل می دهند. شما در یک اداره کار می‌کنید با یک گروه کار می‌کنید در سینما هم همینطور است.

امکان ندارد کسی با پول و پارتی ستاره سینما شود

مدقق پرسد این وسط امکان ندارد کسی با پول و پارتی بتواند استار شود و شریفی نیا گفت: نه امکان ندارد. هر کسی که پول می‌گیرد و بازیگر می‌آورد کلاه بردار است. ما بازیگری که می‌آوریم باید بتواند بازی کند، باید استعداد داشته باشد، باید بتوند چهار تا دیالوگ حفظ کند. شاید بازیگری هم باشد در نقش شش و هفت یک فیلم، با دو میلیون بازی کند ولی در سینما باقی نمی‌ماند.

آموزشگاه بازیگری نداشتم  شاید اگر داشتم وضعمان خوب می‌شد

وی در پاسخ به این سوال که نقش آموزشگاه‌های بازیگری را چگونه می‌بیند به کنایه گفت:من آموزشگاه بازیگری نداشتم  شاید اگر داشتم وضعمان خوب میشد. اگر آموزشگاه بازیگری باشد که یک آموزش و متن تدوین شده بدهد،  کلاس خوبی است ولی به صرف بازیگر بودن نمی‌توان آموزش دهنده خوبی باشی.ممکن است کسی معلم خوبی باشد ولی بازیگر نباشد استاد پرویز ممنون اصلا بازیگر نبود ولی استاد بازی من بود.

مجری برنامه ادعای دیگری در مورد کم مطالعه بودن بازیگران مطرح کرد و شریفی نیا با تایید آن گفت: البته آنهایی که بازیگران شاخصی هستند کم مطالعه نیستند. اما اشکال سینما این است که کمتر مطالعه می‌کنند. من از کسانی که می‌خواهند بازیگری شوند می‌پرسم که حداقل صدتا کتاب خواندند. تمام اینهایی که من وارد سینما کردم از آدمها اهل مطالعه و فرهیخته بودند.  ویشکا آسایش در سریال امام علی (ع) یکی از این نمونه هاست. کسی که من وارد سینما کردم پول دادیم و در فیلمها بازی کردند مثلا امیرعلی دانایی، نگین محسنی یا بهاره افشاری. حتی بروید از پارسا پیروز فر بپرسید که برای اولین حضورش در سینما چگونه بازیگر شد.

بازیگری را سر صحنه می بینی وسط کار گذاشت و رفت. می پرسی کجا رفته؟ می‌گویند رفته که خودش را بسازد!

در انتهای برنامه مدقق با اشاره به ادعای یکی از میهمانان هفته‌های گذشته گفت: میهمانی داشتیم که گفته بود بین بازیگران سینما استعمال مواد مخدر رواج پیدا کرده است و در مورد خیلی از آنها مشکل ساز شده است چقدر این موضوع صحت دارد؟ شریفی نیا با تایید این موضوع گفت: بازیگری را سر صحنه می بینی وسط کار گذاشت و رفت. می پرسی کجا رفته؟ می‌گویند رفته که خودش را بسازد! اتفاقا معضل من با کسانی که می‌گویند باند داری همین است. کسانی که من برای بازیگر می‌آورم از لحاظ اخلاقی طلا هستند. متاسفانه اعتیاد معضلی است که گریبانگیر بعضی از بازیگران ما شده است و خیلی‌ها به مشکل خوردند. (به خنده) یکی بود که می‌گفت یک جایی بگذاریم که تست اعتیاد بگذارند و بعد وارد سینما شوند.
بهار آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
پرمدعا !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
وقتی تو انتخاب بازیگر فیلم ها نام شما باشه وای به حال بقیه اش!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
به قضاوت عموم مردم گوش كن و و فكر كن انگاه بگو من اينم - من اونم ! عاقاي شريفي نيا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
شما كي خودتو ميسازي داداش؟
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
البته آقای شریفی نیا انسان خودساخته ای هستند.
انتشار یافته: ۱۱
مهدی
Germany
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
آقای شریفی نیا معرف حضور همه دوستان هستند البته.......... ولی کلا اگه بازیگر همیشه نقش آدم تیز و زرنگ یا پولدار رو بازی کنه وهیچ نقش دیگه ای بازی نکنه میشه همین دیگه........
ناشناس
Japan
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
باعشه
تو خوبی آقای شریفی نیا
0098
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
عجب !!!!
شما و اطرافیانت خوبین بقیه بد !
باااااااااااششششششششششش
ناشناس
United States of America
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
به کامنت ها دقت کنید!
شریفی نیا و امین حیایی به خاطر بازی در چند فیلم که اصلاح طلب ها اونا رو دوست ندارن مورد حمله گروهی از اصلاح طلب ها قرار می گیرند!
این هم ناشی از آزادی اندیشه و بیان در بین این جماعت است!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
دقت کردم. تو راست میگی باهوش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
ازت خوش نمیاد احمدی نژادیسم
پرطرفدارترین عناوین